Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    11.558
    Antall liker
    2.838
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det John Cadogan kaller de..?.. Those Criminals with the Three Pointed Swastika.... Well,...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    15.936
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    0
    Er for tiden meget spent på utfallet av et massesøksmål som går for retten i Tyskland. Håper VAG må betale solid erstatning til bileierne. :rolleyes:

    Jeg er part i saken!:cool:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    905
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er for tiden meget spent på utfallet av et massesøksmål som går for retten i Tyskland. Håper VAG må betale solid erstatning til bileierne. :rolleyes:

    Jeg er part i saken!:cool:
    Hvorfor det? Har du hatt et økonomisk tap i forbindelse med dette?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    15.936
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    0
    Det har selvsagt betydning for salgsverdien for bilen, og spesiellt nå når deter avslørt at også "fixe programvaren" inneholder "juks"!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    905
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forsvarer ikke VW i dette, og løsningene de har kommer med er jo i beste fall kreative, men har du konkrete eksempler på at salgsverdien har gått ned?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    2.327
    Sted
    Oslo
    basert på opphopningen av biler som ikke anses salgbare andre steder i verden, så kan man jo anta at det påvirker det norske bruktmarkedet til en viss grad også
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.529
    Antall liker
    9.573
    Torget vurderinger
    2

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    15.936
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at den tyske domstolen bestemte at det kun er de som hadde fast adresse i Tyskland da bilen ble kjøpt som får erstatning.

    Nå jobbes det mot norske forbrukermyndigheter for å få støtte til en tilsvarende rettsak mot VAG og Møller. Den som lever får se??
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    11.558
    Antall liker
    2.838
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Radioteatret synar den heile? og fulle? såga om Dieselgate..... (30. Mars 2020)
    A look into the scandal that changed Volkswagen forever, and the family feud at the heart of it all.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.529
    Antall liker
    9.573
    Torget vurderinger
    2
    Det tok sin tid, men nå skal mannen som fikk styrevedtak på at han ikke visste noe om VWs juks for retten. Han fikk riktignok med seg ca 500 millioner på vei ut døren etter det vedtaket. En domstol i Braunschweig gir ikke mye for hva styret sa, Winterkorn visste selvsagt hva som foregikk.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    12.609
    Antall liker
    6.674
    Da er Volkswagen Tysklands mest verdifulle selskap. Det er verdt 34% mer enn toppen før dieselgate smallt og 220% mer enn hva det var da utslippsskandalen var på sitt verste.
     

    Espen R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    7.707
    Antall liker
    671
    Da er Volkswagen Tysklands mest verdifulle selskap. Det er verdt 34% mer enn toppen før dieselgate smallt og 220% mer enn hva det var da utslippsskandalen var på sitt verste.
    Kan man knytte verdien av selskapet ganske direkte opp mot en aggressiv satsning på 0-utslippsbiler?

    Elbiler var diskutert på radien i morges. MDG vil jo ha bensinprisen til himmels, og det fort. Det som aldri har blitt satt søkelyset på, er sårbarhet i infrastruktur. Alle kan jo ha 100 liter bensin lagret i uteboden i tilfelle en midlertidig forsyningskrise. Men hva med den dagen alle biler, også tungtransporten er elektrisk og vi får den berømte solstormen som slår ut hele el-infrastrukturen i månedsvis. Hva da? Hvordan får man maten frem til foket?
    Hvorfor er dette utelatt fra debatten? Fordi vi mennesker har gullfiskhukommelse og tror siden det er så lenge siden dette sist skjedde, så håper vi det ikke skjer igjen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    12.609
    Antall liker
    6.674
    Kan man knytte verdien av selskapet ganske direkte opp mot en aggressiv satsning på 0-utslippsbiler?
    Ja, fullstendig opp til den er vel en mer korrekt beskrivelse. Nesten hele oppgangen har kommet i år.

    I begynnelsen av januar kostet en aksje i overkant av 160 Euro, Nå er det 324 Euro som er prisen.
    folkevogn.JPG
     

    Espen R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    7.707
    Antall liker
    671
    Syns Hyundai/Kia er interessant å følge med på. Lade-teknologi, samt futuristisk visuelt ytre/indre uttrykk på de nye elbilene til selskapet, får Tesla til å virke litt gammeldags.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.639
    Antall liker
    476
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Vel, det kan bli oljekrise også.... Men en solstorm er like abstrakt som klimakrisen for mange folk. Ikke alle har en garasje de kan ha bensin i, eller egnede lokaler.


    Kan man knytte verdien av selskapet ganske direkte opp mot en aggressiv satsning på 0-utslippsbiler?

    Elbiler var diskutert på radien i morges. MDG vil jo ha bensinprisen til himmels, og det fort. Det som aldri har blitt satt søkelyset på, er sårbarhet i infrastruktur. Alle kan jo ha 100 liter bensin lagret i uteboden i tilfelle en midlertidig forsyningskrise. Men hva med den dagen alle biler, også tungtransporten er elektrisk og vi får den berømte solstormen som slår ut hele el-infrastrukturen i månedsvis. Hva da? Hvordan får man maten frem til foket?
    Hvorfor er dette utelatt fra debatten? Fordi vi mennesker har gullfiskhukommelse og tror siden det er så lenge siden dette sist skjedde, så håper vi det ikke skjer igjen?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    15.936
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    0
    Våre lokale norske VAG venner er heller ikke helt til å stole på. Fikk min Skoda "oppgradert" etter denne dieselskandalen, men hos et VW firma. De har tydeligvis ikke gjort jobben sin med å rapportere dette inn på rett måte så jeg har fått noen mailer fra Skoda om at jobben må gjøres. Har svart at dette er tatt vare på og så har det gått lang tid før neste mas kom. Samme svar tilbake.

    Her forleden dag ringte det en frustrert fyr fra det Skodaverkstedet som hadde bilen inne til service sist, for ganske mange år siden, da jeg har sluttet å kjøre nær 900km hver vei for å få service på bilen og heller benytter et frittstående verksted lokalt. Han fikk hele historien men sa at jeg måtte stikke innom å få motoren "oppgradert en gang til fordi "noen" tydeligvis ikke hadde gjort jobben sin. Vel i mellomtiden har jeg, selv om jeg er en gammel mann, fått motoren "tunet" slik at den nå gir 225hk i stdet for 170hk, og har et betydelig større dreiemoment. En ny dieselfix vil "nullstille" dette. Ny tuning koster ca 7000kr. Den oppgitte men hyggelige kundebehandleren sa at skulle høre med Møller om de ville betale ny "tuning", men var ikke helt overbevist selv. Det hører til historien at tunngen mest sansynlig har løst det som "dieselfixen" skulle gjøre slik at bilen mest sansynlig er "så ren som det går å få den"!

    Så nå står saken der at jeg mest sansynlig må skrive under på et papir som sier at jeg selv frivillig avstår fra retten til å få motoren "dieselfixet". Det var alternativet! Mitt problem er at jeg da har en bil som på papiret ikke holder nødvendige EU krav og risikerer vel avskilting på neste EU kontroll. I tillegg vil jeg nok, med erfaring fra Møllers kundeservice nivå, måtte betale Møller dyrt for "dieselfix" for å få bilen godkjent, samtidig som jeg må betale ny tuning!

    Heia Møller!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    2.452
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.705
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Trondheim
    Våre lokale norske VAG venner er heller ikke helt til å stole på. Fikk min Skoda "oppgradert" etter denne dieselskandalen, men hos et VW firma. De har tydeligvis ikke gjort jobben sin med å rapportere dette inn på rett måte så jeg har fått noen mailer fra Skoda om at jobben må gjøres. Har svart at dette er tatt vare på og så har det gått lang tid før neste mas kom. Samme svar tilbake.

    Her forleden dag ringte det en frustrert fyr fra det Skodaverkstedet som hadde bilen inne til service sist, for ganske mange år siden, da jeg har sluttet å kjøre nær 900km hver vei for å få service på bilen og heller benytter et frittstående verksted lokalt. Han fikk hele historien men sa at jeg måtte stikke innom å få motoren "oppgradert en gang til fordi "noen" tydeligvis ikke hadde gjort jobben sin. Vel i mellomtiden har jeg, selv om jeg er en gammel mann, fått motoren "tunet" slik at den nå gir 225hk i stdet for 170hk, og har et betydelig større dreiemoment. En ny dieselfix vil "nullstille" dette. Ny tuning koster ca 7000kr. Den oppgitte men hyggelige kundebehandleren sa at skulle høre med Møller om de ville betale ny "tuning", men var ikke helt overbevist selv. Det hører til historien at tunngen mest sansynlig har løst det som "dieselfixen" skulle gjøre slik at bilen mest sansynlig er "så ren som det går å få den"!

    Så nå står saken der at jeg mest sansynlig må skrive under på et papir som sier at jeg selv frivillig avstår fra retten til å få motoren "dieselfixet". Det var alternativet! Mitt problem er at jeg da har en bil som på papiret ikke holder nødvendige EU krav og risikerer vel avskilting på neste EU kontroll. I tillegg vil jeg nok, med erfaring fra Møllers kundeservice nivå, måtte betale Møller dyrt for "dieselfix" for å få bilen godkjent, samtidig som jeg må betale ny tuning!

    Heia Møller!
    Ja, jeg er ikke spesielt imponert over Møller. Dyre og trege. Og man må ofte krangle med dem. Jeg har et par historier, men det vil gå for langt å skrive om dem nå.
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    178
    Antall liker
    86
    Sted
    Trondheim
    Våre lokale norske VAG venner er heller ikke helt til å stole på. Fikk min Skoda "oppgradert" etter denne dieselskandalen, men hos et VW firma. De har tydeligvis ikke gjort jobben sin med å rapportere dette inn på rett måte så jeg har fått noen mailer fra Skoda om at jobben må gjøres. Har svart at dette er tatt vare på og så har det gått lang tid før neste mas kom. Samme svar tilbake.

    Her forleden dag ringte det en frustrert fyr fra det Skodaverkstedet som hadde bilen inne til service sist, for ganske mange år siden, da jeg har sluttet å kjøre nær 900km hver vei for å få service på bilen og heller benytter et frittstående verksted lokalt. Han fikk hele historien men sa at jeg måtte stikke innom å få motoren "oppgradert en gang til fordi "noen" tydeligvis ikke hadde gjort jobben sin. Vel i mellomtiden har jeg, selv om jeg er en gammel mann, fått motoren "tunet" slik at den nå gir 225hk i stdet for 170hk, og har et betydelig større dreiemoment. En ny dieselfix vil "nullstille" dette. Ny tuning koster ca 7000kr. Den oppgitte men hyggelige kundebehandleren sa at skulle høre med Møller om de ville betale ny "tuning", men var ikke helt overbevist selv. Det hører til historien at tunngen mest sansynlig har løst det som "dieselfixen" skulle gjøre slik at bilen mest sansynlig er "så ren som det går å få den"!

    Så nå står saken der at jeg mest sansynlig må skrive under på et papir som sier at jeg selv frivillig avstår fra retten til å få motoren "dieselfixet". Det var alternativet! Mitt problem er at jeg da har en bil som på papiret ikke holder nødvendige EU krav og risikerer vel avskilting på neste EU kontroll. I tillegg vil jeg nok, med erfaring fra Møllers kundeservice nivå, måtte betale Møller dyrt for "dieselfix" for å få bilen godkjent, samtidig som jeg må betale ny tuning!

    Heia Møller!
    Det lureste er å drite i hva Møller sier ang. diesel fixen. At du har tunet bilen din og latt være å ta den såkalte oppgraderinga har ingen ting å si på eu kontroll.Dem sjekker ikke d der. Så vidt jeg vet er det jo ikke noe krav fra norske myndigheter om å ta den fixen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.529
    Antall liker
    9.573
    Torget vurderinger
    2
    Mer interessant VAG nytt. Audi dropper videreutvikling av forbrenningsmotorer.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    15.371
    Antall liker
    5.265
    Hvor stor forskjell er det på en batteribil og en med brenselcelle? Jeg mener, er det kun en "liten" ombygging som skal til for å få brenselceller i en batteribil. Man kan jo eventuelt se for seg en ladbar hydrogen-hybrid.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    11.558
    Antall liker
    2.838
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    BTW, VW sin modifisering av NOX COxerene består av omprogrammering slik at bilen bruker litt mer drivstoff, blir litt daffere men reduserer NOX utslippene.
     

    otare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    9.705
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Trondheim
    Mer interessant VAG nytt. Audi dropper videreutvikling av forbrenningsmotorer.

    Avhengig av hva man legger i videreutvikling. De vil ikke utvikle nye motorer, men vil fremdeles jobbe med å forbedre eksisterende motorer.

    Dette ligger jo i kortene. Man kan ikke i dag satse mye på forbrenningsmotorer. Ny batteriteknologi og stadig utbygging av ladeinfrastruktur tilsier jo at fler og fler vil gå over til elektriske biler. Spesielt i Europa. Jeg ser ikke for meg at jeg vil kjøpe en bil med forbrenningsmotor i fremtiden. Neste gang jeg er i markedet for en bil vil mine behov ha endret seg og batteriene og ladenettverkene vil være bedre slik at noe annet enn en elbil vil være rimelig uaktuelt.
    Jeg er litt usikker på hvor fort det vil gå i f.eks. USA. Hvordan hadde det sett ut i Texas for noen uker siden hvis alle bilene der hadde vært elektriske?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn