Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.895
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var da voldsomt til bastante uttaleleser her :) Diesel er fortsatt mer effektivt enn bensin, og glem nå ikke at de VIRKELIG store nox-utslippene ikke kommer fra personbiler. Kan godt skjønne en del av problemstilligene med forurensning og partikler i urbane strøk, hvor tomgangskjøring i køen er en stor del av daglig kjøring. Her ute i distriktsNorge er ikke det et problem. Hva som angår el-biler, er det jo intreressant å se hvor lenge det offentlige byr på "gratis drivstoff", i form a v ladestasjoner. Tipper det ikke er så veldig lenge før det må betales for ladinga, og det skulle da virkelig bare mangle... koster vel en hundrings pr lading for 85 KWh.....
    Forresten - har gjennomsnits-Teslaen "bare" 85 kWh i batterier???? Trodde det var mye mer.....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Voldsomt med dommedagsprofetier her da ?
    Det finnes både politi, dommere og jury her inne :rolleyes:.
    En VAG vil fremdeles forurense mindre enn mange andre dieselbiler på veien, selv om det er jukset med opplysningene.
    Ingen bil i Norge vil få kjøreforbud så lenge de er innenfor loven.
    Siden VAG lager lovmessig riktige kjøretøy vil de fortsette sin daglige ferdsel, men med endrede oppgitte utslippsopplysninger.

    Muligheten for regress er altfor stor inntil absolutt alle kjøretøymerker er undersøkt.

    Husk: "en dråpe Zalo er nok"- reklamen. Zalo selges ennå.
    Skjønner ikke en eventuell sympati med VAG i dette tilfellet. Det er ikke i dette tilfellet snakk om klimaeffekter, som er et omdiskutert tema, men derimot det meget store og skadelige utslippet av nox. Dette stoffet er i beste fall kreftfremkallende og farlig for folk med luftveisproblemer. De har i mer enn fem år bevisst løyet for myndigheter og kunder. Ikke en gang sløve og antikverte målestandarder var nok for å få bilene godkjent. De måtte jukse i tillegg.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.565
    Antall liker
    27.599
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.373
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Merk at det foreløpig gjelder 2.0 TDi
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Folkevogn sin 2l tdi er vel en av de mest brukte motorene her til lands?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var da voldsomt til bastante uttaleleser her :) Diesel er fortsatt mer effektivt enn bensin, og glem nå ikke at de VIRKELIG store nox-utslippene ikke kommer fra personbiler. Kan godt skjønne en del av problemstilligene med forurensning og partikler i urbane strøk, hvor tomgangskjøring i køen er en stor del av daglig kjøring. Her ute i distriktsNorge er ikke det et problem.
    Jo, sikkert, men faktum forblir at VW har jukset seg til en typegodkjennelse på en bil som ikke oppfyller gjeldende lover og regler, har blitt tatt med buksene nede, og har innrømmet jukset. Det vil få konsekvenser. Enten må bilene bringes i samsvar med reglementet (recall og ny programvare), eller så må typegodkjennelsen trekkes tilbake (kjøreforbud). VAG-kundene kommer ikke til å like noen av delene. VW kommer også til å betale noen bøter og erstatninger som det suser etter, i størrelsesorden noen milliarder euro.

    Dessuten har det jukset ført til feil avgiftsberegning i land som Norge, hvor registreringsavgiftene avhenger av utslippstallene. Bare den "bivirkningen" av saken utgjør en avgiftsunndragelse i hundremillonersklassen (hvis vi regner veldig forsiktig). Det vil også få konsekvenser. Dette ene punktet har en strafferamme på seks års fengsel hvis noen kan holdes ansvarlig for det i Norge. Hvis man i stedet lar VW slippe unna med det, vil det sette presedens for selvangivelser etter "tenk på et tall"-prinsippet. Det pleier ikke skatteetaten å like noe særlig.

    Jeg tviler på at man vil gå etter bileierne med krav om tilleggsavgifter, men det kan godt hende at VW Norge etterhvert blir presentert med en innbetalingsgiro for differansen mellom de avgiftene som skulle vært betalt og de som faktisk ble betalt, pluss f eks 30 % straffeavgift for overlagt avgiftsunndragelse. Det blir mange nuller på den giroen også.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
    Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:

    DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer

    Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.373
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
    Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:

    DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer

    Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
    tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Det fine med å bo på en øy på 65km2 med drøye 2000 innbyggere og vind året rundt er det at Nox interesserer meg på lik linje med marsvin.
    Dette med diesel/NOX er et maurtuefenomen. Kommer man seg et stykke utenfor "tua" er det ingen problemer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
    Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:

    DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer

    Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
    tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
    Siden du ikke aner hva du prater om, men er full av meninger, skal du få litt hjelp:

    Norske diesel-personbiler verre en lastebiler
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
    Jeg kan bidra med litt høytlesing fra Hardingfeles link:
    TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.

    – Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.
    Det er ikke nødvendig å tro noe som helst. Den gjør det. Dieselforbud i byer og tettsteder - here we come.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.373
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Faktisk forurenser nå en VW med defeat mer enn tungtransport. På større lastebiler er det god plass til installering av både ureatank og partikkelfilter som monner. Så til den over som mente at personbiler ikke var verst - det avhenger.
    Diesel har uansett et problem: påstått utslipp og faktisk står i misforhold. I slik utstrekning at før dette var det snakk om å:

    DIESELFORBUD , DIESELBILER - Vil ha dieselbil-forbud i tre byer

    Som sagt, folk har ikke skjønt hvilken "shitstorm" som er på gang.
    tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
    Siden du ikke aner hva du prater om, men er full av meninger, skal du få litt hjelp:

    Norske diesel-personbiler verre en lastebiler
    slik svarer en som ikke har begrep om motorteknikk.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    3.267
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
    Jeg kan bidra med litt høytlesing fra Hardingfeles link:
    TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.

    – Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.
    Det er ikke nødvendig å tro noe som helst. Den gjør det. Dieselforbud i byer og tettsteder - here we come.

    Glad jeg kjører bensinbil. Og kommer til å gjøre i mange år.. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.895
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Maurtuefenomen... flott sagt.... Diesel og bykjøring går dårlig ihop, som også påpekt i artiklen. Nå ser man jo ikke nox'en :) men jeg ligger nok på veiene i distrikts-Norge og ser svart-skyene i alle motbakkene..... Hvor stor andel av last og anleggsmaskiner har forresten topp-moderne rensing?? Ikke mye, etter det jeg ser rundt omkring. MEN -- det orner sæi vel etterhvert, antar jeg..... diesel blir garantert ikke borte.....
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    3.267
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    tror du virkelig at en 2.0 TDi forurenser mer enn en 18 liters diesel som drar 30-60 tonn?
    Jeg kan bidra med litt høytlesing fra Hardingfeles link:
    TØIs målinger viser at nye diesel personbiler slipper ut mere NOx enn nye tunge kjøretøy. En ny personbil med dieselmotor i bytrafikk slipper i gjennomsnitt ut rundt tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.

    – Nye busser og nye lastebiler med typegodkjente Euro 6-motorer har på en veldig effektiv måte klart å redusere sine utslipp av NOx. Nye personbiler slipper ut mange ganger mer NOx enn de tunge kjøretøyene når de blir kjørt på samme måte, sier Hagman.
    QUOTE]

    Tom lastebil - eller full lastebil (30 - 60 tonn)? Den forurenser like mye (eller lite) uansett belastning?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at BMW og Opel også pekes ut som kandidater for lignende avsløringer. Gapet mellom testresultat og forbruk på veien økte plutselig da BMW's EfficientDynamics-motorer ble introdusert. Det kan tenkes at det ligger noen kodebiter der også og lurer, selv om jeg i utgangspunktet har mer tiltro til BMW's motorteknologi enn til VW's. Fristelsen til å ta en snarvei kan ha blitt for stor også for dem. Jeg vil derimot ikke blitt spesielt overrasket om Opel er tema for neste "avsløring".
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Opel har vel andre problemer.Den kemiske formel for rust er jo som kjendt o p e l:D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tom lastebil - eller full lastebil (30 - 60 tonn)? Den forurenser like mye (eller lite) uansett belastning?
    Nå snakker vi om NOx. Hvis du kjører med høy kompresjon og mager blanding vil du få høy effektivitet, lite CO2, lite sot, men mye NOx. Hvis du har lavere kompresjon og fetere blanding blir drivstofforbruket høyere, CO2-utslippet høyere, sotmengden større og NOx-utslippet lavere. Henger man på partikkelfilter og urea-anlegg blir sot- og NOx-utslippene kraftig redusert. Jeg har ikke sett tallene, men det er slett ikke umulig at et tungt lastet vogntog med urea-anlegg slipper ut mindre NOx enn en VW 2.0 TDI i rushtiden. Det vil ihvertfall gå på mye fetere blanding.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror jaggu jeg har en slik EA189 motor i min.. Hmm - kommer vel snart en liten overaskelse i posten da :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ..men det er slett ikke umulig at et tungt lastet vogntog med urea-anlegg slipper ut mindre NOx enn en VW 2.0 TDI i rushtiden.
    Takk, da var man ikke like bombastisk....
    Ifølge TØI-rapporten det ble referert til ser det faktisk ut til å være slik, selv om det kanskje ikke er intuitivt. En lastebil i "normal bruk" slipper ut mye mindre sot og NOx enn en tilsvarende personbil. CO2-utslippene varierer mye med last og hastighet, naturligvis, men tydeligvis ikke NOx og sot. Gjennomsnittet for Euro IV lastebiler er 0,13 g NOx/km, mye mindre enn for en personbil i køkjøring med 0,35 g ved 23 grader og 0,95 g i -7 grader. Se https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=40122

    Opplagt løsning: Mangedobling av bompengene for diesel personbiler og totalforbud mot diesel personbiler i byene på kalde dager med dårlig luftkvalitet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Støy-tråd for de som gidder slikt dette. Svartmaling og profetier uten hold. Visse folk i alle fanklubben til tesla kunne spart seg dette. Og jeg er ikke vag fantast.
    Påtagelig at folk som er opptatt av fakta holder frem konspirasjonsteorier og rykter etter forgodtbefinnende.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Den nye Euro6 klassen for tunge kjøretøy er utviklet nettopp for å gjøre noe med utslipp fra disse. Der er det god plass til ureatank og partikkelfilter, og følgelig er disse temmelig rentbrennende, i forhold til hva vi ellers har sett fra denne kategorien kjøretøy. Det lar seg altså gjøre, eller så kan man fuske. Ironisk at mindre personbiler dermed spyr ut NOx i sammenligning.

    Skal bli spennende å følge hva som nå skjer. Brått har myndighetene fått åpent mål til restriksjoner på dieselkjøretøy. (Og en av mine biler har altså denne motoren. Jeg har alt vært i kontakt med Møller, for å se hvordan de takler dette. De er i paralyse, og sier de venter på oversikt fra VAG).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Støy-tråd for de som gidder slikt dette. Svartmaling og profetier uten hold. Visse folk i alle fanklubben til tesla kunne spart seg dette. Og jeg er ikke vag fantast.
    Påtagelig at folk som er opptatt av fakta holder frem konspirasjonsteorier og rykter etter forgodtbefinnende.
    Man har ikke mer moro enn man lager selv. Dessuten er det ikke nødvendig med konspirasjonsteorier. VW er tatt på fersken så det rekker og har til og med innrømmet det selv. Det betyr at typegodkjenningen er utstedt under falske forutsetninger og bilavgiftene er beregnet på forfalsket grunnlag. Sånt har konsekvenser, og det er bare å slå opp i lover og forskrifter for å se hva de konsekvensene kan være. At "test cycle optimization" har vært et stort tema for utviklingsavdelingene rundt om har vært en åpen hemmelighet i bilindustrien i minst 20 år. Før eller siden måtte skitten treffe vifta, og nå gjorde den sannelig det. Er ikke overrasket i det hele tatt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Germany’s economic strength rests in large part on the idea that anything stamped “Made in Germany” will offer a high level of reliability, trustworthiness and engineering prowess. Much of that reputation rests on the broad shoulders and sturdy tyres of the car industry, which directly or indirectly employs one in seven of the country’s workers; and with a stable of marques that includes Porsche and Audi, VW is that industry’s leader. Industrialists fret that consumers worldwide could exact reputational Sippenhaft—collective punishment, but literally “kin liability”—on all German engineering.

    A mucky business | The Economist

    20150926_FBP001_0.jpg

    Så en motvilje fra tyske myndigheter om å ta et hardt oppgjør med VAG kan få negative følger for hele den tyske økonomien.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    3.267
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Støy-tråd for de som gidder slikt dette. Svartmaling og profetier uten hold. Visse folk i alle fanklubben til tesla kunne spart seg dette. Og jeg er ikke vag fantast.
    Påtagelig at folk som er opptatt av fakta holder frem konspirasjonsteorier og rykter etter forgodtbefinnende.
    Man har ikke mer moro enn man lager selv
    Enig - derfor det er så fantastisk moro for mange å mobbe Teslabilene...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Germany’s economic strength rests in large part on the idea that anything stamped “Made in Germany” will offer a high level of reliability, trustworthiness and engineering prowess. Much of that reputation rests on the broad shoulders and sturdy tyres of the car industry, which directly or indirectly employs one in seven of the country’s workers; and with a stable of marques that includes Porsche and Audi, VW is that industry’s leader. Industrialists fret that consumers worldwide could exact reputational Sippenhaft—collective punishment, but literally “kin liability”—on all German engineering.

    A mucky business | The Economist

    Vis vedlegget 340149

    Så en motvilje fra tyske myndigheter om å ta et hardt oppgjør med VAG kan få negative følger for hele den tyske økonomien.
    Superb artikkel fra The Economist. Hele problemet blir grundig forklart.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.373
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    1. Jeg tviler ikke på at VW har jukset med tall/programvare når det gjelder måling av utslipp på 2.0TDi motorer plassert i VW, Audi, Seat og Skoda
    2. At dette vil få en konsekvens økonomisk og rykte er det ingen tvil om for VW konsernet
    3. At folk vil velge et annet merke basert på hva media skriver er det ingen tvil om
    4. Å sammenligne utslippene mellom en 2.0TDi motor og en 6-8 sylindret motors utslipp er som å sammenligne et telys mot et leirbål
    5. Jeg tror ikke at selv en slik skandaløs avsløring kan skape et forbud mot å kjøre bil med 2.0TDi motor i Norge
    6. At dette går over raskt er jeg heller ikke i tvil om. Bare se Toyota sin blunder ang bremser i 2013
    7. At det akkurat nå er en desperat "heksejakt" mot VW konsernet ang alt som er galt er helt vanlig av media
    8. At VW taper markedsandeler er en selvfølge
    9. Den tyske regjeringen tør ikke slå bena under en av Tysklands hjørnesteinsbedrifter
    Noe jeg har glemt?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Glad jeg kjører Fransk diesel, blodtrimma, ryker og soter som bare pokker... hehe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg la merke til at de som oppdaget jukset hos VAG skrev at de ikke hadde oppdaget tilsvarende avvik med BMW og Daimler. Selv kjører jeg en 16 år gammel 3l BMW diesel som ikke hoster ut en svart sky når jeg gir gass (unntatt når den har gått lenge på lave hastigheter). I sommer da jeg kjørte på Autobahn i Tyskland virket den ren og fin, men da lå jeg jo jevnt i 140-160 km/t med varm og god motor.

    Til daglig kjøring over kortere distanser har jeg en Golf GTE. Jeg har hatt den i 7 uker og kjørt ca 1000 km. Hittil har den brukt ca 12 l bensin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn