Bil, båt og motorsykkel VW DSG girkassehavari ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Husvaranen? Kommer du unna med å skylde på autocorrect på den?
Selvsagt! Men mest fordi hun ikke frekventerer denne siden!;)

Dere som ikke har vært med så lenge kjenner vel antakelig ikke til ELEL sin blemme. Han logget ikke av etter å ha diskutert "etwas neues Hi Fi" her inne. Fruen så det og den meningsutvekslingen gikk ballistisk! HFS ble verdensberømt på et par uker, bokstavlig talt, verdensberømt!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.655
Sted
Holmestrand
Det er vel bare et tidsspørsmål før en elbileier forteller deg at elbiler ikke har girkasser. :p
El-biler har andre interessante deler som bilbransjen sikkert vil finne fantasifulle kalkyler på.

Hvorfor er det ikke mulig å få reparert «deler» som koster 40000 til en anstendig pris?

C

cruiser

Gjest
Reparerer vi noe som helst lenger da? Vi er vel bare noen få år unna å kjøre bilen på dynga ved første eukontroll

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.981
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
DSG kassa her har rullet 315000km 2009 mod oljeskift / filter intervall følges slavisk .

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.697
Torget vurderinger
4
DSG kassa her har rullet 315000km 2009 mod oljeskift / filter intervall følges slavisk .
Iflg. Møller er det ikke noe skiftintervall for girolje på girkassen jeg har og ble derfor heller ikke skiftet ved 60.000km service.
Forøvrig er alle servicer fulgt til punkt og prikke av tidligere eier, min gamle far, ingeniør og teknologisk pedant av dimensjoner. Bilen ble i sine første 7 leveår sannsynligvis vasket oftere enn det ble fylt bensin (uten at det i seg selv betyr noe for girkassen). Forøvrig eneste grunn til at jeg kjøpte bilen, - kjent historikk, pedantisk vedlikeholdt, lav km, pent kjørt stort sett på langtur, alltid i garasje. Burde borge for et forholdsvis problemfritt og rimelig bilhold de nærmeste årene. Jeg hadde i hvert fall ikke sett for meg girkassehavari!

Kort sagt har dette tilfellet null med vedlikehold og gjøre, men alt med kvalitet å gjøre. Girkasser skal rett og slett ikke ryke ved 77.000 km. Det er ingen slitedel.

C

cruiser

Gjest
Ja, det er sikkert på grunn av alle disse dyre og tydeligvis veldig vanlige feilene at en Golf er verdens mest solgt (og lengst levende) bilmodell. Jeg regner med at biljournalister og bilblader blir godt betalt for å ikke nevne disse problemene.
Merkelige greier.. :)
Bileiere har relativt kort hukommelse. Husker Volvo xc90 solgte i bøtter og spann i årevis selv om man hadde en underdimensjonert drivlinje med massive girkasseproblemer. Det hindret åpenbart ingen å stille seg i kø for å kjøpe den nye modellen usett til en snau million..

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.559
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Ja, det er sikkert på grunn av alle disse dyre og tydeligvis veldig vanlige feilene at en Golf er verdens mest solgt (og lengst levende) bilmodell. Jeg regner med at biljournalister og bilblader blir godt betalt for å ikke nevne disse problemene.
Merkelige greier.. :)
Bileiere har relativt kort hukommelse. Husker Volvo xc90 solgte i bøtter og spann i årevis selv om man hadde en underdimensjonert drivlinje med massive girkasseproblemer. Det hindret åpenbart ingen å stille seg i kø for å kjøpe den nye modellen usett til en snau million..
Folket vet hva de vil ha...

• Liker
Reaksjoner: TT.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.179
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Iflg. Møller er det ikke noe skiftintervall for girolje på girkassen jeg har og ble derfor heller ikke skiftet ved 60.000km service.
Forøvrig er alle servicer fulgt til punkt og prikke av tidligere eier, min gamle far, ingeniør og teknologisk pedant av dimensjoner. Bilen ble i sine første 7 leveår sannsynligvis vasket oftere enn det ble fylt bensin (uten at det i seg selv betyr noe for girkassen). Forøvrig eneste grunn til at jeg kjøpte bilen, - kjent historikk, pedantisk vedlikeholdt, lav km, pent kjørt stort sett på langtur, alltid i garasje. Burde borge for et forholdsvis problemfritt og rimelig bilhold de nærmeste årene. Jeg hadde i hvert fall ikke sett for meg girkassehavari!

Kort sagt har dette tilfellet null med vedlikehold og gjøre, men alt med kvalitet å gjøre. Girkasser skal rett og slett ikke ryke ved 77.000 km. Det er ingen slitedel.
Møller har vel i en årrekke vært alt for liberale på skiftintervall på girkasser, som igjen har ført til en del havari.
Jeg mener alle DSG/S-tronic har 60.000 intervall nå, min (Audi A6) har det iallefall.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Reparerer vi noe som helst lenger da? Vi er vel bare noen få år unna å kjøre bilen på dynga ved første eukontroll
Trykte "liker", ikke fordi jeg liker en slik framtid, men fordi jeg er redd Krysseren er inne på noe vesnetlig, og det skremmer meg faktisk!

De som før var "reperatører" er i dag byttet ut med "delebyttere"!

I forbindelse med at "Min Bedre Halvdel" benytet Superben til elgjakt tidligere i år ( Helt utenfor jaktsesongen!! ) fikk bilen endel skader. At moderne biler består av mye plast fikk vi selvsagt demonstrert på en meget visuell og lærerik måte. Men bilen fikk en bul i taket mellom frontruta og soltaket. Merkeverkstedet som tok takst ville skjære løs hele taket, ta ut samtlige takbjelker og avstivere, selvfølgelig demontere innertaket, montere inn alt dette med fabrikknye reservedeler og lakkere hele sulamitten. ( Lakk er DYRT!! )

Heldigvis har jeg en venn som er pensjonert BILOPPRETTER! En sånn gammeldags type som reparerer ting. Han holdt på å dette på rygg da han så overslaget fra merkeverkstedet. Så han fikset bulken uten de store problem. Tok litt tid fordi han ikke er vant med bilmerket, så det å demontere saker og ting for å komme til tok litt "unødig lang tid". ingen bærende deler var berørt av skaden så da han først kom til var resten "plankekjøring".

Plastdeler på bil må som oftest byttes for den plasten som brukes er ikke laget for å repareres, selv om det finnes små nisjeverksteder som har spesialisert seg på å reparere også noen av plastskadene på moderne biler. Det blir jo sinnsvakt mye billigere.

Jeg finner det smått bekymringsfullt at ikke forsikringsselskapene er mere på ballen og forlanger reperasjon i stedte for delebytte / vraking av biler som faktisk er fullt ut reparerbare. Og med reparerbare mener jeg reperasjoner som gjøres slik at bilen ikke får svekket sikkerhet etterpå. At det fuskes hemningsløst i denne bransjen er vel noe de fleste vet, men det er faktisk mulig å reparere mye slik at det blir like godt som det var, i stedet for å bytte deler til mye høyere pris.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.142
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ombygging til kabriolet var ikke et alternativ?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.186
En mann av Spirres format burde ha benyttet anledningen til å bygge om Superben til en coupe de ville. Hadde blitt billigere også.

(Nei, det er ikke Cadillac det er snakk om) :cool:

• Liker
Reaksjoner: TT.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Beklager Errato og Pinky. Jeg skulle så gjerne ha gjort det, om så bare for å vise at det faktisk går an. Men diverse EU regler som håndheves ganske strengt av "Statens Bilukyndige" gjør et slik stunt ganske umulig her i kongleriket! Hadde bilen vært registret i Sverige derimot........;)

Nå skal det sies at forrige samferdselsminister gjorde mye bra for folk som har bil som hobby, men han måtte dessverre følge kona til USA!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
En mann av Spirres format burde ha benyttet anledningen til å bygge om Superben til en coupe de ville. Hadde blitt billigere også.

(Nei, det er ikke Cadillac det er snakk om) :cool:
En litt forlenget (ca 20 cm) Superb med cab over baksetene, en landulet hadde jo vært greit da!

Skulle sååå gjerne ha parkert en Skoda Landaulet ved siden av denne Maybachen:
Maybach landaulet.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.186
Jeg foretrekker coupe de ville. Da kan herskapet sitte tørt og varmt mens sjåføren og lakeien er utsatt for vær og vind. Litt forskjell må det faktisk være på herskap og tjenere

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.697
Torget vurderinger
4
Nå er i hvert fall Golfen hentet hos Jaroslaw på Økern Bilservice, fix ferdig med renovert girkasse til 12.500,- og jeg er til nå såre fornøyd.
Nær halve prisen av hva QuickStop skulle ha og allerede ferdig reparert. Per nå ville QuickStop ikke engang fått delen i hus.

Synes fortsatt det er synd & skam at en bil med så få km bak seg skal trenge å bytte en så kostbar del og burde i grunn gjort litt trøsteshopping.
Men, med tanke på at jeg på mandag var forespeilet en kostnad på 40.000++, som senere ble moderert til 23.000, men endte på 12.500 etter gode råd og anbefalinger fra kommentariatet her på Sentralen valgte jeg & Golfen heller å feire.
Golfen fikk helvask innvendig & utvendig og er nå både ren og så pen som en middelaldrende Golf får blitt.
Selv tenkte jeg at mellom 23.000 og 12.500 er det gode penger å bruke på mer fornuftige ting. Ergo ble det feiret med litt vinylshopping hos Ole på The Garden. Han vet alltid hva man ikke visste at man trengte. Og jammen måtte jeg hente pakke på posten hvor det var en skikkelig jåleutgave av Kind of Blue.

Mange takk fra både Golfen & meg som begge er enige om at det ble ganske bra til slutt.

IMG_0947.jpg

T

TT.

Gjest
Nå er i hvert fall Golfen hentet hos Jaroslaw på Økern Bilservice, fix ferdig med renovert girkasse til 12.500,- og jeg er til nå såre fornøyd.
Nær halve prisen av hva QuickStop skulle ha og allerede ferdig reparert. Per nå ville QuickStop ikke engang fått delen i hus.

Synes fortsatt det er synd & skam at en bil med så få km bak seg skal trenge å bytte en så kostbar del og burde i grunn gjort litt trøsteshopping.
Men, med tanke på at jeg på mandag var forespeilet en kostnad på 40.000++, som senere ble moderert til 23.000, men endte på 12.500 etter gode råd og anbefalinger fra kommentariatet her på Sentralen valgte jeg & Golfen heller å feire.
Golfen fikk helvask innvendig & utvendig og er nå både ren og så pen som en middelaldrende Golf får blitt.
Selv tenkte jeg at mellom 23.000 og 12.500 er det gode penger å bruke på mer fornuftige ting. Ergo ble det feiret med litt vinylshopping hos Ole på The Garden. Han vet alltid hva man ikke visste at man trengte. Og jammen måtte jeg hente pakke på posten hvor det var en skikkelig jåleutgave av Kind of Blue.

Mange takk fra både Golfen & meg som begge er enige om at det ble ganske bra til slutt.

Vis vedlegget 514594
En gylden grunn til å bli støttemedlem!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.465
Torget vurderinger
0
Jeg foretrekker coupe de ville. Da kan herskapet sitte tørt og varmt mens sjåføren og lakeien er utsatt for vær og vind. Litt forskjell må det faktisk være på herskap og tjenere
Ulempen med den løsningen er at bilen måtte forlenges med en meter eller så. En Coupe de Ville må jo ha glass skillevegg bak sjåføren, og det tar litt plass.

Topp Bunn