Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    Avgatt19087

    Gjest
    Urøket og lagret på first fill bourbonfat. Svenskpodusert single malt til under 500-lappen (på Bolaget) er ikke å forakte. Det skal bli spennende å stifte bekjentskap med denne. Det gledes.
    D135FB09-95D0-460D-B882-BB4D7F9FB5F0.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Highland Park 1.jpg

    Men se, flybåren pakke! :rolleyes:

    Mon hva dette kan være? :confused:

    Highland Park 2.jpg

    Det aner meg.......!:)

    Highland Park 3.jpg

    Da var flasken hjemme! :cool:

    Highland Park Saltire edition 2, David Coulthard 13 yrs.

    Når du har vunnet 13 Grand Prix løp i Formel 1 får du lov til å "komponere" din egen whisky.

    13 år på grunn av de 13 seirene, "Saltire" fordi det er navnet på det skotske flagget.

    Uvant med 13 år, men det har altså sin grunn. Forøvrig modnet på sherryfat.

    Begrenset opplag så den ender muligens i samlingen???
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Er det den nyeste batchen som vinmonopolet har? Smakt den?
    Batchen som kom 2016/2017 på polet var helt fantastisk. Den ble raskt utsolgt:)
    Enig med siste taler at Springbank 10 er den whiskyen som leverer hvert eneste år. Sikkert kjøp:)
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Er det den nyeste batchen som vinmonopolet har? Smakt den?
    Batchen som kom 2016/2017 på polet var helt fantastisk. Den ble raskt utsolgt:)
    Enig med siste taler at Springbank 10 er den whiskyen som leverer hvert eneste år. Sikkert kjøp:)
    Batch 511 tappet 6. desember 2018.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Denne ble med hjem fra Kielferga. NOK 799,- er faktisk en ganske hyggelig pris. At den er litt mindre utvannet (46%) enn standardversjonen (43%) lar seg også høre. Det gledes.
    64AA772E-15F2-481B-8C59-8EF3C408A7A5.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Begrenset opplag så den ender muligens i samlingen???
    evigheten har ingen tørst!
    evigheten drikker ikke (dram)
    evigheten kjøper ikke drikke (dram)
    spiralis, dette finite og tørste vesen, tror enten feilaktig at han er evig (muligens guddommelig) eller en vandrende selvmotsigelse.

    det fins finite vesen som tror de kan gå inn i evigheten gjennom ivrig knulling og bevaringen av seg selv i slektens evige beståen, eller gjennom heltedåder som aldri blir glemt så lenge menn og guder er, som akilles, men å la en dram urørt vil bare føre til at spiralis (når han nå en gang kommer til gud) får høre at all spriten han samlet ble drukket opp på et nachspiel av fulle ungdommer som ikke kunne skjelne upper ten fra kvalitetsdram der det rislet ned gjennom drøvel og svelg.

    drikk, mann!

    (det eneste verdt å samle er minnet om drammen)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.805
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Har sansen for whisky som er lagret på sherryfat, for eksempel Glendronach.
    Er det noen her inne som har test å tilsette noen dråper god sherry eller portvin i et glass whisky lagret på vanlige eikefat?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke prøvd og kommer heller ikke til å prøve. Minner meg om min gamle far som puttet et par sukkerbiter i rødvinen for å få den søtere:p Må han hvile i fred.
    Jeg oppfatter dette som et slag i trynet på destilleriet som prøver å lage en kvalitetswhisky, men hver sin smak og lyst.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Begrenset opplag så den ender muligens i samlingen???
    evigheten har ingen tørst!
    evigheten drikker ikke (dram)
    evigheten kjøper ikke drikke (dram)
    spiralis, dette finite og tørste vesen, tror enten feilaktig at han er evig (muligens guddommelig) eller en vandrende selvmotsigelse.

    det fins finite vesen som tror de kan gå inn i evigheten gjennom ivrig knulling og bevaringen av seg selv i slektens evige beståen, eller gjennom heltedåder som aldri blir glemt så lenge menn og guder er, som akilles, men å la en dram urørt vil bare føre til at spiralis (når han nå en gang kommer til gud) får høre at all spriten han samlet ble drukket opp på et nachspiel av fulle ungdommer som ikke kunne skjelne upper ten fra kvalitetsdram der det rislet ned gjennom drøvel og svelg.

    drikk, mann!

    (det eneste verdt å samle er minnet om drammen)
    Det er faktisk noen år siden jeg kom til den erkjennelsen at jeg ikke noensinne vil makte å drikke opp all alkohol som jeg har i mitt eie. Og om jeg skulle prøve ville bare ett av følgende alternativer intreffe:

    1. Jeg blir alkoholiker og dør fra samlingen før den er konsumert.

    2. Om jeg ikke blir alkoholiker vil jeg mest sansynlig dø av alderdom før jeg kommer til bunnen. ( Spiralis er om ikke gammal, så i alle fall "voksen" :rolleyes: )

    Når det gejlder "Upper Ten" som man snakker så foraktelig om så har jeg da spesialtappninger av den sorten også, og misbruk disse ville nok fremkalle noe i nærheten av "gudommelig vrede" hvis de ble misbrukt! Men mine unge er ikke så unge lenger at de ikke forstår forskjell på godt og dårlig brennevin. Forøvrig er de begge to meget måteholdne med alkohol. Så Spirals ser vel ikke bort fra at det blir barnebarn eller barnebarnas barn som vil hente inn noen kronasjer på å auksjonere bort sprit/frimerke/vinyl/myntsamlingen min!;)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    I følge Torkjel Berulfsen er Upper Ten en "svært avansert whisky"....:cool:
    Samme mann mener vel at radio er en svært avansert dings :)

    UT er ok den, men svært avansert synes jeg er å ta litt hardt i.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Se om du finner et nummer under flasken og på boksen. Ofte så forteller disse nummere oss ingen ting, men tar du kontakt med Chivas så skal du ikke se bort fra at de kan hjelpe deg med å bestemme utgivelseår.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.117
    Antall liker
    2.648
    Kjøpte på bolaget, sparte rundt 400,- i forhold til polet. Gleder meg!
    Noen som har testet denne?
    Skjermbilde 2019-08-11 kl. 16.54.23.jpg

    Er litt fan av GlenGoyne. Sikkert fordi jeg har vært på destilleriet utenfor Glasgow og gledet meg over godt gammelt håndverk :)
    Fra før har jeg 17 og 18 års (tomt for lenge siden) og cask strength som jeg har 1/3 igjen av.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Smakt mange ganger, siste gang var forrige uke. Lang sherryfat påvirkning. Eik, frukter og mørke bær.
    Hint av eple og honning. Rund og lettdrikkelig. Rosiner og tørket fiken er tydelig på smak. Fyldig med en tørr avslutning. God whisky om du er fan av mye fatpreg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.117
    Antall liker
    2.648
    Smakt mange ganger, siste gang var forrige uke. Lang sherryfat påvirkning. Eik, frukter og mørke bær.
    Hint av eple og honning. Rund og lettdrikkelig. Rosiner og tørket fiken er tydelig på smak. Fyldig med en tørr avslutning. God whisky om du er fan av mye fatpreg.
    Tror den er spot-on i min gane :)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Synspunkter på denne? Jeg sikret meg to flasker til før den ble utsolgt, som foreløpig ikke er åpnet.

    ED3F003D-2158-4F99-B857-8CFD52F815AE.jpg
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Avslutter kvelden med en smak på Ardbeg Corryvreckan for første gang. Jeg er stor fan av whiskyer fra Islay, og denne skuffer ikke. Anbefales på det sterkeste. 012A1C89-4A0C-4403-B92D-A557A522BE70.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    gelikere; dramslukere!

    ikke for å endre denne trådens karakter – som jo må sies å være noe røyklagt –, men skulle vi også tillate oss å komme med spørsmål/svar på ENKLE sammenlikninger i subjektivitetens ånd (aka hva jeg personlig liker akkurat nå). som f.eks.:

    hva er best av Corryvreckan og uigeadail? og gjerne om hvorfor på enkleste måte – tilfeldig eks.: fin havduft i røyken med toffee (ikke fjorten ord som forsvinner i meningsløsheten) – som gjorde at DU likte DENNE vs DEN ANDRE. altså, der enkelhet tar rotta på finesse i språklig mangfold.

    Corryvreckan og uigeadail?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, flere smaker i Corryvreckan og mye rosin i Uggi. Pepper er de i begge to. Hvem som er best? Begge er gode:D
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    En stund siden jeg hadde uigeadail nå, men av det jeg husker så av den så synes jeg nok Corryvreckan er enda mer kompleks. Var også litt mer "sting" i Corry. Begge 2 er whisky i toppklassen etter min mening.

    Et litt billigere alternativ til de 2 nevnte som jeg også har sansen for er Laphroaig quarter cask.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lagavulin er for tiden min store wh.-lidenskap og har en aldeles nydelig ettersmak som ikke er for kompleks og "myrrig" som Laphroaig. Sistnevnte quarter cask vil jeg gjerne gi bort. Hører du Dong.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.265
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne kjøpte jeg på Gardermoen i Juli, god, men kanskje litt kjedelig i forhold til f. eks. Lagga.
    IMG_20190818_230204938.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Etter ha vært innom litt Gin i sommer plukket jeg opp en Amrut Indian Single Malt Whisky fra polet på lørdag. Det var et hyggelig bekjentskap for en Søndagskveld, noe annet alle de vanlige SMene man vanligvis er innom. Et par dråper vann ble den rundere og mer fyldig.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Screenshot_20190819_184136_com.android.chrome.jpg

    Har tumlet rundt på internettet og egentlig forsøkt å finne en Fettercairn som jeg smakte ved en anledning. Fant ikke den aktuelle, men valgte å bestille denne, som jeg overhodet ikke kjenner fra tidligere.


    Gleder meg litt til DHL banker på døra
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn