Ymirs audiofile liv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Curing Ground Loops

    Litt mer

    Goal: ensure that each device has zero or one (preferably one) path to earth ground.
    Now that you have collected information about which devices in your systems are potential contributors to ground loops, you are in the position to take action to cure them.
    [h=2]Map out the Problem[/h]One good way to come to terms with the situation is to make a simple block diagram of devices throughout the house which could form ground loops. Specifically, be sure to include any and all devices which your tests have show provide electrical continuity to other, remote devices, outside of the ubiquitous powerline connection. To avoid unnecessary clutter, only draw in the connections capable of passing ground loops.
    Here is an example of several systems in different rooms tied together both by the powerline and by the common CATV cable:
    In this hypothetical example, there were (an amazing) five televisions, two with VCRs, plus two computer systems with cable modems. Only two of the video systems (one with a VCR, the other just a TV) and one of the computer systems were found to be able to contribute to ground loops, per the tests of the previous page, so only these systems were drawn, for clarity.
    In the drawing, the thicker lines represent the coaxial cable of the CATV system, and the thinner lines are either power cords or standard “RCA phono plug” shielded interconnect cables, for either audio or video. Note that even though the actual TV-VCR hookup will have at least three of these cables (Left audio, Right audio, and Video) and possibly more, the tests showed that any one of these could form a ground loop, so only one need be drawn, for simplicity (and it does not really matter which one is represented in the drawing).
    Next, draw in the possible ground loops, in some easily visible manner (drawn in different colors here):
    Yes, it’s messy…ground loops usually are! The green loops are attempting to show that each system, all by itself, forms a loop between the powerline and the cable. This is thanks to the mandatory grounding of the CATV cable as it enters the house[SIZE=-1][1][/SIZE].
    The blue loops are attempting to show that, even if the cable line to the pole and the mandatory cable grounding block are disconnected, each pair of connected A/V systems still forms its own ground loop.
    [h=2]Analyze the diagram(s)[/h]Now it’s time to carefully scrutinize the situation, and start choosing changes to form an overall solution.
    The following considerations guide this process:

    1. What one can do, safely and legally,
    2. What is easy to do,
    3. Which are the fewest changes with the maximum improvements?
    Since we know that making any ground loop-breaking changes to the A.C. power cord/powerline side of the loops is both illegal and unsafe, consideration A above reminds us that we can forget about any changes here. In this example, that means that our remedies will be confined to modifying the cable hookups.
    Looking again at the diagram, we see that most of the loop lines congregate along each of the individual cable feeds to each A/V/computer system. In fact, if my drawing had not been so sloppy, one could more easily see that each of these individual feeds supports 3 ground loops: two blue, one green. So, if there were some way to isolate each of the A/V/computer systems in terms of ground continuity, yet still allow the full desired cable signals to pass, that should break all the ground loops and cure the problems. Is there such a device? Yes….
    [h=2]Fix the Problems[/h]An isolation transformer is a device which, in the case of cable signals, allows all the desired signals to pass freely, while interrupting ground continuity, hence breaking ground loops. As i am presently both lazy and busy, you will need to refer to other websites for details on what is readily available in the way of CATV isolation devices. Besides using the usual search engines, try ferreting around these sites:
    FAQ - Ground Loops
    Ground loop problems and how to get rid of them (somewhere on this site is information on both building and buying isolators).

    When seeking information on isolation transformers for CATV systems, be aware that there are several other devices used in electronics which are also called “isolation transformers” which are of no use on CATV systems. Most commonly, there exist A.C. power isolation transformers. In addition to being big, expensive, and sometimes noisy, these will NOT break the A.C. powerline path portion of the ground loop.
    [h=3]A Reader Helps Out[/h]Rich P. was kind enough to forward some information regarding one ready-made isolation device: Calrad 75-504 D.C. Ground Blocker and Isolation Transformer. Rich goes on to write:
    Unfortunately none of my local stores carry the CALRAD products, so I will have to mail-order it. It is available from Cables & Connectors Inc. as stock No. 2118.​
    [h=3]What I Do[/h]When i need cable isolation, instead of seeking out (or making) a one-piece CATV isolation transformer, i prefer to use the much more common and inexpensive, off-the-shelf impedance matching transformer, or “balun”:
    One of these alone will not do the job. In fact, it will totally mess things up: not only does it have the wrong kind of connector (the wires with spade lugs) on one end, the electrical impedance at that end is incorrect to match the cable. Two of these are needed, connected back-to-back:
    Important: at least one of the two matching transformers MUST have No D.C. continuity between the threads on the “F” connector and the spade lugs. (It is OK if both of the matching transformers block continuity). Use your continuity checker and make sure this is true, otherwise nothing will be accomplished and the ground loop(s) will remain!
    Here are some makes and models reported by readers of this site which have D.C. continuity from threads to lugs:

    • General Electric AV93202 (75-to-300 ohm)
    • General Electric AV93201 (300-to-75 ohm)
    Please note that, while these two products together will not provide the necessary D.C. isolation, either one with some other isolating device will work. And these items will very likely work fine for use as intended by the manufacturer.
    While entirely satisfactory from an electrical standpoint, having threaded F connectors on both ends of our made-up isolation transformer may require other adapters and/or connector changes. To avoid this, try to use:

    • one matching transformer as illustrated above, going from a threaded F connector on the 75 ohm side, to wires on the 300 ohm side, connected to:
    • a second matching transformer with two screw terminals on the 300 ohm side, and a slip-over F connector on the 75 ohm side:
    Connect the two together, like this:
    This arrangement may easily be plugged in between the end of the CATV cable and the VCR or TV or computer cable modem etc. with no other adapters nor connector modifications needed. Be sure that this overall assembly does NOT have continuity between the F connector outer shells! Otherwise, as noted above, the ground loop is not broken. Do not take anyone’s word for whether or not a particular device isolates cable shields - measure it yourself, always.
    In the example, three of these assemblies would be needed to break all known ground loops. Whether or not all three would actually be required to cure problems in a particular installation is unpredictable, as not every ground loop will cause problems. Each of the three assemblies could be installed at the VCR/TV/computer modem end, or at the cable splitter end, whichever is more convenient (and it is not necessary to make the same choice for each system).
    [h=2]But…but…but… what about…?[/h]This concludes Sonic Purity’s half-baked attempt at helping you cure your ground loop woes. Hopefully, something here was helpful to you. Someday perhaps i will either improve these pages, or remove them and only refer folks to more thorough treatises on other sites.
    Here is my entire collection of ground-loop-related sitemarks:
    Ground loop problems, and how to get rid of them
    Ground Loops, or 'Let Me Hum A Few Bars' [SMR]
    FAQ - Ground Loops, video hum bars, audio buzz
    Grounding Affects Noise & Safety (Yamaha Pro Audio)(link broken by Yamaha and too hard to re-find on their awful website… Good Luck!)
    Antenna isolator building

    When i tried a Google search as i wrote this in late September 2000, i found many tens of decent-looking ground loop-related websites… nearly one hundred, in fact. As noted at the beginning of these pages, feel free and encouraged to keep searching for more information on ground loops. I am truly sorry that time, resources, and personal knowledge limitations preclude these pages here from being more thorough and comprehensive. Because none of the sites i visited was oriented to the non-technical homeowner, i decided to put these pages up anyway.
    In the future, we can only hope that, like SCSI and Wintel Com port IRQ dip switch madness, metallic cabling from the CATV company, the telephone company, and long loops in our own homes, disappears. Since optical fiber has no D.C. continuity, it cannot and does not form ground loops, no matter what. With its excellent immunity to lightning and other electromagnetic interference/damage, plus vastly superior bandwidth, it truly performs head-and-shoulders better than any metallic cabling. We can only pester our local government right-of-way gate trolls and fiber entrepreneurs, and hope that it reaches our homes sooner rather than later. Apparently some folks around Sacramento, California are already so lucky, thanks to SureWest.
    [HR][/HR][SIZE=-1]1[/SIZE] Actually, conscientious cable installers who truly follow Article 820 of the N.E.C. are doing everything possible to minimize these loops. 820-40(b)(1)(1996 edition) requires that the cable shield ground connection as it enters the house be made to the existing building grounding electrode system, i.e. the house wiring conduits (if metal) or water pipes (if metal), or similar (see the actual N.E.C. for important, correct, precise details). While decidedly safer and somewhat less likely to yield major problems, even these fully legal installations still form ground loops, which often are still able to create annoying hum and/or other problems.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Noen bra linker

    Ground loop problems and how to get rid of them Written and copyright by Tomi Engdahl 1997-2013

    Read more at:
    Ground loop problems and how to get rid of them

    Ground loop problems and how to get rid of them



    Earthing (Grounding) Your Hi-Fi - Tricks and Techniques



    IntroductionIt is not uncommon to see hi-fi equipment with the earth (ground) disconnected from one piece of equipment or another, usually to prevent a hum loop which ruins the listening experience. However, there is nothing quite like being electrocuted to really ruin the experience should something go wrong!
    Electrocution
    First, a quick word on electrocution. It is not fun, and electricity kills a great many people worldwide every year. A current of 50mA (barely enough to make a low wattage lamp even glow) is sufficient to send your heart into a state called 'ventricular fibrillation', where the heart muscles are all working out of synchronisation with each other. Little or no blood is pumped, and you will die within about 3 minutes unless help is immediately at hand.
    Sometimes (but less often), your heart will simply stop. If this happens, it is possible that with external heart massage that it might re-start, and occasionally it might even re-start by itself - rare, but it can happen. The result of fatal electrocution is that you will no longer be able to enjoy the hi-fi that you have spent so much time and money putting together, and all other earthly activities are similarly curtailed
    .
    This article has been prompted by many e-mails I have received asking about hum, earthing and what should be done to ensure that equipment is safe, and does not hum. There are other causes of hum in a sound system other than electrical (safety) earthing issues, but I will contain this particular article to the basic issues of safety and eliminating hum loops while maintaining a high degree of safety.
    The regulations regarding safety earth connections vary from one country to the next, and I do not have the details for each case. This article is general, and if unsure, you should consult the appropriate electrical supply authority in your country to obtain the rules that apply to you.

    I have used the terminology I am familiar with - the live conductor is called the 'active' and the return conductor is called 'neutral'. The safety conductor is called 'earth' or sometimes 'earth ground' (particularly in the US). These terms differ, so make sure that you know what they are called where you live.
    [HR][/HR]How The Safety Earth WorksThe basic idea of an electrical safety earth (or ground) is pretty much the same everywhere, but the details can vary widely. The case (chassis) of the equipment (and except for special situations, the internal electronics) is connected to an earth pin on the mains outlet. This is then connected through the house wiring and switchboard to an electrically solid earth point, which is commonly a copper water pipe (no longer allowed in Australia or NZ), or an approved earth stake buried deep into the ground.
    In some systems used elsewhere, the earth wire is separate back to the distribution transformer, and in others the neutral is also the earth up until the household switchboard. Australia and New Zealand use the 'Multiple Earth Neutral' (MEN) system, where there is a bond between neutral and earth at each household (or unit complex) main switchboard. The maintains the lowest possible impedance for the safety earth. Other countries have different regulations and systems - look it up for your location or ask an electrician if unsure.
    Should a fault develop within the equipment that causes the active (live) conductor to come into contact with the chassis, the fault current will flow to earth, and the equipment or main switchboard fuse or circuit breaker will blow. This protects the user from electric shock, bypassing the dangerous current directly to earth, rather than through the body of the unsuspecting poor bastard who just touched it. If this experience does not kill, it will invariably enrich the vocabulary.
    Earth leakage circuit breakers (RCD - residual current detectors - see below) measure the current in the active and neutral conductors. If these differ by more than a few milliamps, the circuit is disconnected. The principle is simple - if the current in the two wires differs, some of it must be going somewhere that is undesirable, so the supply is interrupted almost instantly. While these are mandatory in some countries (or under some circumstances), it is best not to rely on any advanced technique, but provide a system that is intrinsically safe - this is extremely difficult in reality.
    There are exceptions to the basic earthed equipment method of protection. Some equipment is designated 'Double Insulated', and usually has a symbol of two concentric squares that indicates that the equipment is double insulated, and that an earth connection is not needed (or in some cases must not be used). The common plug-pack (wall-wart) power supply is nearly always double insulated, and such equipment has reinforced insulation, designed to ensure that it is not possible for the live AC connection to connect to the secondary electronics in any event - including a complete meltdown. The electrical safety tests to verify that a product meets the Double Insulation standards are rigorous and expensive, and are very difficult to meet with high powered equipment, and even more so when the equipment has a metal case. Nearly all power amplifiers (for example) are not double insulated, and require an earth connection.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg fulgte med på de 10 1/2 første sidene av denne tråden, men nå begynner jeg å gi litt opp. Går det an å gi en slags oppsummering eller konklusjon? Hva skal en stakkars som bor i Blærum gjøre? Gi blaffen, kjøpe strømrenser eller gå på konsert i stedet for å høre på Hi-Fi?

    PS Dette innlegget er faktisk ikke sarkastisk ment. Jeg lurer bare på hvilken vei dette bærer. .....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Støy er faktisk så komplekst eller komplisert.
    Og dette (ground loops) er bare en liten del av støyproblematikken.
    Jeg er så heldig at jeg ikke plages (måler ikke noe heller) med støy.
    Ingen av enhetene i mitt anlegg er koblet til nettjord eller annen jord.
    Jeg forsøker å ha alle chassis koblet sammen. Dette er nok litt avhengig av hva som til enhver tid brukes.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fulgte med på de 10 1/2 første sidene av denne tråden, men nå begynner jeg å gi litt opp. Går det an å gi en slags oppsummering eller konklusjon? Hva skal en stakkars som bor i Blærum gjøre? Gi blaffen, kjøpe strømrenser eller gå på konsert i stedet for å høre på Hi-Fi?

    PS Dette innlegget er faktisk ikke sarkastisk ment. Jeg lurer bare på hvilken vei dette bærer. .....

    Hvilken vei?

    Som nevnt tidligere,"Det er veien som er interessant,ikke målet" :)
    Vi får alle gå våres egne veier og ta egne avgjørelser på de erfaringene vi har tilegnet oss.
    Noen ganger blir det feil,andre ganger riktig.Det er og litt av problemet med å dele...

    Mener at begynnelsen og slutten er det viktigste innen HiFi,dvs. strømmen og rommet.
    Må og si at jeg er nå lei og sliten.Gammel mann som har mistet litt av gnisten mht. dette "prosjektet".
    Litt dumt når det endelig ser ut til å fungere med lyden,at en og har mistet interessen for musikken...

    Eller får jeg enda en gang benytte anledningen til å komme med en favoritt,av Garborg.




    På hi sida


    Eg spurte ein gamald man:
    Kva hev du lært av livet


    Han såg på meg med augnekast
    som kom liksom langt burtantil;
    Og han sa:
    Vil du høyre på meg,så høyr;
    Og tenk etter mine ord når du kjem så langt!


    Eg var ung og visste alt.
    Og eg spara meg ikke;
    Eg sa det eg visste og noko til,
    Og undrast på,
    At mine sterke ord ikkje snudde verda.


    Dei gamle høyrde eg ikkje på;
    Dei hadde eg vondt av.
    Og når dei tala om livet
    lo eg og blunka til mine jamnaldrande;
    Kva veit dei om livet
    Som har gløymt det?


    Men eg vart eldre og laut i skule.
    I den skulen som ein må gå,
    Når ein trur at ein veit alt.
    Læraren heiter Ill Røynd,
    Og lærestundene heiter Vonbrot.


    Difor er skulen lang;
    For Vonbroti er mange;
    Og nye er dei for kvar som røyner dei.
    Du fekk ikke det du vilde.
    Eller du fekk det,
    Og det var ikke det du vilde.
    Eller det var det du vilde,
    Og du miste det.
    Dine store verk var lite tess.
    Det du meinte best
    Vart til det verste tydt.
    Det du sette di von til
    Vart fall for deg og tap.
    Det du venta deg mest av
    vart steinar i vegen din
    Og gråe hår på ditt hovud.
    Og alt slikt som ein høyrer jamt,
    Men berre i denne skulen får tak på.





    Eg gjekk for Ill Røynd.
    Og eg lærde og lærde.
    Og di meir eg lærde,
    Di mindre viste eg.
    Underlegt er det
    Å koma på hi sida synkvervingi,
    og sjå at alt er annarleis,
    Og noko reint anna;
    Og kvar gong seier du:livet er lygn.


    Meir og meir opp-rådd står du der
    Og ser på denne himmelblåe verda
    Som ser så ærlig ut;
    Og sistpå skjønar du at du ikke skjønar.
    Men utlærd er du ikke,
    For du ser sanning gjenom lygni
    Og meining opne seg som eit klokt auga
    På botnen av meiningsløysa;
    Og det varer lenge før du kjem så langt.


    Ein dag stod eg rådlaus og oppgitt
    Og såg meg tilbake;
    Og den dagen var det visst
    At håret mitt vart grått.
    For redsla tok meg,
    Og heldt meg lenge.
    Eg såg og laut tilstå for meg sjølv:
    Sannelig,du er gamal vorten.
    Og livet ditt er ulevt.
    Kvar i verda har du gjordt av det?


    Eg laut slå meg til ro
    Som eg kunne best.
    Og eg trøysta meg
    Som så mange.


    Men det er manns trøyst,
    Når han hev fari villt,
    og tulla seg bort,
    Og vaknar opp-rådd og i pina:
    Eg vil vitne for mine brør,seier han,
    Mine unge brør,
    At ikke dei og skal koma til denne pine stad;
    Då hev eg endå ikke levt til inkjes;
    Ja dette var vel meiningi med livet mitt:
    At Ill Røynd
    Skulle gjera meg til lærar for androg til ein vegvisar.








    Og eg vitna for mine brør,
    Dei unge som enno stod frie:
    Ver kloke! Sa eg;
    Tru ikke livet
    Det er ei synkverving;
    det gjev seg ut for alt som ikke er.
    Det me flyg galne etter er dårskap,
    Vette-Ljos som lokkar oss ut på myri;
    Og når me ligg der bog søkk
    Og ikke kan vinna oss opp att,
    Så glir dei frå oss og flirer.


    Då lo dei unge.
    Og dei blunka til kvarandre og sa:
    Desse gamle,stakkar,
    Kva veit dei om livet som har gløymt det?


    Dette vart og ein skuletime.
    Den strideste:
    Mi siste von var broti.
    Men no forstod eg alt.


    Ung kan ikke læra av gamal.
    Kunne han det vart han gamal sjølv
    Og våga seg ikke på livet;
    Men berre den som vågar kan vinne.
    Difor er det lagt mein mellom gamal og ung,
    At dei ikke skal skjøna kvarandre.
    Kvart sitt mål talar dei
    Som står på kvar si sida av gata,
    Den kvar for seg må løysa
    Med livets farar og von.
    Og ikke du, men eg , sa Ill Røynd,
    Er sett til å vera lærar for dei unge;
    Du skal vera nøgd når du kjenner,
    At du kan vera lærar for deg sjølv.


    Eit stort tålmod fekk megt i meg.
    Og eg smilar no,
    Når eg ser all denne unge hast
    Med å snu verda.


    Det er ikke greit for dei unge;
    Dei har så langt fram;
    Og det er så mykje tull
    Dei skal igjennom.
    Når dei kjem og talar om livet
    Og vil læra meg kva livet er.
    Då må eg le;
    Og eg blunkar til mine jamnaldringar
    Og seier: desse unge stakkar,
    Kva veit dei om livet som ikke har levt det?



    Men djupast i mitt hjarta ynskjer eg:
    Gjev dei hadde ungdom nok.
    For med vår ungdom er det
    At me skal kjøpe visdom.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    SB ringte i dag for en prat ang e-post han sendte tidligere i dag.
    Årsak til problemene vi har hatt kan være sammensatt.

    SMPS liker ikke høye spenninger.Her lå den på ca. 240V.
    Den ble trinnet ned til 225V etter trafoskifte.Både hos meg
    og på de andre fordelingskioskene.

    Masse-havarier kan skyldes overspenninger (transienter),
    der el-komponenter har blitt svekket pga. "nettstøyen"
    og dermed ikke tålt transienter selv med lave verdier.

    "Støyen" kan også komme fra defekt/skadd isolator(er).
    Dette er det "støykontrollen" (Post og teletilsynet) sitt området.
    Dvs. frekvenser over 50nd harmoniske = 2500 Hz.

    Ellers er "støyen" på sentralnettet et tema som SB tar opp i e-posten.
    Det blir tatt på alvor høyere oppe i systemet også ser det ut til.

    Når det gjeldet stereoen min så får jeg se om jeg orker å kobble fra
    alle isotrafoene og forsøke uten,nå når forholdene har vært så fine,
    faktisk helt siden ca. 20. februar.(må jo da snu og vende på støpslene igjen:p)


    Fra SB:

    Jeg ser at Storli for tiden har noe forstyrrelse og at det varierer over dagen og uken, men det er ikke verre enn hva vi har sett før.

    Som jeg fortalte deg så har jeg invitert Statnett på et samarbeid. Statnett har gitt tilbakemelding om at de vil se på støyforholdene mer i detalj og at de da ser for seg et større prosjekt. Jeg vet ikke hvor mye eller om jeg får innblikk i dette.Status for dere i Hellandsbygd er at vi ikke gjør noe mer inntil videre. Vi får holde kontakten og at dere melder i fra dersom dere observerer noe som vi bør vite om.

     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Siden jeg/SB flere ganger har nevnt at f.eks. kapasitansen i en generator kan påvirke/være årsak til harmonisk resonans,som her ,23nd.

    Spurte SB om hvilke størrelser på kapasitansen aggregatet utgjør på sentralnettet.


    Et stort aggregat har typisk 0,3-0,5 micro om jeg husker rett.
    En resonans for 23.harm er gitt av:

    1150 = ½*pi (1/rot(LC)) med *L i Henry og C i Farad
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    NH

    Long time since..

    Siden det ikke ble noen tur i dag pga. mageonde

    Skånevik Bluesfestival 2015 - Blues . Rock . Soul . 2.-4. Juli

    måtte en fyre opp stereoen med

    220px-UriahHeep-Live.jpg



    Så til saken;


    Den 16.06.15 var vi i øydrift med diesel aggregat.

    Noise Harvester hadde vist et stabilt støybilde over lang tid.
    Ved innkobling til sentralnettet igjen forandret støybildet seg radikalt,
    og har frem til nå vert stabilt med likt støybilde siden innkopling.

    Fra stikk til AV utstyr bestående av bl.a TV,sat.tuner,AV forsterker (LG)
    og stk. elko dimmere tilsluttet.(Ingen spesiell reaksjon pga. dimmer, jamfør video til PS Audio)
    Ikke mye "støy" her.


    Deretter stereo (egen 16A kurs,1m 4mm2 til sikringskap).Preamp,DAC,Squeezebox og subwoofer
    er tilsluttet.Poweramp blir tilsluttet etter ca. 1min.20sek.


    Så puttes NH inn på sekundærsiden av støydempingstrafo hvorpå poweramp er tilsluttet.Dette er vel egentlig da en egen sluttet krets?


    Så til sist,NH direkte på inntak L 2 -3 og 1-2,gadd ikke ordne til noe for L 1-3.

    https://www.youtube.com/watch?v=xUjOZCfJ9MA

    https://www.youtube.com/watch?v=9vAs5NtoDQs


    Så,dersom jeg er heldig blir dette fulgt opp førstkommende tirsdag,da vi igjen
    skal være i "øydrift" noen timer.Håper da på å få fanget opp event. endredet
    støybilde ved innkopling til sentralnettet,som var en svært interessant erfaring.

    Litt om hva jeg tro er årsak til fenomenet.

    http://www.ieee.li/pdf/essay/passive_imd.pdf

    https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodulation

    Ha en fortsatt god kveld.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så fra dagens drift.
    Diesel aggregat fra 07.00 til ca. 13.50

    THD rundt maks. iht. forskrift,hovedsakelig forårsaket at svært høye 5 harmoniske = 250Hz.
    Detter er i denne sammenheng egentlig uinteressant.


    Her etter opp kopling til sentralnett igjen.
    Først NH i stikk tik Stereo,deretter i stikk til TV etc.Litt mer fart her enn tidligere viste eks i innlegget over..
    Viser også NH på inntaket,alle tre varianter.



    For meg betyr dette at brytere/kontaktflater i fordelingsystemet skaper mer "støy" enn egen og naboens el-utstyr.
    NB.Tittel på video er feil,så kommentaren til video er riktig i forhold til vist video.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    jeg tror du har ret , alle stik/bøsninger vil skaber en form for støj THD (bl.a. PIM er der vist noget der hedder) i forbindelse med at evt meget høje frekvenser passerer stik/bøsning forbindelsen, der vil også skabes en form jitter.

    Men det er endelig ligegyldigt hvad det alt sammen hedder fordi det er logik for fritgående burhøns at en stik/bøsning forbindelse må være et mere eller mindre svagt punkt, men nogen gange nødvendigt, og så er den ikke længere.

    Et enkelt apparat er forbundet igennem en tænd/sluk kontakt (samme problemer som ved stik/bøs) plus en sikring som også har nøjagtig de samme problemer som en stik/bøs forbindelse, derefter kommer en netbrønd hvor der tilsluttes en netledning igen via stik/bøs , derefter gå denne ledning typisk i en samle-dåse, igen via stik/bøs derefter forsættes til nettilslutningen i væggen via stik/bøs, der forsættes til sikringen i sikrings-skabet, som er den sidste stik/bøs forbindelse, som vi er herre over.
    Der kan opstår megen forvrængning ,jitter , og støj i alle disse kontaktpunkter.

    Jeg har selv loddet eller crimpet alt 230V AC sammen, forbundet alle apparater i et stjerne-punkt, hvortil der så er trykket en ledning til 230V AC uden stik/bøs.

    Men det er og bliver ulovligt at gøre disse ting såvidt jeg er orienteret , og skulle der opstår brænd eller lignede så har man et alvorligt forsikringsproblem , så nu er der advaret, jeg har naturligvis gjort det samme med alle kabler, linje, højtaler osv. alt er loddet eller crimpet sammen og det giver lige så meget eller mere i lydkvalitet.

    Enhver bøsning/stik forbindelse skal ses som en dårlig kapacitet plus en dårlig og ustabil modstand, det er de to ting der skal arbejdes med i forbindelse med skabelsen af den uundgåelige fejlkapacitet i stik og bøsninger, og tilsvarende lyder nogle lede-materialer bedre end andre i forbindelse med de uundgåelige modstande i stik/bøsninger, også det at der er forskelige materialer-overgange har sikkert en betydning. Og klart enhver form for magnetiske materialer skal udelades.
    Den eneste måde at undgår alle disse problemer på er som sagt at vælge den ultimative løsning, simpelthen undlader stik og bøsninger.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Litt mer og nye oppdagelser.

    Først ang ren ohmsk belastning.Spillte litt en lørdagskveld.
    Etter en stund ble lyden svært mørk og varm,alt for mørk og varm.
    Like ens var det søndag frem til etter kirketid,da ble "alt som før" igjen.
    Årsak,oppvarming av kapellet.Hadde ikke trodd at det kunne bli for mye
    med ren ohmsk belastning,men ny efaring viser noe annet.

    For tiden har naboene etter hvert begynt å varme opp med strøm sånn litt
    forsiktig.De er en del abonnenter her som har gratis strøm som delbetaling
    den gang de gav fra seg fallrettighetene for hundre år siden,og de sparer ikke.
    Avtalene varierer litt.Fra ca. 5 Kw til 15Kw.Noen valgte en engangssum,
    og noen fikk lyspærer frem til konsesjonen går ut om få år.Mange ble nok lurt.
    Så for tiden er innslaget med ren ohmsk belastning sånn passe dosert.
    Skal forsøke å finne ut hvor mange Kw kapellet og forsamlingshuset
    drar til oppvarming.

    Så litt om Noise Harvester.
    Merker ingen påtakelig forskjell verken på TV eller stereo om NH brukes eller ikke.
    Dersom den brukes som indikator på tilstedeværelse av høyfrekvent støy
    ser det ut til at som i helgen, da den våknet opp fra dvale og begynte å blinke
    rimelig raskt til tider det normalt vil være "støy" dvs. morgen og ettermiddag/kveld.
    Denne økte tilstedeværelsen av høyfrekvent støy hadde liten innvirkning på
    TV og stereo.Ikke ble det noen forandring med eller uten da NH heller.
    TV bilde var svært bra uansett.Har kanskje for få til å få noe virkning av NH :p

    Så litt om utsagn i videoen til PS audio lenger oppe i tråden.Ca. 2min.45 sek. ut.

    Regeneratoren deres fjerner ikke høyfrekvent støy.dvs fra 10 KHz og opp.
    Den tiden jeg brukte PS Audio PPP fungerte den aldri som forventet.
    Slik kan det se ut til at den nye heller ikke gjør.Selv lavere frekvenser,
    da forstått som overharmoniske (opp til 2500Hz) ble kun redusert,ikke fjernet,
    og varierte alt etter forholdene på sentralnettet.

    Innlegg # 79
    http://www.hifisentralen.no/forumet...skjell-eller-gja-r-jeg-det-4.html#post2084924

    Har vert en fantastisk hifi tid nå med nesten hele nabolaget på ferie. Er utrolig hvor mye bedre lyden blir med mange av "forurenserene" borte fra strømnettet. Nesten skremmende hvor dårlig kvaliteten er på strømnettet....

    brukeren har,Transparent Audio nettkabler/PS Audio P5+DIY Nettfilter

    Ser dermed ut til at det er samme erfaring som meg.

    Eneste produkt jeg har brukt som gav en helt stabil og støyfri spenning,uannsett forhold på nettet
    var PurePower 2000 i.Så skulle økonomien en gang tillate det så må det bli en ny PurePower igjen.

    Isotrafoene fungerer ok,men så forsvant også problemet(ene) i midten av februar og har siden
    hvert rimelig stabilt,dvs lite til ingen variasjon mht lytteopplevelse og bildekvalitet,
    inntil nå,der en passe dose ren ohmsk belasting har endret forholdet til det bedre,
    og det er svært stabilt,dvs liten/ingen endring ved normale forbrukstopper.

    Sånn sett kan de se ut til at det egen og naboers elprodukter (kapasitiv/induktiv last og andre støyfremmende produkter)
    har liten negativ innvirkning,MEN fravær/tilstedeværelse av ren ohmsk belasting har en del å si.
    Den støyen som påvirker negativ stammer som SB sier fra sentralnettet.

    Som bilde av måling her viser følges kurvene fra sentralnettet nedover til 230V.

    bs1.jpg


    Som saksbehandler hos NVE sier i innlegg #156

    "...Overharmoniske strømmer som oppstår i anlegg med høyere spenningsnivå, vil transformere seg til anlegg med lavere spenning, og dermed gi opphav til overharmoniske spenninger også i anlegg med lavere spenningsnivå. Overharmoniske strømmer som oppstår i anlegg med lavere spenningsnivå, vil i liten grad generere overharmoniske spenninger i anlegg med høyere spenningsnivå, da kortslutningsytelsene er meget større for de høyere spenningsnivå..."

    OBS:23 harmoniske er heller ikke noe problem lenger når den er tilstede.Hva som har trigget en negativ innvirkning av den vites ikke,
    men dens negative innvirkning forsvant også i februar.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen

    Først en liten presisering.
    Har vanskelig for å finne en sammenheng med økt høyfrekvent støy
    og variasjoner i bilde/lydkvalitet.
    Noise Harvester og variasjoner på sentralnettet (formodentlig) lever hvert sine liv.
    Økt aktivitet på NH gir ikke dårligere lyd/bilde.
    Liten/ingen aktivitet på NH kan gi dårlig lyd og bilde.

    Så litt ohmsk belastning.

    Fordelingstrafo er på 800kWa.

    Her er 10 boliger med fast beboelse,12 ubebodde/fritids boliger og 4 driftsbygninger.

    Kapellet har installert 21 kW og forsamlingshuset 33,6 kW.Dette er noe som "gir vei i vellinga",
    selv om alt enda ikke var tatt i bruk enda.Det var godt og varmt på biblioteket og godt med folk :).
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    En annen mulig årsak til at NH ikke fører til bedring er at den støyen som gir en negativ innvirkning ligger utenfor NH sitt arbeidsområde,eller at det er for lite støy i dette området til at det utgjør noe problem,selv om den av og til får litt fart på seg.


    PS Audio Noise Harvester - International Skeptics Forum

    When the triac turns on and starts delivering current, there is a sharp rise in the voltage/current which causes harmonics to be generated (both on the line and in the air). These harmonics are typically in the 8kHz to 12kHz region, where the Harvester is most sensitive.


    it's a very simple Device

    There is a capacitor and the primary (input) of a transformer in series across the AC line. This forms a high pass filter that is tuned to about 8kHz.

    The secondary of the transformer (the output)is send through a diode bridge to convert it to DC. Then, using some tricky electronics, we take that DC and charge a capacitor with the energy that's harvested from the line (where the unit got its name). When the capacitor is full, we dump the energy into the LED.

    Thus, the only power used to blink the light is harvested from noise on the AC line that is above 8kHz. There are no batteries or tricks going on. It is a straightforward engineering design when the light blinks, it is powered by noise.

    The laws of nature require us to understand that if we take energy from one source and expend it somewhere else, irregardless of how (heat, light, motion), then the energy is lower at the source because it has been moved to where it was directed, to make light, heat or motion.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Om den endret noe (NH).:rolleyes:
    Dyttet den inn i skilletrafo til poweramp.
    Forbasket at jeg ikke lyttet ved tidligere annledning,innlegg # 247 video NH3 poweramp/skilletrafo.

    Dette er første gang jeg har fått en virkning med NH,og den var formidabel.
    Den ikke gjør noe fra eller til på Panasonic VT 50 de gangene den er elendig.
    Ser jo at NH får fart på seg når to dimmere,div sparepærer og andre støykilder
    er i bruk på samme kursen.Bilde og lyd er til tider gnistrende både med og uten
    støykildene til stede,og til tider elendig med og uten støykildene.


    panasonic vt50?-?Startsiden?s?k

    Panasonic's VT50 series ranks among the best plasma HDTV sets ever made, with deep black levels, wide viewing angles, good 3D performance, sm...
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Jeg fulgte med på de 10 1/2 første sidene av denne tråden, men nå begynner jeg å gi litt opp. Går det an å gi en slags oppsummering eller konklusjon? Hva skal en stakkars som bor i Blærum gjøre? Gi blaffen, kjøpe strømrenser eller gå på konsert i stedet for å høre på Hi-Fi?

    PS Dette innlegget er faktisk ikke sarkastisk ment. Jeg lurer bare på hvilken vei dette bærer. .....

    Hvilken vei?

    ......

    Må og si at jeg er nå lei og sliten.Gammel mann som har mistet litt av gnisten mht. dette "prosjektet".
    Litt dumt når det endelig ser ut til å fungere med lyden,at en og har mistet interessen for musikken...

    .......
    Huffda. Er det den vegen det skal gå med oss? Er det lov å anbefale en intimkonsert? Eller kanskje litt enkel korsang? I beste mening :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Da må de bli intimkonsert med Janis Joplin og englekor på den "andre siden".

    Men etter dagens luftetur på 4 timer

    DSC_0756[1].jpg


    DSC_0759[1].jpg


    ble får i kålen fortært,og så Kevin Coyne på stereoen etter på,

    takk for tips "kortvarig"

    R-3389075-1328479518_jpeg.jpg


    Kan ikke huske å ha opplevd noe slikt på lenge,om noen gang.
    Den lille duppeditten fra PS Audio har utført ett stort mirakel.

    Bortsett fra ønske om en litt mørkere fløyelsaktig bakgrunn fungerer
    dette bedre enn PurePower 2000i.

    Så her kan det bli englekor og intimkonsert med Janis Joplin.
    Ønsker derfor en NH til preamp,dac og SB touch som alle
    har hver sin støydempingstrafo.

    På sikt ønsker jeg å forsøke uten støydempingstrafoer men med
    NH så nær trafoen til elektronikken som mulig.
    Dvs. innvendig.

    Det kan se ut som om elektronikken svømmer i sin egen dritt,i tillegg til annen forsøpling.

    Ja,slik er det blitt.Musikken er gått tapt på veien ut av elende de siste 15 år,
    og interessen har flyttet til dette.Men hobby er viktig,samme hvilken.

    Ønsker også å bytte ut signalkabel.Er nokså sikker på at dagens kabel sølv på kobber er ugunstig.
    Ren kobber eller sølvkabel eller carbon.
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Har fulgt denne tråden med interesse en tid... Funderer på om jeg må ha på plass et strømfilter, men vet ikke helt om det har noe for seg i mitt oppsett og med min strømkvalitet (uten at det blir uforholdsmessig dyrt).

    Ymir, den Isotek mini subben som du har - tilsvarer den ca en isotek evo3 solus?

    Vurdere å teste en Isotek evo3 sigmas / ohc 40 (til 20k) - men synest fremdeles det er dyrt å putte på et anlegg som bare består av en Lyngdorf TDAI2170 (33k), Scansonic MB1 (15k), OPPO 103 (8k) og en liten Rythmik f12 sub (11k). 20k i strømrens på et anlegg til 67k høres mye ut... Mulig jeg spør feil person - men er det riktig prioritering? Og tror du Isoteken er riktig produkt?

    (Jeg har 400V 3-fas med transformatoren i kjelleren, så er egentlig litt bortskjemt med strømkvaliteten - selv om alle i borettslaget fyrer med strøm....)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt denne tråden med interesse en tid... Funderer på om jeg må ha på plass et strømfilter, men vet ikke helt om det har noe for seg i mitt oppsett og med min strømkvalitet (uten at det blir uforholdsmessig dyrt).

    Ymir, den Isotek mini subben som du har - tilsvarer den ca en isotek evo3 solus?

    Vurdere å teste en Isotek evo3 sigmas / ohc 40 (til 20k) - men synest fremdeles det er dyrt å putte på et anlegg som bare består av en Lyngdorf TDAI2170 (33k), Scansonic MB1 (15k), OPPO 103 (8k) og en liten Rythmik f12 sub (11k). 20k i strømrens på et anlegg til 67k høres mye ut... Mulig jeg spør feil person - men er det riktig prioritering? Og tror du Isoteken er riktig produkt?

    (Jeg har 400V 3-fas med transformatoren i kjelleren, så er egentlig litt bortskjemt med strømkvaliteten - selv om alle i borettslaget fyrer med strøm....)

    Må,må ikke?

    Dersom du ikke kan spille musikk sammenhengende over et lengre tidsrom,
    10 - 12 timer,noe jeg pleide å gjøre i "gammledager" er tingenes tilstand ikke helt topp.
    Manglende detaljer, oppløsning,grovkornet stemmer,fioliner uten lyd av en trekasse,
    hardingfele er ulidelig,lybilde som er lite i alle rettninger(dybde,bredde og høyde)
    og at det er til tider store forskjeller på lydkvalitet dag/natt.
    Da trengs filtrering.

    Mange panelovner i bruk er en fordel,og du har ett TN nett som normalt har høyere THD verdier enn ett IT nett som flertallet har.

    Jeg har ikke Isotek Minisub,men et Consonance Filter .(Hifi- Guiden Hamar)

    Se innlegg # 131. http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/6636-isotek-7.html

    Mini suben hadde ett mye større print med filtrering som også innehold ferritt/spole for hvert uttak mener jeg å huske.
    Minnet litt på Sigma
    http://www.isoteksystems.com/downloads/reviews/Sigmas_Reviews.pdf

    Noen direkte anbefaling om hva andre vil bruke penger på er vanskelig.
    Men ville sjekket ut PS Audio Dectet (rimelig),og dette nye filteret til Consonance
    som vel er i samme prisklasse som Sigma.

    D-linear15

    Opera-Audio-Filter-innen.jpg


    Etter min mening er første og siste ledd i ett hifi oppsett det viktigste.
    Dvs. strøm og høyttalers integrering i rommet, akustikk.

    Elendig lydende elektronikk eksisterer ikke i dagens seriøse audio verden,
    kun elendig produksjonskvalitet og ustabile konstruksjoner, men ikke elendig lyd.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Endelig,med eller uten netteigers jord.

    Så er det utført.
    innlegg #228

    Og til slutt en mail fra SB i går for en liten oppgreiing da jeg ble litt usikker på dette med å kutte jord fra netteiger,noe han sa han egentlig ikke kunne "si høyt"

    Date: Wed, 4 Mar 2015 21:37:28 +0000
    Jeg vet ikke hvilken jordovergangsmotstand du har. Det du viste meg var en jordtilkobling i forbindelse med vanninntaket. Har du denne i tillegg til en jordledning f.eks. lagt rundt huset, bør du ha en jordovergangsmotstand som kanskje ligger et sted mellom 50 og 100 ohm. Du skal ha en jording som sikrer maks 50 V berøringsspenning. Antar vi en jordfeilstrøm på 1 A betyr dette at du skal ha maks 50 ohm. Jordfeilstrømmen kjenner vi normalt ikke og derfor estimeres den ut i fra fordelingstransformatorens størrelse/ytelse. Dette er ikke fordi transformatoren i seg selv bestemmer jordfeilstrømmen, men man antar at en stor transformator har et tilknyttet kabelnett av en viss størrelse. Strømmen man antar i dag er 2mA per kva. For deg gir dette en estimert jordfeilstrøm på 1.6 A. Du «bør» da ha en jordovergangsmotstand som er 50/1,6 =30 ohm. Som vi vet, så er transformatoren i Årtun sentrum overdimensjonert.

    Og resultatet?
    VARMERE LYD.Mindre skarpe kanter på stemmer,fioliner etc.
    Men varmen kan minne litt som ett farget vindu.
    Får spille slik en stund og høre hva som skjer.
    Det var litt i det lyseste laget sent i går kveld,
    mulig ordet magert (lean) kan brukes.

    Tror slike tilfeller,når det er slik over tid,at folk bytter utstyr og handler kabler.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    S B: Snakk med en installatør før du napper ut jordledningen

    Ja de skal jeg gjøre.


    Mottoet er: "handle først,og spør etter på".

    Var en snartur nedover.Stakk innom installatøren.

    La frem saken,(hadde med utskift av brevet fra SB)

    Har ikke du luftstrekk inn til deg?

    Jo,det har jeg.

    Da er ikke du tilknyttet netteiers jord.

    :-[ :-[.Vel vel.Sparte noen tusen der for måling av overgangsmotstand.

    spanderte derfor en

    original.jpg


    Varmere og fyldigere enn i går kveld låter det okke som.
    Liker både lyd og vin lit varm og fyldig.
    Naturlig variasjon går den under ;)
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Har fulgt denne tråden med interesse en tid... Funderer på om jeg må ha på plass et strømfilter, men vet ikke helt om det har noe for seg i mitt oppsett og med min strømkvalitet (uten at det blir uforholdsmessig dyrt).

    Ymir, den Isotek mini subben som du har - tilsvarer den ca en isotek evo3 solus?

    Vurdere å teste en Isotek evo3 sigmas / ohc 40 (til 20k) - men synest fremdeles det er dyrt å putte på et anlegg som bare består av en Lyngdorf TDAI2170 (33k), Scansonic MB1 (15k), OPPO 103 (8k) og en liten Rythmik f12 sub (11k). 20k i strømrens på et anlegg til 67k høres mye ut... Mulig jeg spør feil person - men er det riktig prioritering? Og tror du Isoteken er riktig produkt?

    (Jeg har 400V 3-fas med transformatoren i kjelleren, så er egentlig litt bortskjemt med strømkvaliteten - selv om alle i borettslaget fyrer med strøm....)

    Må,må ikke?

    Dersom du ikke kan spille musikk sammenhengende over et lengre tidsrom,
    10 - 12 timer,noe jeg pleide å gjøre i "gammledager" er tingenes tilstand ikke helt topp.
    Manglende detaljer, oppløsning,grovkornet stemmer,fioliner uten lyd av en trekasse,
    hardingfele er ulidelig,lybilde som er lite i alle rettninger(dybde,bredde og høyde)
    og at det er til tider store forskjeller på lydkvalitet dag/natt.
    Da trengs filtrering.

    Mange panelovner i bruk er en fordel,og du har ett TN nett som normalt har høyere THD verdier enn ett IT nett som flertallet har.

    Jeg har ikke Isotek Minisub,men et Consonance Filter .(Hifi- Guiden Hamar)

    Se innlegg # 131. http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/6636-isotek-7.html

    Mini suben hadde ett mye større print med filtrering som også innehold ferritt/spole for hvert uttak mener jeg å huske.
    Minnet litt på Sigma
    http://www.isoteksystems.com/downloads/reviews/Sigmas_Reviews.pdf

    Noen direkte anbefaling om hva andre vil bruke penger på er vanskelig.
    Men ville sjekket ut PS Audio Dectet (rimelig),og dette nye filteret til Consonance
    som vel er i samme prisklasse som Sigma.

    D-linear15

    Vis vedlegget 344071

    Etter min mening er første og siste ledd i ett hifi oppsett det viktigste.
    Dvs. strøm og høyttalers integrering i rommet, akustikk.

    Elendig lydende elektronikk eksisterer ikke i dagens seriøse audio verden,
    kun elendig produksjonskvalitet og ustabile konstruksjoner, men ikke elendig lyd.
    Tusen takk for godt svar Ymir!

    Jeg har faktisk vurdert PS Audio Dectet, men slått den fra meg av to grunner - (1) den filtrerer ikke jord og (2) usikker på om den kan levere uten å endre lyden (om den leverer nok) samt at den kun er konstruert for et TN nett (selv om jeg har det nå, kan det fort endre seg).

    Derfor ble etter hvert fristelsen for stor, og jeg kjøpte derfor en Isotek OHC 40 (tilsvarer EVO3 Sigmas ytelse, men mangler display) - til 20k tror jeg den er konkurransedyktig. Den filtrerer i alle fall begge faser, og jeg _tror_ den filtrerer jord i tillegg. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om den filtrerer jord, hadde jeg blitt glad....

    Gleder meg.

    /Nasse
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Tusen takk for godt svar Ymir!

    Jeg har faktisk vurdert PS Audio Dectet, men slått den fra meg av to grunner - (1) den filtrerer ikke jord og (2) usikker på om den kan levere uten å endre lyden (om den leverer nok) samt at den kun er konstruert for et TN nett (selv om jeg har det nå, kan det fort endre seg).

    Derfor ble etter hvert fristelsen for stor, og jeg kjøpte derfor en Isotek OHC 40 (tilsvarer EVO3 Sigmas ytelse, men mangler display) - til 20k tror jeg den er konkurransedyktig. Den filtrerer i alle fall begge faser, og jeg _tror_ den filtrerer jord i tillegg. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte om den filtrerer jord, hadde jeg blitt glad....

    Gleder meg.

    /Nasse
    Hmmm. Husket akkurat posten din om PurePower 1500 Ymir...

    Ville du/dere valgt en Isotek OHC40 til 20k eller en PurePower 1500 til ca 32k?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Uten tvil,Purepower,Langt bedre enn filtre,
    og regenerator fra PS Audio er bare trist.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...skjell-eller-gja-r-jeg-det-4.html#post2084924

    Innlegg # 79 - 80.

    hadde selv PPP og denne brukeren har P5.
    Det skal IKKE være variasjoner med en regenerator,som med PPP og P5.
    Med PurePower 2000i var det ingen variasjon,og nettet mitt var den gang fryktelig dårlig.
    PurePower ble belastet med Belles 350a Reference/ 28a Reference , Chord DAC 64,
    uten at PurePower fikk åndenød.

    Prøvde å få kjøpt den som Arild på HiFi- Guiden har,men nei,ville ikke selge den gang.
    Syns at Støydempingstrafo nå fungerer utmerket med Noise Harvester på sekundærsiden
    på den til poweramp.Det er jo kjent dette med bl.a dynamikk tap.Valgte alikel vel å leve med det.
    Men med Noise Harvester i bruk forsvant dette med tap av dynamikk til et minimum.

    Det er vel Golden Age Music som har PurePower nå.De avsluttet forholdet med PS Audio mener jeg.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Takk igjen Ymir!

    Ja, det er Golden Age som har de nå.

    Kikket du noengang på AC ut fra PurePower i et skikkelig oscilloskop? Lurer veldig på kvaliteten på kurven som produseres - og har ikke lyst å bestille fra utlandet "blindt"... Noen som vet?

    Flere re-generatorer som finnes har en veldig "taggete"/digital tilnærming til kurven, og det kan jo i seg selv generere rare effekter.

    Når det gjelder PurePower er jeg skeptisk til to ting - viftestøy/konstant effekttap og at ikke utgangene er filtrert i forhold til hverandre. Når det gjelder Isotek OHC er jeg skeptisk til effekten filteret har..... Ikke lett dette.

    /N
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert et dumt spørsmål men hvorfor ikke online UPS?
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Sikkert et dumt spørsmål men hvorfor ikke online UPS?
    Jeg _tror_ svaret på dette er at de fleste UPSer er enten (a) for dårlige, dvs de produserer strøm med "hakkete kurve" eller kan levere for lite kraft raskt nok - eller - (b) er steike dyre (type mer enn hele anlegget mitt x10.

    Men her blir jeg veldig gjerne positivt overrasket dersom noen vet bedre....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Pluggbare online UPS er begynner å bli fine, sjekk for eksempel Coromatic
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Her er PurePower sitt svar ang. UPS

    Q: Can an ordinary, off the shelf, computer UPS product do the same thing as an AC regenerator?
    A:
    No. Computer grade UPS systems are designed to support the specific requirements of computer power supplies and while they do an excellent job of protecting from surges and provide continuous power during blackouts (power failures) they have either no or very insensitive voltage regulation, do not remove harmonic distortion, allow some noise and transient voltages through and provide less than ideal sine wave AC output.
    Computer UPS systems such as the APC SmartUPS do not perform full continuous power conditioning, but pass through the AC power from the wall outlet, turning on their battery powered AC inverters only in low voltage (usually <95 volts) or blackout conditions. Their battery life tends to be limited. They also tend to be noisy and intrusive unless housed in a separate room or electrical closet.


    Hadde en spenningsanalyse på PurePower,men den er borte fra den nye HFS.Sendte derfor nettopp en forespørsel til PurePower om de kan sende et bilde av spenningskurven.Har for øvrig et bilde av PS Audio PPP på side4,innlegg #75 her.
    Mener å huske at PurePower hadde en fintagget kurve på min måling,men er ikke 100% sikker.(2011)

    Viftestøy er ikke en sak.Klarte aldri å belaste den så hardt at den startet.Mener den startet opp akkurat ved påslag.

    PurePower - Regeneration

    PurePower

    Det jeg ikke forstår med PurePower er batteri driften.
    Hvorfor er det så viktig å kunne spille en stund selv om strømmen skulle gå?

    Ikke vurdert isotrafo?Sammen med ett nettfilter på primærsiden og Noise Harvester på sekundær
    er en på mange områder nesten bedre enn regenerator og mye bedre enn kun filtre.
    Anlegget står nå med spenning på 24/7.Selv da trenger det litt spilling før lyden setter seg 100%,
    men kan variere litt alt etter tilstanden på nettet,men aldri direkte dårlig lenger.

    Har 2 stk. LF-ISO 460VA til preamp og DAC,1 svenskefaen fra ULVECO som durer litt ,til squeezebox,
    og en ISO 1-20 på 2300VA til poweramp.

    http://www.noratel.com/no/produkter/c/transient-suppression-transformers/grid/


     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bypass er jo ikke normalen med en online UPS.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58

    Hadde en spenningsanalyse på PurePower,men den er borte fra den nye HFS.Sendte derfor nettopp en forespørsel til PurePower om de kan sende et bilde av spenningskurven.Har for øvrig et bilde av PS Audio PPP på side4,innlegg #75 her.
    Mener å huske at PurePower hadde en fintagget kurve på min måling,men er ikke 100% sikker.(2011)

    Viftestøy er ikke en sak.Klarte aldri å belaste den så hardt at den startet.Mener den startet opp akkurat ved påslag.

    PurePower - Regeneration

    PurePower

    Det jeg ikke forstår med PurePower er batteri driften.
    Hvorfor er det så viktig å kunne spille en stund selv om strømmen skulle gå?
    Nei, batteridriften ser jeg ikke bruken for her i landet. I enkelte deler av verden - ja. Derfor jeg kikket på PurePower 1500 - den kommer uten batteripakken.


    Når det kommer til kurven er det flere som nevner at den er fintaggete. F.eks dette reviewet
    HiFi Unlimited: Power Play! Pure Power APS 2000 PLC.
    nevner det samme. Der nevnes det også at dette påvirket de høye tonene, og at det forsvant da de satte inn en Isotek Sigmas mellom signalkildene og PurePoweren.

    Selv er jeg svært usikker på om det er den "digitale" spenningen eller krysskontaminering mellom komponentene tilkoblet PurePower som er årsaken til den hørbare forskjellen i lydkvalitet (eller noe annet).

    Dette får meg uansett til å tenke at siden purepoweren mangler filter mellom kursene ut - og siden den lager en litt taggete spenning - vil den muligens ikke gjøre lyden bedre dersom spenningen i veggen ikke er helt på tur. Så i mitt tilfelle vil muligens derfor Isotek Sigmas være bedre, da den effektivt fjerner støy fra feks dimmere og lignende, samt beskytter de ulike komponentene i anlegget mitt fra hverandre i tillegg.

    En del kan tale for at kombinasjonen re-generering OG passive filter er en god kombinasjon.....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har 2 dimmere ,takvifte + annet støy på kursen til TV.
    Ingen forandring i bilde/lyd om disse støykildene er på eller av.
    Noise Harvester får bare mer fart på seg nå de er i bruk.
    Bilde/lyd blir dårlig av andre årsaker.Må være som SB (SaksBehandler hos netteier)
    sier," årsaken er sentralnettet",som er en mye tyngre aktør mht. støy en dimmer,PC etc hos naboens og egen installasjon.

    Lurer inn et bilde med tekst her i etterkant.

    PS Audio Noise harvester.jpg



    When the triac turns on and starts delivering current, there is a sharp rise in the voltage/current which causes harmonics to be generated (both on the line and in the air). These harmonics are typically in the 8kHz to 12kHz region, where the Harvester is most sensitive.


    it's a very simple Device

    There is a capacitor and the primary (input) of a transformer in series across the AC line. This forms a high pass filter that is tuned to about 8kHz.

    The secondary of the transformer (the output)is send through a diode bridge to convert it to DC. Then, using some tricky electronics, we take that DC and charge a capacitor with the energy that's harvested from the line (where the unit got its name). When the capacitor is full, we dump the energy into the LED.

    Thus, the only power used to blink the light is harvested from noise on the AC line that is above 8kHz. There are no batteries or tricks going on. It is a straightforward engineering design when the light blinks, it is powered by noise.

    The laws of nature require us to understand that if we take energy from one source and expend it somewhere else, irregardless of how (heat, light, motion), then the energy is lower at the source because it has been moved to where it was directed, to make light, heat or motion.
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Har 2 dimmere ,takvifte + annet støy på kursen til TV.
    Ingen forandring i bilde/lyd om disse støykildene er på eller av.
    Noise Harvester får bare mer fart på seg nå de er i bruk.
    Bilde/lyd blir dårlig av andre årsaker.Må være som SB (SaksBehandler hos netteier)
    sier," årsaken er sentralnettet",som er en mye tyngre aktør mht. støy en dimmer,PC etc hos naboens og egen installasjon.
    Ja, jeg husker fra jeg var innom oppsettet/designen på strømnettet at det ikke akkurat er feilfritt ei heller godt satt opp - men aner ikke hva som har skjedd siden jeg så på det i 2002.... (hadde i sin tid en veileder på masteren min som er genial på å beregne (og forutse) påliteligheten i strømnett).

    Personlig merker jeg godt dimmeren og andre støykilder i huset, så uansett hva jeg gjør ville nok en noise harvester gjort seg godt.

    Hvorfor kvittet du deg forresten med purepoweren ymir?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Årsak var en hendelse.Finvern for overspenning til vaskemaskin hadde vert utløst.
    I samme periode dukket det opp problem med stereoen.Sendte Purepower til importør.
    Der ble den kondemnert.Hadde da også tatt en spenningsanalyse som ble sendt til
    produsent for kommentar, noe jeg aldri fikk.Problemet ble funnet et annet sted i
    oppsettet mitt.Forbante selger og produsent.Selger som nok fikk solgt produktet en gang til,
    og produsent som ikke svarte.Ser ut til at min forespørsel etter et scoopbilde nå også ikke blir fulgt opp.

    Damian Janzen (damian@purepoweraps.com)
    22.10.2015


    Til:



    Vis denne meldingen...







    Fra:
    Damian Janzen (damian@purepoweraps.com)
    Sendt:
    22. oktober 2015 22:04:08
    Til:





    Hello Lars,


    Our regenerator outputs a sine wave. I will see what pictures we have to forward.


    Thanks,
    Damian Janzen
    Purepower Partners LLC

    Sent from my iPhone

    On Oct 22, 2015, at 4:59 PM,


    Synd med slik handtering av forespørsler siden de har et svært bra produkt.
    Det er fremdeles denne Janzen sin jobb nå som sist.(ca. juni 2011)

    Ellers så lekte jeg meg litt med ferritter.Hadde noen over kablene til pre,dac og poweramp.
    Fjernet de på poweramp.De kom fort tilbake.Fikk en lys ide..Av med kabel,avmantlet den ett godt stykke
    og la ett par tørn rundt ferrittene,en til hver fase.Mindre støy,mer ro,men alt for stramm/umusikalsk bass bl.a.
    Tilbake til tilstanden som tidligere.Så variere med anntall på hver kabel.Ser ut til at en kan "sy sin egen lydsignatur"
    med slike ferritter,men at en ikke kan få både i pose og sekk.Legger på ett antall inntil den "rufsete" stemmen blir glatt og fin.
    men det går litt ut over bassen.Strengene på celloer klinger ikke helt ut,utklingingen stopper for tidlig og blir for mager.
    Slik kan jeg holde på å sjonglere uten å komme i mål,dvs bestemme seg for hva jeg vil foretrekke som en permanent setting.
    Men en morsom erfaring er det.OBS.All denne leken foregår på sekundærsiden av støydempingstrafoene.

    Bilde 1 kun eks.
    DSC_0770[1].jpg


    DSC_0764[1].jpg


    DSC_0765[1].jpg


    DSC_0766[1].jpg


    Måtte fjerne ferritt på sub.fungerte ikke i det heletatt.(Zu Method/Hypex)
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Service

    Ser at Purepower ikke nå eller ved en tidligere anledning (sommer 2011) får så mye skryt ang. service på forespørsler.

    Det samme kan også sies om PS Audio.
    Når forholdene var på det verste ble det tatt en PQ analyse av PS Audio PPP og sendt til PS Audio.Null svar.
    Er nevnt tidligere i tråden.ca. mars 2014.Netteiger tok den inn og sendte den til servise og funnet ok etter
    dialog med Golden Age Music.

    Slik sett har begge fått PQ analyse av produktene sine (MedCal N),og ingen svarte på om tilstanden var tilfredsstillende.
    Nå er det sikkert ikke hver dag at kunder foretar PQ analyse og kommer med spørsmål.Er jo ikke sikkert at det kan analysere
    målingene?

    Spurte nylig også PS Audio ang. norsk forhandler som ikke er tilgjengelig på oppgitt tlf.nr (Audiomedia) om Noise Harvester.

    Hello
    Thank you for the inquiry. We are currently sold out of the noise harvester. I do not have an ETA on when we will have more.


    Regards,

    Travis Townes | International Sales Manager | PS Audio
    4826 Sterling Drive, Boulder, CO 80301 |
    Ph 1-866-406-8946 ext. 3923 | Fax 720-406-8967 |
    www.psaudio.com
    Travis@psaudio.com



     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tragisk kundeoppfølging..........:eek:
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Service

    Ser at Purepower ikke nå eller ved en tidligere anledning (sommer 2011) får så mye skryt ang. service på forespørsler.

    Det samme kan også sies om PS Audio.
    Når forholdene var på det verste ble det tatt en PQ analyse av PS Audio PPP og sendt til PS Audio.Null svar.
    Er nevnt tidligere i tråden.ca. mars 2014.Netteiger tok den inn og sendte den til servise og funnet ok etter
    dialog med Golden Age Music.

    Slik sett har begge fått PQ analyse av produktene sine (MedCal N),og ingen svarte på om tilstanden var tilfredsstillende.
    Nå er det sikkert ikke hver dag at kunder foretar PQ analyse og kommer med spørsmål.Er jo ikke sikkert at det kan analysere
    målingene?

    Spurte nylig også PS Audio ang. norsk forhandler som ikke er tilgjengelig på oppgitt tlf.nr (Audiomedia) om Noise Harvester.

    Hello
    Thank you for the inquiry. We are currently sold out of the noise harvester. I do not have an ETA on when we will have more.


    Regards,

    Travis Townes | International Sales Manager | PS Audio
    4826 Sterling Drive, Boulder, CO 80301 |
    Ph 1-866-406-8946 ext. 3923 | Fax 720-406-8967 |
    www.psaudio.com
    Travis@psaudio.com


    Skal du fjerne "common mode noise" hvorfor ikke gå for noe mer heftig enn de der småtassene:cool:

    ~~~
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    DIY filtered jeg bruker fungerer fantastisk både på lyd og bilde, men er ikke nok til "rette" opp strømnettet, da dette tidvis er helt ute å sykler. Det er vanvittig forskjell på dag/nattstrøm, og i sommer når "hele" nabolaget var på ferie var lyden helt fantastisk hele døgnet. Spenningen varierer jo også 10-15V, og en kan se at spenningen synker når folk kommer fra arbeid kl.16.... Dette tyder ikke på et stabilt og robust nett nei.....
    Det ultimate er nok en svææær batteriforsyning....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Et par VW motorer og en generator bak huset. Du får de snart billig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn