Bil, båt og motorsykkel VW DSG girkassehavari ?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Er det noen som har kunnskap om VW og trøblete girkasser ?

Automatgiret på min 2009 Golf begynte plutselig å fuske.
Verkstedet melder om defekt girkasse som må bytte til en foreløpig forespeilet kostnad av nette 40.000,-
Jeg fikk lettere bakoversveis siden bilen, tross alderen, nettopp passerte 77.000 km og har fulgt alle servicer. En girkasse skal da holde langt forbi dobbel distanse ?

Jeg googlet jo litt og finner at det definitivt har vært problemer med DSG automatgir fra denne tiden. I USA ble sågar garantien forlenget til 10 år pga dette.
Jeg finner bare ikke hva som har skjedd i Norge. Er dette en kjent sak i Norge ? Har det vært godkjente reklamasjoner, forbrukertvister, rettsaker ?
Og dersom jeg må krype til korset og betale selv, - hva bør dette koste ? 40.000,- høres hinsides ut for en snart 10 år gammel Golf som kanskje er verdt litt over 100.000,-

40.000 kunne jeg brukt på himla masse ny vinyl. Eller et par brukte Franco Serblin Accordo. Eller en ny Bianchi. Eller.......alt annet enn en havarert girkasse.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Min 2008 Superb har trillet og gått 220.000km uten at girkassen har gitt grunn til bekymring. Den fikk byttet grikassen etter at jeg kjørte av veien for å komme unna en elg. Men det ble satt inn en brukt kasse som etter sigende hadde gått omtrent like mye som den gamle. Det er vel en 4-5 år siden og da ble det sagt at en DSG kasse kostet 55.000,- SEK i Sverige! Så slipper du unna med 40.000,- er det kanskje ikke så ille?

Er det ny eller brukt kasse som skal settes inn? Har de priset for en ny kan du sikkert spare noen kroner på å skaffe en bruktkasse fra et opphuggeri.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Er det ny eller brukt kasse som skal settes inn? Har de priset for en ny kan du sikkert spare noen kroner på å skaffe en bruktkasse fra et opphuggeri.
Vet ikke ennå. De skal sjekke pris og tilgjengelighet i morgen og komme med mer konkret pris da.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Håper i det lengste på positive nyheter i morgen når det gjelder.
Kanskje vurdere svenskeverksted.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Fantastiske greit de automat kasser til Audi og FW.

Sjovt nok anbefale produksenten olie skift for hver 80.000, dette koster en 8-12 tusind da Kassen skal flushes med ren olie, som avtappes, før ny olie påfyldes, alt i alt tar det lidt tid også.

MEN Audi og VW har tydeligvis fyld girkaserne m evig varende olie, da der ikke står noget om olie skift i deres service intervaller.

Konfrontere man deres verksteder om fakta oplyst av selve produksenten av Kasserne, spiller de evig dumme!

Men sådan er det jo så meget.

Køb en Subaru eller Honda.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.391
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis jeg ikke tar helt feil blir girkassen flushet på 60000 km service. Den servicen kostet ca 12000 for oss på Møller for vår Passat GTE.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er solid recalls på disse i mange land se denne videoen ut eller hopp til ca midten.

 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Iflg. QuickStop som jeg har snakket med skal ikke oljeskift eller ikke ha noe å si for dette problemet. Det er visst lekkasje i selve girkassen.
Mulig de er hobbypsykologer som helst gir verst mulig scenario først. Da blir alt "gode nyheter" senere.
I hvert fall fortalte de nå at man kan skifte kun det de kaller Mechatronic og der kommer på 23.000, men de får ikke gjort det før 6 november.

Bruktmarkedet for girkasser tror jeg ikke jeg skal begi meg inn på, men sjekker Økernbilservice.

Det er faen ikke rett at girkasser ryker etter 77.000 !

Takk for råd & innspill.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.528
Antall liker
9.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er vel bare et tidsspørsmål før en elbileier forteller deg at elbiler ikke har girkasser. :p
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Det var et tidsspørsmål :rolleyes:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Uavhengig av bil så har jeg inntrykk av at dyre reperasjoner er den nye "normalen".

Utrolig surt å betale mye penger for noe man absolutt bør forvente at skal vare lengre
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Fantastiske greit de automat kasser til Audi og FW.

Sjovt nok anbefale produksenten olie skift for hver 80.000, dette koster en 8-12 tusind da Kassen skal flushes med ren olie, som avtappes, før ny olie påfyldes, alt i alt tar det lidt tid også.
Sikkert forskjellig fra bil til bil, men jeg mener å huske at jeg betalte litt over 5.000,- for å flushe og bytte olje på automatkassa på en Mercedes Vito hos Snap Drive på Jessheim, tror jeg det var.

https://www.snapdrive.no/automatgirkasseservice/category194.html

De var faktisk ett av veldig få verksted i Oslo-området som ville ta jobben, og som kunne flushe hele girkassa, og ikke bare tappe den ned og fylle på ny olje.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.713
Antall liker
9.330
Sted
Trondheim
Iflg. QuickStop som jeg har snakket med skal ikke oljeskift eller ikke ha noe å si for dette problemet. Det er visst lekkasje i selve girkassen.
Mulig de er hobbypsykologer som helst gir verst mulig scenario først. Da blir alt "gode nyheter" senere.
I hvert fall fortalte de nå at man kan skifte kun det de kaller Mechatronic og der kommer på 23.000, men de får ikke gjort det før 6 november.

Bruktmarkedet for girkasser tror jeg ikke jeg skal begi meg inn på, men sjekker Økernbilservice.

Det er faen ikke rett at girkasser ryker etter 77.000 !

Takk for råd & innspill.
Det er komplekse saker, da. Nesten rart de ikke ryker oftere...


BTW: Det tidligere problemet med DSG-kassene var primært i varme og fuktige klima, med mye start og stopp - typisk i asiatiske land, der det var ekstremt viktig å bruke riktig olje i girkassen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.736
Antall liker
13.222
Sannsynligheten for at hvasomhelst ryker på en bil før X (i dette tilfelle 77.000 km) er alltid større enn 0, følgelig vil det skje en og annen innimellom nesten uansett hva det er. Om det er et "vanlig" problem tyder det på noe fundamentalt feil i konstruksjonen, men som kjent kjøper man et helt konkret eksemplar av en bil og ikke gjennomsnittet av alle biler som ruller. Så forventet levetid er nettopp bare "forventet levetid".

Når garantitiden er ute så er man i utgangspunktet på bar bakke uansett hva problemet er.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror de i Kina også utvidet til 10 års garanti på DSG (i stedet for 4). Så synd det skjedde i Norge.
Med Møllers vanlige ufattelige dårlige kundeoppfølging så kommer du garantert ingen vei der. (Vært Audi eier siden 2000 og faktisk ikke hatt en skikkelig positiv opplevelse med de folkene).. Bare min egen feil og dårskap at jeg fremdeles har bil fra VAG.
Er du NAF medlem kunne du kanskje spurt de?

Du skal ikke ha engangs rep.utgifter i den størrelses orden for en bil som er kjørt så lite. Det er bare helt feil.
Uflaks!
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.713
Antall liker
9.330
Sted
Trondheim
Problemer med mechatronic-enheten har vært en gjenganger på GTE-modellene, men det har vært løst med en softwareoppdatering. Jeg har ikke hørt om noen som har måttet bytte den fysiske enheten.
Jeg har heller ikke vært veldig fornøyd med Møller tidligere. En gang måtte jeg involvere advokat fra NAF. Så langt har jeg ikke hatt noe å klage på med mine GTEer, men de er jo relativt nye.
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Er det noen som har kunnskap om VW og trøblete girkasser ?
Ja, det ble nylig ny girkasse i min 2013 modell VW (manuell kasse vel og merke) etter havari. Den hadde da gått ca 105 000km og var dermed utenfor garantitiden.
Etter mye om og men dekket Møller det meste og det var godt for de forespeilet ca 100k i verkstedregning til å begynne med!
Etter den kom tilbake fra verksted fungerte ikke dieselvarmeren..
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Anbefaler du ringer disse;

Økernbilservice

Renovert for 12.500,-

Kan man da forvente redusert levetid på en renovert enhet ?
Har aldri brukt disse selv, men vet Mølleransatte anbefaler og bruker disse selv privat. De vet hva de holder på med. Det samme sies om Om Rats og litt om tjenesten vi utf?rer - Rats

Jeg vil ikke hatt noen problemer med renovert enhet; de gir vel en form for garanti og bilen din er jo ikke akkurat verdt en formue?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Anbefaler du ringer disse;

Økernbilservice

Renovert for 12.500,-

Kan man da forvente redusert levetid på en renovert enhet ?
Har aldri brukt disse selv, men vet Mølleransatte anbefaler og bruker disse selv privat. De vet hva de holder på med. Det samme sies om Om Rats og litt om tjenesten vi utf�rer - Rats

Jeg vil ikke hatt noen problemer med renovert enhet; de gir vel en form for garanti og bilen din er jo ikke akkurat verdt en formue?
Tuller du ?!
Med en snittpris per album på 300 ville jeg fått ca 333 nye LP'er for den ! DET er en liten formue i seg selv det ! :rolleyes:

Snakket med Økernbilservice i ettermiddag. De gir 1 års garanti og kan ta det rimelig raskt. Det er også ganske greit å komme seg dit noe som også er praktisk når man helst skal få gjort det uten å måtte være for mye borte fra jobb. Og før Golf'en stopper helt opp.

Rats har jeg observert og de virker veldig seriøse, men Båstad blir litt kronglete.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Spurte min lokale verksmester om driftsikkerhet på DSG-kassene til VW før jeg kjøpte bil selv. Dette var tilbake i 2012, og han hadde tidligere jobbet på VW merkeverksted. Han mente at kassene var gode gitt regelmessig og riktig oljeskift. Men som han sa; VW tillater ikke at det selges biler med DSG til drosjeformål. Så de hadde tydeligvis ikke den helt store trua på DSG i ‘långmilare’.

Uansett så har det blitt 270 000 km med DSG i Caddyen, bank i bordet....

Til trådstarter: se etter en pent brukt girkasse og få satt inn den. Jeg kan spørre min VW-mann om hvor mye sånt kan ventes å koste (pris på kasse pluss antatt arbeidstid).
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Anbefaler du ringer disse;

Økernbilservice

Renovert for 12.500,-

Kan man da forvente redusert levetid på en renovert enhet ?
Nei en renovert girkasse skal være kontrollert og slitte deler skal være byttet. Dvs, i praksis skal den holde fabrikkens spesifikasjoner som ny. Selvsagt er den brukt, men slik verden har blitt synes ikke det ha noe å si i praksis. Sjekker du prisene på brukte og IKKE renoverte kasser fra Sverige så synes dette å være en grei pris. Hvor mye skal de ha for jobben?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.852
Torget vurderinger
4
Anbefaler du ringer disse;

Økernbilservice

Renovert for 12.500,-

Kan man da forvente redusert levetid på en renovert enhet ?
Nei en renovert girkasse skal være kontrollert og slitte deler skal være byttet. Dvs, i praksis skal den holde fabrikkens spesifikasjoner som ny. Selvsagt er den brukt, men slik verden har blitt synes ikke det ha noe å si i praksis. Sjekker du prisene på brukte og IKKE renoverte kasser fra Sverige så synes dette å være en grei pris. Hvor mye skal de ha for jobben?
12.500,- er med jobben.
Det er halvparten av hva QuickStop skulle ha for å sette i en ny.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er jo ikke stort mer enn en solid Møller service det ;)
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
100.000,- for en 10 år gammel Golf? Er det GTI du har?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.713
Antall liker
9.330
Sted
Trondheim
Rundt 70-75 000 på finn, men det er vel optimistisk. Rundt 60 000 er vel realistisk vil jeg tro. Mye pruting på slike biler (selv om den har lav km).
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Er det diesel så er det bare å vente på EGR feil og 12-15’ i rep, er det 1.4TFSI så er det bare å vente på regkjedefeil og totalhavari. For å ikke glemme DMF svinghjulet.

Hadde du vinyl kjært sa du?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.713
Antall liker
9.330
Sted
Trondheim
Ja, det er sikkert på grunn av alle disse dyre og tydeligvis veldig vanlige feilene at en Golf er verdens mest solgt (og lengst levende) bilmodell. Jeg regner med at biljournalister og bilblader blir godt betalt for å ikke nevne disse problemene.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ja det er utrulig hva VAG eiere tåler når det gjelder å betale for produksjonsfeil et al og mye mye mer av VAG feil, problemer og kostnader, feil en sjelden eller aldri finner utenfor VAG boxen, i hvertfall ikke ved anerkjente kvalitetsmerker...

Overskrift: Audis forsøkskaniner men det gjelder VW, Audi, Skoda; Seat . Gad vite hvor mange norske VAG eiere som har gått i denne fella....
VAG norge forlangte over 90k for å rette denne produksjonsfeilen: https://www.autobild.de/artikel/oel-saufende-tfsi-motoren-11525331.html
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Anbefaler du ringer disse;

Økernbilservice

Renovert for 12.500,-

Kan man da forvente redusert levetid på en renovert enhet ?
Nei en renovert girkasse skal være kontrollert og slitte deler skal være byttet. Dvs, i praksis skal den holde fabrikkens spesifikasjoner som ny. Selvsagt er den brukt, men slik verden har blitt synes ikke det ha noe å si i praksis. Sjekker du prisene på brukte og IKKE renoverte kasser fra Sverige så synes dette å være en grei pris. Hvor mye skal de ha for jobben?
12.500,- er med jobben.
Det er halvparten av hva QuickStop skulle ha for å sette i en ny.
Rent umiddelbart virker dette faktisk som en meget grei pris.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
De fleste bilmerker har vel sine problemer. Er ikke rent få Toyota eiere som har fått byttet motor grunnet havari, både på 1.8 bensin og 2 liter diesel.

Største forskjellen er det at det er mindre sannsynlighet for at man selv sitter med regningen hos Toyota.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Rundt 70-75 000 på finn, men det er vel optimistisk. Rundt 60 000 er vel realistisk vil jeg tro. Mye pruting på slike biler (selv om den har lav km).
Det kommer selvsagt helt an på hvordan bilen hans er og hvor dårlig tid han har på å selge den. Har han dårlig tid så tror jeg 58-62K er realistisk. Er bilen veldig pen og uten rust, og han har tid til å vente på riktig kjøper kan nok 75-85 være meget oppnåelig.

Min 08 Superb er faktisk helt 100% rustfri! Sjekket den under da den ble takstet etter sammenstøtet med elgen og hele undersiden har den blågrå fargen den hadde da den kom fra fabrikken. Ikke en eneste brun flekk! Det er slik som gjør den mye lettere å selge og til en høyere pris. Det lønner seg å bo på en plass der veiene ikke saltes rutinemessig, og å vaske bilen med underspyling de få dagene i året de bruker salt. Men uansett er en 10 år gammel bil ganske heftig redusert i verdi sammenlignet med innkjøpsprisen. Verdifallet på min nærmer seg 50.000,- pr år. Husvaranen har en leasing Oktavia og den koster ca 60.000,- pr år. Men da har hun en "ny" bil så det er faktisk ikke så dumt. "Ulempen" med leasing er at du må behandle den som om det var svigermor sin, og du har et sterkt ønske om å være yndlingssvigersønn! Det koster å levere tilbake en bil med småbulker og riper!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.528
Antall liker
9.685
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Husvaranen? Kommer du unna med å skylde på autocorrect på den?
 
Topp Bunn