Digitale avspillere MQA Vil du ha 14 bits oppløsning dårligere lyd og dyrere produkter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    11.445
    Torget vurderinger
    2
    Oscilloskopet forteller også at MQA er undermåls så det er ingen uenighet mellom subjectivister og objektivister ang MQA
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Man må gjerne bruke placebo som et stikkord, men nok en gang så fortoner det seg som om en del medlemmer er skråsikre på noe uten å egentlig ha nok erfaring gjennom lytting til å sementere sin egen oppfatning.
    Iom. at forutinntattheten er så stor så vil det være meningsløst å prøve å rokke med denne oppfatningen.
    En kort kikk på et oscilloscope og sluttresultatet er gitt, så dette (heller) trenger man ikke bruke fem øre på....
    Bend over and take it. Lykke til.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har sett at folk argumenterer med det, men jeg har liten forståelse for det argumentet når vi snakker om en ny plate. Som jeg har skrevet lenger opp i tråden, hvis nye plater konsekvent låter bedre i et format enn i et annet over et bredt utvalg plater, så må jo det være indikasjon god nok. Begge deler baserer seg på den samme innspillingen, og målet er å gi forbrukeren best mulig lyd.
    Nei, målet er selvsagt at utgiveren skal tjene penger. Det er den kommersielle platebransjen vi snakker om, ikke en veldedig stiftelse til kulturlivets fremme. Tenk deg litt om: Hvis du har et proprietært format du kan bruke som argument for å ta litt mer betalt vs et open source-format som alle kan bruke, og du selv bestemmer hvilken master du legger i hvert av formatene, hva ville du da gjort? Hadde det vært bare litt fristende å differensiere mellom de to masterne, for så å argumentere med at "alle hører da forskjell på disse"?

    At vinyl ofte låter bedre enn CD skyldes at vinylmastringen stort sett ikke har gått gjennom samme loudnesswarhelvetifisering som CD-masteren, ikke at formatet i seg selv låter bedre eller gir bedre oppløsning.
    Du skriver den kommersielle platebransjen som om alle argumenter da legges til ro, og at det at noen kan tjene penger i seg selv svært mistenkelig.

    Selv vasker jeg klærne mine i elva og koker maten over åpen ild. Jeg går ikke på lureriet til den kommersielle hvitevarebransjen, jeg nei! Denne nærmest prinsipielle avvisningen av et produkt fordi noen har skapt det og vil tjene penger på det er nesten fjollete.

    Aller først er det verdt å minne om at hverken MQA, CD, SACD eller noen av disse andre formatene egentlig kommer fra platebransjen. Det kommer fra hardware-bransjen. Dette er relevant å minne om fordi platebransjen ila de siste 15 årene til tider har blitt utsatt for så mye motstand at dens eksistens nesten var truet. For 10 år siden var det populært å si at man aldri igjen skulle betale for musikk i det hele tatt. Det fikk denne kommersielle platebransjen bare tåle! Det var til og med partier på Stortinget som tok til orde for at ulovlig nedlastning skulle avkriminaliseres. Venstre tok vel dette til og med inn i partiprogrammet sitt. Hvordan fant man ut at platebransjen liksom var så ille, samtidig som man betaler for sin bensin og sin laks uten å mukke? Jeg synes derfor ikke man burde anklage platebransjen for mer enn den fortjener. (Ja ja, jeg vet at MQA har invitert med seg noen av plateselskapene som investorer)

    Penger er en motivasjon bak de fleste nye produkter og teknologiske fremskritt. Slik er verden. Spørsmålet er om MQA har skapt et format det er verdt å betale for. Og hvis svaret er ja, hvor mye er det verdt å betale?
    Skal et format ha noen sjanse til å slå gjennom viser historien at lisensene må ned til et nivå der den enkelte forbruker nærmest ikke betaler noe som helst. Det er likevel fryktelig gode penger å tjene på å få en bitteliten sum fra hvert eneste streamingabonnement i verden. Å frykte at musikken vår skal bli mye dyrere pga MQA er temmelig grunnløst. Streamingtjenestene vil da heller ikke betale lisensene hvis kundene deres ikke ønsker dette nye formatet. Det er helt paranoid å tro at MQA skal lykkes med en slags "hostile takeover" av hele platebransjen.

    Den kommersielle platebransjen er ingen spesielt grådig eller fæl bransje, sammenlignet med mye annet. I løpet av de siste 70 årene har vi for eksempel stort sett bare hatt tre formater. Vinyl, kassett og CD (og deretter åpne filformater). Alle disse hadde svært gode argumenter for seg.
    Det eneste selskapet som noenlunde aktivt har forsøkt å innføre nye formater er Sony. Og vi snakker da primært ikke plateselskapet Sony, men hardware-produsenten Sony.
    Platebransjen har ikke plaget folk med masse nye formater i tide og utide.

    Det jeg har null tro med argumentene til dere som er så sinte, er at MQA bevisst og kynisk har skapt et format som de har visst har dårligere lyd og forsøkt å dekke over dette for å bli styrtrike. Et slikt opplegg ville være dømt til å mislykkes, og ingen ville ha våget pengene sine på en slik satsing. Man må huske at MQA sannsynligvis har hatt ganske store utgifter på utviklingen og utrullingen av dette formatet. De ville nok ikke ha våget dette om de ikke hadde genuin tro på produktet sitt fra starten.

    Tanken med å pakke dataene er egentlig utrolig god - så god at at noen burde gjøre det ordentlig, hvis vi forutsetter at MQA her har gjort en del tekniske brølere som gir dårlig lyd.
    Det er helt feil å si at MQA er løsningen på et ikke-eksisterende problem, slik Bambadoo gjør. Det er sikkert riktig at det er et ikke-eksisterende problem for en audiofil med i lytterommet med flott utstyr og raskt internett. Men ute i den normale verden er det slik at svært mye musikk konsumeres "på farten" og på små mobile enheter. Man får sannelig ikke plass til mye high-res på en mobiltelefon. Mange barn og unge i dag er vant til å streame musikk fra Spotify og YouTube over mobilnettet og bruker altså mobildata til dette. Da er det fort svært kostbart å skulle streame 24/192-filer, for å si det forsiktig.
    Kostnader med mobildata er sannsynligvis en avgjørende grunn til at Spotify og Apple velger å ikke øke standardkvaliteten sin, og at alt annet enn komprimert lyd blir et premium-alternativ som koster ekstra. En ide som MQA sin, der lav og høy oppløsning er kombinert i et og samme format, kunne hatt potensiale til å skape ett standardformat som fungerte både for enkel avspilling på farten og for finlytting på millionanlegget i lytterommet.
    Dette kunne ironisk nok senket kostnaden på abonnementene vi spesialister bruker, fordi vi kunne hatt samme streamingabonnement som alle andre.

    MQA gir sånn sett et nesten genialt svar på helt reelle problemer når det gjelder dette med pakkingen av data, selv om det ikke er så viktig for oss som lytter hjemme.
    Og jeg er altså enig med dere i at de sannsynligvis har gjort tekniske bommerter som dessverre gjør formatet mindre teknisk godt enn man kunne håpe. Og så har de i tillegg krevd for høye lisenser, og får dermed bransjen mot seg. Som forretningsstrategi hadde det nok kanskje vært smartere å satse på små lisenser og høyt volum på sikt, fremfor å melke høye lisenser på bittesmå volumer i det audiofile markedet fra dag 1.

    Tilsammen ligger det nok an til at MQA dør en relativt snarlig død, tror jeg.

    Men om noen kommer opp med med format som gir meg 24/358.2 eller 24/192-oppløsning hjemme i stua, samtidig som vi sømløst kan bruke det bruke på telefonen og til og med tåle å spille musikk over mobilnettet når jeg er på hytta, så skal jeg gladelig bidra med mine 50 øre i måneden for det. Gitt ca 300 millioner betalende streamingbrukere i verden, så bør de kunne bli ganske rike av det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.713
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger ikke 24/358.2 eller 24/192. Så høye samplingrater skaper flere problemer enn fordeler, og den økte datamengden er det minste av problemene. Vi kan rett og slett ikke høre frekvenser så langt over audiobåndet, men vi kan høre forvrengningen det skaper hvis det er ulineariteter i kjeden. Why 24/192 downloads are very silly indeed.

    Derimot er 16 bits litt i underkant for å gjengi full dynamikk, i det minste uten noise shaping og lignende psykoakustiske teknikker. Det finnes allerede helt utmerkede 32-bits formater med psykoakustisk koding som gjør det mulig å høre de aller minste detaljer, om ønskelig med langt større oppløsning og detaljering enn 16-bits CD-kvalitet. To av dem heter MP3 og AAC. Disse er basert på flere tiårs forskning og raffinering av psykoakustiske modeller for hva som er hørbart og ikke. Der er det bare å velge en bitrate for å treffe et passende kompromiss mellom oppløsning og båndbredde.

    Med dagens versjoner av disse codecene ligger grensen for lydmessig transparens et sted rundt 225 kb/s. Over det vil du ikke være i stand til å høre forskjell mot en ukomprimert master i f eks 24/192. Måten å gjøre dette på er ikke å trunkere opptaket til 13 bits og stappe inn «autentisering» og kontrolldata i resten av en 16-bits kanal. Alt tyder på at MQA er et vesentlig dårligere og langt mer ineffektivt format for streaming av høykvalitets audio enn f eks MP3.

    Jeg tillater meg å være litt skeptisk til den kommersielle platebransjens hjertegodhet og omsorg for lydkvalitet, ja. Har du allerede glemt hvordan vi ble oppfordret til å kjøpe «remastrede» versjoner av all back catalog for noen få år siden? Skulle låte så fantastisk mye bedre. Det ble fortalt de rareste historier om hvorfor «20 bits remastering» skulle gi bedre lyd på 16-bits CD’er, og det florerte med «audiofile» formater som XRCD og CD-er på gullfolie. Vel, det plateselskapene hadde gjort var stort sett å skru opp volumet og toppkutte opptaket med dynamisk kompresjon og brickwall limiting, for så å fortelle historier om hvorfor vi burde kjøpe hele platesamlingen på nytt til høyere pris.

    Det tok litt tid å gjennomskue trikset, men noen av oss fant etterhvert ut at lydkvaliteten ble enda mye bedre ved å hamstre de eldste CD-utgivelsene med full dynamikk og så skru opp volumet selv. Nå spiller jeg av fra harddisk og har en automatisk volumnormalisering (ReplayGain) i kjeden, slik at det er jeg som bestemmer lyttevolumet, ikke plateselskapet. Da formelig hopper ur-CD’ene ut av høyttalerne med livaktig dynamikk, mens loudnesswarhelvetene fra rundt 2000-2010 låter eksakt så maltrakterte som de er. Mange streaming-tjenester har også innført volumnormalisering. Det er ikke lenger noe poeng å gi ut loudnesshelvetifiserte innspillinger. De blir bare skrudd ned til samme lyttevolum som alt annet og låter toppkuttet og flatt. Apple avblåste loudness war da de innførte Sound Check i iTunes. Deretter begynte det å komme nye utgivelser med naturlig dynamikk igjen. Mastered for iTunes: Music as the Artist and Sound Engineer Intended

    Men så kommer MQA. Teknisk er det bare tøys og varm luft, så man funderer jo på hvilken funksjon det egentlig har. Så vidt jeg kan se er den eneste åpenbare funksjonen at det får en indikatorlampe på DAC til å slukke hvis signalet har gått gjennom en digital volumnormalisering i streaming- eller avspillingskjeden, altså etter (re)mastering.

    Aha.

    Ikke faen om jeg gir tilbake kontrollen over volumrattet til platebransjen via denne MQA-historien. Det tok 20 år for lydinteresserte konsumenter å vriste kontrollen tilbake etter at lydstyrkekrigen begynte midt på 90-tallet. Volumnormalisering som ReplayGain og Sound Check var virkemidlene som til slutt løste problemet. Hvorfor gi fra oss de verktøyene? Hvorfor skulle vi tro at plateselskapene vil behandle en slik blankofullmakt noe bedre nå enn de gjorde i perioden 1995-2015?
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg hevder ikke at platebransjen alltid tar rett når det gjelder lydkvalitet, langt derifra, men loudnesswarhelvetet var ikke en kynisk plan fra grådige bakmenn som skulle bli styrtrike. Loudnesswarhelvetet var ikke orkestrert fra styrerommene av menn i dress med mørke hensikter.

    Alle disse vanvittige anklagene kommer bare i veien for de reelle motargumentene mot MQA og andre feilspor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.713
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, eller kanskje ikke. Men det er veldig lite som tyder på at platebransjen er verdig blind tillit fra konsumentenes side med hensyn til lydkvalitet. MQA er først og fremst egnet til å flytte den konsumentmakten tilbake til platebransjen, enten det er tilsiktet eller ikke, og det er ikke jeg spesielt interessert i å være med på.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.734
    Antall liker
    7.576
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    MQA er en flott påfunn fra patenthaveren for å kunne kreve royalties fra alle ledd i kjeden.

    Johan-Kr
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Kanskje, eller kanskje ikke. Men det er veldig lite som tyder på at platebransjen er verdig blind tillit fra konsumentenes side med hensyn til lydkvalitet. MQA er først og fremst egnet til å flytte den konsumentmakten tilbake til platebransjen, enten det er tilsiktet eller ikke, og det er ikke jeg spesielt interessert i å være med på.
    Jeg støtter deg på det. En slags pussighet i det hele er at det var "fagfolkene" som produsenter og mastering teknikerne som drev loudnesskrigen på 90-tallet, og nå kommer MQA i praksis fra Meridian, et high end hi-fi-selskap.

    Min erfaring er at "platebransjen" som sådan er ofte drevet av ganske vanlige musikkinteresserte mennesker (og noen få siviløkonomer) uten tilstrekkelig interesse eller kunnskap om lydkvalitet til at de kan utøve fornuftig kritikk mot slike uheldige trender, men som heller ikke er initiativtagere til de store endringene i denne retning.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    437
    Antall liker
    399
    Kritiske røster til MQA, ser jeg. Om vi holder politiske utenfor et øyeblikk (jeg ser en del betenkeligheter med en dominerende øktør), hvem har lyttet til musikk i MQA-format? Eventuelt fullt utpakket?
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Kritiske røster til MQA, ser jeg. Om vi holder politiske utenfor et øyeblikk (jeg ser en del betenkeligheter med en dominerende øktør), hvem har lyttet til musikk i MQA-format? Eventuelt fullt utpakket?
    Foreløpig koblet på høretelefonoppsettet.
    Skal se om jeg kan få lastet ned noe fra 2L når jeg får tid.
     

    Vedlegg

    T

    TT.

    Gjest
    Er dette en tråd om at noe ergrer seg over at andre tjener penger på en patent eller er det en tråd om at vi blir lurt til å tro at vi får noe vi ikke overhodet får?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Begge deler antar jeg, samt den sedvanlige skråsikkerheten som råder uten å ha hørt en dritt på MQA.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å diskutere lydkvaliteten av MQA blir litt som diskutere MP3 vs redbook. MQA 2 med 10-12 bits, er det også interessant?
     
    T

    TT.

    Gjest
    Er det ikke lydkvaliteten vi er ute etter, hele tiden, uansett pris!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har streamet noe MQA greier som 352/24 via nettleser og det låt fab+ ift standard nedlastet 44/16 men for de som velger streameboxer (.Д̣“ʔ„̰ʔ*“ helvetesdritt) kan bildet være et annet.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    437
    Antall liker
    399
    Bortsett fra Distictive er det ikke mange (noen?) som har lyttet til mqa-filer. Det er fint nok å lene seg på fagpersoner. Men da må vi stille oss selv et kritisk spørsmål samtidig. Søker vi opp fagkunnskap fra begge leire for å danne oss et bilde, eller søker vi fagpersoner som støtter vårt allerede inntatte standpunkt? Mitt inntrykk er at det siste skjer ganske ofte.

    Selv er nøytral, tror jeg. Positiv til forbedret lydkvalitet og litt skeptisk til hva mqa-dominans kan innebære. Argumentet med at her er det noen som bare ønsker å høste royalties, faller på sin egen urimelighet. Et slikt prosjekt ville vært dødfødt. Like dødfødt som at et slikt initiativ ikke skal tjene penger.

    Gitt at lydkvalieten bedres, tror jeg MQA Ltd. har lagt opp til å tilfredstille alle parter i verdikjeden. Bedre lyd for forbrukeren, sikkerhet for plateselskap og artister, samt redusere behovet for mange forskjellige formater hos distributørene.

    Jeg har nettopp fått utstyr for full unfolding. Så langt har jeg lyttet etter forskjellen på mqa-filen og den vanlig versjonen fra Tidal. Mqa-filen synes jeg låter litt renere, instrumentene står fram tydeligere. Min største innvending lydmessig er at MQA ikke støtter romkorreksjon. Så om jeg klarer å temme 10-12 db stående bølger på 50-60 Hz, er jeg med. Litt senere kan det være aktuelt å invitere til lytting.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    At MQA ikke støtter romkorreksjon er et resultat av at man ‘bryter’ autentiseringen.

    Tilhengerskaren til autoritetene her inne vil alltid tre støttende til for å understøtte den pågående argumentasjonen, uavhengig av erfaring, så dette er en kjent sak.
    Tror allikevel at dette fenomenet ikke er noe som noen leirer kan fritas for.
    (Sånn, der demmet jeg opp for likes :cool:)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg detter litt av her. Altså, den siste digitale versjonen av Radkas plate ligger på Tidal som en MQA. Sågar i to forskjellige varianter - uten at jeg aner hva som er forskjellen. Jeg har ikke slik MQA-avspillingsmulighet. Hva er det da jeg hører? Clean cut CD kvalitet eller noe som er tukla med (lossy som MQA)?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    437
    Antall liker
    399
    Bortsett fra Distictive er det ikke mange (noen?) som har lyttet til mqa-filer
    Hva baseres en slik uttalelse på, ren synsing? :rolleyes:
    Jeg sikter til at i denne tråden var det ingen andre enn Distictive som har hørt MQA-filer. Jeg mente på ingen måte generelt, og ser at konklusjonen basert på resoponsen i denne tråden er tynn da slettes ikke alle responderte.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    437
    Antall liker
    399
    At MQA ikke støtter romkorreksjon er et resultat av at man ‘bryter’ autentiseringen.

    Tilhengerskaren til autoritetene her inne vil alltid tre støttende til for å understøtte den pågående argumentasjonen, uavhengig av erfaring, så dette er en kjent sak.
    Tror allikevel at dette fenomenet ikke er noe som noen leirer kan fritas for.
    (Sånn, der demmet jeg opp for likes :cool:)
    Har man en decoded mqa-strøm og sender den en ny runde AD/DA-runde så mister man noe at det mqa skal fikse, tidsfeil i distribusjonen. Slik jeg har fått det forklart.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    437
    Antall liker
    399
    Jeg detter litt av her. Altså, den siste digitale versjonen av Radkas plate ligger på Tidal som en MQA. Sågar i to forskjellige varianter - uten at jeg aner hva som er forskjellen. Jeg har ikke slik MQA-avspillingsmulighet. Hva er det da jeg hører? Clean cut CD kvalitet eller noe som er tukla med (lossy som MQA)?
    Hør på begge versjoner, så kan du selv gjøre deg opp en mening. MQA-versjonen spilt ikke mqa-decoded viser 24/44,1 hos meg. Jeg har lyttet litt til Tidal vanlig vs. mqa-versjon og kan ikke si at jeg hører særlig forskjell. Reklamen sier at mqa-versjonen skal låte LITT bedre, men jeg kan ikke si det. Det jeg kan si klart, jeg kan ikke høre noe som helt forringelse.

    Jeg klarer ikke godt å forklare forskjellen mellom Tidal vanlig album og mqa-versjon. Men, jeg har forstått det slik at det er tatt utgangspunkt i den originale masteren og tidskorrigert for diverse konvertere. Ved mqa-hardware upsamples det til 192 og 384kHz.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Du har tydeligvis ikke lest tråden, jeg har også hørt MQA på 2 forskjellige dac,er som støtter MQA. Ble overbevist om att MQA ikke var noe for meg ihvertfall. Høres kunstig ut og noen ganger litt slitsomt og tynt. Drivet i musikken blir liksom borte. Så tittelen på tråden er helt riktig, dårligere lyd og dyrere produkter.

    Bortsett fra Distictive er det ikke mange (noen?) som har lyttet til mqa-filer
    Hva baseres en slik uttalelse på, ren synsing? :rolleyes:
    Jeg sikter til at i denne tråden var det ingen andre enn Distictive som har hørt MQA-filer. Jeg mente på ingen måte generelt, og ser at konklusjonen basert på resoponsen i denne tråden er tynn da slettes ikke alle responderte.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.395
    Antall liker
    1.811
    Sted
    Phobos
    Det er i ganske fascinerende at det fantes betydelig motvilje mot lossless-formater som FLAC og ALAC kontra ukomprimerte formater som WAV i deler av det audiofile miljøet for noen år siden, rett og slett fordi formatene var komprimert. Nå er vi i 2018 og nå kjempes det plutselig for et format som beviselig er lossy!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.485
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ingen hører forskjell i praksis, hvorfor legges det da ned så mye energi i å diskutere MQA? Bortkastet tid med unntak av for de som har et korsfarerkompleks. Akkurat det siste er jo en lidelse svært mange har her inne, så spørsmålet mitt er kanskje fåfengt.

    Jeg ser to klare motforestillinger som jeg vanskelig kan si meg uenig i. Først og fremst så har vi den politiske siden av dette. Enhver form for proprietær løsning og lisensiering er politisk ukorrekt, og erfaringene med DRM gjør at mange av oss har et gammelt "lydtraume" som vi minnes fra nittitallet og vi ikke ønsker å gå gjennom igjen. Fair enough, men det er ikke mer enn en politisk korrekt innstilling, og har ingenting med lyden å gjøre.

    Den andre motforestillingen som jeg mener har tung vekt er at MQA ikke er kompatibelt med DSP. For svært mange seriøse audiofile er det en no go, for det gir dårligere lyd i praksis enn det DSP kan tilby for de som driver med slikt. En purist som prøver å hoppe bukk over flest mulig prosesser synes nok det er unødvendig, men med den viktige posisjon DSP har i dag så vil de gjøre MQA uaktuelt for ganske mange av oss. Når jeg tillater meg å overse det politisk ukorrekte med MQA så står dette igjen som det mest alvorlige ankepunktet mot MQA, et argument som jeg respekterer fullt ut. Men da må også de som driver med DSP akseptere at det også finnes produkter som er direkte myntet på de som ikke driver med DSP.

    Et problem med hifi er at det er en sekulær religion. Enkelte av de som driver med DSP er av den oppfatning av at dette er den overlegne løsningen uansett, og du finner akkurat samme holdning på motsatt side. Begge ytterligheter tar selvsagt feil. Det er årsaken til at jeg er lite aktiv i disse diskusjonene, jeg lar meg ikke fullt ut overbevise om det ene eller det andre.

    hotel california masters crop.jpg


    Selv har jeg som nevnt ikke sammenlignet Masters med Hifi, med unntak av tre spor jeg testet med utpakking i Tidal-app helt i starten. De første månedene jeg brukte Henry Audio måtte jeg bruke en ASIO Bridge. Den viste fortløpende bitrate og samplefrekvens, og når jeg spilte av Masters kunne det variere fra 44,1 til 96. Høyere fikk jeg ikke siden jeg ikke har MQA-DAC, og bridgen fortalte meg ingenting om kompresjonen. Her er en screenshot fra Evo IIs PS Audio DAC som er fullt ut kompatibel. Vi kan lese at det er 24 bit og 192 kHz. Det er det ingenting å si på. Båndbredden er det som forteller oss hvor tungt komprimert dette er, jfr påstandene om en effektiv oppløsning på 14 bit.

    Når båndbredden er såpass høy som 1744 kbps så forteller det oss at tapet ikke er så radikalt som en påstand om 14 bit skulle tilsi. Jeg har hverken evner eller ork til å ta matten, ikke bryr jeg meg heller om jeg tar feil eller har rett, men 1744 kbps er ikke så komprimert at det skulle tilsi noe så radikalt tap som helt ned til 14 bit i praksis. Tviler også på at det er verre enn Redbook. 24/192/1744 kan jeg ikke forstå skal være mindre oppløst enn 16/44/881, som er en typisk lossless Redbook FLAC-fil. Det er lossy, det vet vi, men informasjonen som ligger i filen er heller ikke ihjelkomprimert ut fra de tallene såvidt jeg kan forstå. Det er mulig at Hotel California har en mildere kompresjon enn andre MQA-utgivelser, som ethvert lossy format så kan tapet justeres i styrke.
     
    T

    TT.

    Gjest
    Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.930
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Baluba, mener du at FLAC er et lossy format? Edit: Jeg misforsto kanskje set du skrev, da du i den ene setninger refererer til FLAC som et lossless redbiok format, men så skriver du: «Det er lossy», men da refererer du antakelig til MQA som du beskrev tidligere i teksten?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.284
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
    ... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.485
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med TT, men det begynner å ta seg opp. Det er jo et nytt format, og jeg tror nok katalogen er større enn den var for SACD på samme tid. Spørsmålet er vel om MQA overlever lenge nok til at det blir stort utvalg. Jeg leter ikke etter Masters når jeg skal spille musikk, men det er stadig oftere at når jeg søker opp et album i Tidal så får jeg valget mellom Masters og Hifi. Det er jo tross alt flere tusen album på Tidal, men det er ikke lett å søke direkte på dem utover nyheter i Masters som har egen mappe i Tidal.

    En veldig stor andel av nye utgivelser kommer i MQA, noe som er naturlig siden de er tatt opp i 24 bit i utgangspunktet. Verdien av å omkode vanlig Redbook til MQA er høyst tvilsom hvis det ikke er problemer med fase og/eller tidsdomenet, så mye av det som kom ut fra midten av åttitallet til et stykke opp på totusentallet vil ikke være aktuelle å lage MQA av. Men følg med den Tidal-fanen der nyheter presenteres, så ser vi at det hele tiden lanseres nye utgivelser som kodes til MQA fra første dag.

    masters nye releases april 18.jpg


    Her er det stort sett nye utgivelser, og på tampen der ser vi to remastre av tidlige Tom Waits-album. For min del ser jeg gjerne mer av vår favorittmusikk fra det analoge syttitallet bli distribuert som Masters i Tidal. Gi dem litt tid så kommer nok det også. Men kommer Spotify med en high rez-løsning sammen med sitt lossless-prosjekt som er mer lik franskmennenes fulle 24 bit-oppløsning i FLAC-format så er det ut med Tidal for meg. Ikke fordi jeg er sikker på at det låter bedre, men fordi lossless er å foretrekke teoretisk og av politisk korrekte årsaker.

    Spikersuppe er det ikke, HC. Til det så er de øvrige egenskapene til MQA for substansielle. Spørsmålet er om det er verdt å foreta det offeret MQA er med lisenser og slikt for å oppnå de fordelene som teknikerne får med dette verktøyet. Igjen, HC, Stuart og gjengen har tenkt adskillig breiere enn utelukkende sluttformat som du ser ut til å forholde deg til. Vi hififreaks er såpass navlebeskuende noen ganger at vi tror at alt handler om det vi driver med, finlytting til musikk. Jeg og flere har i mange poster skrevet om akkurat dette poenget, men de fleste leserne overser disse argumentene fordi de ikke passer dem. Men jeg må få lov til å minne dere på at det ikke er hverken dere eller de som lager DAC-er til dere som er viktigst i kjeden, de viktigste i kjeden er artistene som skriver og spiller musikken, og studiofolkene som videreformidler den. Hvis den siste gruppen finner dette å være et format som er et nyttig verktøy så betyr det uendelig mye mer enn hva absolutt alle hififreaks i verden måtte mene kollektivt. I alle fall sålenge de fleste av dem i tillegg ikke hører forskjell ifølge dem selv.

    Det minner litt om hififreaks som kjøper ferdige komponenter men er motstandere av at det utvikles bedre lodderoboter og loddebolter fordi de ikke bruker dem selv. MQA er en todelt greie, det er et redigeringsverktøy og det er et sluttprodukt. Jeg aner ikke hvilken idé som kom først, men har en svak mistanke om at sluttformatet Masters er et biprodukt av redigeringformatet MQA. Hønen eller egget? Egentlig ikke, for uten musikkproduksjonen blir stereoanlegg meningsløse bokser.
     
    Sist redigert:
    T

    TT.

    Gjest
    Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
    ... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...
    Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har testet Tidal med MQA via Bluesound, altså ikke full MQA, men opp til 96khz?

    Det ga meg ikke noe.
    Jeg gikk som tidligere tilbake til Spotify.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.284
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
    ... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...
    Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...
    HDCD, SACD, rart vi audiofile ikke lærer... Marginale endringer for å skvise mer ut av tideligere opptak. Kanskje ikke så rart når en ser endel av den nyere musikken som blir produsert..
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    T

    TT.

    Gjest
    Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
    ... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...
    Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...
    HDCD, SACD, rart vi audiofile ikke lærer... Marginale endringer for å skvise mer ut av tideligere opptak. Kanskje ikke så rart når en ser endel av den nyere musikken som blir produsert..
    Du sier noe. Ikke glem BluRay heller. Er dette som kalles utvikling visstnok, men egentlig skulle vi nok heller holdt oss til rørforsterker og «grammafon».
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.485
    Antall liker
    15.015
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
    ... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...
    Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...
    Det er ikke så ille, TT. Majoriteten av nye utgivelser ser ut til å komme på Masters samtidig som Hifi. Det at vi er så gamle at storparten av det som er ny populærmusikk ikke er av stor verdi for oss er selvsagt et argument, men det står ikke så ille til for oss heller. Bare velg en liten håndfull av artister du liker så vil du finne Masters i mange av tilfellene som alternativ. På pc og Mac så ser du lett hva som er M og ikke M. Det som er et problem ut fra ditt argument er at de burde ha gjort det lettere å søke opp Masters eksklusivt. For selv om jeg ikke har funnet Masters-filene med å søke nyheter så dukker de opp så og si daglig i katalogen til artistene. Det er nok ikke utvalget som er problemet, det er markedsføringen av utvalget som gjør at du ikke får det med deg.

    Masters er ikke viktig i min musikknytelse, derfor søker jeg aldri etter Masters utover å se på nyheter fra tid til annen. Men jeg vil anta at kanskje ti prosent av det jeg søker opp som album, uansett format, har Masters som et alternativ i tillegg til Hifi. Slutt heller å lete etter Masters, så interessant og essensielt er det ikke, men gled deg heller når slike filer dukker opp hvis de låter bedre enn den vanlige hifi-versjonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.713
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når båndbredden er såpass høy som 1744 kbps så forteller det oss at tapet ikke er så radikalt som en påstand om 14 bit skulle tilsi. Jeg har hverken evner eller ork til å ta matten, ikke bryr jeg meg heller om jeg tar feil eller har rett, men 1744 kbps er ikke så komprimert at det skulle tilsi noe så radikalt tap som helt ned til 14 bit i praksis. Tviler også på at det er verre enn Redbook. 24/192/1744 kan jeg ikke forstå skal være mindre oppløst enn 16/44/881, som er en typisk lossless Redbook FLAC-fil. Det er lossy, det vet vi, men informasjonen som ligger i filen er heller ikke ihjelkomprimert ut fra de tallene såvidt jeg kan forstå. Det er mulig at Hotel California har en mildere kompresjon enn andre MQA-utgivelser, som ethvert lossy format så kan tapet justeres i styrke.
    De 1744 kbps tilsvarer ca 18 bits ved 48 kHz og 20 bits ved 44.1 kHz to-kanals WAV, hvis jeg regner riktig. Men det er båndbredden på rådata, og sier ingen ting om hva hver enkelt bit inneholder. Poenget er at ganske mange av bit'sene i MQA er overskrevet med kontrolldata ("autentisering") og nedkodet høyfrekvent innhold som så skal pakkes ut for å gjengi frekvenser langt over Nyquist-grensen for den aktuelle samplingfrekvensen. MQA ofrer en del bits oppløsning for å kunne kode ultrasoniske frekvenser som ellers ikke kunne representeres ved en gitt samplingfrekvens. For meg virker det som feil prioritering. Det ville vært riktigere med 24/48 lossless FLAC uten noen lossy fiksfakserier, som også bare ville brukt ca 1500 kbps båndbredde.

    Uansett er vi her på samplingfrekvenser og bitdybder hvor det sannsynligvis ikke vil være nevneverdige hørbare forskjeller. Mine ører strekker nok ikke over 16 kHz på en god dag, så for min del er samplingfrekvenser på 32 kHz godt nok, 44.1 kHz mer jeg enn noensinne har vært i stand til å høre, og 48 kHz langt mer enn nødvendig. Derimot ville jeg lyttet nøye til hvordan de aller svakeste signalene gjengis mot støygulvet via støysvake forsterkere i et veldig stille lytterom for å detektere eventuelle forskjeller mellom MQA og lossless. Vi vet at MQA gir et høyere støygulv, både når det er korrekt dekodet og når det bare kjøres gjennom hvilken som helst DAC, og det vil nok være hørbart som et høyfrekvent sus under optimale forhold.

    Composite.jpg

    http://archimago.blogspot.no/2016/02/measurements-impressions-meridian.html
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn