Zerostat sitt første hornsystem med tilhørende audio konfigurasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bare må ha mer. :)
    Skal teste ut disse på hornet. Har jobba litt med kondiser her og der. Ut fra tidligere erfaringer skal dette dreie systemet ett knepp i riktig retning.
    F1A2C31B-061C-42FC-9743-E364DED3FFD1.jpeg

    Ny sofa. En massiv sovesofa. Denne gjorde susen på lyden også for å si det mildt.
    FF959DC7-E9ED-4270-AC73-BA86935F406B.jpeg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Advarsel! Ikke flytt fra hus til leilighet. Anlegget mitt låter bra, men jeg kan aldri spille dette ut på noen måte. Akustiske utfordringer er bare barnemat i forhold til naboer under, over, ved sidene…. I tillegg hører jeg trinnlyd når jeg skrur av anlegget. Tragisk … Får mest lyst til å selge hele anlegget og kjøpe hodetelefoner.

    Skulle vært artig å høre anlegget mitt i et skikkelig lytterom uten naboer. Tipper det hadde blitt ganske rått!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er jo ganske logisk da, får bare selge leiligheta å kjøpe deg hus da. :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bare vær glad at du har AL😉
    Bor også i leilighet og uten AL hadde nok ikke mitt 4 veis hornanlegg vært lett å få til i familiens stue.
    Det som derimot er en av styrkene med hornbaserte anlegg at de har god oppløsning og dynamisk kontrast på veldig lavt volume
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bare vær glad at du har AL😉
    Bor også i leilighet og uten AL hadde nok ikke mitt 4 veis hornanlegg vært lett å få til i familiens stue.
    Det som derimot er en av styrkene med hornbaserte anlegg at de har god oppløsning og dynamisk kontrast på veldig lavt volume
    Dette har faktisk slått meg. 😅
    Jeg syns jeg har en hardhet i overgangen mellom horn og bass. Tipper dette kommer fra bassen. Har jeg dempet kassen for lite tro? Inn med mer saueull?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dette har faktisk slått meg. 😅
    Jeg syns jeg har en hardhet i overgangen mellom horn og bass. Tipper dette kommer fra bassen. Har jeg dempet kassen for lite tro? Inn med mer saueull?
    Tipper dette kommer fra bassen.... Hvad er grunden til du mener at denne hardhet kommer fra bassen?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvilke delefrekvenser bruker du nå ?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er ganske vanskelig å høre hva som skjer ifm hardheten ved å skru av ampene for hornet og diskanten. Tror den er der fortsatt.
    Jeg bruker 700/7000 med 1oktav steilhet. Mer påtagelig ved slakkere avrulling.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har du prøvd med AL sin default steilhet? Bare til å skaffe enslags baseline. Virker rett fornuftige delefrekvenser, men det er fort gjort å prøve variere litt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nå har jeg laget mange målinger og targets. Samtidig eksperimentet med Correction designer. Dette endrer ekstremt mye og faktisk ifm hardhet. Mye å forholde seg til. Får besøk av noen som vurderer AL i morgen. Da må jeg ha ting på stell.
    Jeg dro nok litt forhastede konklusjoner, som alltid. En svakhet hos meg. :eek:
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Demoen fikk jeg til faktisk. Imponert var konklusjonen til de besøkende. Bemerket dynamikk, innsikt og totalitet. Interessant og rytmisk sa en. Han sa også «forventet hornlyd, men det var det ikke gitt».

    Det er i hvert fall en ting som står helt klart frem for meg og det er at bass/mellomtone -elementet er helt avgjørende for totalen i et system som deler ved 700hz Er ikke dette laget for å gjengi mellomtone faller alt sammen fra hverandre.

    …og dette er med middels gode amper….
    Ztz a2-300. Jeg må få testet noen toppamper. Forslag?

    Jeg har dratt anlegget litt mot den analytiske siden. Dette passer ikke alle innspillinger, men imponerer mer. Kanskje ikke for et trenet øre.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det flere av oss som bruker rett beskjedne forsterkere, med crown dci som et alternativ.
    Personlig tror jeg det er mer å hente gjennom å systematisk lære seg bruk av AL en å bytte elektronikk.
    Det gjelder både å lære seg hvordan man kan bruke targetkurven i sitt søk etter foretrukken tonalitet og korreksjons prosedyrene.
    Der har jeg fortsatt mye å lære.
    Og jeg tror også at det er mer å hente på selve høyttaler systemet. Til tross for at Radian 950 er utmerkede drivere i original utførelse er det mer å hente.
    Tror kanskje det er mine gamle du har ?Beryllium feks.
    Selv har jeg i hevert fall aldeles nyligen tatt et slikt valg, byttet ut mine aldeles utmerkede jbl 2451 med Truextent Be membraner mot noe ennå grommere, og dyrere. Og det skal være sikkert at truextent var et gedigent løft hos meg. Hører til historien at jeg valgte bort forsterkerbytte til å bekoste driverbyttet.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gøy og interessant å lese dette, men på hvilken måte er beryllium «bedre» en for eksempel aluminium?

    Selv om jeg bruker AL, hører jeg fortsatt forskjell på kabler og amper. Amper påvirker vesentlig IMO. Brukte FW F5 før ZTX. F5 er en bedre amp. Større innsikt og ikke minst høyere definisjon og kant. Langt mer naturlig uten å bli matt. Jeg skal nok dit igjen. Vurderer å teste a/b amper med høy a drift.

    aha… dine drivere jeg har… dem er aldeles fine nå. Når jeg kjøpte dem ble dem renset for noen insekter og flis/skitt på grunn av at beskyttelsesduken i den ene driveren var kuttet bort. Nye originale duker ble montert. Gjenger ble oppfrisket med nytt snitt. Dem er i dag som nye.Veldig glad i dem sammen med trehornet. Jeg har hørt flere hornsystemer og kan ikke melde at disse har spilt noe bedre en kombinasjonen bass og hornet jeg har. TAD har jeg aldri hørt. Det skulle vært gøy.
    Har du skrudd av bassystemet og hørt bare på hornet? Utrolig hvor lite lyd som oppstår der i forhold til i mid/bassen.
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Trehornet du benytter brukte jeg sammen med Tad4001, jeg fikk det ikke til å låte ok før delefrekvensen ble flyttet opp til 800-850hz,
    det målte bra helt ned i 650 hz deling, men det låt ikke like bra.
    tenker på det du skriver om hardhet osv, har du prøvd med høyere deling?
    vi benyttet jo forskjellige drivere, med forskjellig membran, men jeg mener at det hornet låter bedre jo lengre opp det deles
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Høyere deling var ikke noe spesielt positivt. Jeg fant hvor hunden lå begravet. Problemet hadde ikke noe med hornet å gjøre. Har faktisk ikke hatt noe hardhet fra selve hornet nå eller tidligere, for den saks skyld. Hardheten skyltes min inkompetanse med AL-målinger, design og targets. Ordnet det hele i AL ifm bass/mid -boksene.
    Hadde to lyd-freaks på besøk her i dag. Ingen av dem klarte å spore noe hardhet. Glad jeg har fleksibiliteten som Audiolense gir.

    Hardhet skyldes gjerne resonanser og ulyder sammen med lyden. En høyttalerkasse vil resonnere uansett hva du enn gjør med den. Jo større kassen er, jo større utfordringer. Jeg har avstivet og resonansdempet basskassene mine etter beste evne. Kassene er bare 150l og knock-faktoren er som slå på en bjerkestamme.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Trehornet du benytter brukte jeg sammen med Tad4001, jeg fikk det ikke til å låte ok før delefrekvensen ble flyttet opp til 800-850hz,
    det målte bra helt ned i 650 hz deling, men det låt ikke like bra.
    tenker på det du skriver om hardhet osv, har du prøvd med høyere deling?
    vi benyttet jo forskjellige drivere, med forskjellig membran, men jeg mener at det hornet låter bedre jo lengre opp det deles
    Bruker du tad 4001 i dag? Sikkert et suverent element. Dette elementet skal vel ikke behøve noen avlastninger i toppen, selv om dette sikkert er positivt. Jeg benytter Coral som HF topp. Treveis et vel minimum for disse oppsettene

    Trehornet mitt har noen hardplastføtter limt fast som er direkte degraderende for lyden. Jeg har montert noen sd-føtter under disse.igjen. Dette var en befrielse lydmessig og et stort løft ifm klarhet. Kommer til å erstatte disse plastføttene med noe mer fornuftig. Har også vurdert å overflatebehandle hornet med en eller annen fornuftig løsning. Personlig har jeg mye glede av å forbedre eller teeeke egne komponenter i stedet for å bytte ut hele tiden.

    En annen ting som jeg bestemt mener kan gi et ganske stort løft lydmessig er å ta hensyn til beskyttelseskondensatoren for hornet. Jeg har kjørt uten og er ikke sikker på at dette låt noe bedre enn med en topp kondensatorkombinasjon. Beste løsningen jeg har kommet frem til er en 68uf mundorf olje/ 22uf jantzen Silver/.22uf audio note sølv. Det kostet litt, men det ble fort glemt, for å si det sånn.
    Leser at mange ikke bryr seg stort vedrørende kabler. Det er ikke min erfaring. Det er bare å bytte ut for test. Dyrt behøver det ikke være. Eks DIY Belden og Duelund med rimelige Wattgate og klh. Alt uskjermet.
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det er trosse som har montert føttene på horna dine 🤣🤣 Men må få si du er på feil spor vedr. forsterker..... 🤔
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er trosse som har montert føttene på horna dine 🤣🤣 Men må få si du er på feil spor vedr. forsterker..... 🤔
    Halloys! 😀
    Mener du XTZ eller klasse A amper? Jeg savner mine FW F5 når alt kommer til alt. F5 har noen elementer jeg ikke liker. Eks varme og dc tvers igjennom.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Høyere deling var ikke noe spesielt positivt. Jeg fant hvor hunden lå begravet. Problemet hadde ikke noe med hornet å gjøre. Har faktisk ikke hatt noe hardhet fra selve hornet nå eller tidligere, for den saks skyld. Hardheten skyltes min inkompetanse med AL-målinger, design og targets. Ordnet det hele i AL ifm bass/mid -boksene.
    Hadde to lyd-freaks på besøk her i dag. Ingen av dem klarte å spore noe hardhet. Glad jeg har fleksibiliteten som Audiolense gir.

    Hardhet skyldes gjerne resonanser og ulyder sammen med lyden. En høyttalerkasse vil resonnere uansett hva du enn gjør med den. Jo større kassen er, jo større utfordringer. Jeg har avstivet og resonansdempet basskassene mine etter beste evne. Kassene er bare 150l og knock-faktoren er som slå på en bjerkestamme.
    Det beste er ingen kasse i det hele tatt :).

    JP
    Nyfrelst Magnepanbruker
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ettersom Arne er på sporet her kan jeg nevne våre beryllium funn her.
    Vi fikk testet hos han en gang standard jbl2451 og 2451 med Truextent beryllium.
    Arne hadde to pardrivere klare. Vi har tatt opp dette andre steder før men det var en helt enorm forskjell.
    Dette er eneste gangen jeg har vært med på å kunne teste disse kombinasjonene på denne måten i samme oppsett
    Det er ikke snakk om små nyanser her, men virkelig et kjempe sprang. Det kan da også sies at beryllium er som heroino_O
    Vi har begge gått videre på det sporet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er i toppen en lett kan skille «klinten fra hveten». En HT kan ikke korrigere for lite oppløst eller lukket signalkilde. Dette henger sammen. Hvis ikke kilden er åpen eller oppløst nok blir en aldri helt fornøyd. Bare nesten. RME eller XTZ er definitivt ikke High-end komponenter. Heldigvis er prisen deretter.

    … så hva da? Alt jeg har ligger trygt midt på treet og det er der jeg vil ligge prismessig.

    Jeg er vel lettete skadet etter å ha hørt oppsettet til Gryphon i Tyskland.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ettersom Arne er på sporet her kan jeg nevne våre beryllium funn her.
    Vi fikk testet hos han en gang standard jbl2451 og 2451 med Truextent beryllium.
    Arne hadde to pardrivere klare. Vi har tatt opp dette andre steder før men det var en helt enorm forskjell.
    Dette er eneste gangen jeg har vært med på å kunne teste disse kombinasjonene på denne måten i samme oppsett
    Det er ikke snakk om små nyanser her, men virkelig et kjempe sprang. Det kan da også sies at beryllium er som heroino_O
    Vi har begge gått videre på det sporet.
    Spennende.. jeg har stilt dette spørsmålet før og freistar igjen. 😀På hvilken måte ble det bedre?

    Jeg har sittet i mange A/B tester hvor forskjellene var åpenbare, men ikke var det allikevel etter å ha levd med valget over tid. 🥲
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Alle

    Til å prøve å beskrive det litt bedre og da kun i subjektive termer.
    Det er mer oppløst, luftigere, mer detaljert og gjennomsiktig, bedre og mer distinkt tonalitet etc.
    En slik endring er en av de der A / B testing blir helt unødvendig, det er så åpenbart, du må bare hente haken på gulvet ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En god Be driver vs en standard driver låter veldig mye bedre...selv med "standard" lydkort og "standard" forsterker.
    ...etter mine praktiske erfaringer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.490
    Sted
    Langesund
    Beryllium er så tilstede når den skal, og så fraværende når den skal, og har ikke den egenskapen mange andre diskanter har, som er å rope på oppmerksomhet i tide og utide.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Zero, jeg har på gang noen Radian Be drivere (ikke så veldig dyre) med custom horn som snart er klare for proto test.
    Ta deg en tur å lytte litt....når de er klare.
    ...jeg trur dem blir bra, men vet ikke ennå. ;)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er ganske slåene hvor liten utvikling vi har hatt lydmessig igjennom tidene. Mye Hype!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Zero, jeg har på gang noen Radian Be drivere (ikke så veldig dyre) med custom horn som snart er klare for proto test.
    Ta deg en tur å lytte litt....når de er klare.
    ...jeg trur dem blir bra, men vet ikke ennå. ;)
    Den invitasjonen satt jeg pris på! 😀😀
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Bruker du tad 4001 i dag? Sikkert et suverent element. Dette elementet skal vel ikke behøve noen avlastninger i toppen, selv om dette sikkert er positivt. Jeg benytter Coral som HF topp. Treveis et vel minimum for disse oppsettene

    Trehornet mitt har noen hardplastføtter limt fast som er direkte degraderende for lyden. Jeg har montert noen sd-føtter under disse.igjen. Dette var en befrielse lydmessig og et stort løft ifm klarhet. Kommer til å erstatte disse plastføttene med noe mer fornuftig. Har også vurdert å overflatebehandle hornet med en eller annen fornuftig løsning. Personlig har jeg mye glede av å forbedre eller teeeke egne komponenter i stedet for å bytte ut hele tiden.

    En annen ting som jeg bestemt mener kan gi et ganske stort løft lydmessig er å ta hensyn til beskyttelseskondensatoren for hornet. Jeg har kjørt uten og er ikke sikker på at dette låt noe bedre enn med en topp kondensatorkombinasjon. Beste løsningen jeg har kommet frem til er en 68uf mundorf olje/ 22uf jantzen Silver/.22uf audio note sølv. Det kostet litt, men det ble fort glemt, for å si det sånn.
    Leser at mange ikke bryr seg stort vedrørende kabler. Det er ikke min erfaring. Det er bare å bytte ut for test. Dyrt behøver det ikke være. Eks DIY Belden og Duelund med rimelige Wattgate og klh. Alt uskjermet.
    Føttene som sitter på er ikke limt, de sitter med dobbeltsidig tape, de kan sikkert lett vippes de av medstem jern eller lignende.

    Det er trosse som har montert føttene på horna dine 🤣🤣 Men må få si du er på feil spor vedr. forsterker..... 🤔
    syns acryl føttene det så jævla sexy ut jeg:)) men hadde slike gummi greier under der igjen,
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Halloys! 😀
    Mener du XTZ eller klasse A amper? Jeg savner mine FW F5 når alt kommer til alt. F5 har noen elementer jeg ikke liker. Eks varme og dc tvers igjennom.
    kommer du over et slikt sett på Finn, gjerne billig rundt 2-2,5 lapper, kjøp det og test på comp driverene
    6FD2204E-7781-44B9-8A32-A860F595C86C.jpeg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    .... eventuelt brukt Anaview AMS 0100.
    Billig, og låter vakkert på komp.drivere. ;)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fine ampforslag her. Takk😀
    Hvilke berylliummembraner passer til Radian 950pb? Eller er dette en dårlig ide? Må høre dette over tid.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    DET er ingen dårlig idé...... Radian leverer til 950 og.... Reconingspeakers.com...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    BeX 4008/4016 Truextent, eller orginal membran 1245-8/16 til Radian 950
    Regn med kostnad på +/- 20 k.
    ...og muligens lengre leveringstid.

    Jeg forespurte Be membraner til JBL 2450, og fikk svar på ca 3-4 mnd. leveringstid.
    Gadd ikke vente, og kjøpte nye Radian drivere m/Be.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sikkert ingen dum ide til de driverene dine, men i det hornet med så lav deling er det ingen god ide, hornet er rett å slett for lite.
    hornet betegnes som et 400 hz horn, dvs 800 deling med beryllium.

    har også en Anaview AMS 0100., Kringrex gjerne 1/2 prisen, de er omtrent like gode, men begge er vel vriene å få tak på
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Med bratt deling kan det fungere med deling på 700.
    Men det vites ikke før man har testa/hørt.
    Ingen fare med å ødelegge Be membraner i en leilighet med naboer.
    De kommer med utkastelses ordre lenge før membranene ryker.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    det fungerte i det minste ikke med 4001 24 db i det hornet, men mulig Radian klarer noe Tad ikke klarte, kanskje ikke så dyrt å teste eller, kan selvsagt ha noe med volum å gjøre:)stresset BE høres ikke ok ut.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Audiolense oppgir oktaver ifm avskjærings steilhet. Hva er feks 2 oktaver mot db? Eller 1 oktav?

    Deler pt på 700hz med gode resultater. Kan sikkert dele høyere også uten problemer. Har tidligere brukt 800. Etter at jeg dempet og avstivet kassa er dette ikke kritisk.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette er delingen jeg bruker. 700/7000Hz. Den er over 2 oktaver i AL. Første vertikale streken er 10Hz,
    Det ble nevnt i denne tråden at BE må deles høyere... ? Vil det si at Aluminium kan deles lavere?

    1638707521578.png
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En storformats driver, dvs, jbl 245x serien og TAD 4001, 4002, 4003 kan uten problemer deles med mot 500hz i hjemme miljø.
    Sannsynligvis lavere. Det er ofte hornet som er en større grunn til å vurdere delefrekvensene
    Det samme vil gjelde radian med 4 tommers membran.
    Jeg tror det er mye man kan lære seg i bruk av AL før default steilhet av deleflanker blir noe avgjørende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn