wifi eller kablet?

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
165
Sted
Oslo
Jeg har alltid brukt wifi til streamer men så testet jeg med kabel og synes å merke at lyden ble litt bedre. Er det mulig?
Vet ikke helt om det er innbilning ellr om det virkelig er slik.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.723
Antall liker
5.921
Jeg har alltid brukt wifi til streamer men så testet jeg med kabel og synes å merke at lyden ble litt bedre. Er det mulig?
Vet ikke helt om det er innbilning ellr om det virkelig er slik.
Er wifien din stabil, så skal det ikke være forskjell. Du skal ha ganske så shitty nettverk om det er forskjell på musikkstreaming, du trenger bare 1Mbps til det og i tillegg så har du galvanisk skille med wifi.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Med kablet blir det stort sett mer "responsivt". Absolutt ikke noe som tilsier hørbar forskjell men at det "føles" mer responsivt kan gjøre sitt til for at lyden også oppleves bedre.
Liker du det så bare la det være kablet. Opp til TS.

Regner med at du har Wiim (utfra tidligere innlegg). Den bufrer noe data før den prosesseres og den dataen blir jo lik om det er wifi eller kabel.
 
Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.432
Antall liker
1.987
Torget vurderinger
8
Hørbar forskjell er i såfall placebo!
Kjører alltid wifi her, får vel ikke stort sett bedre signal enn det og lyd krever vel minimum
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.374
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Med kablet blir det stort sett mer "responsivt". Absolutt ikke noe som tilsier hørbar forskjell men at det "føles" mer responsivt kan gjøre sitt til for at lyden også oppleves bedre.
Liker du det så bare la det være kablet. Opp til TS.

Regner med at du har Wiim (utfra tidligere innlegg). Den bufrer noe data før den prosesseres og den dataen blir jo lik om det er wifi eller kabel.
Hva mener du med responsivt?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Som nevnt før i tråden, med mindre det er seriøs trøbbel på wifi-nettet, så skal det ikke være forskjeller på wifi eller kablet nettverk inn imot Wiim.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Hva mener du med responsivt?
Respons er noe man får av hastighet og svartid, denne er som regel bedre på kablet enn på wifi. Har man wifi6 støtte på både AP og klient så er det svært små forskjeller og mer av akademisk interesse. De tidlige wifi nettene med 11mbit er veldig trege, og da er det klart stor forskjell på responsen om man bruker 1gbit kablet nettverk om man skal sammenligne.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.318
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ikke hørbar forskjell men jeg kabler alt som kan være kablet, slik at det ikke påvirker nettverket på det som må være via wifi.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
165
Sted
Oslo
Som nevnt før i tråden, med mindre det er seriøs trøbbel på wifi-nettet, så skal det ikke være forskjeller på wifi eller kablet nettverk inn imot Wiim.
wifi'en er bra og ganske ny router. Jeg trodde heller ikke at jeg ville høre forskjell men ørene sier at det en viss er forskjell. Merker det spesielt på trommer o.l.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.318
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
wifi'en er bra og ganske ny router. Jeg trodde heller ikke at jeg ville høre forskjell men ørene sier at det en viss er forskjell. Merker det spesielt på trommer o.l.
Tviler.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
^ tviler jeg også.... siden alt bufres har ikke "hastighet" noe å si
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
230
Antall liker
309
Sted
Minhus
Tviler ikke, det går mot alt jeg vet om datatransport.
Data i et nettverk (digitale domene) er ikke musikk.
Om pakkene er endret underveis er sjekksummen feil og blir sendt på nytt.
Wifi eller kablet, protokollene tar hånd om feil som måtte oppstå.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.318
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tviler ikke, det går mot alt jeg vet om datatransport.
Data i et nettverk (digitale domene) er ikke musikk.
Om pakkene er endret underveis er sjekksummen feil og blir sendt på nytt.
Wifi eller kablet, protokollene tar hånd om feil som måtte oppstå.
Så hva tviler du ikke på? At det er forskjell mellom wifi og kablet på kvalitet av lyd?
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
230
Antall liker
309
Sted
Minhus
Så hva tviler du ikke på
Tviler ikke selv, jeg vet!
Nettverksteknologi er en løst problem.
Det er ikke forskjell når alt som er koblet fungerer som det skal.
Buffer og sjekksum osv sørger for problemfritt data transport.

At man tror at en mirakel kabel i det digitale domene gir bedre pakker er bare tull.
Digitale datastrømmer er ikke musikk, de er pakker og frames med sjekksum som kommer fram hel og fin, alltid!
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.318
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ok, bare han ikke helt med når du skrev "tviler ikke" det kunne fort bety at du mente at du var sikker på at det var forskjell mellom wifi og kablet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at de fleste også bruker PC eller telefon hjemme, og de færreste bruker vel kablet nett til dette... ergo er det liten logikk i at det skal være raskere respons med kablett nett ift trådløst... Det er så mange andre flaskehalser i "det store nettet" at evt delay innomhus nok har helt andre årsaker enn wifi vs kablet hjemmenett..
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
165
Sted
Oslo
Bare for å ta det:

Jeg har jobbet med digitale løsninger i over 40 år herunder komplekse og samfunnskritiske systemer så jeg er ikke helt nybegynner. Lyd har jeg ikke drevet med før så her er jeg ganske grønn men det er mye den samme tenologien. Jeg sef helt enig med dere: Det skal ikke /kan ikke være noe forskjell mellom wifi og kablet

Det er derfor veldig rart det jeg opplever. Forskjellen jeg opplever er ikke stor men det er noe der.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Trådstarter sier ingenting om hvilken type Ethernettkabel som er benyttet. Potensielt kan han ha laget seg en jordsløyfe som han opplever gjør en forandring på lyden.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Vet ikke helt om det er innbilning eller om det virkelig er slik.
Det er derfor veldig rart det jeg opplever. Forskjellen jeg opplever er ikke stor men det er noe der.
Har du mulighet til å få noen til å hjelpe deg med å arrangere en blindtest? Det er ofte den beste måten å finne ut av om det er en reell eller innbilt forskjell.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
116
Antall liker
165
Sted
Oslo
Spesifikasjon kabel:

Farge: gul
Lenge: ca 6 menter
ETL verified TIA/EIA 568-A CAT .5 patch cable AESP (UL) E164469 TYPE CM 4PR 24AWG c(UL) E164469 24AWG TYPE CMG-14
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Bare for å ta det:

Jeg har jobbet med digitale løsninger i over 40 år herunder komplekse og samfunnskritiske systemer så jeg er ikke helt nybegynner. Lyd har jeg ikke drevet med før så her er jeg ganske grønn men det er mye den samme tenologien. Jeg sef helt enig med dere: Det skal ikke /kan ikke være noe forskjell mellom wifi og kablet

Det er derfor veldig rart det jeg opplever. Forskjellen jeg opplever er ikke stor men det er noe der.
Galvanisk skille, det fungerer ihvertfall på wifi. Med det du forklarer av din egen erfaring så burde jo det være selvforklarende.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Aldri drop out eller hakking eller frysing av app/streamer med kablet nettverk til streamer og iPad på Wi-Fi , Med Wi-Fi på streamer var det masse tull som nevnt over, men ikke sjekket Wi-Fi etter at jeg fikk ny bedre ruter.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.432
Antall liker
1.987
Torget vurderinger
8
Aldri drop out eller hakking eller frysing av app/streamer med kablet nettverk til streamer og iPad på Wi-Fi , Med Wi-Fi på streamer var det masse tull som nevnt over, men ikke sjekket Wi-Fi etter at jeg fikk ny bedre ruter.
Aldri opplevd her
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.371
Antall liker
1.186
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
pakker som forsvinner under wifi dukker skjelden opp igjen av seg selv.... det er ikke alltid nettet er like stabilt. gaming under wifi på pc er et godt eksempel de fleste pro gamere bruker kabel av en grunn. selv har jeg opplevd hva dårlig wifi kan utføre. jeg er forsatt en av de som sverger til kabel. styr unna 4-5g internett da det som regel er mye packet loss på en dag med mye regn eller skyer.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
pakker som forsvinner under wifi dukker skjelden opp igjen av seg selv.... det er ikke alltid nettet er like stabilt. gaming under wifi på pc er et godt eksempel de fleste pro gamere bruker kabel av en grunn. selv har jeg opplevd hva dårlig wifi kan utføre. jeg er forsatt en av de som sverger til kabel. styr unna 4-5g internett da det som regel er mye packet loss på en dag med mye regn eller skyer.
En dårlig kabel gjør akkurat det samme...
Wifi er heldigvis blitt bedre med åra!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.480
Sted
Holmestrand
Er wifien din stabil, så skal det ikke være forskjell. Du skal ha ganske så shitty nettverk om det er forskjell på musikkstreaming, du trenger bare 1Mbps til det og i tillegg så har du galvanisk skille med wifi.
Ethernet har galvanisk skille.
Alltid.
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Vil bare nevne ett eksempel på plasebo: En jeg kjenner (Nevner ikke navn🤪) hadde kjøpt ny i phone, den siste utgaven da den gamle i phone sikkert var «utgått på dato» eller noe sånt. Vi var på tlf og han fikk nevnt det i farta at han hadde kjøpt den siste utgaven av i phone. Gleden var stor da lyden hadde blitt endel hørbart bedre på pop anlegget. (Lumin/TIDAL hi fi). Begynte å le litt og forklarte at den tlf bare er en «fjernkontroll» og ikke har noe med lyde å gjøre. Da lo han og sa, ikke si det til noen🤣🤣
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
673
En dårlig kabel gjør akkurat det samme...
Wifi er heldigvis blitt bedre med åra!
Hvordan er det med stabilitet og hastighet på Wifi hvis man bor i et område der mange andre i nabolaget også har wifi oppsett ?

Regner med at selv med mange forskjellige kanaler som wifi router kan benytte i oppsette og automatisk bytte mellom, så vil det område med flere titals wifi oppsett innen rekkevidde, få noen tilfller med forstyrrelser som kan påvirke datahastighetytelsene.

Er enig med de som mener at bruk av wifi/kablet ikke skal påvirke den hørbare lyden hvis alt fungerer som det skal. Dvs hvis data overføringen ikke får for lange pauser som man i tilfelle vil høre som direkte avbrudd i musikken.

Vet ikke om noen musikk streamer leverandører som bruker noe tilsvarende trinnvis reduksjon av bilde oppløsning som f.eks Netflix benytter hvis nettverkshastigheten blir for lav. det vile i tiflelle kunne forklare eventuelle virkelige og hørbare forskjeller mellom Wifi og kablet nettverk.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid brukt wifi til streamer men så testet jeg med kabel og synes å merke at lyden ble litt bedre. Er det mulig?
Vet ikke helt om det er innbilning ellr om det virkelig er slik.
Ikke umulig. Kan hende wifi (trådløs mottaker) belaster strømforsyningen mer enn kablet signal. Dersom du har en pinglete streamer/strømforsyning, kan det dermed genereres jitter på det digitale utgangssignalet.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.723
Antall liker
5.921
Ikke umulig. Kan hende wifi (trådløs mottaker) belaster strømforsyningen mer enn kablet signal. Dersom du har en pinglete streamer/strømforsyning, kan det dermed genereres jitter på det digitale utgangssignalet.
Det skal jammen meg være en direkte feilkonstruert streamer, ta bare f.eks. hvilken som helst tlf. Den streamer hele dagen lang uten problemer.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Det skal jammen meg være en direkte feilkonstruert streamer, ta bare f.eks. hvilken som helst tlf. Den streamer hele dagen lang uten problemer.
Ignorance Is Bliss
 
Topp Bunn