Watts utgiver konkurs

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Hifi Sentralen må snarest lage et digitalt blad i sammarbeid med Fidelity og Audiophile! Lag noen grunnregler på hvordan og hva som skal testes, sett opp de mest interesserte og erfarne, test sammen med de som har erfaring og la dette gå på rundgang. La de nye og uerfarne skrive testene. Her er det nok lite penger å tjene, men masse kunnskap og erfaring å få!

Bare en tanke...
my sentiments precisely
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dette var synd, Watt har vært et mer interessant alternativ enn Lyd og Bilde, som i forrige nr toppet det hele med omtaler av mobildeksler!! Har dog hatt abonnement på begge, og vil da L&B abonnementet bli forlenget tilsvarende? Noen som vet?
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Trist å høre! Var ikke abonnent på Watt, men kjøpte det regelmessig! Blir et savn!
Har forresten samlet på alleutgavene av Fidelity (til konas fortvilelse) og koser meg med mye nostalgisk lesing her.
Forstår at papirutgaver kanskje er lite lønnsomt, men skulle noen finne på noe som kan erstatte Watt og Fidelity ville jeg ønske det ble papirutgaver. Savner Fidelity og kommer som sagt til å savne Watt!
Takk til alle som har bidratt til mange timers hyggelig lesing!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hifi Sentralen må snarest lage et digitalt blad i sammarbeid med Fidelity og Audiophile! Lag noen grunnregler på hvordan og hva som skal testes, sett opp de mest interesserte og erfarne, test sammen med de som har erfaring og la dette gå på rundgang. La de nye og uerfarne skrive testene. Her er det nok lite penger å tjene, men masse kunnskap og erfaring å få!

Bare en tanke...
my sentiments precisely
Hadde sett frem til kabeltestene..... >:D
 
C

cruiser

Gjest
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg ser jeg har fått spørsmål om jeg blir med over til Lyd&Bilde, men jeg har ikke fått noen forespørsler derfra om det. Sånn i utgangspunktet blir man kanskje ikke like velvillig innstilt overfor en utgiver som gjør hva de kan for å hindre en konkurrent i å få fortsette, men jeg har aldri vært av den langsinte typen, så ting kan jo endre seg.

For bransjen tror jeg det hadde vært bra om det ikke bare var ett blad i Norge. Dessuten tror jeg også Lyd&Bilde hadde vært tjent med å ha en seriøs konkurrent, da konkurranse gjør at alle blir bedre.

Derfor sitter jeg foreløpig på gjerdet og avventer situasjonen. Nå er det jo snart sommer og båtsesong også.

Roy
Blir hvertfall mer penger til kreditorene
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Det var som......:p
Her kommer man hjem sliten og lykkelig fra verdens største tokanals messe i Munchen, og får slengt dette midt i fleisen.
Taktikken med et slikt fientlig oppkjøp er jo ikke ukjent jmfr. slaget om Audio i hine hårde dage som resulterte i nettopp Watt og Fidelity over tid.
Undertegnede har abonnert på Watt ene og alene pga av herr Solstads tester og skriverier.
Det som nå er dumt er at Lyd & Bilde får hegemoni, og kan spre sitt for det meste uinteressante stoff uten nødvendig konkurranse og korrigering fra et blad som Watt.
Det er lite ønskelig.
Kan jeg be om at mitt abonnemang stanses halvveis ut i året? Jeg er nemlig ikke interessert i å få Lyd og dubbeditter hjem i postkassa.
Så kan den avtroppende redaksjonen ta en øl på min bekostning.

Jeg finner Desillusjonerts tanker omkring et samarbeid mellom Fidelity og Audiofile staben om et digitalt blad å være veien å gå videre med deg på laget R.E.S.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kjedelige nyheter. Lyd og bilde har dessverre altfor mye gadgets, printere og tull.

Ett samarbeid av watt, fidelity og audiphile som kun testet Hifi og hjemmekino (ikke lydplanker) hadde vært ett fantastisk blad.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hifi Sentralen må snarest lage et digitalt blad i sammarbeid med Fidelity og Audiophile! Lag noen grunnregler på hvordan og hva som skal testes, sett opp de mest interesserte og erfarne, test sammen med de som har erfaring og la dette gå på rundgang. La de nye og uerfarne skrive testene. Her er det nok lite penger å tjene, men masse kunnskap og erfaring å få!

Bare en tanke...
my sentiments precisely
Hadde sett frem til kabeltestene..... >:D
Med tanke på kranglingen i diverse kabel tråder, så er nok det en av de tingene man IKKE skal teste! :)
Det finnes jo hifi laug/foreninger over hele landet og en liten tur dit ekspertisen sitter (en liten hifi tur) vil nok de fleste unne seg. Men igjen, her må reglene og måten dette skjer på være entydige...
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Jeg finner Desillusjonerts tanker omkring et samarbeid mellom Fidelity og Audiofile staben om et digitalt blad å være veien å gå videre med deg på laget R.E.S.
Yepp - tenk om de bare kunne få til noe slikt.
Mvh
JMK
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Akkurat nå er det jo audiophile som har både krefter og bunndrag. Dessverre ser det ut til at Fidelity-gjengen har mistet fullstendig styringsfarten etter at Knut Vadseth pensjonerte seg. Det ble jo hintet av og til om at han måte mase på stoff til deadline og vi ser jo hvordan det går nå Den Gamle redaktør er borte - da blir det ingenting.

Men ja - foren alle gode krefter og lag et lekkert digitalt magasin, men lag det som nummer og gi det ut regelmessig til abonnenter. Det er noe med det å få servert en stor dose hifilektyre med pene bilder, grundige tester, musikkomtaler, leserbrev i en smell så man kan grave seg ned i godstolen med nettbrettet noen timer.... blir liksom ikke det samme med en og annen artikkel på ei hjemmeside i ny og ne. Skal ikke si at dere skal kopiere Tone Audio, men det er nå et lekkert nettmagasin da!

Men uansett så må en eller annen ta på seg lønnet redaktøransvar og stå for det hele.
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Dette var kjipt ja.

Ett alternativ man kan vurdere nå er å abbonere på digitalutgaven av Stereophile (https://www.circsource.com/store/Subscribe.html?offerId=3571&countryCode=intl), ihvertfall frem til det kommer noe seriøst alternativ her til lands igjen. Noen som har erfaring med det magasinet, selv er jeg kun inne å leser tester på nett i ny og ne? (beklager hvis det blir litt ot)
 

eksu

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.05.2007
Innlegg
591
Antall liker
497
Torget vurderinger
4
Veldig trist å lese dette, har abonnert på Watt siden det kom ut. Har de siste mnd. abonnert på L&B også, men kommer til å stoppe abonnementet grunnet lite interessant stoff.

Lyd & Bilde + Watt = sant! | Lyd & Bilde
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.662
Antall liker
32.648
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Jeg finner Desillusjonerts tanker omkring et samarbeid mellom Fidelity og Audiofile staben om et digitalt blad å være veien å gå videre med deg på laget R.E.S.
Yepp - tenk om de bare kunne få til noe slikt.
Mvh
JMK
Støttes til fulle, dette er jo kjipt som pokker!

gismo
 
Sist redigert:

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ingen stor sorg egentlig, Svenske HiFi och Musik er etter min mening milevis bedre enn Watt og Lyd & Bilde.

Siste nummer:
hifi&.JPG
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.448
Antall liker
452
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
FØKK :-/


Var det derfor Lyd og bilde ringte og prøvde seg for noen dager siden på et " supertilbud ".

Må huske og slå av avtalegiroen på Watt da :-(



Håpe på at det dukker opp noe annet blad som Watt, som kan konkurere ut lyd og bilde i Norge
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Ja, dette var synd. Riktignok abonnerte jeg ikke på Watt, men kjøpte det ganske ofte hos Narvesen. Ikke minst hjemme hos-reportasjene var morsomme, siden det ofte var profiler fra forumet de var hjemme hos. Jeg har også sluttet å kjøpe L&B. Det dumme nå er at L&B i praksis nesten får monopol på hifi-omtaler på papir i Norge, siden mange regionale aviser ofte refererer til tester fra L&B. Dette er ikke bra, men jeg antar forbrukerombudet ikke vil bry seg om en slik filleting som omtale av hifi i Norge.

Det blir stadig færre norske blader å kjøpe for meg. Nå er det bare Autofil og Lunch jeg kjøper regelmessig.

Av hifi-blader kjøper som regel svenske Hifi&Musik, og Hifi+ og tyske Stereoplay innimellom. Men det er noe eget med et blad på norsk. Det blir liksom en annen kommunikasjon mellom skribenter og lesere når vi har et felles språk og referansegrunnlag.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skulle gjerne vore med på å få til eit opplegg for hifijournalistikk. Ettersom Audiophile.no ikkje har inntekter å snakke om, må vi satse på at vi også kan klare oss utan særlege utgifter. Eg reknar med at bransjen sjølv ser behovet for ei hifipresse som tek føre seg utstyr med ambisjonar, så vi står til disposisjon. Og om nye og gamle skribentar ynskjer ein arena å uttrykkje seg i, står vi til disposisjon. Diverre kan vi for tida ikkje tilby anna enn heider & ære, men hifiskribentar som kan arbeide på slike vilkår, er hjarteleg velkomne!
 

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Det er trist at Watt forsvinner. Watt var klart å foretrekke forran Lyd og Bilde. Jeg er enig i det dere skriver om at de har for mye gadget stoff og for lite dybde og mengde innenfor Hi-Fi/Hjemmekino. Jeg kan egentlig ikke se hva de skal med Watt i det hele tatt. De kommer vel neppe til å endre sitt eget innhold i særlig grad.

En ting som ingen har kommentert så vidt jeg kan se: Det samme skjedde vel for 2-3 år siden når Hjemmekino gikk konkurs og restene ble kjøpt opp av Lyd og Bilde. Hjemmekino ble drevet av de samme personene som Watt(?). Det kan vel tyde på at forrestningsmodellen i var helt bra heller. Det er vel ikke direkte Lyd og Bilde sin feil at Watt ikke gikk rundt. Jeg ser i pressemeldingen at Watt har 1500 abonnenter. Det er ett sjokkerende lavt tall. Man kan ikke drive butikk på det. I tillegg var jo nettsiden dårlig, så den kan ikke ha hatt mye besøk heller. Det kan vel diskuteres om forretningsmodellen burde vært en annen? I tillegg er kanskje ikke markedet i Norge stort nok. Få folk og høye kostnader.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Skulle gjerne vore med på å få til eit opplegg for hifijournalistikk.
"Noen" burde finne tid & anledning til å sette seg ned og prate litt her. Dette er (for oss audiofile) altfor viktig til å løpe ut i sanden, la middelmådigheten få råde grunnen.

G
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
tja, la oss se litt realistisk på dette.

watt var et nisjemagasin som veldig mange ser ut til å foretrekke. de hadde 1500 abonnenter og cirka like mange eksemplarer solgt i løssalg. 3000 par med betalende øyeballer.

hfs er helt åpent nettforum med svært mange kompetente og vennlige folk som hjelper med det som måtte være. antall støttemedlemmer er 432 av 25102 medlemmer. mange av disse medlemmene har nok ikke vært her på lenge, men la oss si at 10000 av dem bruker nettstedet aktivt i tillegg til de som ikke registrerer seg. da er det 4,32% som støtter nettstedet.

trafikken til hfs er nok langt høyere enn det audiophile o.l. kan håpe på, siden det er veldig mye søkemotormat med hele 77790 tråder og over 2 millioner innlegg.

kort sagt. den relevante trafikken til hfs innen dette markedssegmentet bør tilsi at dette nok er det mest verdifulle nettstedet for de som ønsker å annonsere ovenfor de norske entusiastene. likevel blir google adsense som er et annonsenettverk administrert av google implementert for å spe på annonseinntektene. google adsense er noe som ofte blir implementert som et rop om hjelp, da det alltid vil være mer gunstig å selge annonser direkte, men når man har mye ledig annonseplass, så blir det lett å populere denne med adsenseannonser.

av entusiastene er det kun 432 som er villig til å være støttemedlem norges største informasjonskilde for hifirelatert utstyr. om vi antar 200 kr per hode, så snakker vi om 86400 kroner. dette er vel cirka like mye som en oljearbeider tjener på en tur ut i olja, og langt fra nok til å betjene en stab med journalister, sende store tunge komponenter hit og dit og så videre.

når man ser på brukervennligheten og uoversikteligheten til de nettstedene som er i drift, så skjønner man at det er en stor jobb å gjøre, samt manglende kompetanse og/eller økonomi til å gjøre den.

tiden for dette er over. substituttene fra utlandet er altfor lett tilgjengelig. på youtube har vi avshowrooms med peter breuninger. han reiser rundt på messer og filmer i full hd og med veldig god lydkvalitet. man har et hav av nettsteder og to dusin brukeranmeldelser av faktiske eiere som har hva man vurderer å kjøpe, et lite søk unna.

hifijournalistikk i norge vil aldri bli lønnsomt slik jeg ser det. det vil være noe man kan drive med på moro.
 

atletrix

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Kråkerøy
Torget vurderinger
1
Om jeg tolker denne riktig, så må de vel få de som abonnerer på Watt i dag til aktivt å velge Lyd og Bilde abonnement..? En ting er at de får L&B som erstatning for de resterende Watt-utgavene de har betalt for, men etter det må man vel starte et abonnement selv..?

FHM-lesere ble plutselig Illustrert Vitenskap-abonnenter -
Kranglet med L&B sist de tok over et blad om dette. Skulle sjekket med ombudet den gangen :) Måtte si opp etterhvert, de ga seg ikke. Vet i hvert fall hva jeg skal gjøre denne gangen.

Uansett, synd med Watt. Synes det var et godt blad. Og Hjemmekino før dette.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
^^ godt, saklig, relevant innlegg.

Tror neppe det er særlig mye mynt å høste av eventuelle finurlige (luftige?) planer, men det èr et norskt/skandinavisk marked "der ute", med annonsører som er villig til å allokere penger der treffprosenten innen interessante segment er tilstrekkelig.

Greit med litt kaldt vann, men ikke fryse ut brainstormerne.

G
 
C

cruiser

Gjest
Det snakkes om annonsemarkedet her, man kan fint telle de som tjener penger på HiFi i Norge på 5-10 fingre, ett par importører , 2 kjeder og ett par butikker.. utover dette er det en skog av promperomsbedrifter som sitter med masse agenturer uten å tjene penger.

Hadde foresten vært moro å sett hvor mange av de 25k medlemmene på hifisentralen som har mer en 10 innlegg
 
Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Hadde foresten vært moro å sett hvor mange av de 25k medlemmene på hifisentralen som har mer en 10 innlegg

Lett. Gå til overskrifta der det står "medlemmer" og klikk på "medlemsliste". Trykk så på overskrifta "innlegg"
Det er ca 17500 medlemmer med 0 innlegg, ca 21600 med 10 eller færre, ca 1300 med over 100 innlegg og rundt 350 med over 1000 innlegg. Slik vil det nesten være på ethvert debattforum, en liten del av medlemsmassen står for en veldig stor del av antall innlegg som skrives.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Finnes noen bra utenlanske - f.eks hifi&musik og ett par engelske, men - det er som noen andre nevnte absolutt noe egent med å lese på norsk.

Dette er jo i praksis andre gangen lyd&bilde kjøper opp watt, selv om det var "sammenslåing" sist. Det var vel 1-2 hjemme hos reportasjer som ble resultatet :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hadde foresten vært moro å sett hvor mange av de 25k medlemmene på hifisentralen som har mer en 10 innlegg

Lett. Gå til overskrifta der det står "medlemmer" og klikk på "medlemsliste". Trykk så på overskrifta "innlegg"
Det er ca 17500 medlemmer med 0 innlegg, ca 21600 med 10 eller færre, ca 1300 med over 100 innlegg og rundt 350 med over 1000 innlegg. Slik vil det nesten være på ethvert debattforum, en liten del av medlemsmassen står for en veldig stor del av antall innlegg som skrives.
Nøyaktig 3355 medlemmer har 10 eller flere innlegg på sentralen.
(første gang siden 2004 jeg har sett på medlemslisten......)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
...og jeg tegnet akkurat abonnement...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er egentlig historien om de norske hifibladene?

Puls Hifi ble til Audio, som ble kjøpt opp av Hjemmet Mortensen og innlemmet i Hjemmekino, og hvorfra den gamle Audioredaksjonen flyktet og startet Fidelity. Så ble Hjemmekino senere til Watt og så slått konkurs og kjøpt opp av Lyd&Bilde? Ved siden av dette var det et blad som het Audio Video, som forsvant for mange år siden.

Noen som kan gi oss en liten gjennomgang?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva er egentlig historien om de norske hifibladene?

Puls Hifi ble til Audio, som ble kjøpt opp av Hjemmet Mortensen og innlemmet i Hjemmekino, og hvorfra den gamle Audioredaksjonen flyktet og startet Fidelity. Så ble Hjemmekino senere til Watt og så slått konkurs og kjøpt opp av Lyd&Bilde? Ved siden av dette var det et blad som het Audio Video, som forsvant for mange år siden.

Noen som kan gi oss en liten gjennomgang?
Ikkje heilt rett. Eg skreiv litt for Puls HiF på 80-talet. Det vart fyrst gjeve ut som eit eige blad, seinare integrert i musikkavisa "Puls". For til sist å forsvinne. Medan Audio i utgangspunktet var Audioscan si kundeavis. Så kom "Uavhengighetserklæringa" då Jens Tryti gjorde bladet sjølvstendig frå Audioscan. Etter to nummer var Audio eit storveges magasin for si tid, men ei økonomisk katastrofe for stakkars Jens. Men eg skreiv for dette nokre artiklar, og fekk endåtil besøk av Stig Arne Skilbrei, som skreiv heimebesøksartikkel frå heimen.
På 90-talet var Audio framleis eit "reint" hifimagasin. Det var også skarp konkurranse mellom Lyd og Bilde - Audio Video (som eg skreiv for fram til ca 1998, då bladet gjekk inn)
Og no er det berre L&B som lagar papirblad.
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Synd, men dette er en generell trend i mediemarkedet. Papiraviser og blader dør sakte men sikkert. Brukermassen blir eldre og det går ikke an å verve nye lesere.

Et nettsted i bloggform med flere bidragsytere er kanskje en løsning, men det spørs om bruken blir høy nok til å få nok inntjening til å kunne lønne skribenter.

En betalingsløsning kan gå an, men pengene sitter langt inne hos folk når det gjelder å betale for bruk av nettsider når gratis innhold bare er et googlesøk unna.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Det er et paradoks, at tenåringsjenter blir rike på å blogge om rosa neglelakk, og paljettkjoler, men det er umulig å tjene penger på å skrive om HIFI. :rolleyes:
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Det er et paradoks, at tenåringsjenter blir rike på å blogge om rosa neglelakk, og paljettkjoler, men det er umulig å tjene penger på å skrive om HIFI. :rolleyes:
Egentlig ikke, det finnes mange flere tenåringsjenter enn hifi-nerder, penger har de også. Trikset er bare å få dem interessert i hifi :p
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
For en djevelsk genial plan, LA8PV! :cool:
 
Topp Bunn