Watts utgiver konkurs

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Kan noen få conrad johnson til å fargejustere frontene sine ørlite grann mot rosa så ser vi hva som skjer?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ingen stor sorg egentlig, Svenske HiFi och Musik er etter min mening milevis bedre enn Watt og Lyd & Bilde.

Siste nummer:
Vis vedlegget 321794

Må bare si meg enig,mange ganger bedre:)

mvh
eh? Er det en pissekonkurranse tråden er degenerert til å bli?

Dette er en <mourning> {look it up} tråd, ikke tråkke-ned på tråd.

geezes :(

no cheers!
Dette er grunnen til at jeg ikke lenger skriver særlig på dette forumet. Folk er så jævlig hårsåre. Må jo veie hvert eneste ord man skriver.

Ha en fortreffelig dag, det skal jeg!

mvh
jan
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Man får si som Ivar Aasen:

Til lags åt alle kan ingen gjera :)

Jeg abonnerer på Hifi&Musik selv, men synes det hadde vært fint om vi ikke bare hadde ett blad i Norge.

Roy
 
M

MusicBear

Gjest
Trist, for Watt begynte å bli veldig bra og finne sin form.

Bra (når det først har skjedd) fordi et enda større Lyd & Bilde betyr at annonsørene i enda større grad tekkes bladet = bladet får bedre økonomi og har dermed mulighet til å bokstavelig talt tilby enda bedre kvalitet på stoffet.

Uansett; Lyd & Bilde rekker ikke svenske Hi-Fi & Musik en gang til knærne kva kvalitet angår. Spennende, å se om de forsøker å klatre mot svenskenes nivå i fremtiden. (Dere som ikke leser Hi-Fi & Musik aner ikke hva dere har gått glipp av...)

Idiotisk (mener jeg) at den KVALITETEN www.Audiophile.no har ikke kan forenes med POSISJONEN kanalen vi her dyrker hobbyen på, fra mann til mann, ved å forene disse to nettsteder til ett stort felles sted = dette vil tiltrekke seg annonsører og med det (kjærkommen) økonomi. Gjerne også med eks-skribenter fra Fidelity og Watt, på delen til Audiophile.no

Jeg hadde tørt satse penger på Audiophile.no med enda mer aktivitet der. Merkelig ingen andre har tenkt det samme - folk med kapital og hi-fi interesse. Mikal Dreggevik kjøpte jo EC fordi det interesserte han, er det ingen annen riking som leser dette som slapper av med musikk og hi-fi, som kunne tenke seg et hjertebarn?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Tyskland = 7-8 hifiblekker, 82 mill. innbyggere. Norge = 5,2 mill. innbyggere, 1/15 av Tyskland.

7-8 hifiblekker på 82 mill. tilsvarer ca. 0,5 blekker på 5,2 mill. innbyggere.

Altså er vi nå spot on, med Lyd & Bilde som et halvveis blad...:cool:

Som alltid er det de store talls lov som gjelder, eller i dette tilfelle de SMÅ.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Lyd og Bilde ber om feedback i leseundersøkelse på sin web-side.
Det er bedre å besvare den enn å hakke her. Kanskje den kan favne litt mer av "vårt" interesseområde da?
(Bare de ikke begynner med kabler >:D)
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Tyskland = 7-8 hifiblekker, 82 mill. innbyggere. Norge = 5,2 mill. innbyggere, 1/15 av Tyskland.

7-8 hifiblekker på 82 mill. tilsvarer ca. 0,5 blekker på 5,2 mill. innbyggere.

Altså er vi nå spot on, med Lyd & Bilde som et halvveis blad...:cool:
Regner du den halvdelen av L&B som sikkert er en dårlig oversetting fra svensk (faktisk en av grunnene til at jeg ikke kjøper bladet), så stemmer det jo at det blir 0,5 blad på norsk.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Et ufravikelig faktum, og slettes ingen hakking. Bare realiteter. Norge er et lite land, og antall tomsinger som oss hififolk er lite OG sikkert synkende og.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Kan noen få conrad johnson til å fargejustere frontene sine ørlite grann mot rosa så ser vi hva som skjer?
Nå til dags er det vel relativt enkelt å tilpasse design til målgruppen, så det hadde neppe vært noe problem. Kanskje verre at tenåringsjenter er de med best hørsel i befolkningen. De ville lett avslørt av lyden fra dyre high-end produkter ikke er så god som vi gamlinger tror:).
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg synes ikke at Lyd&bilde er så ille som antydes her - selv om det er en del "low-fi"og foto for folket. De slår til med skikkelige artikler i ny og ned for nerder som svir av månedslønninger på elektronikk. Jeg vil sterkt anta at de har en plan med å kvitte seg med Watt - at de lager et eget nisjeblad eller "bygger ut" Lyd&Bilde. Ser fram til dette. De har også underholdende journalister der - fordi ingen av de som skriver i Watt eller Lyd&Bilde tenker spesielt godt over kombinasjoner eller utstyret de anmelder - det er mye underholdning og på gøy - artikler. Det er svært lite faktaorientert og objektive observasjoner knyttet til lyd og elektronikk - som er jevnt over for de fleste HIFI-blader. Det går mye på wow-faktor, utseende og etablerte "sannheter".
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Hifi Sentralen må snarest lage et digitalt blad i sammarbeid med Fidelity og Audiophile! Lag noen grunnregler på hvordan og hva som skal testes, sett opp de mest interesserte og erfarne, test sammen med de som har erfaring og la dette gå på rundgang. La de nye og uerfarne skrive testene. Her er det nok lite penger å tjene, men masse kunnskap og erfaring å få!

Bare en tanke...
Det hadde vært noe, den ideen støtter jeg, men få med gutta fra Watt også.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Dette er jo ikke første gangen at Lyd og Bilde forsøker å kjøpe opp konkurrenten. Vi husker jo alle hvordan forgjengeren til Watt, altså Hjemmekino ble kjøpt opp/slått sammen med Lyd og Bilde for noen år siden. Da brøt noen av de gamle skribentene fra Hjemmekino med Lyd og Bilde og etablerte Watt, mens andre gikk inn i Lyd og Bilde. Det skapte vondt blod mellom enkelte av skribentene, noe vi har sett konturene av i enkelte debatter her og på avforum.

Jeg sa allerede den gangen at det kom til å bli tøft å etablere et nytt blad som Watt, og jeg har stusset såpass ved de to siste utgivelsene av bladet at jeg var nær ved skrive et innlegg om det her på sentralen. Men nå ble det altså offisielt bekreftet at Watt-tiden er over. Det var synd.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
L&B har ringt meg 4 ganger siste 2 ukene med supertilbud til nye kunder. Hjelper ikke å si at jeg har abo. Ringer dem i dag og sier opp, og gir klar beskjed at grunnen er for lite stoff om hifi!
 

alfd

Medlem
Ble medlem
13.11.2010
Innlegg
15
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Takk til dere i Watt - jeg har vært en fornøyd abbonent:)

Lyd og Bilde er et OK blad det også, men det er dessverre altfor mye gadget-stoff og for lite hi-fi for min del. Derfor blir det vel å begynne å abbonere på Hi-Fi ock Musik og å lese audiophile.no på nettet for min del!

Så får vi krysse fingrene å håpe på at de norske hifi-produsentene (Hegel, Electrocompaniet, Abrahamsen, SEAS m.fl.) og -butikkene klarer å holde stand!!! Man skal selvfølgelig kjøpe det som behager øret mest, men står det og vipper så er det jo hyggelig å kunne kjøpe norsk...

Alf
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Veldig synd at de med mest kapital bare brøyter seg til rette på den måten. Watt var et bra blad skrevet av folk med kunnskap langt utover hva man kan forvente av en redaktør i hifibransjen. Hadde kvaliteter som Lyd og Bilde skal se langt etter. Det er bare så synd at den gjennomsnittlige forbruker gir blanke i fakta og vitenskap, men foretrekker å bli underholdt av flotte superlativer og store lovord - slik jeg oppfatter redaksjonelt innhold i Lyd og Bilde.

Vidar
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er det noen av journalistene i Watt som blir med til L&B? Her håper jeg svaret er nei, noe som styrker håpet om ett nytt norsk blad, enten digitalt eller i papirformat.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da var lydogbilde i kassa i dag, har kun bladd kjapt - var ikke allverdens dette. Men det følger med ett skriv som skal "berolige" leserne av gamle watt, hvor det blant annet står "..skal fortsatt teste flere hifi og hjemmekinoprodukter over året ann watt noen sinne gjorde..."

Siden det står "fortsatt" ble jeg ikke nevneverdig beroliget, fant 2-3 produkter av det jeg ville kalt hifi i innholdsfortegnelsen.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Grei lektyre men det interesserer meg midt i ryggen om en ferge på Vestlandet har El-drift. Ser ikke helt hva det har med Lyd&bilde å gjøre. Gjelder også Fiat bilen før-etter.
Hører vel mere hjemme i TU :)

"Litt" annonser var det også :)
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Synd at Watt har blitt borte, men jeg likte testen i Lyd og Bilde av Sonus Faber Lillium og nå skal Hifi & Musikk ha test på Pass Labs XS, dette er drømmeanlegget mitt så da er jeg fornøyd, eller så fornøyd jeg kan bli siden jeg ikke har råd til det anlegget enda.

Men Watt vil bli savnet og jeg håper det kommer tilbake et lignende blad i Norge veldig fort.

Abo på Lyd & Bilde vil ikke bli forlenget pga handlingen de gjorde i denne saken.
 
Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Lyd og bilde er ikke en bra blekke. Før var det litt hifi der, men de smulene som er der nå kan ikke kalles for verdt pengene.

Her skal det sies opp. Om jeg har brukt 5 min på å bla igjennom bladet så overdriver jeg ikke. Det har hendt at bladet har vært kikket igjennom før det har blitt med inn og havnet rett i papp/papir retur.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Synd at Watt har blitt borte, men jeg likte testen i Lyd og Bilde av Sonus Faber Lillium og nå skal Hifi & Musikk ha test på Pass Labs XS, dette er drømmeanlegget mitt så da er jeg fornøyd, eller så fornøyd jeg kan bli siden jeg ikke har råd til det anlegget enda.

Men Watt vil bli savnet og jeg håper det kommer tilbake et lignende blad i Norge veldig fort.

Abo på Lyd & Bilde vil ikke bli forlenget pga handlingen de gjorde i denne saken.
Lasse Svendsen glemte jo det viktigste incitamentet når han testet Sonus Faber Lillium, nemlig uttrykket 'eierglede'
OT: Jeg lurer forresten på om bass justeringen av slaven bygger på Sine-cap patentet (Extrema)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Lyd og bilde er ikke en bra blekke. Før var det litt hifi der, men de smulene som er der nå kan ikke kalles for verdt pengene.

Her skal det sies opp. Om jeg har brukt 5 min på å bla igjennom bladet så overdriver jeg ikke. Det har hendt at bladet har vært kikket igjennom før det har blitt med inn og havnet rett i papp/papir retur.
I tida etter Audio var Lyd og Bilde et bra hifi blad.
 

bjaroen

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
48
Antall liker
18
Dette var synd at Watt gikk konkurs. Jeg mener deres skribenter skrev gode og informative tester på HI-FI utstyr. Både rimelige og dyrt utstyr ble testet med innlevelse.
Da har jeg sagt opp mitt abonnement i Lyd&bilde/watt. Pga at ingen i Watt redaksjoner er med over i det "nye" lyd&bilde bladet.
Bjarne R
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Bare for å ha det klart: Jeg har ikke skrevet min siste omtale av et hifiprodukt eller min siste hjemme hos-reportasje.

Roy
 
C

cruiser

Gjest
Det var ikke så veldig klart, skal du skrive for lyd og bilde?
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Det var ikke så veldig klart, skal du skrive for lyd og bilde?
Nei, ikke i denne omgang i hvert fall. Jeg har hørt at det har gått rykter i bransjen om at jeg skulle skriver for Lyd&Bilde, men det er i beste fall svært prematurt. Jeg har lyst til å skrive for en publikasjon som har mer fokus på hifi og high-end enn det jeg fant i det siste nummeret av Lyd&Bilde. Det er sikkert god butikk å skrive om både elektriske ferjer og Elon Musk og mobiltelefoner og fotoutstyr, men samtidig er jeg redd for at hifi-biten drukner i alt det andre. Jeg likte nok profilen til Lyd&Bilde langt bedre før, da det var hifi og hjemmekino-utstyr (inkludert projektorer og tv-er) som fylte bladet, men de klarer seg jo tydeligvis bedre enn oss andre med den vide profilen de har valgt nå, så noe gjør de nok rett.

It's just not my cup of tea...

Så får dere heller smøre dere med litt tålmodighet når det gjelder hvor mine skriblerier blir publisert i fremtiden. Dere skal nok få beskjed når det er klart.

Roy
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg synes lyd&bilde faktisk hadde vesentlig mer lesestoff enn WATT. Man leste gjennom WATT på 5 min. så dette var lovende for min del.
Fortsetter det sånn beholder jeg abonnementet.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg liker også lyd og bilde, men nå er jeg riktignok en sucker for det meste av tekniske duppeditter enten det er kamera, mobiler, bøgfjøler, stereoanlegg, tv apparater osvosv
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvorfor må et hi-fi blad absolutt være på (dårlig) norsk?
særlig når ingen gidder å betale for hverken reklame eller innhold!
kan like gjerne finne et utenlandsk
de skriver jo stort sett om de samme greiene
så er det bare "å bli kjent med" en skribent som har samme preferanser som sine egen, for referansens skyld...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Akkurat som med bilblader ...... Kjøper aldri noen norske.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Blir jo spennende å se hva som skjer etterhvert. Er vel flere i Watt & fidelity som burde slite med skrivekløe etter en stund :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
hvorfor må et hi-fi blad absolutt være på (dårlig) norsk?
særlig når ingen gidder å betale for hverken reklame eller innhold!
kan like gjerne finne et utenlandsk
de skriver jo stort sett om de samme greiene
så er det bare "å bli kjent med" en skribent som har samme preferanser som sine egen, for referansens skyld...
Her er jeg uenig med deg. Jeg synes skribentene i Lyd og Bilde skriver på et utmerket norsk. De varierer i språkbruken og unngår stort sett å skrive monotont og gjentakende og greier stort sett greit å blande humor og alvor, fakta og subjektive meninger i artiklene. Som en 'analog' person detter jeg av mer eller mindre med det samme når det gjelder alt det digitale stoffet, PC og brett osv. Men på hifi virker Svendsen og Co å være tilnærmet like erfarne og kunnskapsrike som mange andre skribenter i Norge. Vi må passe oss så ikke L&B blir bladet vi elsker å hate. Den brede profilen med test av omtrent all elektronikk utenfor kjøkkenet er nok med å sikrer bladsalget og holder bladet i live, de lekre bildene likeså. Men det virker nå som gutta brenner for musikk og hifi likevel. Bladet er så tjukt som det sikkert kan bli, men skulle jeg savne noe måtte det selvsagt vært enda mer hifi og ikke minst musikkomtaler.

Jeg kjenner ikke detaljene rundt oppkjøpet av Watt eller konkursboet. Det er ikke sikkert at dette var negativt, det kunne like gjerne være realt gjort å kjøpe opp slik at Watts tidligere eiere kan få gå videre med andre ting og ikke bli hengende med gjeld. Hva vet jeg. Lyd og bilde kunne latt være å gjøre noe som helst. Watt er (dessverre) ikke så sterkt et merkenavn at det spiller noen rolle til eller fra.

Lik det eller ei, Lyd og Bilde er pr i dag Skandinavias ledende blad innenfor hjemmeelektronikk.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Mye bra i lyd og bilde, men som ett hifi/hjemmekino blad er det veldig lite interessant.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Faren med å skulle favne så veldig bredt er jo at det ikke blir ordentlig dybde på noe. Går vi tilbake til hifibladene på 70-tallet og framover var dette mye mer rendyrkede entusiastblader der forfatterne kunne ha lange artikkelserier med ordentlig dypdykk i teknologi. Noen av det jeg har lest av gamle High Fidelity på radioteknologi var tilnærmet lærebokaktig. Tilsvarende på andre områder, avansert DIY osv. Tilsvarende så man i utenlandske tidsskrifter også. Gradvis ble de mer tekniske og kompliserte elektronikk/mekanikk/akustikk-artiklene erstattet med rendyrket apparattesting der målinger og objektiv ytelse på apparatet ble tonet ned og testernes subjektive oppfatning av betjeningsfunksjon og lydkvalitet ble enerådende. Den nøkterne ordbruken i de eldre årgangen erstattes med en mer bejublende, nærmest beundrende ordbruk. Noen vil si tilnærmet religiøs(?), nesegrus holdning som utvilsomt er mer lettlest og kanskje også mer ønskelig i dagens konsumentsamfunn. Er ikke så sikker på om folk vil ha så veldig tunge faglige artikler nå, selv om de utvilsomt ville hjulpet hobbyen framover. Tro mange har bomkjøpt på bakgrunn av jubelartikler de siste årene, har gjort det selv også. Det har vært noen som har prøvde seg på tyngre artikler, Gorm Sørensen på projektorteknologi var alltid en fryd å lese og lærerikt, ikke minst. Han er vel dessverre 'formatjustert' i Lyd og Bilde til en skygge av seg selv. Glenn Olofsson forsøkte tilsvarende i sine høyttalertester, men der datt hvertfall jeg gjennom uansett, da han ikke evnet å få sammenheng i resonnementene sine og ikke forklarte klart nok hva han mente.

SÅ hva slags blad er det egentlig vi vil ha, hva er nødvendig for å bringe hobbyen framover og ut til flere og hva er faktisk mulig å få til ut fra marked og skribentbasen? Dagens bladmarked er jo som en pose hveteboller; lettspist og smaker deilig, men metter lite.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har gode poeng Odd J, og L&B har som einaste papir-aktør eit stort ansvar for heile bransjen. Eg trur ikkje det er nokon veg attende til 70-talsjournalistikken med grundige målingar, heller ikkje dei lange testane med "subjektiv objektivitet", som det vart kalla.
No fuskar eg sjølv i faget, og burde kanskje seie lite med tanke på at eg uttalar meg om ein "konkurrent". Men eg fekk tilsendt eit nummer av L&B i staden for Watt, og det var noko anna enn det eg hadde tenkt å betale for...
Etter å ha finlese dette nummeret av L&B, ut frå den "bestillinga" som var etter mitt personlege ynskjemål om gode norske vurderingar av utstyr eg har interesse for, og ut frå meir generell dekning av hifi-marknaden, er eg ikkje så veldig imponert.
Bladet framstår med litt rotete organisering, med mykje stoff som eg og sannsynlegvis andre med same hifi-interesse ikkje finn interessant. Det redaksjonelle stoffet er spreidd på veldig mykje. Men språk og redaksjonelt handverk er stort sett ganske godt.På leiarplass står ein notis om bladovertakinga, og ein lovnad på meir lydstoff i form av testar og artiklar om hifi og heimekino. Det tykkjer eg er ein god ide, all den tid at det berre er 9 redaksjonelle tekstar om slikt i dette nummeret.
Når neste nummer kjem, håpar eg på at Lasse Svendsen & co har endra litt på menyen.....
Lukke til!
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kvifor betale for Lyd og Bilde når ein kan lese Audiophile gratis?
 
Topp Bunn