Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.163
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den vil ikke bytte til SACD-sensing, så jeg tror ikke feilen er drivverkrelatert.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.406
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    SACD-dioden som er gåen?

edit: for det er vel to forskjellige lasere til CD og SACD?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.163
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvordan det er koplet, om spilleren er så smart at den skjønner at dioden er gåen. Det er ikke mulig å velge SACD-prioritet i alle fall.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha kan godt komme med et par nye sacd-spillere nå, det hadde passet bra. Markedet er der, fysiske medier holder stand. Designet på spillerne til Yamaha er veldig sobert og med oppdaterte dac'er og drivverk vil merket være helt i toppen på spillersiden.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.096
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Etter sønnen har "gått for noe enklere" så står denne nydelige komboen på lager. Drømmen er å få tatt den i bruk i huset, men her er det bare vaskerom og baderom som ikke har ett anlegg.
    Må prøve å komme på noe lurt.
    1000008446.png

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter sønnen har "gått for noe enklere" så står denne nydelige komboen på lager. Drømmen er å få tatt den i bruk i huset, men her er det bare vaskerom og baderom som ikke har ett anlegg.
    Vis vedlegget 1124183
    Hva med et usiktstårn på taket? Et lite anlegg, kjøleskap og en kaffetrakter er alt du trenger!

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.569
    Vis vedlegget 1124183
    Nydelig lite anlegg man ikke har lyst å slippe taket på.
    Har det på samme måte selv. Finner gjerne løsninger, og graden av advarende blikk fra generalen gir en pekepinn om gjennomførbarheten.

lamb

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2009
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Hei , hva er forskjellen mellom A-S701 og A-S701 mk2?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.163
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste de integrerte forsterkerne til Yamaha mangler er mulighet til å dele mellom for- og effektforsterker (de kan brukes som ren effektforsterker, men de har ikke forforsterkerutgang). Jeg kjenner noen som måtte ta til takke med en Luxman av den grunn.
    Hmmm.... Pre out på min a-s3200
    Sjekk yamaha.com..... nettbrettet mitt (eller meg) har ikke hjernekapasitet til selv den enkleste cut&paste..... 🤪
    Tok en tur innom dette igjen. Det er ikke mulig å bruke pre out/main in som prosessorloop, i alle fall ikke på A-S2200:
    Man kan bruke den som integrert forsterker, eller som ren forforsterker, eller som ren effektforsterker.

Sist redigert:

Elstereo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    107
    A-1020 (fra 1985-86)

DSC_0520.JPG

DSC_0521.JPG

Jeg ville ha bedre lyd fra PCen.
    Jeg kom på at jeg hadde et par REVOLUTION XT MINI i kjelleren.
    En arbeidskollega foreslo at jeg skulle kjøpe en billig forsterker på Finn.
    De to forsterkerene jeg har fra før er på 30 kg hver, så de er ikke praktiske å flytte på.

Jeg fikk den, endelig, sendt med Posten fra Oslo.
    Ojsann!
    Jeg visste ikke at det er slik bass i de små Tannoyene!
    Lyden var behagelig og stor til tross for størrelsen.
    Jeg leste på nettet at forsterkeren er bassterk.

Jeg "snakket" med KI og den foreslo å koble Yamaha til Tannoy Legacy Cheviot.

Det var sent en kveld så jeg prøvde med høretelefoner på forsterkeren.
    Du verden! Jeg hørte detaljer jeg ikke hadde hørt før på musikken. Det var romfølelse.
    Jeg hørte at pianisten lekte seg med pianoet. Stemmer ble enda mer nærværende, med bedre dybde i stemmen. Flere detaljer kom frem.

Neste dag var det tidlig opp for å koble den til Cheviotene.

Etter en del træl med å få koblet de til, så fikk jeg endelig lyd fra høyttalerene.

Fy flate!

For en bass!
    For ett stort lydbilde!
    Jeg fikk Jim Reeves i fleisen. Så nærværende og stor.

Jeg hørte ikke mikrodetaljer like godt som på høretelefoner, men jeg hørte dem, å jada!

Jeg konsulterte KI og sammenlignet lyden i høyttalerene vs. høretelefoner på en sang.
    Koringen var omtrent like mye i bakgrunnen på begge.
    KI mente at det ikke var noe feil på utstyret og at miksen er slik.
    Det stemmer nok.

Jeg brukte Luxman L-590 AX før og den er nok litt for svak og ikke like detaljert som Yamaha.
    Dette overrasket meg. Yamaha var en stor og positiv overraskelse til bare 2500 kr pluss frakt og avg.

Tannoy Cheviot er på 91db, så de er svært følsomme.
    Kanskje Luxman med sine 30W klasse A, og god strømforsyning, er litt for svak?
    Yamaha er jo på 125W i 8 ohm.

Problemer med lyden

Yamahaen er en gammel forsterker og det skurrer innimellom fra venstre kanal.
    I går skurret det på høyre kanal under en buldrende filmscene.
    I dag datt lyden ut på høyre kanal under filmen.
    Jeg trykket inn monoknappen og da ble det bra igjen.

Det må nok til med noe elektrospray.
    AI skrev at det er oxidation. Og foreslo dette:

"Inspect the Amp: If the Loudness knob itself feels scratchy or inconsistent, it might need cleaning. Spray a contact cleaner like Deoxit into the potentiometer"

Kanskje det er kontaktproblemer inni, der rca koblingene til de forskjellige inngangene er?
    Er det lurt å spraye med elektrospray der?
    Jeg brukte PROMEISTER CONTACT SPRAY, med hell, på forsterkeren Tandberg TA300 (ca. 1972).

Konklusjon

Når den fungerer så er det en fantastisk god forsterker.
    Den beste jeg har hørt på Tannoy Cheviot.
    Jeg har ikke prøvd andre forsterkere enn disse to på Cheviot.

Kanskje effekforsterkeren EamLab Studio 362 LTD er like god, hvis jeg prøver den?
    Men den er altfor tung å bære.

Jeg mistenker at lydsignaturen til Yamaha passer Cheviot veldig bra.

Hilsen nytt medlem i Yamaha fanklubben.

Oppdatering:

Jeg sprayet potmetere både utenfra, ved knottene, og på innsiden etter å ha fjernet dekselet.

Nå er det ingen skurring eller lyd i kanaler som faller ut.

Men! Da jeg var inni der så fikk jeg øye på fire kondensatorer med lekkasje:

Alle fire er på verdien 25v 1000μF for hver kondensator.

Jeg må nok til Furnes i morgen og levere den til service.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Erin har testet NS-800A ordentlig:
    Målingene er nok reelle nok, men ellers mye tøv fra denne mannen.

Hvis man leser et utsnitt av tester og brukererfaringer av 800A høyttaleren, så er det ikke veik bass som er gjennomgangsmelodien, men tvert om, en svært potent bass fra denne stativhøyttaleren. Er det virkelig noe som jeg vil trekke frem med 800a, er det en subjektivt dyp og svært nyansert bassgjengivelse, størrelsen på høyttaleren tatt i betraktning. Nyanseringsevnen i mid-bassen er intet mindre enn superb. Og mine høyttalere står ikke nær bakvegg. Fronten av høyttaleren er 143cm fra bakvegg i min stue.
    Mine 800a er nesten pekende rett frem, bare en ørliten toe-in. Dette låter mest riktig.

Det var ingen som kritiserte Gamut L3 for svak bassgjengivelse da denne kritikerroste stativhøyttaleren kom på markedet i 2006. Etter å ha spilt på Gamut L3 i 17 år, kan jeg med hånda på hjertet si at bassgjengivelsen på Ns-800a er i en helt annen klasse, et lite kvantesprang i sammenligning.

Bright sounding? Bare tøv det også. Overhodet ikke bright sounding. Peaken rundt 15kHz understreker luft og romfølelse i lydbildet, ikke mer diskant.

800a trenger innspilning, mange timer. Den bare løsner og løsner etterhvert som timene og månedene går, i hvertfall 500 timer før den spiller optimalt. Særlig bassgjengivelsen, transparens og dybdefølelse i lydbildet bedres markant.

Det sitter noen svært gode elementer i 800a. Høyttaleren oppleves som veldig «stille» og forvrengningsfri, et subjektivt temmelig lavt støygulv.
    Til mitt bruk og min stue tror jeg ikke kunne fått et bedre par høyttalere for 40k.

Her er en av de første testene av 800a, italienske Audio 2G, et par herrer som vet hva dem snakker om.
    Bare å slå på engelsk tekst. Mange gode bilder av innmaten i høyttaleren.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    De to italienske herrene fra Audio 2G nevner at det er som NS-800 understreker de rytmiske elementene i musikken, denne faktoren som får deg til å tappe fot og får lyst til opp på gulvet og danse. Dette fordi 800A er veldig god i tidsdomene, presise og «stille» elementer som har lite forvregning, da får du denne presise start/stopp-effekten.

Mastering tekniker Steve Hoffman postet nylig i en egen tråd at albumet «Kamakiriad» av Donald Fagen fra 1993 er et av hans referansealbum. Dette albumet avslører momentant alle små endringer som gjøres i anlegget, fra bytte av kabler, rør etc, ifølge Hoffman.
    Innspilt digitalt på 3M 16bit/50Khz og låter enda bedre enn Nightfly, Imo. Albumet har meget god bassgjengivelse og spor nr 1 Trans-Island Skyway er perfekt for å teste hvor dynamisk og nyansert denne punchy mid-bassen i systemet ditt er. Akkurat her hvor rytmikken i musikken understrekes.

Jeg var innom OHC i mars og lyttet til disse mastadontene Klipsch Jubilee til 700k. Store flytende lydbilder som fyller rommet med lyd. Merkelig nok er lydbildet like stort uansett hvilken plate som spilles. Men ett punkt hvor sånne type høyttalere faller helt igjennom sammenlignet med en god 2-veis er nettopp fraværet av denne hurtige, punchy mid-bassen som er så viktig for rytmikken i musikken. Disse store wooferne i kabinettet klarer ikke å flytte luft hurtig og presist nok. En høyttaler jeg aldri i verden kunne levd med, uansett om jeg hadde plassen eller pengene.

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    44
    Sted
    Akershus
    Det er bedre at du er fornøyd @Espen R, enn hva en reviewer sier om produktet. Samme som andre liker Jubilee i stedet for Yamaha. Selv liker jeg den store lyden. Ikke noe feil med det heller. Vi alle har våre preferanser. Bra du er fornøyd med dine, verre med meg som alltid lander på Kef LS50 uansett hva jeg får i hus. :D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Det er bedre at du er fornøyd @Espen R, enn hva en reviewer sier om produktet. Samme som andre liker Jubilee i stedet for Yamaha. Selv liker jeg den store lyden. Ikke noe feil med det heller. Vi alle har våre preferanser. Bra du er fornøyd med dine, verre med meg som alltid lander på Kef LS50 uansett hva jeg får i hus. :D
    He he, ikke rart du liker Kef LS50, sikkert en høyttaler som spiller med én helhetlig tone, en høyttaler hvor du som lytter lett kommer inn i musikken, tipper jeg.

Innen høyttalere og mye annnet gjelder «less is more», Imo. For meg er blir det ofte for lett å fokusere på hva mange (store) høyttalersystemer gjør galt med musikken, fremfor riktig. Eller sagt på en annen måte; jeg kjøper ikke den høyttaleren som låter best, men den høyttaleren som gjør minst skade på musikkopplevelsen. Med det mener jeg at høyttaledesign enda har et stykke igjen til å bli transparent i forhold til signalet den fores med. Når det er sagt, så får vi litt bedre produkter for hvert decade som går. Utviklingen går fremover😊

Edit; ja, aktive høyttalere får nok større markedsandeler etterhvert.

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.569
    20250726_175007.jpg

I en tid hvor gigantomaniet herjer, synes jeg det er fint at Espen taler hopen i mot. Det er innelysende at større høyttalere byr på større kompromisser. Hvis ikke prisen skal gå til himmels, blir kabinettene dårligere, frakt- og håndteringskostnadene større og elementene gjerne dårligere (flere og billigere). Legg også til at små kabinetter og ditto elementer er lydkvalitetsmessig bedre fordi de litt enkelt sagt "slipper lyden" bedre.
    Lydtrykk, stor dynamikk og dyyp bass koster.
    Så til saken; jeg er dritimponert over hvor god lydkvalitet en enkel multiformatavspiller som Yamaha BD-A1060 leverer i det nye budsjettanlegget. Den store jokeren her er skiver med høyoppløst lyd; SACD og Blu-Ray Audio.
    Det er synd at folk i dag ikke forstår hvor gøy det er med fysiske formater.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Vis vedlegget 1135430

I en tid hvor gigantomaniet herjer, synes jeg det er fint at Espen taler hopen i mot. Det er innelysende at større høyttalere byr på større kompromisser. Hvis ikke prisen skal gå til himmels, blir kabinettene dårligere, frakt- og håndteringskostnadene større og elementene gjerne dårligere (flere og billigere). Legg også til at små kabinetter og ditto elementer er lydkvalitetsmessig bedre fordi de litt enkelt sagt "slipper lyden" bedre.
    Lydtrykk, stor dynamikk og dyyp bass koster.
    Så til saken; jeg er dritimponert over hvor god lydkvalitet en enkel multiformatavspiller som Yamaha BD-A1060 leverer i det nye budsjettanlegget. Den store jokeren her er skiver med høyoppløst lyd; SACD og Blu-Ray Audio.
    Det er synd at folk i dag ikke forstår hvor gøy det er med fysiske formater.
    Elsker fysiske formater på musikk og film, vil eie min egen musikk og mine egne filmer, ikke være prisgitt de store pengene og hva eierne måtte finne på. Og så finnes mange av de mastringene jeg elsker på SACD kun på fysisk format.

Selv temmelig billig hardware på SACD/blu ray gir deg svært god lyd. Også 4k på en ganske billig spiller gir gnistrende gode bilder. Typisk når formatet i utgangspunktet er high definition, så er inngangsbilletten på et høyt ytelsesnivå.

Har sagt det tidligere; vinyl 33/45 rpm og CD var til en velsignelse for HiFi bransjen som ønsker at folk skal legge igjen store mengder kronasjer i butikken. Når formatene i utgangspunktet er «på kanten av det akseptable», f eks 33rpm i omdreiningshadtighet, så vil alle pengene du bruker for å optimalisere avspillingen gi en klar hørbar gevinst. Til glede for de som lever av å selge oppgraderinger.

Sist redigert:

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    44
    Sted
    Akershus
    He he, ikke rart du liker Kef LS50, sikkert en høyttaler som spiller med én helhetlig tone, en høyttaler hvor du som lytter lett kommer inn i musikken, tipper jeg.

Innen høyttalere og mye annnet gjelder «less is more», Imo. For meg er blir det ofte for lett å fokusere på hva mange (store) høyttalersystemer gjør galt med musikken, fremfor riktig. Eller sagt på en annen måte; jeg kjøper ikke den høyttaleren som låter best, men den høyttaleren som gjør minst skade på musikkopplevelsen. Med det mener jeg at høyttaledesign enda har et stykke igjen til å bli transparent i forhold til signalet den fores med. Når det er sagt, så får vi litt bedre produkter for hvert decade som går. Utviklingen går fremover😊

Edit; ja, aktive høyttalere får nok større markedsandeler etterhvert.
    Mine LS50 er ikke aktive, de blir drevet av A-S3200 og Wiim Ultra, vet ikke om det var det du mente :) Og jo, de er veldig der på musikken, tenker ikke så mye på høyttalere når musikken strømmer gjennom stuen, det bare funker. Ok, jeg har en sub som hjelper til med litt bass. Er jo ett basshue :D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Mine LS50 er ikke aktive, de blir drevet av A-S3200 og Wiim Ultra, vet ikke om det var det du mente :) Og jo, de er veldig der på musikken, tenker ikke så mye på høyttalere når musikken strømmer gjennom stuen, det bare funker. Ok, jeg har en sub som hjelper til med litt bass. Er jo ett basshue :D
    Neida, mente ikke at LS50 var aktive. Bare at jeg er ganske forbløffet over hvor mye god lyd det er å få fra små aktive høyttalere, som f eks Technics. Det var bare ment som noen tanker om hvilken retning vi beveger oss i.

Vi spiller på samme gode forsterker :giggle:

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    44
    Sted
    Akershus
    Neida, mente ikke at LS50 var aktive. Bare at jeg er ganske forbløffet over hvor mye god lyd det er å få fra små aktive høyttalere, som f eks Technics. Det var bare ment som noen tanker om hvilken retning vi beveger oss i.

Vi spiller på samme gode forsterker :giggle:
    Mye spennende i aktive, bare litt skeptisk enda. Hva skjer når oppdateringene opphører?. Kommer nok til å bruke passive en stund til. For egen del, så synes jeg Wiim Ultra er fantastisk å bruke med Yamahaen. :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Mye spennende i aktive, bare litt skeptisk enda. Hva skjer når oppdateringene opphører?.
    Bare å stålsette seg, det går mot en utvikling hvor de fysiske produktene vi kjøper vil kreve oppdateringer via nettet for å virke orndtlig, og for å få oppdateringene skal du tvinges over på en type månedsabonnement på f. eks 99,-. Dette blir å gjelde stadig flere produktområder i hjemmet, også biler.
    Bare å kjempe imot, jeg blir en av dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn