Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    25.032
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha er bare så vakkert. Var på nippet for mange år siden å kjøpe helt sett, kona til han som er (eller var) sjef for Yamaha-piano i Norge er (eller var) sjef for Yamaha-hifi.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    Meget flott oppsett hos rorres. Kjøres Concepten rett i A-S3200 tru?
    Har selv 2 anlegg med Yamaha. Men da de litt eldre og mindre A-S2100 og A-S1000. Virkelig kvalitets forsterkere de og.

IMG_0973.jpeg
    .

IMG_1141.jpeg

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.135
    Torget vurderinger
    29
    Meget flott oppsett hos rorres. Kjøres Concepten rett i A-S3200 tru?
    Har selv 2 anlegg med Yamaha. Men da de litt eldre og mindre A-S2100 og A-S1000. Virkelig kvalitets forsterkere de og.
    Concept en kjøres rett inn uten ekstern Riaa.
    Jeg hadde en Jasmin Riaa til ca 10.000,- med ekstern strømforsyning. ( Husker ikke modell i farten). Men det så jeg absolutt ikke behov for.
    Riaaen i disse forsterkerne er mer enn god nok for folk flest.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.135
    Torget vurderinger
    29
    Fint om du deler din vurdering på A-S3200 vs A-S3000!
    MVH Sven O
    Høyttalerne jeg spiller på nå er langt fra avslørende nok til at jeg klarer å finne noe svakhet som skiller disse.
    Ht er lettdrevne, så begge har rikelig med krefter.
    Må i så fall være at lydsignaturen i 3200 er noe varmere.
    Kanskje mer lik 2100 i lyden enn det 3000 er.
    Begge forsterkerne er fantastiske i mine ører

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Litt klaging også.

Yamaha Vinyl 500. Vakker er den.

Jeg sendte inn klage til Yamaha support for et par år siden at spilleren har et alt for høyt signal inn til adc - slik at signalet klipper på de fleste plater. Dette gjør at selve poenget med spilleren - MusicCast - blir bortkastet. Man er avhengig av ekstern RIAA for at den skal prestere.

Den har heller ikke filtrering av lave frekvenser.

Har sjekket hver firmware update siden klagen - men ingen løsning foreløpig. Sendte ny purring i dag - litt mer krass.

Noe annet som irriterer meg - er alle testene fra Hifi-pressen om spilleren. Ikke noen (jeg har lest) har nevnt massiv klipping/kompresjon - eller rumble/arm-resonans???

I stedet kan jeg lese om - veldig god lyd, lite avvik i snurrehastighet, den "analoge" lyden overlever å bli sendt via MusicCast osv.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    Litt klaging også.

Yamaha Vinyl 500. Vakker er den.

Jeg sendte inn klage til Yamaha support for et par år siden at spilleren har et alt for høyt signal inn til adc - slik at signalet klipper på de fleste plater. Dette gjør at selve poenget med spilleren - MusicCast - blir bortkastet. Man er avhengig av ekstern RIAA for at den skal prestere.

Den har heller ikke filtrering av lave frekvenser.

Har sjekket hver firmware update siden klagen - men ingen løsning foreløpig. Sendte ny purring i dag - litt mer krass.

Noe annet som irriterer meg - er alle testene fra Hifi-pressen om spilleren. Ikke noen (jeg har lest) har nevnt massiv klipping/kompresjon - eller rumble/arm-resonans???

I stedet kan jeg lese om - veldig god lyd, lite avvik i snurrehastighet, den "analoge" lyden overlever å bli sendt via MusicCast osv.
    Hvilken ADC bruker du?

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Hvilken ADC bruker du?
    Den er innebygget i spilleren.

Adcen lager et digitalt signal som føres inn i MusicCast systemet som gjør at du kan plassere spilleren akkurat der du vil - og kan overføre lyden til andre MusicCast dingser du har - i stua, kjøkkenet eller på badet osv.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    aha, ja det høres jo merkelig ut at det skal klippe på den interne ADCen.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.193
    Sted
    Horten
    Yamaha bruker jo å lage gode produkter. Merkelig problem at den klipper på intern ADC.
    Skudd i blindet: Kan det være trøbbel med pickup'en eller uorginal som sitter der og ikke er 100% lik den originale? :unsure:

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    aha, ja det høres jo merkelig ut at det skal klippe på den interne ADCen.
    Ja, det er merkelig. Man skulle tro at de som designer slikt - har litt peiling.

Dette er rett og slett bad engineering/design. Noe jeg ikke hadde regnet med fra en leverandør som Yamaha.

Jeg var litt krass i siste melding til de - får se om det får de til å våkne og løse problemet.

Jeg er litt engstelig for at manglende respons og manglende løsning via firmware - er pga at det ikke finnes noen mulighet til å endre. At opplegget er låst.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Yamaha bruker jo å lage gode produkter. Merkelig problem at den klipper på intern ADC.
    Skudd i blindet: Kan det være trøbbel med pickup'en eller uorginal som sitter der og ikke er 100% lik den originale? :unsure:
    Nei - har testet diverse PU i tillegg til den originale - ikke noe løsning.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Fikk svar fra Stefan i dag - en support-representant som sitter i Tyskland. Han kunne ikke tilby noen løsning - han hadde videresendt "klagen" til Japan, men ikke hørt noe.

Jeg fikk høre at ingen andre ikke hadde klaget... så da så... Og med mine krav burde jeg heller bruke ekstern RIAA på platespilleren.

Legger ved et par eks på hva platespilleren leverer - en helt vanlig vinylside:

1. Signalet går her gjennom den innebyggede adc i platespilleren - gjennom ethernet til en annen Yamaha dings og optisk ut til pc - dette er altså hva en dac i sluttenden får servert:

Ser ut som en gjennomsnittlig Brickwalled cd - med ræva lyd. Det røde er digital klipping.

2. Samme vinylside via phono ut til en Yamaha surroundprossessor som har innebygget RIAA (låter faktisk uforskammet bra, hvem hadde trodd det) - ethernet fra prossessoren til samme Yamaha dings som over og optisk ut til pc:

Perfekt, all dynamikk intakt og plenty med headroom for vinyler med variabelt nivå.

Jeg sendte et svar til Stefan i dag hvor jeg klaget litt, men regner ikke med høre noe mer. Er noe skuffet over Yamaha. Og hifi testere som åpenbart hører forskjell på en audiofil nettverksswitch - men ikke dette.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    Du har problemer når du streamer platespilleren via Musiccast? Har du sjekket lyd instillingene i Musicast appen?

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Du har problemer når du streamer platespilleren via Musiccast? Har du sjekket lyd instillingene i Musicast appen?
    Problemet er - det analoge signalet fra PU kommer for sterkt inn i adc (innebygget i platespiller) - det finnes ikke noen mulighet til å justere dette.

Når jeg skriver via ethernet til en annen Yamaha dings, i innlegget over - så er dette via MusicCast.

Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Hva med pickup med lavere utgangsnivå/spenning? Bytte pickup…. Mvh SvenO
    Har kjøpt noen med oppgitt lavere utgangsnivå - enn den som kom med spilleren - men det var langt fra nok.

Har slikt sett brukt nok penger på den.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    Via avanserte innstillinger - input settings kan man justere inngangs nivået på hver kilde.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Via avanserte innstillinger - input settings kan man justere inngangs nivået på hver kilde.
    Ja, men det hjelper ikke noe på selve kompresjonen på det digitale signalet.

Her har jeg senket det digitale signalet med 5dB - klippingen er borte men det er like Brickwalled:

Endringen må skje der hvor signalet går inn i adc - i platespilleren - for at det skal få ønsket virkning.

Tapt dynamikk i et digitalt signal går ikke an å få tilbake senere i kjeden.

Sist redigert:

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    Feilen skjer jo før signalet kommer til mottaker, så det hjelper jo ikke...
    ?? Hvis man kobler en kilde som skal streames via musiccast, så kan nivået på inngangen justeres. Regner med dette skjer i ADC chippet siden man kan justere nivået på analoge innganger også.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Det finnes ikke noen justeringer for platespilleren.

Det er faktisk nettopp det jeg har bedt Yamaha å innføre en settings for.

Eller permanent å senke 5-10dB på inngangsnivået.

Edit - eller kanskje enda mer, de to eksemplene jeg viste i tidligere innlegg, skiller nesten nøyaktig 13dB i nivå.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Som det sto i en av testene jeg leste - et ikke ukjent hifi nettsted, fritt fra hukommelsen:

"Noe av det beste med spilleren er at lyden fra vinyl er like høy som fra streaming eller cd - uten at jeg trenger å justere noe"

Hello :ROFLMAO:

Det er fredag og jeg er en gammel gubbe, er lov å være litt gretten og klage litt 😁

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    ja da blir det værre, trodde det var samme funksjoner i appen for platespilleren som for streamerne..

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    ja da blir det værre, trodde det var samme funksjoner i appen for platespilleren som for streamerne..
    Det er unike settings for hvert Yamaha MusicCast produkt, alt etter hva de brukes til. "Litt" mer på hjemmekinoprossessoren enn på en ren streamer som WXAD-10.

Jeg har også sett at nye funksjoner/settings har blitt innført for produkter, ved firmware oppdateringer - så jeg tviler på at selve MusicCast appen er problemet.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    559
    Hva bruker du som mottaker av signalet fra platespilleren?

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Hva bruker du som mottaker av signalet fra platespilleren?
    "Grafene" vist i tidligere innlegg er hentet ut fra WXC-50 via optisk. Men det er samme til kjøkkenradioen, Hjemmekinoreceiver osv.

Men det er ikke viktig, det digitale signalet sendt via MusicCast er slik det er.

Platespilleren har også linjeutganger - med egen dac - det er like komprimert.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Utgangssignalet på en AT3600L er jo uansett midt i MM-smørøyet.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.006
    Utgangssignalet på en AT3600L er jo uansett midt i MM-smørøyet.
    Jepp - og vinylen som det er vist grafer av er litt over middels høyt innspilt. Et typisk eksempel.

Et sted under prosjektet har det gått feil - noen har opplevd at signalet er altfor lavt i forhold til ihjelkomprimert musikk fra exempelvis Spotify - og vridd opp signalet fra platespiller - uten å skjønne helt hva de driver med.

Tviler veldig på om dette blir fikset - men jeg kommer å følge med om det dukker opp noen updates på firmware til spilleren.

Røkrakare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Antall liker
    182
    Sted
    Haslum
    Hei.

Er i en tankeprosess hvor jeg vurderer å anskaffe R-N2000A.
    Jeg har lest meg litt opp på et par tester, og spesifikasjoner på hjemmesiden. Så langt, virker denne interessant. Jeg har ingen erfaring med Yamaha tidligere, men det er lett å forstå at Yamaha er et kvalitetsprodukt i seg selv.
    Grunnen til akkurat denne alt-i-en-modellen er pga. plassbesparelse, så færre komponenter, jo bedre. Misforstå meg rett ;)

Det jeg lurer på er om det er noen som har hørt/prøvd denne stereoreceiveren? Eller evt. kjenner noen som erfaring med den?
    Kan også ta i mot andre anbefalinger og innspill.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Jeg har lest meg litt opp på et par tester, og spesifikasjoner på hjemmesiden. Så langt, virker denne interessant. Jeg har ingen erfaring med Yamaha tidligere, men det er lett å forstå at Yamaha er et kvalitetsprodukt i seg selv.
    Grunnen til akkurat denne alt-i-en-modellen er pga. plassbesparelse, så færre komponenter, jo bedre. Misforstå meg rett ;)

Det jeg lurer på er om det er noen som har hørt/prøvd denne stereoreceiveren? Eller evt. kjenner noen som erfaring med den?
    Tviler på at du trår feil med denne, Yamaha er flinke på alt i ett forsterkere.
    Den ser i tillegg helt konge ut.(y)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    10
    Hei.

Jeg gjorde akkurat det samme. Fra 5 bokser i stuen til 1. Uten merkbart kvalitetstap og den bare fungerer. Det aller beste er at resten av familien kan bruke Spotify Connect, koble seg til, og spille musikk uten å trykke på en eneste knapp. Det eneste jeg skulle ønske er at de hadde puttet i riaaen til 1200/2200 slik at jeg slapp en SUT til mc-pickupen.

Den er bunnsolid konstruert og har en ekstremt høy finish. Et røverkjøp i dagens marked.

Røkrakare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Antall liker
    182
    Sted
    Haslum
    Jeg gjorde akkurat det samme. Fra 5 bokser i stuen til 1. Uten merkbart kvalitetstap og den bare fungerer. Det aller beste er at resten av familien kan bruke Spotify Connect, koble seg til, og spille musikk uten å trykke på en eneste knapp. Det eneste jeg skulle ønske er at de hadde puttet i riaaen til 1200/2200 slik at jeg slapp en SUT til mc-pickupen.

Den er bunnsolid konstruert og har en ekstremt høy finish. Et røverkjøp i dagens marked.
    Høres lovende ut.
    Har du hatt behov eller brukt micen for kalibrering av lyden? Evt. fornøyd med resultatet?

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    563
    Torget vurderinger
    10
    Det har jeg. YPAO tar 30 sek og måler avstand og frekvensrespons. Fase også virker det som. Tror også man kan legge inn litt manuelt, men det er et enkelt opplegg. Det beste er at det er et high-pass filter så hvis man har sub, får man avlastet toppene. Noe feks. Quadene mine har godt av når jeg kobler opp de og vil spille litt høyere enn de klarer au natural.

Det nest beste er at YPAO gjør det mulig å bruke dynamisk loudness, dvs at den fyller ut lyden i topp og bunn slik at man får deilig lyd uten å måtte spille høyt. Puristene vet ikke hva de går glipp av.

Hodetelefonforsterkeren er veldig god, ikke helt på nivå med rme jeg hadde, men mer enn god nok til shure 1540.

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det litt voldsomt å tillate 10%thd på 1kHz/8ohm når en oppgir toppeffekt!?

Maximum Power(8 ohms, 1 kHz, 10% THD)120 W + 120 W

*og jo, er forsåvidt innforstått men at thd ikke er noe en skal se seg blind på, og ikke nødvendigvis parameteret som veier tyngst, men lell..

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.282
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare et datapunkt. "Jeg klipper her."

• Laster inn…