Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tråden om Tesla Model S oppsto det etterhvert en livlig diskusjon om Volkswagens utslippsfusk og hvilke konsekvenser det vil få for VW som firma, nøkkelpersoner i selskapet, og eierne av berørte biler. Jeg starter denne tråden her for å kunne fortsette en interessant diskusjon som ikke har noe særlig med temaet i den andre tråden å gjøre.

    For nye lesere startet temaet omtrent her: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/69888-tesla-model-s-194.html#post2113905

    VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er VW's superbowl-reklame fra 2014, da disse ingeniørene ble utstyrt med englevinger. Karma:


    Beelsebub has a devil put aside for me, for me, for meeee...
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    23.827
    Antall liker
    22.621
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    22
    Hva skal vi egentlig frem til i denne tråden? At VAG kan komme til å slite? Indirekte påstander om el-bilens fortreffelighet? Eller forsvare de stakkarene som har blitt lurt?

    Kjører selv bla diesel bil UTEN partikkelfilter og det bryr meg midt i øret om det dukker opp en sort sky når jeg drar på litt..
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal først og fremst drenere ut et interessant off-topic-tema fra Tesla Model S-tråden. Man kan mene hva man vil om VW, men behøver kanskje ikke gjøre det i en tråd om et annet bilmerke.

    Dette gjelder forøvrig ikke fordeler og ulemper med dieselmotor med eller uten partikkelfilter, men at VW har jukset seg til typegodkjennelse av biler som faktisk ikke er i nærheten av å oppfylle lovkravene hverken i USA eller Europa. Det har i sin tur ført til en urettmessig konkurransefordel ovenfor produsenter som forsøker å overholde kravene, ettersom det er vanskelig å lage en motor som kundene ønsker å kjøpe innenfor det regelverket. Mye enklere om man juksar lite. Dessuten har det satt både kunder og aksjonærer i en uventet situasjon med store økonomiske tap. Advokatmat.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    23.827
    Antall liker
    22.621
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    22
    Helt klart. Vi får holde det on to pic, ikke nevne Subaru eller andre obskure merker.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Audis annonser for "clean diesel" er også morsomme i ettertid:



    "Truth in Engineering", ja. Joda.

    Og her er et eksempel på hvordan VW utnyttet jukset sitt kommersielt:


    Kunne ikke gjort den posisjoneringen der med en lovlig motor. Den ville vært "sluggish". Eller vesentlig dyrere og mer komplisert.
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    546
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør nok godt å få rakket ned på allt anna,enn det ein har sjøl.
    Lukter svidd gummi av tråden,før motoren har starta.


    Det er kanskje kun toppen av isfjellet med WW,snart blir vel andre merker også testa,muligens fleire merker som ikkje tåler dagens lys?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.709
    Antall liker
    9.736
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange som enda ikke har forstått hvor enormt det som nå skjer er.

    VW/VAG kunne unngått dette ved å installere en urea-tank og på den måten redusere NOx-innholdet i utslippet. Men det koster penger, og de fant ut at de ville gjøre en tweak med programvare i stedet, for å ha bedre margin.

    Samtidig løy de om hva de hadde gjort, og lanserte "Clean Diesel". Med vitende sendte de biler ut på veien som i enkelte tilfeller leverte utslipp 40 ganger høyere enn tillatt grense, og enda lenger over oppgitte testnivåer.

    (VW er ikke eneste bilprodusent som skjelver).

    I mellomtiden har ulike land gitt insentiver til dieselbiler fordi disse hadde lavere CO2 utslipp, og fordi oppgitte utslipp av NOx og partikler var så lave at det ble vurdert som akseptabelt.
    Men som vi vet selv her fra steinrøysa, har vi etterhvert fått et stort problem med luftkvalitet, fordi bilparken består av så mange dieselbiler. Og målt tetthet av forurensing i byluft/tettsteder har vært langt over antatt nivå utfra oppgitte utslipp -- fordi bilfabrikantene har løyet om hvor store disse reelt er. (Og sørget for at man beholdt gamle testregimer, som ikke avslørte hvordan de fusket).

    For VW er dette en (meget kostbar) katastrofe.

    For eiere av dieselbiler vil det bli et problem. Nå kan nemlig myndighetene uten blygsel innføre strenge begrensninger på bruk av slike, spesielt vinterstid; samtidig som man også kan gjøre diesel mye dyrere, for å få folk vekk fra teknologien.
    Det vil få verdien på dieselbiler til å stupe, selvsagt. (Jeg har en Skoda, sannsynligvis med EA189-motor!)

    Og nå som verden vil ha fått øynene opp for hvordan bilfabrikantene har jukset, og har forsøkt å påvirke hvordan biler testes, med alvorlige følger for folkehelsen, vil det bli veldig streng regulering av forbrenningsmotorer i tettbygde strøk og byer.

    Man skjønner jo at "Clean Diesel" ikke går så godt sammen med "du må ha full pissetank i bilen", men enkelte bilfabrikanter har satset på urealøsningen, det gjorde ikke VW.

    (Urea serves an important role in the metabolism of nitrogen-containing compounds by animals and is the main nitrogen-containing substance in the urine of mammals.)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør nok godt å få rakket ned på allt anna,enn det ein har sjøl.
    Lukter svidd gummi av tråden,før motoren har starta.

    Det er kanskje kun toppen av isfjellet med WW,snart blir vel andre merker også testa,muligens fleire merker som ikkje tåler dagens lys?
    Ja, jeg tror det kommer mer. VW/Audi er muligens verstingen i arroganse og frekkhet, men det er sannsynligvis ikke så mange andre som er i stand til å møte de nye utslippskravene i EU og USA på lovlig vis. Jeg tipper at BMW og Peugeot muligens har teknologien til å gjøre det, og ser frem til å lese testresultater for en del andre merker. Ford bruker Peugeot-motorer i den aktuelle størrelsesklassen, forresten. Daimler-Benz bruker urea-metoden for å binde NOx ettersom de innser at de ikke greier å bygge en motor som møter kravene direkte - og innrømmer det, men de kan ta mer betalt for bilene og dekker inn kostnaden på den måten.

    Det er mulig at skadefryden skinner litt gjennom, men vi har hatt ganske mange rare diskusjoner i Tesla Model S-tråden også.
    Folkevogneiere - nyt det. Håper dere kjenner en god advokat. :)
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.709
    Antall liker
    9.736
    Torget vurderinger
    2
    Ja, nå skal dieselmotorer testes på bred front, og bilfabrikantene vil ikke klare å trenere at det gjøres med nye testregimer, noe de ellers har fått myndighetshjelp til tidligere. Dermed vil vi få helt nye oppgaver over utslipp ... ikke bare for VW.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.709
    Antall liker
    9.736
    Torget vurderinger
    2
    Bensin medfører også utslippsproblemer. Diesel ble populært blant myndigheter pga lavere CO2 utslipp, forbrukere hoppet på når biler med teknologien både fikk lavere pris (lavere avgifter) og diesel var billigere pr liter, og i tillegg hadde større effekt. At diesel ble valgt av mange er ikke å undres over. (46,5% av landets personbiler er dieselutgaver).

    Utslipp fra bensinbiler vil også bli sjekket nå, med nye testmetoder. Generelt vil vi her på berget få en kraftig prisøkning, noe DN alt er innom. Men selvsagt bør man sjekke "reelle utslipp".

    Screen Shot 2015-09-27 at 18.51.58.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.992
    Antall liker
    930
    Torget vurderinger
    4
    Den artikkelen bildet er hentet fra sier vel at en Passelat ville ha en prisøkning på 30 000 kroner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    7.932
    Om det er noen trøst er også teststklus for elbil ganske snill. Offisielt kan Tesla model s med 85kwh kjøre over 50 mil. Vil ikke anbefale å basere seg på det for å må neste ladepunkt akkurat. Reell kjørelengde ligger på rundt 40 mil, altså 20% lavere. Så reelle testsykluser kan få store konsekvenser om avgifter skal baseres på faktiske utslipp og ikke fantasitall som har lite med normal bruk å gjøre.
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Så lenge typegodkjenningen er innvilget, blir det ikke kjøreforbud for biler med 2.0 TDi fra Volkswagen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.992
    Antall liker
    930
    Torget vurderinger
    4
    Det fine med å bo på en øy på 65km2 med drøye 2000 innbyggere og vind året rundt er det at Nox interesserer meg på lik linje med marsvin.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.709
    Antall liker
    9.736
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge typegodkjenningen er innvilget, blir det ikke kjøreforbud for biler med 2.0 TDi fra Volkswagen
    Neivel. Sveitserne gadd ikke vente.
    https://www.dn.no/privat/dnBil/2015/09/26/1435/VWjusket/sveits-forbyr-salg-av-vwmodeller

    Tyskland har gitt VW frist til 7. oktober med å vise hvordan de skal sørge for at bilene det gjelder er i overensstemmelse med utslippskravet i typegodkjennelsen. Om VWs svar ikke er tilfredsstillende, så vil godkjennelsen bli trukket tilbake og bilene har ikke lenger adgang til tysk veinett.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om det er noen trøst er også teststklus for elbil ganske snill. Offisielt kan Tesla model s med 85kwh kjøre over 50 mil. Vil ikke anbefale å basere seg på det for å må neste ladepunkt akkurat. Reell kjørelengde ligger på rundt 40 mil, altså 20% lavere. Så reelle testsykluser kan få store konsekvenser om avgifter skal baseres på faktiske utslipp og ikke fantasitall som har lite med normal bruk å gjøre.
    Nja, det er ikke så veldig vanskelig å kjøre slik at man kommer godt over oppgitt rekkevidde (som er ca 445 km eller 270 miles for de forskjellige versjonene av 85 kWh ihht EPA test syklus). 500 km bør ikke være noe stort problem hvis man holder seg et stykke innenfor de norske fartsgrensene.

    Derimot er det veldig, veldig vanskelig å komme i nærheten av oppgitte forbruks- og utslippstall på fossilbiler, selv med økonomisk kjøremønster:

    Capture.PNG

    http://www.theicct.org/sites/defaul...ICCT_LaboratoryToRoad_2015_Report_English.pdf

    Mercedes-Benz stikker ut som verstingen i den rapporten med mer enn 50 % differanse, ikke VW. Men her er det CO2-utslipp og drivstofforbruk for alle motortyper de ser på, ikke spesifikt NOx fra dieselmotorer. Det er nok flere enn VW som har svin på skogen her.
     
    Sist redigert:

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Så lenge typegodkjenningen er innvilget, blir det ikke kjøreforbud for biler med 2.0 TDi fra Volkswagen
    Neivel. Sveitserne gadd ikke vente.
    https://www.dn.no/privat/dnBil/2015/09/26/1435/VWjusket/sveits-forbyr-salg-av-vwmodeller

    Tyskland har gitt VW frist til 7. oktober med å vise hvordan de skal sørge for at bilene det gjelder er i overensstemmelse med utslippskravet i typegodkjennelsen. Om VWs svar ikke er tilfredsstillende, så vil godkjennelsen bli trukket tilbake og bilene har ikke lenger adgang til tysk veinett.
    etter det representanten fra Statens Vegvesen sa på nyhetene i morges, så er dette opp til Samferdselsdep å avgjøre dette, ikke SVV. Han mente at den ikke ville bli trukket
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.709
    Antall liker
    9.736
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge typegodkjenningen er innvilget, blir det ikke kjøreforbud for biler med 2.0 TDi fra Volkswagen
    Neivel. Sveitserne gadd ikke vente.
    https://www.dn.no/privat/dnBil/2015/09/26/1435/VWjusket/sveits-forbyr-salg-av-vwmodeller

    Tyskland har gitt VW frist til 7. oktober med å vise hvordan de skal sørge for at bilene det gjelder er i overensstemmelse med utslippskravet i typegodkjennelsen. Om VWs svar ikke er tilfredsstillende, så vil godkjennelsen bli trukket tilbake og bilene har ikke lenger adgang til tysk veinett.
    etter det representanten fra Statens Vegvesen sa på nyhetene i morges, så er dette opp til Samferdselsdep å avgjøre dette, ikke SVV. Han mente at den ikke ville bli trukket
    Det avhenger nok av hvor store avvik man nå kommer frem til, men det skal modige politikere til for å gjøre noe med en bilpark som 46,5% av bileierne har investert i. Folkehelsen vil nok likevel få lov til å trumfe samferdsel, dersom avvikene blir store nok i målingene som nå gjennomføres. Hva VW kommer fram til vil også innvirke.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge typegodkjenningen er innvilget, blir det ikke kjøreforbud for biler med 2.0 TDi fra Volkswagen
    Neivel. Sveitserne gadd ikke vente.
    https://www.dn.no/privat/dnBil/2015/09/26/1435/VWjusket/sveits-forbyr-salg-av-vwmodeller

    Tyskland har gitt VW frist til 7. oktober med å vise hvordan de skal sørge for at bilene det gjelder er i overensstemmelse med utslippskravet i typegodkjennelsen. Om VWs svar ikke er tilfredsstillende, så vil godkjennelsen bli trukket tilbake og bilene har ikke lenger adgang til tysk veinett.
    Og siden typegodkjenningen i hele EU/EØS formodentlig avhenger av den tyske, vil konsekvensen være at norske VW-eiere også må parkere bilene og ta bussen. Det er ingen ting norske myndigheter behøver å vedta. Typegodkjenningen opphører å eksistere, og bilen er ulovlig å bruke.

    Eventuelt kan eierne fremstille bilene for individuell typegodkjenning enkeltvis, men det koster skjorta og tar evigheter, og bilene er likevel ikke i stand til å møte myndighetskravene. Eller norske myndigheter kan vedta en nasjonal typegodkjenning for bilene som ikke lenger er godkjent i EU, men hvorfor skulle de dekke over ulovligheter på den måten?

    http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...ersiell+import+av+kjoretoy/EF+typegodkjenning
    http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...iell+import+av+kjoretoy/coc-samsvarserklæring
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.709
    Antall liker
    9.736
    Torget vurderinger
    2
    ^Kommer nok til å få se mange krumspring før så skjer, men nå har man ammunisjonen man trenger for å begynne kjapp utfasing av diesel som skal inn i byer, og innføring av skikkelige gebyrer for dem som likevel må.

    Husk at myndighetene snakket om dieselforbud lenge før VW-skandalen, nå er slusene åpnet.
    Ellers skriver Wall Street Journal i dag at det har vært maskepi mellom bilprodusentene og EPA i USA. EPA har valgt å late som om det ikke har vært et problem, inntil altså et frittstående, privat selskap insisterte på å gjennomføre egne tester ...
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Så lenge typegodkjenningen er innvilget, blir det ikke kjøreforbud for biler med 2.0 TDi fra Volkswagen
    Neivel. Sveitserne gadd ikke vente.
    https://www.dn.no/privat/dnBil/2015/09/26/1435/VWjusket/sveits-forbyr-salg-av-vwmodeller

    Tyskland har gitt VW frist til 7. oktober med å vise hvordan de skal sørge for at bilene det gjelder er i overensstemmelse med utslippskravet i typegodkjennelsen. Om VWs svar ikke er tilfredsstillende, så vil godkjennelsen bli trukket tilbake og bilene har ikke lenger adgang til tysk veinett.
    Og siden typegodkjenningen i hele EU/EØS formodentlig avhenger av den tyske, vil konsekvensen være at norske VW-eiere også må parkere bilene og ta bussen. Det er ingen ting norske myndigheter behøver å vedta. Typegodkjenningen opphører å eksistere, og bilen er ulovlig å bruke.

    Eventuelt kan eierne fremstille bilene for individuell typegodkjenning enkeltvis, men det koster skjorta og tar evigheter, og bilene er likevel ikke i stand til å møte myndighetskravene. Eller norske myndigheter kan vedta en nasjonal typegodkjenning for bilene som ikke lenger er godkjent i EU, men hvorfor skulle de dekke over ulovligheter på den måten?

    EF-typegodkjenning av kjøretøy | Statens vegvesen
    COC – Samsvarserklæring for registrering av nye typegodkjente kjøretøy | Statens vegvesen
    Merk deg at det er en egen nasjonal typegodkjenning, altså en som utføres her i Norge (står i første linken din!
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Dette må både kommersielle aktører og private importører* igjennom.

    * Dette gjelder hvis man tar inn en modell som ikke har blitt importert gjennom vanlige kanaler tidligere. Gjelder selv om biltypen har vært godkjent i EU
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Kan heller ikke tenke meg at flere tusen biler skulle bli forbudt å bruke over natten.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merk deg at det er en egen nasjonal typegodkjenning, altså en som utføres her i Norge (står i første linken din!
    Kjøretøyforskriften sier helt enkelt:
    4. Det gis ikke nasjonal typegodkjenning for personbil (M1) med unntak av el-bil.
    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_6#§6-12

    Kan heller ikke tenke meg at flere tusen biler skulle bli forbudt å bruke over natten.
    Det er faktisk en mulig konsekvens hvis VW ikke har en tilstrekkelig god plan for utbedring å legge frem den 7 oktober. Mest sannsynlig vil de ha en plan, eller de får beskjed om å gjøre et nytt forsøk innen en ny frist, men tyske myndigheter har vitterlig truet med å trekke tilbake typegodkjennelsen hvis VW ikke gjør tilstrekkelige anstrengelser for å løse problemet. Neste spørsmål er selvsagt hva kundene vil si til den løsningen etter hvert som bilene kalles inn til verksted, får ny programvare, og plutselig er kraftløse og daue på veien.
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Merk deg at det er en egen nasjonal typegodkjenning, altså en som utføres her i Norge (står i første linken din!
    Kjøretøyforskriften sier helt enkelt:
    4. Det gis ikke nasjonal typegodkjenning for personbil (M1) med unntak av el-bil.
    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_6#§6-12
    Dersom kjøretøyet ikke er EF-typegodkjent må det enkeltgodkjennes i Norge før registrering. For kommersielle importører gjelder også Nasjonal typegodkjenning.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    1.865
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    26
    Voldsomt med dommedagsprofetier her da ?
    Det finnes både politi, dommere og jury her inne :rolleyes:.
    En VAG vil fremdeles forurense mindre enn mange andre dieselbiler på veien, selv om det er jukset med opplysningene.
    Ingen bil i Norge vil få kjøreforbud så lenge de er innenfor loven.
    Siden VAG lager lovmessig riktige kjøretøy vil de fortsette sin daglige ferdsel, men med endrede oppgitte utslippsopplysninger.

    Muligheten for regress er altfor stor inntil absolutt alle kjøretøymerker er undersøkt.

    Husk: "en dråpe Zalo er nok"- reklamen. Zalo selges ennå.
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Har du i det hele tatt hørt noen uttalelser fra myndighetene her i Norge om direkte kjøreforbud for VW, Audi, Seat, Skoda om kjøreforbud for biler med 2.0 TDi motor elker er det bare synsing Asbjørn?
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.150
    Antall liker
    17.101
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det morsomme her er at de bilene ikke er innenfor loven. De oppfyller ikke EUs utslippskrav uten at jukseprogrammet er aktivt. Enkel løsning: Sørg for at jukseprogrammet alltid er aktivt. Adios kjøreglede.

    Jeg har ikke hørt noen uttalelser fra norske myndigheter, nei, men konsekvensene av at tyskerne eventuelt trekker tilbake typegodkjenningen er vel nokså åpenbare hvis dette (som jeg tror) er en EF-godkjenning. Da er ikke bilene typegodkjent i noe EU/EØS-land fra det øyeblikket den tyske godkjenningen tilbakekalles.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    17.820
    Antall liker
    17.142
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Merk deg at det er en egen nasjonal typegodkjenning, altså en som utføres her i Norge (står i første linken din!
    Kjøretøyforskriften sier helt enkelt:
    4. Det gis ikke nasjonal typegodkjenning for personbil (M1) med unntak av el-bil.
    https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_6#§6-12

    Kan heller ikke tenke meg at flere tusen biler skulle bli forbudt å bruke over natten.
    Det er faktisk en mulig konsekvens hvis VW ikke har en tilstrekkelig god plan for utbedring å legge frem den 7 oktober. Mest sannsynlig vil de ha en plan, eller de får beskjed om å gjøre et nytt forsøk innen en ny frist, men tyske myndigheter har vitterlig truet med å trekke tilbake typegodkjennelsen hvis VW ikke gjør tilstrekkelige anstrengelser for å løse problemet. Neste spørsmål er selvsagt hva kundene vil si til den løsningen etter hvert som bilene kalles inn til verksted, får ny programvare, og plutselig er kraftløse og daue på veien.
    Jeg tipper at Angela Merkel har nok innenriksproblemer å stri med fra før, bl. a. en ren Åsgårdsrei av migranter. Det er ikke alle CDU- velgere som er like åpne som henne, nei. At hun på toppen av det vil legge seg ut med bokstavelig talt hundretusener av VW, Audi og Skoda- eiere er en svært så dristig profeti.

    mvh
     

    TT.

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    23.321
    Antall liker
    21.871
    Sted
    X
    Torget vurderinger
    76
    Nettopp, var det jeg trodde. Vi er nok mer omtenksomme her i Norge, da et evt forbud vil få så katastofale følger for enkeltindividet at dette aldri kommer til å skje. At det muligens blir en avgift å betale, tror jeg vil komme, så får juristene til Harald A Møller (den norske importøren) evt VW sentralt krangle om hvem som må betale for blemma. Eierne er uansett uskyldige. Har aldri selv hatt dieselbil, har kjørt mange, men vil aldri ha en dieselbil. Vil heller aldri kjøpe meg elbil, har sittet på med en, men aldri kjøpe en, selv om man til slutt kanskje må
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    891
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    "Forspranget ligger i teknikken" Heter det i vag reklamen.

    image.jpg
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Bygda med en halvdau flyplass
    Nettopp, var det jeg trodde. Vi er nok mer omtenksomme her i Norge, da et evt forbud vil få så katastofale følger for enkeltindividet at dette aldri kommer til å skje. At det muligens blir en avgift å betale, tror jeg vil komme, så får juristene til Harald A Møller (den norske importøren) evt VW sentralt krangle om hvem som må betale for blemma. Eierne er uansett uskyldige. Har aldri selv hatt dieselbil, har kjørt mange, men vil aldri ha en dieselbil. Vil heller aldri kjøpe meg elbil, har sittet på med en, men aldri kjøpe en, selv om man til slutt kanskje må
    Har bestandig ment at diesel kun er for lokomotiver og store båter etc. Holdt selv på å ramle opp i dieselgryte for noen år siden - men valgte heldigvis bensin. Skulle gjerne hatt en Tesla til handleturer og annen "nær"kjøring. Lengre turer - da koser man seg med en brummende stempelmotor... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn