Dass Auto mener du vel...feil. Det er Audi som har dette som slagord. VW har Das Auto!
Dass Auto mener du vel...feil. Det er Audi som har dette som slagord. VW har Das Auto!
whatever, er vel slik man tenker hvis man ikke behersker tysk språkDass Auto mener du vel...feil. Det er Audi som har dette som slagord. VW har Das Auto!
Skjønner ikke en eventuell sympati med VAG i dette tilfellet. Det er ikke i dette tilfellet snakk om klimaeffekter, som er et omdiskutert tema, men derimot det meget store og skadelige utslippet av nox. Dette stoffet er i beste fall kreftfremkallende og farlig for folk med luftveisproblemer. De har i mer enn fem år bevisst løyet for myndigheter og kunder. Ikke en gang sløve og antikverte målestandarder var nok for å få bilene godkjent. De måtte jukse i tillegg.Voldsomt med dommedagsprofetier her da ?
Det finnes både politi, dommere og jury her inne .
En VAG vil fremdeles forurense mindre enn mange andre dieselbiler på veien, selv om det er jukset med opplysningene.
Ingen bil i Norge vil få kjøreforbud så lenge de er innenfor loven.
Siden VAG lager lovmessig riktige kjøretøy vil de fortsette sin daglige ferdsel, men med endrede oppgitte utslippsopplysninger.
Muligheten for regress er altfor stor inntil absolutt alle kjøretøymerker er undersøkt.
Husk: "en dråpe Zalo er nok"- reklamen. Zalo selges ennå.
Ja du har vel rett.Ser forresten att du er flink som behersker litt engelsk også...whatever, er vel slik man tenker hvis man ikke behersker tysk språkDass Auto mener du vel...feil. Det er Audi som har dette som slagord. VW har Das Auto!
Det viktige her er "kan i verste fall forby".
Det er en slik en Madammen kjører rundt i.Merk at det foreløpig gjelder 2.0 TDi
blandt nybiler med diesel ja, ellers er det sannsynligvis fler 1.9 TDiFolkevogn sin 2l tdi er vel en av de mest brukte motorene her til lands?
Jo, sikkert, men faktum forblir at VW har jukset seg til en typegodkjennelse på en bil som ikke oppfyller gjeldende lover og regler, har blitt tatt med buksene nede, og har innrømmet jukset. Det vil få konsekvenser. Enten må bilene bringes i samsvar med reglementet (recall og ny programvare), eller så må typegodkjennelsen trekkes tilbake (kjøreforbud). VAG-kundene kommer ikke til å like noen av delene. VW kommer også til å betale noen bøter og erstatninger som det suser etter, i størrelsesorden noen milliarder euro.Det var da voldsomt til bastante uttaleleser her Diesel er fortsatt mer effektivt enn bensin, og glem nå ikke at de VIRKELIG store nox-utslippene ikke kommer fra personbiler. Kan godt skjønne en del av problemstilligene med forurensning og partikler i urbane strøk, hvor tomgangskjøring i køen er en stor del av daglig kjøring. Her ute i distriktsNorge er ikke det et problem.
tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:
DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer
Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
"Shitstorm" er det kuene som lager. En kufis og ei kuruke er virkelig no' inni veldig til miljøbomber. Men jaggu fortsetter jeg å spise biff og drikke melk. Jadda...Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
Dette med diesel/NOX er et maurtuefenomen. Kommer man seg et stykke utenfor "tua" er det ingen problemer.Det fine med å bo på en øy på 65km2 med drøye 2000 innbyggere og vind året rundt er det at Nox interesserer meg på lik linje med marsvin.
Siden du ikke aner hva du prater om, men er full av meninger, skal du få litt hjelp:tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:
DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer
Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
Jeg kan bidra med litt høytlesing fra Hardingfeles link:tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
Det er ikke nødvendig å tro noe som helst. Den gjør det. Dieselforbud i byer og tettsteder - here we come.TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.
– Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.
slik svarer en som ikke har begrep om motorteknikk.Siden du ikke aner hva du prater om, men er full av meninger, skal du få litt hjelp:tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:
DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer
Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
Norske diesel-personbiler verre en lastebiler
Jeg kan bidra med litt høytlesing fra Hardingfeles link:tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
Det er ikke nødvendig å tro noe som helst. Den gjør det. Dieselforbud i byer og tettsteder - here we come.TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.
– Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.
Jeg kan bidra med litt høytlesing fra Hardingfeles link:tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
QUOTE]TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.
– Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.
Tom lastebil - eller full lastebil (30 - 60 tonn)? Den forurenser like mye (eller lite) uansett belastning?
Nå snakker vi om NOx. Hvis du kjører med høy kompresjon og mager blanding vil du få høy effektivitet, lite CO2, lite sot, men mye NOx. Hvis du har lavere kompresjon og fetere blanding blir drivstofforbruket høyere, CO2-utslippet høyere, sotmengden større og NOx-utslippet lavere. Henger man på partikkelfilter og urea-anlegg blir sot- og NOx-utslippene kraftig redusert. Jeg har ikke sett tallene, men det er slett ikke umulig at et tungt lastet vogntog med urea-anlegg slipper ut mindre NOx enn en VW 2.0 TDI i rushtiden. Det vil ihvertfall gå på mye fetere blanding.Tom lastebil - eller full lastebil (30 - 60 tonn)? Den forurenser like mye (eller lite) uansett belastning?
Takk, da var man ikke like bombastisk......men det er slett ikke umulig at et tungt lastet vogntog med urea-anlegg slipper ut mindre NOx enn en VW 2.0 TDI i rushtiden.
Ifølge TØI-rapporten det ble referert til ser det faktisk ut til å være slik, selv om det kanskje ikke er intuitivt. En lastebil i "normal bruk" slipper ut mye mindre sot og NOx enn en tilsvarende personbil. CO2-utslippene varierer mye med last og hastighet, naturligvis, men tydeligvis ikke NOx og sot. Gjennomsnittet for Euro IV lastebiler er 0,13 g NOx/km, mye mindre enn for en personbil i køkjøring med 0,35 g ved 23 grader og 0,95 g i -7 grader. Se https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=40122Takk, da var man ikke like bombastisk......men det er slett ikke umulig at et tungt lastet vogntog med urea-anlegg slipper ut mindre NOx enn en VW 2.0 TDI i rushtiden.
Ifølge TØI-rapporten det ble referert til ser det faktisk ut til å være slikTakk, da var man ikke like bombastisk......men det er slett ikke umulig at et tungt lastet vogntog med urea-anlegg slipper ut mindre NOx enn en VW 2.0 TDI i rushtiden.
Man har ikke mer moro enn man lager selv. Dessuten er det ikke nødvendig med konspirasjonsteorier. VW er tatt på fersken så det rekker og har til og med innrømmet det selv. Det betyr at typegodkjenningen er utstedt under falske forutsetninger og bilavgiftene er beregnet på forfalsket grunnlag. Sånt har konsekvenser, og det er bare å slå opp i lover og forskrifter for å se hva de konsekvensene kan være. At "test cycle optimization" har vært et stort tema for utviklingsavdelingene rundt om har vært en åpen hemmelighet i bilindustrien i minst 20 år. Før eller siden måtte skitten treffe vifta, og nå gjorde den sannelig det. Er ikke overrasket i det hele tatt.Støy-tråd for de som gidder slikt dette. Svartmaling og profetier uten hold. Visse folk i alle fanklubben til tesla kunne spart seg dette. Og jeg er ikke vag fantast.
Påtagelig at folk som er opptatt av fakta holder frem konspirasjonsteorier og rykter etter forgodtbefinnende.
Enig - derfor det er så fantastisk moro for mange å mobbe Teslabilene...Man har ikke mer moro enn man lager selvStøy-tråd for de som gidder slikt dette. Svartmaling og profetier uten hold. Visse folk i alle fanklubben til tesla kunne spart seg dette. Og jeg er ikke vag fantast.
Påtagelig at folk som er opptatt av fakta holder frem konspirasjonsteorier og rykter etter forgodtbefinnende.
Superb artikkel fra The Economist. Hele problemet blir grundig forklart.Germany’s economic strength rests in large part on the idea that anything stamped “Made in Germany” will offer a high level of reliability, trustworthiness and engineering prowess. Much of that reputation rests on the broad shoulders and sturdy tyres of the car industry, which directly or indirectly employs one in seven of the country’s workers; and with a stable of marques that includes Porsche and Audi, VW is that industry’s leader. Industrialists fret that consumers worldwide could exact reputational Sippenhaft—collective punishment, but literally “kin liability”—on all German engineering.
A mucky business | The Economist
Vis vedlegget 340149
Så en motvilje fra tyske myndigheter om å ta et hardt oppgjør med VAG kan få negative følger for hele den tyske økonomien.