Zerostat sitt første hornsystem med tilhørende audio konfigurasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Slik ser responsen ut på JBL 4306 i hula mi.
    Jeg har hatt mine grunner for å ikke ha ferdige butikkhøyttalere i hus de siste 10 åra.
    Hadde lyst å teste litt for å se om det er gjort noen fremskritt fra produsentene, men det ser heller dårlig ut.

    20201213_193727.jpg


    Alt jeg har hatt av DIY de siste åra, både måler og låter mye bedre enn dette.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Slik ser responsen ut på JBL 4306 i hula mi.
    Jeg har hatt mine grunner for å ikke ha ferdige butikkhøyttalere i hus de siste 10 åra.
    Hadde lyst å teste litt for å se om det er gjort noen fremskritt fra produsentene, men det ser heller dårlig ut.

    Vis vedlegget 681915

    Alt jeg har hatt av DIY de siste åra, både måler og låter mye bedre enn dette.
    Det er vel målt i ss, så da er det både høyttaler og rommets innvirkning som måles.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jo, det kan vel være. Men når jeg sammenligner råmåling med et par velkonstruerte studiomonitorer som står i et helt ubehandlet rom i etasjen over så lurer jeg litt.
    Heller ingen perfekt kurve, men både ser og låter mye bedre enn hva JBL har hostet opp for den nette sum av
    ca. 24.000kr. par.

    20201213_203512.jpg


    Dette blir litt off topic. Beklager det.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her er resultatet med et toveis system. Bass og Horn. Deling ved 650Hz over 1 oktav. Nederste kurve er resultatet med Target under. Legg merke til den gule kurven som da stammer fra frekvensmålingene. Bruker 9 db Bass Boost max.
    Target påvirker mer lydmessig enn det som er synlig i kurvene.

    1607890640770.png
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ulla har kommet med hele mosedotten! :ROFLMAO:

    Pakken kom fra UK i dag, uten problemer, med Pure Wool Sound Absorbent Felt. Filten er totalt støv og luktfri. Bare et svart anslag av nytt strikketøy som avslører opphavet til produktet. Aldeles supert produkt. Gleder meg til å jobbe med dette.

    Jeg skal først lime Bitumen-plater på veggene i den avstivede kassa. Bestryker kontaktlim over flatene før Bitumen limes på plass. Spraylim påføres deretter over Bitumen som vil gi feste for ullfilten. Regner med å dekke alle flater innvendig, også bak på magneten på elementet (ikke over hullet i magneten). Så er det lytteprøve. Hvis mer demping antas å forbedre lyden, vil jeg spraylime et ekstra filtlag i kassa rett bak, ved siden og toppen av elementet.

    Pure Wool Sound Absorbent Felt.jpg
    bitumen.jpg
    bassbox avstiv Full_e.jpg

    Ullfilten, Bitumen fra Biltema og kassa dette gjelder. Skumgummien som allerede er i kassene skal ut. De runde avstivningsstokkene skal erstattes med en annen løsning. (Kondensatorene skal brukes ifm Coral diskantene. )

    Bilder underveis kommer.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det enkleste er kanskje det beste. En AL targetfil som faktisk funker bra her! Da etter audiophile ører. :eek:

    1608216961284.png

    ENDRET TIL KORREKT TARGET
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En annen sak ifm med oppsettet.
    Blir det noe gøy med RØR på hornet og vil det da matche med transistor i bunn og topp?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Må ikke blande inn rør her ......Det blir bare søl :cool:
    Vi anbefale å trekke Targeten mye raskere ned under 35-40 hz da det går mye effekt bort i ingenting her .
    Noe output under tuningfrekvens av kassen får du ikke til uansett på E145.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Må ikke blande inn rør her ......Det blir bare søl :cool:
    Vi anbefale å trekke Targeten mye raskere ned under 35-40 hz da det går mye effekt bort i ingenting her .
    Noe output under tuningfrekvens av kassen får du ikke til uansett på E145.
    Okay! 😀 Men, se på innlegg #46, der viser den filtrerte frekvenskurven output ganske langt ned.
    Takk for all hjelp så langt, Arne.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Hvis du da sjekker korreksjonsfilteret så vil du se en kraftig boost på frekvenser som ikke gjengis uansett hva målingen viser som igjen er bortkastet energi 😩
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Trodde dere hadde lært at det gir best resultat når target følger den målte avrullingen av responsen i bassen - Gir klart minst pre-ring
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Trodde dere hadde lært at det gir best resultat når target følger den målte avrullingen av responsen i bassen - Gir klart minst pre-ring
    Er det ikke det jeg gjør her? Dette er Target and Målingen:

    1608215618514.png


    Dette er Korreksjonsfilteret og Target: ( Korreksjonsfilteret er øverst og jeg klarer ikke kappe dette i endene. Dette bare skjer ved generering.)

    1608216213747.png
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis "prevent bassboost" er aktivert i corr. prosedyre, tror jeg ikke det er så kritisk hvordan target er utformet nedover.
    Den vil følge avrullingen uansett.

    Med denne funksjonen IKKE huket på, så gir det veldig forskjellige resultater med utforming av target i bassen.
    Jeg har eksperimentert en del med dette. Enkelte ganger blir det helt katastrofe, men det kan i visse tilfeller bli veldig bra....noen ganger bedre enn med funksjonen skrudd på.
    Avhenger sikkert av flere ting...kapasitet, plassering, eksternt bassystem...osv.osv.
    ...eller flaks/uflaks 😜
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    I morgen ankommer en XTZ Edge amp i hus.
    EB0C5AAE-90C4-4673-96FF-2176015C5307.jpeg
    Den skal drive bass og noe midrange. Flytter FW F5’ene til horn og coral tweeter. Coralene får Jantzen Silver z-cap’s. I boksen ligger cappen trygt. 😀
    64682081-ADF0-4E17-9D8C-7F177D219B0C.jpeg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Prevent bassboost brukes vel ikke.
    Hadde vært fint om du forstørrer opp begynnelsen av stepresponsen. Der ser vi prering
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tenker du på innlegg #55? Det du ser er korreksjonskurven og target.
    Den er på. Bruker nå 6dB Max. Tipper targetkurven fikser dette bra.
    Skal forsøke å vise hva du etterspør.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    XTZ EDGE 2-300 i hus og inntrykket ligger klart. jaja... Klasse D er Klasse D. Akkurat som jeg forventet. Ikke verre eller bedre en andre Klasse D amper jeg har testet. Tipper dette der normen innenfor rammen av denne typen forsterker.
    Mine FW F5 er milevis bedre. Tydeligst er mellomtonen og det "organiske svinget". Magisk! Med F5 forstår en lett hvorfor utøverne står på senen. Jeg hadde faktisk forventet en "bedre" bass med EDGE. FW F5 må derfor ha gode kvaliteter også nedover. Tipper en FW F5 Turbo hadde vært min greie. Da får jeg se hva jeg gidder å sette sammen.

    XTZ EDGE 2-300 hadde nok holdt som ren bass-amp, men utfordringen hos meg er at mitt system spiller masse mellomtone i bassystemet. Deler oppover på 650Hz. Da er det kjørt for amper som ikke leverer i dette området etter min smak. Det er vel kanskje en fare for at jeg er superkritisk på stemmer og der jeg mener indrefileten sitter i musikken min.

    -----

    Det er helt tydelig at systemet mitt avanserer stort på Coral'ene som nå spiller via FW F5 fra 7K og oppover. Mer luft og utstrakthet. Dette var supergøy! Helt nødvendig IMO.

    3 veis-delingen i Audiolense:
    Første vertikale streken er 10 Hz.
    1609607336286.png


    Setter stor pris på amp-forslag til systemet!
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg må nok revurdere inntrykket av xtz Edge 2-300. Etter litt kabelbytte, underlag og Target/Audiolense -endringer, kom denne forsterkeren til sin rett. Lydbildet sitter som et skudd. First watt F5 presenterer et annet lydbilde og er en bedre forsterker. Førsteinntrykket jeg fikk av xtz Edge er visket vekk. Som sakt er nok F5 en bedre og mer forførende forsterker, men Audiolense og oppsettet mitt elles takler nå xtz Edge bra. Skal bli spennende å høre hva nok en Edge klarer å fremdrive på hornet.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er helt utrolig hvordan lydbildet endrer seg med en horn-topp (Coral H105) i tillegg. Bruker nå 3 stk XTZ EDGE amper i systemet. Hele lydbildet er LANGT mer gjennomsiktig, transparent og ikke minst interessant med denne toppen i tillegg. Dette overrasket meg stort. Blir spennende dager fremover med nytt lytterom og justering ifm Audiolense.

    Per i dag har jeg en asymmetrisk høyttalerinstallasjon som forårsaker en noe ugunstig bass. Dvs kansellering ifm en HT. Problemet startet ved ca 50Hz. Akustiske problemer er ikke noe å spøke med. :eek:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja jeg ved ikke... jeg skal først drikke vin når bøfferne er stegt færdig...

    Men jo så Skål da :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det begynner å flaske seg her.
    Vurderer å teste ut å flytte delingspunktet mellom LOW og MID fra 650Hz til 500Hz. Bruker en 68uF Mundorf EVO Oil som protection cap. Tenker å parallellkoble denne med en 18uF Jantzen Superior Z-Cap, som da vil gi meg ca 85uF. Står da denne i veien for tekt delingspunkt på 500Hz?

    LOW: JBL E145 8Ohm
    MID: Radian 950PB 8Ohm

    HIGH: Coral H105
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En beskyttelseskondis i passelig størrelse vil nok uansett dra ned litt i de lavere frekvenser.
    Audiolense vil kompensere dette.
    For 500hz deling funker nok både 68uF og 85uF.
    En annen ting er å pushe nedre grense på hornet, straffer seg fort med ikke så bra lyd.
    Men er bare å prøve :)
    6-800hz en eller annen plass vil jeg anta er fornuftig med det hornet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En beskyttelseskondis i passelig størrelse vil nok uansett dra ned litt i de lavere frekvenser.
    Audiolense vil kompensere dette.
    For 500hz deling funker nok både 68uF og 85uF.
    En annen ting er å pushe nedre grense på hornet, straffer seg fort med ikke så bra lyd.
    Men er bare å prøve :)
    6-800hz en eller annen plass vil jeg anta er fornuftig med det hornet.
    Okay!
    Hvor bratt ville du delt? Kan det være en ide å dele steilhet forskjellig ifm hornet og bassen? Eks i AL, 1 oktav for bassen og 2 oktaver for hornet?
    Innbiller meg også at en mix av disse kondensatorene vil bli bra. Kondensatorer i serie er en rimelig showstopper, hvis ikke disse er av topp kvalitet.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke noe fasitsvar.
    Må nesten bare prøve deg frem.
    Bare at ville ikke delt for lavt med det hornet.

    Hvordan AL fungerer med ulike ordens filtre aner jeg ikke, da knapt nok forstår hvordan delingen er oppbygd i seg selv.
    Kanskje noe som gutta i AL tråden kan svare på?

    Angående beskyttelsekondiser kan en jo gjøre som meg, gi pokkern og bare tenker på verdi.
    Eller en kan gjøre det til en stor greie og benytte flottere saker om en skulle høre forskjell.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jobber med nytt lytterom for tiden. Har ikke fått testet stort etter at jeg oppgraderte bassboksene mine. Jeg må ha hatt rimelig flaks med dette prosjektet. Deler nå på 800hz over 2 oktaver og det fungerer aldeles flott og rent. Bassen er dypere helt hinsides ren og kontant. Deling på 800hz hadde vært helt utenkelig før modden. Aldri hatt mer «åpen» lyd.
    Største problemet med boksene er vekten. For å si det sånn, så står dem stødig. 😅
    Skal jobbe med underlag og som sakt selve rommet i vinter. Kommer nok til å angripe veggen bak HT’ene ganske raskt. Har tenkt å lytte frem med noe jeg kan flytte på.

    F3E36CAD-7C2C-4C70-8FE4-420A3C8A3E21.jpeg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Først nå begynner jeg å forstå og få kontroll over lytterommet. Plassering av DAAD'ene er nok best slik for tiden.
    lytterom 3.jpg


    Her tester jeg ut muligheter og påvirkning. En sofa kommer rett foran denne hyllen. Det er et ganske stort teppe mellom HT'ene og lytteplass. Taket er ikke dempet og lar det stå urørt. Dette skal testes ut før jeg bestemmer meg å dempe videre. Plages ikke av refleksjoner derfra. 260cm under taket.
    lytterom 1.jpg

    Veggen bak hodet er "dempet/diffusest" med bokhyller og "Echo Busters". Noen av disse tror jeg er bassfeller. Det er en litt stiv plate i disse. Noen andre har en slags "skummgummi" inni. Noen som kjenner egenskapene på disse?

    lytterom 2.jpg


    Trodde jeg ville savne dypbass med disse JBL E145 basselementene, men nei... dette er helt rått. Bassen jeg har hatt med alle min tidligere høyttalere er latterlige i forhold. Hva med resten av lydbildet? Det å skru på Audiolense er en drøm av muligheter og åpenbaringer. Superfornøyd
    1633427282856.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn