VPI-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Så, da har jeg endelig fått 2007 ut av håret og man kan tenke fremover igjen :D

    Jeg tenker meg dette skal skje(for jeg liker det rene og enkle med Scouten min);

    1. Nye føtter

    2.Motor med flywheel

    3. Signature tonearm

    4. Superplatter


    Kanskje alle 4, kanskje ikke, kanskje en SSM likegreit - nytt år og nye muligheter!

    O.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan forklare hva flywheel er for noe? på denariesen jeg har sett på,satt det ikke noe ekstra hjul på motoren,motoern var rund,men av/på knapp,men jeg la spesiellt merke til at diametern på remhjulet var økt en del,noe som sier meg at denne motoeren går noe saktere enn den som er til scout.....hva er egentlig vitsen med å ha så mange forskjellige motorer som vpi har? men det har sikkert noe med prisen å gjøre... ;)uansett flywheel?????
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Flywheel er vel bare et tungt hjul som roterer med samme hastighet som motorakslingen. Det øker nok tregheten og dermed hastighetsstabiliteten på tallerkenen til slutt.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Fikk TNT minifeet i dag,og var jo ikke sen til å montere...flott ble det,spiller faktisk merkbart bedre,flott finish,og lokk...som løftet spillern ett hakk utseendesmessig også!!

    Eneste som er litt dumt,er jo at disse er noe høyere enn spikes,.så motoren blir 11mm lavere enn plint,dvs at å spille singelr kan jeg glemme inntil videre,til jeg har funnet noe egnet til å bygge opp under motoren,dersom det ikke finnes egene bein til motoren,for å utlikne,dette har jeg ikke sjekket opp enda,finnes sikkert ikke..Hadde jeg giddet å målt,hadde jeg oppdaget dette før,,,på en annen side,ble det hele så vakkert(spillern fikk merkbar økt vekt også),da beina faktisk er rimelig tunge i forhold til spikes original...

    Skal se om enten beina på motoren kan moddes, til riktig høyde,eller finne en tykkk nok gummibit å få kappet til,så det ser fint ut,å legge under,,,,alternativt-stanse ut 100 tykke gummiskiver å plassere under beina......rart ikke vpi har tenkt på dette da?...eller har de det og jeg bare ikke tenkte meg om ;)Uansett,disse var flotte,...og dem skal jeg beholde,tross forskjellen på høyden,det blir penere å å få motoren noe høyere.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Utifra innleggene her så er jo VPI bare fryd og gammen. Ingen som har noen negative opplevelser? Vil bare først si at jeg er en kjempefornøyd eier av SSM-signature, men noen ting har dukket opp siden den kom i hus Juli 2006.

    1. Begge "pyntebeltene" på tallerkenen røyk og ramlet av med en ukes mellomrom i sommer (sterkt krakilert/ mye sprekker)

    2. Platereimene (alle 3), holder på å gå samme veien som pyntebeltene.

    3. Kanskje den mest foruroligende feilen. Ved to anledninger det siste halvåret har motoren bare dødd mellom skifte av plater (bruker av/på selvsagt). Kommer plutselig tilbake etter å ha slått av SDS'en i noen sekunder. Skjedde senest på nyttårsaften. Føler sånt er forvarsel for et eller annet. :-\


    Når det gjelder ekstrautstyr for VPI. Vet noen om bra sjapper i NYC, som kan tenkes å ha endel på lager. Tenker da på reimer, føtter og ikke minst nye rør til platerensemaskin.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Utifra innleggene her så er jo VPI bare fryd og gammen. Ingen som har noen negative opplevelser? Vil bare først si at jeg er en kjempefornøyd eier av SSM-signature, men noen ting har dukket opp siden den kom i hus Juli 2006.

    1. Begge "pyntebeltene" på tallerkenen røyk og ramlet av med en ukes mellomrom i sommer (sterkt krakilert/ mye sprekker)
    Samme her. Noen funksjon utover pynt tror jeg ikke de har. Ingen sprekker i mine, men de røyk, som du sier. Verdt å merke seg at disse reimene ikke er de samme som brukes til drivreimer.
    2. Platereimene (alle 3), holder på å gå samme veien som pyntebeltene.
    Bruker du ikke fire reimer?
    Bare hatt problem med de korte beltene mellom motorene og svinghjul. De andre ser fin ut. La ut et bilde av dette tidligere, men fant det ikke, så en reprise her. (Fikk nye belter fra VPI etter å ha sagt fra.)



    3. Kanskje den mest foruroligende feilen. Ved to anledninger det siste halvåret har motoren bare dødd mellom skifte av plater (bruker av/på selvsagt). Kommer plutselig tilbake etter å ha slått av SDS'en i noen sekunder. Skjedde senest på nyttårsaften. Føler sånt er forvarsel for et eller annet. :-\
    Ukjent problem for meg. Har du hørt om andre med det samme problemet.
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    Dog skrev:
    Så, da har jeg endelig fått 2007 ut av håret og man kan tenke fremover igjen :D

    Jeg tenker meg dette skal skje(for jeg liker det rene og enkle med Scouten min);

    3. Signature tonearm
    Tenke seg til at jeg har en slik liggende i skuffen, og med ekstra armrør til og med! Har ikke helt bestemt meg om jeg skal sette den på Luxmanen sammmen med Mörch DP6 eller ei… Men jeg må nok prøve det det først, når jeg nå har muligheten.

    (Tjo-hei, sa jeg.)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    jo Parelius, fire belter er det. Litt trøtt i dag tidlig. ;)

    Ikke hørt om andre som har opplevd helt død motor.

    Noen med innspill på butikker i NYC??
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jaså gitt! :D

    O.
    Parelius skrev:
    Dog skrev:
    Så, da har jeg endelig fått 2007 ut av håret og man kan tenke fremover igjen :D

    Jeg tenker meg dette skal skje(for jeg liker det rene og enkle med Scouten min);

    3. Signature tonearm
    Tenke seg til at jeg har en slik liggende i skuffen, og med ekstra armrør til og med! Har ikke helt bestemt meg om jeg skal sette den på Luxmanen sammmen med Mörch DP6 eller ei… Men jeg må nok prøve det det først, når jeg nå har muligheten.

    (Tjo-hei, sa jeg.)
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Noen funksjon utover pynt tror jeg ikke de har.
    Ingen stor sak, men de sørger for fin friksjon når du fysisk setter igang tallerkenen ved spilling.

    Frank
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    I kveld har jeg den kvelden som dere sikkert har hatt alle sammen; vinylriggen høres ikke riktig ut. Satte først på Genesis - Duke som virket veldig daff. Satte deretter på en av mine favoritter: Cassandra Wilson - Traveling Miles på Blue Note. Her hører jeg skikkelig forvrengning ca. ett minutt ut i første låten. Dette er merkelig da jeg ikke har justert spilleren i det hele tatt det siste halvåret og den har hørt meget bra ut tidligere. Må vel ta en runde med justeringer i morgen.

    Angående føtter til motoren som er nevnt ovenfor. Jeg syns det er ganske utrolig at VPI ikke har kommet med en bedre patent her. Jeg har det orginale Aries motorhuset som er en svær klump i rustfritt stål med en liten motor inni mens beina er bare noen billige gummiknotter. Skal vi legge hodene i bløt å tenke ut noe som er bedre?

    mvh,
    OS
     

    Vedlegg

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Med fare for å ødelegge en så langt kranglefri tråd..... ;), hvilken betydning har det hvilke knotter som er under motoren? Motoren er ikke i direkte kontakt med resten av spilleren. Personlig tviler jeg på at mikrovibrasjoner forplanter seg gjennom drivreima, av gummilignende materiale, til resten av systemet slik at det menneskelige øret kan høre noen som helst forskjell i lyden. Personlig tror jeg også det kan være svar på spørsmålet om hvorfor VPI ikke setter bedre knotter på motoren.

    MED VENNLIG HILSEN :)

    Frank
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    364
    Torget vurderinger
    3
    F.R.A.N.K skrev:
    Med fare for å ødelegge en så langt kranglefri tråd..... ;), hvilken betydning har det hvilke knotter som er under motoren? Motoren er ikke i direkte kontakt med resten av spilleren. Personlig tviler jeg på at mikrovibrasjoner forplanter seg gjennom drivreima, av gummilignende materiale, til resten av systemet slik at det menneskelige øret kan høre noen som helst forskjell i lyden. Personlig tror jeg også det kan være svar på spørsmålet om hvorfor VPI ikke setter bedre knotter på motoren.

    MED VENNLIG HILSEN :)

    Frank
    Så lenge motordelen står på samme underlag som spilleren vil vibrasjoner fra den kunne ta en tur bortom spilleren og gjøre ugang.....
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    F.R.A.N.K skrev:
    Med fare for å ødelegge en så langt kranglefri tråd..... ;), hvilken betydning har det hvilke knotter som er under motoren? Motoren er ikke i direkte kontakt med resten av spilleren. Personlig tviler jeg på at mikrovibrasjoner forplanter seg gjennom drivreima, av gummilignende materiale, til resten av systemet slik at det menneskelige øret kan høre noen som helst forskjell i lyden. Personlig tror jeg også det kan være svar på spørsmålet om hvorfor VPI ikke setter bedre knotter på motoren.

    MED VENNLIG HILSEN :)

    Frank
    Noen kaller det krangle mens andre kaller det å diskutere! Jeg velger de siste og setter pris på slike innlegg som ditt. Jeg har selv målt vibrasjoner fra motoren via PU men det er muligens pga at hele riggen min er solid ankret med betonggulv og det hele. Jeg har også motoren på en egen "øy" av granitt som jeg senere har funnet ut ike er så gunstig. Jeg kommer tilbake når jeg har forsket litt mere.

    mvh,
    OS
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    OS skrev:
    F.R.A.N.K skrev:
    Med fare for å ødelegge en så langt kranglefri tråd..... ;), hvilken betydning har det hvilke knotter som er under motoren? Motoren er ikke i direkte kontakt med resten av spilleren. Personlig tviler jeg på at mikrovibrasjoner forplanter seg gjennom drivreima, av gummilignende materiale, til resten av systemet slik at det menneskelige øret kan høre noen som helst forskjell i lyden. Personlig tror jeg også det kan være svar på spørsmålet om hvorfor VPI ikke setter bedre knotter på motoren.

    MED VENNLIG HILSEN :)

    Frank
    Noen kaller det krangle mens andre kaller det å diskutere! Jeg velger de siste og setter pris på slike innlegg som ditt. Jeg har selv målt vibrasjoner fra motoren via PU men det er muligens pga at hele riggen min er solid ankret med betonggulv og det hele. Jeg har også motoren på en egen "øy" av granitt som jeg senere har funnet ut ike er så gunstig. Jeg kommer tilbake når jeg har forsket litt mere.

    mvh,
    OS
    Kva med motor og spelar på kvar si granittøy? Der iallfall motoren er isolert frå golvet?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    OS skrev:
    F.R.A.N.K skrev:
    Med fare for å ødelegge en så langt kranglefri tråd..... ;), hvilken betydning har det hvilke knotter som er under motoren? Motoren er ikke i direkte kontakt med resten av spilleren. Personlig tviler jeg på at mikrovibrasjoner forplanter seg gjennom drivreima, av gummilignende materiale, til resten av systemet slik at det menneskelige øret kan høre noen som helst forskjell i lyden. Personlig tror jeg også det kan være svar på spørsmålet om hvorfor VPI ikke setter bedre knotter på motoren.

    MED VENNLIG HILSEN :)

    Frank
    Noen kaller det krangle mens andre kaller det å diskutere! Jeg velger de siste og setter pris på slike innlegg som ditt. Jeg har selv målt vibrasjoner fra motoren via PU men det er muligens pga at hele riggen min er solid ankret med betonggulv og det hele. Jeg har også motoren på en egen "øy" av granitt som jeg senere har funnet ut ike er så gunstig. Jeg kommer tilbake når jeg har forsket litt mere.

    mvh,
    OS
    Kva med motor og spelar på kvar si granittøy? Der iallfall motoren er isolert frå golvet?
    Hei,

    Ja det er det jeg har gjort. Se bilde nedenfor.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Veldig interessant. Eg held på med ein SSM no, men sjølv om eg er fornøgd med den generelle lyden, er det ein del småtteri med HR-X motoren eg ikkje likar. Er i dialog med produsenten for tida...kor lang innspeingstid må ein slik motor ha, tru? Eg er godt over 200 timar no...
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile-Arve skrev:
    Veldig interessant. Eg held på med ein SSM no, men sjølv om eg er fornøgd med den generelle lyden, er det ein del småtteri med HR-X motoren eg ikkje likar. Er i dialog med produsenten for tida...kor lang innspeingstid må ein slik motor ha, tru? Eg er godt over 200 timar no...
    Hei Arve,

    Hvilke problemer er det du har med motoren?

    mvh,
    Ole
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Så har jeg endelig fått tid til å finjustere litt...og her har VTA utrolig mye å si! Etter å ha gått for lavt med viten og vilje så jobbet jeg meg sakte oppover - og nå er jeg helt klart i nærheten av noe veldig fint. Bassen går dypt og er stram og fin, mellomtone og diskant oppløst og definert - og ikke minst påvirket det lydbildet i både bredde og dybde. Stor stas.
    Man kan jo virkelig drømme om hva en super-pu kan gjøre...men jeg skal fortjene det før jeg gjør slike grep.

    Nå er nok min simple(men svært gode) DV 20 XL innspilt...det er fristende å benchmarke den mot en AT09 jeg har liggende...vi får se om jentene tillater slike aktiviteter i dag :)

    Ole
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.111
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Dog skrev:
    Nå er nok min simple(men svært gode) DV 20 XL innspilt...det er fristende å benchmarke den mot en AT09 jeg har liggende...vi får se om jentene tillater slike aktiviteter i dag :)

    Ole
    Kunne vært spennende å høre resultatet av en slik sammenligning.

    Mvh.
    Ketil
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Helt siden jeg fikk min VPI spiller har jeg hatt problemer med at når jeg setter stiften ned på plata så "glepper" den og hopper rett inn på sporet med musikk. Den vanlige "lead in" pausen på noen sekunder kommer ikke. Dette problemet har jeg med to forskjellige amrør og med forskjellige pickuper. Andre som opplever dette?

    mvh,
    OS
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette begynte hos meg,når jeg byttet til dv-20,x her,hadde ikke samme problemet med mm picupen som sto på først.....men det skjer bare av og til,prøvd å legge nåla litt langt utpå sporet?.....ser ut til at det funker her i allefall,enn om det da ikke er tilfeldig.Espen
     
    P

    Parelius

    Gjest
    OS skrev:
    Helt siden jeg fikk min VPI spiller har jeg hatt problemer med at når jeg setter stiften ned på plata så "glepper" den og hopper rett inn på sporet med musikk. Den vanlige "lead in" pausen på noen sekunder kommer ikke. Dette problemet har jeg med to forskjellige amrør og med forskjellige pickuper. Andre som opplever dette?
    Jeg har ikke hatt problem med dette.

    Jeg går ut fra at det ikke er noe spinnvilt med antiskatingskrefter ute og går, og spilleren er i nogenlunde vater.

    Det jeg ville ha sjekket opp er senkehastigheten på armløften, og avstanden mellom armløft og armrør (som jo er stillbar). Bare et lite skudd ut i luften.
     

    SvSig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    206
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    Jeg går nå og venter på noen godsaker som blant annet involverer en JWM-arm. Har funnet en instruksjonsmanual på nettet som jeg har lest gjennom mens jeg venter. Her anbefales det skjermet signalkabel. På min eksisterende platespiller er det fast kabel, så her har jeg ikke tenkt over om kabelen er skjermet eller ikke. Men hva slags kabel bruker folk til en JMW-arm? Er det noe som kan anbefales spesielt?

    Dette gjelder vel forsåvidt for alle tonearmer, så jeg burde kanskje ha lagt innlegget i kabelhjørnet, men der kan man jo få så mange slags svar.....

    Mvh
    Sveinung
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Har nå justert "antiskatingen" ved å snurre kabelen en gang rundt og da forsvandt problemet.

    OS
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noen formening om VPI Classic/Classic 2 vs VPI Prime?

    Har fått ett godt tilbud på begge..
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.149
    Noen som har erfaring med XLR-uttak på Scout/Scoutmaster og skjermet balansert kabel til riia med XLR-inngang? Jeg trenger kabelanbefaling!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn