Oscilloskopet forteller også at MQA er undermåls så det er ingen uenighet mellom subjectivister og objektivister ang MQA
Bend over and take it. Lykke til.Man må gjerne bruke placebo som et stikkord, men nok en gang så fortoner det seg som om en del medlemmer er skråsikre på noe uten å egentlig ha nok erfaring gjennom lytting til å sementere sin egen oppfatning.
Iom. at forutinntattheten er så stor så vil det være meningsløst å prøve å rokke med denne oppfatningen.
En kort kikk på et oscilloscope og sluttresultatet er gitt, så dette (heller) trenger man ikke bruke fem øre på....
Du skriver den kommersielle platebransjen som om alle argumenter da legges til ro, og at det at noen kan tjene penger i seg selv svært mistenkelig.Nei, målet er selvsagt at utgiveren skal tjene penger. Det er den kommersielle platebransjen vi snakker om, ikke en veldedig stiftelse til kulturlivets fremme. Tenk deg litt om: Hvis du har et proprietært format du kan bruke som argument for å ta litt mer betalt vs et open source-format som alle kan bruke, og du selv bestemmer hvilken master du legger i hvert av formatene, hva ville du da gjort? Hadde det vært bare litt fristende å differensiere mellom de to masterne, for så å argumentere med at "alle hører da forskjell på disse"?Jeg har sett at folk argumenterer med det, men jeg har liten forståelse for det argumentet når vi snakker om en ny plate. Som jeg har skrevet lenger opp i tråden, hvis nye plater konsekvent låter bedre i et format enn i et annet over et bredt utvalg plater, så må jo det være indikasjon god nok. Begge deler baserer seg på den samme innspillingen, og målet er å gi forbrukeren best mulig lyd.
At vinyl ofte låter bedre enn CD skyldes at vinylmastringen stort sett ikke har gått gjennom samme loudnesswarhelvetifisering som CD-masteren, ikke at formatet i seg selv låter bedre eller gir bedre oppløsning.
Jeg støtter deg på det. En slags pussighet i det hele er at det var "fagfolkene" som produsenter og mastering teknikerne som drev loudnesskrigen på 90-tallet, og nå kommer MQA i praksis fra Meridian, et high end hi-fi-selskap.Kanskje, eller kanskje ikke. Men det er veldig lite som tyder på at platebransjen er verdig blind tillit fra konsumentenes side med hensyn til lydkvalitet. MQA er først og fremst egnet til å flytte den konsumentmakten tilbake til platebransjen, enten det er tilsiktet eller ikke, og det er ikke jeg spesielt interessert i å være med på.
Foreløpig koblet på høretelefonoppsettet.Kritiske røster til MQA, ser jeg. Om vi holder politiske utenfor et øyeblikk (jeg ser en del betenkeligheter med en dominerende øktør), hvem har lyttet til musikk i MQA-format? Eventuelt fullt utpakket?
Hva baseres en slik uttalelse på, ren synsing?Bortsett fra Distictive er det ikke mange (noen?) som har lyttet til mqa-filer
Jeg sikter til at i denne tråden var det ingen andre enn Distictive som har hørt MQA-filer. Jeg mente på ingen måte generelt, og ser at konklusjonen basert på resoponsen i denne tråden er tynn da slettes ikke alle responderte.Hva baseres en slik uttalelse på, ren synsing?Bortsett fra Distictive er det ikke mange (noen?) som har lyttet til mqa-filer![]()
Har man en decoded mqa-strøm og sender den en ny runde AD/DA-runde så mister man noe at det mqa skal fikse, tidsfeil i distribusjonen. Slik jeg har fått det forklart.At MQA ikke støtter romkorreksjon er et resultat av at man ‘bryter’ autentiseringen.
Tilhengerskaren til autoritetene her inne vil alltid tre støttende til for å understøtte den pågående argumentasjonen, uavhengig av erfaring, så dette er en kjent sak.
Tror allikevel at dette fenomenet ikke er noe som noen leirer kan fritas for.
(Sånn, der demmet jeg opp for likes)
Hør på begge versjoner, så kan du selv gjøre deg opp en mening. MQA-versjonen spilt ikke mqa-decoded viser 24/44,1 hos meg. Jeg har lyttet litt til Tidal vanlig vs. mqa-versjon og kan ikke si at jeg hører særlig forskjell. Reklamen sier at mqa-versjonen skal låte LITT bedre, men jeg kan ikke si det. Det jeg kan si klart, jeg kan ikke høre noe som helt forringelse.Jeg detter litt av her. Altså, den siste digitale versjonen av Radkas plate ligger på Tidal som en MQA. Sågar i to forskjellige varianter - uten at jeg aner hva som er forskjellen. Jeg har ikke slik MQA-avspillingsmulighet. Hva er det da jeg hører? Clean cut CD kvalitet eller noe som er tukla med (lossy som MQA)?
Jeg sikter til at i denne tråden var det ingen andre enn Distictive som har hørt MQA-filer. Jeg mente på ingen måte generelt, og ser at konklusjonen basert på resoponsen i denne tråden er tynn da slettes ikke alle responderte.Hva baseres en slik uttalelse på, ren synsing?Bortsett fra Distictive er det ikke mange (noen?) som har lyttet til mqa-filer![]()
Her er en lyttetest med -erfaringer:Ikke sant.......
Så, hvor finner vi lytteerfaringene?
... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
HDCD, SACD, rart vi audiofile ikke lærer... Marginale endringer for å skvise mer ut av tideligere opptak. Kanskje ikke så rart når en ser endel av den nyere musikken som blir produsert..Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
Du sier noe. Ikke glem BluRay heller. Er dette som kalles utvikling visstnok, men egentlig skulle vi nok heller holdt oss til rørforsterker og «grammafon».HDCD, SACD, rart vi audiofile ikke lærer... Marginale endringer for å skvise mer ut av tideligere opptak. Kanskje ikke så rart når en ser endel av den nyere musikken som blir produsert..Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
Det er ikke så ille, TT. Majoriteten av nye utgivelser ser ut til å komme på Masters samtidig som Hifi. Det at vi er så gamle at storparten av det som er ny populærmusikk ikke er av stor verdi for oss er selvsagt et argument, men det står ikke så ille til for oss heller. Bare velg en liten håndfull av artister du liker så vil du finne Masters i mange av tilfellene som alternativ. På pc og Mac så ser du lett hva som er M og ikke M. Det som er et problem ut fra ditt argument er at de burde ha gjort det lettere å søke opp Masters eksklusivt. For selv om jeg ikke har funnet Masters-filene med å søke nyheter så dukker de opp så og si daglig i katalogen til artistene. Det er nok ikke utvalget som er problemet, det er markedsføringen av utvalget som gjør at du ikke får det med deg.Dette minner meg om VHS vs BetaMax. VHS vant fordi de kunne levere nok «software», selv om BetaMax var bedre. Jeg gir blaffen i om noen tjener seg rik på bedre lydkvalitet, men som nevnt, utvalget av musikk er alt for dårlig. Man blir lei av Hotel California etter noen runder...... og jeg er av den oppfatning at Meridian og utviklerne av MQA vil tjene noen penger ved å koke suppe på et par spiker...Jeg er av den oppfatningen at MQA låter bra, problemet er at utvalget av musikk er for skrint
De 1744 kbps tilsvarer ca 18 bits ved 48 kHz og 20 bits ved 44.1 kHz to-kanals WAV, hvis jeg regner riktig. Men det er båndbredden på rådata, og sier ingen ting om hva hver enkelt bit inneholder. Poenget er at ganske mange av bit'sene i MQA er overskrevet med kontrolldata ("autentisering") og nedkodet høyfrekvent innhold som så skal pakkes ut for å gjengi frekvenser langt over Nyquist-grensen for den aktuelle samplingfrekvensen. MQA ofrer en del bits oppløsning for å kunne kode ultrasoniske frekvenser som ellers ikke kunne representeres ved en gitt samplingfrekvens. For meg virker det som feil prioritering. Det ville vært riktigere med 24/48 lossless FLAC uten noen lossy fiksfakserier, som også bare ville brukt ca 1500 kbps båndbredde.Når båndbredden er såpass høy som 1744 kbps så forteller det oss at tapet ikke er så radikalt som en påstand om 14 bit skulle tilsi. Jeg har hverken evner eller ork til å ta matten, ikke bryr jeg meg heller om jeg tar feil eller har rett, men 1744 kbps er ikke så komprimert at det skulle tilsi noe så radikalt tap som helt ned til 14 bit i praksis. Tviler også på at det er verre enn Redbook. 24/192/1744 kan jeg ikke forstå skal være mindre oppløst enn 16/44/881, som er en typisk lossless Redbook FLAC-fil. Det er lossy, det vet vi, men informasjonen som ligger i filen er heller ikke ihjelkomprimert ut fra de tallene såvidt jeg kan forstå. Det er mulig at Hotel California har en mildere kompresjon enn andre MQA-utgivelser, som ethvert lossy format så kan tapet justeres i styrke.