Vurderer NAS, trenger litt veiledning

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
leste et sted at man bør ha IronWolf for å være sikker på å få CMR hva nå det er
https://www.komplettbedrift.no/prod...VFMayCh0D_gsmEAAYASAAEgIF6_D_BwE&gclsrc=aw.ds

men jeg må vel ha mer enn bare denne


Og så var det støyen, hører et folk må ha raklet i kjelleren pga støy,men hos meg må det stå i TV benken, må ah meget lavt støynivå
Jeg bruker fire 4TB ironwolf disker i en nas4free boks, med zfs. Lydløse er de ikke men hos meg knatrer de ikke veldig høylytt i et Lian tårnkabinett. Hvordan bråket utarter seg avhenger jo en del av boksen og hvordan diskene er montert.

Mvh
KJ
 

geto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.07.2007
Innlegg
83
Antall liker
265
Torget vurderinger
1
Har selv en DS918+ og samme disker. Basert på anbefalinger kjører jeg RAID 10, som gir samme datautnyttelse som RAID 6, dvs 8TB.
Foreslår at du Googler "raid 10 vs raid 6" for detaljert forklaring om de to løsningene.
Er ellers veldig fornøyd med serveren. Den kommer med mye nyttig programvare.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Men 2 disker havarere samtidig... Det skjer ikke ofte...
Diskene i et raid er sannsynligvis av samme serie, har likt bruksmønster og like mange timer i drift, antall start stopp etc, så det er ikke usannsynlig at to eller flere disker kan havarere om ikke samtidig så ganske tett på hverandre. Raid er uansett iikke en erstatning for backup.

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ville satt opp Raid5, Men å kjøre automatisk synkronisering til en NAD (Det kan være en enkel NAD med 1 disk), evt Cloud. Selv bruker jeg syncthing til synkronisering og er veldig fornøyd med det. Det "bare funker".

Alltid greit å følge med på statistikken til Backblaze: https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-q1-2020/
Utifra tallene så er alle leverandører ganske driftssikre.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Diskene i et raid er sannsynligvis av samme serie, har likt bruksmønster og like mange timer i drift, antall start stopp etc, så et er ikke usannsynlig at to eller flere disker kan havarere om ikke smatidig så ganske tett på hverandre. Raid er uansett iikke en erstatning for backup.

Mvh
KJ
Nettopp dette er min erfaring.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Valgene her spørs selvsagt i hvilken grad du kan tåle nedetid og eventuelt datatap.
Vil du være sikker, så er det RAID6.
Med dagens store disker så kan ting ta veldig lang tid å få på plass igjen. Disker koster ikke all verden, så derfor anbefaler jeg RAID6.
 
C

cruiser

Gjest
Hvis man er bekymret for dataen sin er jo unraid et mye bedre alternativ med tanke på hvordan data lagres. Bruker man ssd cache så eliminerer man mye av hastighetstapet.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hvis en velger Raid 5 eller 6 og en harddisk ryker. Må en erstatte den med en helt lik disk eller holder det med lik størrelse?
 
C

cruiser

Gjest
Holder med lik størrelse eller større, bare sørg for at den har samme hastighet. Går du får lik størrelse fra annen fabrikant kan det være verdt å undersøke at den faktisk er lik størrelse og har likt antall sektorer. Men igjen, til vårt bruk skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere ser på unraid.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Takk for info. NAS er til bilder og musikk. Trenger forsovet ikke være i raid. Men da vil jeg lagre dobbelt. Altså på 2 disker samtidig. Det er vel en form for raid det også😁
 
S

svk

Gjest
hva skal du med nas? ha backup i skya. og musikkfilene evt på maskina. funker veldig bra. billig også. ca 60kr pr mnd. For 1tera.
Har 120ssd i stortsett alle laptopene
 
Sist redigert av en moderator:

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Trenger mere enn som så. Mye bilder. En del i RAW som jeg vil beholde redigere senere. Har også mye musikk og vil rippe alle CD-ene. Har hatt en WD Cloud men den kødder så mye at jeg er lei. Derfor NAS
 
S

svk

Gjest
Da vil jeg anbefale deg onedrive. Har 170gb med bilder der,30gb musikk + litt diverse. Tilgang fra alle enheter,over alt+lett å dele filer. Funker genialt
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Takker for tips, men det er nok for lite. NAS er bestilt og jeg tror det blir bra. Mulig jeg tester Sonore UPnP Bridge eller lignende og Roon
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Nas er ikke "backup', men den kan ha noen sikkerhetsfunksjoner mot diskkrasj. Brenner huset, er det over og ut. Selv har jeg "Nas" hjemme for tilgjengelighet, men backup tas til skyene, og er tilgjengelig der om det skulle bli behov for det...
 
S

svk

Gjest
Nas gir deg jo rask tilgang til filene kontra sky. Men som nevnt,om det brenner.evt lurt å ha en kopi utenfor hus eller i sky. Mulig nas kan kjøre backup til sky også?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
For meg blir NAS en plass å samle filer og backup fra PC. Bilder og musikk blir lagret på stasjonær PC og NAS. I tillegg blir bilder lagret på en ekstern disk som oppbevares hos mine foreldre. Brenner huset så mister jeg den digitale musikksamlingen. Lever fint med det. Verre med vinylsamlingen.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Gets Getsky er bare ræva i 99% av de ganger jeg skal se på data i skyene oppnås ikke kontakt.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.065
Antall liker
16.906
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg vil bare ha noe enkelt som fungere. Og med god kapasitet. Skal jeg gidde å rippe cd samlingen må jeg ha noe jeg kan stole på. WD min får jeg av og til kontakt med PC og av og til med streameren. Kan funke fint i en periode og så blir den plutselig ustabil. Sky er sikkert fint men ønsker ikke det nå.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Nas gir deg jo rask tilgang til filene kontra sky. Men som nevnt,om det brenner.evt lurt å ha en kopi utenfor hus eller i sky. Mulig nas kan kjøre backup til sky også?
Jeg har stort sett alt lagret på NAS, har SSD for lagring i stasjonær, men den er det også en (automatisk) kopi av på NAS. Videre kjøres det automatisk backup, IKKE SYNC, til Jottacloud hvor man kan velge akkurat hvilke mapper som skal være med eller ikke. Grunnen til at jeg skriver "ikke sync, var at det så ut til å være førstevalget og måtte grave litt i innstillingene slik at det ble backup i stedet for.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.296
Antall liker
1.736
Sted
Bergen
Her et oppsett med kablet, 1GB, lokalt nettverk der "musikk" boksene står koblet rett på Zykel ruter, hhv
-Gammel QNAP 212 NAS
-Pro-ject Stream box S2 Ultra, mounted på NAS slik at NAS er filserver
-Cary DMC-600 opptil DSD256 filer. Denne har en svakhet ved at den lager en lyd i hw når en sang er slutt (EOF) - irriterende, men levbart inntil videre siden lyden (FLAC+, DSD) er "av en annen verden"
Funker greit med håndtering av FLAC feks 192,x kHz/24 bit etc. Men DSD256, filer ca 1GB, lager noen glitcher, medfører at Cary EOF lyd kommer på besøk, som jeg mistenker er enten
1. Nettverk
2. Gammel NAS
3. Pro-ject ikke håndterer denne datamengden

Så da må man begynne noen steder:
1. Sonore ultraRendu, noen som har erfaring med denne, evt lillebroren microRendu
2. Noen hensikt med kabelstyr ift. nettverkskabler og USB kabler/kontakter optimalisert for music; da tenker jeg på om dette virkelig har noe for seg eller om ordinært datautstyr holder. Da ift. påvirkning ift (nettverks) glitcher..
3. NAS, disker optimalisert for lokal streaming av store datafiler. Ser at noen et godt fornøyd med Synologi
- noen hensikt med egne ethernet porter/kabler for hhv signal inn, audio ut, erfaringer?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Jeg har kjørt Synology, både på jobb og hjemme, i mange år. Alle varianter fra singel til 24 disker.
Anbefales.
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Her et oppsett med kablet, 1GB, lokalt nettverk der "musikk" boksene står koblet rett på Zykel ruter, hhv
-Gammel QNAP 212 NAS
-Pro-ject Stream box S2 Ultra, mounted på NAS slik at NAS er filserver
-Cary DMC-600 opptil DSD256 filer. Denne har en svakhet ved at den lager en lyd i hw når en sang er slutt (EOF) - irriterende, men levbart inntil videre siden lyden (FLAC+, DSD) er "av en annen verden"
Funker greit med håndtering av FLAC feks 192,x kHz/24 bit etc. Men DSD256, filer ca 1GB, lager noen glitcher, medfører at Cary EOF lyd kommer på besøk, som jeg mistenker er enten
1. Nettverk
2. Gammel NAS
3. Pro-ject ikke håndterer denne datamengden

Så da må man begynne noen steder:
1. Sonore ultraRendu, noen som har erfaring med denne, evt lillebroren microRendu
2. Noen hensikt med kabelstyr ift. nettverkskabler og USB kabler/kontakter optimalisert for music; da tenker jeg på om dette virkelig har noe for seg eller om ordinært datautstyr holder. Da ift. påvirkning ift (nettverks) glitcher..
3. NAS, disker optimalisert for lokal streaming av store datafiler. Ser at noen et godt fornøyd med Synologi
- noen hensikt med egne ethernet porter/kabler for hhv signal inn, audio ut, erfaringer?
Prøv å spille av dsd256 filer direkte fra en minnepenn. Hvis det fungerer greit, må jo nett eller nas være kilden til problemet. En 1GByte fil med 5minutter spilletid trenges 30Mbit/s hastighet i nett og Nas. Rart hvis nett har problemer med det. Rart også at Nas er så tregt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Diskene i et raid er sannsynligvis av samme serie, har likt bruksmønster og like mange timer i drift, antall start stopp etc, så det er ikke usannsynlig at to eller flere disker kan havarere om ikke samtidig så ganske tett på hverandre. Raid er uansett iikke en erstatning for backup.

Mvh
KJ
Trist, men sant.
Og et ikke helt usannsynlig scenario.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Jeg bruker aggregering; gir 0 gevinst for 1 bruker selvsagt - men gir mulighet for flere oppkoblinger til å ha full hastighet (Gigabit). Vurderer å bytte ut alt med 10Gbit nettverk, men det koster fort ekstremt mye penger.
Uten at jeg vet hva du trenger:
Jeg kan ikke se at du trenger 10Gb/s.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Uten at jeg vet hva du trenger:
Jeg kan ikke se at du trenger 10Gb/s.
Når man skal flytte 30-40 TB så tar det fort noen dager. Hadde vært praktisk å få litt mer hastighet på det. Det er kun når jeg gjør større flyttinger jeg har behov for 10Gbs
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Sjelden at ønsket matcher reelt behov etter min erfaring. Forøvrig helt enig, la det kjedelige gå fort.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Når man skal flytte 30-40 TB så tar det fort noen dager. Hadde vært praktisk å få litt mer hastighet på det. Det er kun når jeg gjør større flyttinger jeg har behov for 10Gbs
Ser den. Spørsmålet er om det er verdt prisen?
40TB burde ta rundt 80-100 timer med GB-nett, men det er en jobb du gjør en gang(?) og som gjør seg selv i bakgrunnen?
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
40TB burde ta rundt 80-100 timer med GB-nett, men det er en jobb du gjør en gang(?) og som gjør seg selv i bakgrunnen?
Dette gjøres i bakgrunnen, men jeg har jo utført ganske mange av disse flyttingene de siste årene. Jeg har tenkt på 10Gbs nettverk en stund, men avventer til litt mer fornuftige priser (ser prisene har beveget seg i riktig retning de siste årene). Switcher er jo en ting, men man skal også ha PCI-express kort også; det blir fort dyrt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Dette gjøres i bakgrunnen, men jeg har jo utført ganske mange av disse flyttingene de siste årene. Jeg har tenkt på 10Gbs nettverk en stund, men avventer til litt mer fornuftige priser (ser prisene har beveget seg i riktig retning de siste årene). Switcher er jo en ting, men man skal også ha PCI-express kort også; det blir fort dyrt.
Jeg har gjort forarbeidet, ikke privat, men for jobb, så jeg vet hva det koster.
Jeg vurderte det til å være for dyrt.
Men det betyr jo selvsagt ikke at det er feil eller for dyrt for deg. ;)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort forarbeidet, ikke privat, men for jobb, så jeg vet hva det koster.
Jeg vurderte det til å være for dyrt.
Men det betyr jo selvsagt ikke at det er feil eller for dyrt for deg. ;)
Har vel konkludert med at jeg får leve med 1Gbit nettverk en stund til. 10Gbit/s er ikke "driftskritisk", mer kjekt å ha.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.075
Antall liker
2.535
Å saturere 10gbps med snurredisker i raid 6 er jo en ganske håpløs øvelse uansett?
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Glem Raid. Raid feiler også. Kjøp en Synology NAS med en disk og sett en eller to USB-disker bak denne. Sett så opp Backup mot disse fra Synology.
Bruke Cat6a kabler med 1GB switcher. Dette oppsettet koster ikke stort. Dette sammen med en Stream-tjeneste skulle holde.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Kjøp 2 Synology NAS'er. Sett opp synkronisering via Syncthing. Flytt den ene til noen du kjenner med internettilgang. Da har du backup selv om huset ditt brenner ned. Kjører du RAID1 i tillegg på begge, så er sannsynligheten for å miste data nærmest null. Merk at dette teknisk sett er synkronisering (det speiles begge veier), sletter du en fil med vilje, så blir den slettet alle steder, men du kan også huke av for 1veis synkronisering, samt shadowcopy/versioning.
 
Topp Bunn