VTA settings

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.059
    Torget vurderinger
    2
    Jeg shimmet ern pickup fra 28 til 22 graders VTA og reduserte 2 ordens harmonisk forvregning med 10db(70%)

1767807806013.png

Intermidulasjonsforvregning også kraftig redusert
    1767807907023.png

og så denne lånt fra ASR .. for å illustrere at PU IMD forvregner ulikt, kanskje pga ulik VTA, da alle PU her er Microline/...line.. Legg merke til Nagaokaen her, utslitt eller feil VTA?? jeg vet ikke
    1767808054119.png

Intermodulasjons Forvregningen er direkte proposjonal med avvik fra korrekt VTA

Med riktig VTA blir lyden klarere og mer definert uten antydning til rot eller skurr på innerriller..
    Men jeg snakke om erfaring med endring på noen grader.. 1 mm eller 2 opp eller ned mad arm utgjør ikke mye.

1767808930221.png

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    5
    @Balle Clorin
    Artig at du har forsket på dette. :11 :)
    Dette viser jo bare hvor viktig det er at VTA settes/justeres i headshell og ikke ved å justere arm opp/ned, og at VTA er viktigere enn SRA.
    Forsåvidt det som Mr. Boisclair i Wally har påpekt i flere artikler og videoer.

Har samme lydmessige oppfatning som deg når jeg shim'et ned min Rega Apheta 3 PU med 5 graders shim fra Wally.

Har du laget egen shim eller bestilt fra derfra? :unsure:

borglein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Antall liker
    366
    Torget vurderinger
    22
    Jeg har ikke hørt shimming før. Kan dere forklare litt nærmere hva dette er? Jeg forstår at det har med headshellet å gjøre, men klarer ikke helt å se for meg i praksis.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En shim er en plate, evt. en kile, man setter mellom headshell og pickup for å modifisere pickupens vinkling, enten sideveis eller bak/frem.

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    19
    @Balle Clorin : følger med på kladdeboken din her med stor interesse. når du velger shim, måler du først med mikroskop, og evt hvilket (prosedyre mm)? Har tidligere prøvd meg på dette, men ble aldri helt fortrolig verken med funn samt stor risk for uhell med pickupen

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har ikke hørt shimming før. Kan dere forklare litt nærmere hva dette er? Jeg forstår at det har med headshellet å gjøre, men klarer ikke helt å se for meg i praksis.

Her er et eksempel fra Wally Tools hvor de har shim'et ned en Hana Umami Red over 9 grader for å få ned VTA.
    Wally Tools selger shim med ulike grader i plast og messing. Før man bestiller seg en shim må man ha tatt et godt
    bilde av stiften ift vinylplata mens den er i bevegelse, og så beregner man VTA utfra bildet og evt hvilken grad shim skal være.

1767824029971.png

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.059
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin
    Artig at du har forsket på dette. :11 :)
    Dette viser jo bare hvor viktig det er at VTA settes/justeres i headshell og ikke ved å justere arm opp/ned, og at VTA er viktigere enn SRA.
    Forsåvidt det som Mr. Boisclair i Wally har påpekt i flere artikler og videoer.

Har samme lydmessige oppfatning som deg når jeg shim'et ned min Rega Apheta 3 PU med 5 graders shim fra Wally.

Har du laget egen shim eller bestilt fra derfra? :unsure:
    Kjøpt på eBay fra Pats Audioparte for 6$,den gir 5-6 grader og ikke noe annet valg . Man kan også bruke en plastbit fra kredittkort.. Wallys er absurd overpriset og dessuten er de i metall for tunge

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    5
    Ja, enig. Kjøpte min i plast fra Wally siden jeg ikke fant noen andre alternativer. Skal titte på den du nevner på eBay. Det finnes generelt altså labert utvalg av shim med valgfri vinkel?

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.059
    Torget vurderinger
    2
    Shims lages enkel ved å bruke noen klippede striper fra kort fra en stiv ny kortstokk . Bruk 1 2 eller 3 striper etter behov

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.059
    Torget vurderinger
    2
    Er ganske sikker på at den Hanaen over med 9 graders shim vil ha feil SRA … AudioTechnicas Bor Microline (fra Obray )har SRA = 70 + VTA

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.302
    Sted
    Oslo
    Såvidt jeg skjønner er poenget at vta skal justeres i headshell og at armen i posisjon skal være vannrett.
    Er det så vanskelig for de som selger pu's i høy prisklasse (HANA red er ikke akkurat budget) å lage pu's der dette er korrekt?
    Bilde av den HANA er jo helt skremmende, og man kan også lure på hvor korrekt nålesliping er?
    Det ble stygt sagt at Harley Davidson pleide å være halvfabrikata, gjelder det også High-End pu's

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    5
    J.R Boisclair i Wally Tools sin terori rundt dette er visstnok at ved en høyere VTA på pickup så blir vinkelen brattere mot plata og det blir mindre sibilans og sporingsfeil når det slurves med oppsett av pickup og arm. Dessverre så blir jo konsekvensen at VTA bommer stygt mot 18-20 grader som platene lages med
    og resultatet er høyere harmonisk forvrenging som Balle påviste i sitt måleeksperiment litt lenger opp.

Såvidt jeg skjønner er poenget at vta skal justeres i headshell og at armen i posisjon skal være vannrett.
    Er det så vanskelig for de som selger pu's i høy prisklasse (HANA red er ikke akkurat budget) å lage pu's der dette er korrekt?
    Bilde av den HANA er jo helt skremmende, og man kan også lure på hvor korrekt nålesliping er?
    Det ble stygt sagt at Harley Davidson pleide å være halvfabrikata, gjelder det også High-End pu's

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Altfor mye styr for meg dette her. Jeg monterer pickupen og satser (ikke stoler) på at produsenten har fabrikkert den på en OK måte og kanskje til og med testet den før avhendelse. Høres det bra ut så er jobben gjort og det er slutten på visa.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.302
    Sted
    Oslo
    Altfor mye styr for meg dette her. Jeg monterer pickupen og satser (ikke stoler) på at produsenten har fabrikkert den på en OK måte og kanskje til og med testet den før avhendelse. Høres det bra ut så er jobben gjort og det er slutten på visa.
    Leser en del blader, og noen av skribentene stoler jeg mere på enn andre, mange tester av pu's alt fra rimelige mm's til mc'er i stratosfærisk prisleie.
    Har aldri sett at de tweaker pu's med shims, men kanskje Wally har sett lyset der andre vandrer i skyggenes dal?

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.059
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin : følger med på kladdeboken din her med stor interesse. når du velger shim, måler du først med mikroskop, og evt hvilket (prosedyre mm)? Har tidligere prøvd meg på dette, men ble aldri helt fortrolig verken med funn samt stor risk for uhell med pickupen
    See Wally Tools YouTube ang dette. Jeg bruker usb mikroskop og EZ Measure app for vinkelmåling. Og har også en testplate som er nesten umulig å oppdrive. Bruker en CD på tallerken istedet for LP…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn