Why I don't like Apple

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
PC'n jeg har på jobb har vi fått fra en skole som ikke ville ha den lenger, tror jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Menneskerettighetsorganisasjonen EFF går hardt ut mot Apple. Artikkelen understreker hvor alvorlige overgrep Apple planlegger. :mad: :mad: :mad:

http://www.eff.org/deeplinks/2010/08/steve-jobs-watching-you-apple-seeking-patent-0

Steve Jobs Is Watching You: Apple Seeking to Patent Spyware
Deeplink by Julie Samuels

It looks like Apple, Inc., is exploring a new business opportunity: spyware and what we're calling "traitorware." While users were celebrating the new jailbreaking and unlocking exemptions, Apple was quietly preparing to apply for a patent on technology that, among other things, would allow Apple to identify and punish users who take advantage of those exemptions or otherwise tinker with their devices. This patent application does nothing short of providing a roadmap for how Apple can — and presumably will — spy on its customers and control the way its customers use Apple products. As Sony-BMG learned, spying on your customers is bad for business. And the kind of spying enabled here is especially creepy — it's not just spyware, it's "traitorware," since it is designed to allow Apple to retaliate against you if you do something Apple doesn't like.

Essentially, Apple's patent provides for a device to investigate a user's identity, ostensibly to determine if and when that user is "unauthorized," or, in other words, stolen. More specifically, the technology would allow Apple to record the voice of the device's user, take a photo of the device's user's current location or even detect and record the heartbeat of the device's user. Once an unauthorized user is identified, Apple could wipe the device and remotely store the user's "sensitive data." Apple's patent application suggests it may use the technology not just to limit "unauthorized" uses of its phones but also shut down the phone if and when it has been stolen.

However, Apple's new technology would do much more. This patented device enables Apple to secretly collect, store and potentially use sensitive biometric information about you. This is dangerous in two ways: First, it is far more than what is needed just to protect you against a lost or stolen phone. It's extremely privacy-invasive and it puts you at great risk if Apple's data on you are compromised. But it's not only the biometric data that are a concern. Second, Apple's technology includes various types of usage monitoring — also very privacy-invasive. This patented process could be used to retaliate against you if you jailbreak or tinker with your device in ways that Apple views as "unauthorized" even if it is perfectly legal under copyright law.

Here's a sample of the kinds of information Apple plans to collect:
The system can take a picture of the user's face, "without a flash, any noise, or any indication that a picture is being taken to prevent the current user from knowing he is being photographed";
The system can record the user's voice, whether or not a phone call is even being made;
The system can determine the user's unique individual heartbeat "signature";
To determine if the device has been hacked, the device can watch for "a sudden increase in memory usage of the electronic device";
The user's "Internet activity can be monitored or any communication packets that are served to the electronic device can be recorded"; and
The device can take a photograph of the surrounding location to determine where it is being used.

In other words, Apple will know who you are, where you are, and what you are doing and saying and even how fast your heart is beating. In some embodiments of Apple's "invention," this information "can be gathered every time the electronic device is turned on, unlocked, or used." When an "unauthorized use" is detected, Apple can contact a "responsible party." A "responsible party" may be the device's owner, it may also be "proper authorities or the police."

Apple does not explain what it will do with all of this collected information on its users, how long it will maintain this information, how it will use this information, or if it will share this information with other third parties. We know based on long experience that if Apple collects this information, law enforcement will come for it, and may even order Apple to turn it on for reasons other than simply returning a lost phone to its owner.

This patent is downright creepy and invasive — certainly far more than would be needed to respond to the possible loss of a phone. Spyware, and its new cousin traitorware, will hurt customers and companies alike — Apple should shelve this idea before it backfires on both it and its customers.

G

Gjestemedlem

Gjest
vredensgnag skrev:
The solution is simple. Don't buy one.
Presis. Det er jo det jeg alltid har sagt!

Og det er viktig at alle får med seg hvor viktig nettopp dette er, selv om den ser aldri så fristende, brukervennlig og pastellfarget ut. Det er gift i vårt liberale samfunnsbeger.

S

Stereo_Mono

Gjest
Nå er du ute og forhåndsdømmer veldig på noe som ikke er satt i verk og ingen vet om det noengang vil bli det.
I tilfellet det skulle ende med noe slik som forespeiles her er jo svaret enkelt. Ikke kjøp det om det ikke passer dine syn, behov eller hva det måtte være. Men å drive skremsel propaganda finner jeg helt unødvendig. Dette er jo en Patentsøknad for svarte. Alle store teknologi selskaper har tusenvis av nye slike søknader i året og svært lite bringes til livs.
Skulle likt å se på noen som Google eller Facebook har sendt inn de siste årene ;)

The choice is yours!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem har funnet en vikarierende mening med livet. Ta nå ikke fra ham det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er sikkert opportunt å kritisere Gjestemedlem i denne sammenhengen. Men der er ikke jeg som har skrevet artikkelen jeg referert til og sitert over.

Det er publisert av en av de viktigste borgerrettighetsorganisasjonene i den vestlige verden. Mennesker som kjemper for at vi skal forbli frie borgere med rettigheter, privatliv og eiendomsrett over oss selv og personlig informasjon.

Men dere... medhjelperne og disiplene vil være medansvarlig når det går opp for oss hva det er vi har viklet oss inn i, og den grufulle redselen og tungsinnet som vil senke seg når vi ser at det ikke er noen vei tilbake til frihet og borgerrettigheter, når selskaper som Apple, Google og Facebook bokstavelig talt eier oss og alt vi holder kjært.

Når selv ikke slike skrekkscenarioer som Apple nå presenterer og søker patent på skremmer folk fra å havne i klørne på dem, så frykter jeg for vår felles fremtid.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.223
Torget vurderinger
4
Da jeg skrev trådens tittel, "Why I don't like Apple", var det fullstendig uten tanke for at produktene deres er fancy, lekre, smarte, hendige og noen ganger tilmed revolusjonerende i bransjen. Det er fullstendig irrelevant. Ei heller var det ment dithen at Appel er værre enn hverken Microsoft, Google eller hva IBM engang var.

Derimot skremmer det meg en smule med hvilken selvfølgelighet noen av verdens største private selskaper samler og gir seg selv eiendoms- og råderett over informasjon om privatpersoner. Man har aldri hatt større muligheter til å samle informasjon og ikke minst til å organisere informasjon om personer. Og "folk flest" er deres villige løpegutter på Facebook etc. De fleste gir ikke en tanke på hvilken råderett de gir FB over den info om seg selv som de legger ut. Eller hvor den senere kan dukke opp uten deres kontroll. Info som legges ut på et sosialt media speiles på ders tvillingmedia.

Da jeg reagerte på denne saken til Appel var det nettopp med hvilken selvfølge de beskriver i forholdsvis juridiske, men likevel direkte vendinger hvordan de utvikler teknologi som griper inn i personers private sfære. Patentet vil faktisk kunne ta bilder, gjøre taleopptak og registere gps-koordinater uten brukerens vitende for deretter å sende denne informasjonen til Apple. Den umiddelbart sympatiske intensjonen er å unngå tyveri og misbruk av eierens Apple-duppeditt. Men, veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Apple sine beskrevne intensjoner bekymrer meg ikke. Det gjør derimot alle andre muligheter slik teknologi vil gi. I andre aplikasjoner. I andre hender. Om 5 år. 15 år.

Det er lett å latterliggjøre problemstillingen med at "det er bare å la vær å kjøpe dingsen". Vel, det krever at man har reelle valgmuligheter og at folk flest har en kritisk forståelse for hva dagens informasjonsteknologi faktisk kan brukes til. Og kritiske røster forsøkes gjerne kvalt med nettopp de "gode intensjoner". Dessverre viser den politiske behandlingen av og den tafatte debatten rundt datalagringsdirektivet at de fleste politikere og byråkrater er fullstendig ute av stand til å begripe det potensielle omfanget av dagens og morgendagens informasjonsteknologi og ikke mist det potensielle misbruket av informasjonen.

Denne kritikk av potensielt informasjonsmisbruk kommer slett ikke fra en paranoid mørkemann. Dog er jeg både litt skremt og ganske forundret over den gjengse naivitet og manglende kritikk de fleste slike nye teknologier møtes med. Bare det å beskrive hvordan Apple skal kunne kontrollere følgende på en hvilken som helst iPhone burde gitt personen som skrev det mareritt:
18 . The system of claim 17, wherein: the camera is operable to take a plurality of photographs of the surroundings of the electronic device; and wherein the processor is further operable to: analyze each of the plurality of photographs to identify distinguishing landmarks in the photographs; and determine the location of each photograph based on the identified distinguishing landmarks.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Supertramp skrev:
Jeg la inn enn "prøvebestilling" på apple.no på det jeg kunne tenke meg - det ble 27.000,-

MacBookPro m/litt "innhold"
2TB TimeCapsule
Apple TV
Office 2008
Iphone 4, 32gB m/litt "innhold"

Tror jeg venter litt......
Billig for så mye morro ;D

V

vredensgnag

Gjest
uten brukernes vitende? hva er det for noe vås?
hvordan skulle Gjestemedlem få slike gode impulser til å la seg opprøre om han ikke fikk å vite det han mener brukerne ikke får vite?

seneste innovasjoner fra teamet bak photosynth og seadragon viser til ytterligere sammenkoblinger mellom kart, bilde, film og lyd. det er ganske mirakuløst hvordan bildegjenkjenning fungerer for å skape sømløse mosaikker i alle retninger, der det også inkorporeres film fra stedene. linket til i denne tråden tidligere.
posisjonsbestemming er en forutsetning for å kunne bygge de 3d-opplevelsene denne teknologien muliggjør.
dette ser jeg både fordeler og ulemper ved, men jeg ser ikke slutten på livet slik vi kjenner det.

V

vredensgnag

Gjest
hva gjelder EULAs, Apples eller andres, kan det godt være jeg har gått med på å gi vekk min datters førstefødte da jeg klikket "agree" på en, for alt jeg vet. de er omfattende, innfløkte og lange, fordi de skal garantere tjenesteyteren mot et saksøkingsvilt amerikansk hjemmepublikum. om noen tror på "end of life as we know it" er det advokatene bak disse.

men la meg bli litt filosofisk.
hvorfor dro Josef og Maria til Betlehem? for å la seg skrive inn i manntall slik at romerne fikk overblikk over skattegrunnlag og rekrutteringsbase til militæret.

georg apenes kjempet en kamp som i prinsipp er den samme: skal man la seg registrere av øvrigheten slik at dennes kontrolloppgaver og inntektsgrunnlag blir enklest mulig gjennomførbart?
er det bra at politiet kan rekvirere mms-meldinger fra et bestemt område, i et bestemt tidsrom, fra alle mulige mobiltelefoner i området?
si det. var det snakk om å gjenfinne min datters førstefødte hadde jeg sikkert ment det var et ypperlig tiltak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Er det ikke litt drøyt å anklage en bedrift for å planlegge ulovlige aktiviteter bare fordi de utvikler teknologi som kan gjøre dem i stand til det?

Det blir litt som han australske majoren som ble kjeftet huden full av en kvinnelig journalist fordi han lot ungdom prøve hvordan det var å være soldat. Hun menta at det var galt av ham å utstyre ungdommene med våpen, det kunne jo gjøre dem til farlige drapsmenn. Etter mye mas fra denne journalisten svarte majoren: -Du er utstyrt til å være en hore men er du en?

V

vredensgnag

Gjest
Jo, det er veldig drøyt. Men folk har slike vansker med å skulle akseptere at Apple ikke er et demoninfisert firma fra helvete som er ute etter å gjøre alle til miserable slaver av Moloch.

Det får jeg leve med, mens jeg her på fjellet lytter til BBC World Service vha min iPhone.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Er det ikke litt drøyt å anklage en bedrift for å planlegge ulovlige aktiviteter bare fordi de utvikler teknologi som kan gjøre dem i stand til det?
Sant nok, men husk også på at det er sentralt for selskaper i den digitale økonomien å vite mest mulig om sine kunder og brukere og bruke denne informasjonen til å selge ytterligere tilpassede tjenester, få mest mullig reklameinntekter osv, osv. Dette gjelder Apple, Google, Facebook og alle de andre som driver med slikt. Noen er flinkere til det enn andre og mulighetene kommer til å bli enorme etter hvert som ny og imponerende teknologi blir utviklet. Slik virksomhet kan fint kamufleres som økt brukervennlighet, bedre treff på nettsøk, informasjon om ting i nærheten av der mobilen din befinner seg du kan være interessert i osv, osv.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Om Securitas søker patent på forbedret waterboarding så er det god grunn til å være bekymret.

Det man kan håpe på er at Apple skrinlegger sine planer før de blir satt i livet, og holder seg til det de er flinke til i stedet. Lage plastnips, dataskjermer, fjernkontroller, barneleker, mp3spillere og kulisser til interiørmagasiner.

Eller for å gjenta den siste paragrafen i EFF-artikkelen:

"This patent is downright creepy and invasive — certainly far more than would be needed to respond to the possible loss of a phone. Spyware, and its new cousin traitorware, will hurt customers and companies alike — Apple should shelve this idea before it backfires on both it and its customers."

Det er ikke noen hjelp i å hyle når det er for sent å snu. :-\

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.946
Sted
Market Snodsbury
Trane skrev:
Patentet vil faktisk kunne ta bilder, gjøre taleopptak og registere gps-koordinater uten brukerens vitende for deretter å sende denne informasjonen til Apple. Den umiddelbart sympatiske intensjonen er å unngå tyveri og misbruk av eierens Apple-duppeditt.
Eg er like skeptisk til dette som alle andre, men pust no med nasen, både EFF og Gjestemedlem. Pantent er då ikkje det same som at dei vil rulla det ut i neste OS-release. Det er ikkje ein juridisk søknad om å få lov til å implementera eller utvikla teknologien heller. Strategien med "blocking patent" er ikkje heilt ukjent i patentmarknaden.

Når det gjeld Apple i business-miljø, forresten (sidan tråden har sneia spørsmålet): Ein liten bit av smøret på bordet mitt kjem frå tida eg bruker på å drifta nettverket på eit lite kontor (om lag ti brukarar) i kultursektoren. Her er eg i ferd med å rulla ut Mac som erstatning for Windows-PCar, og opplever at det er nesten smertefritt. Maskinene er vesentleg meir stabile enn PCane var nokon gong (i tillegg til mykje betre bygd), og integrering med Windows-server og annan hardware er trivielt. Det er nesten slik at eg har dårleg samvit for at eg ikkje hadde mage til å gå for Mac over heile linja for eit par år sidan.

(Desse erfaringane let seg sikkert ikkje overføra om ein skalerer opp brukartalet 10, 100 eller 1000 gonger).

V

vredensgnag

Gjest
Business Daily på BBC World Service spør:

"Should we be scared of using our smartphones? Someone in China is listening to your conversation right now."
Det viser seg at den bekymringen ble startet av et firma i San Francisco som selger beskyttelsessoftware som skal sikre din smartphone mot hacking.

Man kan alltids anklage verdens bilindustri for å produsere biler med det formål å drepe og skamfere så mange mennesker som mulig. Biltransport er vår ledende kilde til alvorlige skader og dødsfall, og bilindustrien samarbeider helt sikkert med den private sykehusindustrien for å sikre denne en overflod av pasienter
Burde vi ikke få slutt på dette?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
nb skrev:
BT skrev:
Sant nok, men husk også på at det er sentralt for selskaper i den digitale økonomien å vite mest mulig om sine kunder og brukere og bruke denne informasjonen til å selge ytterligere tilpassede tjenester, få mest mullig reklameinntekter osv, osv. Dette gjelder Apple, Google, Facebook og alle de andre som driver med slikt. Noen er flinkere til det enn andre og mulighetene kommer til å bli enorme etter hvert som ny og imponerende teknologi blir utviklet. Slik virksomhet kan fint kamufleres som økt brukervennlighet, bedre treff på nettsøk, informasjon om ting i nærheten av der mobilen din befinner seg du kan være interessert i osv, osv.
Dette er jo helt vanlig i dag, og det gjøres stort sett innenfor lovverket. Dersom loven brytes på slikt slås det hardt ned på. Det Apple anklages for å planlegge å gjøre er definitivt ikke innenfor lovverket, og derfor bør vi ha lite å frykte. Det kommer aldri til å skje.

V

vredensgnag

Gjest
vagstol skrev:
Trane skrev:
Patentet vil faktisk kunne ta bilder, gjøre taleopptak og registere gps-koordinater uten brukerens vitende for deretter å sende denne informasjonen til Apple. Den umiddelbart sympatiske intensjonen er å unngå tyveri og misbruk av eierens Apple-duppeditt.
Eg er like skeptisk til dette som alle andre, men pust no med nasen, både EFF og Gjestemedlem. Pantent er då ikkje det same som at dei vil rulla det ut i neste OS-release. Det er ikkje ein juridisk søknad om å få lov til å implementera eller utvikla teknologien heller. Strategien med "blocking patent" er ikkje heilt ukjent i patentmarknaden.

Når det gjeld Apple i business-miljø, forresten (sidan tråden har sneia spørsmålet): Ein liten bit av smøret på bordet mitt kjem frå tida eg bruker på å drifta nettverket på eit lite kontor (om lag ti brukarar) i kultursektoren. Her er eg i ferd med å rulla ut Mac som erstatning for Windows-PCar, og opplever at det er nesten smertefritt. Maskinene er vesentleg meir stabile enn PCane var nokon gong (i tillegg til mykje betre bygd), og integrering med Windows-server og annan hardware er trivielt. Det er nesten slik at eg har dårleg samvit for at eg ikkje hadde mage til å gå for Mac over heile linja for eit par år sidan.

(Desse erfaringane let seg sikkert ikkje overføra om ein skalerer opp brukartalet 10, 100 eller 1000 gonger).
Er nok noen som har misforstått.

Når jeg bruker talegjenkjenningssystemet Dragon Dictation (app), så gjøres det et opptak av det jeg sier, dette sendes via nettet til Nuance i USA, der omsettes det jeg sa til skrift, som så sendes tlbake til min iPhone. Denne skriften kan jeg så paste inn i en e-post, for eksempel. Det er mulig i dag.

Når jeg tar bilder med kameraet i min iPhone kan jeg velge om jeg vil la Stedsgjenkjenningsdata heftes med bildet. Dersom jeg laster bildet opp til Mobile Me, så er disse opplysningene med på ferden (som de også er om jeg sender bildet til flickr, pictopia eller andre steder.)

Disse tjenestene kan så knyte bildene til GPS-koordinatene som er på bildet, og legge disse inn i ulike funksjoner de tilbyr. Jeg har reist omkring på Google Earth der jeg vokste opp på Vestlandet og sett mengder av bilder som er blitt knyttet til ulike steder, tatt av turister og fastboende som har vært der. Etterhvert som årene går vil disse bildene kunne knytes sammen til 3D-gjengivelser av stedene. Streetview, men uten at du må følge en gate.

Skikkelig fint, spør du meg.

Forleden kunne vi lese om en iMac som var blitt stjålet i Oslo. Studentene den ble stjålet fra hadde installert et tyverisporingsprogram, og kunne ta bilde av hun som satt og brukte datamaskinen, samtidig som de også fikk adressen hvor hun satt og brukte denne.
De gikk til politiet, som ikke kunne hjelpe dem - sikkert pga bevisets stilling. ;D
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3760851.ece

Funksjonene er der allerede. De kan misbrukes - når du tillater at de aktiveres begår du en tillitsgjerning, på samme vis som når du aksepterer at Netcom-ansatte kan sitte og lytte til tilfeldige eller utvalgte talebokser; eller at folk i banker sitter og snoker i kjendisers og naboers bankkonti.

Pust inn, pust ut. Nyt livet. Change happens.

Ellers kan jeg anbefale Yevgeny Zamyatyns "We" - en bok som handler om et dystopisk samfunn der alle bor i glasshus, så de bedre kan overvåke hverandre.

http://en.wikipedia.org/wiki/We_(novel)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Drifter selv omtrent 900 maskiner (pc'er, tynnklienter, laptops, noen macs og ip telefoner). Mobiltelefoner (flere og flere iphones) etc.

Samtlige iphones har vært inne til reparasjon. Dvs. de får tilsendt nye mot en egenandel da ingen kan reparare dem. (~20 stk der jeg jobber). Det er en grunn for at personene der jeg jobber vil ha iphone og det er forfengelighet og myten om at "alt bare virker" samt at det er 100 milliarder apps som de ikke klarer seg uten. Hmm - var 3 grunner det

Ingen av de andre er problemfrie de heller bortsett fra de som er laget "robust" og skal tåle en støyt.

Har ukentlige møter med en større telefonleverandør og de har egentlig ikke mye positivt å si om apple produktene og særdeleshet firmaet og de policyene som de kjører.

PS! Har selv bestilling inne på 3 stk iphone 4 as we speak ;) Skal ha en selv også. Grunnen er ganske enkel. Klipsch har også solgt sjela si og lager glimrende in ear headphonse (x10i) som er spesielt tilpasset ihelvete.

Ga bort min ipod nano G5 her en dagen. Dritt lyd. Min gamle nokia telefon spiller mye bedre. Men snedig radio funksjon med "opptaksmulighet".

23 November skal jeg foresten på et foredrag om sikkerhet i apple av en Dr. Charlie Miller. Blir jo spennende det.

Slik jeg leser det er det ikke produktene selv noen folk her inne reagerer på men holdningen til selskapet. For min del som jobber med dette hver dag er det ikke mye positivt å si. Egentlig bare dårlige erfaringer. Så får vi se hvordan iphone4 fungerer når jeg får den. Men leverandøren aner ikke. De får beskjed dagen før hvor mange de får tildelt og må fordele ut på bakgrunn av en venteliste. Skal informere her på HFS hvordan den fungerer og kanskje legge inn noen bilder.

Håper jeg slipper å innstallere itunes foresten. (måtte også oppgi kredittkort nummer ved registrering , faktisk før jeg evt. kjøpte en dritt.)
Vet det finnes workaraound for dette men det er ganske utrolig implementasjon. Makan til søppelprogram for windows. Men skal etter sigende fungere glimrende på mac.

Foresten er glad for at jeg fant workaround for dette. Selvsagt blir slikt problematisk når det er mange som benytter tjenestene. Helt logisk.
http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=A488077D-1A64-67EA-E498C5F3E11BB56B

If you're thinking it would be easier to start over and simply cancel your account, well, that's not exactly the case. There is no link in iTunes that allows you to easily cancel your account; to do so, you'll have to contact Apple directly. And if you do decide to cancel your account, you could lose access to all of the content you've previously purchased from Apple's iTunes store.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har sansen for mange av løsningene til Apple. Men har begynt å få selskapet litt opp i halsen etter jeg kjøpte meg en iPod Touch. Låst på bauger og kanter og nesten umulig å bruke et annet avspillingsprogram enn iTunes til å overføre musikk. Og iTunes har altfor få muligheter til mitt bruk.

Litt på siden av diskusjonen dette, men spør alikevel her. Dersom jeg jailbreaker iPod Touchen, kan jeg da f.eks bruke J.River Media Center til å overføre musikk?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
En iPod touch og iTunes er en symbiose - de er lagd for å jobbe sammen. Hvis du ikke vil bruke iTunes bør du ikke kjøpe en iPod.
Hvilke begrensninger mener du forøvrig at iTunes har? Hvilke muligheter er det du savner?

V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
Har sansen for mange av løsningene til Apple. Men har begynt å få selskapet litt opp i halsen etter jeg kjøpte meg en iPod Touch. Låst på bauger og kanter og nesten umulig å bruke et annet avspillingsprogram enn iTunes til å overføre musikk. Og iTunes har altfor få muligheter til mitt bruk.

Litt på siden av diskusjonen dette, men spør alikevel her. Dersom jeg jailbreaker iPod Touchen, kan jeg da f.eks bruke J.River Media Center til å overføre musikk?
Orso, ærlig talt. Du har kjøpt et produkt fra Apple, som er laget for å virke sammen med software fra Apple og apps fra titusener av utviklere, og får Apple opp i halsen fordi du ikke kan bruke produktet på en helt annen måte? "Jeg har kjøpt en barbermaskin og er skitsur fordi jeg ikke kan trimme hekken med den. Nå må Braun ta seg sammen."

Kanskje du skal gjøre et søk på både jailbreakingsmuligheter, samt de mange mulighetene som finnes for å styre J River fra en Touch eller iPhone. Ellers også kjøpe noe du ikke behøver å "bryte opp" for å kunne bruke det slik du vil ...

S

Supertramp

Gjest
bambadoo skrev:
Håper jeg slipper å innstallere itunes foresten. (måtte også oppgi kredittkort nummer ved registrering , faktisk før jeg evt. kjøpte en dritt.)
Vet det finnes workaraound for dette men det er ganske utrolig implementasjon. Makan til søppelprogram for windows. Men skal etter sigende fungere glimrende på mac.
Dette skjønner jeg ikke.
Jeg innstallerte iTUNES for min datter på hennes PC og "importerte" alle musikkfiler til iTUNES biblioteket.
Det var ikke noe spørsmål om kredittkort....
Du tenker vel ikke på iTUNES konto for kjøp av musikk?

V

vredensgnag

Gjest
Supertramp skrev:
bambadoo skrev:
Dette skjønner jeg ikke.
Jeg innstallerte iTUNES for min datter på hennes PC og "importerte" alle musikkfiler til iTUNES biblioteket.
Det var ikke noe spørsmål om kredittkort....
Du tenker vel ikke på iTUNES konto for kjøp av musikk?
Helt unødvendig å etablere iTunes-konto for å bruke iTunes. I tillegg kan man også etablere iTunes-konto uten å bruke kredittkort.

Her er oppskriften:
http://forum.notebookreview.com/app...itunes-store-account-without-credit-card.html

Her opplyser Apple hvordan du gjør det for apps:

http://support.apple.com/kb/ht2534

Har man tungt for å lese, finnes det også hauger av videooppskrifter på YouTube. Her er en:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Måtte vel ha itunes konto for bl.a. å laste ned albumcover? Selv om det var gratis måtte kredittkort nr. oppgis.

Men linken som vreden oppgir fant jeg ved hjelp av google :D

Fant ikke oppskriften i hjelpefunksjon. Burde selvsagt vært en logisk måte å gjøre det på. Ikke tråle support sider for å få det til?

S

Stereo_Mono

Gjest
bambadoo skrev:
Måtte vel ha itunes konto for bl.a. å laste ned albumcover? Selv om det var gratis måtte kredittkort nr. oppgis.
Høres veldig rart ut. Har ikke noe kredittkort opplysninger på mine iTunes. Albumcover fungerer fint. Sikker på at det ikke var en liten skip knapp du overså i farta bambadoo.

V

vredensgnag

Gjest
Google er ganske praktisk. Jeg skriver som regel inn hva jeg trenger, lurer på, søker opplysninger om -- og så dukker det opp en rekke linker.

F.eks. kan jeg skrive - How to open an iTunes account without using a credit card

Ta meg faen om det ikke dukker opp en haug forslag. Jeg brukte ett av dem da jeg skulle sette opp en iTunes konto for min far sist jul.

(Det var nok en skip-knapp som ble oversett.)

S

Supertramp

Gjest
johnnygrandis skrev:
Supertramp skrev:
Jeg la inn enn "prøvebestilling" på apple.no på det jeg kunne tenke meg - det ble 27.000,-

2TB TimeCapsule
Apple TV
Office 2008

Kan du med få ord forklare meg hvor mye mere moro jeg kan få ut av kjøpet enn det jeg allerede har i dag:
- Dell Inspiron m/"innhold"
- Office 2007
- WD 250gB ekstern harddisk
- iPOD Video Classic 30gB
- Nokia 5800XpressMusic sånn delvis smarttelefon (GPS, foto, video, mp3 m.m.)

:)

S

Stereo_Mono

Gjest
Supertramp skrev:
johnnygrandis skrev:
Supertramp skrev:

2TB TimeCapsule
Apple TV
Office 2008

Kan du med få ord forklare meg hvor mye mere moro jeg kan få ut av kjøpet enn det jeg allerede har i dag:
- Dell Inspiron m/"innhold"
- Office 2007
- WD 250gB ekstern harddisk
- iPOD Video Classic 30gB
- Nokia 5800XpressMusic sånn delvis smarttelefon (GPS, foto, video, mp3 m.m.)

:)
Er vel strengt tatt ikke moro som er det viktigste, men sjansene er at du etterhvert vil øke produktiviteten deres.
Samt at Apple har mye fint software, som veldig mange liker å bruke. iLife, iWork, Final Cut Pro, Logic, Aperture osv
En annen ting er total mangel på Crapware på Apple sine maskiner. Synes det er tragikomisk at det første du burde gjøre ved kjøp av en ny ferdig bygd PC er å kjøre reinstallasjon av OSet fra bunn av pga alt dritten (crapware) som er installert fra leverandørene for å kunne presse prisene enda lenger ned.

Foreslår at du prøver en Mac litt omfattende. Er det for deg er det jo bare å slå til.

S

Supertramp

Gjest
digiman skrev:
Foreslår at du prøver en Mac litt omfattende. Er det for deg er det jo bare å slå til.
Jada, jada - jeg er på gli'............... men på Sørlandet så er vi jo litt treige..... :)

N

nb

Gjest
digiman skrev:
Synes det er tragikomisk at det første du burde gjøre ved kjøp av en ny ferdig bygd PC er å kjøre reinstallasjon av OSet fra bunn av pga alt dritten (crapware) som er installert fra leverandørene for å kunne presse prisene enda lenger ned.
+782

Av samme grunn bygger jeg PCene mine selv og installerer fra scratch, men skjønner jo at det ikke er noe for Ola og Kari Dunk.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.946
Sted
Market Snodsbury
Supertramp skrev:
Det er vel grenser for kor moro datamaskiner kan vera. Ein kan jo gjera nesten det same på PC og Mac i dag. For meg er den viktigaste skilnaden at det er så utruleg mykje meir komfortabelt å bruka ein Mac. IMO.

For å dra ein parallell til bilar, som eg verkeleg ikkje kan noko om: Er det ikkje defor folk vil ha BMW, Mercedes og Volvo, då? Ikkje fordi du kjem deg noko særleg raskare frå A til B, og ikkje fordi du får med deg så veldig mykje meir, men fordi alle dei små tinga kjenst så mykje riktigare?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Supertramp skrev:
digiman skrev:
Jada, jada - jeg er på gli'............... men på Sørlandet så er vi jo litt treige..... :)
Innlegget mitt var ment som en spøk..!

Hvor mye mer morro det blir er opp til deg selv.. ;D

De fleste jeg kjenner har aldri i tankene å gå over til Windows etter å ha levd med Mac ettpar måneder. Selv har jeg en Macbook med Intel sin SSD disk en Mac Mini, Airport Express, Iphone 2-3 ipoder liggende og alt fungerer upåklagelig-, alt er koplet i nettverk mot en ReadyNas filserver der jeg lagrer alt mellom himmel og jord. Samsung tvèn i stua er koplet på Minien som igjen streamer MKV filer igjennom mit Gigabyte nettverk. Det er mye morro det.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
vagstol skrev:
For å dra ein parallell til bilar, som eg verkeleg ikkje kan noko om: Er det ikkje defor folk vil ha BMW, Mercedes og Volvo, då? Ikkje fordi du kjem deg noko særleg raskare frå A til B, og ikkje fordi du får med deg så veldig mykje meir, men fordi alle dei små tinga kjenst så mykje riktigare?
Pussig at du skulle nevne BMW og Volvo, vi har begge.

Kjerringa vil ha Volvo p.g.a sikkerhet og gubben vil ha BMW for de sportslige egenskapene.

De e litt morro det å..

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
orso skrev:

Orso, ærlig talt. Du har kjøpt et produkt fra Apple, som er laget for å virke sammen med software fra Apple og apps fra titusener av utviklere, og får Apple opp i halsen fordi du ikke kan bruke produktet på en helt annen måte? "Jeg har kjøpt en barbermaskin og er skitsur fordi jeg ikke kan trimme hekken med den. Nå må Braun ta seg sammen."

Kanskje du skal gjøre et søk på både jailbreakingsmuligheter, samt de mange mulighetene som finnes for å styre J River fra en Touch eller iPhone. Ellers også kjøpe noe du ikke behøver å "bryte opp" for å kunne bruke det slik du vil ...
Det er ikke snakk om helt annen måte, bare muligheten for å bruke 3. parts mediesenter til å laste opp musikk. Jeg mener det bør være minimumskravet for en mp3 spiller.

Selv har jeg in Ipod gen. 3 samt en dedikert skrot pc som jeg tar frem når jeg skal laste opp ny musikk til den, utrolig tungvindt men bedre enn å installere Itunes på en av maskinene jeg bruker daglig.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
orso skrev:
Slipp hva du hva du har halsen og les deg opp, det finnes en nøkkel til det meste.

http://www.simonblog.com/2009/05/17/how-to-use-ssh-to-transfer-file-on-iphone/

(Godt sommerferien er over og at vi fikk oss en slik Epletråd igjen, lenge siden sist) ;D

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Slipp hva du hva du har halsen og les deg opp, det finnes en nøkkel til det meste.

http://www.simonblog.com/2009/05/17/how-to-use-ssh-to-transfer-file-on-iphone/

(Godt sommerferien er over og at vi fikk oss en slik Epletråd igjen, lenge siden sist) ;D
Alt går. Det der sorterer nok under "nesten umulig" for de aller fleste. Først jailbreake, så installere SSH-klient med GUI, så overføre filene med SFTP. Ikke veldig elegant, ingen autosync mot mediaprogramvare på datamaskin osv.

S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg er overrasket at folk selv i 2010 tyter over at iPod og iTunes er integrert med hverandre.
Trodde alle var opplyst om dette nå? Passer dette ikke slik man ønsker å bruke produktet uansett årsak er det vel best å kjøpe noe annet, som dekker behovene uten å måte gjøre noe som ikke var ment i sin grunndesign.

Litt research før kjøp er vel ikke for mye å forlange?

Topp Bunn