VPI-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    He he såpass ja,jeg beit jo på limpinnen pronte...

Jeg vurderte sterkt Nottingham interspace opp mot scout...og endte på scout,er fornøyd i allefall.........noen som kjenner til aries 3 her inne?....vurderer ev oppgradering MED tiden....om et par år ellernoe...

enten blir det superscoutm...eller aries 3...sistnevnte passer lommeboka best,men noe vel så viktig,er vel lyden....det må bil en rimeig forskjell fra scout(som er så bra),.....hvordan er da de dyrere spillerne :D :D

P

Parelius

Gjest
    F.R.A.N.K skrev:
    Kan sikkert legge ut noen bilder etter hvert :).
    Det må du!

Er spilleren nettopp ankommet, og hvilken kombinasjon er det? (og PU?)

Gratulerer!

T

tjn

Gjest
    Lite tips til de som tenker på å kjøpe VPI saker, VPI setter opp prisene fra 13 August.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.729
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    rico skrev:
    Lite tips til de som tenker på å kjøpe VPI saker, VPI setter opp prisene fra 13 August.
    E ikke det j*vla typsik!! jaja, da blir nok neppe ny rigg på meg. Budsjettet var overskredet med den gamle prisen, så blir nok skrinlegging av hele opplegget nå.. jeje, sånn e live...

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Her har dere noen bilder av godsakene :).

Det er noe magisk med en uåpnet eske med hifi-stuff :D.

Vi tar dette sakte videre.....

Først kom periferiringen til syne..

..så dukket tonearm, papirer og diverse justerings- og andre dippedutter opp.

Hmmm...?

....... :).

Stemningsbilde :).

Ufullstendig men lovende...

Der har vi motoren, og under der ved siden av har vi vel....

akryltallerkenen.

Naken !??

Nå begynner det å ligne på noe :).

Der ja :).

Enda et bilde.

Og et bilde til.

Og et med periferiringen på plata.

Oversiktsbilde i dårlig lys :-\.

Og helt til slutt en hi-end fisk (den til venstre) ;D. Sjøørret på 4,5 kg, tatt på flue i Rauma for et par uker siden. Beklager, det var visst litt OT ;D.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det der er ikke deg. Du smiler aldri så bredt.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Er spilleren nettopp ankommet, og hvilken kombinasjon er det? (og PU?)
    Gratulerer!
    Takker. Som du skjønner er den rimelig fersk ja. Signatur arm. For å spare litt penger, i denne omgangen, kjøpte jeg en brukt Benz Ace her på sentralen. Den viste seg dessverre å være delvis defekt. Den tålte ikke anbefalt vekt på ca. 2 g. Ved ca 1 g flatet den ut slik at andre deler av PUen begynte å skrape nedi plata. Ved å stille vekta ekstremt lavt har jeg allikevel fått sjekket at resten virker som det skal. Selgeren av PUen viste seg å være av den særdeles vennlige sorten og betalte meg tilbake for saken med en gang (tusen takk hvis du leser dette). Har nå bestilt ny Ace (med low output). Tror den skal glede meg stort, enn så lenge, til jeg tar meg råd til noe enda mer eksklusivt.

Mvh. Frank

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Frank :) Nå er det snart på tide å få seg en lytt hos deg ;)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Viking skrev:
    Gratulerer Frank :) Nå er det snart på tide å få seg en lytt hos deg ;)
    Takker! Her er det åpent hus for venner og kjente. Uvenner og ukjente kan med andre ord holde seg unna 8). Hvis du tenker på et klubbtreff, så ønsker jeg helst å få gjort noe demping av rommet først. Men det er bare å ta seg en tur :).

Mvh. Frank

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det er lenge til 13 august, og neppe dramtiske økninger i vente uansett - så vær positiv og kjøp en ny rigg! ;)

O.
    zemtex skrev:
    rico skrev:
    E ikke det j*vla typsik!! jaja, da blir nok neppe ny rigg på meg. Budsjettet var overskredet med den gamle prisen, så blir nok skrinlegging av hele opplegget nå.. jeje, sånn e live...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    F.R.A.N.K skrev:
    BT skrev:
    Det der er ikke deg. Du smiler aldri så bredt.
    Den type smil tas kun fram ved spesielle anledninger ;).
    ;D
    Da er det ofte spesielle anledninger.
    Grattis med stilig spiller til et stilig oppset.
    Si fra når du har fått pu som virker.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takker! Mandag tenker jeg det blir andre boller (og kanskje litt brus) :).

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    hei,grattis med en flott spiller....topper vpi spillersalget i sin prisklasse?Mange som har lagt pengene sine i flotte prod.fra vpi nå,meg inkl...er mildt sagt fornøyd med min scout,skal over til mc utpå vintern,da blir det nok boller her og...har mm,i dag...mvh Espen ;D

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takker! Gratulerer selv :). Virker som om vpi selger bra for tiden ja, mye takket være prat her på sentralen tror jeg. Gleder meg som en unge til mandag. Da blir det høytid i kjelleren :).

Mvh. Frank

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har alle fått med seg at det er opprettet en vennetråd for vpi`s venner på forumet...regisrer dere der da vel....Ta en tiiiiitt...å se på den flotte spillern som er lastet opp i tråden!!

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Da er ny PU på plass, og ting later til å virke som det skal :).

Nå sliter jeg bare med finværet. Går nesten ikke an å sitte inne nå.... :'(.

Mvh. Frank

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Joda med utstyret du besitter gjør det det....har vel gardiner mot sola... ;D

er det en benz low du kjører med der?hvordan er dynamikken?? ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,vært i kontakt med en dealer i dag,ser ut som om jeg klarer å få custombygget en aries hos vpi,med masse snacks,og en av de gamle gode blytallerkene som satt på tnt....så det er mulig jeg oppgraderer utpå høsten ;D ;Dmen litt synd med den flotte scouten da...lurer på hvor lenge den ligger ute på bruktbørsen ::)hvis det blir aktuellt å selge,det er snakk om betydelige summer her.....rundt 35k for sakene,men da finnes det ikke maken,og det har jeg sansen for,arm blir trolig 10.5 eller 9 sign....ikke sikker på noe enda,men får jeg en god deal,da blir det trolig en aries på meg......hva vil det være mulig å forlange for en ny scout med pu da?komplett oppsatt,som spiller bra....nypris 17.500 i juni....galskap men....lenge leve galskapen!!

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    ixos_76 skrev:
    Joda med utstyret du besitter gjør det det....har vel gardiner mot sola... ;D

er det en benz low du kjører med der?hvordan er dynamikken?? ;D
    Det ble en Benz Ace Low ja. Det var det lommeboka tillot nå. Har bare lyttet ca. en halvtime. Dynamikken er bra den. Bryston bidrar også litt for at det ikke skal gå for sakte i svingene ;). Nyter spesielt ektheten i det jeg har hørt så langt. Gitaren til Mark Knofler får en ekstra dimensjon på vinyl. Og bassen er både stram og varm på samme tid. Deilig!

Lykke til med høstprosjektet :). Artig dette :).

Mvh. Frank

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,jeg skal over på mc,utpå høsten,skal bare slite litt på mm,en først...wså har jeg fått et tilbud å oppgradere/bygge costomspiller hos vpi,som den særingen jeg er...frister det,men kanskje jeg kommer på bedre tanker :eek: :eek:.....

Har hørt scout med benz M...denne låt bra syntes jeg(hos lyric)

Tenkte å gå for dynavector 20x-low å håper selvsagt på Nirvana,denne pu blir i såfall med over til ny spiller om det blir noe,venter ett bilde om 8 uker,på hvordan den blir seendes ut....fett,men helt høl i hue selvsagt,med så potent rigg i hus fra før!!

Aller best blir det om jeg salter ned kronene noen år å kjøper meg en HR-X ;)...

tror hr-x en til vpi,spiller ringer rundt alt av spillere,tatt i betraktning hva scouten presterer...må dette være verdens beste! ;D

P

Parelius

Gjest
    @ F.R.A.N.K

Bare lurte på om du er klar over en ting vedr. den Signaturearmen; det stod nemlig ikke noe om det i den manualen jeg fikk med.

Det er jo muligheter for å dempe denne med silikon i lagret. Vær oppmerksom på at du må fylle ganske mye opp i "koppen", og regulere hvor mye som blir "brukt" ved å skru ned/opp øvre del av lagret fra oversiden av armen (det er et hull der). Hvis den øvre del av lageret er skrudd helt opp, så vil du sannsynligvis ikke berøre silikonet som ligger i koppen, uansett hvor mye silikon du har hatt i.

Det tok litt tid før det gikk opp for meg hvordan det fungerte... Tenkte bare jeg skulle nevne det.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takk :).

Det står kun to setninger om dette i mine papirer: "The Signature version of the JMW-9 has the ability to use damping fluid around the pivot. Use this option sparingly and only if needed."

Her står det at det skal brukes sparsomt med dempevæske. Hva er sparsomt? Hvordan vet jeg forresten om jeg trenger det?

Frank

P

Parelius

Gjest
    Sparsomt ja. Omkring 2/3 dels full kopp? Som sagt, hvor mye som blir "brukt" justerer du med skruen som sitter inne i det hullet på oversiden av armen (som huser øvre del av armlagret). Det er denne øvre del som da

Om du trenger det eller ikke, er vel mest et spørsmål om å prøve med og uten, og se hva du liker best. Muligens vil den kunne fremheve bassen noe, men muligens også på bekostning av livlighet. Noen rapporterer endringer i dynamikken. Her er det bare prøving og feiling som gjelder. Har ikke prøvd dette noe særlig selv, all den tid VPI selv anbefaler å kjøre min PU og arm uten demping.

Fra Harry W.:

The center screw in the top of the armwand adjusts the damping level. Clockwise from the top and you have less, counterclockwise and you have more. Don't drop it too low as you need clearance for motion. The DRT does not need damping.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takk for hjelpen. Her skal det nok prøves ut etter hvert. Venter til innspilling av PU er over, så jeg vet hva som er hva av forandring.

Frank

P

Parelius

Gjest
    Sikkert lurt. Ville bare gjøre deg oppmerksom på noe jeg selv i det minste ikke forstod helt med det samme.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,vurderer fremtidige oppgradering,selv om det nettopp har vært en...til scout,denne er jo bra,en når det gjelder ssmastern...til 48k,er denne så bra at det ikke er grunn for å vurdere opp mot andre merker,eller er det veldig mye bra til den prisen(nevn hva)..vurderer å oppgradere enten til aries,emd tnt tallerken,eller ssmaster med tiden..vil en pu som matcher,atutomatisk kunne gå fint på de dyrere armene enn en jmw9??

Tenker å flytte over pu på ny spiller når tiden er inne. ;)

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    ixos_76 skrev:
    Hei,vurderer fremtidige oppgradering,selv om det nettopp har vært en...til scout,denne er jo bra,en når det gjelder ssmastern...til 48k,er denne så bra at det ikke er grunn for å vurdere opp mot andre merker,eller er det veldig mye bra til den prisen(nevn hva)..vurderer å oppgradere enten til aries,emd tnt tallerken,eller ssmaster med tiden..vil en pu som matcher,atutomatisk kunne gå fint på de dyrere armene enn en jmw9??

Tenker å flytte over pu på ny spiller når tiden er inne. ;)
    New custom made VPI/Dynavector 20X special cartridge with 1 millivolt output and threaded screw holes in the aluminum body is now available. Combining the speed of the low output with the richness and low noise of the high output makes the VPI/Dynavector a perfect combination. It can be factory mounted on all VPI tonearms.

Din pick up er jo standard versjonen av den noe modifiserte VPI/Dynavector 20X Special, og vil nok derfor akkurat som denne passe utmerket i ALLE VPI armene - ref sitatet fra VPI: "New custom made VPI/Dynavector 20X special cartridge with 1 millivolt output and threaded screw holes in the aluminum body is now available. Combining the speed of the low output with the richness and low noise of the high output makes the VPI/Dynavector a perfect combination. It can be factory mounted on all VPI tonearms."

Når det gjelder gode alternativer (drivverk + arm) i prisleiet NOK 40K-50K ville jeg ha sett på følgende alternativer (vurdere selv de to nevnte VPI mot de to tyske kandidatene som er nevnt):
    TW Acoustic Raven One med Ortofon AS-212S (9") eller Ortofon AS-309S (12") eller helst Phantoms nye som snart slippes (B-40?)
    Transrotor Zet-1 eller Zet-3 med SME 5009 eller Transrotor 9.1 tonearm
    Basis 2200 Signature (med en eller annen passende arm)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hva er spesiellt med vpi sin 20x......er det bare logoen,eller er det noe mer"special"

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    ixos_76 skrev:
    Hva er spesiellt med vpi sin 20x......er det bare logoen,eller er det noe mer"special"
    Litt mer enn logoen er det vel, de to viktigste forskjellene er vel oppsummert som følger:
    1) Toppen av pick-up huset er noe bredere og det er borret ut GJENGEDE SKRUEHULL for feste av pick up til headshell
    2) VPIs versjon har output på 1,0 mV som er "midt imellom" lav og høy output versjonene til Dynavector, hvor DV20XL har 0,3 mV og DV20XH har 2,8 mV

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    For det første,er det sikkert ingen som har denne i Norge på lager.

Så kunne jeg tenke meg å prøve low output,når jeg skal over til mc pu,derfor går jeg for en 0,3 output,dynavector....tipper jeg.

nå er jeg også nysgjerrig på lyria Dorian...hørt mye bra om denne,og den er jo på tilbud på ohc også.

men jeg tror jeg holder en knapp på dynavectoren,så får heller lyria komme på et senere tidspungt dersom test trangen er fro stor etter innspillingen av 20-x ;D

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert ikke noe dumt valg å gå for en Dynavector 20XL, da det er en kjent og god synergi mellom VPI spillerne og flere av DV modellene. Harry W i VPI anbefaler jo selv DV-20X pick up'ene i den prisklassen (og har laget en spesialverjon av!) og DRT XV-1S i den litt høyere prisklasse og på de dyrere VPI modellene. Harry Pearsons referanseanlegg i Sea Cliff består jo nettopp av XV-1S og VPI Super Scoutmaster, en kombinasjon som jeg mener at vinylfilosof og trådstarter Parelius også bruker og nyter til fulle.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg vært hos Fosse i dag,å hentet TorHauge mc forsterker,så litt utpå høsten nå(blir borte en del femover så drøyern litt)men da blir det inntog i mc verden.....

så spørs det hvordan det blir å sitte å se på mc forsterken med mm,i armen he he...

uansett har jeg trua på denne stepupen....Gjorde seg i racket med Copland ved sin side gjorde den også...Nok en vakker boks i hus,når den passerte nåløye til Fosse,skal den nok fungere her hos meg og ;)

Moro med noe litt ukjent.....noe spennede ved det..Så vidt meg bekjent er dette den eneste i Norge...enda,,,,,flott håndverk må jeg si,..... ;D

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Plutselig bestilte jeg en slik en...
    VPI HW-16.5 Record Vacuum Cleaner
    ..og da måtte jeg jo lese VPI tråden, men det gikk bare i platespillere

Er det noen som har erfaring med den?

Med det samme la jeg merke til at Parelius har kuttet ut anti-skating
    Er det lurt?
    Tror ikke det
    Innerveggen på vinyl rillene vil fort bli uforholdsmessig slitt
    eller har du gått over til tangentsial arm? ti tommer lang??

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Den vaskern er nok ikke dum....anger litt på at jeg ikke kjøpte denne,isteden for okki-nokkien jeg har nå....så går det jo igjen her som alle andre steder...en får ikke alt for ikkeno....hadde satset på denne,uten at jeg virkelig har sett den,er det et snev av vpi kvalitet i denne,vil den glede det stort...

Har heller ikke brukt antiscating på jmw 9 armen min,nå kjører jeg med ny pu,lydmessig klarer jeg ikke å høre forskjell i kanalene i innersporet,eller på singler...

noen som har testet antiscatingkit fra vpi,hvordan fungerer det egentlig i praksis,med snøre og disse gummiringene? er det ei fjær som strammer eller,dårlige bilder av dette på vpi`s sider.. :)

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Det skal være viktig for å oppnå riktig balanse mellom kanalene, men kan være så lite at man ikke hører nevneverdig forskjell.
    I forhold til slitasje på vinylen er det SVÆRT viktig.

Siden armen er lengre enn en tangentsial-arm, vil du få krefter som vil dytte pickupen utover. Dette som følge av friksjon mot indre rillespor. Det kalles tangent-feil.

Skal prøve å si det som en sammenligning.
    Tenk deg at du kjører bil i en sving. Om du lar hjulene peke rett forover og lar forthauskanten dytte deg inn i kurven (som en sving er), er det omvendt likt. Den kraften som skal til, fra forthauet for å tvinge bilen inn i kurven er samme kraften som anti-skating utgjør.
    Forholdet mellom hvor armen er festet og hvor stiften settes nedpå utgjør problemet, siden plater er runde spilles de av i en sirkulær bevegelse (jo lengre armer, jo værre er det).

Det blir altså vekten man har satt på pikupnåla i vertikal retning som bestemmer hvor stor friksjon det vil være mot innervegg. Anti-skating må justeres i forhold til stift-trykk mao.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Burde kanskje ha nevnt at i Bil/Vei forholdet er det bilen som beveger seg
    I Vinyl/Stift forholdet er det veien som er i bevegelse...

T

tjn

Gjest
    Her ett sitat fra VPI sin set up manual ang. antiscating....

E. ANTI-SKATING:

• A pivoted arm without an offset head would not be subject to skating force.
    However, it will also have no correction for tracking error and the resulting
    distortion is unacceptable. As soon as the arm's head is offset to lower tracing
    distortion, skating force arises. Greater offsets result in greater skating force.
    The 12” arm has a very small offset angle and therefore a very low skating
    force to deal with.

• After very careful listening tests we have determined that every tonearm we
    tried sounded better with their mechanical anti-skating disabled and the tracking
    force very slightly increased. All mechanical anti-skate devices add a negative
    sound to the music because they are made of parts that can vibrate. We solve
    the problem in a unique way:

• As mentioned earlier, the arm wire applies the anti-skating force. The degree of
    force applied can be adjusted as explained below.

• To increase or decrease the amount of anti-skating force applied, simply unplug
    the Lemo connector and twist it in the direction you want the force applied.

• For example, to increase anti-skating force give the connector a
    counterclockwise twist, unwinding the coiled wire. Likewise, to decrease the
    force, give the connector a clockwise twist. Remember, the Lemo connector
    can only be "adjusted" in increments of whole turns. If it is not, its key will not
    line up with the groove in the receptacle.

• We could go on discussing the pros and cons of how much anti-skate is correct,
    but the sonic answer is very simple. Adjust the wire as mentioned above until
    the tonearm drifts outward when set to neutral balance. When you push the
    neutral balance floating tonearm towards the center of the record, it should push
    back out towards the rim of the record. Very little force is needed to do this,
    and the wire acts like a spring to supply this force.

• If you try adjusting the anti-skate with a groove less record or a test record
    you will ruin the twist in the wire and void your warrantee

• Double check the horizontal balance, lateral balance, and tracking force and
    adjust as needed. Increase the tracking force by 1/10 of a gram above the
    cartridge manufacturers highest recommended force.

quad_lars

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5

Dette er hentet fra Audio Asylum hvor Harry Weisfield er aktiv:

Rim drive and VPI turntables

The fact that some people enjoy the sound of an idler wheel or rim drive system is very much in tune with this business and hobby. I would like the immediacy of the rim drive with the quietness of the belt drive and the solidity of very well done direct drive. It's not happening.

This is a mature business, we can make any table sound like anything we want it to sound like, it's all been done before. VPI tables have a sound that I prefer and think sound more like real music to me at an affordable price. Two of my favorite old tables are the Empire 298 and the Rekokut that when rebuilt can sound like the state of the art for very little money. Non of the old rim drives do it for me, to noisy, to complex, overly powerful motors, very poor rumble specs (read the old reviews), etc.

It took all of 90 minutes to change over a 300 RPM Scoutmaster motor for rim direct drive (the Scoutmaster has it's platter hanging over the chassis)and it's speed stability is excellent. It is also measurably more noisey than the belt version due to the noise of a tire running over a roadbed. No matter how quiet this will be when new, it will get noisier as time goes on. This will not matter to the people that love the immediacy of the sound and for them I say "do it". Anyone interested will be able to get the adapter after Labor day.

More as time goes on. HW

GeirTj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2003
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    6
    Noen korte spørsmål; lenger bak i tråden var det antydet at VPI sine armer kan stå i en Rega armbord. Jeg tenker på å kjøpe en VPI arm som arm nummer to til den spilleren jeg har under bestilling og vil gjerne spesifisere riktig armfeste/hull. Betyr dette da at VPI-armene er gjenget til armfestet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn