Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Nå har hemmeligheten sluppet ut og vi må regne med "run" på Polet!!

    Vis vedlegget 190356

    Ja jeg hadde nok drukket whisky likevel, men nå har vi da verdens beste unskyldning!;)

    Og forumets medisinske ekspertise bes vennligst holde kjeft og ikke blande inn saklige argumenter i debatten!;);)

    Dette er den type vitenskap som det er lett å tro på :)
    R
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Port Charlotte synes jeg er meget god, anbefales :)
    Tenkte å knekke en Talisker destillers edition som påskekos selv :)
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Lurte på om det er noen andre som har smakt Audny, den Norske whiskyen?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.172
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.172
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4
    Skulle tro hele HFS er på vannvogna så stille som et er her !

    Jeg nyter gammelt godteri i anledning søndagskvelden. Man føler seg merkelig ung når drikkevarene er eldre enn en selv....
     

    Vedlegg

    D

    Danke

    Gjest
    Imorgen kveld blir det forhåpentligvis litt av en småflaske Caol Ila 12 og litt Macleod 8år som jeg fikk i gave av en god kamerat. Macleoden koster kun litt over 300kr på polet, men den fenget ikke meg. Den dyrere Port Charlotte An Turas Mor med ca samme alder er langt bedre.

    Macleod 8years blir ikke kjøpt igjen av meg.

    Men som gave, takker pent og bukker. God whisky, men ikke noe spesielt ekstra, og har røyk og torvsmak, typisk Islay, men med litt mindre smak enn feks Laphroaig eller Ardbeg.
     

    Masuharu

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    34
    Antall liker
    15
    Hei

    Jeg har smak Audny og ble posetivt overrasket, 3 år gammel og helt grei. (se side 77 for bilde). Jeg ville ha valgt et annet navn på whiskyen, men nå var det ikke jeg som bestemte. Skal bli spennende å se om de klarer å lagre og gi ut whisky som er lagret litt lenger får å få vekk noe av råspritsmaken. Bortsett fra dette så er det jo morsomt å ha en slik flaske eller to, er jo nummererte flasker.
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Mener at whisky markedet er ganske greit! Du får stort sett d du betaler for IMO.
    Personlige favoritter:
    Laphroaig quartercask, sammen en episode av "kruttrøyk"
    Laga' med en diger engelsk karamell i kjeften....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Morsom tråd dette og mye god drikke. Nytt for meg var at både whiskey og cognac taper seg ettersom det blir mindre igjen i flasken.
    Marginalt problem dette tror jeg, og hvis flaska skulle vare noen dager så blir den ikke så dårlig at den må tømmes ut.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Åpnet flaske holder vel uten store problemer et drøyt halvår i allefall. Men jo mindre som er igjen jo mere oksygen utsettes den for. Alternativene kan være som vi av og til gjør med vin å pumpe ut lufta i flasken. Det funker det! Eller fylle den med nøytralgass som nitrogen eller halogen. Har ikke prøvd dette siste men det vil jo fortrenge oksygenet i flasken. Kan jo prøve å sette den i en Soda Stream maskin og fylle på med CO2 ? Slipper å tilsette Selters senere. Boblende whisky!;)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Åpnet flaske holder vel uten store problemer et drøyt halvår i allefall. Men jo mindre som er igjen jo mere oksygen utsettes den for. Alternativene kan være som vi av og til gjør med vin å pumpe ut lufta i flasken. Det funker det! Eller fylle den med nøytralgass som nitrogen eller halogen. Har ikke prøvd dette siste men det vil jo fortrenge oksygenet i flasken. Kan jo prøve å sette den i en Soda Stream maskin og fylle på med CO2 ? Slipper å tilsette Selters senere. Boblende whisky!;)
    Går også an å fylle den over på en halvflaske, når den blir halvfull/halvtom. Men ikke plast og helst en w flaske.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Kjøpte meg en Ardbeg Uigedail på tax-freen i helga. Har vært så heldig og smakt denne ved et par anledninger, men aldri eid den selv. Gleder meg til å smake den igjen.
    Tenkte å prøve ut rom for en gangs skyld også, så jeg kjøpte meg også en flaske med Brugal Extra Viejo i tillegg. Blir spennende å se hvordan denne passer min gane.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    Er ikke så bevandret i Whiskey som dere gutter, men tok med meg denne fra Berlin..
    Whiskey (2).JPG
    Syns den er grei jeg. Drøyt halve prisen i forhold til Norsk Pol.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Impulskjøp, god whisky men ikke det jeg ønsket. For lite røyk til å være en Islay.

    Whiskyen heter Bowmore Tempest 10y Batch 4.

    Unchillfiltered, Mye frukt i lukt og smak, saltaktig smak, ikke særlig røyk eller torv i lukt men merker torvrøyken i smak. Vanilje og sødme som følger av ubrukte fat...
    Rimelig cask strenght til prisen.... 501kr, faktisk eksempel på at enkelte ting er billigere i Norge på polet enn i Danmark. Samme whisky i Danmark koster feks 599kr på Juuls i København. Juuls er den danske vin og sprit butikken som har best utvalg i landet.



    Firstfill er vel brukt en gang til Bourbon men fortsatt ferske fat og fat av meget god kvalitet som betyr at whiskyen er lagret på en god måte.

    Mye ny whisky på polet nå. Se også opp for Bunnahabhain Toiteach. Standar Bunna er meget god, dette er en kraftig røyket versjon. Blir nok mitt neste kjøp.
     
    Sist redigert:

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Deilig med ei flaske Kilchoman Machir Bay i hylla ! :cool:

    Er ikke så bevandret i Whiskyens verden, men er nok min favoritt av de jeg har drukket. :)

    Kilchoman Machir bay.jpg
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Siden jeg har skikkelig båtpuss, Talisker destillers edition (2000) og Macallan 1991 stående i samlinga så ville jeg prøve en mer hverdagswhisky, valget falt på the Irishman single malt denne gang, flaske nr. 985 av en batch på 1000 flasker. Vurderte også å prøve Mackmyra, men gikk for den irske denne gangen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    The Irishman er en meget god whisky. Har et par flaske som ble kjøpt i Dublin. De lager også en Irish Coffe som kun skal tilsettes varmt vann og krem.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Leste på nettstedet deres om den irish coffe eller the hot irishman som de kaller den, virker jo spennende, men er jo selvsagt ikke i vinmonopolets lister.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Leste på nettstedet deres om den irish coffe eller the hot irishman som de kaller den, virker jo spennende, men er jo selvsagt ikke i vinmonopolets lister.
    Det virkelig praktfulle med denne var at vi fikk prøvesmake den før vi kjøpte.

    Vi var på en håndarbeid/husflidsmesse i utkanten av Dublin før jul sist vi var der. Da hadde produsenten "stand" der. "Hjemflyttet" irskamerikaner som startet med whiskey. Veldig trivelige både han og kona så vi ble stående ganske lenge å snakke med dem. Fikk prøve på Irish coffe og whiskeyen. Om jeg ikke husker feil gikk "kaffe byggesettet" som hetvin gjennom tollen på kvoten. Vi har noe igjen om jeg ikke husker helt feil.

    Hvis andre har planer om førjulstur til Dublin vil jeg virkelig anbefale at man "timer" besøket med denne husflidmessen. Den er vel verd et besøk. Det var alle mulige former for husflid, både håndverk og mat samt drikke og annen kunst.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har eller rettere sakt, smaker nå på the irishman single malt, meget lettdrikkelig men uten å være dame whisky. Meget rund og varm, ganske lang ettersmak, null røyk. Meget fin til hverdagsbruk :)

    Det som er så fantastisk med whisky er at de er så forskjellige, f.eks. er the irishman single malt langt fra 10 åringen fra Ardbeg som er meget mye skarpere. Port charlotte som har den litt sterke men nydelige pepperavslutningen.

    Nesten så man må spørre hva skal man prøve neste gang :)
    Whisky i glasset (Rosendal) og musikk via Stax basic på øret, må ikke vekke huset da de små har skole/barnehage i morgen, jeg har fri men jobber 17 mai så tar en nytelses kveld i kveld :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.172
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4
    Var innom World of Whisky og den vanlige taxfree'n på Heathrow i dag.
    Jævler for et utvalg de har i forhold til hva vi er belemret med på polet her hjemme. Riktignok kommer det mye spennende ved nyhetsslippene noen ganger, men stort sett i bestillingsutvalget...og stort sett er det tomt før man rekker å si dram.

    Valget falt på en Linkwood fra 1988 tappet av Gordon & Macphail. Skulle gjerne hatt med meg flere flasker, men det er litt kinkig å gjemme unna et par ekstraflasker når man reiser med bare PC-mappe under armen. kanskje ta med smuglerkoffert neste uke ;-)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Prøver Talisker destillers edition 2000 igjen etter et par irish...ehhhh...man eller men uansett to stk. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Må henge meg på her. Er forresten ny her på HiFiSentralen. Sitter og nyter en japansk whisky nå, en god lettdrikkelig malt som smaker svakt av citrus. God 17 mai alle sammen. Mvh. Terje
    suntory-yamazaki-12-year.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Var innom World of Whisky og den vanlige taxfree'n på Heathrow i dag.
    Jævler for et utvalg de har i forhold til hva vi er belemret med på polet her hjemme. Riktignok kommer det mye spennende ved nyhetsslippene noen ganger, men stort sett i bestillingsutvalget...og stort sett er det tomt før man rekker å si dram.

    Valget falt på en Linkwood fra 1988 tappet av Gordon & Macphail. Skulle gjerne hatt med meg flere flasker, men det er litt kinkig å gjemme unna et par ekstraflasker når man reiser med bare PC-mappe under armen. kanskje ta med smuglerkoffert neste uke ;-)
    Hvis du reiser hver uke er det kanskje ikke noe problem...?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På Nasjonaldagen er whisky et naturlig valg for en god hjertevarmer aftenstid.
    Vår avdøde Kong Olav var glad i whisky, jeg hadde æren av å hilse på ham et par ganger, har til og med spilt for ham.
    Så til minne og ære for ham nyter jeg en voksen Bowmore single malt.

    Kjære landsmenn. Gratulerer med dagen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.172
    Antall liker
    6.868
    Torget vurderinger
    4
    Var innom World of Whisky og den vanlige taxfree'n på Heathrow i dag.
    Jævler for et utvalg de har i forhold til hva vi er belemret med på polet her hjemme. Riktignok kommer det mye spennende ved nyhetsslippene noen ganger, men stort sett i bestillingsutvalget...og stort sett er det tomt før man rekker å si dram.

    Valget falt på en Linkwood fra 1988 tappet av Gordon & Macphail. Skulle gjerne hatt med meg flere flasker, men det er litt kinkig å gjemme unna et par ekstraflasker når man reiser med bare PC-mappe under armen. kanskje ta med smuglerkoffert neste uke ;-)
    Hvis du reiser hver uke er det kanskje ikke noe problem...?
    Det er nok er raskt forbigående fenomen, dessverre og heldigvis, så jeg får prøve å få med meg noen vel valgte flasker når jeg har anledning.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Åpnet en flaske Maqcallan 1991 i kveld i godt lag. Fikk flasken i julegabåve av en god venn, denne vennen kjøpte flaska på sin første guttetur til syden, siden har han spart den til en spesiell anledning...
    Jeg fikk flaska etter min kamp mot leukemi var over, med teksten at han hadde spart den til en spesiell anledning og ønsket at jeg skulle ha den. I kveld møttes vi til festlig lag og sammen med våre beste venner, så vi åpnet den i lag, rørende og godt :)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Her er min lille kosekrok med Laphroaigh i hovedrollen – i tillegg til glass og boksøl fra mitt eget (Egils) bryggeri på Island. Er det flere som har et bryggeri oppkalt etter seg? :cool:

    Lurer også på om noen har smakt Laphroaigh PX Cask (til høyre på bildet)? Denne kjøpte jeg på Gatwick, men har foreløpig ikke hatt råd til å åpne den…

    Laph.jpg
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Dro med meg ei flaske Bruichladdich "Laddie" limited edition 2002 fra vinmonopolet, likte Port charlotte fra samme destilleri meget bra så tenkte det var verdt et forsøk. Hjemme alene med barna så da blir det ikke smaksprøve for i morgen kveld :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Åpnet en flaske Maqcallan 1991 i kveld i godt lag. Fikk flasken i julegabåve av en god venn, denne vennen kjøpte flaska på sin første guttetur til syden, siden har han spart den til en spesiell anledning...
    Jeg fikk flaska etter min kamp mot leukemi var over, med teksten at han hadde spart den til en spesiell anledning og ønsket at jeg skulle ha den. I kveld møttes vi til festlig lag og sammen med våre beste venner, så vi åpnet den i lag, rørende og godt :)
    Det fortjener du!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Bruichladdich 2002 limited edition får tommel opp, god men synes muligens Port charlotte om jeg erindrer korrekt var renere i smaken. Men den har definitivt den plutselige skarpheten som jeg liker, som om smaksansene nærmest blir angrepet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn