Politikk, religion og samfunn Miljøpartiet De Grønne

Er du for eller mot forurensning?

  • For.

    Stemmer: 18 56.3%
  • Mot.

    Stemmer: 14 43.8%

  • Totalt antall stemmer
    32

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor skal vi ikke premiere barneproduksjon? Slik stimulans og tilrettelegging gjør jo at vi ikke har særlig fødselsunderskudd.
    Er vi ikke allerede 3-4 milliarder for mange her på vår lille jord ?
    Har jo forstått det slik på dette forumet at velferddsstaten trumfer alt annet, den kan ikke opprettholdes over tid med fødselsunderskudd.
    Tenk litt på hva du skriver nå. Mener du virkelig at vi skal ha et fødselsoverskudd til evig tid ? Skal vi ha en evig vekst på noen % ?
    Da er det bare å regne ut når vi passerer 10 milliarder, 50 milliarder , 100 milliarder, og det går raskere enn mange tror.
    Alle bør forstå at det er helt umulig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor skal vi ikke premiere barneproduksjon? Slik stimulans og tilrettelegging gjør jo at vi ikke har særlig fødselsunderskudd.
    Er vi ikke allerede 3-4 milliarder for mange her på vår lille jord ?
    Har jo forstått det slik på dette forumet at velferddsstaten trumfer alt annet, den kan ikke opprettholdes over tid med fødselsunderskudd.
    Tenk litt på hva du skriver nå. Mener du virkelig at vi skal ha et fødselsoverskudd til evig tid ? Skal vi ha en evig vekst på noen % ?
    Da er det bare å regne ut når vi passerer 10 milliarder, 50 milliarder , 100 milliarder, og det går raskere enn mange tror.
    Alle bør forstå at det er helt umulig.
    Hele velferdsamfunnet er basert på økonomisk vekst og fødselsoverskudd. Er du villig til å ta store kutt i velferden for at vi skal bli færre?
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Jordens befolkning øker med ca. 75 millioner pr. år, eller sånn ca. 1,5 millioner pr. uke, så mangel på mennesker blir neppe noe problem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jordens befolkning øker med ca. 75 millioner pr. år, eller sånn ca. 1,5 millioner pr. uke, så mangel på mennesker blir neppe noe problem.
    Du kan jo prøve å fakturere somalia for din alderdom å se hvordan det går
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har jo forstått det slik på dette forumet at velferddsstaten trumfer alt annet, den kan ikke opprettholdes over tid med fødselsunderskudd.
    Tenk litt på hva du skriver nå. Mener du virkelig at vi skal ha et fødselsoverskudd til evig tid ? Skal vi ha en evig vekst på noen % ?
    Da er det bare å regne ut når vi passerer 10 milliarder, 50 milliarder , 100 milliarder, og det går raskere enn mange tror.
    Alle bør forstå at det er helt umulig.
    Hele velferdsamfunnet er basert på økonomisk vekst og fødselsoverskudd. Er du villig til å ta store kutt i velferden for at vi skal bli færre?
    Hva er alternativet ?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Så det menes at en rimelig grad av norsk reproduksjon ikke er et viktig mål siden land som Burundi tar seg av den jobben?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    2 % årlig vekst høres bærekraftig ut men det gir en dobling av befolkningen på bare 35 år.
    Minner meg forresten på galskapen når uopplyste økonomer piper om at veksten i Kina bare var 6,9% i fjor.
    Fortsetter Kina i det tempoet så bruker kineserne alle jordens ressurser om noen tiår.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Jordens befolkning øker med ca. 75 millioner pr. år, eller sånn ca. 1,5 millioner pr. uke, så mangel på mennesker blir neppe noe problem.
    Du kan jo prøve å fakturere somalia for din alderdom å se hvordan det går
    Og jeg som hele tiden har trodd at somalierne kommer hit for å redde min pensjon.
    Er jeg blitt et offer for fake news?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så det menes at en rimelig grad av norsk reproduksjon ikke er et viktig mål siden land som Burundi tar seg av den jobben?
    Jordens befolkning øker med ca. 75 millioner pr. år, eller sånn ca. 1,5 millioner pr. uke, så mangel på mennesker blir neppe noe problem.
    Du kan jo prøve å fakturere somalia for din alderdom å se hvordan det går
    Og jeg som hele tiden har trodd at somalierne kommer hit for å redde min pensjon.
    Er jeg blitt et offer for fake news?
    Nytter ikke å argumentere med reproduskjon andre steder i verden for hvorfor ikke vi ikke trenger reproduksjon/vekst
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner en kineser som er blant de første som ble født under 1-barnsperioden. Vi snakket om dette på søndag, og som alle andre ektepar i hans generasjon av enebarn må han og hans kone alene ta seg av både barn og 4 aldrende foreldre. Ingen kjære mor. Han er forresten ikke enig med meg i at byen hans er særlig stor. "No, only 9 million"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Islamdiktatoren Erdogan har jo truet med en langsom invasjon av Europa gjennom å sette sine undersåtter på et avlsprogram.

    Erdogan ber tyrkere i Europa få minst fem barn: - Dere er framtiden - Dagbladet

    Må jo holde tritt så det er bare positivt at nordmenn puler på seg mer avkom.

    Problemet blir å sørge for at insentivene havner i rette lommer.

    Et bedre alternativ til å få en unge er kanskje å slå i hel en svenske. Gevinsten blir kanskje enda bedre på sikt, men det er et mye mer komplisert regnestykke. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Islamdiktatoren Erdogan har jo truet med en langsom invasjon av Europa gjennom å sette sine undersåtter på et avlsprogram.

    Erdogan ber tyrkere i Europa få minst fem barn: - Dere er framtiden - Dagbladet

    Må jo holde tritt så det er bare positivt at nordmenn puler på seg mer avkom.

    Problemet blir å sørge for at insentivene havner i rette lommer.

    Et bedre alternativ til å få en unge er kanskje å slå i hel en svenske. Gevinsten blir kanskje enda bedre på sikt, men det er et mye mer komplisert regnestykke. :)
    Barna til tyrkerne må hvertfall i barnehagen, vi må satse på å integrere alt vi kan. Og så fort som mulig må de få piker, vin og sang. Og stereoanlegg:) Alt for å unngå flere Allah Akhbar typer med skjegg og bombebelte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Barnehager var engang, og er fremdeles, en mulighet for kvinnen til å gjøre som mannen; utdannelse og jobb. Nå er reaksjonen ute og sier at kontantstøtten skal gi kvinnen mulighet til å være hjemme. Den muligheten har hun alltid hatt, og den muligheten vil mange at skal være hennes eneste mulighet. Merkelig hvordan reaksjonen (det reaksjonære) nå mener at det de tidligere ikke var særlig tilhenger av nå er et godt middel til å forbli i bakevja.

    Tillegg:

    Fortell meg hva en ikke skulle kunne kreve statlig støtte for med den tankegangen som 3-R her viser. Om staten bekostet alt, så skulle jeg da kunne velge alt. Er det det du mener 3-R?
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Barnehager var engang, og er fremdeles, en mulighet for kvinnen til å gjøre som mannen; utdannelse og jobb. Nå er reaksjonen ute og sier at kontantstøtten skal gi kvinnen mulighet til å være hjemme. Den muligheten har hun alltid hatt, og den muligheten vil mange at skal være hennes eneste mulighet. Merkelig hvordan reaksjonen (det reaksjonære) nå mener at det de tidligere ikke var særlig tilhenger av nå er et godt middel til å forbli i bakevja.

    Tillegg:

    Fortell meg hva en ikke skulle kunne kreve statlig støtte for med den tankegangen som 3-R her viser. Om staten bekostet alt, så skulle jeg da kunne velge alt. Er det det du mener 3-R?
    Kontantstøtten gir mulighet for både mannen eller kvinnen til å være hjemme for 1 åringer. Dette er et valg som den enkelte familie kan ta selv - uten inngripen av staten.

    Det er en avlasting fra barnehagene å ha barna hjemme - derfor er det rett og rimelig at dette støttes rett fra nav. Poenget er ikke at staten skal betale for alt men at man ser på kost nytte i sammenheng med å gi familier og individer frihet til å velge den beste løsningen for dem.

    Vi velger ofte det som er best for våre familier og vår økonomi som igjen gavner staten og de totale skatteinntektene. Det blir feil å straffe norske familier grunnet usunne verdier i utvalgte minoritetsgrupper eller ren ideologi i sv eller ap.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Forstår ikke argumentet at "det er rett og rimelig at det støttes direkte fra NAV" bare fordi man ikke benytter seg av et tilbud.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor i all verden skal staten sponse folk for å være hjemme og å gjøre det en må gjøre? Det er da et valg en har uavhengig av kontantstøtten. Eller mener du at en bare har et valg såfremt staten bekoster det? Hvor er vi da?

    Tillegg: Selv skulle gjerne se å få utbetalt trygd på det ene og andre siden jeg tross alt ikke har noen slike ytelser, og på den måten sparer denne staten for utbetalinger. Det er tross alt en avlasting på trygdeysstemet at jeg er i full jobb.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den som på mange måter framstår som den mest forstokka sosialdemokraten i denne diskusjonen er paradoksalt nok RRR. :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ikke glem at det - sett fra det offentlige - er betydelig rimeligere med kontantstøtte enn barnehageplass gitt at den ene foreldren uansett ikke skal jobbe. En barnehageplass er subsidiert med ca 10.000 kroner pr. barn pr. måned. Jeg blir statig forundret over foreldre som i fullt alvor tror at den symbolske summen som betales (ca 2500 / mnd) dekker den faktiske kostnaden ved å drive en barnehage.

    Kontantstøtte gir i begrenset grad muligheten til å ta dette fjonge valget som RRR snakker om. Dersom alternativet er å jobbe snakker vi et inntektsbortfall for noen titusener av kroner i året. For en familie som faktisk kan vurdere å ha den ene gående hjemme på heltid er det neppe kontantstøtten som gjør det mulig. Det ser noe annerledes ut for en person som har en større ungeflokk og som ville jobbet i en stilling med ganske dårlig inntekt om hun (for det er som regel en hun) skulle ut i arbeidslivet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Den som på mange måter framstår som den mest forstokka sosialdemokraten i denne diskusjonen er paradoksalt nok RRR. :rolleyes:
    Sosialdemokrat? Det er jo rendyrket kommunisme han ønsker. Det er vel ikke lenge før han begynner å snakke varmt om kollektive jordbrukseiendommer og "yt etter evne, få etter behov"
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er motstander av kontantstøtte, vi skal ikke premiere barneproduksjon, men når først barna er der så er barnehage viktig både for kyllingen og for foreldrene. Kyllingen lærer å være sammen med andre, nøkkelord er språk, integrering, lek og moro. Og for mor og far så betyr det at de kan komme ut i arbeidslivet begge to.
    Men er det virkelig lykken i livet at mor skal overlate avkommet til fremmede for å gå tilbake til arbeidslivet? Og om det er, er det så barnets lykke eller er det mors lykke?

    Og dessuten må det være lov å spørre om det i så fall er "politisk programert/tillært/indoktrinert" lykke, eller er det biologisk/genetisk programert lykke?

    Svaret beror nok litt på hvordan man ser på mennesket, den bibelske versjonen der mennesket er satt til å styre over den verden Gud har skapt, eller er mennesket "bare" en dyreart som de andre?

    Legg også merke til at jeg ikke påstår at vi er en spesiellt intelligent dyreart. På det punktet er jeg nemlig sterkt i tvil!

    Når det kommer til "språk, integrering, lek og morro" så fungerte dette greit den gangen de fleste barn ikke gikk i barnehagen og alle barna møttes i gata! Jeg er også gammel nok til å huske tiden da "mammaene" fra "bedrestillet arbeiderklasse" og middelklassen begynte å jobbe utenfor hjemmet. Og motivasjonen for "utearbeid" var nok for det overveldende flertallet et spørsmål om øket økonomisk velstand i et etterkrigs Norge som begynte å komme på fote igjen etter krigen. Etterhvert, utover 60 og 70 tallet kom det et ganske massivt krav mot kvinner om at de måtte "komme seg ut" det gikk da ikke an å "bare" gå hjemme og stelle for mann og barn.


    NB! Det er ikke nødvendigvis mitt eget syn at kvinnene skal tilbake til kjøkkenbenken, - men tidvis er det litt morro å leke Djevelens advokat!
    Man bør utfordre etablerte sannheter av og til.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.672
    Sted
    Liten by
    Man begrenser i samme slengen gledesomfanget, praktikalitetsomfanget, hyggeomfanget og frihetsomfanget. En virkelighetsfjern ideologi koblet med en vilje til nedlatende overformynderi er en tragisk endestasjon for en politiker.
    Frihet og gledesomfang osv. ønsker vi oss alle. Spørsmålet er hvor grensen skkal gå når vår frihetsutfoldelse går utover andres muligheter til det samme. Det er også det store dilemmaet i miljødebatten. Skal jeg ha rett til å leve på et vis som koker opp planeten med store konsekvenser for mange andre?

    Det finnes ingen fasit for hvor grensene skal gå, men det er viktig å diskutere og komme fram til en enighet for de skal settes.
    Og den går, har vi lært nå, ved en øl per middag! Gud forby at noen skulle få det på døra!

    Nei, dette er ikke en viktig diskusjon. Akkurat denne er bare tåpelig.
    hvis du mener diskusjonen er tåpelig, hvorfor så sint og engasjert
    Og der kom du og ja ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skal vi ikke premiere barneproduksjon? Slik stimulans og tilrettelegging gjør jo at vi ikke har særlig fødselsunderskudd.
    Er vi ikke allerede 3-4 milliarder for mange her på vår lille jord ?
    Har jo forstått det slik på dette forumet at velferddsstaten trumfer alt annet, den kan ikke opprettholdes over tid med fødselsunderskudd.
    Tenk litt på hva du skriver nå. Mener du virkelig at vi skal ha et fødselsoverskudd til evig tid ? Skal vi ha en evig vekst på noen % ?
    Da er det bare å regne ut når vi passerer 10 milliarder, 50 milliarder , 100 milliarder, og det går raskere enn mange tror.
    Alle bør forstå at det er helt umulig.
    Du har nok et greit utgansgspunkt der. Alle som har "lekt"/"forsket" med bananfluer vet hva som skjer i beholderen når det blir "for mange" av dem der inne!
    Uavhengig av om man sørger for nok mat og også om man i tillegg bytter beholder slik at de ikke "drukner" i "søppel" så kolapser bestanden til slutt! Det vil også skje med oss! på den ene eller den andre måten!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Jordens befolkning øker med ca. 75 millioner pr. år, eller sånn ca. 1,5 millioner pr. uke, så mangel på mennesker blir neppe noe problem.
    Du kan jo prøve å fakturere somalia for din alderdom å se hvordan det går
    På det tidspunkt er det ikke folk igjen i Somalia! De vil alle sammen være her, så du slipper i alle fall unna med innenlands porto på fakturaen! ;)



    Beklager, jeg bare "måtte"!!
    Som vikingen sa: "Han sto så laglig til for hogg!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis du lurer på lykke, spirre, så kan du sjekke ut mødrene som gikk hjemme med barn på 80-tallet. De så knapt andre enn en håndfull nabokjerringer. Hvor lykkelig blir man av å gå hjemme hele tiden?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du lurer på lykke, spirre, så kan du sjekke ut mødrene som gikk hjemme med barn på 80-tallet. De så knapt andre enn en håndfull nabokjerringer. Hvor lykkelig blir man av å gå hjemme hele tiden?
    Nå snakket ( skrev ) ikke jeg om de! Da hadde jo barnehage blitt noe "soslialt akseptert" som var etablert og det var forventet at kvinner skulle arbeide utenfor hjemmet!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er ikke hver dag jeg kalles kommunist og sosialdemokrat :)

    Det er nå en gang slik at våre politikere ser verdien av økt barnefødsler; at dette er til fordel for samfunnet. Økt arbeidsdeltakelse blant kvinner er også en del av dette. Hensikten med politikken er både å øke fødsler samt økt arbeidsdeltakelse. Å legge til rette en politikk som stimulerer til dette er ikke kun økte barnehageplasser etter min mening, men det å gi et handlingsrom slik at foreldre har en viss frihet til å velge den løsningen som passer best for dem - spesielt i de første leveårene til barna. Både barnehager og kontaktstøtten er en investering i framtiden i form av flere barn samt økt arbeidsdeltakelse totalt sett. Å "tvinge" kvinner ut i arbeidet trenger ikke å være den beste medisinen - jeg tror her mer på individets frihet eller familiens evne til å gjøre de rette valgene. Kontaktstøtten reduserer også presset på barnehagene.

    De renspikka sosialdemokratene tror på én løsning for alle - at alle skal være like - at alle skal være like på skole og i arbeidslivet etc.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har jo forstått det slik på dette forumet at velferddsstaten trumfer alt annet, den kan ikke opprettholdes over tid med fødselsunderskudd.
    Tenk litt på hva du skriver nå. Mener du virkelig at vi skal ha et fødselsoverskudd til evig tid ? Skal vi ha en evig vekst på noen % ?
    Da er det bare å regne ut når vi passerer 10 milliarder, 50 milliarder , 100 milliarder, og det går raskere enn mange tror.
    Alle bør forstå at det er helt umulig.
    Du har nok et greit utgansgspunkt der. Alle som har "lekt"/"forsket" med bananfluer vet hva som skjer i beholderen når det blir "for mange" av dem der inne!
    Uavhengig av om man sørger for nok mat og også om man i tillegg bytter beholder slik at de ikke "drukner" i "søppel" så kolapser bestanden til slutt! Det vil også skje med oss! på den ene eller den andre måten!
    Løsningen er færre barn og flere roboter. Med førerløse taxier, chatteroboter, parkeringsvaktroboter, toalett med innebygd vask av understell, støvsugeroboter, smart klokker osv. osv. så vil behovet for mennesker synke. Kunstig intelligens vil komme inn på områder vi ikke kan forestille oss. Så istedenfor å snakke om borgerlønn i fremtiden så må vi få færre barn. Kontantstøtten burde bli en steriliseringstøtte:eek:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er ikke hver dag jeg kalles kommunist og sosialdemokrat :)

    Det er nå en gang slik at våre politikere ser verdien av økt barnefødsler; at dette er til fordel for samfunnet. Økt arbeidsdeltakelse blant kvinner er også en del av dette. Hensikten med politikken er både å øke fødsler samt økt arbeidsdeltakelse. Å legge til rette en politikk som stimulerer til dette er ikke kun økte barnehageplasser etter min mening, men det å gi et handlingsrom slik at foreldre har en viss frihet til å velge den løsningen som passer best for dem - spesielt i de første leveårene til barna. Både barnehager og kontaktstøtten er en investering i framtiden i form av flere barn samt økt arbeidsdeltakelse totalt sett. Å "tvinge" kvinner ut i arbeidet trenger ikke å være den beste medisinen - jeg tror her mer på individets frihet eller familiens evne til å gjøre de rette valgene. Kontaktstøtten reduserer også presset på barnehagene.

    De renspikka sosialdemokratene tror på én løsning for alle - at alle skal være like - at alle skal være like på skole og i arbeidslivet etc.
    Vi er snart for mange i arbeidsfør alder, vi bør bli færre og ikke flere. Mange dystre diskusjoner på nett om hva som vil skje med arbeiderklassen når kapitaleierne ikke lenger trenger dem for å skape verdier. Kunstig intelligens og roboter vil snu opp ned på det vi tror er samfunnsmessig fornuftig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Vi er snart for mange i arbeidsfør alder, vi bør bli færre og ikke flere. Mange dystre diskusjoner på nett om hva som vil skje med arbeiderklassen når kapitaleierne ikke lenger trenger dem for å skape verdier. Kunstig intelligens og roboter vil snu opp ned på det vi tror er samfunnsmessig fornuftig.
    Kapitaleiere er helt avhengig av en kjøpesterk arbeiderklasse for å skape verdier.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er snart for mange i arbeidsfør alder, vi bør bli færre og ikke flere. Mange dystre diskusjoner på nett om hva som vil skje med arbeiderklassen når kapitaleierne ikke lenger trenger dem for å skape verdier. Kunstig intelligens og roboter vil snu opp ned på det vi tror er samfunnsmessig fornuftig.
    Kapitaleiere er helt avhengig av en kjøpesterk arbeiderklasse for å skape verdier.
    Delvis enig, men hvis lønnsutgiftene kryper ned mot null så vil de spillereglene vi er vant til endres. Har ingen link nå, men jeg fant en meget interessant og dyster artikkel i en engelsk avis om dette for noen uker siden. En stor gruppe mennesker som er arbeidsledige og som bare er utgifter for samfunnet kan man kanskje bare eliminere? Dette var tanker som var i nevnte artikkel.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke hver dag jeg kalles kommunist og sosialdemokrat :)

    ... snipp...

    De renspikka sosialdemokratene tror på én løsning for alle - at alle skal være like - at alle skal være like på skole og i arbeidslivet etc.
    Det var da fryktelig til klisjepreget syn på dine politiske motstandere som vi andre ser at du deler flere negative trekk med enn du selv innser. Du ba om de karakteristikkene siden du enkelt forklart mener "jeg gjør akkurat som jeg vil, og tjener jeg ikke noe penger på det så skal staten få betale". Jeg skal være enig i at det ikke er særlig kommunistisk, siden de forfekter læren om å yte etter evne og få etter behov, men lummert og selvsentrert sosialdemokrati er det. Som egentlig er FrPs ideologiske standpunkt også, de har egentlig aldri vært et liberalistisk parti men et sosialdemokratisk alternativ for de mest selvsentrerte. Deres overbudspolitikk har før ansvarlig tid vært at statens inntekter gjennom skatt skal senkes men staten skal likevel betale mer for at du skal ha det bedre. En perfekt hybrid av høyrepopulisme og sosialdemokrati uten forankring i implikasjonene den politikken faktisk medfører.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Det man burde satse på er kortere arbeidstid for en av småbarnsforeldrene. 9 timer daglig med støy og styr blant mer eller mindre fremmede mennesker i bernehagen er for mye for de minste.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje på tide å melde seg ut av MDG. Nå går de inn for Hyperloop fra Oslo til København, man skal kunne tilbakelegge distansen på 30 minutter. I "luftlinje" er det over 600 kilometer mellom disse byene. Vi bør kunne regne med at Hyperloop-banen vil være lenger. Skal man klare strekket på 30 minutter, bør hastigheten være på godt over 1000 km/t.

    Man skal sitte inne i en liten kapsel, inne i et rør som er i nær-vakuum, for at luftmotstanden skal være minst mulig. Diameter på kapselen er avgjørende, så man har planer om å inkorporere toalett i setene. (Herlig!)
    Den som har reist med tog har opplevd hva som skjer når skinnegangen er bittelitt ujevn, man kastes fra side til side. Gang opp til hastigheten på Hyperloop. teoretisk 1000 km/t og forestill deg at røret ikke er snorrakt fra A til B. Da skal du få kjenne på kast!

    I MDG og i andre partier er det en del "teknologi-engel fantaster" som innbiller seg at teknologiske sprang skal redde oss fra de utfordringene vi står overfor. Det er godt mulig, men la oss være bittelitt realistiske. Det blir bare svada - teknologisvada - å komme med slike tåpelige forslag til hvordan man likevel skal kunne gjennomføre sine storbyferier i fremtiden.

    Så nå spørs det om jeg ikke må melde meg ut. Dette er nemlig et seriøst forslag fra MDG, tungt pushet av mobberen Eivind Trædal.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare usympatisk, men mobber også?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bare usympatisk, men mobber også?
    Trædal innbiller seg at han kommuniserer for MDG, men har en stil som tilsvarer "den kule i ungdomsskolen" som alltid hadde en slengbemerkning på lur til alle som ikke var kule. Det fungerer dårlig som politisk kommunikasjon. ;)

    Men poenget er det hodeløse i at partiet får Aftenposten-oppslag på at man skal ha Hyperloop mellom Oslo og København. I ville helvete. Det er en grunn til at Elon Musk selv ikke har giddet investere i teknologien, han bruker det kun som eksempel på hvor avansert og i forkant han er.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sykkel-Marie er utrettelig og viser handlekraft, det skal hun ha:

    – Det skal bo folk i denne byen; hvor skal de parkere bilene sine når dere fjerner stadig flere parkeringsplasser for å bygge sykkelstier og bilfritt sentrum?

    – At motstanden er så stor, er nok delvis en myte skapt av nasjonale medier. Flere målinger viser at vi har solid støtte i befolkningen både når vi bygger sykkelstier og fjerner parkeringsplasser for å gi mer plass til menneskene i byen.


    Nå skal hun stenge bilene ute fra Oslo sentrum - Lan Marie Nguyen Berg - VG
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke bare usympatisk, men mobber også?
    Trædal innbiller seg at han kommuniserer for MDG, men har en stil som tilsvarer "den kule i ungdomsskolen" som alltid hadde en slengbemerkning på lur til alle som ikke var kule. Det fungerer dårlig som politisk kommunikasjon. ;)
    Eivind, de svakes forkjemper, er altså en mobber? Jeg er sjokkert.

    Eivind vil jobbe for at Oslo skal bli både mer miljøvennlig og mer menneskevennlig.
    – I tillegg til naturen og klimaet vårt, er jeg engasjert i hvordan vi behandler de svakeste i byen vår, enten det er tiggere, papirløse eller narkomane.


    Eivind Trædal – Oslo MDG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn