VPI-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    OS skrev:
    ragfur: hva er den rundigen oppå head-shellet ditt?

    mvh,
    OS
    Det er en slags plastdings, tror den fulgte med høyttalerne mine (eller stativene). Jeg satte den på for å øke massen. PU er litt lett for arma (standard JW9) og jeg mente det låt bedre med denne da jeg drev og stilte inn tidligere en gang. Jeg kunne kanskje funnet noe stiligere.
    Nå blir det ny PU til jul, sannsynligvis en Benz glider L2. En DV20low er også et alternativ.

    Jeg hadde faktisk for høyt trykk før jeg fikk tak i denne vekta. I mangel av noe bedre brukte jeg en kruttvekt (balanseprinsipp). Den er meget nøyaktig, men jeg hadde sannsynligvis målt trykket i for lav posisjon.
    Etter å ha redusert trykket var bedre romopplevelse/presisjon i lydbildet det jeg la merke til først.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ragfur:

    det er av interesseå høre lytteinntrykkene dine med glider og vpi,...har trua nemlig!!Lykke til..
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Noen her som har tips til nye bein eller underlag til VPI-motoren? De kjipe gummiknottene står ikke akkurat i stil til resten av riggen!

    mvh,
    OS
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Os: har ikke sett noe annet,men kan høre med lyric når jeg skal innom 1. uka i desember(avtalt)...Jeg funderer veldig på å bytte spillers bein(spikes)med vpi`s minifeet.....så spør jeg,er det noen vpi eiere som har desse beina på sin spiller,altså de beina som er å få kjøpt til,scout,superscuot,og supersoutmaster,samt aries.......

    Hos lyric skal jeg ta en titt på aries en han har fått inn....... ;)

    vurderer nå om jeg skal prøve ett set med disse beina,jeg har spillern stående på en IKEA lack bordplate,som i flg mange,skal være ett godt alternativ til myue annet...cones står rett på bordet pr. i dag...

    Mvh Espen ;)
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    ixos_76 skrev:
    Os: har ikke sett noe annet,men kan høre med lyric når jeg skal innom 1. uka i desember(avtalt)...Jeg funderer veldig på å bytte spillers bein(spikes)med vpi`s minifeet.....så spør jeg,er det noen vpi eiere som har desse beina på sin spiller,altså de beina som er å få kjøpt til,scout,superscuot,og supersoutmaster,samt aries.......

    Hos lyric skal jeg ta en titt på aries en han har fått inn....... ;)

    vurderer nå om jeg skal prøve ett set med disse beina,jeg har spillern stående på en IKEA lack bordplate,som i flg mange,skal være ett godt alternativ til myue annet...cones står rett på bordet pr. i dag...

    Mvh Espen ;)
    Hei Espen,

    Jeg kjenner Tor godt og har kjøpt det meste av utstyret mitt hos ham.

    Jeg har også kjøpt de beina du nevner hos ham. Monterte dem i forrige uke og min umiddelbare reaksjon er at bassen blir kraftigere. Jeg har ikke helt gjort meg opp en mening om jeg synes det ble bedre lyd da jeg hadde ganske kraftig bass fra før. Sammenligner jeg mot CD så syns jeg lyden er mere ulik CD nå enn før jeg skiftet.

    mvh,
    OS
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Spennende lesing om den nyeste og beste versjonen av Scout(master), nemlig VPI Super Scoutmaster Reference. Denne har jo standard SSM (hastighetsjusteringsenheten), den nye 10.5i tonearmen med mulighet for VTA justering under avspilling, den nye Super Platter platetallerkenen, mini HR-X føttene beskrevet i innlegget over og kanskje mest spennende av alt den nye "belteløse" motoren med sitt nyutviklede "drive wheel". Her blir det nok bestilling fra undertegnede, så Tor bør nok få ryddet frem tastaturet i rotet i Torggata for innlegging av ordre på ny vinylrigg med endestasjon i mitt lytterom.

    For litt bedre/mer info se hva forhandleren Musicdirect har lagt ut av info (og ikke minst!!) bilder på spilleren:

    http://www.musicdirect.com/product/72076
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den neste modellen i serien blir vel SuperDuper ScoutMasterofUniverse ReferencePlus ;D
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Hører jeg lyden av sarkasmer mellom linjene, mine herrer?

    Foreslår Dual for de med oppgraderingsangst!
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Det kom vel en dose sarkasme fra denne herren ja (sikkert både mellom og på selve linjene!!). På linjene litt lenger opp sto det vel noe om bestilling av nettopp et slikt oppgraderingsverk, så en liten porsjon selvironi ble addert til sarkasmen denne gangen ;D. Avventer derfor Dual kjøp til jeg eventuelt hører at det nye drive wheel systemet, SSM, 10.5i arm, Super Platter og nye føtter likevel ikke løfter VPI over tysk "legendenivå" :p
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Denne var jo fiffig,selv om jeg trives nå godt med strikkenjeg nå da.........
     

    Vedlegg

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    I følge Harry Pearson skal denne løsningen med det såkalte "drive wheel" systemet lydmessig gjøre den langt bedre enn versjonene med "strikk". Mer om dette i vil uttdypes i fremtidige Absolute Sound i følge mannen fra Sea Cliff...
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm, skeptisk. Hvordan kan den direkte kontakten mellom flywheel og tallerken gi mindre vibrasjonsoverføring enn beltedrift da?? Sikkert bare meg som ikke skjønner konseptet, men dette virker da å stride litt mot vanlig praksis, eller?
     

    Canny_Man

    Medlem
    Ble medlem
    25.11.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Om så dette har nogen positiv virkning, skulle man ikke da bare gå tilbake til direkte drift, eventuelt med mellemhjul? Enten er beltedrift best, eller så foretrekker man at der drives direkte - man kan knappest få både i sin pose og sekk på samme tid. Denne vinglen frem og tilbake forekommer en mildest talt besynderlig.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge mine ingeniørkunnskaper er mangelfulle vil jeg ikke forsøke å forsvare eller sable ned den ene eller andre løsningen (dette hjulet kontra vanlig belte rundt tallerkenen)!! Jeg blir faktisk likevel noe overrasket hvis ikke den nye løsningen er bedre, da nettopp Harry W i VPI har drevet med forfininger av tidligere prinsipper og oppgraderinger av tidligere VPI modeller/motorer/motorstyringsenheter, føtter, armer etc. Basert på eksisterende modeller og med lang erfaring innen produktutvikling og produktforfining på basis av tidligere modeller har VPI rent historisk alltid hatt en fin progesjon på sin range av nyere modeller. VPIs oppgraderingsprogram har vært en kjent filosofi for firmaet over mange år, og det er ikke få (brukere og hifi testere)som mener at de billigere modellene av i dag ofte er minst på høyde med det som var høyt oppe i VPI rangen før! Jeg tror at hvis hjernen bak VPI og og "guru" Harry P mener at dette er en forbedring, tror jeg faktisk på at det er det (tror likevel ikke alt jeg leser, men her kommer det fra kilder jeg mener har i det minste litt "kred" og tilsvarende og vise til fra før)
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Dette viser jo bare at VPI er en seriøs produsent som tar ansvar, ikke sant.?
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    mellomhjulsdrift jo! :D
    hvor mye koster denne herligheten?


    Dual, Parelius? De er jo bra de.. Driv og rytme er den sterkeste siden synes jeg. :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har du blitt Dualist og nå!!!!!!!!!! 8) 8) 8)Pengvim

    Dette er sikkert bra,dersom vpi lanserer det,men jeg for min del,kjøper nok beltedrift igjrn,når scouten skal byttes..Tenker muliggens på å oppgradere,selvfølgelig på ny vpi....Nå har ikke jeg greie på dette,men vil ikke ett så hardt hjul,som dette kunne bli veldig stivt mot tallerkenen,å i så måte,kan det oppstå kontaktproblematikk, dersom underlaget-beina på motoren får friksjon??O-ringen er rimelig tynn,og hele konstruksjonen ser meget stiv ut....bare en tanke,dette er vel option,og belte vil sikkert være tilgjengelig hos vpi`s modeller......paralellt med denne snurreskiva som vist over..
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    Teres er jo også inne på den samme galeien, de har jo VERUS Direct Coupled Motor. Jeg skjønner dem veldig godt, hvorfor tror dere at det er en del standhaftige sjeler som har holdt og fortsatt holder fast ved mellomhjulet? Jeg selv har konvertert til hjul, selv om de fleste av mine spillere også har rem, en kort og bred sådan ;)

    mvh
    Trond Kjetil
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Fosse skrev:
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
    Enig. Siden jeg kjøpte min Aries i 2002 har jeg oppgradert føttene to ganger, kjøpt motorkontroller (SDS), skiftet motor, kjøpt dråpeformet motvekt, nytt armrør, VTA mellomlegg og "dual mount" base (bilde nedenfor) til armen. Har blitt noen kroner og de dyreste komponentene var SDS og armrør men den med klart mest "bang for the buck" var denne (kostet $200):

    mvh,
    OS
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    ch skrev:
    Det kan kanskje være interessant å lese hva Harry W mener om "rim drive"; innlegg på vinyl asylet (05.08.07);

    http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=vinyl&n=677755&highlight=vpi+rim+drive&r=&session=

    Kort sagt der er + og -, og;
    "This is a mature business, we can make any table sound like anything we want it to sound like, it's all been done before."
    Høres jo fornuftig ut. Så spørs det i tillegg hva "slitasje" over tid har av betydning. Men om det er en enkel sak å montere noe slikt på motorsystemet til SSM, så kan en jo alltids ha en liten "rimdrive" liggende.

    TAS hører jeg ikke på!

    (Vi er ikke nødt til å oppgradere, vel!)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    OS skrev:
    Fosse skrev:
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
    Enig. Siden jeg kjøpte min Aries i 2002 har jeg oppgradert føttene to ganger, kjøpt motorkontroller (SDS), skiftet motor, kjøpt dråpeformet motvekt, nytt armrør, VTA mellomlegg og "dual mount" base (bilde nedenfor) til armen. Har blitt noen kroner og de dyreste komponentene var SDS og armrør men den med klart mest "bang for the buck" var denne (kostet $200):
    Det er vel den basen som følger med 10.5i armen jeg fikk. MEN, fulgte det med skruer? NEI!. Fulgte det med monteringsanvisning? NEI! Fandens sløvt.
     
    T

    tjn

    Gjest
    Parelius skrev:
    OS skrev:
    Fosse skrev:
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
    Enig. Siden jeg kjøpte min Aries i 2002 har jeg oppgradert føttene to ganger, kjøpt motorkontroller (SDS), skiftet motor, kjøpt dråpeformet motvekt, nytt armrør, VTA mellomlegg og "dual mount" base (bilde nedenfor) til armen. Har blitt noen kroner og de dyreste komponentene var SDS og armrør men den med klart mest "bang for the buck" var denne (kostet $200):
    Det er vel den basen som følger med 10.5i armen jeg fikk. MEN, fulgte det med skruer? NEI!. Fulgte det med monteringsanvisning? NEI! Fandens sløvt.
    Og hvis du i tillegg har kjøpt dette av en forhandler på sørlandet så blir det vel ikke ordnet opp i en fei heller.?.?
     
    T

    tjn

    Gjest
    Lurte på en ting her nå; hvorfor har vi 2 VPI tråder gående?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    rico skrev:
    Og hvis du i tillegg har kjøpt dette av en forhandler på sørlandet så blir det vel ikke ordnet opp i en fei heller.?.?
    Nei, jeg skal ikke skylde på forhandlere i vårt deilige land. Jeg har heller ikke kontakt med sørlandet VPI… Feilen ligger nok hos VPI selv, ene og alene, men jeg får vel ordnet det med en liten post direkte til HW, og spørre om litt hjelp.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    rico skrev:
    Lurte på en ting her nå; hvorfor har vi 2 VPI tråder gående?
    Sannsynligvis fordi noen fant det for godt å lage en "vennetråd" i ettertid. Selv liker jeg ikke "vennetråder"… ;)
     
    T

    tjn

    Gjest
    Parelius skrev:
    rico skrev:
    Og hvis du i tillegg har kjøpt dette av en forhandler på sørlandet så blir det vel ikke ordnet opp i en fei heller.?.?
    Nei, jeg skal ikke skylde på forhandlere i vårt deilige land. Jeg har heller ikke kontakt med sørlandet VPI… Feilen ligger nok hos VPI selv, ene og alene, men jeg får vel ordnet det med en liten post direkte til HW, og spørre om litt hjelp.
    Husker for noen år tilbake, det var faktisk før e-posten hadde gjort sin entre, at jeg faxet til HW ang. ett "problem" jeg da hadde. Jeg ble møtt av en veldig forståelsesfull HW som sendte på faxer og forklarte, og kom med forslag på hva jeg kunne gjøre, hyggelig fyr.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Jeg forsøker styrke denne, ved å spore av den andre. Dere er meg trolig stor takk skyldig.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Parelius skrev:
    OS skrev:
    Fosse skrev:
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
    Enig. Siden jeg kjøpte min Aries i 2002 har jeg oppgradert føttene to ganger, kjøpt motorkontroller (SDS), skiftet motor, kjøpt dråpeformet motvekt, nytt armrør, VTA mellomlegg og "dual mount" base (bilde nedenfor) til armen. Har blitt noen kroner og de dyreste komponentene var SDS og armrør men den med klart mest "bang for the buck" var denne (kostet $200):
    Det er vel den basen som følger med 10.5i armen jeg fikk. MEN, fulgte det med skruer? NEI!. Fulgte det med monteringsanvisning? NEI! Fandens sløvt.
    Ja jeg opplevde det samme. Måtte først ha ny armbase (som jeg betalte $100 for), deretter nye skruer som VPI sendte gratis. De har ved to anledninger tidligere sendt meg ting gratis også; flere skruer, skiver til pickup feste og VTA spacers:



    mvh,
    OS
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Et spørsmål til dere med VPI. På headshellet er det en fordypning hvor du kan legge et tynt metallrør for å sjekke vinkelen. En jeg kjenner fikk med dette når han kjøpte spiller fra VPI (via Sonesen). Jeg fikk det ikke. Noen som har det eller vet hva jeg mener?

    mvh,
    OS
     
    P

    Parelius

    Gjest
    OS skrev:
    Et spørsmål til dere med VPI. På headshellet er det en fordypning hvor du kan legge et tynt metallrør for å sjekke vinkelen. En jeg kjenner fikk med dette når han kjøpte spiller fra VPI (via Sonesen). Jeg fikk det ikke. Noen som har det eller vet hva jeg mener?

    mvh,
    OS
    Jepp, jeg fikk med det. Veldig fint å ha. Azimuthen når du legger det i fordypningen, men du kan også (uten fordypning, men det går fint likevel) bruke det for en indikasjon på VTA. Det skal være med!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    OS skrev:
    Fosse skrev:
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
    Enig. Siden jeg kjøpte min Aries i 2002 har jeg oppgradert føttene to ganger, kjøpt motorkontroller (SDS), skiftet motor, kjøpt dråpeformet motvekt, nytt armrør, VTA mellomlegg og "dual mount" base (bilde nedenfor) til armen. Har blitt noen kroner og de dyreste komponentene var SDS og armrør men den med klart mest "bang for the buck" var denne (kostet $200):

    mvh,
    OS
    Hvilke erfaringer har du gjort deg ang. oppgradering til SDS? Jeg vurderer denne oppgraderingen selv, og har fått et generøst tilbud fra rico her på forumet om å låne hans SDS så jeg kan gjøre en direkte sammenlikning. Må jo si at jeg er spent på hvor mye lyden løftes, og forventer jo tross alt en del for 8000 kr, som er det Audio Art forlanger for vidunderet... Vurderer å sitte litt på gjerdet og følge med på Audiogon hvis må ha følelsen melder seg,..
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    gut_man skrev:
    OS skrev:
    Fosse skrev:
    Det er ikke få oppgraderinger og nye modeller de driver med hos VPI. Anelse komplisert å holde seg oppdatert.
    Enig. Siden jeg kjøpte min Aries i 2002 har jeg oppgradert føttene to ganger, kjøpt motorkontroller (SDS), skiftet motor, kjøpt dråpeformet motvekt, nytt armrør, VTA mellomlegg og "dual mount" base (bilde nedenfor) til armen. Har blitt noen kroner og de dyreste komponentene var SDS og armrør men den med klart mest "bang for the buck" var denne (kostet $200):

    mvh,
    OS
    Hvilke erfaringer har du gjort deg ang. oppgradering til SDS? Jeg vurderer denne oppgraderingen selv, og har fått et generøst tilbud fra rico her på forumet om å låne hans SDS så jeg kan gjøre en direkte sammenlikning. Må jo si at jeg er spent på hvor mye lyden løftes, og forventer jo tross alt en del for 8000 kr, som er det Audio Art forlanger for vidunderet... Vurderer å sitte litt på gjerdet og følge med på Audiogon hvis må ha følelsen melder seg,..
    Jeg hørte ikke store forskjellen den gangen jeg byttet. Husk at SDS ikke kan brukes mot 230V motor slik at du må ta med prisen på ny motor med i betraktningen også. Jeg ble ganske p***ed når jeg fikk SDS i posten fra Audioart og oppdaget at jeg også måtte kjøpe ny motor. Måtte vente ganske lenge på å få den nye motoren.

    mvh,
    OS
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    OS skrev:
    Et spørsmål til dere med VPI. På headshellet er det en fordypning hvor du kan legge et tynt metallrør for å sjekke vinkelen. En jeg kjenner fikk med dette når han kjøpte spiller fra VPI (via Sonesen). Jeg fikk det ikke. Noen som har det eller vet hva jeg mener?

    mvh,
    OS
    Ja, dette er svært greitt å ha. Men du kan sikkert finne ei tilsvarande rett metallstang.
     
    T

    tjn

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    OS skrev:
    Et spørsmål til dere med VPI. På headshellet er det en fordypning hvor du kan legge et tynt metallrør for å sjekke vinkelen. En jeg kjenner fikk med dette når han kjøpte spiller fra VPI (via Sonesen). Jeg fikk det ikke. Noen som har det eller vet hva jeg mener?

    mvh,
    OS
    Ja, dette er svært greitt å ha. Men du kan sikkert finne ei tilsvarande rett metallstang.
    Det vil jo gå helt fint, bare husk at vekta på stanga kommer i tillegg til vekta du har på p/u`en så følg prosedyren med minimal vekt på p/u. :)
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    OS skrev:
    Et spørsmål til dere med VPI. På headshellet er det en fordypning hvor du kan legge et tynt metallrør for å sjekke vinkelen. En jeg kjenner fikk med dette når han kjøpte spiller fra VPI (via Sonesen). Jeg fikk det ikke. Noen som har det eller vet hva jeg mener?

    mvh,
    OS
    Ja, dette er svært greitt å ha. Men du kan sikkert finne ei tilsvarande rett metallstang.
    Det er mulig du kan finne det men jeg aner ikke hvor jeg kan finne en så lett, rett metallstang. En heklepinne er vel det nærmeste jeg kommer men den veier jo litt.

    mvh,
    OS
     

    trondkj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    62
    OS skrev:
    Det er mulig du kan finne det men jeg aner ikke hvor jeg kan finne en så lett, rett metallstang. En heklepinne er vel det nærmeste jeg kommer men den veier jo litt.

    mvh,
    OS
    Må jeg få lov til å anbefale nærmeste modellflysjappe, utrolig hva du kan finne der ;D

    mvh
    Trond Kjetil
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn