Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hva med pickup med lavere utgangsnivå/spenning? Bytte pickup…. Mvh SvenO
    Har kjøpt noen med oppgitt lavere utgangsnivå - enn den som kom med spilleren - men det var langt fra nok.

    Har slikt sett brukt nok penger på den.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Via avanserte innstillinger - input settings kan man justere inngangs nivået på hver kilde.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Via avanserte innstillinger - input settings kan man justere inngangs nivået på hver kilde.
    Ja, men det hjelper ikke noe på selve kompresjonen på det digitale signalet.

    Her har jeg senket det digitale signalet med 5dB - klippingen er borte men det er like Brickwalled:



    Endringen må skje der hvor signalet går inn i adc - i platespilleren - for at det skal få ønsket virkning.

    Tapt dynamikk i et digitalt signal går ikke an å få tilbake senere i kjeden.
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Feilen skjer jo før signalet kommer til mottaker, så det hjelper jo ikke...
    ?? Hvis man kobler en kilde som skal streames via musiccast, så kan nivået på inngangen justeres. Regner med dette skjer i ADC chippet siden man kan justere nivået på analoge innganger også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det finnes ikke noen justeringer for platespilleren.

    Det er faktisk nettopp det jeg har bedt Yamaha å innføre en settings for.

    Eller permanent å senke 5-10dB på inngangsnivået.

    Edit - eller kanskje enda mer, de to eksemplene jeg viste i tidligere innlegg, skiller nesten nøyaktig 13dB i nivå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Som det sto i en av testene jeg leste - et ikke ukjent hifi nettsted, fritt fra hukommelsen:

    "Noe av det beste med spilleren er at lyden fra vinyl er like høy som fra streaming eller cd - uten at jeg trenger å justere noe"

    Hello :ROFLMAO:

    Det er fredag og jeg er en gammel gubbe, er lov å være litt gretten og klage litt 😁
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    ja da blir det værre, trodde det var samme funksjoner i appen for platespilleren som for streamerne..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    ja da blir det værre, trodde det var samme funksjoner i appen for platespilleren som for streamerne..
    Det er unike settings for hvert Yamaha MusicCast produkt, alt etter hva de brukes til. "Litt" mer på hjemmekinoprossessoren enn på en ren streamer som WXAD-10.

    Jeg har også sett at nye funksjoner/settings har blitt innført for produkter, ved firmware oppdateringer - så jeg tviler på at selve MusicCast appen er problemet.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hva bruker du som mottaker av signalet fra platespilleren?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hva bruker du som mottaker av signalet fra platespilleren?
    "Grafene" vist i tidligere innlegg er hentet ut fra WXC-50 via optisk. Men det er samme til kjøkkenradioen, Hjemmekinoreceiver osv.

    Men det er ikke viktig, det digitale signalet sendt via MusicCast er slik det er.

    Platespilleren har også linjeutganger - med egen dac - det er like komprimert.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Utgangssignalet på en AT3600L er jo uansett midt i MM-smørøyet.
    Jepp - og vinylen som det er vist grafer av er litt over middels høyt innspilt. Et typisk eksempel.

    Et sted under prosjektet har det gått feil - noen har opplevd at signalet er altfor lavt i forhold til ihjelkomprimert musikk fra exempelvis Spotify - og vridd opp signalet fra platespiller - uten å skjønne helt hva de driver med.

    Tviler veldig på om dette blir fikset - men jeg kommer å følge med om det dukker opp noen updates på firmware til spilleren.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Hei.

    Er i en tankeprosess hvor jeg vurderer å anskaffe R-N2000A.
    Jeg har lest meg litt opp på et par tester, og spesifikasjoner på hjemmesiden. Så langt, virker denne interessant. Jeg har ingen erfaring med Yamaha tidligere, men det er lett å forstå at Yamaha er et kvalitetsprodukt i seg selv.
    Grunnen til akkurat denne alt-i-en-modellen er pga. plassbesparelse, så færre komponenter, jo bedre. Misforstå meg rett ;)

    Det jeg lurer på er om det er noen som har hørt/prøvd denne stereoreceiveren? Eller evt. kjenner noen som erfaring med den?
    Kan også ta i mot andre anbefalinger og innspill.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Er i en tankeprosess hvor jeg vurderer å anskaffe R-N2000A.
    Jeg har lest meg litt opp på et par tester, og spesifikasjoner på hjemmesiden. Så langt, virker denne interessant. Jeg har ingen erfaring med Yamaha tidligere, men det er lett å forstå at Yamaha er et kvalitetsprodukt i seg selv.
    Grunnen til akkurat denne alt-i-en-modellen er pga. plassbesparelse, så færre komponenter, jo bedre. Misforstå meg rett ;)

    Det jeg lurer på er om det er noen som har hørt/prøvd denne stereoreceiveren? Eller evt. kjenner noen som erfaring med den?
    Kan også ta i mot andre anbefalinger og innspill.
    Tviler på at du trår feil med denne, Yamaha er flinke på alt i ett forsterkere.
    Den ser i tillegg helt konge ut.(y)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei.

    Er i en tankeprosess hvor jeg vurderer å anskaffe R-N2000A.
    Jeg har lest meg litt opp på et par tester, og spesifikasjoner på hjemmesiden. Så langt, virker denne interessant. Jeg har ingen erfaring med Yamaha tidligere, men det er lett å forstå at Yamaha er et kvalitetsprodukt i seg selv.
    Grunnen til akkurat denne alt-i-en-modellen er pga. plassbesparelse, så færre komponenter, jo bedre. Misforstå meg rett ;)

    Det jeg lurer på er om det er noen som har hørt/prøvd denne stereoreceiveren? Eller evt. kjenner noen som erfaring med den?
    Kan også ta i mot andre anbefalinger og innspill.
    Jeg gjorde akkurat det samme. Fra 5 bokser i stuen til 1. Uten merkbart kvalitetstap og den bare fungerer. Det aller beste er at resten av familien kan bruke Spotify Connect, koble seg til, og spille musikk uten å trykke på en eneste knapp. Det eneste jeg skulle ønske er at de hadde puttet i riaaen til 1200/2200 slik at jeg slapp en SUT til mc-pickupen.

    Den er bunnsolid konstruert og har en ekstremt høy finish. Et røverkjøp i dagens marked.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Jeg gjorde akkurat det samme. Fra 5 bokser i stuen til 1. Uten merkbart kvalitetstap og den bare fungerer. Det aller beste er at resten av familien kan bruke Spotify Connect, koble seg til, og spille musikk uten å trykke på en eneste knapp. Det eneste jeg skulle ønske er at de hadde puttet i riaaen til 1200/2200 slik at jeg slapp en SUT til mc-pickupen.

    Den er bunnsolid konstruert og har en ekstremt høy finish. Et røverkjøp i dagens marked.
    Høres lovende ut.
    Har du hatt behov eller brukt micen for kalibrering av lyden? Evt. fornøyd med resultatet?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Det har jeg. YPAO tar 30 sek og måler avstand og frekvensrespons. Fase også virker det som. Tror også man kan legge inn litt manuelt, men det er et enkelt opplegg. Det beste er at det er et high-pass filter så hvis man har sub, får man avlastet toppene. Noe feks. Quadene mine har godt av når jeg kobler opp de og vil spille litt høyere enn de klarer au natural.

    Det nest beste er at YPAO gjør det mulig å bruke dynamisk loudness, dvs at den fyller ut lyden i topp og bunn slik at man får deilig lyd uten å måtte spille høyt. Puristene vet ikke hva de går glipp av.

    Hodetelefonforsterkeren er veldig god, ikke helt på nivå med rme jeg hadde, men mer enn god nok til shure 1540.
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det litt voldsomt å tillate 10%thd på 1kHz/8ohm når en oppgir toppeffekt!?

    Maximum Power(8 ohms, 1 kHz, 10% THD)120 W + 120 W

    *og jo, er forsåvidt innforstått men at thd ikke er noe en skal se seg blind på, og ikke nødvendigvis parameteret som veier tyngst, men lell..
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Du har helt rett. 10 % THD er helt vilt høyt. 120 watt herfra ville være langt fra trygt for både ører og høyttalere. Låter totalt dritt også. Stereophile ved Atkinson målte A-S3200 og fikk 90 watt i 8 Ohm og drøyt 150 i 4 før kurven knakk brått oppover. Det er den anvendbare effekten. Denne 2000-modellen er så vidt jeg forstår basert på omtrent like stor strømforsyning og like få utgangstransistorer per kanal. Det vil si kun to. Velg dine høyttalere med en viss omhu. Da rekker 90 watt langt.
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    121
    Antall liker
    181
    Sted
    Haslum
    Det har jeg. YPAO tar 30 sek og måler avstand og frekvensrespons. Fase også virker det som. Tror også man kan legge inn litt manuelt, men det er et enkelt opplegg. Det beste er at det er et high-pass filter så hvis man har sub, får man avlastet toppene. Noe feks. Quadene mine har godt av når jeg kobler opp de og vil spille litt høyere enn de klarer au natural.

    Det nest beste er at YPAO gjør det mulig å bruke dynamisk loudness, dvs at den fyller ut lyden i topp og bunn slik at man får deilig lyd uten å måtte spille høyt. Puristene vet ikke hva de går glipp av.

    Hodetelefonforsterkeren er veldig god, ikke helt på nivå med rme jeg hadde, men mer enn god nok til shure 1540.
    Takk for utfyllende svar! Skal litt mer i tenkeboksen, men skal absolutt sterkt vurderes.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg har et par ganger tidligere nevnt denne nye stativ-høyttaleren fra Yamaha NS-800A som jeg anser som veldig interessant, i hvertfall fra mitt ståsted. Nå er første test kommet, fra italienske Audio 2G. To sympatiske herrer har hatt høyttalerne på langtidstest.
    En litt annerledes og veldig interessant test, Imo.

    Herrene er absolutt begeistret over denne høyttaleren. Det er så herlig at herrene glatt hopper over å snakke om bass og diskant og sånt, men heller snakker om den fenomenale rytmikken i musikken disse høyttalerne leverer, samt den veldig gode dynamiske fraseringen mellom stille og høyt.
    Yamaha NS-800A blir sammenlignet med Marten Parker Duo som koster dobbelt så mye, 121000,- paret i Nok.

    Det som er digg med denne youtube er at dem går høyttaleren helt i dybden, vi får se innvendig i oppbygningen av det resonansefattige kabinettet, de nyutviklede driverne, hard-wiered delefilteret med topp komponenter, innvendig kabling med teflonisolerte sølvledere med mere. Ikke minst pianolakk-finishen som bare Yamaha kan.

    Slå på engelsk teksting hvis du ikke er stødig i italiensk:)
     
    Sist redigert:

    Waqar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.08.2016
    Innlegg
    98
    Antall liker
    52
    Jeg har et par ganger tidligere nevnt denne nye stativ-høyttaleren fra Yamaha NS-800A som jeg anser som veldig interessant, i hvertfall fra mitt ståsted. Nå er første test kommet, fra italienske Audio 2G. To sympatiske herrer har hatt høyttalerne på langtidstest.
    En litt annerledes og veldig interessant test, Imo.

    Herrene er absolutt begeistret over denne høyttaleren. Det er så herlig at herrene glatt hopper over å snakke om bass og diskant og sånt, men heller snakker om den fenomenale rytmikken i musikken disse høyttalerne leverer, samt den veldig gode dynamiske fraseringen mellom stille og høyt.
    Yamaha NS-800A blir sammenlignet med Marten Parker Duo som koster dobbelt så mye, 121000,- paret i Nok.

    Det som er digg med denne youtube er at dem går høyttaleren helt i dybden, vi får se innvendig i oppbygningen av det resonansefattige kabinettet, de nyutviklede driverne, hard-wiered delefilteret med topp komponenter, innvendig kabling med teflonisolerte sølvledere med mere. Ikke minst pianolakk-finishen som bare Yamaha kan.

    Slå på engelsk teksting hvis du ikke er stødig i italiensk:)
    Personlig ser jeg også frem til disse, det er noe med Yamaha som bare låter " riktig" disse vurderes sterkt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Score!
    CD-S300.jpg

    Det tok en stund før jeg fant en elegant aluminiumsfarget CD-spiller med riktige dimensjoner til en pris jeg synes er riktig for en sølvskivesnurre som kun brukes til gjesters medbragte og bibliotekslån. CD-S300 er i ferd med å bli fiin gammel, men det gjør ikke noe. Kommer til å bruke coax ut, jeg må bare huske at Pure Direct skal være Off.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke en skrivefeil ang THD på den rn2000a beskrevet over her?

    HifiNews testet denne forsterkeren og fikk ut 115W/185W i 8/4 Ohm ved 1% THD.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1% ved 115 W og 10% ved 120 W stemmer ganske bra med dette bildet:
    1710838213154.png

    Fuglene må vite hvorfor de har valgt et så sløvt digitalfilter i den. "Natural Sound" i stedet for ordentlig filtrering? (Ja jeg synes det er riktig å påpeke rare valg hos en produsent man liker produktene til. Man er jo en god venn.)
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Det er i hvert fall smartere å markedsføre den med 115W med 1% thd enn med 120W og 10%thd! Nå ser jeg at Yamaha går ut med 2 x 90W som generell info, så da er man jo på den sikre siden. Uansett er dette en spennende allrounder.

    Har du hørt denne her, Valentino? Spør siden du spiller mye klassisk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg er jo ikke i markedet. Har et sært anlegg med 8 forsterkerkanaler. Hadde jeg vært i det gammeldagse (unnskyld) to forsterkerkanaler og passive høyttalere-markedet hadde den vært interessant. :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner, det er jo egentlig herlig å være ferdig med hardwaredelen av denne hobbyen. Selv vakler jeg mellom å bygge opp et lite tokanalsanlegg i tv-stua og et flerkanalsanlegg som jeg egentlig ikke har plass til. Det kan gå mot en slik Yamaha...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært kjekt om det gikk an å endre filtertype på DACen for bruker. Jeg tror at noe av den softe lyden Hifinews-anmelderen kommenterer kommer fra det sløve filteret. Jeg hadde prøvd å finne ut av det. Kanskje det er default og at man kan sette ordentlig digitalfiltrering på et vis. Verd å undersøke.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Selv er jeg litt glad for at denne Yamaha'en blir omtalt som litt mjuk og ørevennlig. Jeg blir fort lyttetrett av en (for) åpen og detaljert lyd, særlig i øvre mellomtone og deromkring. Har nok en liten hørselsskade som gjør at fioliner og kvinnestemmer fort blir slitsomme. Flere anmeldere omtaler forsterkeren som god på lavt volum og den variable loudnesskontrollen gjør det jo mulig å beholde en fyldig klang også på lavt volum. Jeg liker den praktiske tilnærmingen Yamaha har her. Arbeidsredskap for den audiofile som vil ta et par steg ned fra dagens dans rundt stadig dyrere og mer eksotiske hifismykker.

    Av og til er det veldig greit med bare et godt stereoanlegg og heller bruke penger på musikken.
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er i hvert fall smartere å markedsføre den med 115W med 1% thd enn med 120W og 10%thd! Nå ser jeg at Yamaha går ut med 2 x 90W som generell info, så da er man jo på den sikre siden.
    JEG var nok litt rask på labben også her...
    I dataene Stereofil oppgir, står jo også dette under her, noe som må kalles veldig innafor, men da burde di holdt seg for gode til å reklamert så hardt for at det er en strømsterk 2x120 watt forsterker, men heller formulere at det er en GOD 90watter, imho..
    1710875572028.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yamahas data er nøkterne nok de. Det er ikke mange høyttalere som har stort høyere enn 4 Ohm nominell impedans allikevel nå for tiden (ok, jeg ser at Yamahas egen NS-800A er 6 Ohm).

    Men folkens: Hvilke forhandlere er det som fører Yamahas høyttalere?
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Yamahas data er nøkterne nok de. Det er ikke mange høyttalere som har stort høyere enn 4 Ohm nominell impedans allikevel nå for tiden (ok, jeg ser at Yamahas egen NS-800A er 6 Ohm).

    Men folkens: Hvilke forhandlere er det som fører Yamahas høyttalere?
    Stereofil i Oslo, blant annet. Soundgarden fører de litt rimeligere produktene til Yamaha, men kan sikkert skaffe det meste.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gode ting.

    Min «nye» pent brukte CD-S300 landet her i går. Jeg er imponert over kvalitetsfølelsen den gir med den optisk kraftige frontplaten, skuffen og betjeningsknappene. Man skal ha øya for detaljer for å se at CD-S2100 er fjongere ut fra detaljene på frontplaten. Selvfølgelig er lokket enkelt og rimelig på 300, men det er bare fronten jeg ser uansett.
    Fjernkontrollen ser ut til å virke i en +/- 60 graders sektor, og det er en god del bedre en de +/- 30 gradene i instruksjonsboka.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.842
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gode ting.

    Min «nye» pent brukte CD-S300 landet her i går. Jeg er imponert over kvalitetsfølelsen den gir med den optisk kraftige frontplaten, skuffen og betjeningsknappene. Man skal ha øya for detaljer for å se at CD-S2100 er fjongere ut fra detaljene på frontplaten. Selvfølgelig er lokket enkelt og rimelig på 300, men det er bare fronten jeg ser uansett.
    Fjernkontrollen ser ut til å virke i en +/- 60 graders sektor, og det er en god del bedre en de +/- 30 gradene i instruksjonsboka.
    Synes det ser ut som en lekker spiller (y)
    Noe slikt jeg også kunne tenkt meg i kombo med DACen som også er i sølv i noenlunde lik dimensjon på frontplate.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hender at man finner 300 på Finn. Kanskje 303 også? Ikke lett å se forskjell på dem om man ikke leser teksten på frontplaten. Jeg har vel latt et par gå forbi fordi jeg er kjip. Den skal jo bare se bra ut i Montanamøbelet og i tillegg levere sølvplatedata til min MiniDSP Flex Eight en gang i blant.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn