Hvilket spredningsmønstre ifra høytalere fungerer best i et vanlig rom ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Sovner ofte der selv... Men seriøst, det er så deilig å være i mål med akkurat det faktum at absolutt all slags musikk låter i.h.h.t. det som (antakeligvis) var innspillingsteknikerens intensjoner. I hvertfall innbiller JEG meg at det er slik, og det er det viktigste!

    Relaterer vi dette til trådstarters spørsmål om spredningsmønster så er det altså dipol/linesource i bassen, og horn resten. Hvilket eliminerer mange klassiske problemstillinger når det er gjort på denne måten, med gode avstander til side- og bakvegger.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt ikke noe kritikk av horn, jeg har flere ganger seriøst vurdert den løsningen selv :)

    Det er bare mitt inntrykk så langt, systemvalg er for meg underordnet om man er villig til å jobbe med de forskjellige utfordringene som valget gir ender man nok ganske nærme mål.

    Så du må gjerne invitere så revurderer jeg, men til dess regner jeg dette som største ankepunkt mot horn







    pengesluk skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Roald skrev:
    Dette blir stadig gjentatt
    4. Et større ISD-gap vil gjøre at lydbilde blir større og du har sjans til å høre mer av opptaksrommet
    Tom Waits låten small changes er en innspilling med naturlig romklang og mye rominformasjon som jeg hørt avspilt på et stort antall anlegg og min oppfatning er at det finnes mer avgjørende parametere enn ISD-gapet.

    Av alle oppsett jeg har hørt, ikke noe kritikk av horn, men jevnt over er de dårligst til å formidle rominformasjonen noe de ikke burde i følge ISD teorien.

    Det tonale spekteret på de innspilte “lydene” forteller meg mer om opptakssituasjonen enn noe annet og mine ører har mengden refleksjoner mer å si for pinpointing og størrelsen på fokuspunktene, less isn't always more når det kommer til realisme
    Det (og den fysiske storleiken) er ankepunkta mine mot hornhøgtalarar. Og grunnen til at eg har gått for ei heilt anna løysing.
    Dette bør dere ikke laste horn som prinsipp for, det betyr bare at dere ikke har hørt gode/riktige horn som er satt opp skikkelig. Hos meg er holografien til å ta og føle på, uansett HVOR jeg befinner meg i rommet; jeg kan t.o.m. gå rundt og BAK anlegget og hele tiden "se" musikernes posisjon. Som enkelte besøkende også har uttrykt det; hele ROMMET er jo sweetspot her..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Roald skrev:
    Som sagt ikke noe kritikk av horn, jeg har flere ganger seriøst vurdert den løsningen selv :)

    Det er bare mitt inntrykk så langt, systemvalg er for meg underordnet om man er villig til å jobbe med de forskjellige utfordringene som valget gir ender man nok ganske nærme mål.

    Så du må gjerne invitere så revurderer jeg, men til dess regner jeg dette som største ankepunkt mot horn






    pengesluk skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Roald skrev:
    Dette blir stadig gjentatt
    4. Et større ISD-gap vil gjøre at lydbilde blir større og du har sjans til å høre mer av opptaksrommet
    Tom Waits låten small changes er en innspilling med naturlig romklang og mye rominformasjon som jeg hørt avspilt på et stort antall anlegg og min oppfatning er at det finnes mer avgjørende parametere enn ISD-gapet.

    Av alle oppsett jeg har hørt, ikke noe kritikk av horn, men jevnt over er de dårligst til å formidle rominformasjonen noe de ikke burde i følge ISD teorien.

    Det tonale spekteret på de innspilte “lydene” forteller meg mer om opptakssituasjonen enn noe annet og mine ører har mengden refleksjoner mer å si for pinpointing og størrelsen på fokuspunktene, less isn't always more når det kommer til realisme
    Det (og den fysiske storleiken) er ankepunkta mine mot hornhøgtalarar. Og grunnen til at eg har gått for ei heilt anna løysing.
    Dette bør dere ikke laste horn som prinsipp for, det betyr bare at dere ikke har hørt gode/riktige horn som er satt opp skikkelig. Hos meg er holografien til å ta og føle på, uansett HVOR jeg befinner meg i rommet; jeg kan t.o.m. gå rundt og BAK anlegget og hele tiden "se" musikernes posisjon. Som enkelte besøkende også har uttrykt det; hele ROMMET er jo sweetspot her..
    Det har jeg ingen problemer med. Det ville i såfall vært absurd - det er jo KUN egen erfaring som gir en de svarene man søker. Har man en oppfatning av noe, så endres vanligvis ikke denne før man nettopp erfarer noe annet. Helt naturlig. Det VIKTIGE er å være åpen for disse nye erfaringene, ellers kan man gå glipp av en del gode ting..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Nei, musikerne "flytter" ikke inn til meg, og det er stor forskjell på nærmikket intimopptak av en trio, og f.eks. et full-blown symfoniorkester. Der "ser" jeg hallen og de forskjellige lag med musikere innover, men de er ikke "i lytterommet" som sådan, illusjonen av noen meter frem til scenen, og videre avstand innover i orkesteret, den er der. Og ingen ting fremstår som larger than life, og det er veldig viktig. Når du åpner øynene og ser fysisk på høytt. så lurer du nesten på hvordan den skaleringen går til...

    Bruker STAX SR-007 som referanse, og nå er det i utgangspunktet minst like bra som de, men lydbiltet er selvsagt skjøvet bakover i landskapet i forhold, og har en kroppslighet og gjengivelse av instrumentenes egen resonanskarakter og energi som hodetelefoner ikke kan gjøre. Men resten er nå så godt som identisk.
    Det er dette som er resultatet av blant annet mindre refleksjoner med høyt nivå. Da får man bedre innsikt i innspillingen. Kombinasjon stort rom og begrenset spredning fra horn gir dette. Et glimrende alternativ, sammen med dipolbass, enten man skal gjøre tiltak eller ei.
    Det finnes både gode og dårlige hornkonstruksjoner som med alt annet.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Problemet med (de fleste) kommersielle hornhøyttalere er at de ikke er optimalisert, det være seg av økonomiske, fysiske/designmessige og faktisk også kompetansemessige grunner. Forsåvidt like aktuell problemstilling for andre prinsipper, som i tillegg har ulemper/manglende egenskaper i forhold til optimale horn. Virkelig god universiell lyd handler om å ta de mest optimale elementene i regnestykket og kombinere disse på best mulig måte. Derfor har jeg endt opp med dipol i bass (her er horn ikke optimalt, av forskjellige årsaker) og horn derfra og opp (klassiske "hornproblemer" er unngått med bruk av ny teknologi/viten og gode nok komponenter), alt sammen kombinert med et rom som tilsynelatende er stort nok.

    Dessverre er de tre viktige faktorene her lite forenelig med de fleste folk's realistiske hverdag.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Problemet med (de fleste) kommersielle hornhøyttalere er at de ikke er optimalisert, det være seg av økonomiske, fysiske/designmessige og faktisk også kompetansemessige grunner. Forsåvidt like aktuell problemstilling for andre prinsipper, som i tillegg har ulemper/manglende egenskaper i forhold til optimale horn. Virkelig god universiell lyd handler om å ta de mest optimale elementene i regnestykket og kombinere disse på best mulig måte. Derfor har jeg endt opp med dipol i bass (her er horn ikke optimalt, av forskjellige årsaker) og horn derfra og opp (klassiske "hornproblemer" er unngått med bruk av ny teknologi/viten og gode nok komponenter), alt sammen kombinert med et rom som tilsynelatende er stort nok.

    Dessverre er de tre viktige faktorene her lite forenelig med de fleste folk's realistiske hverdag.
    Ja. Kommeriselle hensyn går ofte utover kvalitet. Vet at mange fikk glimrende resultat med de gamle Klipcsh høyttalerne. Men de måtte modifiseres. Man skiftet diskant elementet med TAD. Da begynte det å smake fugl.

    Jeg er dog litt usikker på om horn har noen fordeler i forhold til store waveguide når det gjelder hjemmebruk.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    orso skrev:
    pengesluk skrev:
    Problemet med (de fleste) kommersielle hornhøyttalere er at de ikke er optimalisert, det være seg av økonomiske, fysiske/designmessige og faktisk også kompetansemessige grunner. Forsåvidt like aktuell problemstilling for andre prinsipper, som i tillegg har ulemper/manglende egenskaper i forhold til optimale horn. Virkelig god universiell lyd handler om å ta de mest optimale elementene i regnestykket og kombinere disse på best mulig måte. Derfor har jeg endt opp med dipol i bass (her er horn ikke optimalt, av forskjellige årsaker) og horn derfra og opp (klassiske "hornproblemer" er unngått med bruk av ny teknologi/viten og gode nok komponenter), alt sammen kombinert med et rom som tilsynelatende er stort nok.

    Dessverre er de tre viktige faktorene her lite forenelig med de fleste folk's realistiske hverdag.
    Ja. Kommeriselle hensyn går ofte utover kvalitet. Vet at mange fikk glimrende resultat med de gamle Klipcsh høyttalerne. Men de måtte modifiseres. Man skiftet diskant elementet med TAD. Da begynte det å smake fugl.

    Jeg er dog litt usikker på om horn har noen fordeler i forhold til store waveguide når det gjelder hjemmebruk.
    Da kan jeg befri deg for litt av usikkerheten og fortelle deg at fordelene er mange og store. MEN, igjen handler det om å gjøre tingene riktig og å skalere deretter. Ingen gratis lunsj her heller.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil du si at det du har gjort sluket lar seg realisere i en NORMAL stue ? Hvordan ? Spennede å høre dine tanker hvordan dine grunnideer kan anvendes i et NORMALT UBEHANDLET rom. Jeg er ikke så intr i akustiske lytterom av forskjellig art...
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Nå er jeg litt* slem, men den holdningen der er litt som: "Jeg vil gjerne ha en Formel-1 bil og kjøre 250 km/t i snitt på bygdeveien hjemme. Jeg er ikke så interessert i racerbaner."


    * litt mye
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mr-T skrev:
    Nå er jeg litt* slem, men den holdningen der er litt som: "Jeg vil gjerne ha en Formel-1 bil og kjøre 250 km/t i snitt på bygdeveien hjemme. Jeg er ikke så interessert i racerbaner."


    * litt mye
    Har tråden hatt noen annen intensjon enn NORMALE stuer ? Greit at dere er trege inne skauen der men nå får du rulle inn... ;)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jo jo... det var normale stuer som var utgangspunktet, jeg vet jo det. Jeg har det jeg også, men ikke søren om jeg vil høre musikk i det rommet.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    HCS skrev:
    Mr-T skrev:
    Nå er jeg litt* slem, men den holdningen der er litt som: "Jeg vil gjerne ha en Formel-1 bil og kjøre 250 km/t i snitt på bygdeveien hjemme. Jeg er ikke så interessert i racerbaner."


    * litt mye
    Har tråden hatt noen annen intensjon enn NORMALE stuer ? Greit at dere er trege inne skauen der men nå får du rulle inn... ;)
    Det er vel nærmere en GIGANTISK hodetelefon Mr-T bruker ???
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    ;D ;D Dette blir som å selge strikk i metervis, HCS. Hva ER en normal stue, da? Dersom du innbefatter 2 m. høye basstårn (som tar en meter i bredden og halvannen i dybden) og mannshøye hornkonstruksjoner og tilhørende elektronikk, i begrepet normal stue så er svaret ja. Det er tross alt mange som har f.eks. 70-80 m2 hvorav en krok på f.eks. 5 x 6 m. fritt kan avsees..

    Derimot. hvis normalstuebegrepet ditt er mer i retning av 30 m2 hvor alt skal foregå, med to voksne, to barn, katt & gullfisk så er jeg redd jeg må skuffe deg.

    Personlig har jeg bl.a. et musikkrom på 40 m2 kun til musikk, og da er ovennevnte selvsagt realiserbart. Og det UTEN akustikkremedier, dersom det var det du hadde i tankene... Riktig konstruksjon av rommet kombinert med god symmetri og et nødvendig men sparsomt utvalg møbler/reoler etc. gjør akustikken rimelig bra. Litt av dette skyldes, som Orso nevner, at rommet i seg selv har en viss størrelse, og at det tillates plassering av komponenter med god avstand til alle vegger. Og med Sluket som gigantisk Helmholz i senter!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mr-T skrev:
    Jo jo... det var normale stuer som var utgangspunktet, jeg vet jo det. Jeg har det jeg også, men ikke søren om jeg vil høre musikk i det rommet.
    Nei , du kan så si.. ;D...Musikk lyder BÆSJ om en ikke bruker halve huset til lytterom, remdier mm :).. Sånn er det bare :) ;D
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Og med Sluket som gigantisk Helmholz i senter!
    Det har da fungert med Sluket som en gigantisk Helmholz ute av senter også de gangene jeg har vært innom ;D ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    pengesluk skrev:
    ;D ;D Dette blir som å selge strikk i metervis, HCS. Hva ER en normal stue, da? Dersom du innbefatter 2 m. høye basstårn (som tar en meter i bredden og halvannen i dybden) og mannshøye hornkonstruksjoner og tilhørende elektronikk, i begrepet normal stue så er svaret ja. Det er tross alt mange som har f.eks. 70-80 m2 hvorav en krok på f.eks. 5 x 6 m. fritt kan avsees..

    Derimot. hvis normalstuebegrepet ditt er mer i retning av 30 m2 hvor alt skal foregå, med to voksne, to barn, katt & gullfisk så er jeg redd jeg må skuffe deg.

    Personlig har jeg bl.a. et musikkrom på 40 m2 kun til musikk, og da er ovennevnte selvsagt realiserbart. Og det UTEN akustikkremedier, dersom det var det du hadde i tankene... Riktig konstruksjon av rommet kombinert med god symmetri og et nødvendig men sparsomt utvalg møbler/reoler etc. gjør akustikken rimelig bra. Litt av dette skyldes, som Orso nevner, at rommet i seg selv har en viss størrelse, og at det tillates plassering av komponenter med god avstand til alle vegger. Og med Sluket som gigantisk Helmholz i senter!
    Hehe, kjøper det du sier om et musikkrom til bruk med store avstander Men slikt sett er kanskje ikke dipolbass og horn overlegent omnipolare høytalere med kontrollert spredning... I stua med to voksne, katta og gullfisken..
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    HCS skrev:
    Mr-T skrev:
    Jo jo... det var normale stuer som var utgangspunktet, jeg vet jo det. Jeg har det jeg også, men ikke søren om jeg vil høre musikk i det rommet.
    Nei , du kan så si.. ;D...Musikk lyder BÆSJ om en ikke bruker halve huset til lytterom, remdier mm :).. Sånn er det bare :) ;D
    Har en helt annen erfaring enn dette...
    Med ordentlig utstyr spiller det UTMERKET i helt normale rom.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    HCS skrev:
    Nei , du kan så si.. ;D...Musikk lyder BÆSJ om en ikke bruker halve huset til lytterom, remdier mm :).. Sånn er det bare :) ;D
    Helt riktig. ;D

    Men seriøst: oppgraderer man et ledd i anlegget blir det jo bedre, og det gjelder i høyeste grad rommet også.

    Det jeg ikke skjønner er hvordan man kan forsvare å ha et svært bra anlegg stående i et rom med mindre bra akustikk. Det blir litt som å kjøpe en Bugatti Veyron og kjøre den på åkern på tvers av potetfårene. Litt mismatch.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mr-T skrev:
    HCS skrev:
    Nei , du kan så si.. ;D...Musikk lyder BÆSJ om en ikke bruker halve huset til lytterom, remdier mm :).. Sånn er det bare :) ;D
    Helt riktig. ;D

    Men seriøst: oppgraderer man et ledd i anlegget blir det jo bedre, og det gjelder i høyeste grad rommet også.

    Det jeg ikke skjønner er hvordan man kan forsvare å ha et svært bra anlegg stående i et rom med mindre bra akustikk. Det blir litt som å kjøpe en Bugatti Veyron og kjøre den på åkern på tvers av potetfårene. Litt mismatch.
    Ja, men en må ha akksept og forståelse for at alle ikke kan stappe rommet fullt med div ting , men må forholde seg til andre beborere innad husets fire vegger. Ikke alle har store hus. Noen bor i mindre hus og har faktisk en kone og. Noe en ikke skulle tro når en ser enkelte lytterom her inne 8)...

    Det du prinsippiellt sier er altså at alle som ikke har egne rom med gode akustiske tiltak kan la være å kjøpe anlegg over en viss kvalitet, men heller kjøpe seg en lydplanke...?? 8)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Kjærring, unger, dårlig økonomi & små krampaktige rom er vel de eneste hindrene jeg egentlig kan se, hva god lyd angår..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Hehe, kjøper det du sier om et musikkrom til bruk med store avstander Men slikt sett er kanskje ikke dipolbass og horn overlegent omnipolare høytalere med kontrollert spredning... I stua med to voksne, katta og gullfisken..
    Jo. Det blir enda viktigere i et mindre rom med kontrollert/begrenset spredning. Og dipolbass vil da også ha en fordel, så sant du kan sette dipolbassene et stykke utifra frontveggen. Da i forhold det ønske om best mulig pinpointing og mangel på romlebass. De som mener en omnipolar høyttaler gir bedre pinpointing enn horn/waveguide i et normal stuestørrelse, må ha drukket litt mye...... Var det noen som snakket om å bruke ørene. :D

    Når det gjelder det med tiltak, så skjønner man jo godt at man ikke kan fylle rommet med remedier. Men kan man ha noe bilder på veggene, så kan man også ha noen absorbenter (med trykk). Noe er bedre enn ingenting!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Kjærring, unger, dårlig økonomi & små krampaktige rom er vel de eneste hindrene jeg egentlig kan se, hva god lyd angår..
    Har samboer, og unger er det i huset også. Når det kommer til økonomien kunne den helt klart vært bedre, og til slutt kommer problemet med at jeg må leve med et rom som er minst en meter for lite alle veier. Det må jo gå rett i dass med godlyden ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Nei, toer'n. Større diameter, som gir lavere nedre grensefrrekvens og mindre lufthastighet!

    Helmholz2 (c) Sluket
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.674
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Hehe, kjøper det du sier om et musikkrom til bruk med store avstander Men slikt sett er kanskje ikke dipolbass og horn overlegent omnipolare høytalere med kontrollert spredning... I stua med to voksne, katta og gullfisken..
    Jo. Det blir enda viktigere i et mindre rom med kontrollert/begrenset spredning. Og dipolbass vil da også ha en fordel, så sant du kan sette dipolbassene et stykke utifra frontveggen. Da i forhold det ønske om best mulig pinpointing og mangel på romlebass. De som mener en omnipolar høyttaler gir bedre pinpointing enn horn/waveguide i et normal stuestørrelse, må ha drukket litt mye...... Var det noen som snakket om å bruke ørene. :D

    Når det gjelder det med tiltak, så skjønner man jo godt at man ikke kan fylle rommet med remedier. Men kan man ha noe bilder på veggene, så kan man også ha noen absorbenter (med trykk). Noe er bedre enn ingenting!
    BETINGET enig, Orso. Da blir det dipol og horn i fisleklassen i så fall, og da er litt av vitsen borte. Størrelse + nok luft rundt er så viktig. OK, dersom horna ikke skal jobbe for langt ned i frekvens så blir de ikke nødvendigvis så store, men de vil uansett trekke fordeler av å ha god avstand både til sidevegger og bakvegg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig sluket. Litt størrelse må til. En høyttaler som kan fungere veldig bra med bruk av separate basser og som ikke er spesielt stor er denne:

    http://www.gedlee.com/Nathan.htm

    Så bør man spe på med minst 4 x12" dipolbasser. Samme størrelse som basseksjonen i Gradient. Det blir jo smått og pent spør du meg. Eventuelt to 12" i lukket kasse. Da er det jo miniatyr!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    He he! En skulle nesten tro at det ikke er mulig å få god lyd i en vanlig stue uten horn og dipoler når en leser tråden her. ;)

    Hvis en ser stort på det og ta gjennomsnittet av forbrukere både proff og privat på alvor så finnes det andre løsninger.

    Jeg har vært så heldig å besøke Mr T og EHED. To totalt forskjellige løsninger på høyttalersiden, men begge under kontrollerte gjengivelser som låter veldig likt.

    Mitt inntrykk er at hvis man firer LITT på dypbass, lydstyrke og klarhet kommer man langt med dynamiske høyttalere som er designet for vanlige rom uten at man kan si at det låter bæsj hvis de får gode arbeidsforhold.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Trompetnerd skrev:
    Mitt inntrykk er at hvis man firer LITT på dypbass, lydstyrke og klarhet kommer man langt med dynamiske høyttalere som er designet for vanlige rom uten at man kan si at det låter bæsj hvis de får gode arbeidsforhold.
    Men dette er jo ting man ikke har lyst til å fire på.
    Har selv en vanlig stue (eller vanskelig stue) som jeg ikke kan gjøre noen akustiske forbedringer i, og har funnet at vanlige kassehøytalere klarer jeg ikke å få til å låte tilfredstillende. Sepparat subbsystem hjalp, men det er fortsatt en lang vei å gå.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Jeg har vel hørt på et par hundre anlegg de siste 5 åra. 95% av disse har bare vært søppel eller anlegg med åpenbare mangler (spesielt messelyd).

    De resterende prosentene som har vært bra eller veldig bra har vært høyttalere med alle mulige konstruksjonsprinsipper og spredningsmønstere.
    Jeg har hørt på dipoler, kassehøytalere, elektrostater, hornhøyttalere osv...

    Samtlige av disse har gjort en god jobb i forholdsvis små rom uten akustiske remedier.

    De verste lytteopplevelsene jeg har hatt, er rom som har dempet alle førsterefleksjonspunktene.

    Det som er det viktigste med hifi etter min erfaring, er først og fremst kvaliteten på det som sendes ut av høyttaleren.Hvis ikke den er bra, er det håpløst uansett hvor fancy rommet er.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    uob skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Mitt inntrykk er at hvis man firer LITT på dypbass, lydstyrke og klarhet kommer man langt med dynamiske høyttalere som er designet for vanlige rom uten at man kan si at det låter bæsj hvis de får gode arbeidsforhold.
    Men dette er jo ting man ikke har lyst til å fire på.
    Har selv en vanlig stue (eller vanskelig stue) som jeg ikke kan gjøre noen akustiske forbedringer i, og har funnet at vanlige kassehøytalere klarer jeg ikke å få til å låte tilfredstillende. Sepparat subbsystem hjalp, men det er fortsatt en lang vei å gå.
    Hvor mye jeg mener man må "fire" er jo en tolkningsak.

    Jeg mener at det viktigste elementet for god lyd er lytterommet og riktige arbeidsforhold for høyttalerene. Hvilke høyttalere det er vil jo derfor variere etter hvilken plassering hver enkelt kan ha.
    Enig med Mr T at man ikke kan forvente toppfart uten racerbane. Formel 1 er en klasse for seg og er ikke alle forunt å kjøre, men rallybiler går fort de også. ;)
    Hadde dynamiske høyttalere vært så krise som dipolmafiaen vil ha det til ville flere lydstudioer valgt andre løsninger oftere tror jeg. ::)

    Innrømmer at dipol/horn-argumentasjonen trigger meg. Må få hørt et vellykket oppsett av dette slaget en gang. Kanskje blir det konvertering når lytterommet er på plass. Huff, det blir dyrt.... :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Hadde dynamiske høyttalere vært så krise som dipolmafiaen vil ha det til ville flere lydstudioer valgt andre løsninger oftere tror jeg. ::)
    Tja... hadde det eksistert fungerende kommersielle alternative løsninger så... noe det jo ikke gjør.

    Pri 1 for lydstudioer generelt er at høyttalerne skal kunne spille veldig høyt og fungere 24/7. Lydkvalitet er ikke øverst på lista. I mastering-verden er det litt annerledes, her er vanlige hifi-høyttalere noe mer vanlig. Også dipoler. Magnepan f.eks.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Mr-T skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Hadde dynamiske høyttalere vært så krise som dipolmafiaen vil ha det til ville flere lydstudioer valgt andre løsninger oftere tror jeg. ::)
    Tja... hadde det eksistert fungerende kommersielle alternative løsninger så... noe det jo ikke gjør.

    Pri 1 for lydstudioer generelt er at høyttalerne skal kunne spille veldig høyt og fungere 24/7. Lydkvalitet er ikke øverst på lista. I mastering-verden er det litt annerledes, her er vanlige hifi-høyttalere noe mer vanlig. Også dipoler. Magnepan f.eks.
    Joda, men tett på real life låter det i gode studioer spesielt fra inwall med mye membran, men da har jo ikke lyden vært innom filterprosessen da. ::)

    At de spiller klassisk som dine er vel heller tvilsomt ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er enig med Trompetnerd. Dynamiske høyttalere kan låte veldig bra. Men de er helt klart noe mer avhengig av akustiske tiltak og utgangspunktet for tråden var en normal stue uten det. Da er det viktig å se på hva som trigger minst problemer. Et kompromiss blir det uansett med et ubehandlet rom.
    Jeg har for min del har nesten ikke hørt oppsett uten tiltak hvor jeg syntes lyden var over middels. Og når det har vært det, så har det stort sett vært høyttalere med kontrollert spredning eller svært store rom.

    Skal nevnes at det finnes dynamiske høyttalere med kontrollert spredning. Som f.eks Revel Salon Ultima 2. De måler også bra.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Derfor har jeg endt opp med dipol i bass (her er horn ikke optimalt, av forskjellige årsaker)
    Hvorfor mener du horn ikke optimalt til bass? Kan skjønne det i forhold til størrelse, men tapped horn blir spesielt stort. Horn har vel tross alt langt lavere forvrengning enn dynamiske elementer?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    pengesluk skrev:
    Derfor har jeg endt opp med dipol i bass (her er horn ikke optimalt, av forskjellige årsaker)
    Hvorfor mener du horn ikke optimalt til bass? Kan skjønne det i forhold til størrelse, men tapped horn blir spesielt stort. Horn har vel tross alt langt lavere forvrengning enn dynamiske elementer?
    noe må jo lade hornet. dynamiske elementer foreksempel
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.449
    Torget vurderinger
    1
    Jeg frisker med dette opp igjen en halvgammel tråd. Først og fremst fordi jeg må dele min begeistring for de sist ankomne komponentene i stereoanlegget her: Heed Enigma 5 høyttalere Heed Enigma - Technical info

    Ikke er de store og tunge, ikke er de dyre (kjøpte mine brukt, men de er- i hifisammenheng - rimelige også som nye), de er i det store og hele slett ikke imponerende på noe vis. Til man spiller musikk, that is.

    Plassert litt ut fra veggen og med litt tå-inn kvitterer de med en homogen og fyldig, men åpen lyd. Lydbildet står som en stor avlang scene foran deg der det er umulig med øynene lukket å si hvor selve høyttalerne står. Dette fordi lydbildet har like egenskaper over hele det store panoramaet fra side til side: Lyden oppleves like sterktlydende enten det kommer fra høyre og venstre side (der høyttalerne står) eller i midten (der høyttalerne ikke står). Stemmer og instrumenter som skal være midt i lydbildet står fjellstøtt midt foran deg! Også om du beveger hodet der du sitter i sweetspot. Du kan se sideveis ut av vinduet, lydbildet er det samme. Godstolen opptatt i kveld? Sett deg i stolen ved siden av, du får samme lyden som sjefen. Det er ikke noe sweetspot. Eller rettere sagt - det er kjempestort! Men altså uten at alt sauses sammen til en grøt foran deg.

    Jeg har presumptivt 'bedre' høyttalere stående her. Bedre diskant, dypere bass og litt renere mellomtone. Men Heed vinner uansett. Fordi de lar deg bade i et kjempestort lydbilde der instrumenter og stemmer likevel lett plasseres der de skal være og uten at du må konsentrere deg om å mane fram det stereoperspektivet som direktestrålende høyttalere også skal gi deg. Ved direkte A/B-testing (har forsterker med mulighet for å skifte mellom høyttalerpar A og B med fjernkontrollen) er forskjellen enorm. Mye større enn jeg hadde trodd på forhånd. Konsertopptak er helt fantastiske på Heed Enigma, alt blir bare helt riktig! Fra å få en reprodusert utgave av konserten blir man flyttet dit. Illusjonen er overbevisende.

    Jeg har vært misfornøyd med lyden i anlegget her i flere år. Bytte av forsterkeri hjalp noe, men jeg kom etter hvert til at spredningsmønsteret ikke var som det skulle. Paradoksalt likte jeg lyden i bilen bedre fordi der var det ikke hull i midten sånn som i stua. Jeg vurderte alvorlig å lage et flerkanalsanlegg for å få lydbildet riktig, men valgte å gi tokanals èn sjanse til og da med høyttalere med annet spredningsmønster. Heed og Larsen er kjent for å produsere høyttalere etter prinsippet der dynamiske elementer ikke hiver lyden rett på deg, men vinkles slik at det du får er en miks mellom direktestrålt og reflektert lyd. For meg har dette vært så overbevisende at det er meg en gåte hvorfor etablerte høyttalermerker overhode ikke utforsker dette med virkninger av ulike spredningsmønster. Det legges ned store ressurser på oppgraderinger og nye modeller som hele tiden skal ta den direktestrålende høyttaleren litt videre. For meg fremstår nå dette tilnærmet meningsløst når jeg hører hvor mye som likevel går tapt når de ikke vil endre på grunnleggende spredningsmønster for konstruksjonene sine. Jeg har som de fleste lest og drømt om den ene høyttaleren flottere enn den andre, være det seg Sonus faber eller Respons Grand. Men nå er disse uinteressante faktisk.

    Håper virkelig flere tar seg tid til å prøve denne type høyttalere fra Heed, Larsen og noen få produsenter til. Det kan virkelig bli en øreåpner.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Temaet spredningsmønster er både spennende og svært vesentlig for hvordan lyden blir. Har selv fokusert på dette en god del år nå og lyd & akustikk som jeg representerer vektlegger akkurat dette veldig mye når vi etterhvert skal introdusere høyttalere.

    Det er derimot ikke helt riktig at tradisjonelle høyttalere er direktestrålende. Det er i grunnen kun øverst i diskanten de er smale i spredningen. Under det blir de brede, men det største problemet er egentlig at de har et spredningsmønster som ikke er konstant ved ulike frekvenser men varierer sterkt. Det gjør at den reflekterte lyden blir veldig ulik direktelyden og det låter ikke naturlig så sant man ikke gjør veldig store akustiske tiltak.

    Om spredningen til en høyttaler skal være bred eller smal er et spørsmål om både bruksområde og kanskje til dels smak, men det er helt vesentlig at spredningen må være uniform ved de ulike frekvensene og ikke skiftende. Da vil den reflekterte lyden farge mye mindre og være mer like direktelyden. Resultatet er at låter naturlig og bra selv med begrensete tiltak. Skal man derimot ha best mulig pin-pointing, presisjon og oppløsning, så må refleksjonene uansett behandles. Men en høyttaler som er konstant og bred i spredning uten sidetiltak vil kunne gi et lateralt bidrag som gir et større lydbilde. Da faller IMO poenget med multikanals i stor grad vekk, hvis man i utangspunktet vel og merke liker multikanals. Og enda mer dersom man kombinerer det med passivt bidrag fra diffusorer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn