Det er vel fordi den er så kjedelig og stygg at Passat Stasjonsvogn i 2015 fikk designpris:
"iF Design Award 2015
Passat stasjonsvogn har et enestående design.
Passat stasjonsvogn kan smykke seg med en av de mest betydningsfulle utmerkelsene i designverdenen, nemlig iF Design Award 2015. Både bilens innvendige og utvendige design ble godt mottatt.
Dommerne berømmet de “entydige og markante linjene” som “tydelig sikter mot til den høyere bilklassen”. I ekspertenes øyne er Passat stasjonsvogn “en ny form for businessklasse som befinner seg mellom mellomklassen og den øvre mellomklassen”."
iF DESIGN - iF WORLD DESIGN GUIDE
Jeg synes de har en del elegante modeller. Golf VII er vesentlig bedre enn tidligere modeller. Passat CC var ikke dum og den nye Aerton (som vel egentlig er en oppgradert Passat CC) er også ganske elegant. SUVene deres liker jeg ikke, men jeg vet ikke om noen SUVer som jeg synes er elegante.
Anonym ser ikke mye forskjell på Golf V og Golf VII. Vel det gjør jeg. Golf V ser ut som en gammel torgkone, rund og udefinert i kantene, mens en Golf VII er strammet opp på alle punkter - veldefinerte hjørner, slanke linjer og et mye mer aggressivt utseende.