xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    @ mariusaa: Når inntrykket har fått satt seg og du får gjort deg opp en formening må du dele med oss, er veldig spent på disse men det er vel få som sålangt har dem som vanlige ht...
    Får ikke gitt noen rettferdig sammenligning for nå er 99.26MKII'ene solgt, og 100.33 er ikke spilt inn eller optimalt plassert enda. Bruker stativene som er til 99.26 og de er alt for små til 100.33 (disse er STORE og veier 30kg pr stk) så burde ha nye stativer også.. Men sånn korte inntrykk er at 100.33 serverer mer detaljer, spiller strammere, og plasserer musikerne enda mer nøyaktig i lydbilde - med ett litt større lydbilde enn 99.26MKII. 100.33 virker som er litt mer krevende i forhold til plassering enn 99.26mkII er.

    100.33 koster 17.000kr mer enn 99.26MKII, og du får ikke 17.000kr bedre lyd for å si det sånn. Men jeg vil ikke si det er fordi divine er overpriset, men eller fordi 99.26MKII burde kostet mye mer i forhold til hva du får. Jeg har ikke blitt sjokkert over hvor mye bedre divine er, men jeg har innsett hvor bra 99.26MKII er, samt enda mer imponert over hva du får for penga med XTZ. Var allerede imponert etter jeg testet hegel h300 mot xtz class a100 d3 forsterkeren og fant ut at det var mye mer likheter enn forskjeller mellom de to (!!)

    Angrer jeg på å ha byttet ut 99.26MKII med 100.33? Absolutt ikke. Neste jeg vil forsøke nå er å kjøpe 2stk xtz ap-100, brokoble de og bruke de som monoblokker på 100.33. Så må jeg ha stativene som er laget for 100.33..
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    @ mariusaa: Når inntrykket har fått satt seg og du får gjort deg opp en formening må du dele med oss, er veldig spent på disse men det er vel få som sålangt har dem som vanlige ht...
    Får ikke gitt noen rettferdig sammenligning for nå er 99.26MKII'ene solgt, og 100.33 er ikke spilt inn eller optimalt plassert enda. Bruker stativene som er til 99.26 og de er alt for små til 100.33 (disse er STORE og veier 30kg pr stk) så burde ha nye stativer også.. Men sånn korte inntrykk er at 100.33 serverer mer detaljer, spiller strammere, og plasserer musikerne enda mer nøyaktig i lydbilde - med ett litt større lydbilde enn 99.26MKII. 100.33 virker som er litt mer krevende i forhold til plassering enn 99.26mkII er.

    100.33 koster 17.000kr mer enn 99.26MKII, og du får ikke 17.000kr bedre lyd for å si det sånn. Men jeg vil ikke si det er fordi divine er overpriset, men eller fordi 99.26MKII burde kostet mye mer i forhold til hva du får. Jeg har ikke blitt sjokkert over hvor mye bedre divine er, men jeg har innsett hvor bra 99.26MKII er, samt enda mer imponert over hva du får for penga med XTZ. Var allerede imponert etter jeg testet hegel h300 mot xtz class a100 d3 forsterkeren og fant ut at det var mye mer likheter enn forskjeller mellom de to (!!)

    Angrer jeg på å ha byttet ut 99.26MKII med 100.33? Absolutt ikke. Neste jeg vil forsøke nå er å kjøpe 2stk xtz ap-100, brokoble de og bruke de som monoblokker på 100.33. Så må jeg ha stativene som er laget for 100.33..
    Gratulerer med nye utrolig flotte høyttalere mariusaa , di låter nok utrolig bra tenker jeg. så du har tenkt og kjøpe 2 stk xtz ap-100 og brokoble di og bruke di som monoblokker. Power er noe du kommer til og ha plenti av ingen tvil om det , xtz er di høyttalerene man får mest igjen av pengene det er jeg nesten sikker på. Har tenkt og oppgradere til nye høyttalere i løpet av dette året jeg å , men vet ikke hvilken merke enda er litt for hekta på klipsch trur jeg. Men jeg var for noen dager siden og fikk høre martin logan electromotion , med elektronikk som yamaha rx-a 3020 som pre og vincent effektforsterker husker ikke heilt modellen akkurat på den nå. Men jeg fikk meg ein magisk reise gjennom stereo verden i hvertfall , som jeg har aldri har hørt så bra fra noen høyttaler. Så hvem veit kansje det blir martin logan på meg vi får se.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Det eneste jeg ikke liker med å kjøpe to ap100 er at stereo'n begynner å ta opp rimelig mye plass. Kanskje bruke en hegel h200 i stedet? Og siden stativene til 100.33 koster 5000kr så lurer jeg litt på hvordan det hadde fungert med 2stk 99 w10.17p (seas 10" sub'ene) som stativer.. Blir en del dyrere, garantert ikke like pent, men syns 5000kr for noe som kun er estetisk er litt dyrt. Jaja... Vurderinger, vurderinger.....
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg har villet kjøpt di 2 ap100 og heller kjøpt billigere stativer , er noe med den xtz lyden selv med sine egene forsterkere. Men du finner vel ut det som passer dine ønsker tenker jeg.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Etter H300 å dømme så er lyden hos hegel og XTZ stort sett den samme. Mest merkbare forskjellen var at H300 hadde mer kontroll i bassen, som jeg regner med har litt med den større effekten til H300 vs CLASS A100 D3'n. Så økonomisk vil 2stk AP100 være tingen, men... Gud så mye plass alt vil ta :)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Etter H300 å dømme så er lyden hos hegel og XTZ stort sett den samme. Mest merkbare forskjellen var at H300 hadde mer kontroll i bassen, som jeg regner med har litt med den større effekten til H300 vs CLASS A100 D3'n. Så økonomisk vil 2stk AP100 være tingen, men... Gud så mye plass alt vil ta :)
    Hva med og bygge egen rack da , mariusaa det er jo billig for matriale. Jeg har tenkt litt på det i di siste dagene her , før plassen begynner og bli liten hos meg å. Jeg har jo måtte plassert ting oppå racken min ved siden av plasma tv.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hadde jeg ikke vært til de grader evneveik så hadde det vært ett alternativ :) Har snakket med surround.no og de har en 10.17p stående, så skal ta med en 100.33 og teste hvor hjemme-mekk det ser ut å stable 100.33 på 10.17p i stedet for xtz stativet. Har en sterk følelse av at jeg går der i fra med 2stk xtz stativer i bestilling :)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hjelp til XTZ Divine 100.49

    Jeg trenger litt hjelp. I en eller flere tråder har jeg tidligere nevnt noen merkelige målinger på mellomtonen i mine 100.49. For en stund siden husker jeg at det var en kar som fikk nye 100.49 pga utfordringer med mellomtonen som jeg mener å huske stammet fra luftlekkasjer i kassen til mellomtonen. Jeg lurer på om jeg kan ha samme problem, men klarer ikke å finne innlegget fra denne personen eller hvem det var. Kan noen hjelpe meg? :)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger litt hjelp. I en eller flere tråder har jeg tidligere nevnt noen merkelige målinger på mellomtonen i mine 100.49. For en stund siden husker jeg at det var en kar som fikk nye 100.49 pga utfordringer med mellomtonen som jeg mener å huske stammet fra luftlekkasjer i kassen til mellomtonen. Jeg lurer på om jeg kan ha samme problem, men klarer ikke å finne innlegget fra denne personen eller hvem det var. Kan noen hjelpe meg? :)
    Jeg fant ut av dette og har sendt en pm til rette vedkommende, men dersom andre vet noe om dette så tar jeg gjerne imot innspill.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har formening om xtz sin poweramp? Krever den uendelig lang innspillingstid for å slippe?
    noen som aner?
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    For å fortsette litt om 100.33 og 99.26MKII...

    100.33 er mye mer avslørende når det kommer til dårlige innspillinger eller lav kvalitets mp3 filer. 99.26MKII var veldig "musikalske", alt gikk å nyte med de. Selv om det var en gammel mp3 fil så var det ikke så nøye. Når jeg går igjennom musikken jeg har med 100.33 så er det veldig mye lettere å skille mellom bra og dårlig kvalitet, både på godt og vondt: det som er bra høres enda bedre ut, og det som er dårlig høres enda dårligere ut.

    Jeg driver fortsatt å k*dder med plasseringen.. Litt nærmere bakveggen enn 99.26MKII, -2 DB på diskanten og alle bassportene åpene er så langt vinneren.

    *edit* enda lengre unna bakveggen enn 99.26MKII stod var enda bedre.. Tror jeg kommer til å ha flyttet disse 742 ganger og ommøblert hele stua før jeg blir fornøyd.
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Stå opp, dusje, kjøpe brød, kjøpe xtz subamp 1..
    xtzsubamp.jpg


    ...kjøpe 2stk xtz 99 w10.17p og sette xtz divine 100.33 på toppen av de:
    xtzw1017.jpg


    Bry dere ikke om kabler og rot... Jeg har supra høyttaler kabler som skal brukes mellom subamp og w10.17'ene. Akkurat nå så er alt litt provisorisk ordnet så jeg kan sitte i sweetspot og justere subamp1. Når jeg er ferdig med det så blir det rydda og bytta kabler. Har bare lekt med det her nå i 15-20 minutter så kan ikke avsi noen definitiv dom over det hele, men etter hva jeg hører så langt er jeg veldig fornøyd. Ble ikke seende helt mongo ut som frykta heller.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Ifm feilsøking og litt testinnspilling av mine 100.49 koblet jeg igår kun mellomtone-elementene og jammen spiller ikke de bra med bass alene. Ser det er mer bassmembran på 100.33 og da med to elementer kan jeg tenke meg de låter bra. :)
     

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Spennende løsning du har valgt Mariusaa.....følger med videre.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Med oppsettet her så er det i vert fall mulig å tune lyden helt etter sin egen smak. 2 bassplugger på hver av 100.33 som forandrer lyden på bassen, 2 jumpere pr 100.33 som gir deg 4 muligheter for nivået på diskanten, en "xtz room tuning" kabel som kan kobles mellom negativ og inn hvor jumperene sitter for justering av mellom-bass området (hvis jeg forstod arket som fulgte med...noe som visstnok bare er på 100.33), 2 bassplugger pr w10.17 og med subamp 1: justering av phase, frekvensområde, volum som kan justeres uavhengig av 100.33, high pass filter for å fjerne de helt nedereste frekvensene hvis du sliter med bromlebass, og mulighet til å øke 7db ved 50hz eller 25hz.

    Elsker alle disse mulighetene xtz gir deg som lytter til å tune lyden til rommet og smaken din. Andre produsenter burde gjøre det samme etter min mening.

    Etter litt mer justering av lyden....
    Som nevnt tidligere så er 100.33 mer analytiske enn 99.26MKII: det er lett for at du sitter å hører på alle mulige detaljer i musikken, enn musikken selv. Litt som om de hører hjemme i ett minimalistisk rom med glass, stål og en stram liten skinnstol. Med 10.17p i bildet så blir det mer hjemmekoselig og varmt, en diger sofa, nydelig.

    Som en liten kuriøsitet, som kanskje bare gjelder min xtz class a100 d3 forsterker: jeg fjernet u-bøylene som sitter mellom pre out og amp inn, og når jeg satte de inn igjen så ville ikke forsterkeren gi noe lyd fra seg. Tok de inn og ut igjen og fikk bare lyd på venstre kanal. Fjernet de og erstattet de med en kort rca kabel og VIPS så var forsterkeren frisk igjen. Hos meg så var de u-bøylene tydeligvis kun for engangsbruk, så de gikk i søpla nå. Snodig greier..
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Den "bøylen" ville jeg faktisk kjøpt en bra og kort rca-kabel til. Det er et viktig bindeledd. (Ønsker kabeldiskusjon :) )
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Kabeldiskusjon? Nei takk ;) Fant en kort tjukk monster kabel her, den gjør jobben. Blir ny forsterker før det blir ny kabel ;)

    Ellers så har jeg sett første filmen (the bournce legacy) med dette oppsettet nå, og "imaging" eller hva det heter - hvordan høyttalerene får noe på en innspilling til å høres ut som det er i rommet - skremte livskiten av meg. Er helt alene hjemme her, og på filmen var det ei som banket på ei dør uten at kamera filmet henne, og det hørtes ut som noen banka på døra til stua inne i leiligheten her. Skvatt bare LITT ;) Og på ett annet punkt i filmen var det ett skikkelig dypt bass-slag som virkelig kjentes ut som det fylte rommet her som en diger bølge. Var rett før jeg reiste meg opp å klappet av glede ;)

    Så... Hegel HD20 + XTZ Class A100 D3 + XTZ Subamp 1 + XTZ Divine 100.33 + XTZ 99 w10.17p = ;););););)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    EN teit ting med xtz subamp1: det er ikke spesifisert noen høyre/venstre kanal på output, så sub'ene er i praksis mono - og begge spiller selv om du skifter balanse til bare høyre eller bare venstre i kilden din. Hmm. Må ha en subamp til, så jeg får venstre og høyre (stereo) og ikke bare at de begge spiller akkurat det samme.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Ble kjøpt inn enda en subamp, og nå er jeg gla'laks. Opprettet en egen tråd under "mitt anlegg" her: http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/67342-min-lille-kosekrok.html

    ...bare så ikke XTZ tråden skal være maset om anlegget mitt hele tiden :)

    Er det noen her som har både xtz class a100 d3 og xtz ap100? Jeg lurer spesifikt på om AP100 har like svak transistorstøy som A100 har (ikke i høyttalerene, men fra strømforsyningen selv). Hører en svak summing fra min a100 når den har stått på litt. Ikke noe plagsomt, og mindre enn med hegel h300 f.eks., men nok til at jeg ikke kunne tenke meg å ha 1stk a100 OG 2stk ap100 i stua (jeg er rimelig alergisk mot bakgrunnsstøy..)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    har en ap100 og den er dønn tyst. Mer tyst nå da den er lempet i esken og anses som ubrukelig i mitt oppsett.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Av nyskjerrighet, hva var det som gjorde den ubrukelig?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bassen hadde for mye power, nesten som loudness var koblet til, livløs og flat i mellomtone, men diskanten var overraskende bra.
    ganske synd igrunn. er nok til prisen ok men en klassiker blir det nok aldri dessverre.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Er dette som er så vanskelig med lyd: en mann sin gullgruve er en annen mann sitt hull i bakken fylt med møkk :) Du må styre unna hegel h300 i jakten videre da (og jeg antar h200) siden den er veldig lik. Mulig du burde titte på noe sånt som musical fidelity m6i, den skal være lys/nøytral i lyden og kan passe bedre.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skulle kun bruke den opptil 600hz selv om jeg ikke hadde forhåpninger. Kostet ikkeno, så det var fristende å teste ut. Blir nok å plukke ut innmaten og kaste den for å sette inn noe som har andre egenskaper. Er erstattet med en modifisert phase som spiller glitrende i det området.

    Hegel synes jeg ikke noe om.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Måtte titte innom tråden om anlegget ditt nå, og spennende opplegg du har på gang!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jo takk for det. Speller gjør det jo.
    Disser ikke xtz'n, men ble rimelig overrasket over hvor kjip den var tatt i betraktning hva de ha fått til på høyttalersiden.
    fin kasse om ikke annet. Blir nok donor til en firstwatt amp tenker jeg.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Selv om jeg ikke er enig, og syns forsterkeren fortjener bedre, så skal jeg i det minste følge med på tråden din ;)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Den "bøylen" ville jeg faktisk kjøpt en bra og kort rca-kabel til. Det er et viktig bindeledd. (Ønsker kabeldiskusjon :) )
    Da er Van Den Hul "The Link" kabel bestilt :p Plaget meg litt for mye at kabelen jeg bruker nå er for lang, så det her blir mer ryddig. Og ser vel bedre ut hvis den selges. Som jeg ikke har tenkt noe på. Siden en lokal butikk har fått inn til lager en forsterker jeg er nyskjerrig på. Så har jeg ikke tenkt å dra innom der i helga. M-hm.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Kan like godt kunne skrevet det her i stedet for og lage tråd om xtz 99.36 mk i , er det noen som har linken til xtz 99.36 mk i versjonen i high fidelitiy testen gjort om xtz 99.36 mk l , det er ikke nr 6 2008 i high fidelitiy som noen har sagt i avforum.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som vet om noen som har oppgradert XTZ 99.26 selv ved å bytte filter? Hører at XTZ selger det nye filteret og tillater at kundene bytter dette selv mht garantien.

    Hadde vært fint å vite litt om dette, hvor komplisert det er osv, for en som har skrudd litt elementer osv, men aldri hatt noe som helst peiling på filter.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    du må ha en til hver høyttaler. Sånn tenker vel et firma som driver med surround..

    Kan ellers anbefale litt digital romkorreksjon med disse høyttalerne. De har en del dipper og ting og tang og trenger litt forfining i diskanten synes jeg. Har ganske snorrett respons nå og da låter de fantastisk. Bruker audiolense
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kan ellers anbefale litt digital romkorreksjon med disse høyttalerne. De har en del dipper og ting og tang og trenger litt forfining i diskanten synes jeg. Har ganske snorrett respons nå og da låter de fantastisk.
    Jeg er heldig med rommet, selvom jeg ikke har største leiligheten.. Jeg har diskanten min til pluss, men så hører jeg mye klassisk og fiolin etc, og mye rolig musikk og da er det greit med mye luft i toppen, som jeg føler at en +tunet diskant gir. Er så fornøyd med diskanten, ikke pågående i det hele tatt, bare behagelig.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Er det noen plass og få lyttet til divine 100.49 i Oslo ???
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Da har jeg gjort et impulskjøp på 99.38 MkII.
    Har ikke lest noe om de, finner heller ikke noe tester.
    Satser på at de låter ok.
    Noe av et jeg la merke til i forhold til MkI ,er at det ut i fra bildene ser ut til å være lukket kabinett på bassmellomtonene.
    Det liker jeg:)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg moddet mine Divine 100.49. Husker det har blitt nevnt tidligere og tenkte jeg nå skulle få laget litt filt til å dekke den svarte baffelen med rundt diskant og mellomtone. Kjøpte billig svart høyttalerfilt fra Biltema som jeg har klippet til og festet med en dobbelsidig tape som er lett å ta av. Syntes det ble seende svært bra ut, men har dessverre ikke bilde. Lyden følte jeg ble litt mer oppløst samtidig som at det ble litt mer dybde og bredde i holografien. Alt i alt en enkel, billig og bra mod. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn