Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Loch Gorm har jeg ikke smakt. Både den og 100% Islay er på siklelista.

    Denne svenske er ikke dum den altså, men som sagt litt søt. Minner litt om Caol Ila sin DE med sin litt søte muskatellfinish.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    En feit sigar er sjelden feil til whisky (selvom Islay) det gjelder bare og vite hvilken sigar som passer.
    MEN , det blir altfor sjeldent her da sigar er uteaktivitet..... så vær og vind må være på den varme siden av null allerhelst...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    @ 2xJ

    D
    En feit sigar er sjelden feil til whisky (selvom Islay) det gjelder bare og vite hvilken sigar som passer.
    MEN , det blir altfor sjeldent her da sigar er uteaktivitet..... så vær og vind må være på den varme siden av null allerhelst...
    Tiltredes!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det nærmer seg 20 år siden jeg stumpet røyken, men en sigar en sjelden gang er veldig stas. Og veldig gjerne i følge med en litt heftig whisky. :)
    Men som du sier, det er utendørsaktivitet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Røyk (sigaretter og rulletobakk) og sigar er to forskjellige ting, må ikke sammenlignes :cool:

    Sigar er en kvalitsvare på lik linje med whisky, og kanskje enda mer "hardcore" og produsere....
    JEG syntes de følger hverandre hånd i hånd, gjerne med en GOD kopp kaffe eller to til :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt der jeg var også, 30-40 om dagen i litt for mange år. Og de første 10 åra etter røykeslutt var det minste trekk (fest vøttø...) en plage, og dro
    igang abstinensene på rekordtid. Men så en vakker aften smakte det plutselig like ille som første gang jeg prøvde som tenåring, og da kjente jeg at jeg var i mål. :)

    Sigar lukter jo så godt at det er en fryd, og har aldri trigget abstinensene i meg faktisk. Regner meg som heldig der. :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Bare en liten observasjon etter å ha hatt Ardbeg Uigedail og Laphroaig Lore samtidig - jeg personlig heller nok litt mot signaturen til Laphroaig fremfor Ardbeg. Men så er Uigedail i en annen liga, og jeg velger nok den.

    Observasjonen med Lore var at jeg syns den taper seg veldig når det minker i flaska og den oksiderer, det tåler den ikke spesielt bra. Akkurat som Laphroaig 10. Den bør på mindre flaske, eller tas vare på med litt gass.

    Ardbeg derimot har jeg aldri opplevd på samme måte.

    Litt uvitenskapelig nerde-synsing gjør seg, det er fredag. :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Første gang jeg prøver Deveron. Har historisk blitt brukt i blends, men den økte etterspørselen har ført til at denne nå finnes i flere varianter som single malt. Iflg. Ralfy. 😊

    Veldig snill og grei, men interessant nok til at den er verdt å kjøpe. Særlig til svensk pris kr 355,- er den mer enn innafor. Glimrende introduksjonswhisky som ikke fornærmer noen. Også helt fin til å få litt fill level på solera flaska igjen. 🥴

    B8CD1380-EE5D-4B45-9777-5772D867C324.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Webslipp på Bolaget forrige torsdag…Skulle ikke kjøpe denne, men ramla utpå allikevel. Clydesdale AB har holdt det gående i 15år, og i den anledning tok de inn en tønne med fatsterk sherrylagret røket whisky fra Ardnamurchan. Det gledes.
    84C88446-1EAB-459F-AFFF-5B21B4AC2AE6.jpeg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Tysk bundesliga på skjermen og folierykk. Har gått til anskaffelse av ballongglass. Her er det skikkelig konsentrert lukt. Og det kommer godt med for tiden. Etter å ha hatt korona i jula er ikke smak og lukt hva det en gang var. ikke for det…lukt og smak er på vei tilbake, men det er veldig variasjon fra dag til dag. Spiste middag i går uten å kjenne all verden til smaken på maten. Middagen i dag derimot… der var nesten smak og lukt som før koronaen beit meg i leggen. Sliter litt med dette altså. Men, det sies at det skal bli bedre etterhvert…I hope.
    Anyways…Cheers
    C4D5AD58-B124-4013-8846-DA0C04746D0C.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Ramlet innom en FB gruppe som kaller seg "preppere". De samler mat, dopapir og annet som de tror de får bruk for den

    dagen "The Big Shit Hits the Fan"!

    Noen samler også bensin og diesel på jerrykanner, slik at de skal ha den dagen Circkle K går tom.

    Jeg fant her en type Jerrykanne jeg godt kunne tenkt meg å ha noen stykker av, sånn i tilfelle der skulle oppstå behov en regnfull dag.

    Jeg mener, man må vel ikke vente helt til jordens undergang før man tyr til beredskapslagrene?

    Jerrykanne whisky.jpg
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Liker tanken! Men den dagen shit hits the fan så er det jo unødvendig stor risiko for at noen stjeler den?!
    Burde hatt en mye mindre attraktiv innpakning!

    Også er det viktig å huske på at et slikt lager må være i tillegg til det vanlige forbrukslageret

    Kanskje greit å ha med en liten flaske Jack Daniels også? Sånn for når undergangen nærmer seg og man vil gjøre døden litt mer attraktiv?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Stjele??

    Når kjellerstua ser slik ut??

    Våpenrom.jpeg
     
    • Wow
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Cask Strenght er GREIA !!!
    Så får man heller tone litt ned selv etter smak... Dessuten så holder smakene seg bedre med høyere prosent..

    Liker glasset og lokket ditt @4-string
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Jeg og en kompis testet ulike varianter av utvanning, ulike grader av utvanning osv for en del år siden. Vi gikk litt vitenskapelig til verks og gjorde til og med en uformell blindtest for å kontrollere at vi ikke hevdet å foretrekke den eller den varianten basert på en forutinntatt oppfatning om hvorvidt en whisky skulle vannes ut eller ikke.

    Resultatene ble overraskende entydige. Mer enn et par dråper gjorde konsekvent whiskyene klart dårligere. Vi rangerte den typisk et 2-3 øyne på terningen lavere enn de som ikke var rørt. Vi testet vel 5 eller 6 ulike typer med og uten vann, og det hele endte med litt mer konkurranse når det var snakk om få dråper vs standard vare. Men overraskende nok foretrakk vi begge alle variantene uten vann.

    Fritt etter hukommelsen lå det lite i selve smaken, men det virket å ligge en forskjell i graden av avdampning, og dermed altså ble lukten ganske ulik både når man bare "neset" drinken, og luktopplevelsen når man drakk den. Til og med ettersmaken virket å bli overraskende mye lenger og mer nyansert uten vann.

    Det var det vi kom frem til, og jeg har selv ikke sett meg tilbake. Men jeg oppfordrer andre til å gjøre liknende tester. Vi hadde det i allefall gøy!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Helt klart interessant det er Snix !! Jeg har nok flere uten vann enn med.. men så er det noe med dagsform og slik og.. og det kan åpne for litt større smaksområde imo på NOEN whiskyer... Selvsagt helt subjektivt dette.
    Dessuten så har jeg en flottt vannmugge fra Laphroaig, som og må brukes i ny og ne...

    Support your local destillers (ikke FOR lokalt da :LOL: )
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg og OU812 blev med på min svenske kompis fat nr2, blir vel nån tur ner til Smögen og klappe litt på fatet underveis og smaksprøve når det er tid for det😊
    Har smakt tre forskjellige fat tidligere og alle har vært meget fine.
    20220212_153830.jpg
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Jeg og en kompis testet ulike varianter av utvanning, ulike grader av utvanning osv for en del år siden. Vi gikk litt vitenskapelig til verks og gjorde til og med en uformell blindtest for å kontrollere at vi ikke hevdet å foretrekke den eller den varianten basert på en forutinntatt oppfatning om hvorvidt en whisky skulle vannes ut eller ikke.

    Resultatene ble overraskende entydige. Mer enn et par dråper gjorde konsekvent whiskyene klart dårligere. Vi rangerte den typisk et 2-3 øyne på terningen lavere enn de som ikke var rørt. Vi testet vel 5 eller 6 ulike typer med og uten vann, og det hele endte med litt mer konkurranse når det var snakk om få dråper vs standard vare. Men overraskende nok foretrakk vi begge alle variantene uten vann.

    Fritt etter hukommelsen lå det lite i selve smaken, men det virket å ligge en forskjell i graden av avdampning, og dermed altså ble lukten ganske ulik både når man bare "neset" drinken, og luktopplevelsen når man drakk den. Til og med ettersmaken virket å bli overraskende mye lenger og mer nyansert uten vann.

    Det var det vi kom frem til, og jeg har selv ikke sett meg tilbake. Men jeg oppfordrer andre til å gjøre liknende tester. Vi hadde det i allefall gøy!
    Takk for at du deler verdifull testing 😁
    For ordens skyld, dere testet kun cask strength?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.497
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gi meg et glass melk a! Her har Kilchoman dratt husaromaen langt ned i den dypeste basskjeller med en anelse hint av billig hostesaft-, med etterfølgende lengde av legemidler og skalpell. Tja, for meg ikke helt der. Jeg korker igjen emballasjen for langtidslagring og prøver igjen senere i livet.

    IMG_20220219_141346__01.jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Gi meg et glass melk a! Her har Kilchoman dratt husaromaen langt ned i den dypeste basskjeller med en anelse hint av billig hostesaft-, med etterfølgende lengde av legemidler og skalpell. Tja, for meg ikke helt der. Jeg korker igjen emballasjen for langtidslagring og prøver igjen senere i livet.

    Vis vedlegget 792921
    Ellers kan du ta den til meg og bytte den til en Mackmyra Reserva Cask Strength som kommer snart;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn