Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Talisker er god, men litt mild iforhold til barskere saker som Laphroaig og Ardbeg, Caol ILA, Bowmore og Lagavulin og Ledaig. Så vet de sarte og skjøre hva de skal holde seg unna :) Dersom jeg vil ha noe snilt tar jeg heller en gammel cognac, evnt en Gammel Bunnahabhain.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er den beste jeg til nå har smakt. En kompleks lukt, og en ettersmak som kommer snikende og blir der lenge. Dyr,rundt en lapp, men verdt hver ei krone.

    Bunnahabhain 18yo.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Bannabein som jeg kaller dem ;-) Darach ur er heller ikke ille:

    darach-pack-2_360x1000.jpg

    Bunnahabhain

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Sammenlignet med 18y; hvordan er denne?
    Bannabein sine tasting notes for 18 åringen:
    This beautiful golden spirit’s nose releases honeyed nuts and a slightly sea-induced salty tang. Rich toffee and leathery oak aromas can be sensed upon further inspection. The palate is influenced by mellow sherried nuts and shavings of the finest natural oak wood.

    Ditto for Darach ur:
    The nose offers lovely spicy sweet oak aromas, heather blossom, pencil shavings and hints of pine, cloves and nutmeg.
    The taste is a wonderful balance of sweet vanilla oak with dried fruits and creamy nutty toffee. Smooth and creamy with citrus flavours and a hint of cinnamon.
    The finish has a lovely texture of vanilla gingerbread spiciness and toasted cereals.
    The voyage ends with dry notes that are interspersed with mixed spices fading magnificently into a light salt and sherry finale.

    Jeg har ikke sammenliknet, jeg er også usikker på om jeg egentlig har smakt 18-åringen, så jeg vet ikke. Men jeg tipper at at Darach ur har vesentlig mer eik, er litt «friskere», kantete, råere og tørrere. Dvs contra kompleks, «smooth» og raffinert som jeg vil forvente av 18-åringen i direkte sammenlikning.

    mvh
    KJ
     
    D

    Danke

    Gjest
    Darach ur har veldig mye Eik og vaniljesmak. Vanlige Bunna smaken ligger mest i bakgrunnen. Ganske ung whisky selvom den eldste blandingen er 20 år, så er det mye ung whisky i den. Jeg synes det er en kosewhisky. Men du må like eik og trespon lukten og smaken.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Får vel ta en kveld med musikk og whiskysmaking når jeg en gang får "røra" er tilbake. Har Cragganmore, Mitchell (blended) og Laga 16 og Ardbeg Gallileo, som kunne trengt litt "lufting" ;)
    Følte litt for dele en greie fra en skotsk aften som jeg var med på for litt siden...
    Iallefall fant jeg ut at det var ett passende sted å sprette godsakene og la gutta der få seg en liten "dram"...
    Det gikk fin og alle nøyt den med velbehag...
    Inntil det dukka opp en fyr. Fylte opp ett lite glass... og tror du ikke nissen shotta den?? Hadde det vært så, så tror jeg at jeg kjøper en Famous Grouse til neste gang ;)
    Må jo bli en neste gang nå som jeg har skaffa meg kilt :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Får vel ta en kveld med musikk og whiskysmaking når jeg en gang får "røra" er tilbake. Har Cragganmore, Mitchell (blended) og Laga 16 og Ardbeg Gallileo, som kunne trengt litt "lufting" ;)
    Følte litt for dele en greie fra en skotsk aften som jeg var med på for litt siden...
    Iallefall fant jeg ut at det var ett passende sted å sprette godsakene og la gutta der få seg en liten "dram"...
    Det gikk fin og alle nøyt den med velbehag...
    Inntil det dukka opp en fyr. Fylte opp ett lite glass... og tror du ikke nissen shotta den?? Hadde det vært så, så tror jeg at jeg kjøper en Famous Grouse til neste gang ;)
    Må jo bli en neste gang nå som jeg har skaffa meg kilt :)
    Bilder???
     
    D

    Danke

    Gjest
    Får vel ta en kveld med musikk og whiskysmaking når jeg en gang får "røra" er tilbake. Har Cragganmore, Mitchell (blended) og Laga 16 og Ardbeg Gallileo, som kunne trengt litt "lufting" ;)
    Følte litt for dele en greie fra en skotsk aften som jeg var med på for litt siden...
    Iallefall fant jeg ut at det var ett passende sted å sprette godsakene og la gutta der få seg en liten "dram"...
    Det gikk fin og alle nøyt den med velbehag...
    Inntil det dukka opp en fyr. Fylte opp ett lite glass... og tror du ikke nissen shotta den?? Hadde det vært så, så tror jeg at jeg kjøper en Famous Grouse til neste gang ;)
    Må jo bli en neste gang nå som jeg har skaffa meg kilt :)

    Hehehe, far min blander Cognac XO med cola på elgjakt. Vi andre rister på hodet. Hva er vitsen med å kjøpe Thomas prestige XO når du skal mixe 50/50 med coca cola.... :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Enig. Svine til Cola på den måten = straffbart. BTW, min svoger bælmer god whisky m/is OG Cola (til og med Cola Zero..!!) hver eneste helg.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Wow, denne tråden har gått meg hus forbi. Begynner på begynnelsen og kommer etter. Jeg har tre favoritter selv: Macallan, Bowmore og Ardbeg.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Enig. Svine til Cola på den måten = straffbart. BTW, min svoger bælmer god whisky m/is OG Cola (til og med Cola Zero..!!) hver eneste helg.
    Hva sier du da til Whisky og Red Bull - favoritten til et par fruntimer jeg kjenner.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Vel, Roy, dersom det fjerner trusene i en fei så er det vel greit nok..:rolleyes:
     
    D

    Danke

    Gjest
    Vel, Roy, dersom det fjerner trusene i en fei så er det vel greit nok..:rolleyes:
    Hehe, bror min som ungkar pleide alltid å kjøpe inn X antall flasker Black Tower og Baylies til fest, han hatet skvipet selv. Men det viktigste var jo at jentene eeeeelsket det. :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Vel, Roy, dersom det fjerner trusene i en fei så er det vel greit nok..:rolleyes:
    Hehe, bror min som ungkar pleide alltid å kjøpe inn X antall flasker Black Tower og Baylies til fest, han hatet skvipet selv. Men det viktigste var jo at jentene eeeeelsket det. :)
    Gutten sin det!
    Men Absolut Citron og Bacardi Razz tjener deg to timer på og komme i trusa på dem, så rekker du en bytur også etterpå
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpt meg en flaske Ardbeg 10 igjen jeg da. Det er og blir favoritt whiskyen min, fra favoritt øya Islay. :)


    Den er veldig god, men spander på deg en Ardbeg Alligator, den er helt vanvittig god (men koster 900,-)

    Roger
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kjøpt meg en flaske Ardbeg 10 igjen jeg da. Det er og blir favoritt whiskyen min, fra favoritt øya Islay. :)


    Den er veldig god, men spander på deg en Ardbeg Alligator, den er helt vanvittig god (men koster 900,-)

    Roger
    Hva synes du om Ardbeg Uigedaill? Den ligger vist på 640 på systembolaget, skal også være ganske gammel...
    Uigedaihl er imo perlen av Ardbeg, passe søt, passe røkt, passe "bite". En fantastisk whisky
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Dette er den beste Ardbeg jeg har smakt: "Lord of the Isles".
    Ardbet_Lord_of_the_Isles.jpg

    Mvh
    Roysen
     
    D

    Danke

    Gjest
    Koser meg i kveld med Ardbeg10 hjemmebrygget Brown Ale og Rob Dougan fra stereoen.

    Min søster som har vært på tur til Roma har visstnok kjøpt inn en Bowmore Enigma 12 år (snill søster).

    Noen som har kjennskap?
     
    Sist redigert:

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Holdt meg til høylandet ikveld. Det ble ett glass Glenmorangie Nectar D'or og en Glenfarclas 105. Imellom disse to tok jeg meg en hjemmelaget øl av typen IPA. Fornøyd.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Koser meg i kveld med Ardbeg10 hjemmebrygget Brown Ale og Rob Dougan fra stereoen.

    Min søster som har vært på tur til Roma har visstnok kjøpt inn en Bowmore Enigma 12 år (snill søster).

    Noen som har kjennskap?
    Noe større andel av innholdet er lagret på Sherry-fat enn standard Bowmore 12 år. Den er derfor fn anelse mer sødmerik. Ellers er den meget bra til prisen. Du kan glede deg.

    Mvh
    Roysen
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Du vet at du har et godt forhold til den lokale "glassbanken" når sjefen der stopper deg på gata og sier at hun har snublet over en gammel eksklusiv whisky i Polets "roterom" Og hun har også bestillt den til deg!!;)

    Kjempe jenta, og utrolig søt/pen også!!:rolleyes:

    Er det rart at jeg har satt av et helt spesiellt rom i hjertet til henne?;)
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Du vet at du har et godt forhold til den lokale "glassbanken" når sjefen der stopper deg på gata og sier at hun har snublet over en gammel eksklusiv whisky i Polets "roterom" Og hun har også bestillt den til deg!!;)

    Kjempe jenta, og utrolig søt/pen også!!:rolleyes:

    Er det rart at jeg har satt av et helt spesiellt rom i hjertet til henne?;)
    Heldiggris!

    Kan ikke skryte av annet enn en laaaang skitur med venner som er avsluttet med god mat og en liten leksjon i Steve Ray Vaughans eminente gitarspill, paret med et drøyt innhogg i hyttas lille lager av Talisker.

    Mvh Olav E.

    PS. Norsk utflukt med "Gutta" sneik seg inn på slutten. Jeg tror jeg går å slår av lyset nå. Ha en fortsatt fortreffelig natt alle nytere av god lyd og livets edle dråper. DS.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    ikveld blir det Caol Ila 12 og litt hjemmebrygg, har Ardbeg også fra før, men intensjon om å spare denne lol (hellig)...
    Til Uka skal jeg en tur til Systembolaget, og se om jeg kan skaffe den mye omtalte Ardbeg Uigedaill.

    Fra Stereoen hører jeg nå nydelige Gunnhild Sundli/Gåte.

    God helg Hifi folket....
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Her går det i den beste Whiskeyen en student har råd til. En klassiker, nemlig Bell's Original.
    Bells original.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.305
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 172296
    Nå graver jeg meg gjerne ned for vinter,n
    Vil virkelig anbefale den 15år gamle Nikka til høyre.
    Dyr? Synes ikke det.
    Rack-Mannen
    Skal til Tokyo om to mnd. og planlegger å drikke div. fine Nippon malts. Sist så glemte jeg å notere/dokumentere og husket ikke allverden he he :cool:

    Kom gjerne med tips!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I helga gjorde jeg en vri med denne. Overraskende kjempegod!



    Jada, jada. Veldig off topic i whiskytråden. Sue me! ;) Jeg drakk den av et Glencairn whiskyglass, hvis det hjelper. ;)
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    Antagelig neppe det beste, men den lå igjen fra forgje uke, en skvett etter at brutter hadde vært her, så små smaker på den...
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Nå har hemmeligheten sluppet ut og vi må regne med "run" på Polet!!

    whisky kurerer kreft.jpg

    Ja jeg hadde nok drukket whisky likevel, men nå har vi da verdens beste unskyldning!;)

    Og forumets medisinske ekspertise bes vennligst holde kjeft og ikke blande inn saklige argumenter i debatten!;);)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn