znerkens vinyleventyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mal som er utviklet av armprodusenten og avstand mellom pivot og spindel er korrekt. Da vil alt bli som det skal uten at man vrir PU relativt til arm.
    I en idéell verden, ja. Da ser det "finest" ut, men hvis man f.eks. bruker en pickup som har en annen avstand mellom diamanten og monteringshullene enn den som ble brukt av (arm)produsenten, eller hvis man vil bruke en annen geometri enn den produsenten beregnet sin protractor etter, blir det ikke alltid sånn, og for lyden spiller det ingen rolle om pickupen er rotert litt i headshellet.

    På de siste bildene til Znerken, så sitter jo dessuten pickupen temmelig rett i monteringssporene, så for hans del, er det i ale fall greit nå. :) Noe som også tyder på at pickupen er riktig justert, iht Pro-Ject's protractor.
    men, sjekk post 133 og 135
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt til å verifisere at jeg gjorde en god jobb i går med Conrad Hoffman protraktoren. Kunne noen vær så snill å laget denne for meg? Jeg føler meg verken komfortabel med å finne målene eller å vite hvilken av dem jeg må taste inn. Har heller ikle Windows maskin tilgjengelig akkurat nå.

    Armlengde er 230mm
    overheng er 18mm

    Jeg tipper du har fått det fint til.

    Hoffman template generator er supert. Da må du vite monteringsavstanden, ikke effektiv lengde på armen, men monteringsavstanden er teoretisk sett bare effektiv lengde minus nominelt overheng. Best blir det dersom du måler avstanden fra senter av spindelen til senter av opplagringspunktet til armen (punktet den roterer om) og bruker dette til å lage en protractor.

    Det som kan bli et lite c-moment da, er at vi ikke vet nøyaktig hvilken modell/geometri Pro-ject har brukt til sin protractor. Sannsynligvis er det IEC inner- og ytterradier, og Stevenson A, men hvis de har sin litt egne vri på det, vil deres nullpunkter ikke stemme helt overens med dette uansett.

    Jeg føler meg ganske trygg på, etter å ha sett de siste bildene dine, at du har fått det helt flott til nå.

    Beklager hvis den overivrige hjelpen min/vår har kastet deg ut på (for) dypt vann. :) Ser som sagt bra ut nå, og du kan mye mer om dette enn i går. :) Blir litt som om du skulle ha dyttet meg inn i mørkerommet med alle kjemikaliene og bedt meg ikke komme ut før jeg hadde fine kopier av bildene mine. ;) Pust ut og spill plater, du.
    Haha, jeg føler meg som en hjernekirurg uten utdannelse eller erfaring. Jeg vil uansett takke for en veldig fin opplæring da :D
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    355
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har mal som er utviklet av armprodusenten og avstand mellom pivot og spindel er korrekt. Da vil alt bli som det skal uten at man vrir PU relativt til arm.
    I en idéell verden, ja. Da ser det "finest" ut, men hvis man f.eks. bruker en pickup som har en annen avstand mellom diamanten og monteringshullene enn den som ble brukt av (arm)produsenten, eller hvis man vil bruke en annen geometri enn den produsenten beregnet sin protractor etter, blir det ikke alltid sånn, og for lyden spiller det ingen rolle om pickupen er rotert litt i headshellet.

    På de siste bildene til Znerken, så sitter jo dessuten pickupen temmelig rett i monteringssporene, så for hans del, er det i ale fall greit nå. :) Noe som også tyder på at pickupen er riktig justert, iht Pro-Ject's protractor.
    Hvis avstanden mellom pivot og spindel er korrekt og det ikke er mulig å få både arm og PU parallell er malen unøyaktig.

    Om man velger en annen kurve enn den produsenten har valgt stiller det seg selvfølgelig anderledes, men det er en helt annen sak.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis avstanden mellom pivot og spindel er korrekt og det ikke er mulig å få både arm og PU parallell er malen unøyaktig.
    Det kan du jo si... En annen årsak kan være at den oppgitte effektive lengden fra produsenten ikke nødvendigvis er helt nøyaktig med den pickupen platespillerprodusenten har valgt å bruke, og hvis monteringsavstanden baseres på den oppgitte i stedet for den reelle effektive lengden, kan man ende opp med en zenith som ikke helt matcher offsetvinkelen.

    ...Men dette kan du jo si at er det samme som at "malen er unøyaktig". ;)

    På min NAS Space 294 med Jelco 750L, f.eks. får jeg en zenith som peker litt utover når jeg monterer armbordet slik at senteravstanden blir de 290mm som Jelco spesifiserer og bruker Baerwald nullpunkter. Jeg vet at dette ikke er problematisk for lyden, men jeg tenker på å regne ut min egen monteringsavstand basert på målt effektiv lengde og teoretisk korrekt overheng ift. denne, for å oppnå det du beskriver. ...Men det er mest for å unngå OCD-utslett. ;)

    Znerken: Dette kan du sikkert med fordel bare ignorere. ;)
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis avstanden mellom pivot og spindel er korrekt og det ikke er mulig å få både arm og PU parallell er malen unøyaktig.
    Det kan du jo si... En annen årsak kan være at den oppgitte effektive lengden fra produsenten ikke nødvendigvis er helt nøyaktig med den pickupen platespillerprodusenten har valgt å bruke, og hvis monteringsavstanden baseres på den oppgitte i stedet for den reelle effektive lengden, kan man ende opp med en zenith som ikke helt matcher offsetvinkelen.

    ...Men dette kan du jo si at er det samme som at "malen er unøyaktig". ;)

    På min NAS Space 294 med Jelco 750L, f.eks. får jeg en zenith som peker litt utover når jeg monterer armbordet slik at senteravstanden blir de 290mm som Jelco spesifiserer og bruker Baerwald nullpunkter. Jeg vet at dette ikke er problematisk for lyden, men jeg tenker på å regne ut min egen monteringsavstand basert på målt effektiv lengde og teoretisk korrekt overheng ift. denne, for å oppnå det du beskriver. ...Men det er mest for å unngå OCD-utslett. ;)

    Znerken: Dette kan du sikkert med fordel bare ignorere. ;)

    Det gjør jeg glatt! Jeg er mer interessert i hva dere mener om å bytte til en annen spiller!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.617
    Antall liker
    27.883
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt til å verifisere at jeg gjorde en god jobb i går med Conrad Hoffman protraktoren. Kunne noen vær så snill å laget denne for meg? Jeg føler meg verken komfortabel med å finne målene eller å vite hvilken av dem jeg må taste inn. Har heller ikle Windows maskin tilgjengelig akkurat nå.

    Armlengde er 230mm
    overheng er 18mm

    Jeg tipper du har fått det fint til.

    Hoffman template generator er supert. Da må du vite monteringsavstanden, ikke effektiv lengde på armen, men monteringsavstanden er teoretisk sett bare effektiv lengde minus nominelt overheng. Best blir det dersom du måler avstanden fra senter av spindelen til senter av opplagringspunktet til armen (punktet den roterer om) og bruker dette til å lage en protractor.

    Det som kan bli et lite c-moment da, er at vi ikke vet nøyaktig hvilken modell/geometri Pro-ject har brukt til sin protractor. Sannsynligvis er det IEC inner- og ytterradier, og Stevenson A, men hvis de har sin litt egne vri på det, vil deres nullpunkter ikke stemme helt overens med dette uansett.

    Jeg føler meg ganske trygg på, etter å ha sett de siste bildene dine, at du har fått det helt flott til nå.

    Beklager hvis den overivrige hjelpen min/vår har kastet deg ut på (for) dypt vann. :) Ser som sagt bra ut nå, og du kan mye mer om dette enn i går. :) Blir litt som om du skulle ha dyttet meg inn i mørkerommet med alle kjemikaliene og bedt meg ikke komme ut før jeg hadde fine kopier av bildene mine. ;) Pust ut og spill plater, du.
    Haha, jeg føler meg som en hjernekirurg uten utdannelse eller erfaring. Jeg vil uansett takke for en veldig fin opplæring da :D


    Jeg synes at du er flink, jeg. Og jeg tror at du bare trenger noen som kan "holde deg litt i hånden":

    Nå er jo ikke Vestfold større enn at en kan få med seg hele fylket på èn dag på sykkel. Og fylket inneholder adskillige HFS- folk og platespillerveteraner.

    For den saks skyld, bor du i Larvik/Sandefjordområdet er det jo et svært så oppegående hifimiljø i Grenland...

    Hva med å reise litt rundt, evt. invitere en hjelpsom HFSer til å komme og se (og høre) på platespilleren din? Det stunder jo mot helg også. :)

    mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.583
    Sted
    Sørlandet

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt til å verifisere at jeg gjorde en god jobb i går med Conrad Hoffman protraktoren. Kunne noen vær så snill å laget denne for meg? Jeg føler meg verken komfortabel med å finne målene eller å vite hvilken av dem jeg må taste inn. Har heller ikle Windows maskin tilgjengelig akkurat nå.

    Armlengde er 230mm
    overheng er 18mm

    Jeg tipper du har fått det fint til.

    Hoffman template generator er supert. Da må du vite monteringsavstanden, ikke effektiv lengde på armen, men monteringsavstanden er teoretisk sett bare effektiv lengde minus nominelt overheng. Best blir det dersom du måler avstanden fra senter av spindelen til senter av opplagringspunktet til armen (punktet den roterer om) og bruker dette til å lage en protractor.

    Det som kan bli et lite c-moment da, er at vi ikke vet nøyaktig hvilken modell/geometri Pro-ject har brukt til sin protractor. Sannsynligvis er det IEC inner- og ytterradier, og Stevenson A, men hvis de har sin litt egne vri på det, vil deres nullpunkter ikke stemme helt overens med dette uansett.

    Jeg føler meg ganske trygg på, etter å ha sett de siste bildene dine, at du har fått det helt flott til nå.

    Beklager hvis den overivrige hjelpen min/vår har kastet deg ut på (for) dypt vann. :) Ser som sagt bra ut nå, og du kan mye mer om dette enn i går. :) Blir litt som om du skulle ha dyttet meg inn i mørkerommet med alle kjemikaliene og bedt meg ikke komme ut før jeg hadde fine kopier av bildene mine. ;) Pust ut og spill plater, du.
    Haha, jeg føler meg som en hjernekirurg uten utdannelse eller erfaring. Jeg vil uansett takke for en veldig fin opplæring da :D


    Jeg synes at du er flink, jeg. Og jeg tror at du bare trenger noen som kan "holde deg litt i hånden":

    Nå er jo ikke Vestfold større enn at en kan få med seg hele fylket på èn dag på sykkel. Og fylket inneholder adskillige HFS- folk og platespillerveteraner.

    For den saks skyld, bor du i Larvik/Sandefjordområdet er det jo et svært så oppegående hifimiljø i Grenland...

    Hva med å reise litt rundt, evt. invitere en hjelpsom HFSer til å komme og se (og høre) på platespilleren din? Det stunder jo mot helg også. :)

    mvh

    Takk for det! Nå vurderer jeg faktisk å bytte hele spilleren i en annen spiller(Clearaudio concept) Har nå hatt to pro-ject spillere med 2m rød og dette problemet. På noen LP-er er det så problematisk at hele LP-en blir ubrukelig.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er mer interessert i hva dere mener om å bytte til en annen spiller!
    Umiddelbart mener jeg at det er en dyr løsning på det virker som ett lite, men irriterende, problem. Men oppgraderingstrangen er kanskje såpass sterk at du allikevel bytter før eller siden allikevel?

    Mvh
    BB
    Er det faktisk det? Jeg kjøpte jo spilleren med 2m rød, så skal jeg kjøpe en ny pickup blir det allikevel en investering som må gjøres? Jeg er tydeligvis såpass perfeksjonist at jeg må ha noe jeg vet er bra også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør jeg glatt! Jeg er mer interessert i hva dere mener om å bytte til en annen spiller!
    Vel, hvis du vet med deg selv at du er typen som blir bitt av oppgraderingsbasillen, og du får returnert spilleren og byttet den i en dyrere mot mellomlegget i nypris, er det jo kanskje ikke så dumt, sånn sett. ...Og av vinylkjærlighetstråden din, ser det jo ut som du kommer til å bli ganske hekta. :) Hvis det er sånn at du tror du vil ha en slags gnagende bekymring for dette problemet fremover, er det kanskje lurt, men objektivt sett, er det vel ikke "fornuftig". :) Hvilken spiller du i så fall bør gå for, er et helt annet vepsebol. ;)

    Likevel kan du nok få masse glede av musikken med den spilleren du har kjøpt også. Spesielt nå som du har investert litt tid i den. :) Du kan jo som et alternativ spørre forhandleren om at siden det er kjente problemer med sibilans/"inner groove distortion" på en del 2M red, kan du kanskje få en gratis/billig oppgradering til 2M blue eller bronze stift. (Stiften passer rett på, selv om Bronze og black i utgangspunktet skal ha et litt mer påkostet oppheng, tror jeg.)

    Dessuten kan du jo avvente til du har fått vasket platen du har problemer med, og se om ikke det løser problemet. Evt. skru stifttrykket opp til 2g og se om ikke det hjelper. ...Men kanskje ikke la den stå der permanent før du har fått sjekket med vekt om det faktisk stemmer.

    Jeg har aldri hørt Clearaudio Concept. Det eneste jeg har hørt er at den er veldig følsom for vibrasjoner, og bør stå på en egen stabil (vegg)hylle.
     
    Sist redigert:

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør jeg glatt! Jeg er mer interessert i hva dere mener om å bytte til en annen spiller!
    Vel, hvis du vet med deg selv at du er typen som blir bitt av oppgraderingsbasillen, og du får returnert spilleren og byttet den i en dyrere mot mellomlegget i nypris, er det jo kanskje ikke så dumt, sånn sett. ...Og av vinylkjærlighetstråden din, ser det jo ut som du kommer til å bli ganske hekta. :) Hvis det er sånn at du tror du vil ha en slags gnagende bekymring for dette problemet fremover, er det kanskje lurt, men objektivt sett, er det vel ikke "fornuftig". :) Hvilken spiller du i så fall bør gå for, er et helt annet vepsebol. ;)

    Likevel kan du nok få masse glede av musikken med den spilleren du har kjøpt også. Spesielt nå som du har investert litt tid i den. :) Du kan jo som et alternativ spørre forhandleren om at siden det er kjente problemer med sibilans/"inner groove distortion" på en del 2M red, kan du kanskje få en gratis/billig oppgradering til 2M blue eller bronze stift. (Stiften passer rett på, selv om Bronze og black i utgangsounktet skal ha et litt mer påkostet oppheng, tror jeg.)

    Dessuten kan du jo avvente til du har fått vasket platen du har problemer med, og se om ikke det løser problemet. Evt. skru stifttrykket opp til 2g og se om ikke det hjelper. ...Men kanskje ikke la den stå der permanent før du har fått sjekket med vekt om det faktisk stemmer.
    Jeg tror faktisk jeg kan stille meg i hjel uten å få vekk dette problemet. Så du videoen jeg la med? Synes det er ganske ille. Føler jeg nå har investert veldig mye penger i noe, også får jeg virkelig ikke opplevelsen jeg ønsker. Hvis det å oppgradere til en bedre spiller kan hjelpe meg med å få vekk dette problemet, så tror jeg det er verdt det. Dessuten er vel Concepten et helt annet nivå?

    Har fått avklart at jeg får igjen pengene for spilleren hvis jeg ønsker det. Ønsker bare kjøpe en spiller med en stift jeg kan stole på!

    Hvilken spiller anbefaler du? Hva synes du om Clearaudio Concept?

    Vasking er sikker greit, men problemet er at det er så mange plater jeg hører disse helt på tryne s-ene på.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ortofon 2M Red er jo ikke akkurat en veldig god pickup, da. For meg høres det ut som typisk IGD pga begrensninger i pickup og dens nålesliping kombinert med unøyaktig anti-skating. Bytt pickup til f.eks 2M Blue, 2M Bronze, AT-120Eb, AT-440MLb (og med sistnevnte kan man si farvel til IGD!). Så behold spilleren, og bytt til litt bedre pickup:)

    Når du har oppgradert pickup, prøv en annen plate. Rillene i plata med forvrengte S-er kan være ødelagte...

    Lykke til!
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ortofon 2M Red er jo ikke akkurat en veldig god pickup, da. For meg høres det ut som typisk IGD pga begrensninger i pickup og dens nålesliping kombinert med unøyaktig anti-skating. Bytt pickup til f.eks 2M Blue, 2M Bronze, AT-120Eb, AT-440MLb (og med sistnevnte kan man si farvel til IGD!). Så behold spilleren, og bytt til litt bedre pickup:)

    Lykke til!
    Da blir jo investeringen nesten like dyr som å bytte til Concept :p
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fant på nettet at avstand mellom spindel og senter på arm er 200 mm.

    Jeg har skrevet ut protractor basert på dette.
    Skriv ut pdfdokumentet og sjekk dimensjoner. Endre skalering hvis den ikke er 100% riktig.
    Lim denne på en gammel vraket vikingarnaplate og du har et utmerket verktøy for å justere pickup.

    Lykke til!
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ortofon 2M Red er jo ikke akkurat en veldig god pickup, da. For meg høres det ut som typisk IGD pga begrensninger i pickup og dens nålesliping kombinert med unøyaktig anti-skating. Bytt pickup til f.eks 2M Blue, 2M Bronze, AT-120Eb, AT-440MLb (og med sistnevnte kan man si farvel til IGD!). Så behold spilleren, og bytt til litt bedre pickup:)

    Lykke til!
    Da blir jo investeringen nesten like dyr som å bytte til Concept :p
    Jeg trodde Concept kostet 12.000kr, jeg? En AT-440MLb koster ca. 2000 og en AT-120Eb ca. 1500kr.... Og AT-120Eb er vesentlig bedre enn 2M Red. Personlig mener jeg Ortofon kunne spart seg for å lage 2M Red og heller hatt kvaliteten til 2M Blue som billigste (men da til prisen av Red). Red er ikke verdt noe og i mange tilfeller gjør folk veldig skuffet over vinyllyden. 2M Red står så altfor ofte på platespillere til under 5000kr.

    Skal du bytte spiller, kjøp en Rega RP-3 med 2M Bronze/ AT-440MLb. Skulle du selge den i fremtiden er den solgt i løpet av kort tid. Clear Audio Concept er sikkert bra, men til den prisen hadde jeg heller valgt en Rega RP-6 eller ventet på en brukt RP-8:)

    Men der har'u meg lissom, da:)
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg nå er blitt platespilledoktor så synes jeg dette høres veldig deilig ut


    MM) or MOVING COIL (MC) cartridges. A frictionless magnetic bearing tonearm is responsible for the optimal performance of the cartridges. All critical parameters from cartridge tracking weight to anti-skating are preadjusted in our factory. The Concept represents the ideal of stress-free 'plug and play': unpack, connect, put the record on the platter – and just enjoy music. There was never more audiophile technology in this class of turntables.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man kan ikke endre utskriftsskaleringen når man skriver ut en PDF, vel? Det gjør man i TemplateGen-programmet fra Conrad Hoffman.

    Videre er jeg ikke sikker på om Baerwald funker med armen, og tenker at Stevenson A er et bedre valg her, men det er lov å prøve. ;)

    Monteringsavstanden på en RPM 5.1 med 230mm effektiv lengde og 18mm nominelt overheng kan ikke være 200mm. 212 burde det i teorien da være, men finner det ikke i specs hos pro-ject.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ville i det minste prøvd en annen pickup på spilleren før du gir den opp. Jeg hadde samme problem som det når jeg begynte med vinyl og her er noen erfaringer jeg gjorde meg da (i tillegg til at riktig montert pickup er essensielt):

    1) Noen (nye) plater er håpløst produsert som gjør at S-ene ikke spores riktig av noen pickup, uansett prisklasse. Mitt eksempel var en remastret 180 grams Emerson, Lake and Palmer-plate utgitt på Rhino. Når jeg fikk tak i en utgivelse av samme album fra 80-tallet var det null problemer med S-ene til Greg. Det virket som Rhino-utgaven var tatt fra CD-masteren og kjørt gjennom en revers-RIAA uten noen form for justering av problem-frekvenser (typisk ekstrem bass og SSS-er/SSHH-er, såkalte "sibilanter"). Det fungerer aldri særlig bra.

    2) Elliptisk slipt nål (som på 2M Red) er den desidert vanligste "HiFi"-nålen. Brukte plater er ofte veldig slitte i sporet der en vanlig elliptisk nål treffer vinylen. Med en alternativ (bredere) sliping, som diverse Line Contact, MicroLine, Shibata, Fritz Gyger osv. er de fleste brukte plater fullt spillbare tross slitasje fordi nålen da sporer på et annet sted i rillen, og kontaktflaten mellom nål og vinyl er mye større.

    3) Nåleslipning er det desidert viktigste for god lydkvalitet fra vinylplater, deretter kanskje kombinasjon av pickup og arm (vekt/masse og resulterende resonanser og dempning). Det blir et spørsmål om pris men du kan få pickuper med Line Contact-slipning uten å måtte pantsette huset: Audio-Technica AT440MLa (1999,- hos Mala Audio), Shure M97xE (eller annen vintage-Shure) med SAS-nål fra Jico, Ortofon 540 MkII (forgjengeren til 2M Black), Goldring 2500 og sikkert flere. Hvis ikke pickupen har god kontakt og sporer skikkelig spiller det liten rolle om den har nålefane av rubin, hus i ibenholt eller 99,999999999999% oksygen-fri kobber i viklingene i generatoren...

    4) Nok vekt må til for å spore vanskelige passasjer. Hvis du har problemer med feil-sporing kan det hende det hjelper å øke vekten noe. Når du får vekten du har bestilt ville jeg prøvd med maksvekten på 2 gram for å se om det gjør noen forskjell. En pickup-testplate med såkalt "tracking ability test" kan hjelpe med å finne ut hvor mye vekt du faktisk trenger. Jeg har en slik produsert av Ortofon, men det finnes mange forskjellige. Min personlige erfaring er at man ofte må opp mot spesifisert maksvekt for at en pickup skal spore de tyngste partiene riktig. Lav vekt med feil-sporing/forvrengning sliter mer på platene enn litt høyere totalvekt. (Innenfor produsentens, og rimelighetens, grenser såklart.)

    Mvh Lars G.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg nå er blitt platespilledoktor så synes jeg dette høres veldig deilig ut


    MM) or MOVING COIL (MC) cartridges. A frictionless magnetic bearing tonearm is responsible for the optimal performance of the cartridges. All critical parameters from cartridge tracking weight to anti-skating are preadjusted in our factory. The Concept represents the ideal of stress-free 'plug and play': unpack, connect, put the record on the platter – and just enjoy music. There was never more audiophile technology in this class of turntables.


    Marketing er marketing. :)
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ortofon 2M Red er jo ikke akkurat en veldig god pickup, da. For meg høres det ut som typisk IGD pga begrensninger i pickup og dens nålesliping kombinert med unøyaktig anti-skating. Bytt pickup til f.eks 2M Blue, 2M Bronze, AT-120Eb, AT-440MLb (og med sistnevnte kan man si farvel til IGD!). Så behold spilleren, og bytt til litt bedre pickup:)

    Lykke til!
    Da blir jo investeringen nesten like dyr som å bytte til Concept :p
    Jeg trodde Concept kostet 12.000kr, jeg? En AT-440MLb koster ca. 2000 og en AT-120Eb ca. 1500kr.... Og AT-120Eb er vesentlig bedre enn 2M Red. Personlig mener jeg Ortofon kunne spart seg for å lage 2M Red og heller hatt kvaliteten til 2M Blue som billigste (men da til prisen av Red). Red er ikke verdt noe og i mange tilfeller gjør folk veldig skuffet over vinyllyden. 2M Red står så altfor ofte på platespillere til under 5000kr.

    Skal du bytte spiller, kjøp en Rega RP-3 med 2M Bronze/ AT-440MLb. Skulle du selge den i fremtiden er den solgt i løpet av kort tid. Clear Audio Concept er sikkert bra, men til den prisen hadde jeg heller valgt en Rega RP-6 eller ventet på en brukt RP-8:)

    Men der har'u meg lissom, da:)

    Men skal man leke med de store gutta må man opp på Concept? Rega er vel for smågutta, og da kan jeg like så godt bytte pickup på spilleren.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    La meg stille et spørsmål: hva synes dere om ClearAudio Concept? Jeg ble litt bitt av oppgraderingsbasillen når jeg leste om denne nå.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    355
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er mer interessert i hva dere mener om å bytte til en annen spiller!
    Umiddelbart mener jeg at det er en dyr løsning på det virker som ett lite, men irriterende, problem. Men oppgraderingstrangen er kanskje såpass sterk at du allikevel bytter før eller siden allikevel?

    Mvh
    BB
    Her ble det feil quotet, det var znerken som skrev dette, ikke jeg ;-)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men skal man leke med de store gutta må man opp på Concept? Rega er vel for smågutta, og da kan jeg like så godt bytte pickup på spilleren.

    Rega har spillere i mange prisklasser, og f.eks. en RP6 burde være en konkurrent til Concept. ...Men alle liker forskjellige ting. Ingen av dem er nok risikable å kjøpe, men du kan jo be om å få dem demonstrert, og prøve dem selv i butikken for å se hva du liker.

    Du er kanskje begrenset til utvalget i butikken der du handlet, og der vet jeg ikke hva de har.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er klart at en kan skalere en utskrift på pdf, men det er neppe nødvendig å skalere den jeg har skrevet ut.

    Det er kjempeenkelt å måle på egen platespiller om det er 200 mm mellom senter av spindel og senter på arm.
    Jeg ser på flere plasser på nettet at denne er 200 mm.

    Når det gjelder om 2M red er for dårlig så tviler jeg. For eksempel anbefaler jeg en titt på denne testen:

    Swissonor tappar gammal vin på nye flasker - sveitsisk fornying av Thorens TD 160

    Hadde det vært problemer med sporingen så hadde ikke omtalen vært slik.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart at en kan skalere en utskrift på pdf, men det er neppe nødvendig å skalere den jeg har skrevet ut.

    Det er kjempeenkelt å måle på egen platespiller om det er 200 mm mellom senter av spindel og senter på arm.
    Jeg ser på flere plasser på nettet at denne er 200 mm.

    Når det gjelder om 2M red er for dårlig så tviler jeg. For eksempel anbefaler jeg en titt på denne testen:

    Swissonor tappar gammal vin på nye flasker - sveitsisk fornying av Thorens TD 160

    Hadde det vært problemer med sporingen så hadde ikke omtalen vært slik.

    Men det finnes hundrevis av folk som rapporterer akkurat det samme problemet, og da tror jeg enten at den så og si er umulig å få til å virke som den skal, eller at den rett og slett ikke fungerer så bra på alle LP-er
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    355
    Torget vurderinger
    3
    Hvis avstanden mellom pivot og spindel er korrekt og det ikke er mulig å få både arm og PU parallell er malen unøyaktig.
    Det kan du jo si... En annen årsak kan være at den oppgitte effektive lengden fra produsenten ikke nødvendigvis er helt nøyaktig med den pickupen platespillerprodusenten har valgt å bruke, og hvis monteringsavstanden baseres på den oppgitte i stedet for den reelle effektive lengden, kan man ende opp med en zenith som ikke helt matcher offsetvinkelen.
    Den der skjønte jeg ikke Dazed, men kanskje vi skal gi oss for ikke å rote til tråden til Znerken for mye :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er kjempeenkelt å måle på egen platespiller om det er 200 mm mellom senter av spindel og senter på arm.
    Jepp, og det bør gjøres.


    Jeg serpå flere plasser på nettet at denne er 200 mm.
    Med fare for å høres litt blærete ut: Det gjør ikke at en 230mm/9" arm kan monteres på 200mm. Det blir rett og slett ikke riktig. 200mm tror jeg er monteringsavstanden for en 8,6" Pro-Ject Debut-arm.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er klart at en kan skalere en utskrift på pdf, men det er neppe nødvendig å skalere den jeg har skrevet ut.

    Det er kjempeenkelt å måle på egen platespiller om det er 200 mm mellom senter av spindel og senter på arm.
    Jeg ser på flere plasser på nettet at denne er 200 mm.

    Når det gjelder om 2M red er for dårlig så tviler jeg. For eksempel anbefaler jeg en titt på denne testen:

    Swissonor tappar gammal vin på nye flasker - sveitsisk fornying av Thorens TD 160

    Hadde det vært problemer med sporingen så hadde ikke omtalen vært slik.

    Men det finnes hundrevis av folk som rapporterer akkurat det samme problemet, og da tror jeg enten at den så og si er umulig å få til å virke som den skal, eller at den rett og slett ikke fungerer så bra på alle LP-er

    Gi den en sjanse til! Det tar noen minutter å prøve dette, og da vet du svaret selv.
    Jeg er 100% sikker på at denne pickupen skal spore helt ok så lenge den er riktig justert og har riktig stifttrykk
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hvis den leveres med Clearaudio Concept MC så har denne en MicroLine-nål (i følge omtalen på stereophile.com), ref. min tidligere post.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fant på nettet at avstand mellom spindel og senter på arm er 200 mm.

    Jeg har skrevet ut protractor basert på dette.
    Skriv ut pdfdokumentet og sjekk dimensjoner. Endre skalering hvis den ikke er 100% riktig.
    Lim denne på en gammel vraket vikingarnaplate og du har et utmerket verktøy for å justere pickup.

    Lykke til!
    Nope er feil. Armen på RPM 5.1 er 9cc og ikke 8,6cc.
    Data på riktig arm mener jeg finnes på VinylEngine
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den leveres med Clearaudio Concept MC så har denne en MicroLine-nål (i følge omtalen på stereophile.com), ref. min tidligere post.
    er det positivt eller negativt for meg?
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hvis den leveres med Clearaudio Concept MC så har denne en MicroLine-nål (i følge omtalen på stereophile.com), ref. min tidligere post.
    er det positivt eller negativt for meg?
    Det er utelukkende positivt, men jeg tror det faktum vil ha mer å si på lyden enn resten av oppgraderingen. Bare du kan vurdere om det er verdt prisen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.464
    Antall liker
    17.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vedr. evt. bytte til annen spiller.

    Ja, som tidligere nevnt så er det et annet "vepsebol" der forslag til hva du skal velge vil komme i alle sine fasetter. De fleste anbefalinger tatt ut fra: det har jeg og det er jeg fornøyd med. Et eksempel på det er at noen har, utfra sine preferanser og erfaringer kommet med anbefalinger i retning ulike Rega`s. Spør du meg, så ville jeg sagt - glem Rega. Skjønner?;)

    Concept`n du stiller spm om bør være et meget godt alternativ å vurdere i sin prisklasse, selvom prisen har øket en del siste året. Men - det er en forutsetning at den kan plasseres på et underlag helt fritt for vibrasjoner/ressonanser, da armopphenget er meget følsomt. Jeg fikk en helt klar av-befaling av Soundgarden`s produktansvarlige på importleddet deres, da jeg forklarte hvilke plasseringsbetingelser jeg kunne tilby spilleren. Han var helt klar på at det ville bety "trøbbel" og sa kort og greit - kjøp en annen spiller.

    Ditt ståsted pr. nå er at du etter stor sannsynlighet har justert inn PU temmelig riktig. Du forteller videre at skurringen er relatert til noen plater - og noen spor å enkelte plater, og da fortrinnsvis de innerste sporene.
    Det jeg ville gjort var å fått prøvespilt de platene på en helt annen spiller. Arter de seg likt da, så er det platene. Om ikke, så er det trolig relatert til PU`n - og da ville jeg nok reklamert på den, og byttet til en helt annen.

    RPM 5.1 er langt fra den grommeste spilleren på markedet, men har potensialer til å spille like bra som andre alternativer i sin prisklasse.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant tråd.

    Den peker på et par klassiske utfordringer i montering og justering av pickup og arm.
    De fleste pickuper er ganske smale , og har ikke en tydelig flat front. Da er det vanskelig å ha kontroll på justering av pickuphuset bare ved visuell inspeksjon, selv med protractor.

    Prøv å finne et smalt objekt som er stivt og helt rett, til å legge an foran fronten av pickup-huset. Da kan du sikte bedre og vurdere hvor parallelt huset er med linjene på protractorren. En liten gjennomsiktig linjal er fint til dette.
    Jeg har alltid syns det er merkelig at det ikke finnes enkle hjelpemidler spesielt laget til dette.

    En annen ting er at det er høyst usikkert om nålefanen står nøyaktig vinkelrett på fronten av pickupen. Det varierer ofte med 2-4 grader og da er finjusteringen langs fronten bortkastet.
    Det betyr i praksis at man bør ta seg friheter og prøve forskjellige vinkler, og bruke ørene til justering.
    Testplater kan være fine til dette, men det funker uten også.

    For en ny vinyl-bruker vil jeg anbefale å hive seg utpå og øve seg, skru og juster så du lærer å mestre hvordan det foregår.
    Sånt øker forståelsen, følelsen av kontroll, og hele gleden ved å bruke en platespiller.
    Da står du også fritt til å skifte pickup selv, noe du fort vil trenge/ønske.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Clearaudio, Concept, Platespiller

    Det er vel denne spilleren som koster 12, men hva er hovedforskjellen? Bedre pickup på den til 14?

    Kanskje like greit å ta denne egentlig? Til nå har jeg hatt MM, og det funker jo sikker bra nok.
     
    Sist redigert:

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vanskelig å si da teksten kun refererer til pickupen med "høykvalitets moving magnet pick-up". Tror jeg ville forhørt meg med forhandler om hvilken pickup som faktisk er montert. Spilleren i Stereofile.com-omtalen hadde en Moving Coil med MicroLine-nål.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke Clearsound Concept MC pickup på den ene og Clearsound Concept MM på den andre? De to produktene finner man hos soundgarden(altså kun pickupene)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.742
    Antall liker
    58.931
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Les her folkens : Ortofon 2M Red Distortion - Vinyl Engine

    Og her Ortofon 2m distortion - pink fish media
    burde jeg bytte hele pickupen? Det ser jo ut til at problemet jeg opplever er veldig vanlig på denne pickupen.

    Akkurat.
    Dette prøvde jeg å vise deg i mitt innlegg #79 i går.
    Leser du ikke svar du får?

    Det var lite respons på det her.

    Mindre teskjeer enn det som er brukt i fht justeringsforklaringer her, har iallefall ikke jeg i skuffen.

    Jeg sa også i samme innlegg at det er vanskelig å bli fornøyd på det budsjettet hvis man har store krav til lydgjengivelse.

    Har dessuten foreslått at du snakker med butikken og prøver reklamasjon med evt bytte til bedre p.u. hvis du legger penger i mellom.

    Ønsker deg lykke til, med håp om vellykket resultat.
     
    Sist redigert:

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Les her folkens : Ortofon 2M Red Distortion - Vinyl Engine

    Og her Ortofon 2m distortion - pink fish media
    burde jeg bytte hele pickupen? Det ser jo ut til at problemet jeg opplever er veldig vanlig på denne pickupen.

    Akkurat.
    Dette prøvde jeg å vise deg i mitt innlegg #79 i går.
    Leser du ikke svar du får?

    Det var lite respons på det her.

    Mindre teskjeer enn det som er brukt i fht justeringsforklaringer her, har iallefall ikke jeg i skuffen.

    Jeg sa også i samme innlegg at det er vanskelig å bli fornøyd på det budsjettet hvis man har store krav til lydgjengivelse.

    Har dessuten foreslått at du snakker med butikken og prøver reklamasjon med evt bytte tiul bedre p.u. hvis du legger penger i mellom.

    Ønsker deg lykke til, med håp om vellykket resultat.

    Ehm, jeg svarte deg jo i går? Du er hele grunnen til at jeg begynte å søke på problemer rundt denne pickupen
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Sitat fra ottone:
    For en ny vinyl-bruker vil jeg anbefale å hive seg utpå og øve seg, skru og juster så du lærer å mestre hvordan det foregår.
    Sånt øker forståelsen, følelsen av kontroll, og hele gleden ved å bruke en platespiller.
    Da står du også fritt til å skifte pickup selv, noe du fort vil trenge/ønske.
    Ikke helt enig her. Beveger man seg noe opp i pris, vil selv bransjeaktører vegre seg for å skru/justere for mye, dersom slike problemer som nevnt i denne tråden oppstår. De tilkaller selv hjelp. Altså, en gammel & verdiløs p.u. kan man gjerne trene på. Men dyrere saker bør man overlate til selger/bransjeaktør. I verste fall kan man bli nektet garanti. Samme gjelder utstyr merket " No user serviceable parts inside". Mao. Hold fingrene av fatet:cool:. For øvrig en meget god & lærerik tråd. Særlig Dazed har bidratt til det. Samt t.s. hyppige tilbakemeldinger:).


    mvh
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn