Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Inspirert fra en annen tråd ;)

    Hva er det men bør unne seg, og hvorfor :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enhver seriøs musikkentusiast bør vedlikeholde en whiskysamling hvis konstant minst utgjør:

    Musikksamlingens Verdi * Posentvis andel av kalbelens verdi i opsettet / alder * Body Mass Index / 100

    eller for å forenkle dette:

    MV * KV * BMI
    ---------------- = Musical Enjoyment Whisky Corelation Coefficient (MEWCC)
    100 * A
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Enhver seriøs musikkentusiast bør vedlikeholde en whiskysamling hvis konstant minst utgjør:

    Musikksamlingens Verdi * Posentvis andel av kalbelens verdi i opsettet / alder * Body Mass Index / 100

    eller for å forenkle dette:

    MV * KV * BMI
    ---------------- = Musical Enjoyment Whisky Corelation Coefficient (MEWCC)
    100 * A
    Konge :)'

    Caol Ila 18, men også 12 yo.
    Glenmorangie cellar 13
    Glenfiddich Caoran Reserva (12yo?) og Solera Reserva (15yo)
    Jameson 12 yo (ganske lik Glenmorangie cellar 13)
    pluss alle andre man ennå ikke har smakt som er minst 12 år eller er i helt spesielle tappinger - kjøpte en gang en 10 år gammel veldig lys Caol Ila - veldig artig - litt enkel i smaken, men for en aroma av tjære... Krafigste hittil, men smaken var veldig forsiktig. meget interessant opplevelse.
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    Lagavulin 16. Fordi den er best.
    Akkurat som Sonus faber. ;D
    Lagavulin 16 er good, men 21 er myye goodere.., og det er egentlig 12 også, men det er en smak sak..

    mvh
    Geir
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    gab1968 skrev:
    Valentino skrev:
    Lagavulin 16. Fordi den er best.
    Akkurat som Sonus faber. ;D
    Lagavulin 16 er good, men 21 er myye goodere.., og det er egentlig 12 også, men det er en smak sak..

    mvh
    Geir
    Meget mulig, men den er også myyye vanskeligere å få fatt på. Fikk du kjøpt en flaske på novemberslippet ? Det var utsolgt før jeg i det heletatt fikk vurdert det.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vanlig Talisker, Springbank, Ardbeg, Bowmore, Highland Park og Lagavulin (lagamhoullin...) til hverdags
    Laphroaig og eldre Lag, Talisker osv til fredags
    Caol Ila til lørdags, eller som førstedram en godkveld, og Berry's Own Selection 1982 til fest (eller sorg...)

    Anbefaler forresten meget sterkt Ian Banks: "Raw Spirit: In search of the Perfect Dram" hvis du får tak i den. Han utropte så vidt jeg husker Glenfiddich Solera Reserva til verdens beste whisky.
    Sky Glenfiddich, Glenmorangie og Macallan i vanlige billige poltappinger, det er kjerringwhisky (det finnes kjerringer av begge kjønn), eller mer diplomatisk sagt: Begynnerwhisky, og da kan du like gjerne drikke blended.

    Bernt K
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Jepp, kjenner ei som jobber på polet, og hun bestilte for meg med en gang det var teknisk mulig, så jeg fikk takk i det jeg ville fra november slippet, dvs Lagavulin, Port Ellen & Brora. ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Berg skrev:
    gab1968 skrev:
    Valentino skrev:
    Lagavulin 16. Fordi den er best.
    Akkurat som Sonus faber. ;D
    Lagavulin 16 er good, men 21 er myye goodere.., og det er egentlig 12 også, men det er en smak sak..

    mvh
    Geir
    Meget mulig, men den er også myyye vanskeligere å få fatt på. Fikk du kjøpt en flaske på novemberslippet ? Det var utsolgt før jeg i det heletatt fikk vurdert det.
    Jeg har 21 stående, og foretrekker altså 16.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vet ikke om den er tilgjengelig lengre men destillers edition av Lag 16 er en av mine absolutte favoritter.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Har den også, og foretrekker standard 16. Like kokelimonke som å foretrekke Cardas, antakelig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.145
    Antall liker
    6.701
    Torget vurderinger
    4
    Ardbeg Uigadil er favoritten for tiden

    Virkelig snadder for oss som liker Islay-malt.
    Vanlig 10 yrs er heller ikke å forakte...til hverdags.
    Still Young har jeg ikke smakt ennå.
    Savner fortsatt Ardbeg 1975 og 1976......jeg nøt hver dråpe andektig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Valentino skrev:
    Har den også, og foretrekker standard 16. Like kokelimonke som å foretrekke Cardas, antakelig.
    Smak og behag. Ingen fasit når det gjelder Whisky. En jeg kjenner, som ellers liker whisky, beskriver Lag som smaken av skai busseter og ville ikke brukt dette til å rense solbriller med engang.
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    Berg skrev:
    gab1968 skrev:
    Valentino skrev:
    Lagavulin 16. Fordi den er best.
    Akkurat som Sonus faber. ;D
    Lagavulin 16 er good, men 21 er myye goodere.., og det er egentlig 12 også, men det er en smak sak..

    mvh
    Geir
    Meget mulig, men den er også myyye vanskeligere å få fatt på. Fikk du kjøpt en flaske på novemberslippet ? Det var utsolgt før jeg i det heletatt fikk vurdert det.
    Jeg har 21 stående, og foretrekker altså 16.
    Da er jeg glad på dine vegne, enklere & billigere å få tak i :), jeg foretrekker både 21 og 12 framfor 16 , men 16 er også veeldig god og absolutt blant mine favoritter, eneste Laggis jeg ikke synes er blant de aller beste er Destillers Edition, ihvertfall ikke de utgavene jeg har hatt / testet
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Lagavulin 16. Fordi den er best.
    Kunne ikke vært mer enig.

    Liker også Glenfarclas 105, en skikkelig smaksbombe.
     

    gab1968

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Trane skrev:
    Ardbeg Uigadil er favoritten for tiden

    Virkelig snadder for oss som liker Islay-malt.
    Vanlig 10 yrs er heller ikke å forakte...til hverdags.
    Still Young har jeg ikke smakt ennå.
    Savner fortsatt Ardbeg 1975 og 1976......jeg nøt hver dråpe andektig.
    Hvis du ikke allerede har, så bør du prøve "Beistet", veldig god utg. av Ardbeg.
    Har ikke drukket 75/ 76, men har 77 i heimen og er en av to lykkelige eiere i 74 Provenance som desverre er nesten tom :'(.
    Begge 2 er j.. gode, har lagt inn bestilling på ny 74 og håper den er like god !
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det er jo nesten litt kjedelig å like standard Lag. 16 best, men det er bare meg og min smak det da.

    De andre Islay-merkene funker ikke på innlandet synes jeg. Men smakt på sørvestlandet er de fleste riktig gode.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Ingen som liker en god Ire her?
    Jeg må ha en skvett Jameson 12yo innimellom. Tjære er det beste, men det gjør seg med litt smak av godt treverk innimellom også ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    ...
    Hva er det men bør unne seg, og hvorfor :)
    Ei tønne Laddie - Port Charlotte, fordi det er mulig.

    Ellers til hverdags og fest: Bowmore, Lagga, Laph (spesielt cask strength), Talisker, Highland Park, Cragganmore.

    Forøvrig bør man unne seg en 21 år gammel Port Ellen når man sitter å lunker i baren på White Hart Hotel; ikke fordi den er spesielt god eller verdt prisen, men fordi det hører med.

    Til avsluttning av et nachspiel kan man bruke Glenfarclas 105 - bare sørg for å få gjestene ut av døra før det begynner å «swinge» for mye ...

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    TJ skrev:
    Ingen som liker en god Ire her?
    ...
    Merk overskriften ... 8)

    «En god ire» er for min del et ukjent begrep ;D

    Men med kniven på strupen kan jeg alltids få ned en Black Bush

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ... En jeg kjenner, som ellers liker whisky, beskriver Lag som smaken av skai busseter og ville ikke brukt dette til å rense solbriller med engang.
    Assisiasjonen til skai busseter (og evt respatex-bord) minner meg mer om Ardbeg ;)

    En god whisky skal lukte og smake som Hammerfest vinteren 1945 - gamle nedbrente fiskebruk.

    mvh
    KJ
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trenger jeg å si mer? Bare for å illustrere at jeg ikke kan gå forbi whusky(sic!)disken på Polet uten å ta med noe, altså.

    Bernt K
     

    Vedlegg

    S

    slowmotion

    Gjest
    Jeg liker en god whisky/ey av og til,
    men det er tydelig at i dette selskapet
    er jeg kun en nybegynner ... ;)

    Jameson i forskjellige varianter er ganske godt,
    synes jeg.

    ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.145
    Antall liker
    6.701
    Torget vurderinger
    4
    TJ skrev:
    Ingen som liker en god Ire her?
    Jeg må ha en skvett Jameson 12yo innimellom.
    Den er god i irish coffee, inget annet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.432
    Antall liker
    9.523
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det ingen som nevner Bruicladdich (særlig 17YO er god), for ikke å si de ulike serier av en av de aller beste; Springbank? Ellers er jeg en tilhneger av Caol Ila, de er svært gode kjøp på polet, Ardbeg og Bowmore.

    På den annen side prøvde jeg det som skal være en av de aller beste irene, Redbreast, forleden. Mangler karakteren til skotsk synes jeg, frister ikke til gjentagelse, god men uten personlighet.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    KJ skrev:
    TJ skrev:
    Ingen som liker en god Ire her?
    ...
    Merk overskriften ... 8)

    «En god ire» er for min del et ukjent begrep ;D

    Men med kniven på strupen kan jeg alltids få ned en Black Bush

    mvh
    KJ
    Jadda, veit at det er forskjell på whisky og whiskey, men litt variasjon har man da godt av.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Hvorfor er det ingen som nevner Bruicladdich (særlig 17YO er god), ..
    Jeg har da nevnt den ... :

    KJ skrev:
    ...
    Ei tønne Laddie - Port Charlotte, fordi det er mulig.
    ...
    Planen er at tønna skal konfirmeres før den tømmes (tappes).

    mvh
    KJ
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Hvorfor er det ingen som nevner Bruicladdich (særlig 17YO er god), for ikke å si de ulike serier av en av de aller beste; Springbank? Ellers er jeg en tilhneger av Caol Ila, de er svært gode kjøp på polet, Ardbeg og Bowmore.

    På den annen side prøvde jeg det som skal være en av de aller beste irene, Redbreast, forleden. Mangler karakteren til skotsk synes jeg, frister ikke til gjentagelse, god men uten personlighet.
    Laddie er fin! Caol Ila har jo særpreget at den "blakker" med kaldvann da den ikke er "chill filtered", men det er da ingenlunde "off-putting". Problemet med single maltene er jo at de finnes i så mange varianter, og livet er kort... I tillegg er noen blitt opphypet til en slik grad at de ikke er å få til menneskepriser; kanskje Ardbeg og Springbank er stjerneeksempler? Springbank synes jeg blir litt... nesten emmen..., men så har jeg ikke smakt andre utgaver enn standard polvare av den heller.

    Bernt K
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    erato skrev:
    Hvorfor er det ingen som nevner Bruicladdich (særlig 17YO er god), for ikke å si de ulike serier av en av de aller beste; Springbank? Ellers er jeg en tilhneger av Caol Ila, de er svært gode kjøp på polet, Ardbeg og Bowmore.

    På den annen side prøvde jeg det som skal være en av de aller beste irene, Redbreast, forleden. Mangler karakteren til skotsk synes jeg, frister ikke til gjentagelse, god men uten personlighet.
    Jeg kjenner ikke Redbreast, men det er stor forskjell på irsk og skotsk. Noen er likevel ganske like. Jeg tror nesten man må venne seg til forskjellen. Elsker man skotsk vil man bli skuffet av en irsk og omvendt, - på samme måte som man blir skuffet når det kun er cognac å få (det er jo det de fleste mener er godt brunt brennevin, av en elle annen grunn -les: liker egentlig ikke brunt brennevin men en mild, fløyelslett cognac klarer man jo å få ned uten alt for mange synlige grimaser;))
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    9
    TJ skrev:
    Ingen som liker en god Ire her?
    Jeg må ha en skvett Jameson 12yo innimellom. Tjære er det beste, men det gjør seg med litt smak av godt treverk innimellom også ;)
    Irer er midt i blinken hvis formålet er pimping. ;) Jameson eller Bushmills.

    Den forrige skotten jeg hadde var en Murray McDavid Littlemill 1991. Og det var en overraskelse! Kanskje den mest atypiske whiskyen jeg har hatt. Spesielt uvanlig syns jeg den relativt lange fruktige ettersmaken var. Smaksbombe. Men hold tilbake fruktassosiasjonene; jeg liker også andre enden av skalaen. :D
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.656
    Antall liker
    3.658
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til kns: Jasså, du jukser med å ta med blended og annet brennvin også?
    ;D
    Bernt K
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Jeg innså for en tid tilbake at det var et manglende ledd i min oppdragelse at jeg ikke drakk whisky. Så etter å ha rådført meg her på sentralen kjøpte meg inn min første Jameson, som skuffet stort! Var en dyr utgave og, eller litt dyrere enn vanlig. Det gjorde at utdannelsen tok et lite opphold. Men i det siste har jeg begynt å smake litt på en Dalwhinnie 15 yo, og den er mye bedre synes jeg. Har og en Caol Ila 12 yo og en Laphroaig Quarter Cask stående. De skal bli spennende å smake på, ellers så blir det vel gjerne et lite innkjøp til i julen.

    Men jeg skal innrømme at jeg ofte blander litt ut med lunkent vann.....
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    Mine favoritter er Caol Ila 12 og 18, Bruichladdich, Lagavulin 16, Springbank10 og 15, Bowmore 15 og Laphroaig 10. Har holdt på med dette et par år, gleder meg til å smake flere typer.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Alas skrev:
    Men jeg skal innrømme at jeg ofte blander litt ut med lunkent vann.....
    Vann er helt ok. Jeg synes Speyside og Highland-typer er best med en hel del vann, mens Islayene ikke trenger noe særlig. Hestesparket Laphroaigh 10 smaker best helt uten vann.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er slitsomt med whiskyer som må blandes med vann. F.eks. cask strenght utgavene. Det skal så lite til før det blir litt for mye eller lite og hele greia er ødelagt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo lengre man smatter på de utsøkte varer, desto flere lærer man seg å verdsette :)
    Vann er ingen ubetinget ulempe, men det må være lite! Noen få dråper i en dram er ofte tilstrekkelig imo.

    De første tja... 5-10 år av min karriere som malt-nyter så var Islay toppen, antakelig pga smakrikdommen og særpreget; i de siste 5-10 år har jeg i tiltakende grad lært meg å tilføye Speyside, Highland etc etc som jevnbyrdige på lista, antakelig pga den litt større subtiliteten og fruktigheten ift Islay; gleden ligger i mangfoldet; søken etter en favoritt blir en kortvarig glede;- jo flere man liker desto bedre :)
    Sjekk f.eks Glenmorangie 18 for en utbalansering av Islay. Det er i det hele tatt en drøss gode malt'er fra alle regioner; selv kan jeg dy meg for de sherryfat-lagrede; jeg synes denne lagringen tar bort en litt for stor del av maltpreget.

    Dalwhinnie er en damewhisky. Come on! Selv etter bare en helg på B&B i Skottland så har man skjønt såpass at Dalwhinnie (selv hvor god den er, innrømmes) er damenes foretrukne!

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn