Digitale avspillere MQA Vil du ha 14 bits oppløsning dårligere lyd og dyrere produkter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Poenget er at musikk produseres, distribueres og spilles av på anleggene våre. MQA prøver å stille seg i veien der og tjene penger på minst to av leddene som en slags ekstraskatt under dekke av å skulle gi oss bedre lyd, masterkvalitet osv, noe som viser seg å være en sannhet med modifikasjoner. Jeg vil gjerne ha musikken min ubesudlet av MQAs lossy algoritmer, og ser med gru på hva som ville skjedd om de virkelig klarte å kuppe hele bransjen og ikke gi oss noe alternativ. Jeg hadde en stund inntrykk av at det var agendaen deres, men som dere skriver over er kanskje det vel usannsynlig at de skulle klare.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvor stor utbredelse MQA får er nok avhengig av hvem de får med i allianser.
    Får de flust med større plate og strømmeselskap med på løpet samt mange DAC leverandører (profiling) så kan det bli interessant å biskue hva de kan oppnå på sikt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.372
    Antall liker
    83.794
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Et spørsmål til tvilerne og kritikerne som jeg lurer på og kanskje en eller to andre;

    Kan et MQA spor låte bedre avspilt fra Tidal enn en samme spor avspilt UTEN MQA, uavhengig av markedskrefter eller annen irrelevant markedsføring?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    MQA har allerede blitt grundig "debunked" på Computer Audiophile og diverse andre nettfora og blogger. I beste fall kan MQA beskrives som "neste generasjons MP3".

    De eneste som fortsatt tror at MQA har noe for seg, er de som blindt svelger det de blir solgt. Og/eller er kjøpt og betalt. Og de er det uheldigvis skremmende mange av i denne hobbyen.

    "Pantene Pro V. Fordi jeg fortjener det"
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og angående Stereophile og MQA; snakk om å drite på draget. Rett og slett en "masterclass" i blind tro på det annonsørene selger.

    Alt som mangler nå er at MQA får med seg supersvindleren Steve Hoffman på laget, så er sirkelen sluttet.

    Steike, for en dårlig vits. ;)
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Flere "motstandere" hopper av når han innleder med
    "My good friend Bob Stuart"..
    Men så får videoen en litt annen vinkling. Kort fortalt sier han: (Fritt oversatt)

    1. MQA er lossy

    2. "I am personally not a fan of MQA... It always robs the music of something that is near and dear to me."

    3. Implementert i enkelte produkter fordi kundene vil ha det - ikke fordi ps audio liker det..

    4. De har det kun i streamerene sine. Ikke dacene for det går mot filosofien til PS audio.... Der vil de ha kontroll selv, samt best mulig lydkvalitet.

    5. Båndbredde er et ikke tema og ikke et argument for.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Det var noen diskusjoner her på forumet når MQA ble tilgjengelig via Tidal og på Bluesound. Jeg har testet det en del, og min reaksjon den gang (februar 2017) var som følger:

    "Har prøvd litt med masterene (MQA) fra Tidal etter oppdateringen til Bluesound Node spilleren. Har sammenlignet Tidal master med egne HD filer på NAS. Alt spilt gjennom Node 2 koblet med coax til min PS Audio DAC. Bar litt innledende tester med musikk jeg kjenner godt; Fleetwood Mac - Rumours, Joni Mitchell - Blue og Bowie - Hunky Dory.

    Jeg ble ikke spesielt imponert over MQA, spesielt fordi det var noe som manglet ved stemmene. Inntrykk etter noen få gjennomlytt:

    Mer bass med MQA, men slappere/mer boomy
    Noe merkelig med stemmene. Jeg er dårlig å forklare lytteinntrykk, men følelsen i stemmen var bort; øl i stedet for champagne, if it makes sense.

    Har ikke sammenlignet Tidal HiFi filer vs. Tidal MQA. Må få prøvd det nå i helga.


    Jeg har gjort noen flere tester gjennom 2017 (subjektive sådanne:)), og har parkert MQA som format for meg. Det er helt klart forskjell mellom MQA filer og native HD filer, og denne forskjellen gjør at musikken, spesielt stemmer mister noe av sin naturlighet. Litt slik McGowan fra PS beskriver det. NB! Jeg har ikke MQA i selve DACen.

    I denne tråden har det stort sett gått i å vise til linker og uttalelser rundt på nettet. Men mange her inne er jo i besittelse av HD filer og avslørende anlegg. Kjør noen sammenlikninger mot Tildal MQA selv. Kunne vært kjekt å få flere reaksjoner. Blei nesten litt depressiv i fjor da jeg trodde det bare var meg som syns dette var dårlige greier :).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Del 2 av løsrevne betraktninger rundt MQA.

    Det er en god del negativitet rundt MQA, og det er mitt inntrykk av at mye av det stort sett linker til sakene fra samme anonyme internettbruker, og ellers fokuserer på aspektene med lisenser og hemmelige tekniske løsninger. Men hva med selve lyden? Er det noen som har noen velfunderte meninger om den nå som det har vært tid til å fordøye inntrykkene i noen måneder.

    Selv klarer jeg ikke å bestemme meg helt for hva jeg synes. Det jeg imidlertid synes er interessant er at MQA låter så forskjellig fra vanlig 16/44 på Tidal. Der jeg ofte sliter med å høre noen som helst forskjell mellom 16/44 og 24/88 (eller 24/96), så er jo forskjellen på vanlig FLAC og MQA tydelig, og ofte meget tydelig.

    Ofte tenker jeg at lyden fra MQA er tettere på og klarere, men samtidig synes jeg ofte at vanlig FLAC kanskje er litt mer behagelig å høre på.Så jeg tenker iallefall at MQA er noe langt mer enn bare et "lossy" format. Det er åpenbart noe litt annet.

    Hva er meningene om selve lyden av MQA?
    Ikke bli forvirret her da Sst. (I beste mening). Det finnes i dag 100% lossless formater som lar seg avspille på nesten alle DACer på markedet. Det betyr at det i utgangspunktet ikke er behov for noe nytt format som endrer på innholdet i originalfilene. Et klassisk markedsføringstriks er å vise kjøperne et dårlig eller kvalitetsmessig redusert produkt, og deretter viser fram et bedre produkt. For Tidal (eller hvem som helst) har de full kontroll over hvilke filer de gjør tilgjengelig, så det å få en fil til å låte dårligere enn en annen er ikke noen heksekunst. Manipulasjon av filer som i utgangspunktet er 100% lossless for å få kommersiell vinning og markedskontroll er ikke noe jeg støtter. Stay away er min anbefaling.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.649
    Antall liker
    58.434
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål til tvilerne og kritikerne som jeg lurer på og kanskje en eller to andre;

    Kan et MQA spor låte bedre avspilt fra Tidal enn en samme spor avspilt UTEN MQA, uavhengig av markedskrefter eller annen irrelevant markedsføring?
    Jeg har Bluesound Vault som jeg bruker til streaming av Tidal.
    Jeg får ikke utnyttet MQA fullt ut, bare Tidal Masters fra selve streamer.

    Hvis jeg har forstått TTs s spørsmål rett, bør en få svar på dette ved å A/B teste sporet ; `
    I May Know The Word fra Nathalie Merchants Tigerlily. Først Flac og så Masters.

    Hvis anlegget er oppe og går, ørene er i orden, og man kvitter seg med forutinntatte meninger, bør det ikke være tvil om hva som låter best.:)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Del 2 av løsrevne betraktninger rundt MQA.

    Det er en god del negativitet rundt MQA, og det er mitt inntrykk av at mye av det stort sett linker til sakene fra samme anonyme internettbruker, og ellers fokuserer på aspektene med lisenser og hemmelige tekniske løsninger. Men hva med selve lyden? Er det noen som har noen velfunderte meninger om den nå som det har vært tid til å fordøye inntrykkene i noen måneder.

    Selv klarer jeg ikke å bestemme meg helt for hva jeg synes. Det jeg imidlertid synes er interessant er at MQA låter så forskjellig fra vanlig 16/44 på Tidal. Der jeg ofte sliter med å høre noen som helst forskjell mellom 16/44 og 24/88 (eller 24/96), så er jo forskjellen på vanlig FLAC og MQA tydelig, og ofte meget tydelig.

    Ofte tenker jeg at lyden fra MQA er tettere på og klarere, men samtidig synes jeg ofte at vanlig FLAC kanskje er litt mer behagelig å høre på.Så jeg tenker iallefall at MQA er noe langt mer enn bare et "lossy" format. Det er åpenbart noe litt annet.

    Hva er meningene om selve lyden av MQA?
    Ikke bli forvirret her da Sst. (I beste mening). Det finnes i dag 100% lossless formater som lar seg avspille på nesten alle DACer på markedet. Det betyr at det i utgangspunktet ikke er behov for noe nytt format som endrer på innholdet i originalfilene. Et klassisk markedsføringstriks er å vise kjøperne et dårlig eller kvalitetsmessig redusert produkt, og deretter viser fram et bedre produkt. For Tidal (eller hvem som helst) har de full kontroll over hvilke filer de gjør tilgjengelig, så det å få en fil til å låte dårligere enn en annen er ikke noen heksekunst. Manipulasjon av filer som i utgangspunktet er 100% lossless for å få kommersiell vinning og markedskontroll er ikke noe jeg støtter. Stay away er min anbefaling.
    Hei Kalle Klovn

    Jeg er absolutt ikke så veldig forvirret. Jeg har jobbet et par tiår i musikk- og filmbransjen og sett nok av formater komme og gå. Det har stort sett vært ganske forutsigbart og helt udramatisk for oss forbrukere. Jeg mener selv at jeg har en relativt grei bullshit-detektor rundt dette.

    Jeg er også fullstendig klar over at vi ikke trenger MQA pga båndbredde, og at det finnes utmerkede lossless alternativer. Jeg bruker dem selv. Hvis MQA skal ha noe for seg, så må det isåfall ligge i teknologiene der de snakker om "deblurring" og korreksjoner i "time domain". Det som er helt utvilsomt når man hører på MQA, er at det er klare forskjeller i lyden på MQA og en vanlig 16/44 FLAC-fil som ikke bare kan forklares av at en fil er lossless og at den andre er "lossy".
    På mange plater hører man tydelige forskjeller som er mye større enn mellom to ulike oppløsninger FLAC eller mellom Tidal Hifi og Spotify. MQA låter ofte ganske distinkt. Sjekk f.eks. Neil Youngs Hitchhiker for et meget godt eksempel på dette. Dette er ny utgivelse der man må anta at man har samme kildemateriale som utgangspunkt.

    Jeg heller selv etterhvert mot at jeg foretrekker vanlige formater ved lyttetester, så ikke tro at jeg forsøker å forsvare MQA med stor kraft her. Det er ikke poenget.

    Det er, som du sier, lett å manipulere tester ved å jukse med filer, eller rett og slett bare ved å prate så mye positivt at det er vanskelig for tilhørerne der og da å ta objektiv stilling til det de faktisk hører. Men de fleste av oss hører jo på musikken alene hjemme. Det er ingen som jukser med filer eller står foran oss med masse flott markedsføringsprat.

    Det jeg vil få frem er at det er akkurat like lett å sitte bak tastaturet sitt å google seg frem til noen negative meninger som bekrefter egne fordommer om feltet, og så linke til dette som om det er bevis på at man har rett. Slik kan man bevise at jorda er flat, klimaendringer ikke finnes og at det meste er et eneste stort komplott for å lure oss stakkarer. Denne typen konspirasjonsteorier er naturligvis rent vrøvl, og det er tendenser til det samme rundt MQA. Her har man et firma som har laget et produkt som de etter beste evne forsøker å selge. Det ser ut til at de kommer til å mislykkes, fordi markedet ikke er interessert og kanskje fordi produktet rett og slett ikke holder mål. Dette er da totalt udramatisk!

    Det jeg ønsker er at gjengangerne i disse MQA-trådene snart kan si noe om egne lytteinntrykk. Kan de ikke underbygge det denne Archimago skriver, istedenfor å bare skyve ham fremfor seg med en ny link til et blogginnlegg fra denne anonyme bloggeren? Internettet er fullt av folk som linker til ulike, anonyme autoriteter som beviser både det ene og det andre. Det er av høyst begrenset verdi.
    Her sitter det masse oppegående norske audiofile som har tilgang til MQA hjemme i sin egen stue. De må da ha et eller annet de kan si om lyden? Lgrons58 hadde en del interessante betraktninger han delte like etter lanseringen. En vanlig kunnskapsrik bruker uten noen særskilt egeninteresse i saken.

    Slikt er mye mer interessant å lese enn masse blogginnlegg med anonym opphavsmann og uklar agenda. I slike innlegg er det stort sett ganske enkelt å bevise akkurat det de ønsker å bevise.

    Inntil noen av disse gjengangerne her inne skriver noe om egne lytteinntrykk, så kommer jeg til å anta at de hører på musikken sin på en liten Bluetooth-høyttaler og derfor ikke selv har hatt mulighet til teste MQA.:)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sst, selv hører jeg enkelte MQA filer via Tidal og Auralic Aries. Det betyr at jeg ikke får pakket filene helt ut i sitt presumptivt beste format. Jeg kan selvsagt høre om jeg liker eller ikke liker det jeg hører. Mitt poeng er at jeg ikke har tilgang på den «rene masteren» som MQA filen ble laget av, så jeg har ingen referanse jeg kan sammenligne med.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Sst, selv hører jeg enkelte MQA filer via Tidal og Auralic Aries. Det betyr at jeg ikke får pakket filene helt ut i sitt presumptivt beste format. Jeg kan selvsagt høre om jeg liker eller ikke liker det jeg hører. Mitt poeng er at jeg ikke har tilgang på den «rene masteren» som MQA filen ble laget av, så jeg har ingen referanse jeg kan sammenligne med.
    Jeg synes det må holde at man sammenligner MQA-versjonene med samme plate i FLAC på Tidal HiFi. Tar man nye plater, og sjekker en del ulike plater, så tegner det seg jo et tydelig bilde. Det er jo et konkurrerende format som FLAC som er alternativet til MQA. Den "rene masteren" vil man jo som forbruker ikke ha tilgang på.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Den "rene masteren" vil man jo som forbruker ikke ha tilgang på.

    Nei, og det jo problemet. Hvorfor ikke bare gjør masteren tilgjengelig i FLAC format (eventuelt nedsamplet til 16/44) i stedet for å drive å tulle med lossy komprimering og fancy markedsføring (som koster mer penger). Det er vel ingen som tror at MQA kan forbedre masteren?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Del 2 av løsrevne betraktninger rundt MQA.

    Det er en god del negativitet rundt MQA, og det er mitt inntrykk av at mye av det stort sett linker til sakene fra samme anonyme internettbruker, og ellers fokuserer på aspektene med lisenser og hemmelige tekniske løsninger. Men hva med selve lyden? Er det noen som har noen velfunderte meninger om den nå som det har vært tid til å fordøye inntrykkene i noen måneder.

    Selv klarer jeg ikke å bestemme meg helt for hva jeg synes. Det jeg imidlertid synes er interessant er at MQA låter så forskjellig fra vanlig 16/44 på Tidal. Der jeg ofte sliter med å høre noen som helst forskjell mellom 16/44 og 24/88 (eller 24/96), så er jo forskjellen på vanlig FLAC og MQA tydelig, og ofte meget tydelig.

    Ofte tenker jeg at lyden fra MQA er tettere på og klarere, men samtidig synes jeg ofte at vanlig FLAC kanskje er litt mer behagelig å høre på.Så jeg tenker iallefall at MQA er noe langt mer enn bare et "lossy" format. Det er åpenbart noe litt annet.

    Hva er meningene om selve lyden av MQA?
    Ikke bli forvirret her da Sst. (I beste mening). Det finnes i dag 100% lossless formater som lar seg avspille på nesten alle DACer på markedet. Det betyr at det i utgangspunktet ikke er behov for noe nytt format som endrer på innholdet i originalfilene. Et klassisk markedsføringstriks er å vise kjøperne et dårlig eller kvalitetsmessig redusert produkt, og deretter viser fram et bedre produkt. For Tidal (eller hvem som helst) har de full kontroll over hvilke filer de gjør tilgjengelig, så det å få en fil til å låte dårligere enn en annen er ikke noen heksekunst. Manipulasjon av filer som i utgangspunktet er 100% lossless for å få kommersiell vinning og markedskontroll er ikke noe jeg støtter. Stay away er min anbefaling.
    Hei Kalle Klovn

    Jeg er absolutt ikke så veldig forvirret. Jeg har jobbet et par tiår i musikk- og filmbransjen og sett nok av formater komme og gå. Det har stort sett vært ganske forutsigbart og helt udramatisk for oss forbrukere. Jeg mener selv at jeg har en relativt grei bullshit-detektor rundt dette.

    Jeg er også fullstendig klar over at vi ikke trenger MQA pga båndbredde, og at det finnes utmerkede lossless alternativer. Jeg bruker dem selv. Hvis MQA skal ha noe for seg, så må det isåfall ligge i teknologiene der de snakker om "deblurring" og korreksjoner i "time domain". Det som er helt utvilsomt når man hører på MQA, er at det er klare forskjeller i lyden på MQA og en vanlig 16/44 FLAC-fil som ikke bare kan forklares av at en fil er lossless og at den andre er "lossy".
    På mange plater hører man tydelige forskjeller som er mye større enn mellom to ulike oppløsninger FLAC eller mellom Tidal Hifi og Spotify. MQA låter ofte ganske distinkt. Sjekk f.eks. Neil Youngs Hitchhiker for et meget godt eksempel på dette. Dette er ny utgivelse der man må anta at man har samme kildemateriale som utgangspunkt.

    Jeg heller selv etterhvert mot at jeg foretrekker vanlige formater ved lyttetester, så ikke tro at jeg forsøker å forsvare MQA med stor kraft her. Det er ikke poenget.

    Det er, som du sier, lett å manipulere tester ved å jukse med filer, eller rett og slett bare ved å prate så mye positivt at det er vanskelig for tilhørerne der og da å ta objektiv stilling til det de faktisk hører. Men de fleste av oss hører jo på musikken alene hjemme. Det er ingen som jukser med filer eller står foran oss med masse flott markedsføringsprat.

    Det jeg vil få frem er at det er akkurat like lett å sitte bak tastaturet sitt å google seg frem til noen negative meninger som bekrefter egne fordommer om feltet, og så linke til dette som om det er bevis på at man har rett. Slik kan man bevise at jorda er flat, klimaendringer ikke finnes og at det meste er et eneste stort komplott for å lure oss stakkarer. Denne typen konspirasjonsteorier er naturligvis rent vrøvl, og det er tendenser til det samme rundt MQA. Her har man et firma som har laget et produkt som de etter beste evne forsøker å selge. Det ser ut til at de kommer til å mislykkes, fordi markedet ikke er interessert og kanskje fordi produktet rett og slett ikke holder mål. Dette er da totalt udramatisk!

    Det jeg ønsker er at gjengangerne i disse MQA-trådene snart kan si noe om egne lytteinntrykk. Kan de ikke underbygge det denne Archimago skriver, istedenfor å bare skyve ham fremfor seg med en ny link til et blogginnlegg fra denne anonyme bloggeren? Internettet er fullt av folk som linker til ulike, anonyme autoriteter som beviser både det ene og det andre. Det er av høyst begrenset verdi.
    Her sitter det masse oppegående norske audiofile som har tilgang til MQA hjemme i sin egen sture. Det må da ha et eller annet de kan si om lyden? Lgrons58 hadde en del interessante betraktninger han delte like etter lanseringen. En vanlig kunnskapsrik bruker uten noen særskilt egeninteresse i saken.

    Slikt er mye mer interessant å lese enn masse blogginnlegg med anonym opphavsmann og uklar agenda. I slike innlegg er det stort sett ganske enkelt å bevise akkurat det de ønsker å bevise.

    Inntil noen av disse gjengangerne her inne skriver noe om egne lytteinntrykk, så kommer jeg til å anta at de hører på musikken sin på en liten Bluetooth-høyttaler og derfor ikke selv har hatt mulighet til teste MQA.:)
    Jeg ser hva du mener, og folk må gjerne komme med lytteinntrykk. Grunnen til at du ikke kommer til å få noe fra meg er at jeg allerede har en helt utmerket lydkjede, og kommer ikke til å kjøpe noe nytt for å teste MQA. I så måte har "kritikerne" på nettet spart meg for lysten til å kjøpe nytt utstyr for å prøve dette formatet. Når jeg ikke ser noen tekniske fordeler med formatet, så lar jeg det ligge, selv om noen måtte like lyden.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har testet MQA først med Mytek Brooklyn DAC , men den dac,n likte jeg uansett ikke lyden på. Kjøpte deretter en Pro-Ject Pre Box S2 digital DAC som også har full MQA støtte, litt bedre lyd på selve dac,n men MQA falt ikke i smak med den heller.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sst, selv hører jeg enkelte MQA filer via Tidal og Auralic Aries. Det betyr at jeg ikke får pakket filene helt ut i sitt presumptivt beste format. Jeg kan selvsagt høre om jeg liker eller ikke liker det jeg hører. Mitt poeng er at jeg ikke har tilgang på den «rene masteren» som MQA filen ble laget av, så jeg har ingen referanse jeg kan sammenligne med.
    Jeg synes det må holde at man sammenligner MQA-versjonene med samme plate i FLAC på Tidal HiFi. Tar man nye plater, og sjekker en del ulike plater, så tegner det seg jo et tydelig bilde. Det er jo et konkurrerende format som FLAC som er alternativet til MQA. Den "rene masteren" vil man jo som forbruker ikke ha tilgang på.
    Det er nettopp det jeg ikke vil da man som forbruker ikke har kontroll på hva som er gjort med FLAC filen (fra tidal) og hva som er gjort med MQA før man hører dem. Tidal har jo også et incitament til å få forbrukerne over på kontrollerte formater som MQA og bort fra frie filformater.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg synes det må holde at man sammenligner MQA-versjonene med samme plate i FLAC på Tidal HiFi. Tar man nye plater, og sjekker en del ulike plater, så tegner det seg jo et tydelig bilde. Det er jo et konkurrerende format som FLAC som er alternativet til MQA. Den "rene masteren" vil man jo som forbruker ikke ha tilgang på.
    Usikker på det gitt. Gikk den manglende informasjonen som kommer og MQAs uvilje til faktisk å svare konkret på spørsmål. De ønsker heller ikke å delta i debatter med flere sider. (trekker seg).

    Soundstage er en kanal de faktisk ikke fikk på kroken. Doug Schneider er datateknisk kyndig (og ikke så gammel som de andre hifiskribentene som hoppet på). Han har forsøkt å sammenligne slik du beskriver.
    Her er hans syn på saken
    https://www.soundstagehifi.com/index.php/opinion/1057-mqa-one-year-later-suddenly-more-questions
    I don’t have an MQA-compatible DAC, so I’m limited to the Tidal player’s “unfolding.” But that said, I’ve listened to MQA files via Tidal HiFi, and so far the results have been inconclusive. For titles that Tidal offers in both 16/44.1 FLAC and MQA that I’ve compared, I can’t confidently say that I’ve heard any differences. As a result, I’m sure that if I did a pseudo-blind test, as John Atkinson did, my results would probably be similar to his -- basically, the equivalent of guessing. For MQA titles of which I have hi-rez versions on my music server, I’ve heard more substantial differences, but which ones I preferred varied between MQA and non-MQA hi-rez, so that doesn’t tell me if MQA is good or not. More important about these comparisons is the same thing I’ve been complaining about since last year: I have no way of telling if the masters used for my non-MQA recordings are the same as the masters used for Tidal’s MQA versions, so it may or may not have been a comparison of apples with apples. But this is just the beginning -- I plan to listen more, and perhaps find a way to identify MQA and non-MQA tracks that I do know, with 100% certainty, were derived from the same sources, to better assess what I’m hearing. Until then . . .
    Og ikke minst her
    https://www.soundstagehifi.com/inde...uencies-is-mqa-better-worse-or-just-different

    Instead I heard obvious differences, beginning with the first track. The standard 16/44.1 version of “I.G.Y.” sounded louder, with better macrodynamics, and stronger, deeper bass than the MQA version. A loss for MQA? Just wait. With track 2, “Green Flower Street,” the playback levels seemed about the same, as did the sound, though I did feel that the MQA track was subtly softer in the highs. A win for MQA? Or a draw? No. The fact is, neither won.

    When I played track 2, I noticed something else: It went on far longer than the non-MQA version. When I checked the track times, I found that the MQA version of “Green Flower Street” is seven seconds longer. I then checked the rest of the album, and discovered that four of the seven other tracks differ in length by a second or two. Clearly, these two versions were not made from the same masters. Therefore, anyone who’s comparing them isn’t comparing only MQA to 16/44.1 playback; they’re also comparing the differences between two masters -- and given all the conversions the music on this album has gone through over the years, you’d need a detective to know which one is closer to the original source files.
    Så sammenligning er nyttesløst som middel for å si noe om MQA som format faktisk gjør noe som helst positivt med lyden.
    Da gjenstår bare alt som ikke er positivt...

    Og jeg antar at solide objektive bloggere, oppegående skribenter, teknisk kyndige forumgrupper som helhet har mer vekt enn f.eks. en ussel forumdeltager på HFS om f.eks. meg? :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hvis man tar 10 plater og sammenligner FLAC mot MQA, så vil det jo tegne seg et bilde.
    Hvis FLAC "vinner" i 10/10 tilfeller, så har MQA en meget dårlig sak. Og vice versa, hvis MQA hele tiden låter best, så holder det ikke bare å si at MQA suger pga noen tekniske parametere.
    Greit nok, man får ikke klart svar på hvilken fil som er nærmest masteren uten å ha masteren tilgjengelig og avspille begge deler gjennom nøyaktig samme anlegg. Men hvis man har hørt en del instrumenter i levende live opp gjennom livet, så kan man gjøre seg en kvalifisert mening om hvilken av filene man synes låter mest ekte og levende.

    Det blir litt som å si at man ikke kan mene noe som helst om lytteinntrykkene av en en høyttaler uten å kunne ha hørt samme innspillingen da den faktisk skjedde i virkeligheten, fordi man da ikke vet hva man skal sammenligne lyden med.

    Det blir umulig å kreve en slags 100% vitenskapelighet ved at man må sammenligne med en ren master. Da blir det kun mulig å kjøre noen helt få tester i verden, da typisk med alle involverte aktører til stede. En stressende og dårlig måte å lytte på, i tillegg til at det i praksis ikke lar seg gjøre.
    Bruker man nye plater, så kan man iallefall være trygg på at det ikke er en masse ulike generasjoner med remastere som er grunnlaget.
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Og jeg antar at solide objektive bloggere, oppegående skribenter, teknisk kyndige forumgrupper som helhet har mer vekt enn f.eks. en ussel forumdeltager på HFS om f.eks. meg? :)
    Jeg får sterkt inntrykk av at du definerer "oppegående skribenter" som folk som mener det man ønsker at de skal mene. John Atkinson er f.eks. avskrevet som reneste klovnen av flere her inne fordi han tillot seg å skrive ned noen positive lytteinntrykk.
    Får man så mye tyn for å beskrive noen inntrykk, så er det jo nesten ikke rart at folk synes det er tryggere å basere seg på andre enn å bidra med noe selv.

    Oppegående skribenter er vel og bra. Man kan lære masse av de, men lytteinntrykkene fra masse private audiofile vil tilsammen også gi et veldig godt bilde av et produkt sine kvaliteter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg får sterkt inntrykk av at du definerer "oppegående skribenter" som folk som mener det man ønsker at de skal mene. John Atkinson er f.eks. avskrevet som reneste klovnen av flere her inne fordi han tillot seg å skrive ned noen positive lytteinntrykk.
    Får man så mye tyn for å beskrive noen inntrykk, så er det jo nesten ikke rart at folk synes det er tryggere å basere seg på andre enn å bidra med noe selv.

    Oppegående skribenter er vel og bra. Man kan lære masse av de, men lytteinntrykkene fra masse private audiofile vil tilsammen også gi et veldig godt bilde av et produkt sine kvaliteter.
    Nei, har ingenting å gjøre med at de mener det samme som meg.
    Problemet er at de i mange tilfeller (verden og bransjen er liten) har for tette vennskapsbånd til forskjellige aktører at det nesten ikke finnes objektivitet igjen. (det blir ihvertfall vanskelig)
    I tillegg så antar jeg at de fleste skribentene er blitt det nettopp fordi det har vært en veldig entusiastisk til hobbyen. Entusiasme er bra.
    Det er ikke bra om entusiasmen tar overhånd og skygger over kritisk sans og etterettlighet. Da blir det lett å hoppe på alt som er nytt med begeistring uten faktisk skjønne hva det innebærer. Jeg vet dette ofte er vanskelig og at det ikke finnes noen fasit. Er et dilemma for mange. (PS! Det gjelder jo ikke alle selvsagt)

    Atkinson har ikke framstått som en klovn fordi han hadde en mening initielt, men pga. hans dårlige forsøk på å delta litt i diskusjoner. Der falt han totalt gjennom. Jeg tror personlig han har skjønt feilen han gjorde men i hans hode og stolthet så er det for sent å demantere sine meninger. Han er en ganske teknisk kyndig person men lot seg forføre. Da faller kredibiliteten enda mer. Jeg personlig liker hans målinger av produkter og konklusjon der. Det sier ganske mye om kvalitet og design.
    Han skal ha kudos for å åpne for at andre skribenter får legge ut mer balanserte meninger på stereophile (som linket til tidlig i tråden).

    Og ja - det er nyttig å få inntrykk fra fellesskap. Når disse inntrykkene er svært så divergerene (som MQA) er de i mine øyne til liten verdi men sikkert til glede for andre.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Et spørsmål til tvilerne og kritikerne som jeg lurer på og kanskje en eller to andre;

    Kan et MQA spor låte bedre avspilt fra Tidal enn en samme spor avspilt UTEN MQA, uavhengig av markedskrefter eller annen irrelevant markedsføring?
    Hvis du skal sammenlikne dette så må jo poenget være at den ene filen er, la oss si, 16-bit, 44.1, mens den andre (MQA) er 24-bit, 96kHz elns ... Her tror jeg det kan tenkes at MQA har en misjon, fordi komprimeringen er såpass god at man får igjennom en lydkvalitet som er (subjektivt og/eller objektivt) bedre enn tilsvarende båndbredde klarer uten komprimering. Du gir altså med den ene hånden, og tar med den andre, og da vil resultatet høyst sannsynlig bli _annerledes_ mellom de to. Om det er bedre eller dårligere må du trolig bestemme selv ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det jeg ønsker er at gjengangerne i disse MQA-trådene snart kan si noe om egne lytteinntrykk. Kan de ikke underbygge det denne Archimago skriver, istedenfor å bare skyve ham fremfor seg med en ny link til et blogginnlegg fra denne anonyme bloggeren? Internettet er fullt av folk som linker til ulike, anonyme autoriteter som beviser både det ene og det andre. Det er av høyst begrenset verdi.
    Her sitter det masse oppegående norske audiofile som har tilgang til MQA hjemme i sin egen sture. Det må da ha et eller annet de kan si om lyden?
    God poengtering.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sammenliknet mqa masters på tidal med ikke-mqa. Ikke veldig lenge og systematisk, men dog. På noen kutt syntes jeg å høre forskjell, på noen syntes jeg ikke å høre forskjell. Jeg likte stort sett bedre ikke-mqa, men jeg synes forskjellene var så diffuse at jeg er veldig usikker på om det var placebo eller ikke. Men jeg synes dette er litt på siden. Jeg sliter ofte med å høre forskjell på 320 kbs og 16-bit feks. Likevel har jeg jo Tidal hifi. For meg er jo målet nettopp high fidelity! Og da er det på sin plass å spørre: bidrar mqa til high fidelity eller ikke?

    Forøvrig er Archimago professor i informatikk på et kanadisk universitet. Han skriver ikke det selv, men det er en åpen hemmelighet blant en del hifi-folk hvem som skjuler seg bak nicket. (edit/rettelse: det var visst medisin han var professor i. det gjør jo uansett at han besitter en del metodekunnskap)
     
    Sist redigert:

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det gleder meg at du har satt deg ned og lyttet. Man får ikke klare svar på noen minutter, men over tid har man en tendens til å få noen ganske klare tanker om hva man liker og ikke liker.
    Apropos dette med High Fidelity - det du skriver er tett relatert til spørsmålet om målinger på f.eks. høyttalere. Er en høyttaler bra hvis man liker lyden, men den måler dårlig - og vice versa?

    Ser man det - vår nye allmektige guru er professor i medisin. Kanskje vi kan finne en professor i sosialantropologi som er uenig med ham?:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rare greier, endel forsvarer sine økonomiske investeringer nesten så det er for åpenbart.. Personlig tror jeg MQA er nok et eksempel på å tyne penger ut av systemet. Dessto mer jeg leser dessto større blir troen på en hoax spm en tilslutt må aktivt velge å tro på.. Dessverre er jeg ikke interessert i det, og legger MQA dødt for egen del.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Rare greier, endel forsvarer sine økonomiske investeringer nesten så det er for åpenbart.. Personlig tror jeg MQA er nok et eksempel på å tyne penger ut av systemet. Dessto mer jeg leser dessto større blir troen på en hoax spm en tilslutt må aktivt velge å tro på.. Dessverre er jeg ikke interessert i det, og legger MQA dødt for egen del.
    Hvem sine investeringer sikter du til?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er absolutt ikke så veldig forvirret. Jeg har jobbet et par tiår i musikk- og filmbransjen og sett nok av formater komme og gå. Det har stort sett vært ganske forutsigbart og helt udramatisk for oss forbrukere. Jeg mener selv at jeg har en relativt grei bullshit-detektor rundt dette.

    Jeg er også fullstendig klar over at vi ikke trenger MQA pga båndbredde, og at det finnes utmerkede lossless alternativer. Jeg bruker dem selv. Hvis MQA skal ha noe for seg, så må det isåfall ligge i teknologiene der de snakker om "deblurring" og korreksjoner i "time domain". Det som er helt utvilsomt når man hører på MQA, er at det er klare forskjeller i lyden på MQA og en vanlig 16/44 FLAC-fil som ikke bare kan forklares av at en fil er lossless og at den andre er "lossy".
    På mange plater hører man tydelige forskjeller som er mye større enn mellom to ulike oppløsninger FLAC eller mellom Tidal Hifi og Spotify. MQA låter ofte ganske distinkt. Sjekk f.eks. Neil Youngs Hitchhiker for et meget godt eksempel på dette. Dette er ny utgivelse der man må anta at man har samme kildemateriale som utgangspunkt.

    Jeg heller selv etterhvert mot at jeg foretrekker vanlige formater ved lyttetester, så ikke tro at jeg forsøker å forsvare MQA med stor kraft her. Det er ikke poenget.
    Du toucher innom et poeng her som ingen andre toucher innom, rett og slett fordi de kun forholder seg til et sluttprodukt i form av en lydfil for avspilling over våre anlegg. Uten denne teknologien ville de ikke fått til å lage den nye versjonen av Fairytales, og jeg mener at det nok er denne teknologien som utgjør forskjellen på The Nightfly som Masters og vanlig Tidal Hifi. Det var en produksjon der de slet mye med sync, og da er det kanskje ikke så rart at det er ting som kan rettes opp i tidsdomenet, noe som ikke har vært tilgjengelig med like kraftige verktøy tidligere. Det rettferdiggjør i alle fall eksistensen av formatet, selv om det kanskje er et marginalt poeng for hifilyttere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For egen del har jeg ikke prøvd eller lyttet, men gjorde litt kjapp research da MQA kom.

    Det konklusjonen min var da:
    -I praksis er MQA et digitalfilter som kan oppnås enten via software eller hardware.
    -digitalfilteret har ingen preringing
    -psykoakustisk inneholder filene stor nok båndbredde at det ikke vil degradere selv de høyste highresfiler.
    -på grunn av noiseshaping ala SACD blir ikke filene større enn at streamingtjenestene kan bruke de.

    I dag tilbyr mange dacer ulike digitalfiltre som man nok betaler litt ekstra for. Å ha et filter som gir en MQA impulsrespons ser jeg ikke de store kontroversene med.

    Det som dog er litt merkelig for meg er markedsføringen som gjelder "tettest på master" og "at man retter opp det digitalteknikken har ødelagt". Her tror jeg de peker på at filteret ikke har preringing og slik sett har de også der et poeng selv om MQA-filer både er 17 bit og lossy. Det jeg ikke ser er hvordan dette egentlig skiller seg fra vanlige minimumsfase digitalfiltere som eksempelvis Auralic Vega filter nr 4? Rent bortsett fra å ta mindre plass da.

    Lytteinntrykkene man kan lese om MQA samsvarer med mine egne inntrykk av vanlige minimum fase digitalfiltre. Vanligvis ender jeg opp med å foretrekke et standardfilter med litt ringing før peaken.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er absolutt ikke så veldig forvirret. Jeg har jobbet et par tiår i musikk- og filmbransjen og sett nok av formater komme og gå. Det har stort sett vært ganske forutsigbart og helt udramatisk for oss forbrukere. Jeg mener selv at jeg har en relativt grei bullshit-detektor rundt dette.

    Jeg er også fullstendig klar over at vi ikke trenger MQA pga båndbredde, og at det finnes utmerkede lossless alternativer. Jeg bruker dem selv. Hvis MQA skal ha noe for seg, så må det isåfall ligge i teknologiene der de snakker om "deblurring" og korreksjoner i "time domain". Det som er helt utvilsomt når man hører på MQA, er at det er klare forskjeller i lyden på MQA og en vanlig 16/44 FLAC-fil som ikke bare kan forklares av at en fil er lossless og at den andre er "lossy".
    På mange plater hører man tydelige forskjeller som er mye større enn mellom to ulike oppløsninger FLAC eller mellom Tidal Hifi og Spotify. MQA låter ofte ganske distinkt. Sjekk f.eks. Neil Youngs Hitchhiker for et meget godt eksempel på dette. Dette er ny utgivelse der man må anta at man har samme kildemateriale som utgangspunkt.

    Jeg heller selv etterhvert mot at jeg foretrekker vanlige formater ved lyttetester, så ikke tro at jeg forsøker å forsvare MQA med stor kraft her. Det er ikke poenget.
    Du toucher innom et poeng her som ingen andre toucher innom, rett og slett fordi de kun forholder seg til et sluttprodukt i form av en lydfil for avspilling over våre anlegg. Uten denne teknologien ville de ikke fått til å lage den nye versjonen av Fairytales, og jeg mener at det nok er denne teknologien som utgjør forskjellen på The Nightfly som Masters og vanlig Tidal Hifi. Det var en produksjon der de slet mye med sync, og da er det kanskje ikke så rart at det er ting som kan rettes opp i tidsdomenet, noe som ikke har vært tilgjengelig med like kraftige verktøy tidligere. Det rettferdiggjør i alle fall eksistensen av formatet, selv om det kanskje er et marginalt poeng for hifilyttere.
    Baluba, du skriver:

    «Uten denne teknologien ville de ikke fått til å lage den nye versjonen av Fairytales...».

    Det gjør meg nysgjerrig; kan du dokumentere at MQA var nødvendig for å lage den nye versjonen av «Fairytales»?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er absolutt ikke så veldig forvirret. Jeg har jobbet et par tiår i musikk- og filmbransjen og sett nok av formater komme og gå. Det har stort sett vært ganske forutsigbart og helt udramatisk for oss forbrukere. Jeg mener selv at jeg har en relativt grei bullshit-detektor rundt dette.

    Jeg er også fullstendig klar over at vi ikke trenger MQA pga båndbredde, og at det finnes utmerkede lossless alternativer. Jeg bruker dem selv. Hvis MQA skal ha noe for seg, så må det isåfall ligge i teknologiene der de snakker om "deblurring" og korreksjoner i "time domain". Det som er helt utvilsomt når man hører på MQA, er at det er klare forskjeller i lyden på MQA og en vanlig 16/44 FLAC-fil som ikke bare kan forklares av at en fil er lossless og at den andre er "lossy".
    På mange plater hører man tydelige forskjeller som er mye større enn mellom to ulike oppløsninger FLAC eller mellom Tidal Hifi og Spotify. MQA låter ofte ganske distinkt. Sjekk f.eks. Neil Youngs Hitchhiker for et meget godt eksempel på dette. Dette er ny utgivelse der man må anta at man har samme kildemateriale som utgangspunkt.

    Jeg heller selv etterhvert mot at jeg foretrekker vanlige formater ved lyttetester, så ikke tro at jeg forsøker å forsvare MQA med stor kraft her. Det er ikke poenget.
    Du toucher innom et poeng her som ingen andre toucher innom, rett og slett fordi de kun forholder seg til et sluttprodukt i form av en lydfil for avspilling over våre anlegg. Uten denne teknologien ville de ikke fått til å lage den nye versjonen av Fairytales, og jeg mener at det nok er denne teknologien som utgjør forskjellen på The Nightfly som Masters og vanlig Tidal Hifi. Det var en produksjon der de slet mye med sync, og da er det kanskje ikke så rart at det er ting som kan rettes opp i tidsdomenet, noe som ikke har vært tilgjengelig med like kraftige verktøy tidligere. Det rettferdiggjør i alle fall eksistensen av formatet, selv om det kanskje er et marginalt poeng for hifilyttere.
    Baluba, du skriver:

    «Uten denne teknologien ville de ikke fått til å lage den nye versjonen av Fairytales...».

    Det gjør meg nysgjerrig; kan du dokumentere at MQA var nødvendig for å lage den nye versjonen av «Fairytales»?
    De slet nettopp med problemer i tidsdomenet i forbindelse med den feile pitchen. Det står noe om det flere steder på nettet. Prosessens trappetrinn står vel beskrevet i Stereophiles artikkel i april-nummeret.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Selve jobben med masteren har ingenting med MQA å gjøre men det gjør seg markedsføringsmessig.
    https://www.stereophile.com/content...iginal-master-edition-mqa#vGlMxkoZbvwgg0DC.99

    Har jobbet endel med forskjellige digitale filtre. Minimum (uten preringing) er det som faller gjennom fortest i mine ører ihvertfall.
    Her er vi dog ganske så forskjellige alle man. Smak og behag som avgjør. Derfor en stor fordel å ha en dac der dette kan velges (minimum, mixed og linear).
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er absolutt ikke så veldig forvirret. Jeg har jobbet et par tiår i musikk- og filmbransjen og sett nok av formater komme og gå. Det har stort sett vært ganske forutsigbart og helt udramatisk for oss forbrukere. Jeg mener selv at jeg har en relativt grei bullshit-detektor rundt dette.

    Jeg er også fullstendig klar over at vi ikke trenger MQA pga båndbredde, og at det finnes utmerkede lossless alternativer. Jeg bruker dem selv. Hvis MQA skal ha noe for seg, så må det isåfall ligge i teknologiene der de snakker om "deblurring" og korreksjoner i "time domain". Det som er helt utvilsomt når man hører på MQA, er at det er klare forskjeller i lyden på MQA og en vanlig 16/44 FLAC-fil som ikke bare kan forklares av at en fil er lossless og at den andre er "lossy".
    På mange plater hører man tydelige forskjeller som er mye større enn mellom to ulike oppløsninger FLAC eller mellom Tidal Hifi og Spotify. MQA låter ofte ganske distinkt. Sjekk f.eks. Neil Youngs Hitchhiker for et meget godt eksempel på dette. Dette er ny utgivelse der man må anta at man har samme kildemateriale som utgangspunkt.

    Jeg heller selv etterhvert mot at jeg foretrekker vanlige formater ved lyttetester, så ikke tro at jeg forsøker å forsvare MQA med stor kraft her. Det er ikke poenget.
    Du toucher innom et poeng her som ingen andre toucher innom, rett og slett fordi de kun forholder seg til et sluttprodukt i form av en lydfil for avspilling over våre anlegg. Uten denne teknologien ville de ikke fått til å lage den nye versjonen av Fairytales, og jeg mener at det nok er denne teknologien som utgjør forskjellen på The Nightfly som Masters og vanlig Tidal Hifi. Det var en produksjon der de slet mye med sync, og da er det kanskje ikke så rart at det er ting som kan rettes opp i tidsdomenet, noe som ikke har vært tilgjengelig med like kraftige verktøy tidligere. Det rettferdiggjør i alle fall eksistensen av formatet, selv om det kanskje er et marginalt poeng for hifilyttere.
    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/78904-tidals-venner-25.html#post2703804

    Ser ikke koblingen slik det er lagt ut i Stereophile.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    2L var involvert i Fairytales.

    Når jeg går inn på sidene deres, så omtales MQA:
    «MQA is an end-to-end process which consideres the AD converters from the original recording sessions and the actual DAC used for playback and reduce its digital ’fingerprint’. It sounds best through an MQA decoder which confirms this studio recording as you listen, but even with no decoder you will enjoy the deblur of the recording side. Using pioneering scientific research into how people hear, MQA technology captures the full magic of an original audio performance in a file size that's small enough to stream or download. Supplementary listeners’ notes from Bob Stuart & Morten Lindberg. More info at www.mqa.co.uk»

    Det som jeg ikke kan finne ut av er; er denne prosessen noen som også ligger til grunn for musikkproduksjonen som ender opp i de andre filformatene de selger? Sies intet om det. Og om nå det som er sitert over holder vann, hvorfor ikke?

    2L High Resolution Music .:. free TEST BENCH
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    2L var involvert i Fairytales.

    Når jeg går inn på sidene deres, så omtales MQA:
    «MQA is an end-to-end process which consideres the AD converters from the original recording sessions and the actual DAC used for playback and reduce its digital ’fingerprint’. It sounds best through an MQA decoder which confirms this studio recording as you listen, but even with no decoder you will enjoy the deblur of the recording side. Using pioneering scientific research into how people hear, MQA technology captures the full magic of an original audio performance in a file size that's small enough to stream or download. Supplementary listeners’ notes from Bob Stuart & Morten Lindberg. More info at www.mqa.co.uk»

    Det som jeg ikke kan finne ut av er; er denne prosessen noen som også ligger til grunn for musikkproduksjonen som ender opp i de andre filformatene de selger? Sies intet om det. Og om nå det som er sitert over holder vann, hvorfor ikke?

    2L High Resolution Music .:. free TEST BENCH
    Nå er jeg muligens 4-5% forutinntatt, men for meg virker dette som 100% PR-jippo uten teknisk underbyggelse. Jeg mener ikke å ødelegge for noen her, men jeg har ennå ikke hørt noen tekniske argumenter for MQA (kontra feks FLAC) som jeg virkerlig kjøper.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2L var involvert i Fairytales.

    Når jeg går inn på sidene deres, så omtales MQA:
    «MQA is an end-to-end process which consideres the AD converters from the original recording sessions and the actual DAC used for playback and reduce its digital ’fingerprint’. It sounds best through an MQA decoder which confirms this studio recording as you listen, but even with no decoder you will enjoy the deblur of the recording side. Using pioneering scientific research into how people hear, MQA technology captures the full magic of an original audio performance in a file size that's small enough to stream or download. Supplementary listeners’ notes from Bob Stuart & Morten Lindberg. More info at www.mqa.co.uk»

    Det som jeg ikke kan finne ut av er; er denne prosessen noen som også ligger til grunn for musikkproduksjonen som ender opp i de andre filformatene de selger? Sies intet om det. Og om nå det som er sitert over holder vann, hvorfor ikke?

    2L High Resolution Music .:. free TEST BENCH
    Selvfølgelig overføres helt identiske mastre som er laget i MQA til de andre formatene det selges i, jeg bare skriver at vi ikke må se oss blind på MQA som et sluttprodukt, det er så mye mer enn det.

    To maintain the highest transparency, the entire set of corrections was carried out using just two 24-bit operations. As described by Stuart, this comprised the following steps:

    1) Stuart: Starting with slow stems, correct the ADC bit errors.

    2) Lindberg: Top and Tail slow files; fix gross errors (original splices and big clicks); determine level adjust to make for each song; insert metadata.

    3) Stuart: Process in one operation to: reverse out MX-80 ADC/DAC in the time domain; adjust track levels; correct the sample rate for pitch; LF phase correction; stabilize noise floor.

    4) Andersen and Dobrogosz: Review results; decisions concerning minor track-level changes; repeat step 3.

    5) Lindberg: Perform magic with very light "airbrush touch-ups" of very fine dynamics; cuts to length and assemble deliverables.

    6) Stuart: Encode for download and for CD.


    Read more at https://www.stereophile.com/content...iginal-master-edition-mqa#epMteydrmW6yfOD7.99
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig overføres helt identiske mastre som er laget i MQA til de andre formatene det selges i, jeg bare skriver at vi ikke må se oss blind på MQA som et sluttprodukt, det er så mye mer enn det.
    Jeg mener oppriktig ikke å være vanskelig her, men jeg skjønner bare ikke hva MQA bidrar med som sluttbrukerne ikke får i dag: i hovedsak er det en algoritme/metodikk for å flytte informasjon som ligger over Nyquist frekvensen til en 44,1khz fil (eller en annen frekvens for den saks skyld) og lagrer denne informasjonen i de laveste av de 16 bitene, som presumptivt ikke benyttes i vesentlig grad. Definitivt en smart tanke, men jeg ser ikke noe behov for det da man i dag ikke har vesentlige begrensninger i båndbredde ved streaming av musikk. Er det noe jeg ikke har forstått? - og selvsagt, teknologien benyttes for å få kommersiell kontroll over både musikere og sluttbrukere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med tidligere formater kunne man kompensere digitalt for det de med MQA faktisk kan justere. Det er neppe i alle tilfeller at det vil ha så stor betydning, størst betydning ser det ut til å ha for problematiske produksjoner. Det er altså slik at MQA åpner for kontroll av tidsdomenet og fase på en måte tidligere formater ikke har gitt. Det har egentlig ikke noe med båndbredde å gjøre som jeg trodde i starten. Når det gjelder sluttproduktets oppløsning tror jeg den er valgt ut fra "godt nok"-tankegangen for å gjøre det mest mulig tilgjengelig for alle. Kanskje det er det siste de burde vurdert, å gi opp "alle".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn