Why I don't like Apple

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Nå tror jeg ikke det finnes noen Mac versjon av SAP så for mange giganter er Mac uansett ikke aktuelt.
Ref min post over om bankenes support for Windows, det er de samme mekanismene som gjør seg gjeldende her.

Og ref min noe ferskere post om hvorfor MS/Intel tok et grep om "Big Business" for de som lurer på hvorfor det ble sånn.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Nettopp. Bedriftsmarkedet har helt andre kriterier enn forbrukermarkedet. Og Apple har aldri markedsført seg mot det markedet fordi det ikke passer inn i deres filosofi. Derfor ser man dem i liten grad i industrien.
Der man ser Apple i stadig større grad er innen medisin og innen forskning. Og da spesielt i USA som er det maredet som har Apples hovedfokus. Innen enkelte områder (som f.eks. radiologi i USA og innen enkelte universitetsfag) er de helt dominerende. I andre områder er de totalt fraværende.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tviler sterkt på at Apple kunne ha beholdt sitt teknologiske forsprang dersom man hadde blitt hovedleverandør til Big Business. Man hadde blitt "bogged down" i kompatibilitetsissues, sikkerhetsproblematikk, integrasjon og standardisering, dvs nettopp de samme problemstillingene som har skaffet MS masse hodebry og rykte som klassens "sinke" - så kan man selvsagt hevde at Apples plattform var "friskere" i utgangspunktet (og glemme at MS-DOS slet med bakoverkompatibilitetsproblemer allerede fra før det ble lansert.....).

Helt andre problemstillinger, og helt andre utfordringer. Essensielt er dette usammenlignbare produkter med ulike målsettinger og målgrupper. Og å prøve å kombinere de i en produktfamilie er ikke sikkert hadde vært så lurt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det er alltid mange som skal mislike alt som er annerledes, særlig når de har suksess.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Det er alltid mange som skal mislike alt som er annerledes, særlig når de har suksess.
Men når de har suksess, definerer de markedet, og da er de ikke lenger annerledes. Da er det de andre som er annerledes.

S

Supertramp

Gjest
BT skrev:
Ingen her som misliker det som er annerledes, bare det som i media omtales som "vanlig" og må-ha-faktor.... :)

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Trane skrev:
Nytt patent i kampen mot tyverier og hacking
- Apple vil spore iPhones

Tukler du med en iPhone, ønsker Apple å finne ut hvor du befinner deg for å gi deg en advarsel, eller for å gjøre telefonen ubrukelig.

Fx:
18 . The system of claim 17, wherein: the camera is operable to take a plurality of photographs of the surroundings of the electronic device; and wherein the processor is further operable to: analyze each of the plurality of photographs to identify distinguishing landmarks in the photographs; and determine the location of each photograph based on the identified distinguishing landmarks.
Steve Jobs skal holde sine klamme hender pokkers langt unna mitt privatliv...bare tanken på at private selskaper skal kunne samle og besitte den type informasjon er helt 1984.
Hei Trane,

For kun kr 260,- får du denne som mest sansynleg løyser dine problem, du kan bruke han til å sende meldingar med óg. Helsing ein jævlig godt fornøgd, snart eit år brukar av MacBook Pro.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Man kunne kanskje nevne i den sammenhengen at Google lever av å samle inn og selge personlige opplysninger om brukerne av Googles tjenester.
Men det er det ingen som finner betenkelig og blir opprørte av, for det er jo Google, og de er snille.

S

Supertramp

Gjest
Å, det er ganske så my storm rundt Google - spesielt streetview.....

Franskmennene og danskene er helt på krigsstien...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Man kunne kanskje nevne i den sammenhengen at Google lever av å samle inn og selge personlige opplysninger om brukerne av Googles tjenester.
Men det er det ingen som finner betenkelig og blir opprørte av, for det er jo Google, og de er snille.
Google er ikke snille nei, og jeg har feks ikke installert google toolbar (selv om det blir vansekligere og vanskeligere å unngå). Jeg er heller ikke på facebook. Men hver gang jeg bestiller en eller annen tjeneste på nett, er det ganske sikkert at informasjonen ligger på en eller annen serverpark i USA; og hva CIA gjør med den informasjonen i tilfelle et nytt 1109 kan man jo bare forestille seg. Diskusjonene om datalagringsdirektiver er i den sammenheng ganske patetiske.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Streetview er nå det minste problemet med Google.
Godt integrert med google maps på iPhone 4 er det i hvert fall.... ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hva? Har Google solgt personlige opplysninger om meg? De kan da neppe være mye verdt?

V

vredensgnag

Gjest
U-96 skrev:
Trane skrev:

Tukler du med en iPhone, ønsker Apple å finne ut hvor du befinner deg for å gi deg en advarsel, eller for å gjøre telefonen ubrukelig.

Fx:
18 . The system of claim 17, wherein: the camera is operable to take a plurality of photographs of the surroundings of the electronic device; and wherein the processor is further operable to: analyze each of the plurality of photographs to identify distinguishing landmarks in the photographs; and determine the location of each photograph based on the identified distinguishing landmarks.
Steve Jobs skal holde sine klamme hender pokkers langt unna mitt privatliv...bare tanken på at private selskaper skal kunne samle og besitte den type informasjon er helt 1984.
Hei Tane,

For kun kr 260,- får du denne som mest sansynleg løyser dine problem, du kan bruke han til å sende meldingar med óg. Helsing ein jævlig godt fornøgd, snart eit år brukar av MacBook Pro.
Eh - i henhold til gjeldende forskrifter for teleoperatører har de lagringsplikt for opplysninger vedr. alle talepostkassemeldinger, SMS, MMS, samt hvor mobiltelefonen har vært. Disse opplysningene er de pliktige til å stille til rådighet for politiet og andre myndigheter.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
erato skrev:
BT skrev:
Men når de har suksess, definerer de markedet, og da er de ikke lenger annerledes. Da er det de andre som er annerledes.
Ja, røkla kopierer jo hele tiden de som har suksess. Får håpe det dukker opp flere nye som kan tenke sjæl, for utviklingen sin del.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Javisst.
Jeg har faktisk ingen problemer med at folk er kritiske til Apple. Det er mye Apple gjør som jeg også er kritisk til. Det jeg ofte reagerer på i denne sammenhengen er at det virker som om man har forskjellige kriterier når det gjelder Apple enn når det gjelder andre firma. Google og Microsoft er jo åpenbare eksempler her.
Når Apple søker om patent på en løsning av et problem som RIM allerede har lagd sim implementasjon av, holdes Apple fram som den store stygge ulven, men hvem nevner RIM som allerede har gjennomført mye av det som Apple bare muligens planlegger å innføre om noen år?
Når Apple lager en infrastruktur som kan brukes til overvåkning, er Apple den store stygge ulven, selv om Google allerede har implementert mye av det.
Når Apple nekter å støtte et proprietært format (Flash, WMA, WMV m.flere) og vil ha folk over på åpne stadardformater er Apple proprietære, mens MS som i mange år har prøvd å få alle til å bli avhengige av dem gjennom å pushe WMA og WMV ikke nevnes med et ord.

Det er ikke kritikken av Apple jeg reagerer på, men all den dobbelstandarden som finnes.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
BT skrev:
Hva? Har Google solgt personlige opplysninger om meg? De kan da neppe være mye verdt?
For de som skal markedsføre sine produkter er den infoen gull verdt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Supertramp skrev:
Godt poeng der, Anonym.

Og det forteller vel at Mac i overskuelig framtid vil være et produkt for studenter, reklamefolk og en og annen HFS bruker som aldri lærte seg DOS kommandoene :)
Nåja, jeg lærte meg DOS komandoene, og da jeg hadde lært meg Windows 3.11 for workgroups ble den også utdatert. Nå kjører jeg på XP med forsøk på å lære meg Linux, og når / hvis jeg noengang får sullet meg til å kjøpe ny maskin blir det "Linux for ever"!

Men selvsagt når junior skryter hemningsløst av sin MacBook Pro er det jo fristende å bytte til Mac da. Samtidig som Hp med "nestedaghjemmehosservice" frister noe gruelig ! Har prøvd det på jentunges sin maskin. Selvsagt kjøpt med "hueunderarmenogarmenibind" så viste det seg at det var en proff maskin hun hadde fått, og dagen etter satt det faktisk en fyr på Widerøe fra Tromsø til Kirkenes. Han satte seg ved kjøkkenbordet vårt og demonterte hele greia.Det var jo ganske fint da, bortsett fra at han ikke hadde fått riktig del med seg. Hp får sine maskiner produsert på flere steder i verden og selv om de har samme typebetegnelse og helt identiske spesifikasjoner er det alltid en viss mulighet for at de ikke har de samme komponetene inni. Akkurat det må jo være et logitikkmessig mareritt. Spesiellt når det ikke er noen måte å identifisere innmaten uten å åpne maskina. Personlig har jeg dem mistenkt for å tenke at kunden bare kaster "sjiiten" når den går i stykker!?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
otare skrev:
BT skrev:
For de som skal markedsføre sine produkter er den infoen gull verdt.
og jeg som ikke får spæm på gmail-kontoen min en gang...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Javisst.
Jeg har faktisk ingen problemer med at folk er kritiske til Apple. Det er mye Apple gjør som jeg også er kritisk til. Det jeg ofte reagerer på i denne sammenhengen er at det virker som om man har forskjellige kriterier når det gjelder Apple enn når det gjelder andre firma. Google og Microsoft er jo åpenbare eksempler her.
Når Apple søker om patent på en løsning av et problem som RIM allerede har lagd sim implementasjon av, holdes Apple fram som den store stygge ulven, men hvem nevner RIM som allerede har gjennomført mye av det som Apple bare muligens planlegger å innføre om noen år?
Når Apple lager en infrastruktur som kan brukes til overvåkning, er Apple den store stygge ulven, selv om Google allerede har implementert mye av det.
Når Apple nekter å støtte et proprietært format (Flash, WMA, WMV m.flere) og vil ha folk over på åpne stadardformater er Apple proprietære, mens MS som i mange år har prøvd å få alle til å bli avhengige av dem gjennom å pushe WMA og WMV ikke nevnes med et ord.

Det er ikke kritikken av Apple jeg reagerer på, men all den dobbelstandarden som finnes.
Der er jeg definitivt enig. Det er mye tvilsomt allround i bransjen som det ikke fokuseres på. En av årsakene til reaksjonene mot Apple er kanskje (som jeg også nevnte i en annen post) at det er mye "Applegnål" overalt nå, og for min del; at det er mye forbrukerpress rundt Apple, selvsagt fordi produktene er gode men jeg tillater meg nå også å være kritisk til det markedsmessige aspektet rundt dette.

De er flinke til å få gratisreklame og bygge "peer pressure" i viktige målgrupper (og det er ikke utelukkende datakyndige brukere som objektivt veier produktet og kteknologiens funksjonalitet og pris opp mot hverandre som er målgruppen), noe som får meg til å se rødt. Og vær klar over - Apple har alltid fokusert på følelser i sin profilering og markedsføring, og da får man også tåle at man får følelser mot seg. There's no such thing as a free lunch.

Samtidig (og her taler jeg fra bank ifm tidligere postinger) er vi nødt til supportere det som folk faktisk bruker. En proprietær løsning som er brukt av 90% av markedet er faktisk standard sett fra vår side, mens en åpen standard som få bruker ikke er det. Og Apples pushing av åpne standarder er selvsagt ikke uselvisk, men en måte å bryte ned MS sitt monopol på. Fine greier om de får det til men det er ikke sånn virkeligheten fungerer når man skal lage løsninger som brukes. Og man ser vel klare tendenser til (og her spør jeg fordi dette er noe jeg kun følger perifert med på) at Apple selv vil ha kontroll på egen teknologi og ikke uten videre slipper andre til, dvs akkurat det samme som man i andre sammenhenger kritiserer andre for? Jeg tror ikke det finnes julenisser i denne bransjen.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Selvfølgelig skal man suportere det folk faktisk bruker, men det skader ikke å titte litt på hvorfor folk bruker det de bruker og kanskje prøve å dytte dem over mot mer generelle løsninger som gir større frihet og som det kanskje på sikt kan være enklere å supportere.

Apple vil selvfølgelig ha kontroll med egen teknologi, som alle andre. Det er ingen begrensninger på MacOS X, men det er noen begrensninger på iOS. I MacOS X kan du gjøre som du vil, mens for iOS er det litt strengere regler for hva som tillates. Dette er på applikasjonssiden i iOS. Når det gjelder innhold støtter jo Apple standardene slik at innhold i pdf, ePub og HTML/CSS (og HTML5/CSS3) er det fritt for hvem som helst å publisere.

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
vredensgnag skrev:
U-96 skrev:
Trane skrev:

Fx:
Hei Tane,

Eh - i henhold til gjeldende forskrifter for teleoperatører har de lagringsplikt for opplysninger vedr. alle talepostkassemeldinger, SMS, MMS, samt hvor mobiltelefonen har vært. Disse opplysningene er de pliktige til å stille til rådighet for politiet og andre myndigheter.
Ok og so? Det var vel ikkje det trådstartar klagde på? Det var vel heller eit angrep på Apple.
Vi sitter alle i "informasjons-opplysnings-vi veit kor du befinner deg" klisteret, det er berre å erkjenne. Oppfordrer alle til å slå av mobilen og gå ut i naturen å få seg litt frisk luft.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Selvfølgelig skal man suportere det folk faktisk bruker, men det skader ikke å titte litt på hvorfor folk bruker det de bruker og kanskje prøve å dytte dem over mot mer generelle løsninger som gir større frihet og som det kanskje på sikt kan være enklere å supportere.

Apple vil selvfølgelig ha kontroll med egen teknologi, som alle andre. Det er ingen begrensninger på MacOS X, men det er noen begrensninger på iOS. I MacOS X kan du gjøre som du vil, mens for iOS er det litt strengere regler for hva som tillates. Dette er på applikasjonssiden i iOS. Når det gjelder innhold støtter jo Apple standardene slik at innhold i pdf, ePub og HTML/CSS (og HTML5/CSS3) er det fritt for hvem som helst å publisere.
Igjen - jeg er ingen Applespeialist, men Apple er vel mer enn OS for personlige arbeidsstasjoner, feks mobilotelefoner, lessebrett og kommuniserende forbrukerelektronikk mer generelt, mange av mine kommebntarer går i større (eller i hvert fall like stior) grad mot dette som mot arbeidsstasjonssiden.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
MacOS X er en full Posix-sertifisert UNIX, og slik sett et mye kraftigere arbeidsstasjonsOS enn f.eks. Windows. Dette er sikkert en av grunnene til at MacOS har fått en kraftig renessanse i akademiske miljøer.

N

nb

Gjest
otare skrev:
MacOS X er en full Posix-sertifisert UNIX, og slik sett et mye kraftigere arbeidsstasjonsOS enn f.eks. Windows. Dette er sikkert en av grunnene til at MacOS har fått en kraftig renessanse i akademiske miljøer.
Datakraft i akademiske miljøer er vel primært definert av hardwaren det kjører på og ikke OSet. Skal tunge beregninger outsources til en server er det vel ikke så nøye hvilket OS som kjøres på klientsiden. Har du eksempler på ting som går mye raskere å regne ut under MacOSX enn det gjør under en tilsvarende spekket boks som kjører Windows?

S

Stereo_Mono

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:
Interessant det med bedriftsmarkedet.
Jeg reiser mye, er i mye møter med private og offentlige bedriftskunder. Nær sagt aldri ser jeg Mac maskiner hos disse kundene, kun PC'er. Og det gjelder forsåvidt Europa. Noen som vet sånn ca markedsandel Mac><PC ?

Når man kommer til mobiltelefoner, er Apple sine må raskj fremmarsj - det ser man tydelig.
Bortsett fra enkelte kreative bransjer tipper jeg den er langt over 90% for PC. Vill gjetting, men dominansen er i alle fall veldig stor. Jeg tenker da på desktop-siden, på serversiden er det jo en del *nix rundtomkring.
Det er nok ganske riktig uten å ha sett noen tall. Selv har jeg mat på bordet av å drifte og ha kompetanse på Apples mere high end fiberbaserte lagring, serversystemer og redigerings løsninger for TV bransjen i Norge. I vår bransje, som må regnes som endel av den kreative er det helt klart en trend at alle skal på Mac med Final Cut Pro og gjerne XSAN lagring.
Hovedgrunnen til dette er at det er et prisgunstig programpakke med stor (voksende) format støtte og ikke minst veldig bra 3 parts hardware støtte av type I/O videokort o.lign. XML støtten er også gjennomgående god, så å ta med prosjekter mellom systemer er en enkel sak.

For å si det enkelt oppsummert er det den minst lukkede løsningen innen TV produksjons faget.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Nei, nb, det går mer på fleksibiliteten og driftsikkerheten på et UNIX-system. UNIX er noe akademia kan, og dermed blir det mye enklere å begrunne et innkjøp av en Mac.
Ofte er jo også en Mac billigere enn en "tilsvarende speccet PC". Legg merke til "tilsvarende speccet". Da jeg kjøpte min 27" iMac i7 betalte jeg 16000 kr for maskinen. Dell (som var den eneste andre produsenten som hadde den skjermen) solgte da den samme skjermen som satt i Macen for 14000 kr. Så jeg betalte i praksis 2000 kr for et hovedkort med i7 prosessor, 4 GB RAM, 1 TB disk, OS (og videokort, tastatur og mus) og et utrolig elegant kabinett. Det var ingen PC som var i nærheten av å matche Macen på pris.

N

nb

Gjest
otare skrev:
Nei, det går mer på fleksibiliteten og driftsikkerheten på et UNIX-system. UNIX er noe akademia kan, og dermed blir det mye enklere å begrunne et innkjøp av en Mac.
Greit, så da sier du at Unix er mer stabilt og fleksibelt (hva nå det siste betyr). Ikke at det er en kraftigere arbeidsstasjon.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Fleksibelt gjennom at det, via UNIX kommandoer og skript, enkelt kan konfigureres og skriptes til å automatisere og kommunisere med så godt som alt av annet utstyr. Og at det finnes en enorm mengde av verktøy tilgjengelig.
Det er ingen ulempe at du selv kan velge hvilket OS du vil kjøre på Macen heller: Windows, MacOS eller Linux. Hardwaremessig er det vel ingen stor forskjell mellom hastigheten på en Mac eller en PC. PCene har ofte et bedre utvalg av grafikkort og andre tilleggskort, og der kan man hente noe mer ytelse (til spesielle formål).

S

Stereo_Mono

Gjest
otare skrev:
Nei, nb, det går mer på fleksibiliteten og driftsikkerheten på et UNIX-system. UNIX er noe akademia kan, og dermed blir det mye enklere å begrunne et innkjøp av en Mac.
Ofte er jo også en Mac billigere enn en "tilsvarende speccet PC". Legg merke til "tilsvarende speccet". Da jeg kjøpte min 27" iMac i7 betalte jeg 16000 kr for maskinen. Dell (som var den eneste andre produsenten som hadde den skjermen) solgte da den samme skjermen som satt i Macen for 14000 kr. Så jeg betalte i praksis 2000 kr for et hovedkort med i7 prosessor, 4 GB RAM, 1 TB disk, OS (og videokort, tastatur og mus) og et utrolig elegant kabinett. Det var ingen PC som var i nærheten av å matche Macen på pris.
Idag ligger den tilsvarende 27" 2560x1440 DELL skjermen på 8750,- så 27" iMacen med i7 er fortsatt å regne som et meget godt kjøp om du vil ha en design alt i en :) Har forøvrig den samme maskinen selv. Den erstattet en 8 kjerner Mac Pro, som ble helt overkill her hjemme ::) Merker nada forskjell i daglig bruk. Bortsett fra å ha en NYDLIG skjerm og ingen kabel rot da. Kan trygt si det blir noen reaksjoner på den når folk ser den.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå er vel prisen på en løs skjerm ikke alltid sammenlignbar med prisen på samme enheten koster når den er integrert i en større pakke. Se på delelisteprisene til Møller og se hva en Golf koster om dere skal sette den sammen selv.....

S

Supertramp

Gjest
Jeg la inn enn "prøvebestilling" på apple.no på det jeg kunne tenke meg - det ble 27.000,-

MacBookPro m/litt "innhold"
2TB TimeCapsule
Apple TV
Office 2008
Iphone 4, 32gB m/litt "innhold"

Tror jeg venter litt......

S

Stereo_Mono

Gjest
erato skrev:
Nå er vel prisen på en løs skjerm ikke alltid sammenlignbar med prisen på samme enheten koster når den er integrert i en større pakke. Se på delelisteprisene til Møller og se hva en Golf koster om dere skal sette den sammen selv.....
Selvsagt ikke, men noen har klart å påstå at det er så dyrt med Mac.
Så da gir en utfordring til en oppegående ikke Apple PC. Ikke selvbygg og helst noe kvalitet over seg.

Skjerm 27" 2560x1440 LED (IPS skjerm)
CPU minimum i7 2.8 Mhz (Quad)
4 gig Ram
1Tb interndisk
ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM eller tilsvarende.
Windows 7 64bit Ultimate
Bluetooth Trådløs tastatur og mus.
Trådløsnettverks kort.

Og gjerne alt i en, siden det er sammenlignings grunnlaget ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alle mine PCer er gratis siden de er jobbrelaterte. ;D

Som nevnt et annet sted, skal ikke se bort fra at det hadde blitt Mac om jeg skulle kjøpe til meg selv, og ikke måtte ta hensyn til integrasjon mot jobbrelaterte ting.

S

Stereo_Mono

Gjest
otare skrev:
Alle mine også :)
Samme her bortsett fra iMacen. Den har jeg kjøpt selv.
Har ellers en Mac Pro for testing på kontoret og Macbook Pro og ha med på farta :)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Samme her. Her burde vi satt opp en poll: Hvor mange har PC eller Mac betalt av arbeidsgiver. ;)

S

Supertramp

Gjest
oddgeir skrev:
Samme her. Her burde vi satt opp en poll: Hvor mange har PC eller Mac betalt av arbeidsgiver. ;)
hehe

Jeg har jobb PC, men også privat PC. Jeg bruker sjeldent eller aldri jobb PC hjemme. Ønsker ikke å fylle den med private bilder fra Olympus'en og musikk.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Arbeidsgiver betaler mine pc'er. Privat kjøper jeg også Mac. Uten å nøle et sekund.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.781
Sted
Trondheim
Jeg har forsåvidt begge deler. De arbeidsmacene jeg har hjemme er maskiner som er for gamle og som kasseres av jobben. De overtar vi gratis - de er nedskrevet. Standardmaskinen min hjemme er en 8 år gammel Powerbook som kjører Leopard (eller er det Tiger, tro).

Topp Bunn