Diverse WHAT HI-FI: 9 hi-fi tricks you might not believe affect sound quality (but they do)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.625
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
195
Bedre lyd av å trykk stopp heller enn pause på en cd-spiller?

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har også lest at FLAC filer må spilles inn … tror også det var i nevnte menighetsblad.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.571
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, er blitt nevnt i tweaks tråden tidligere.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.543
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kred:
Becky Scarrott

Becky has been a full-time staff writer at What Hi-Fi? since March 2019. Prior to gaining her MA in Journalism in 2018, she freelanced as an arts critic alongside a 20-year career as a professional dancer and aerialist – any love of dance is of course tethered to a love of music. Becky has previously contributed to Stuff, FourFourTwo, This is Cabaret and The Stage. When not writing, she dances, spins in the air, drinks coffee, watches football or surfs in Cornwall with her other half – a football writer whose talent knows no bounds.
Velskrevet bullshit, for all del.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.989
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tar alt med noen store lass med salt - samme som jeg gjør med det min tante sier....

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.456
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Spørs om det har noen videre effekt på lesertallene eller klikkene.

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
306
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spørs om det har noen videre effekt på lesertallene eller klikkene.
Det blir vel klikk både fra de som tror, og de som ikke tror. Og mange nå herfra😊.
Da er sikkert målet oppnådd for artikkelen 😊.

• Liker
Reaksjoner: KMR
U

utgatt19288

Gjest
Skjønner ikke indignasjonen over disse punktene, har ikke alle vært igjennom denne lista i varierende grad?
1. Running in
Diskuteres jevnlig her inne uten noen åpenbar konklusjon. Selv tenker jeg at enkle klasse - A forsterkere, SE, trenger noen minutter for å nå sitt termiske nivå….(hva nå det er for noe)
2. Turning off the display for better sound
Prøvd – aldri opplevd noen effekt.
3. Listening in the dark
Preferert lyttemodus. Enklere fokusere og la seg omslutte av musikken.
4. Listening at night
Har ikke noe med tidspunkt ren strøm som indikert i artikkelen. Litt som punkt 3. Stille i huset. Ro, enklere fokusere.
5. Squash balls under your separates
Trenger noen sider skal jeg fortelle om alt jeg har puttet under forsterkere. Alt fra trillebår slanger med lite luft til kostbare Base plattformer. Gav meg aldri noe, avsluttet kapittel. Nå er står HW rett på en benk fra Jysk. Tenker det blir slik.
6. Keeping cables off the floor
Ikke prøvd – kommer heller ikke til å prøve.
7. Cables, generally
Ingen kommentar, et avsluttet kapittel. Eneste krav jeg har til kabler er at de er sikkelig terminerte. Kan ikke fordra sprikende kobber kordeler stikkende ut av bananplugger fra Biltema som må etter strammes et par ganger i mnd. Har ikke noe med lyd å gjøre, bare utførelse og håndtverk.
8. AV power ratings
??
9. Playing CDs from the beginning
??

Sist redigert av en moderator:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.414
Torget vurderinger
1
8. AV power ratings
??
Dette punktet i What HiFi? er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktig at effektangivelsene ofte er tvilsomme, oppgitt i 4 eller 6 ohm, gjerne ved 1kHz og med høy THD. Men de fleste produsentene supplerer disse med effekten oppgitt i to kanaler i 8 ohm, 20-20.000Hz og ved 0,01 THD. Men hos mange må du inn i spesifikasjonene i brukermanualen for å finne dem.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.366
Sted
Liten by
Ikke prøvd – kommer heller ikke til å prøve.
Ikke at jeg har opplevd noe forskjell på hifi og jeg kommer nok ikke til å jobbe mye med det, men det er et kjent fenomen hos musikere som har prøvd en dårlig skjermet kabel. Om dette har noe som helst å si på en uskjermet kabel er noe helt annet. Men man kan vel ikke utelukke at det i noen tilfeller kan ha en viss virkning hos noen? Eller?

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
14.969
Sted
London
What Caravan er nok ikke hva det en gang var
Hadde en tidligere kollega som jobbet der en stund, innen IT og mye press på reklame og inntjening.

Det har vært en god del diskusjoner her om hvor upartiske de er, spesielt etter at Future Publishing overtok.
Kjenner et par av de som driver butikk med hifi her, og de må følge med hva som skjer i What Hifi - spesielt rundt Awards - da dette driver salg og hva de må ha lagervare av når Awards blir annonsert. Så bladet blir lest og stolt på av massene

Det er i tillegg stadig spørsmål rundt deres forhold til Cambridge Audio/Richer Sounds, da disse ofte er med i tester og får muligens bedre tester enn det de fortjener. Jeg velger ikke side her, men leser heller Hifi Choice og Hifi News. De er heller ikke perfekte, men mye bedre...

Stalewinter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
159
Torget vurderinger
1
Jeg er enig med What Hifi med alle punkter minus nr. 9 og 2 hvor jeg ikke har hørt noe forskjell.
1. Running in
Har man prøvd mange komponenter gjennom et liv har man opplevd dette i større eller mindre grad. Min Devialet måtte være tilknyttet strømnettet et par dager før den låt skikkelig. Jeg er jo også totalt overrasket hvis ingen her inne har hørt forskjell på høyttalere som er innspilt eller ikke. Mine Audio Physic brukte rundt 400 timer på å slippe helt i bassen og få den på plass.
2. Turning off the display for better sound
Dette har jeg ikke hørt noe forskjell på, men så har jeg ikke hørt dette på like mange komponenter som What Hifi
3. Listening in the dark
Dette er jo åpenbart.
4. Listening at night
Renere strøm og mindre forstyrrelser generelt sett. Merket større forskjell før jeg fikk skikkelig strømrens.
5. Squash balls under your separates
Vibrasjonsdemping er helt åpenbart viktig. Har IsoAcoustics under høyttalerne og basstårn og det rydder opp i lydbildet. Vanlig baller og slanger ikke like effektivt, men gir absolutt resultat.
Åpenbart med vibrasjon, men også for min del som har varmekabler i gulvet som gir stor påvirkning på lyden.
7. Cables, generally
Kabler har klart målbare forskjeller. Mine har lav induktans og det gjør etter min mening stor forskjell på lyden. Det er vanligvis lav induktans som de fleste kabel-makere prøver å levere på. Samtidig som du ikke vil ha for høy kapasitans. Men for all del hører du ikke forskjell så ikke kjøp dyre kabler.
8. AV power ratings
Veldig viktig poeng for folk som tror AV-komponenter kan sammenligner med hifi-komponenter når det gjelder watt-gjengivelse.
9. Playing CDs from the beginning
Har ikke hørt forskjell på dette, men det er lenge siden jeg har spilt CD også.

Det er ingen reklameverdi i denne artikkelen fra What Hifis side. Så ingen grunn til å tro at de har gjort dette for å vinne annonsekroner. Det er også viktig å vite at de har prøvd mer utstyr enn noen av oss her inne i forskjellig prisklasser i akustisk kontrollerte omgivelser. Synes det er litt arrogant å si at de er idioter uten i det hele tatt og ha prøvd noe av det de foreslår. Jeg tror ikke du vil høre forskjell i alle anlegg, men i mange vil du høre det. Dessuten er mange av disse triksene gratis eller svært billig. Så hvorfor ikke prøve?

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
Punkt 3 og 4 hører sammen. Synssansen bruger omkring 70% af Hjernens opmærksomhed. I takt med mørket falder på falder også synssansens betydning, og høresansen bliver tilsvarende stærkere koncentreret.

Sist redigert:
Topp Bunn