Politikk, religion og samfunn Miljøpartiet De Grønne

Er du for eller mot forurensning?

  • For.

    Stemmer: 18 56.3%
  • Mot.

    Stemmer: 14 43.8%

  • Totalt antall stemmer
    32

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.199
    Antall liker
    11.679
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant å se hvor mye av diskusjonen som dreier seg om storbyproblematikk, mens kun noen få nevner de problemene distriktene vil få. Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene. Dersom jeg skal ta buss til sentrum ( 3 km ) for å handle, så tar det minst 4 timer - beste fall. Lørdager min 6 t og søndager passerer første buss kl 1600. Jeg har relativt kort vei til jobb, og tåler sånn sett definitivt å gå eller sykle når været tillater det ( Norskehavet er under 100m unna ), men skulle jeg basere meg på buss til jobben, så ville jeg enten få min 10-timers dager eller konskevent en time for lite hver dag. I tillegg har jeg til tider arbeid både natt og helg hvor buss ikke eksisterer, men jobbmessig er jag kanskje et unntak. Det er innlysende at de fleste som diskuterer her ikke har bæra peiling på kollektivtilbudene ute i distriktene. At de større byene har problemer med kø, kaos og forurensing er selvsagt problematisk for de som bor og ferdes der, men det må løses på annen måte. Lastebilforbundet har i mange år brukt slagordet "Uten bilen stopper Norge" og slik er det faktisk.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene.
    Nå er det heldigvis slik at den arbeidsføre ungdommen flytter til byen, slik at det stort sett blir igjen pensjonister, trygdede og arbeidsledige i distriktene, og det løser jo problemet langt på vei.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Interessant å se hvor mye av diskusjonen som dreier seg om storbyproblematikk, mens kun noen få nevner de problemene distriktene vil få. Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene. Dersom jeg skal ta buss til sentrum ( 3 km ) for å handle, så tar det minst 4 timer - beste fall. Lørdager min 6 t og søndager passerer første buss kl 1600. Jeg har relativt kort vei til jobb, og tåler sånn sett definitivt å gå eller sykle når været tillater det ( Norskehavet er under 100m unna ), men skulle jeg basere meg på buss til jobben, så ville jeg enten få min 10-timers dager eller konskevent en time for lite hver dag. I tillegg har jeg til tider arbeid både natt og helg hvor buss ikke eksisterer, men jobbmessig er jag kanskje et unntak. Det er innlysende at de fleste som diskuterer her ikke har bæra peiling på kollektivtilbudene ute i distriktene. At de større byene har problemer med kø, kaos og forurensing er selvsagt problematisk for de som bor og ferdes der, men det må løses på annen måte. Lastebilforbundet har i mange år brukt slagordet "Uten bilen stopper Norge" og slik er det faktisk.
    Tiltredes. Manglende satsning på infrastruktur i Norge er et problem for vår framtidige verdiskapning.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.330
    Antall liker
    9.692
    Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene.
    Nå er det heldigvis slik at den arbeidsføre ungdommen flytter til byen, slik at det stort sett blir igjen pensjonister, trygdede og arbeidsledige i distriktene, og det løser jo problemet langt på vei.

    Hvorfor "heldigvis flytter til byen"? Vi burde snu den trenden, det er i distriktene verdiskapningen skjer.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene.
    Nå er det heldigvis slik at den arbeidsføre ungdommen flytter til byen, slik at det stort sett blir igjen pensjonister, trygdede og arbeidsledige i distriktene, og det løser jo problemet langt på vei.

    Hvorfor "heldigvis flytter til byen"? Vi burde snu den trenden, det er i distriktene verdiskapningen skjer.
    For det første var det en morsomhet der poenget var at distriktsforgubbingen i karikert form løser det helt reelle problemet Aurora skriver om. Litt sånn "gla'sak" med et islett av positiv tenking.

    For det andre er det ikke sant at verdiskapingen skjer i distriktene (forstått som høyere per capita-rater der enn i sentrale strøk), men den diskusjonen, der flere opererer med egne definisjoner av verdiskaping, har vel vært prøvd før.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.199
    Antall liker
    11.679
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nok riktig at verdiene skapes i distriktene. Hva produseres feks i Oslo, Bergen og Trondheim, utenom tjenester? Svært lite...... At det statistisk genereres "produksjon" i sentrale områder, skyldes i hovedsak at hovedkontorene til de større selskapene i stor grad er lokalisert dit.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Verdiskaping er noe annet enn en sekkebetegnelse for industri- og matproduksjon.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.199
    Antall liker
    11.679
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er forsåvidt riktig, men nasjonaløkonomisk er det først og fremst næringer som gir eksport som har størst betydning.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Utslipp av svevestøv fra veislitasje er direkte proporsjonlt med kjøretøyets vekt. En buss lager mange ganger mengden svevstøv i forhold til en personbil.

    Johan-Kr
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Verdiskaping er vel en forutsetning for vekst, som igjen er miljøskadelig? Bør vi ikke legge opp til at folk flytter dit det ikke skapes verdier, for miljøets skyld?

    Så får vi heller ta praten om hvor det blir etter hvert?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Utslipp av svevestøv fra veislitasje er direkte proporsjonlt med kjøretøyets vekt. En buss lager mange ganger mengden svevstøv i forhold til en personbil.

    Johan-Kr
    Så langt, så godt. Deretter skal det deles på passasjerkilometer.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Utslipp av svevestøv fra veislitasje er direkte proporsjonlt med kjøretøyets vekt. En buss lager mange ganger mengden svevstøv i forhold til en personbil.

    Johan-Kr
    Så langt, så godt. Deretter skal det deles på passasjerkilometer.
    helt korrekt. I en by, der bussene går halvfulle til smekkfulle, gir det mening. Er det bare et par stykker ombord i snitt, blir miljøregnskapet temmelig dårlig.

    Johan-Kr
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba og fjernis: Get A room
    Joda, du har helt rett i det. Er bare litt vanskelig å forklare noe som helst til folk som er så tungnemme både når det kommer til å forstå sine egne skriblerier og konsekvensen av disse. Men som skrevet, du har evig rett i det du skriver her. Burde jo skjønt at en som opererer med ny profil fordi han for en tid tilbake fikk permanent ban fra hele Hifisentralen på grunn av sin manglende folkeskikk ikke er mulig å diskutere logiske sammenhenger med.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Utslipp av svevestøv fra veislitasje er direkte proporsjonlt med kjøretøyets vekt. En buss lager mange ganger mengden svevstøv i forhold til en personbil.

    Johan-Kr
    Så langt, så godt. Deretter skal det deles på passasjerkilometer.
    helt korrekt. I en by, der bussene går halvfulle til smekkfulle, gir det mening. Er det bare et par stykker ombord i snitt, blir miljøregnskapet temmelig dårlig.

    Johan-Kr
    Jepp kollektivt på landet er ikke nødvendigvis det smarteste som finnes. Eller på rare tidspunkter i byen for den del. Jeg har hatt en hel vogn for meg selv på toget på vei hjem fra nattevakt i helligdagsperioder, og det føles ikke miljøvennlig.

    Men, klart, for at jeg skal kunne bruke kollektivt til og fra jobb, så må jeg kunne bruke det hver gang jeg trenger det. Kanskje en minibuss i stedet for tog en gang i blant?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utslipp av svevestøv fra veislitasje er direkte proporsjonlt med kjøretøyets vekt. En buss lager mange ganger mengden svevstøv i forhold til en personbil.

    Johan-Kr
    Så langt, så godt. Deretter skal det deles på passasjerkilometer.
    helt korrekt. I en by, der bussene går halvfulle til smekkfulle, gir det mening. Er det bare et par stykker ombord i snitt, blir miljøregnskapet temmelig dårlig.

    Johan-Kr
    Jepp kollektivt på landet er ikke nødvendigvis det smarteste som finnes. Eller på rare tidspunkter i byen for den del. Jeg har hatt en hel vogn for meg selv på toget på vei hjem fra nattevakt i helligdagsperioder, og det føles ikke miljøvennlig.

    Men, klart, for at jeg skal kunne bruke kollektivt til og fra jobb, så må jeg kunne bruke det hver gang jeg trenger det. Kanskje en minibuss i stedet for tog en gang i blant?
    Jeg tror nok noen av linjene som går mellom tettstedene i Karmøy og Haugesund kunne vært erstattet med betydelig mindre busser, men jeg har også en følelse av at årsaken til at så få bruker bussen her er at avgangene er for sjeldne, slik at buss ikke er noe praktisk alternativ til privatbil.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Interessant å se hvor mye av diskusjonen som dreier seg om storbyproblematikk, mens kun noen få nevner de problemene distriktene vil få. Kollektivtransport i distrikts-Norge er stort sett slik at du må være pensjonist eller arbeidsledig for å kunne bruke bussene. Dersom jeg skal ta buss til sentrum ( 3 km ) for å handle, så tar det minst 4 timer - beste fall. Lørdager min 6 t og søndager passerer første buss kl 1600. Jeg har relativt kort vei til jobb, og tåler sånn sett definitivt å gå eller sykle når været tillater det ( Norskehavet er under 100m unna ), men skulle jeg basere meg på buss til jobben, så ville jeg enten få min 10-timers dager eller konskevent en time for lite hver dag. I tillegg har jeg til tider arbeid både natt og helg hvor buss ikke eksisterer, men jobbmessig er jag kanskje et unntak. Det er innlysende at de fleste som diskuterer her ikke har bæra peiling på kollektivtilbudene ute i distriktene. At de større byene har problemer med kø, kaos og forurensing er selvsagt problematisk for de som bor og ferdes der, men det må løses på annen måte. Lastebilforbundet har i mange år brukt slagordet "Uten bilen stopper Norge" og slik er det faktisk.
    Det er en enkel løsning. Flatt skattelette for å bo i distriktene som kompensasjon for økte driftskostnader. problem solved.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det greieste er å øke pendlerfradraget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.996
    Antall liker
    13.484
    Husk også på at mange som bor sentralt stort sett bruker bilen andre steder... jeg bor i Oslo og har på halvannet år kjørt 24.000 kilometer. Ikke veldig mange av disse er i Oslo. Kjører ikke til jobb så fast daglig kjøring er 3 km ganger 2 ifm barnehage - turen er utenfor bomringen. Om et par år forsvinner denne kjøringen da skolen er i gangavstand. Kjører aldri inn til sentrum med mindre jeg "må". Reiser kollektivt når jeg skal dit, samboeren min tar trikken til jobben og jeg sykler eller tar trikken.

    Det som gir bilbruk for min del målt i antall kilometer er sommerferie (2600km i år rundt i Norge), hytte på fjellet (460km totalt pr. tur), sommerhytte (330km totalt pr tur), litt harryhandel (250km pr tur), barnesvømming (50km en gang i uken). Resten blir egentlig ganske smått. Dersom jeg hadde kjørt til jobben ville min bilbruk økt med ca 15% på årsbasis. Antar folk ute i periferien har noe av det samme, selv om det selvsagt er vanligere å pendle lengre der.

    Jeg kjører dog elbil, så hva bensin/diesel koster og kommer til å koste i avgifter interesserer meg ikke så mye egentlig... men det må nok bli veldig mye dyrere før folk endrer adferd siden hasslefaktoren er såpass stor. Om noe tipper jeg bare folk flest vil kompensere ved å kjøpe en billigere bil og kjøre akkurat like mye som før, da har man ikke endret sine transportutgifter men en forholdsvis større del går til drivstoff, ikke til selve bilen. Har man et transportbehov kan det dekkes med en ganske "rimelig" bil.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Baluba og fjernis: Get A room
    Joda, du har helt rett i det. Er bare litt vanskelig å forklare noe som helst til folk som er så tungnemme både når det kommer til å forstå sine egne skriblerier og konsekvensen av disse. Men som skrevet, du har evig rett i det du skriver her. Burde jo skjønt at en som opererer med ny profil fordi han for en tid tilbake fikk permanent ban fra hele Hifisentralen på grunn av sin manglende folkeskikk ikke er mulig å diskutere logiske sammenhenger med.
    Enda en nedlatende post fra deg, du var kun etter bråk fra første stund, se hva jeg skrev i min første post og se på svaret ditt:

    Det beste med MDG er at de tar velgere fra SV slik at begge kanskje kommer under sperregrensen.

    MDG bruker jo kun pisken, hva med å bygge ut kollektivet først så kunne man forstå at de hadde straffet de som tok bilen til jobb i byene.
    I distriktene bør ikke de som bruker bil bli like straffet men avgifter og bommer, de er litt mere avhengig av bil for å komme fra og til jobb.
    Uansett så bør det også være fradrag for familier med unger, de er jo avhengig av bil hvis de ikke da skal mure ungene inne da.

    En annen ting er at MDG er for ganske stor innvandring noe som har økt vår befolkning med ca 15%, jeg er dum som en sau men øker ikke utslippene jo flere folk vi er i Norge?
    Ditt svar etter at jeg hadde svart Tårnefalk at jeg håpet de ikke fikk ut utgjevningsmandater

    Fattigste trøsten jeg har lest om på lange tider. Noen få representanter fra eller til betyr ingenting i så måte. De har uansett liten makt i avstemninger på Stortinget, om de er en gruppe på åtte vs to. Og uansett så er det ikke en langvarig trøst. Regner med at du har levd noen år, og da vet du at SV har vaket i området fra sperregrense og opp til 6 prosent hele tiden siden starten på sekstitallet som SF. Noen få ekstremvalg har gitt dem over ti prosent, men det er de som er unntaket. I praksis vil du se at SV er en konstant som i alle år har blitt spådd en rask død av de på andre siden av den politiske skalaen.

    Å spå SVs undergang basert på meningsmålinger og oppslutning rundt sperregrensen har vært vanlig her på HFS også sålenge jeg har vært medlem. Hvis du virkelig vil vise deg som totalt ubrukelig i å spå framtiden politisk så skriver du at snart ser vi slutten på SV fordi de kommer under sperregrensen. Slike utsagn er et bevis på historisk uvitenhet.
    Du bør kanskje være litt forsiktig med å kalle andre dumme når du ikke engang forstår at tråden handler om MDG.

    Ja jeg mistet besinnelsen med nicket Fjernkontrollen, det er fordi enkelte her kan holde på med personangrep hele tiden uten at moderator reagerer, når jeg først mistet besinnelsen så var det ut.

    Du har ikke postet enGANG i denne tråden som er myntet på meg uten ha en eller annen form for personangrep.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, jeg skjønte at det var en MDG-tråd. De vi diskuterte var også relatert til MDG og den øvrige parlamentariske miljøbevegelsen. Men det er på tide for meg å beklage overfor alle andre i tråden at jeg har spammet den med intern krangel mellom meg og fjernings som ikke vedkommer noen andre, ei heller er særlig konstruktiv for ham og meg.

    Beklager så mye, alle sammen. :-*
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og de som ikke har råd til bensin til 50 kr literen går bare til NAV, så har de råd..

    Eller så blir det som Hegnar så fint sa det: Bare sett opp prisen i bomringen og på drivstoff så får vi rike veiene for oss selv (fritt gjengitt)
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Drivstoff er så billig i Norge at vi har mye å gå på.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I en debatt kan det alltids gå en kule varm - og det kan selv være mellom to mennesker som ellers kunne ha tatt en øl sammen i andre omstendigheter :) Man kan i et øyeblikk blir fristet til å gå over streken hvis man blir provosert nok - og det kan gjelde svært mange (av oss) som sitter hjemme og skriver på nettforum :) :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har folk penger til overs, så må forbruket opp. Det er ikke spesielt miljøvennlig, og det er nettopp dette som er kjernen i miljøspørsmålet. Jeg er i hvert fall ikke teknologioptimistisk nok til å tro at vi til slutt har andre muligheter enn enten redusert befolkning på jorda, eller redusert konsum for det tallet vi har i dag. Teknologi kan nok ta oss et stykke på vei, men da i form av mindre konsumreduksjon enn det som ellers ville vært nødvendig. Men har vi viljen til det?

    Strengt tatt er jeg bare sånn passe optimistisk i det store og hele.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I en debatt kan det alltids gå en kule varm - og det kan selv være mellom to mennesker som ellers kunne ha tatt en øl sammen i andre omstendigheter :) Man kan i et øyeblikk blir fristet til å gå over streken hvis man blir provosert nok - og det kan gjelde svært mange (av oss) som sitter hjemme og skriver på nettforum :) :D
    Vi har jo alle venner med forskjellige standpunkt i mange saker som personlige venner, som vi går ut og drikker øl med eller tar imot/besøker for en kaffekopp og en god drøs. Uten at det ender med noen krangler om hvem som sa hva og hva det betyr. Eventuelle misforståelser blir jo oppklart umiddelbart, og får ikke gå så langt. :rolleyes:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå er'em i gang igjen. :)

    Vil femdoble bompengene ved høy forurensning


    Allerede til vinteren ønsker byrådet i Oslo at du skal betale 160 kroner i bompenger på dager med mye luftforurensning.

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-femdoble-bompengene-ved-hoy-forurensning-1.13146069

    De har vel et etterslep da folk ikke parkerer i Oslo lenger og forårsaket en kjempe nedgang i parkeringsinntekter. Tenk om Raymon må selge Raymobilen 8)

    Ellers blir jeg ganske matt over at de fortsatt tror at bare de begrenser privatbiltrafikken så løser de verdens klimaproblem, lokale forurensings problemer, ja stort sett alle problemer. De største problemene feier de elegant under teppet.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.259
    Torget vurderinger
    2
    Nå er'em i gang igjen. :)

    Vil femdoble bompengene ved høy forurensning


    Allerede til vinteren ønsker byrådet i Oslo at du skal betale 160 kroner i bompenger på dager med mye luftforurensning.

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-femdoble-bompengene-ved-hoy-forurensning-1.13146069

    De har vel et etterslep da folk ikke parkerer i Oslo lenger og forårsaket en kjempe nedgang i parkeringsinntekter. Tenk om Raymon må selge Raymobilen 8)

    Ellers blir jeg ganske matt over at de fortsatt tror at bare de begrenser privatbiltrafikken så løser de verdens klimaproblem....
    Da er det jo fint å vite at det har du dratt ut av din egen tenkeboks!

    Programmet til MDG favner en del bredere: https://www.mdg.no/program
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.635
    Antall liker
    9.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er'em i gang igjen. :)

    Vil femdoble bompengene ved høy forurensning


    Allerede til vinteren ønsker byrådet i Oslo at du skal betale 160 kroner i bompenger på dager med mye luftforurensning.

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-femdoble-bompengene-ved-hoy-forurensning-1.13146069

    De har vel et etterslep da folk ikke parkerer i Oslo lenger og forårsaket en kjempe nedgang i parkeringsinntekter. Tenk om Raymon må selge Raymobilen 8)

    Ellers blir jeg ganske matt over at de fortsatt tror at bare de begrenser privatbiltrafikken så løser de verdens klimaproblem, lokale forurensings problemer, ja stort sett alle problemer. De største problemene feier de elegant under teppet.
    Tror du de problemene får færre konsekvenser for deg enn bompenger inn i byen? I så fall tar du feil......
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå er'em i gang igjen. :)

    Vil femdoble bompengene ved høy forurensning


    Allerede til vinteren ønsker byrådet i Oslo at du skal betale 160 kroner i bompenger på dager med mye luftforurensning.

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-femdoble-bompengene-ved-hoy-forurensning-1.13146069

    De har vel et etterslep da folk ikke parkerer i Oslo lenger og forårsaket en kjempe nedgang i parkeringsinntekter. Tenk om Raymon må selge Raymobilen 8)

    Ellers blir jeg ganske matt over at de fortsatt tror at bare de begrenser privatbiltrafikken så løser de verdens klimaproblem, lokale forurensings problemer, ja stort sett alle problemer. De største problemene feier de elegant under teppet.
    Tror du de problemene får færre konsekvenser for deg enn bompenger inn i byen? I så fall tar du feil......
    Det jeg etterlyser er tiltak som gjør at folk skjønner problemet og handler og ikke bare tiltak som er laget for å sope penger inn i statskasse, slik de aller aller fleste miljøtiltak er. Dette gjør bare folk forbanna. Folk kjører ikke bil til jobben fordi det er moro men fordi alternativer et så mye dårligere.
    Selv kjører jeg bare elbil men hadde jeg hatt en sliten diesel og dårlig råd hadde jeg brukt den da alternativet er 1 time ekstra reisetid hver dag og nesten like dyrt. Men, hadde det kommet et forbud om å bruke bilen så hadde jeg ikke hat noe valg, hvor god råd jeg enn hadde, men det har de ikke baller til å innføre fordi de da vet at arbeidslivet delvis stopper opp da kollektivtransporten allerede er full i rushen. Hadde bussen ikke gitt meg 1 time ekstra reisetid og nesten vært gratis så hadde jeg brukt den, men det kommer ikke til å skje.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.259
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg etterlyser er tiltak som gjør at folk skjønner problemet og handler og ikke bare tiltak som er laget for å sope penger inn i statskasse, slik de aller aller fleste miljøtiltak er.
    Dette soper ikke penger inn i statskassen. Tror nok at din neandertalnerve blokkerer litt. Det som går mest utover oss selv er også det vi ergrer oss mest over, og da blir det vanskelig å se hva annet som kommer fra den/dem vi ergrer oss over. (Jeg har også en neandertalnerve, så er det sagt).

    https://www.mdg.no/nyheter/stans-oljeletingen

    Skjermbilde 2016-09-23 kl. 09.46.18.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.324
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg etterlyser er tiltak som gjør at folk skjønner problemet og handler og ikke bare tiltak som er laget for å sope penger inn i statskasse, slik de aller aller fleste miljøtiltak er.
    Dette soper ikke penger inn i statskassen. Tror nok at din neandertalnerve blokkerer litt. Det som går mest utover oss selv er også det vi ergrer oss mest over, og da blir det vanskelig å se hva annet som kommer fra den/dem vi ergrer oss over. (Jeg har også en neandertalnerve, så er det sagt).

    https://www.mdg.no/nyheter/stans-oljeletingen

    Vis vedlegget 400893
    Ja, men dette er en av tiltakene som ikke kommer til å skje...da det ikke gir inntekter osv. Det eneste tiltaket som Bellona trumfet i gjennom og som ga tapte inntekter, er avgiftsfritaket på elbil, men det er under avvikling.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.259
    Torget vurderinger
    2
    Vi er jo egentlig enige. Lite skjer som faktisk nytter. Skulle man tatt utfordringen seriøst måtte vi lagt om livsstilen med nåla på Smalhans og ikke Overflod. Og det ligger ikke til menneskeapens natur.

    En gevaldig ironi i dette, vi har fyrt opp under planeten slik at den er ved å bli ulevelig å være på. Godt gjort egentlig, hvem skulle trodd at en sølle organisme skulle klare det? (Vel, går man tilbake til Det store oksygenutbruddet så var det nettopp det som skjedde. Men likevel ...)

    På et tidspunkt vil man innse at man faktisk må la olje, kull og gass ligge. Guvernøren for Bank of England, Mark Carney, kaller dem "stranded assets", ressurser vi ikke kan anvende fordi eksternalitetene er for store. (Stranded assets brukes også om ressurser det er for dyrt eller vanskelig å utvinne).

    En ny rapport om hva som skal til om vi skal klare togradersmålet ble nylig presentert. De er ikke i tvil om at vi må la disse ressursene ligge:

    The Sky’s Limit: Why the Paris Climate Goals Require a Managed Decline of Fossil Fuel Production - Oil Change InternationalOil Change International

    Kan lastes ned fra den siden.

    Men vi kommer selvsagt til å forbrenne/forbruke hvert eneste hydrokarbonmolekyl vi klarer å få tak i.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.152
    Antall liker
    6.496
    Er det 7-8 % av oljeproduksjonen vårt fedreland står for?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.259
    Torget vurderinger
    2
    Er det 7-8 % av oljeproduksjonen vårt fedreland står for?
    En perfekt illustrasjon av problemet. Vi ser bort fra at Norge er verdens 8. største oljeprodusent og 3. største gassprodusent.

    Poenget er snarere "vi er så små, det monner ikke hva vi gjør, vi fortsetter som før". Samme logikk ser man i "det flyet går jo likevel og det er vel ikke noe poeng i at det går med tomme seter".

    Uzw.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.562
    Antall liker
    9.361
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er jo egentlig enige. Lite skjer som faktisk nytter. Skulle man tatt utfordringen seriøst måtte vi lagt om livsstilen med nåla på Smalhans og ikke Overflod. Og det ligger ikke til menneskeapens natur.

    En gevaldig ironi i dette, vi har fyrt opp under planeten slik at den er ved å bli ulevelig å være på. Godt gjort egentlig, hvem skulle trodd at en sølle organisme skulle klare det? (Vel, går man tilbake til Det store oksygenutbruddet så var det nettopp det som skjedde. Men likevel ...)

    På et tidspunkt vil man innse at man faktisk må la olje, kull og gass ligge. Guvernøren for Bank of England, Mark Carney, kaller dem "stranded assets", ressurser vi ikke kan anvende fordi eksternalitetene er for store. (Stranded assets brukes også om ressurser det er for dyrt eller vanskelig å utvinne).

    En ny rapport om hva som skal til om vi skal klare togradersmålet ble nylig presentert. De er ikke i tvil om at vi må la disse ressursene ligge:

    The Sky’s Limit: Why the Paris Climate Goals Require a Managed Decline of Fossil Fuel Production - Oil Change InternationalOil Change International

    Kan lastes ned fra den siden.

    Men vi kommer selvsagt til å forbrenne/forbruke hvert eneste hydrokarbonmolekyl vi klarer å få tak i.
    Siste setning er viktig, og det er derfor forslag om å stoppe produksjonen i Norge ikke går hjem hos velgerne. Hva hjelper det om vi blir fattigere så lenge S-A, Russland og de andre produksjonslandene bare fortsetter ? Stopper vi produksjonen så vil til og med prisen gå opp litt, og det vil bli enda mer fristende og holde på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn