Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Skotske aner bak Maker’s Mark visstnok, derav ingen e.

    Maker’s Mark er god den. 👍🏻
    Maker´s Mark som det henvises til her er en helt ok Bourbon i min gane. Litt kjedelig drikke whisky kanskje, men til grillmat er den super. Den litt "ordinære" smaken utfyller grillmat uten å ta lurven av biffer, burgere, kylling o.l. (y)

    IMG_7101.JPG
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Har aldri prøvd Maker's Mark men den er helt sikkert drikkbar, ellers ville den ikke ha overlevd som merkevare så lenge som den har.

    Det fine med whisky er jo at det ikke er "en ting". Whisky kommer i et utall ulike smaker, farger og aromaer.

    Det er mulig for de aller fleste å finne en whisky som oppleves som den perfekte drikken. Hva enten man ønsker en mild snill drikk
    eller smak av brent torv og gamle kaistolper. Eller noe midt i mellom. Slik jeg ser det så må man lete lenge før man finner en whisky som
    er virkelig dårlig! Jeg har klart det også! Men det var et engangstilfelle. Scroll denne tråden tilbake til sept 2019, da jeg hadde av ren nysjerrighet hadde kjøpt den billigste whiskyen på taxfree. Den ble satt igjen på hotellrommet på Rhodos da vi reiste hjem.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en no-brainer etter min mening. Det er typisk Islay og røyk i kombinasjon med sherry. Lagavulin, Ardbeg Uigedail, Kilchoman Sanaig osv. Ikke akkurat likt, men i samme gata. Godsaker etter min smak, og 50% ikke kuldefiltrert, naturlig farge (som er MØRK!). Løp og kjøp. :)
    Den var riktig så god og til en hyggelig pris! Kjøper nok et par til av denne, de har fortsatt noen igjen her oppe.

    Ancnoc 12 years var grei, litt kjedelig.

    Beklager det gule bildet. Gul drikke, gule omgivelser. Gult er kult.

    IMG_20211221_220435-01.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Nja, Kentucky er vel ikke veldig nær grensen. 😊

    “So why we do we (sic) spell whisky without the “e” at Maker’s Mark?” the company’s official Twitter account tweeted on December 14, 2012. “The Samuels decided to pay homage to their Scottish-Irish heritage.”
    Det va hjemme hos en kamerat jeg så denne flaska. Hakke kjøpt ennå☺Jeg like bæst canidian som Black Valvet , Seagrams VO, Canidian Club. BV er veldig fin. De har I Sverige!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Det blir kjøpsprit til jul i år
    DSC_0063.JPG
    Bunaden er gave til fattern. Det er godt og vel 10 muligens 15 år siden sist jeg smakte den (det var vel nede på ensifret batchnummer, denne er batch nr 72) så det blir et interessant gjensyn.

    Myken er julegave til meg selv. Den er bare fire år gammel.

    God jul!

    Mvh
    KJ
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    God jul alle sammen.
    Julenissen kom med 2 flasker i år.
    Port Charlotte har jeg drukket mange av, den er super. Men Glenfiddich 15 Destillery Edition er et nytt bekjentskap for meg. Spennende. Og 51% non chill filtered høres jo godt ut.😊
    IMG_20211224_173724439.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    God jul til alle i denne tråden🎄 Håper dere får noe fint under whisky treet deres🥳🎅🥃

    Vis vedlegget 774907
    Fik den hjem efter å ha sett bildet dit....
    Må indrømme, at jeg sjeldent har været så skuffet.
    Synes, en Tallisker Skye til en trediedel av prisen gør det veldig mye bedre (i det billige segmentet.)
    Tallisker Skye er at få på tilbud hernede i Føtex for 199,- 👍
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fik den hjem efter å ha sett bildet dit....
    Må indrømme, at jeg sjeldent har været så skuffet.
    Synes, en Tallisker Skye til en trediedel av prisen gør det veldig mye bedre (i det billige segmentet.)
    Tallisker Skye er at få på tilbud hernede i Føtex for 199,- 👍
    Kjedelig at du ble skuffet! Da er kanskje ikke Speyside whisky helt din ting da de skjelden har noe særlig peat, røyk eller torv.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kjedelig at du ble skuffet! Da er kanskje ikke Speyside whisky helt din ting da de skjelden har noe særlig peat, røyk eller torv.
    Er ikke sikker på, hva´ du mener :)
    Finner Glenlivet, MacAllan, Aberlour, Benrinnes, Cragganmore, Tamnavulin, Knockando, m.fl. veldiig mye mere velsmakende.
    De er alle Speyside distillerier.
    Glenfarclas har jeg nydt nogle særklasse fra....... Så nei. Akkurat Mortlach var en stor skuffelse på mine smaksløk ;)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke sikker på, hva´ du mener :)
    Finner Glenlivet, MacAllan, Aberlour, Benrinnes, Cragganmore, Tamnavulin, Knockando, m.fl. veldiig mye mere velsmakende.
    De er alle Speyside distillerier.
    Glenfarclas har jeg nydt nogle særklasse fra....... Så nei. Akkurat Mortlach var en stor skuffelse på mine smaksløk ;)
    Nei da er det nok bare Mortlach som ikke liker! Den kommer fra samme sted (Dufftown) som bl.a Balvenie, Glenfiddich, Glendullan og Kininvie. Dufftown er kjent som whisky hovedstaden da de produserer mer en noen andre Skotske steder. Mortelach er kjent for å ha litt ”kraftigere" smak en de andre whiskyene som kommer fra Dufftown. Der av navnet, The beast of Dufftown.

    Da Balvenie er en av mine favoritter så var Mortlach en no brainer;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ok da.....
    Da bli´r jeg jo i tvivl, om jeg har fått en "defekt" flaske??
    I sammenligning med de fleste andre, jeg har på hyllen, endda Talisker Skye, som er en billig whisky,
    så virken den flat, helt uten noen form for inspiration. Akkurat samme opplevelsen jeg hadde med Nikka :confused::cry:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ok da.....
    Da bli´r jeg jo i tvivl, om jeg har fått en "defekt" flaske??
    I sammenligning med de fleste andre, jeg har på hyllen, endda Talisker Skye, som er en billig whisky,
    så virken den flat, helt uten noen form for inspiration. Akkurat samme opplevelsen jeg hadde med Nikka :confused::cry:
    Aha som å høre på Hegel :rolleyes: Hold deg til Jameson :)

    mvh
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.667
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Eneste Mortlach jeg har smakt er den nåværende 12-åringen, og det var en gedigen skuffelse. Omtalt tidligere i tråden, kjøper ikke
    den igjen.

    Mortlach har imidlertid godt rykte på seg, og jeg ville jo tro denne på 16 burde være bra. Får håpe noen jeg kjenner har ei flaske og vil spandere
    en dram ved anledning, ruver ikke akkurat øverst på innkjøpslista nå i alle fall. :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eneste Mortlach jeg har smakt er den nåværende 12-åringen, og det var en gedigen skuffelse. Omtalt tidligere i tråden, kjøper ikke
    den igjen.

    Mortlach har imidlertid godt rykte på seg, og jeg ville jo tro denne på 16 burde være bra. Får håpe noen jeg kjenner har ei flaske og vil spandere
    en dram ved anledning, ruver ikke akkurat øverst på innkjøpslista nå i alle fall. :)
    Om du kommer en tur "nedover", kan du få min.
    Forbered deg på å bli´ skuffet :cool:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Når R tallet tillater kommer jeg gjerne til "flatland" ,men ikke for å bli skuffet.
    Har forsåvidt bare gode minner fra besøk i det dejlige lille land
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder skuffende Mortlach som er nevnt rett ovenfor så skal man også være klar over at destilleriet er kjent for en noe spesiell smaksprofil, nemlig et umiskjennelig hint av bacon. Det er selvsagt ikke like fremtredende på alle tapninger, men jeg husker jeg for noen år siden hadde en riktig gild og godt lagret sak som slewtt ikke falt i smak hos meg. Dersom jeg var gjest hos meg selv ville jeg kanskje høflig beskrevet den som "interessant". Litt som Sørlandschips med smak av pinnekjøtt. Hvorfor ?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Dere som har sett hele videoen... hva syntes dere om tanken om >Infinity Bottle< ??

    Altså og bygge på med smaker - en flaske som utvikler seg over tid og preferanser...

    "Lagde" en blend - altså rett og slett endel småskvetter... men den ble i sin helhet fortært en sen høsthelg i Horten for noen år siden....
    Den ble bra Imo.. og tanken på noe slikt virker spennende.

    Og takk for det gamle, og godt nytt år!!! Syntes dere er flinke til og dele bilder.... Men er det noen kanaler på You Tube som dere følger og kan anbefale ?

    En nevnt, og her er en annen....
    ManShit !!!!!!



    En trivvelig kanal, men lave skuldre og mye BS :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.667
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jobber med min Solera bottle. Det går raskere å tømme enn å fylle opp. 😇

    Veldig morsomt og lærerikt å erfare hvor mye en bitteliten skvett kan påvirke resultatet, og åssen ting endres over tid. Vel verdt jobben vil jeg si.
    Skål og godt nytt år til alle whiskyvenner! 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn