Politikk, religion og samfunn Miljøpartiet De Grønne

Er du for eller mot forurensning?

  • For.

    Stemmer: 18 56.3%
  • Mot.

    Stemmer: 14 43.8%

  • Totalt antall stemmer
    32

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Ikke så veldig kjent, men Norge har og har alltid hatt en strategi om maksimal produksjon. Den svinger altså ikke i takt med prisene. Dette er grunnen til at oljestreiker blir avblåst fort som fy - produksjonsstans er ekstremt dyrt. Man kunne kanskje tenke at det ikke er så nøye om det drøyer en ukes tid med å hente opp oljen - den går jo ingen steder i mellomtiden. Men det som faktisk skjer er at de fatene man ikke får henten opp en uke med streik blir flyttet bak til feltes estimerte levetid. Og man skal være ganske sterk i troen på oljepris om man tror at et fat om 40 år er mer verdt enn et fat i dag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke så veldig kjent, men Norge har og har alltid hatt en strategi om maksimal produksjon. Den svinger altså ikke i takt med prisene. Dette er grunnen til at oljestreiker blir avblåst fort som fy - produksjonsstans er ekstremt dyrt. Man kunne kanskje tenke at det ikke er så nøye om det drøyer en ukes tid med å hente opp oljen - den går jo ingen steder i mellomtiden. Men det som faktisk skjer er at de fatene man ikke får henten opp en uke med streik blir flyttet bak til feltes estimerte levetid. Og man skal være ganske sterk i troen på oljepris om man tror at et fat om 40 år er mer verdt enn et fat i dag.
    Jeg er sterk i troen:eek:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og jeg skal prøve å begrunne hvorfor.
    Vi bruker selvfølgelig ikke olje bare til transport, vi bruker olje i utrolig mange produkter som er livsnødvendige for oss.
    Og til tross for at det er en mulig elektrisk fremtid for oss så er oljeforbruket forventet å stige. Med dagens lave oljepris så letes det nesten ikke og kjente reserver minker raskt. Jeg tror oljeprisen vil følge en berg og dalbane kurve. Men den vil stadig gå høyere og høyere.
    Og så går vi se da om dette er en korrekt spådom. Jeg tror det :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ein liten diskusjon med ein kar som jobber i oljå.
    Eg uttrykkte litt bekymring og hevda att oljå var roten til eindel problemer.

    Tidleg i diskusjonen var me enige om att olja ikkje kom til å vare evig,naturligvis.
    Så var det han som etterlyste alternativ til oljå,ka skulle me gjort uten oljå.lurte han på.

    Da svarte eg att,feks kunne me levd av akkurat det samme som etter att olja tar slutt.
    Sagt på ein annan måte,hvis oljå var så viktig som han uttrykkte,så er det den sikre død etter siste oljedråpe er skvist ut.

    Det finst alltid alternativ,tenker eg.

    Men enige blei me ikkje.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nei, det finnes ikke reelle alternativ til olje i dag. Verden er avhengig av energi, og struper vi energitilgangen så stopper verden. Vi snakker revolusjoner.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Nå er'em i gang igjen. :)

    Vil femdoble bompengene ved høy forurensning


    Allerede til vinteren ønsker byrådet i Oslo at du skal betale 160 kroner i bompenger på dager med mye luftforurensning.

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-femdoble-bompengene-ved-hoy-forurensning-1.13146069

    Om 185 døde i trafikken i Oslo, ville man straks gått til aksjon. Nå dør 185 av trafikken i Oslo. Astma og Allergiforbundet jubler.

    Jubler for Lans bompenger mot  luftforurensning: – Veldig modig gjort - Oslo - VG
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Siden piggdekk ikke er et så stort problem i Oslo lenger, så må det være tungtransporten som står for det meste av svevestøvet, samt vedfyring.

    Så modig er ikke ordet jeg ville brukt, snarere korttenkt.

    Før de kan benytte slike "straffer", så må alternativene være på plass.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor så unyansert oppfattelse av diesel !? Der er jo en verden til forskjell på en ny Euro 6 motor og gammel dieselteknologi til og med uten partikkelfiltre. Finnes det i det hele tatt grunnlag for å forby en ny Euro 6 bil?
     
    C

    cruiser.tmp

    Gjest
    Siden piggdekk ikke er et så stort problem i Oslo lenger, så må det være tungtransporten som står for det meste av svevestøvet, samt vedfyring.

    Så modig er ikke ordet jeg ville brukt, snarere korttenkt.

    Før de kan benytte slike "straffer", så må alternativene være på plass.
    Er det virkelig krise om det ikke blir levert varer 4 dager i året eller at de resterende av de 27 prosentene tar buss eller hjemmekontordag?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Siden piggdekk ikke er et så stort problem i Oslo lenger, så må det være tungtransporten som står for det meste av svevestøvet, samt vedfyring.

    Så modig er ikke ordet jeg ville brukt, snarere korttenkt.

    Før de kan benytte slike "straffer", så må alternativene være på plass.
    Er det virkelig krise om det ikke blir levert varer 4 dager i året eller at de resterende av de 27 prosentene tar buss eller hjemmekontordag?
    Så i din verden haster ikke noe og alle kan ta seg en dag fri eller hjemmekontor? He he, det er nesten søtt....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Siden piggdekk ikke er et så stort problem i Oslo lenger, så må det være tungtransporten som står for det meste av svevestøvet, samt vedfyring.

    Så modig er ikke ordet jeg ville brukt, snarere korttenkt.

    Før de kan benytte slike "straffer", så må alternativene være på plass.
    Er det virkelig krise om det ikke blir levert varer 4 dager i året eller at de resterende av de 27 prosentene tar buss eller hjemmekontordag?
    Så i din verden haster ikke noe og alle kan ta seg en dag fri eller hjemmekontor? He he, det er nesten søtt....
    Forrige vinter var det fire dager med så dårlig luftkvalitet i Oslo at man ba om at barn, folk med luftveisproblemer, eldre o.l. måtte holde seg inne. På slike dager/i slike perioder ønsker man å redusere trafikk med biler som bidrar til plagene.

    Men varene må frem? Er det slik å forstå?

    Registreringsskilt gir all informasjon man trenger for å differensiere avgift etter motor/utslippsstandard. Dette er helt greit. I mange byer på kontinentet er det kjøreforbud året rundt innenfor bestemte "ringveier", om bilene ikke har rent utslipp. Det går helt fint å levere varer der også.

    Søtt, hva?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    "haster" og "kan" er ganske diffuse begreper.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Det er fullt lov å kjøre inn i sonene, koster bare litt mer når folk er så plaget av luftkvaliteten at de dør av det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Det er vel svært få som ikke ser nytten av å forurense mindre.

    Det er bare måten dette skal skje på. Det er alltid billistene som skal lide, uten at det gjøres noe for at alle som er avhengige av bil (jada, det finnes de som er 100% avhengige) skal klare sine daglige gjøremål. Det må først tilrettelegges for at alle skal ha de samme tilbudene.

    Som jeg skrev, svevestøv kommer også fra vedover, en det overså du vel kanskje?
    Hva skal man gjøre på den fronten? Det er vel så mye fra disse som fra trafikken.

    Hva med skip som ligger til kai?
    Fabrikker?

    Hva med alle de 1000vis som er 100% avhengig av å jobbe, levere unger og ellers må bruke bil? De teller ikke i denne sammenhengen? Det er lett å dømme og "skjønne" seg ihjel, når man sitter høyt oppe og ikke har noen problemer med å ta seg noen dager fri eller kjøpe seg en Tesla :)

    Kanskje er det en smal pris å betale at de få som har problemer holder seg inne de dagene? Til vi har alternativene på plass og faktisk kan bruke denne slags incentiver? Jeg kan ikke skjønne at det kan ta så lang tid å bygge noen parkeringsplasser og sette opp busser, tog og trikk der det måtte passe for trafikk inn til Oslo kjernen.

    Du er litt søt du og...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Det er fullt lov å kjøre inn i sonene, koster bare litt mer når folk er så plaget av luftkvaliteten at de dør av det.
    Jepp, og når noe blir betydlig dyrere vil noen finne ut at det kanskje ikke var så viktig i dag / kan reise på en annen måte / droppe turen / ta turen en annen dag - hvilket er hele hensikten med noe slikt. Så får de som fortsatt "må" betale en god del ekstra for det.

    Noen kunne også være så fullstendig gærne at de kom på at det går an å parkere et stykke utenfor og så reise kollektivt siste biten inn til Oslo.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det finnes ikke reelle alternativ til olje i dag. Verden er avhengig av energi, og struper vi energitilgangen så stopper verden. Vi snakker revolusjoner.
    Du misforstår.
    Eg meinte att,me vel hadde funnet ett levevis uten olja,det har jo gått fint før.
    Han eg diskuterte med,meinte att uten olja(i sin tid),hadde menneska nermest blitt utrydda.
    Men slik det er blitt no,så er såklart olja ekstremt viktig,desverre.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Det er fullt lov å kjøre inn i sonene, koster bare litt mer når folk er så plaget av luftkvaliteten at de dør av det.
    Jepp, og når noe blir betydlig dyrere vil noen finne ut at det kanskje ikke var så viktig i dag / kan reise på en annen måte / droppe turen / ta turen en annen dag - hvilket er hele hensikten med noe slikt. Så får de som fortsatt "må" betale en god del ekstra for det.

    Noen kunne også være så fullstendig gærne at de kom på at det går an å parkere et stykke utenfor og så reise kollektivt siste biten inn til Oslo.
    I enkelte fremsynte utland, og i Asker & Bærum, arbeider de med å tilrettelegge for slikt. Man ser også for seg fremtidig feeder-trafikk inn til distribusjonspunkt, der man kan gå over til selvkjørende biler/kjøretøy, som er mulig i byer, fordi man kan installere kontrollsonder som sørger for trygg avvikling. (Samme skal brukes til tyst levering av varer om natten, rett inn i virksomhetene.)

    Mye fint kan skje, om man bare rydder plass til det og slutter å tenke som en dinosaur.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Roma har kjøreforbud på dager med høy forurensning og det er adskillig mer enn fire dager i året. Det gjelder alle biler i helger, biler som ikke tilfredsstiller EUR 4 el. 5 på andre dager, og biler med nummer som ender på like eller ulike tall i forhold til dato. Hvis de får det til i Roma så bør det være mye lettere i en småby som Oslo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Jeg har, av flere grunner, valgt å bosette meg slik (bor i Oslo) at jeg ikke er avhengig av bilen i det daglige. Alt tyder på at det valget vil fremstå som stadig smartere...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Roma har kjøreforbud på dager med høy forurensning og det er adskillig mer enn fire dager i året. Det gjelder alle biler i helger, biler som ikke tilfredsstiller EUR 4 el. 5 på andre dager, og biler med nummer som ender på like eller ulike tall i forhold til dato. Hvis de får det til i Roma så bør det være mye lettere i en småby som Oslo.
    Neida, for det er et lass av folk som bare MÅ kjøre bil helt inn til sentrale Oslo. Hver dag. Hele året. Uansett. Ingen alternativer eksisterer.
    Lurer på hva disse driver med...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Du sliter med å forstå andres behov og meninger du Weld?
    Nei, jeg lurer genuint på hvem disse er, for hvem livet blir en praktisk umulighet, dersom det koster 160 kroner istedenfor 30 kroner å kjøre inn til sentrale Oslo noen få dager i året. Har du noen konkrete eksempler?

    Jeg skjønner at bil er mest praktisk for svært mange i det daglige, men veien er ganske lang derfra til at man MÅ kjøre hver dag uansett hva som skjer.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Du får tenke litt over det da...
    Skal se at noen har andre behov enn hva du klarer å tenke deg frem til også?

    Små barn og slikt er jo så enkelt å ta med på buss, trikk og tog...
    Tror jammen jeg vet om noen som kan miste jobben om de ikke kommer på jobb også. Og akkurat denne personen MÅ ha bil, på grunn av det han må ha med seg. Skulle ikke forundre meg at det var en del flere i samme situasjon, selv om enkelte her inne klarer å sette seg inn i den situasjonen.
    Og hva med vedfyring, du glemte den.

    Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at noe må tilrettelegges FØR slike tiltak kommer? Det er allerede for liten kapasitet på de dagene da alle skal bruke kollektivt.
    Vi er ikke uenige i at noe må gjøres og at man nok må svelge noen kameler, men jeg synes du er forferdelig ensidig og bittelitt lik Lan og gjengen. Lettere forvirret over makten de har og ikke nok vett til å bruke den fornuftig. De er sin egen verste fiende!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Dersom man faktisk erkjenner problemet må noe gjøres. Nå. Ikke om 10-15 år når ett-eller-annet er ferdig utbygget - det er sakens kjerne. Det ligger også i sakens natur at endringer vil gå utover noen.

    Bilister er en populær Prügelknabe i Norge - grunnen er mellom annet at det er relativt enkelt å pryle bilister uten at det for altfor store konsekvenser. Det er mye annen man også kan gjøre, men det er rent praktisk en del mer komplisert og tar lang tid å få gjennomført, samt er til dels vanskelig å kontrollere. Bompenger er enkelt. Infrastrukturen er der allerede, det er bare å trykke på knappen så er man good to go.

    Det er fortsatt ikke snakk om å nekte disse folkene du snakker om å kjøre bil. Det koster bare en del ekstra noen få dager i året. Neppe verdens undergang.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.302
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du får tenke litt over det da...
    Skal se at noen har andre behov enn hva du klarer å tenke deg frem til også?

    Små barn og slikt er jo så enkelt å ta med på buss, trikk og tog...
    Tror jammen jeg vet om noen som kan miste jobben om de ikke kommer på jobb også. Og akkurat denne personen MÅ ha bil, på grunn av det han må ha med seg. Skulle ikke forundre meg at det var en del flere i samme situasjon, selv om enkelte her inne klarer å sette seg inn i den situasjonen.
    Og hva med vedfyring, du glemte den.

    Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at noe må tilrettelegges FØR slike tiltak kommer? Det er allerede for liten kapasitet på de dagene da alle skal bruke kollektivt.
    Vi er ikke uenige i at noe må gjøres og at man nok må svelge noen kameler, men jeg synes du er forferdelig ensidig og bittelitt lik Lan og gjengen. Lettere forvirret over makten de har og ikke nok vett til å bruke den fornuftig. De er sin egen verste fiende!
    Der er i alle fall veldig mange håndverkere som bruker arbeidsbilen til og fra jobb. Det ser vi på fredagsstrafikken når mange av de tar langhelg....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Og det ligger i sakens kjerne at det som alltid er de svake som får svi, de lavtlønte og de uten altfor mye ressurser. De der 150 kroner ekstra betyr noe.
    Kunne vært morsomt å vite hvor mange dette gjelder? Jeg tror det er flere enn du tror...

    Igjen, hva er problemet med å gjøre ting i rett rekkefølge? For meg er MDG på lik linje med FRP et parti som er mere opptatt av å vise hvor flinke de er, enn å lage gode løsninger for alle. Flere parkeringer, tilrettelegge for de som må ha med seg flere og tyngre ting, flere busser, flere avganger, bygge ut trikk og tog i bykjernen tar ikke 10 år, om man vil! Som nevnt over, det finnes muligheter, men de glemmes.

    Og enda har du ikke kommentert vedfyring ;)
    Og i andre byer, båttrafikk og fabrikker.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ved fyring bør forbys i Norge. Det er noe svineri og det lukter vondt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Problemet med å gjøre ting i rett rekkefølge er at det er mye vanskeligere og tar mye lengre tid. Som nenvt har man allerede alt man trenger for å eksempelvis innføre rushtidsprising i bomringen eller kjøre prisen i taket på de mest forurensede dagene om vinteren.

    For å ta eksempelet ditt med vedfyring (som jeg er fullt klar over er en stor kilde til svevestøv). Dersom det ble innført et forbud som ble håndhevet i Oslo på de kaldeste dagene ville man være i en situasjon der et stort antall husholdninger ikke ville klare å holde huset varmt. Typisk gamle hus med dårlig isolasjon og gamle elanlegg uten kapasitet til å kjøre helelektrisk oppvarming. Sikkert en fin økning i brannfaren også. Å utbedre dette ville koste en del titusenlapper pr. husholdning det gjelder. Videre vil man øke effektbehovet ganske mye på tidspunkt hvor elnettet allerede er maksimalt belastet (husk at dette kun skjer når det er veldig kaldt). Det vil ta lang tid å gjøre noe med det. Rent økonomisk er det stort sett ikke noe å spare på å fyre med ved (selv om mange av en eller annen grunn tror det) - folk fyrer delvis for kosen og delvis fordi det er den tilgjengelige toppvarmekilden man har tilgjengelig.

    Til sammenligning er det mye enklere å kjøre opp prisen i bomringen - det vil i praksis sørge for at en del dropper turen de skulle ta den dagen, jobber hjemmenfra, reiser kollektivt eller gjør noe annet. Eller velger å betale hva det koster å kjøre den dagen. Mye enklere å gjennomføre og kostnaden for den ekelte blir ganske begrenset målt i tid og/eller penger. Og det kan rent praktisk gjennomføres omtrent umiddelbart. Bomstasjonene står der allerede og alt går automatisk.

    Når det er store problemer i sentrum i rushtiden er det vel ganske åpenbart at årsaken da er trafikk? Vedfyringen foregår uansett til andre tider enn rushtrafikken. Problemet er vel først og fremst når det er svært høy konsentrasjon, og det er jo i rushtrafikken. Det ville være merkelig om fyring skulle være den store synderen på tidspunkt knapt noen fyrer med ved.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Roma har kjøreforbud på dager med høy forurensning og det er adskillig mer enn fire dager i året. Det gjelder alle biler i helger, biler som ikke tilfredsstiller EUR 4 el. 5 på andre dager, og biler med nummer som ender på like eller ulike tall i forhold til dato. Hvis de får det til i Roma så bør det være mye lettere i en småby som Oslo.
    Neida, for det er et lass av folk som bare MÅ kjøre bil helt inn til sentrale Oslo. Hver dag. Hele året. Uansett. Ingen alternativer eksisterer.
    Lurer på hva disse driver med...
    Litt som disse som kjøper bil med overdimensjonert motor og trekkapasitet, fordi de har en båt som skal ned og opp av vannet hvert år, én gang ned og én gang opp.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Avgifter som den foreslåtte rammer fleksibelt og effektivt. De både reduserer antallet kjøretøy i pressperioder og får folk over på andre biltyper når de skal kjøpe neste bil. Vinn-vinn.

    Litt surt å måtte betale ekstra enkelte dager for å unngå å drite ned småbarns lunger, men slik er nå livet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I Oslo og Bergen kan vi forby vedfyring, men inn i tjukkeste skauen hvor det er 30-40 minus så er det vel ok?

    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I Oslo og Bergen kan vi forby vedfyring, men inn i tjukkeste skauen hvor det er 30-40 minus så er det vel ok?

    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Når det er -30 så er det ok for meg for da er jeg ikke i Norge. Men jeg har samme problemet her hvor naboene fyrer med dårlig tørkede olivenkvister. Det lukter heller ikke godt.;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Da må skipene først bygges om til å kunne ta imot strøm fra land. Det kan de ikke i dag. A/S Norge ville vel uansett tjene mer penger på å selge strøm til rederiene fremfor at de svir av diesel de garantert ikke har kjøpt her? Kunne jo endatil selge de strømmen ganske dyrt, gitt at infrastrukturen var på plass på kai og på skip så kunne man prise slik at rederiene var "indifferent" mellom å bruke diesel eller strøm - strøm er jo i utgangspunktet billigere pr kWh enn hva man må ut med om man brenner diesel for å drive aggregat ombord.


    Igjen, det er mye lettere å justere prisen i bomringen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Da må skipene først bygges om til å kunne ta imot strøm fra land. Det kan de ikke i dag. A/S Norge ville vel uansett tjene mer penger på å selge strøm til rederiene fremfor at de svir av diesel de garantert ikke har kjøpt her? Kunne jo endatil selge de strømmen ganske dyrt, gitt at infrastrukturen var på plass på kai og på skip så kunne man prise slik at rederiene var "indifferent" mellom å bruke diesel eller strøm - strøm er jo i utgangspunktet billigere pr kWh enn hva man må ut med om man brenner diesel for å drive aggregat ombord.


    Igjen, det er mye lettere å justere prisen i bomringen.
    Forstår det, men jeg mener å ha lest at de 19 største containerskipene slipper ut like mye nox som x antall millioner biler. Vil derfor gå ut i fra at HVIS man gjorde alvor av å få en slutt på utslippene fra skip ved kai så ville det virkelig ha hjulpet på luften i Oslo og Bergen.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    I Oslo og Bergen kan vi forby vedfyring, men inn i tjukkeste skauen hvor det er 30-40 minus så er det vel ok?

    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Når det er -30 så er det ok for meg for da er jeg ikke i Norge. Men jeg har samme problemet her hvor naboene fyrer med dårlig tørkede olivenkvister. Det lukter heller ikke godt.;)
    Var det så miljøvennlig å reise bort når det blir kaldt? De bruker vel ikke fly, vel?:rolleyes:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Da må skipene først bygges om til å kunne ta imot strøm fra land. Det kan de ikke i dag. A/S Norge ville vel uansett tjene mer penger på å selge strøm til rederiene fremfor at de svir av diesel de garantert ikke har kjøpt her? Kunne jo endatil selge de strømmen ganske dyrt, gitt at infrastrukturen var på plass på kai og på skip så kunne man prise slik at rederiene var "indifferent" mellom å bruke diesel eller strøm - strøm er jo i utgangspunktet billigere pr kWh enn hva man må ut med om man brenner diesel for å drive aggregat ombord.


    Igjen, det er mye lettere å justere prisen i bomringen.
    Forstår det, men jeg mener å ha lest at de 19 største containerskipene slipper ut like mye nox som x antall millioner biler. Vil derfor gå ut i fra at HVIS man gjorde alvor av å få en slutt på utslippene fra skip ved kai så ville det virkelig ha hjulpet på luften i Oslo og Bergen.
    Er ingen som sier enten eller her. Det jobbes for å elektrifisere havnene.

    Når de lokale forholdene ikke klarer å ta unna forurensningen, sier det seg selv at den som forurenser må betale. Så 5x avgift i bomringen hører hjemme. Folk velger da alternative løsninger. Og de som ikke har alternative løsninger må punge ut fordi de ikke planla bedre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.537
    Antall liker
    9.307
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Da må skipene først bygges om til å kunne ta imot strøm fra land. Det kan de ikke i dag. A/S Norge ville vel uansett tjene mer penger på å selge strøm til rederiene fremfor at de svir av diesel de garantert ikke har kjøpt her? Kunne jo endatil selge de strømmen ganske dyrt, gitt at infrastrukturen var på plass på kai og på skip så kunne man prise slik at rederiene var "indifferent" mellom å bruke diesel eller strøm - strøm er jo i utgangspunktet billigere pr kWh enn hva man må ut med om man brenner diesel for å drive aggregat ombord.


    Igjen, det er mye lettere å justere prisen i bomringen.
    Forstår det, men jeg mener å ha lest at de 19 største containerskipene slipper ut like mye nox som x antall millioner biler. Vil derfor gå ut i fra at HVIS man gjorde alvor av å få en slutt på utslippene fra skip ved kai så ville det virkelig ha hjulpet på luften i Oslo og Bergen.
    Er ingen som sier enten eller her. Det jobbes for å elektrifisere havnene.

    Når de lokale forholdene ikke klarer å ta unna forurensningen, sier det seg selv at den som forurenser må betale. Så 5x avgift i bomringen hører hjemme. Folk velger da alternative løsninger. Og de som ikke har alternative løsninger må punge ut fordi de ikke planla bedre.
    Ja takk begge deler er en god plan. Og jeg håper at skipstrafikken snart blir bedre. I Moss har vi jo fergetrafikken over til Horten og her er det mye trafikk. Det er mer trafikk gjennom Moss enn det er på E6 i Østfold. Helt sant:eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn