znerkens vinyleventyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    dårlig riaa er jo en ting,men en riaa lager ikke ssss er uansett... jeg tenkte og kjøpe en 2m blue,er dette å fraråde da siden det kan tyde på mye tull med 2m red??
    Det er ikke noe galt med Ortofon 2M Red. Den er bare litt overpriset ift lyd ut. I tillegg er den som andre billig-pickuper ikke verdens beste sporer.

    2M Blue skal være en vesentlig oppgradering, men jeg droppet den og gikk kort innom 2M Bronze før jeg kjøpte 2M Black... 2M Blue er litt mye CD-lyd etter det lille jeg har hørt. Kan heller anbefale AT-120Eb som har oppløsningen til 2M Bronze, som som har vesentlig varmere mellomtone og mye mer behaglig å lytte til. 1000kr billigere er den og ift 2M Bronze:) Vet jeg ofte anbefaler pickuper fra Audio Technica, men de gir virkelig MYE for pengene uansett prisklasse. Se bare på AT-33PTG-II med kvaliteten på nålefane, sliping, materialvalg på pu-huset og ikke minst viklingene i coil. Av et annet merke hadde den fort kostet 10.000kr er jeg helt sikker på. Litt ot, men det er jo fredag:)
     
    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Tror nesten det ekstra fuzzet er verdt å vite at jeg har et oppsett hvor jeg er sikker på at ulydene ikke kommer fra platespiller, men heller noe annet sted. Jeg har hørt på flere LP-er, og det er noe sibilance på både Røyksopp - the inevitable(ikke så mye her, men litt noen steder). Thomas Dybdahl - October sound(her er det ille på innersporet). The XX(her er det så ille at det er ubrukelig). Sjekk her: […………]
    Hmm. De andre platene/sporene dine, de låter OK? Dette var jo helt forferdelig. Nesten så man tror at feilen ligger et helt annet sted, ja ...

    Det er helt klart det innerste sporet på The XX som låter dårligst ja, men som sagt sliter jeg med disse s-ene på mange andre plater også. Noen ganger er det så ille at hele opplevelsen ryker. På nye albumet til Sam Smith var LP'en totalt ubrukelig. Gikk ikke ann å spille den. Diskanten vrengte seg å låt forferdelig. Akkurat på denne tror jeg kanskje det er LP som er feil, og ikke platespiller.

    I tillegg har jeg slitt ekstremt mye med at alle skiver fremstår som "bølgete", og etter å ha sett noen videoer av Concept sin tallerken mistenker jeg faktisk at tallerkenen på pro-jecten min må være skeiv?? Jeg ser at denne også bølger bittelitt. Kan det være derfor? Har fått sikkert 10+ LP-er hvor alle bølger..



    Dette er låten forresten: https://www.youtube.com/watch?v=88ZyJrSeI7A


    Googlet litt, og noen skriver "Seeing this tread resurface at the same time of a newly announced The XX album, reminded me of the vinyl bonus track on their first album (called "Hot Like Fire" I believe), which is at the end of side one. This would require a super-tracking cartridge setup IMO."


    Jeg trodde jeg hadde sjekket dette på discogs før, men sjekket på nytt nå, og det viser seg at andre også opplever store problemer denne : Vis vedlegget 348446

    Da kan jeg vel egentlig bare returnere denne, for den er jo nærmest umulig å spille reint tydeligvis. Det var deilig å få utelukket da. Litt uprofessjonelt av meg å bruke denne som benchmark når jeg stilte i går kveld da... Jaja, beklager det. Prøvde også Røyksopp - The Inevitable i går kveld, og den låt faktisk ganske bra helt frem til det innerste sporet på den ene siden. Her skurret s-ene en del.

    Uansett, tror de skurrete s-ene kan bli enda litt bedre, for jeg hører det på veldig mange andre LPer også, og da er det nok enda verre på Hot Like Fire hos meg enn det er hos andre. Thomas Dybdahl var den LP-en jeg spilte på den første platesnurren jeg fikk for to uker siden, og den også skurret enn del på det innerste sporet på den ene siden. Tror rett og slett jeg må lære meg at det er mye elendig kvalitet på vinyl, og før man setter et album i hylla må det spilles igjennom. Låter det ikke bra, sender man det tilbake. Sam Smith LP-en jeg fikk låt som sagt helt forferdelig. Hørtes ut som et iPhone opptak.


    Jeg leser mye bedre omtaler om ClearAudio Concept MM pickupen enn jeg gjør om 2m red pickupen. Greit å ha en pickup man kan stole på. Er det verdt å returnere platespilleren for å bytte pickup? Ja, i mine øyne er det det når spilleren er en uke gammel. Jeg har tross alt betalt for denne 2m red inni pakka der ett sted, og jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke kan bruke.

    Har noen andre Thomas Dybdahl - October sound her?
    Jeg har debutskiva til The XX (YT031LP) og synes den låter veldig bra. Men det er sibilanter på skiva. Spørsmålet blir jo om det er naturlige sibilanter eller ikke. Det plager uansett ikke meg i hvert fall.

    Det er vel kanskje slik at hvis man først henger seg opp i det, blir det som å ha en hammer hvor man ser spiker overalt. :)
     
    Sist redigert:

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    dårlig riaa er jo en ting,men en riaa lager ikke ssss er uansett... jeg tenkte og kjøpe en 2m blue,er dette å fraråde da siden det kan tyde på mye tull med 2m red??
    Det er ikke noe galt med Ortofon 2M Red. Den er bare litt overpriset ift lyd ut. I tillegg er den som andre billig-pickuper ikke verdens beste sporer.

    2M Blue skal være en vesentlig oppgradering, men jeg droppet den og gikk kort innom 2M Bronze før jeg kjøpte 2M Black... 2M Blue er litt mye CD-lyd etter det lille jeg har hørt. Kan heller anbefale AT-120Eb som har oppløsningen til 2M Bronze, som som har vesentlig varmere mellomtone og mye mer behaglig å lytte til. 1000kr billigere er den og ift 2M Bronze:) Vet jeg ofte anbefaler pickuper fra Audio Technica, men de gir virkelig MYE for pengene uansett prisklasse. Se bare på AT-33PTG-II med kvaliteten på nålefane, sliping, materialvalg på pu-huset og ikke minst viklingene i coil. Av et annet merke hadde den fort kostet 10.000kr er jeg helt sikker på. Litt ot, men det er jo fredag:)

    ok,takk for utfyllende svar,jeg får se hva jeg ender opp med til slutt,kan ikke gå for høyt opp i prisklasse enda :)
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    ChrisAndre

    Hvordan stiller du deg til AT440MLB kontra 2M blue ? tenkte gjerne den kunne bli aktuell..
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vel, for meg tyder det på at årsaken er at pu ikke er nøyaktig nok stilt inn. Hvilken protraktor brukte du og hvordan stilte du inn VTF?
    Dette er vel hva hele tråden har handlet om. ;)
    Så da mener du at det er logisk å bytte platespiller hver gang man ikke får justert pu korrekt....? Ok. Jeg foreslår heller å justere pu...
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ChrisAndre

    Hvordan stiller du deg til AT440MLB kontra 2M blue ? tenkte gjerne den kunne bli aktuell..
    Uten tvil så et AT440MLb bedre enn 2M Blue!! Ikke samme klasse. Første feil mange gjør ved å sammenligne pickuper er å sammenligne pris. 440MLb er mer musikalsk enn 2M Bronze til ca 1500kr mer. Justert korekt så mener jeg det er svært liten forskjell mellom 2M Black og 440MLb også. Så får du 3 stk AT-440MLb for en 2M Black:) Husk at kabler fra tonearm og fra Riaa har godt av god kvalitet med lav kapasitans med MM pickuper:) Løp og kjøp 440MLb!
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    ChrisAndre

    Hvordan stiller du deg til AT440MLB kontra 2M blue ? tenkte gjerne den kunne bli aktuell..
    Uten tvil så et AT440MLb bedre enn 2M Blue!! Ikke samme klasse. Første feil mange gjør ved å sammenligne pickuper er å sammenligne pris. 440MLb er mer musikalsk enn 2M Bronze til ca 1500kr mer. Justert korekt så mener jeg det er svært liten forskjell mellom 2M Black og 440MLb også. Så får du 3 stk AT-440MLb for en 2M Black:) Husk at kabler fra tonearm og fra Riaa har godt av god kvalitet med lav kapasitans med MM pickuper:) Løp og kjøp 440MLb!
    da tror jeg pinadø jeg skal gå for den,lenge siden jeg har hatt AT pickup også nå,så det er vel på tide og teste ut :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, for meg tyder det på at årsaken er at pu ikke er nøyaktig nok stilt inn. Hvilken protraktor brukte du og hvordan stilte du inn VTF?
    Dette er vel hva hele tråden har handlet om. ;)
    Så da mener du at det er logisk å bytte platespiller hver gang man ikke får justert pu korrekt....? Ok. Jeg foreslår heller å justere pu...
    Det er vel eit spørsmål om kva som er praktisk. Ta kontakt med seljar og spør. Det skal gå an å justere pickupen til å ha sibilantane til eit minimum (nokre pickupar slit med dette, men då er dei ofte billege, utslitne, feiljusterte og med for lågt stifttrykk). Syner dette seg å vere uråd, tykkjer eg seljar bør kunne tilby ein annan pickup utan slike skavankar. (Du må kanskje opp i pris, men vil då naturlegvis kunne forvente betre lyd). Etter dette er det naturleg å diskutere heving av handelen. Uansett bør du vere rask, før angrefristen går ut.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Tror nesten det ekstra fuzzet er verdt å vite at jeg har et oppsett hvor jeg er sikker på at ulydene ikke kommer fra platespiller, men heller noe annet sted. Jeg har hørt på flere LP-er, og det er noe sibilance på både Røyksopp - the inevitable(ikke så mye her, men litt noen steder). Thomas Dybdahl - October sound(her er det ille på innersporet). The XX(her er det så ille at det er ubrukelig). Sjekk her: […………]
    Hmm. De andre platene/sporene dine, de låter OK? Dette var jo helt forferdelig. Nesten så man tror at feilen ligger et helt annet sted, ja ...

    Det er helt klart det innerste sporet på The XX som låter dårligst ja, men som sagt sliter jeg med disse s-ene på mange andre plater også. Noen ganger er det så ille at hele opplevelsen ryker. På nye albumet til Sam Smith var LP'en totalt ubrukelig. Gikk ikke ann å spille den. Diskanten vrengte seg å låt forferdelig. Akkurat på denne tror jeg kanskje det er LP som er feil, og ikke platespiller.

    I tillegg har jeg slitt ekstremt mye med at alle skiver fremstår som "bølgete", og etter å ha sett noen videoer av Concept sin tallerken mistenker jeg faktisk at tallerkenen på pro-jecten min må være skeiv?? Jeg ser at denne også bølger bittelitt. Kan det være derfor? Har fått sikkert 10+ LP-er hvor alle bølger..



    Dette er låten forresten: https://www.youtube.com/watch?v=88ZyJrSeI7A


    Googlet litt, og noen skriver "Seeing this tread resurface at the same time of a newly announced The XX album, reminded me of the vinyl bonus track on their first album (called "Hot Like Fire" I believe), which is at the end of side one. This would require a super-tracking cartridge setup IMO."


    Jeg trodde jeg hadde sjekket dette på discogs før, men sjekket på nytt nå, og det viser seg at andre også opplever store problemer denne : Vis vedlegget 348446

    Da kan jeg vel egentlig bare returnere denne, for den er jo nærmest umulig å spille reint tydeligvis. Det var deilig å få utelukket da. Litt uprofessjonelt av meg å bruke denne som benchmark når jeg stilte i går kveld da... Jaja, beklager det. Prøvde også Røyksopp - The Inevitable i går kveld, og den låt faktisk ganske bra helt frem til det innerste sporet på den ene siden. Her skurret s-ene en del.

    Uansett, tror de skurrete s-ene kan bli enda litt bedre, for jeg hører det på veldig mange andre LPer også, og da er det nok enda verre på Hot Like Fire hos meg enn det er hos andre. Thomas Dybdahl var den LP-en jeg spilte på den første platesnurren jeg fikk for to uker siden, og den også skurret enn del på det innerste sporet på den ene siden. Tror rett og slett jeg må lære meg at det er mye elendig kvalitet på vinyl, og før man setter et album i hylla må det spilles igjennom. Låter det ikke bra, sender man det tilbake. Sam Smith LP-en jeg fikk låt som sagt helt forferdelig. Hørtes ut som et iPhone opptak.


    Jeg leser mye bedre omtaler om ClearAudio Concept MM pickupen enn jeg gjør om 2m red pickupen. Greit å ha en pickup man kan stole på. Er det verdt å returnere platespilleren for å bytte pickup? Ja, i mine øyne er det det når spilleren er en uke gammel. Jeg har tross alt betalt for denne 2m red inni pakka der ett sted, og jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke kan bruke.

    Har noen andre Thomas Dybdahl - October sound her?
    Jeg har debutskiva til The XX (YT031LP) og synes den låter veldig bra. Men det er sibilanter på skiva. Spørsmålet blir jo om det er naturlige sibilanter eller ikke. Det plager uansett ikke meg i hvert fall.

    Det er vel kanskje slik at hvis man først henger seg opp i det, blir det som å ha en hammer hvor man ser spiker overalt. :)
    Låter hot like fire like elendig hos deg som på videoen jeg la ut? Her snakker vi ikke bare se spiker altså, for det er skikkelig elendig.

    Hør https://www.youtube.com/watch?v=i3Zt_KOKNv8
     
    Sist redigert:

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Vel, for meg tyder det på at årsaken er at pu ikke er nøyaktig nok stilt inn. Hvilken protraktor brukte du og hvordan stilte du inn VTF?
    Dette er vel hva hele tråden har handlet om. ;)
    Så da mener du at det er logisk å bytte platespiller hver gang man ikke får justert pu korrekt....? Ok. Jeg foreslår heller å justere pu...

    Nei, men det er ikke logisk å kjøpe en platespiller hvor man verken er veldig imponert over kvaliteten på PU eller på spilleren. Da er det flott å ha både bytterett og angrefrist. Jeg kan like så godt legge 12 000 i noe som 7 000. Viktigste er at smaken i munnen er god etterpå, og at jeg ikke sitter der halv fornøyd. Hi-Fi klubben ytrer meget god service og tar i mot spillerne og refunderer meg.

    I de 7 000 har jeg allerede betalt for en ræva PU, og skal jeg betale 2000 for en ny en så kan jeg like så godt kjøpe en annen spiller hvor jeg faktisk kommer til å bli mer fornøyd med HELE kjøpet. Det handler jo tross alt om følelsen man sitter igjen med midt opp i det her.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    "I de 7 000 har jeg allerede betalt for en ræva PU, og skal jeg betale 2000 for en ny en så kan jeg like så godt kjøpe en annen spiller hvor jeg faktisk kommer til å bli mer fornøyd med HELE kjøpet. Det handler jo tross alt om følelsen man sitter igjen med midt opp i det her."

    Med det som utgangspunkt er jeg enig! Du blir helt sikkert fornøyd med byttet så lenge den nye er justert riktig:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det som kanskje ikke har kommet godt frem i tråden hittil er om du (@Znerken) har sjekket VTA (vertical tracking angle)?

    Når du har senket tonearmen slik at stiften ligger på plata - er da tonearmen helt plan med platen? På tonearmen har du en hvit langsgående strek og den skal løpe i paralell med platen.
    Kan det være slik at armen heller litt nedover mot PU?
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Vel, for meg tyder det på at årsaken er at pu ikke er nøyaktig nok stilt inn. Hvilken protraktor brukte du og hvordan stilte du inn VTF?
    Dette er vel hva hele tråden har handlet om. ;)
    Så da mener du at det er logisk å bytte platespiller hver gang man ikke får justert pu korrekt....? Ok. Jeg foreslår heller å justere pu...
    Det er vel eit spørsmål om kva som er praktisk. Ta kontakt med seljar og spør. Det skal gå an å justere pickupen til å ha sibilantane til eit minimum (nokre pickupar slit med dette, men då er dei ofte billege, utslitne, feiljusterte og med for lågt stifttrykk). Syner dette seg å vere uråd, tykkjer eg seljar bør kunne tilby ein annan pickup utan slike skavankar. (Du må kanskje opp i pris, men vil då naturlegvis kunne forvente betre lyd). Etter dette er det naturleg å diskutere heving av handelen. Uansett bør du vere rask, før angrefristen går ut.
    Nettopp, og jeg ble kun tilbudt å kjøpe en ny PU, så da går jeg for platespiller i stedet for :rolleyes:
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det som kanskje ikke har kommet godt frem i tråden hittil er om du (@Znerken) har sjekket VTA (vertical tracking angle)?

    Når du har senket tonearmen slik at stiften ligger på plata - er da tonearmen helt plan med platen? På tonearmen har du en hvit langsgående strek og den skal løpe i paralell med platen.
    Kan det være slik at armen heller litt nedover mot PU?

    Men på to spillere? Det er greit om LPene jeg hører dette på kanskje har litt problemer med sibilance, men jeg tror faktisk min PU forsterker det så mye at platene blir uspillbare. Som sagt gikk ikke SAM Smith LPen jeg akkurat fikk an å spille en gang. Der vrengte diskanten seg på instrumenter også, hørtes forferdelig ut.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Det er helt klart det innerste sporet på The XX som låter dårligst ja, men som sagt sliter jeg med disse s-ene på mange andre plater også. Noen ganger er det så ille at hele opplevelsen ryker. På nye albumet til Sam Smith var LP'en totalt ubrukelig. Gikk ikke ann å spille den. Diskanten vrengte seg å låt forferdelig. Akkurat på denne tror jeg kanskje det er LP som er feil, og ikke platespiller.

    I tillegg har jeg slitt ekstremt mye med at alle skiver fremstår som "bølgete", og etter å ha sett noen videoer av Concept sin tallerken mistenker jeg faktisk at tallerkenen på pro-jecten min må være skeiv?? Jeg ser at denne også bølger bittelitt. Kan det være derfor? Har fått sikkert 10+ LP-er hvor alle bølger..



    Dette er låten forresten: https://www.youtube.com/watch?v=88ZyJrSeI7A


    Googlet litt, og noen skriver "Seeing this tread resurface at the same time of a newly announced The XX album, reminded me of the vinyl bonus track on their first album (called "Hot Like Fire" I believe), which is at the end of side one. This would require a super-tracking cartridge setup IMO."


    Jeg trodde jeg hadde sjekket dette på discogs før, men sjekket på nytt nå, og det viser seg at andre også opplever store problemer denne : Vis vedlegget 348446

    Da kan jeg vel egentlig bare returnere denne, for den er jo nærmest umulig å spille reint tydeligvis. Det var deilig å få utelukket da. Litt uprofessjonelt av meg å bruke denne som benchmark når jeg stilte i går kveld da... Jaja, beklager det. Prøvde også Røyksopp - The Inevitable i går kveld, og den låt faktisk ganske bra helt frem til det innerste sporet på den ene siden. Her skurret s-ene en del.

    Uansett, tror de skurrete s-ene kan bli enda litt bedre, for jeg hører det på veldig mange andre LPer også, og da er det nok enda verre på Hot Like Fire hos meg enn det er hos andre. Thomas Dybdahl var den LP-en jeg spilte på den første platesnurren jeg fikk for to uker siden, og den også skurret enn del på det innerste sporet på den ene siden. Tror rett og slett jeg må lære meg at det er mye elendig kvalitet på vinyl, og før man setter et album i hylla må det spilles igjennom. Låter det ikke bra, sender man det tilbake. Sam Smith LP-en jeg fikk låt som sagt helt forferdelig. Hørtes ut som et iPhone opptak.


    Jeg leser mye bedre omtaler om ClearAudio Concept MM pickupen enn jeg gjør om 2m red pickupen. Greit å ha en pickup man kan stole på. Er det verdt å returnere platespilleren for å bytte pickup? Ja, i mine øyne er det det når spilleren er en uke gammel. Jeg har tross alt betalt for denne 2m red inni pakka der ett sted, og jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke kan bruke.

    Har noen andre Thomas Dybdahl - October sound her?
    Jeg har debutskiva til The XX (YT031LP) og synes den låter veldig bra. Men det er sibilanter på skiva. Spørsmålet blir jo om det er naturlige sibilanter eller ikke. Det plager uansett ikke meg i hvert fall.

    Det er vel kanskje slik at hvis man først henger seg opp i det, blir det som å ha en hammer hvor man ser spiker overalt. :)
    Låter hot like fire like elendig hos deg som på videoen jeg la ut? Her snakker vi ikke bare se spiker altså, for det er skikkelig elendig.

    Hør https://www.youtube.com/watch?v=i3Zt_KOKNv8
    Vanskelig å sammenligne synes jeg, men det er utvilsomt myye sibilanter på det sporet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, for meg tyder det på at årsaken er at pu ikke er nøyaktig nok stilt inn. Hvilken protraktor brukte du og hvordan stilte du inn VTF?
    Dette er vel hva hele tråden har handlet om. ;)
    Så da mener du at det er logisk å bytte platespiller hver gang man ikke får justert pu korrekt....? Ok. Jeg foreslår heller å justere pu...
    Ja, jeg også, og det er det hele tråden har handlet om. Å justere pickupen.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Før du gjør noe overilt, prøv dette:

    Print ut denne protractoren. Vis vedlegget Protractor.pdf Gjerne på fotopapir.
    Nålen skal følge buen perfekt, og cantileveren skal være paralell med linjene i de to nullpunktene når pickup er riktig justert i headshellet. For å oppnå dette kan det hende at du må vri pickupen litt i headshellet.

    I tillegg MÅ du være sikker på at du har fulgt riktig prosedyre for innstilling av nåletrykk.
    Vri motvektloddet bakover til armen balanserer eller "flyter". Vri ringen med gram-skalaen til 0 gram utene å vri loddet. Skru så loddet innover til gramskalaen står på 1.8 gram. Husk å sette antiskating til null når du holder på med alt dette:)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Før du gjør noe overilt, prøv dette:

    Print ut denne protractoren. Vis vedlegget 348533 Gjerne på fotopapir.
    Nålen skal følge buen perfekt, og cantileveren skal være paralell med linjene i de to nullpunktene når pickup er riktig justert i headshellet. For å oppnå dette kan det hende at du må vri pickupen litt i headshellet.

    I tillegg MÅ du være sikker på at du har fulgt riktig prosedyre for innstilling av nåletrykk.
    Vri motvektloddet bakover til armen balanserer eller "flyter". Vri ringen med gram-skalaen til 0 gram utene å vri loddet. Skru så loddet innover til gramskalaen står på 1.8 gram. Husk å sette antiskating til null når du holder på med alt dette:)
    Og bare for å ha sagt det; jeg har også en Ortofon 2M red som spiller fint uten disse problemene ... ikke dermed sagt at jeg aldri hører sibilanter og annet 'skurr', men ikke nok til å ødelegge totalinntrykket av 'god lyd' ...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Før du gjør noe overilt, prøv dette:

    Print ut denne protractoren. Vis vedlegget 348533 Gjerne på fotopapir.
    Nålen skal følge buen perfekt, og cantileveren skal være paralell med linjene i de to nullpunktene når pickup er riktig justert i headshellet. For å oppnå dette kan det hende at du må vri pickupen litt i headshellet.

    I tillegg MÅ du være sikker på at du har fulgt riktig prosedyre for innstilling av nåletrykk.
    Vri motvektloddet bakover til armen balanserer eller "flyter". Vri ringen med gram-skalaen til 0 gram utene å vri loddet. Skru så loddet innover til gramskalaen står på 1.8 gram. Husk å sette antiskating til null når du holder på med alt dette:)
    Det blir feil. Pickup skal ikke vris i headshell, da får du azimuth-feil ved VTA-avvik. Det er en misforståelse at man kan velge geometri. Armen har to nullpunkt som er bestemt av armens geometri og disse skal følges, ikke at forskjellen blir så stor på lengre armer, men ved bruk av f.eks Dynavector-armer er dette essensielt.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Før du gjør noe overilt, prøv dette:

    Print ut denne protractoren. Vis vedlegget 348533 Gjerne på fotopapir.
    Nålen skal følge buen perfekt, og cantileveren skal være paralell med linjene i de to nullpunktene når pickup er riktig justert i headshellet. For å oppnå dette kan det hende at du må vri pickupen litt i headshellet.

    I tillegg MÅ du være sikker på at du har fulgt riktig prosedyre for innstilling av nåletrykk.
    Vri motvektloddet bakover til armen balanserer eller "flyter". Vri ringen med gram-skalaen til 0 gram utene å vri loddet. Skru så loddet innover til gramskalaen står på 1.8 gram. Husk å sette antiskating til null når du holder på med alt dette:)
    Det blir feil. Pickup skal ikke vris i headshell, da får du azimuth-feil ved VTA-avvik. Det er en misforståelse at man kan velge geometri. Armen har to nullpunkt som er bestemt av armens geometri og disse skal følges, ikke at forskjellen blir så stor på lengre armer, men ved bruk av f.eks Dynavector-armer er dette essensielt.
    Det er helt riktig som Fosse sier og selv om VTA er korrekt for en gitt platetykkelse vil azimuth forandres kontinuerlig hvis du spiller en plate som ikke er 100% rett hvis ikke PU er parallell med headshell og dermed 90 grader på lageret.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er selvfølgelig greit det du skriver, Znerken, men for meg virker det som om du hverken er fornøyd med platespiller eller PU. Og da er det jo greit å bytte. Men Ortofon lager ikke en PU som er full av sibilanter og som ikke går an å lytte til. Da du fikk ny spiller, hva vet du om ikke 2M Red bare ble byttet over til ny platespiller?

    Og som det skrives over her; dersom du ikke har vært nøye på at arm er vannrett og i tillegg til feks feil VTF så blir vinkel på nål helt feil.

    Men bytt spiller og PU. Det høres ut som du uansett har bestemt deg, men det blir feil å gi 2M Red eller spillere skylda, imo.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ChrisAndre

    Hvordan stiller du deg til AT440MLB kontra 2M blue ? tenkte gjerne den kunne bli aktuell..
    Uten tvil så et AT440MLb bedre enn 2M Blue!! Ikke samme klasse. Første feil mange gjør ved å sammenligne pickuper er å sammenligne pris. 440MLb er mer musikalsk enn 2M Bronze til ca 1500kr mer. Justert korekt så mener jeg det er svært liten forskjell mellom 2M Black og 440MLb også. Så får du 3 stk AT-440MLb for en 2M Black:) Husk at kabler fra tonearm og fra Riaa har godt av god kvalitet med lav kapasitans med MM pickuper:) Løp og kjøp 440MLb!
    da tror jeg pinadø jeg skal gå for den,lenge siden jeg har hatt AT pickup også nå,så det er vel på tide og teste ut :)
    Mala Audio:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Før du gjør noe overilt, prøv dette:

    Print ut denne protractoren. Vis vedlegget 348533 Gjerne på fotopapir.
    Nålen skal følge buen perfekt, og cantileveren skal være paralell med linjene i de to nullpunktene når pickup er riktig justert i headshellet. For å oppnå dette kan det hende at du må vri pickupen litt i headshellet.

    I tillegg MÅ du være sikker på at du har fulgt riktig prosedyre for innstilling av nåletrykk.
    Vri motvektloddet bakover til armen balanserer eller "flyter". Vri ringen med gram-skalaen til 0 gram utene å vri loddet. Skru så loddet innover til gramskalaen står på 1.8 gram. Husk å sette antiskating til null når du holder på med alt dette:)
    Alt dette er da behørig dekket i løpet av trådens første ti sider?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det blir feil. Pickup skal ikke vris i headshell, da får du azimuth-feil ved VTA-avvik. Det er en misforståelse at man kan velge geometri. Armen har to nullpunkt som er bestemt av armens geometri og disse skal følges, ikke at forskjellen blir så stor på lengre armer, men ved bruk av f.eks Dynavector-armer er dette essensielt.

    Interessant poeng, men da får du vel ørsmå variasjoner i Azimuth hver gang armrøret ikke er 100% parallelt med tallerkenen på hver eneste arm med offsetvinke? (Alle) Jeg er trygg på at disse variasjonene er så små at de er trygt neglisjerbare.

    Ja, en radialarmer vil ha to nullpunkter der nålefanen er tangentiell med rillene, men man kan velge hvor langt fra senter man vil ha nullpunktene, alt etter som hvordan man vil "fordele" forvrengningen i alle de andre posisjonene der nålefanen ikke er tangentiell på rillene, og det er dette som er forskjellen på de forskjellige utregningsmodellene. Baerwald, Stevenson, Löfgren, etc.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jo, hvis man har mulighed for frit at flytte på pu i armhus eller på arm, kan man vælge en hvilken som helst geometri.
    Det er bare at tilpasse pu de to nulpunkter.
    Men en arm er altid bygget til en bestemt geometri, og alt andet lige, er det jo nemmest at følge denne geometri, for da skal pu bare følge armens fysiske form og overhang findes så udelukkende ved at rygge armen frem eller tilbage i armboardet eller på slæden.

    Men, selvom man har tilpasset pu de to nulpunkter, er der ingen garanti for, at nålen står rigtig i rillen.
    De fleste pu i dag (fra en hvis pris og opover) er håndlavet. Og det skulle da være lidt af et mirakel om den sad 100% rigtigt.
    Jo finere pu des større forskel høres på hver enkelt lille justering.
    Pladerille-moduleringerne som er analoge (trinløst variable) indeholder så små nuance-forskelle, at jo bedre pu des mere bliver der samlet op.
    Så man skal altid finjustere med ørernes hjælp, hvis man vil have det hele med.

    De meget grimme s-lyde denne tråd handler om, skyldes ofte et mis-forhold imellem nålens vinkling og pladerille.
    Da ikke alle plader er af lige høj kvalitet, kan man nok ikke lave en pu-justering som passer til alle plader, medmindrer man justerer ind , så det passer til den
    enkelte plade.
    Men man kan godt have en justering der bringer en i mål med langt de fleste plader (selv med de mest kritiske pu), og så lever man med resten.
    Af mine egne ca1500 yndlingsplader, findes der bare en håndfuld der af den ene eller anden grund, kommer ud med grim lyd.

    Min erfaring er imidlertid den, at grimme s-lyde oftes kan fjernes med en lille justering af pu indefter, så nålefane kommer til at pege lidt mere indefter.
    Men det er vigtigt du først stiller pu så den UDEN TILSAT ANTISCATING (det har betydning) passer med nulpunkterne, og først derefter "vrider" pu en bitte-lille smule (en hårsbrede) indefter.
    Tager det toppen af problemet, da forsøg gerne med lidt mere. Men hurdlen er, det kan være svært at høre når "for-meget" (det høres som nedsat transienter).
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Feil Dazed. Det er hele poenget. Korrekt satt opp arm gir ikke azimuth-feil som følge av variasjon i VTA. Du kan ikke, om du skal gjøre fet riktig, velge mellom Bearwald og de andre. Han eller hun som har laget armen har valgt en geometri, den må du følge. Til eksempel har Dynavector en geometri som avviker fra alle du nevner.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Før du gjør noe overilt, prøv dette:

    Print ut denne protractoren. Vis vedlegget 348533 Gjerne på fotopapir.
    Nålen skal følge buen perfekt, og cantileveren skal være paralell med linjene i de to nullpunktene når pickup er riktig justert i headshellet. For å oppnå dette kan det hende at du må vri pickupen litt i headshellet.

    I tillegg MÅ du være sikker på at du har fulgt riktig prosedyre for innstilling av nåletrykk.
    Vri motvektloddet bakover til armen balanserer eller "flyter". Vri ringen med gram-skalaen til 0 gram utene å vri loddet. Skru så loddet innover til gramskalaen står på 1.8 gram. Husk å sette antiskating til null når du holder på med alt dette:)
    Det blir feil. Pickup skal ikke vris i headshell, da får du azimuth-feil ved VTA-avvik. Det er en misforståelse at man kan velge geometri. Armen har to nullpunkt som er bestemt av armens geometri og disse skal følges, ikke at forskjellen blir så stor på lengre armer, men ved bruk av f.eks Dynavector-armer er dette essensielt.
    Det er helt riktig som Fosse sier og selv om VTA er korrekt for en gitt platetykkelse vil azimuth forandres kontinuerlig hvis du spiller en plate som ikke er 100% rett hvis ikke PU er parallell med headshell og dermed 90 grader på lageret.
    Det vil vel Azimuth i så fall gjøre uansett hvordan pickupen står i headshellet, og uansett hvilken geometri man velger har pickup bare "korrekt" vinkel på rillene to steder på plata.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det vi diskuterer nå er om man kan justere den horisontale offsetvinkel. Jeg mener nei, fordi det drar med seg azimuth-problematikk. Du får uansett feil vinkel i alle punkt med unntak av to.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Feil Dazed. Det er hele poenget. Korrekt satt opp arm gir ikke azimuth-feil som følge av variasjon i VTA. Du kan ikke, om du skal gjøre fet riktig, velge mellom Bearwald og de andre. Han eller hun som har laget armen har valgt en geometri, den må du følge. Til eksempel har Dynavector en geometri som avviker fra alle du nevner.
    Hm. Jeg ser ikke helt klart for meg hvordan det går opp, men argumentet høres ikke usannsynlig ut.

    Da må jeg nesten, for sinnsroens skyld, finne ut om Jelci-protractoren stemmer med Baerwald-nullpunktene jeg bruker. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det vi diskuterer nå er om man kan justere den horisontale offsetvinkel. Jeg mener nei, fordi det drar med seg azimuth-problematikk. Du får uansett feil vinkel i alle punkt med unntak av to.
    Enig, tror jeg, men disse azimuthavvikene er sannsynligvis neglisjerbart små? Vinkelen man justerer når man vrir pickupen i eadshellet heter "zenith", tror jeg. Offsetvinkelen er en designparameter i armen.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Man får ikke azimuth-fejl hvis man justerer azimuth, men der er en hurdle hvis ikke man kan justerte azimuth på respektive arm.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Når du løfter armen (hold unipivot utenfor) så ser du at armbevegelsen går i et bestemt plan, bevegelsen går vinkelrett på headshellet. Når du løfter armen, og senker den, så skal du i teorien fortsatt ha rett azimuth, men feil VTA. Om du vrir pickupen om sin egen akse slik at nålefanen ikke er parallell med forlengelsen av armen så vil du få feil azimuth når VTA avviker.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Man får ikke azimuth-fejl hvis man justerer azimuth, men der er en hurdle hvis ikke man kan justerte azimuth på respektive arm.
    jo, det gjør du, dersom du vrir pickup i headshell.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvfølgelig greit det du skriver, Znerken, men for meg virker det som om du hverken er fornøyd med platespiller eller PU. Og da er det jo greit å bytte. Men Ortofon lager ikke en PU som er full av sibilanter og som ikke går an å lytte til. Da du fikk ny spiller, hva vet du om ikke 2M Red bare ble byttet over til ny platespiller?

    Og som det skrives over her; dersom du ikke har vært nøye på at arm er vannrett og i tillegg til feks feil VTF så blir vinkel på nål helt feil.

    Men bytt spiller og PU. Det høres ut som du uansett har bestemt deg, men det blir feil å gi 2M Red eller spillere skylda, imo.

    Jeg sendte den første spilleren tilbake etter jeg fikk den nye, så jeg er sikker.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis/når man ændrer offset-vinklen (vrider pu i headshell) skal man efterfølgende rejustere azimuth. (ingen problem i det).
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Med hensyn til azimuth, er der kun een placering for nålen, der giver største og ens kontakt imellem begge rillesider.
    For vta er der ingen "rigtig" placering.
    Her er det kun et spørgsmål om "for-meget" eller "for-lidt".
    Området imellem for-meget og for-lidt må være smag og behag. Nogle plader vil falde helt præcist til her andre ikke.
    Plader er indspillet i vinkler fra 15gr (normalt i 60érne) og op til 28gr (og måske endnu mere jeg ikke kender til), og derudover hæves pladeskæremaskinerne gerne 2gr for bedre at komme af med vinylrester fra skære-processen.
    Så vil man have den helt "korrekte" indstilling på sine plader, er man nødt til at justerre for hver enkelte plade.

    ps. i mine yngre dage justerede jeg for hver plade, men gider ikke det mere. Bruger idag "one size fits all"
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Det blir feil. Pickup skal ikke vris i headshell, da får du azimuth-feil ved VTA-avvik. Det er en misforståelse at man kan velge geometri. Armen har to nullpunkt som er bestemt av armens geometri og disse skal følges, ikke at forskjellen blir så stor på lengre armer, men ved bruk av f.eks Dynavector-armer er dette essensielt.
    Endring i vta medfører endring i azimuth uansett om pickupen er parallell med headshellet eller ikke.
    Årsaken til det er offset-vinkelen som alle armer unntatt tangential-armer er konstruert med
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er jo hele poenget, offsetvinkel følger vinkelen på lageret (aksen armen beveger seg om i vertikalplanet) derfor kan du ikke fritt velge offsetvinkel, den er gitt.

    Jeg mener jeg har rett og dere tar feil, larkus og nils valla.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn