Rør i spenningsforsterking! Men det viktigste av alt er matching - at preamp driver poweramp på korrekt måte og at poweramp driver høyttalere på rett måte. Hvis ikke går man på en smell uansett hvor i signalkjeden rørene sitter 
|
Rørpre en den enkleste veien til rørnirvana, men sjekk inngangsimpedansen på effektforsterkeren og at valgt forforsterker har lav nok utgangsimpedans.Spennende for min del som sitter med en god effekt, og leter etter pre eller et forsterkersett.SPØRSMÅL TIL RØREKSPERTENE
Hva er viktigst: Rør i forforsterkeren eller i rør i forsterkeren? Eller: Hvor er det mest magi; i rørforforsterkeren eller i rørforsterkeren?
I min verden er rør i pre delen det viktigste
mvh
Trodde du hadde fått med deg at skal du bli klokere, må du ut å høre andre oppsett, eller prøve ting hjemme - noe som sikkert er det aller lureste.Hehehe.
Må berre teste ut selv tror jeg. Blir ikke noe klokere av denne tråden.
Så da kommer det et fullt rør forsterkersett ihus ikveld. Håper å få låne det noen dager. Så finner jeg nok ut om dette er veien for meg.
Om ikke så kommer jeg nok til å gå for en rør forforsterker. Synes den korte testen jeg fikk i helgen gav meg noe jeg har savnet.
Hva er lav nok utgangsimpedans? Har fått grønt lyd på at min wyred 4 sound ST1000 har en fin last for det meste av rørpreamperRørpre en den enkleste veien til rørnirvana, men sjekk inngangsimpedansen på effektforsterkeren og at valgt forforsterker har lav nok utgangsimpedans.Spennende for min del som sitter med en god effekt, og leter etter pre eller et forsterkersett.SPØRSMÅL TIL RØREKSPERTENE
Hva er viktigst: Rør i forforsterkeren eller i rør i forsterkeren? Eller: Hvor er det mest magi; i rørforforsterkeren eller i rørforsterkeren?
I min verden er rør i pre delen det viktigste
mvh
Prøver ting hjemmeTrodde du hadde fått med deg at skal du bli klokere, må du ut å høre andre oppsett, eller prøve ting hjemme - noe som sikkert er det aller lureste.Hehehe.
Må berre teste ut selv tror jeg. Blir ikke noe klokere av denne tråden.
Så da kommer det et fullt rør forsterkersett ihus ikveld. Håper å få låne det noen dager. Så finner jeg nok ut om dette er veien for meg.
Om ikke så kommer jeg nok til å gå for en rør forforsterker. Synes den korte testen jeg fikk i helgen gav meg noe jeg har savnet.![]()
Her må jeg ha ting inn med t-skje..Du må huske at det som regel sitter kondensatorer på utgangen til rørpre, så i tillegg til økt forvrengning kan lav inngangs impedanse på effekt gi en høyere nedre grensefrekvens. Mao kan du ikke se deg blind på utgangsimp.
Kjører med så korte som mulig. AlltidST-1000 har en inngangsmpedans på 100k så det skal de fleste rørforforsterkere klare. Korte signalkabler er også en fordel.
Vil denne preampen her matche ST1000 bra?ST-1000 har en inngangsmpedans på 100k så det skal de fleste rørforforsterkere klare. Korte signalkabler er også en fordel.
Nei, ikke annet enn at rørkretser jobber best i et høyimpedanse miljø.Her må jeg ha ting inn med t-skje..Du må huske at det som regel sitter kondensatorer på utgangen til rørpre, så i tillegg til økt forvrengning kan lav inngangs impedanse på effekt gi en høyere nedre grensefrekvens. Mao kan du ikke se deg blind på utgangsimp.
Er det noen kjøreregler for dette? Det å koble sammen rør pre og transistor effekttrinn. I mitt tilfelle klasse D.
Vil denne preampen her matche ST1000 bra?ST-1000 har en inngangsmpedans på 100k så det skal de fleste rørforforsterkere klare. Korte signalkabler er også en fordel.
Vis vedlegget 408044
Den var ikke dum!Jeg er delt i mitt syn på om magien starter i pre - Ja, for de kan gjøres svært transparente og Nei, for de kan gjøres svært transparente.
Pre har vel normalt en lav utgangsimpedans, feks. 600Ohm og power har høy inngangsimpedans, eksempelvis i regionen 60-200kOhm?Du må huske at det som regel sitter kondensatorer på utgangen til rørpre, så i tillegg til økt forvrengning kan lav inngangs impedanse på effekt gi en høyere nedre grensefrekvens. Mao kan du ikke se deg blind på utgangsimp.
Har vært borti effekttrinn med 600ohm på inngang og pre med utgangsimpedanse på titalls kohm.Pre har vel normalt en lav utgangsimpedans, feks. 600Ohm og power har høy inngangsimpedans, eksempelvis i regionen 60-200kOhm?Du må huske at det som regel sitter kondensatorer på utgangen til rørpre, så i tillegg til økt forvrengning kan lav inngangs impedanse på effekt gi en høyere nedre grensefrekvens. Mao kan du ikke se deg blind på utgangsimp.
Impedansmessig ser det bra ut,men preampen har masse gain(23db)Vil denne preampen her matche ST1000 bra?ST-1000 har en inngangsmpedans på 100k så det skal de fleste rørforforsterkere klare. Korte signalkabler er også en fordel.
Vis vedlegget 408044
Da er du heldigKan ikke si jeg erfarer dine to sistnevnte punkter.Det ender lettere i nevroser enn magi. Rør bytter, mikrofoni, angst for ikke å få tak i nye tilsvarende rør. Mangel på bass når en treffer på diskant og motsatt. Manglende kontroll i bassen osv. osv.
Si at du demper 20 dB inn på effekttrinnet (med en 10k motstand) er du forsåvidt innafor. Ikke 1:100, men ~1:30, som jo er tre ganger bedre enn ingeniørtommelfingerregelen 1:10. Når det er sagt har jeg ikke tatt hensyn til eventuelle DC-sperrende kondiser på forsterkerutganger eller innganger...
Hva mener du egentlig? Headroom avgjøres primært av railspenningen om belastningen er tilpasset. Så om jeg forstår rett så setter du pre på -30 og justere volum med DAC altså trinnet før?Noe av det viktigste er å sørge for tilstrekkelig headroom oppi det hele.
Jeg opererer med -30dB nominelt på min pre og går aldri over -12 dB.
Videre volumjustering tar jeg via min DAC (64bit digital).
Hvorfor?Magien i lyden av en gjennomsnittlig rørforsterker vil jeg si ligger i den første og den siste watten Retep.
Det stemmer.Hva mener du egentlig? Headroom avgjøres primært av railspenningen om belastningen er tilpasset. Så om jeg forstår rett så setter du pre på -30 og justere volum med DAC altså trinnet før?Noe av det viktigste er å sørge for tilstrekkelig headroom oppi det hele.
Jeg opererer med -30dB nominelt på min pre og går aldri over -12 dB.
Videre volumjustering tar jeg via min DAC (64bit digital).
Men med mindre du vet nøyaktig amplitude ut av DAC er du jo sikker på hvor mye headroom du har? Antar at du uten problem kan skru DAC opp til full pupp på -12?Det stemmer.
Ikke enkelt eller klokt å generalisere, men egenskaper som sies om gjennomsnittlige rørforsterkere er egenskaper som best signal støyforhold og lavest forvrengning ved den første watten, mens en gjennomsnittlig klasse AB transistoramp yter til sammenligning best ved mer effekt. I siste watten så har man rørenes softklipping.Hvorfor?Magien i lyden av en gjennomsnittlig rørforsterker vil jeg si ligger i den første og den siste watten Retep.
Ser poenget...men så har man moderne transistorforsterkere som denne (AHB2), hvor det øyensynlig (har ikke hørt den, men brukere er visstnok førnøyde) er så lite støy og uharmoni at det knapt finnes måleustyr som fanger opp kvist- og steinrester i den edle vinen:Ikke enkelt eller klokt å generalisere, men egenskaper som sies om gjennomsnittlige rørforsterkere er egenskaper som best signal støyforhold og lavest forvrengning ved den første watten, mens en gjennomsnittlig klasse AB transistoramp yter til sammenligning best ved mer effekt. I siste watten så har man rørenes softklipping.Hvorfor?Magien i lyden av en gjennomsnittlig rørforsterker vil jeg si ligger i den første og den siste watten Retep.
Det er korrekt. Jeg har også en 20dB attenuator-switch tilgjengelig på DAC.Men med mindre du vet nøyaktig amplitude ut av DAC er du jo sikker på hvor mye headroom du har? Antar at du uten problem kan skru DAC opp til full pupp på -12?Det stemmer.
Det er feilkildene i en forsterker som utgjør egenlyden og hvis det ikke er noen feilkilder vil det heller ikke være noen egenlyd om det er rør eller tranistor. Hvis ikke AHB2 har feilkilder så vil den jo være transparent. Målingene viser lav forvrenging på forsterkeren fra Benchmark, men også på den er det den første watten som måler minst bra. Trådspørsmålet handler i mine øyne om hvordan feilkildene i rørforsterkere høres ut. I manges ører gir disse en ekstra magi der andre forsterkere går i en mindre ørevennlig retning.Ser poenget...men så har man moderne transistorforsterkere som denne (AHB2), hvor det øyensynlig (har ikke hørt den, men brukere er visstnok førnøyde) er så lite støy og uharmoni at det knapt finnes måleustyr som fanger opp kvist- og steinrester i den edle vinen:Ikke enkelt eller klokt å generalisere, men egenskaper som sies om gjennomsnittlige rørforsterkere er egenskaper som best signal støyforhold og lavest forvrengning ved den første watten, mens en gjennomsnittlig klasse AB transistoramp yter til sammenligning best ved mer effekt. I siste watten så har man rørenes softklipping.Hvorfor?Magien i lyden av en gjennomsnittlig rørforsterker vil jeg si ligger i den første og den siste watten Retep.
Benchmark Media Systems AHB2 power amplifier Measurements | Stereophile.com
Men akkurat nå sitter jeg og hører på Charlie Haden og Pat Metheny i Missouri Sky. Lite bakgrunnsstøy (hos meg nå). Myk innspilling (rør i mikrofonene, kanskje?). Og da kommer magien (nesten...) helt uten at jeg sitter og tenker på hvordan "lyden" går og har gått gjennom den kronglete kjeden. Det er morsomt med en rørdiskusjon, men først og sist kommer nok musikken ;-)
Om du virkelig er opptatt av musikk kan du kanskje ha forståelse for at det ikke alltid er de mest tonerene autotunede artistene som er de mest interessante. Litt der ligger sjarmen i rør. Og husk at topologien er en ting, men kunsten ligger i å gjøre det umulige, nemlig å surre en perfekt audiotrafo....men først og sist kommer nok musikken ;-)
Her er litt inspirasjon: https://www.facebook.com/Toroidy/videos/1110279985717601/Om du virkelig er opptatt av musikk kan du kanskje ha forståelse for at det ikke alltid er de mest tonerene autotunede artistene som er de mest interessante. Litt der ligger sjarmen i rør. Og husk at topologien er en ting, men kunsten ligger i å gjøre det umulige, nemlig å surre en perfekt audiotrafo....men først og sist kommer nok musikken ;-)
Litt OT, men: har ikke de beste moderne klasse D-forsterkerne enda lavere forvrengning i den første watten? Eller tar jeg feil her?Det er feilkildene i en forsterker som utgjør egenlyden og hvis det ikke er noen feilkilder vil det heller ikke være noen egenlyd om det er rør eller tranistor. Hvis ikke AHB2 har feilkilder så vil den jo være transparent. Målingene viser lav forvrenging på forsterkeren fra Benchmark, men også på den er det den første watten som måler minst bra. Trådspørsmålet handler i mine øyne om hvordan feilkildene i rørforsterkere høres ut. I manges ører gir disse en ekstra magi der andre forsterkere går i en mindre ørevennlig retning.Ser poenget...men så har man moderne transistorforsterkere som denne (AHB2), hvor det øyensynlig (har ikke hørt den, men brukere er visstnok førnøyde) er så lite støy og uharmoni at det knapt finnes måleustyr som fanger opp kvist- og steinrester i den edle vinen:Ikke enkelt eller klokt å generalisere, men egenskaper som sies om gjennomsnittlige rørforsterkere er egenskaper som best signal støyforhold og lavest forvrengning ved den første watten, mens en gjennomsnittlig klasse AB transistoramp yter til sammenligning best ved mer effekt. I siste watten så har man rørenes softklipping.
Benchmark Media Systems AHB2 power amplifier Measurements | Stereophile.com
Men akkurat nå sitter jeg og hører på Charlie Haden og Pat Metheny i Missouri Sky. Lite bakgrunnsstøy (hos meg nå). Myk innspilling (rør i mikrofonene, kanskje?). Og da kommer magien (nesten...) helt uten at jeg sitter og tenker på hvordan "lyden" går og har gått gjennom den kronglete kjeden. Det er morsomt med en rørdiskusjon, men først og sist kommer nok musikken ;-)
De målingene jeg har sett av klasse D virker å ha likt forløp som transistorforsterkere med fallende forvrengning etter den første watten, men tallene er uannsett veldig gode.Litt OT, men: har ikke de beste moderne klasse D-forsterkerne enda lavere forvrengning i den første watten? Eller tar jeg feil her?Det er feilkildene i en forsterker som utgjør egenlyden og hvis det ikke er noen feilkilder vil det heller ikke være noen egenlyd om det er rør eller tranistor. Hvis ikke AHB2 har feilkilder så vil den jo være transparent. Målingene viser lav forvrenging på forsterkeren fra Benchmark, men også på den er det den første watten som måler minst bra. Trådspørsmålet handler i mine øyne om hvordan feilkildene i rørforsterkere høres ut. I manges ører gir disse en ekstra magi der andre forsterkere går i en mindre ørevennlig retning.Ser poenget...men så har man moderne transistorforsterkere som denne (AHB2), hvor det øyensynlig (har ikke hørt den, men brukere er visstnok førnøyde) er så lite støy og uharmoni at det knapt finnes måleustyr som fanger opp kvist- og steinrester i den edle vinen:Ikke enkelt eller klokt å generalisere, men egenskaper som sies om gjennomsnittlige rørforsterkere er egenskaper som best signal støyforhold og lavest forvrengning ved den første watten, mens en gjennomsnittlig klasse AB transistoramp yter til sammenligning best ved mer effekt. I siste watten så har man rørenes softklipping.
Benchmark Media Systems AHB2 power amplifier Measurements | Stereophile.com
Men akkurat nå sitter jeg og hører på Charlie Haden og Pat Metheny i Missouri Sky. Lite bakgrunnsstøy (hos meg nå). Myk innspilling (rør i mikrofonene, kanskje?). Og da kommer magien (nesten...) helt uten at jeg sitter og tenker på hvordan "lyden" går og har gått gjennom den kronglete kjeden. Det er morsomt med en rørdiskusjon, men først og sist kommer nok musikken ;-)
Takk, har ventet på at noen endelig skulle kommentere utgangstrafoen i rørforsterkere. Det er ikke røret som er utfordring, men trafoen er den komponent som bidrar mest til forvrenging og begrensning i båndbredde. Tilbake til topic - magien ligger vel så mye i bruk av gode utgangstrafoer.Om du virkelig er opptatt av musikk kan du kanskje ha forståelse for at det ikke alltid er de mest tonerene autotunede artistene som er de mest interessante. Litt der ligger sjarmen i rør. Og husk at topologien er en ting, men kunsten ligger i å gjøre det umulige, nemlig å surre en perfekt audiotrafo....men først og sist kommer nok musikken ;-)
Unntatt OTL,men det blir kanskje fort OTTakk, har ventet på at noen endelig skulle kommentere utgangstrafoen i rørforsterkere. Det er ikke røret som er utfordring, men trafoen er den komponent som bidrar mest til forvrenging og begrensning i båndbredde. Tilbake til topic - magien ligger vel så mye i bruk av gode utgangstrafoer.Om du virkelig er opptatt av musikk kan du kanskje ha forståelse for at det ikke alltid er de mest tonerene autotunede artistene som er de mest interessante. Litt der ligger sjarmen i rør. Og husk at topologien er en ting, men kunsten ligger i å gjøre det umulige, nemlig å surre en perfekt audiotrafo....men først og sist kommer nok musikken ;-)
Som du kanskje har lagt merke til er ikke alle enige i at magien ligger i fortrinnet. Jeg er en av dem.Og forforsterkere har vel sjelden utgangstrafoer?
Avvik i my..osv, osv vil kunne har innvirkning på lyden, særlig i en topologi som ikke kompenserer og minimerer effekten av disse avvikene. Som sagt kan rørkretser gjøres veldig transparente og rørets avvik vil i slike kretser være av underordnet betydning. Begrenser man Ip vil også rør være mindre mikrofoniske.Ikke litt av den engang?
Hjemme hos meg responderer lyden veldig på rørbytter i f.eks. riaa-en, i alle fall, så effekten av rør i forforsterkere kan i alle fall ikke ignoreres.