Vokal plassert til høyre i lydbildet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Balansekontroll endrer bare nivået. Men problemet kommer fra tidsdomenet i forhold til refleksjonene som ankommer til forskjellig tid. Dette er vi veldig følsom for og en balansekontroll eller EQ kan ikke løse dette godt. Løsningen har jeg allerede gitt.
    Jeg har prøvd ulike konfigurasjoner med demping på venstre side, uten at jeg har klart å få til noen forbedringer. Det kan vel tenkes at det er noe annet enn refleksjoner fra denne siden som spiller inn i akkurat dette tilfellet?
    Som jeg skrev tidligere så må høyre vegg også behandles.

Så man være sikker på at refleksjonene virkelig er senket tilstrekkelig fra hver høyttaler og det må man måle. Det er absorbenter som ikke demper godt nok (f.eks stoffet reflekterer for mye), de er for små, de er ikke plassert optimalt eller refleksjonene kan også komme fra annet enn sideflater (f.eks deler av sofaen eller via noe annet).
    Men klarer man å få refleksjonene langt nok ned i nivå, så er jeg overbevist om at dette løser seg.

...det har uansett ikke så mye å si, jeg kan ikke dempe venstre side i dette rommet, da det bygger for mye samme hva... tror vel bare jeg må leve med det.
    Da blir det vanskelig ja med dagens plassering.

Sist redigert:

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Jo, skjønner, det er vel en helhet som spiller inn... men jeg får det ikke inn i en liten tv-stue. Jeg prøver å slå meg til ro med dette nå, takk for alle svar!

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil ikke det løse problemet med vokaler eller har det fundament lenger ned?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil ikke det løse problemet med vokaler eller har det fundament lenger ned?
    Man må nok ned til minst 500 Hz. Med en tradisjonell absorbent og vel og merke optimalt dempemateriale, så krever god demping ned til 500 Hz tykkelse på 7,5 cm rett på vegg eller 5 cm med 2-3 cm luftrom. Produkter som Broadsorbor og BAD går lenger ned i frekvens med mindre dybde.

En slik type dempegardin er mer egnet til å minimere flutterekko og generelle støyproblemer i et rom.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Spørsmål angående måling av en plate. Hva betyr tallet 0.65 ved 125hz? Er det samme som 65%?

rockfon.PNG

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål angående måling av en plate. Hva betyr tallet 0.65 ved 125hz? Er det samme som 65%?

Vis vedlegget 489057
    Ja. 1 representerer 100%.
    Men målingen er basert på NRC som er et gjennomsnitt av taleområdet hvor deler av frekvensområdet er fjernet. I tillegg kan det være målt i rom med sann etterklangstid, noe som ikke er tilfellet i små rom. So bottom line er at målingen sier deg nesten ingenting av effekten i et lite rom til musikkbruk......

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En kombinasjon av akustisk demping og digital EQ kan vel kanskje løse problemet.
    Der finnes kraftigere digitale verktøy enn Dirac, som Audiolense og Acourate, men det kan for enkelte bli for komplekst, både på software og hardware.
    Mange vil ikke dra PC og studio gear inn i sine hifi greier.

Jeg gikk inn i galskapen med åpent sinn, og gidder ikke å besøke hifi sjapper mer.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Jo, hadde dette vært et dedikert lytterom hadde jeg nok testet ut noen slike løsninger, men oppsettet må fungere for mange kilder, og være brukervennlig også for kone og barn. Lyngdorf funker veldig greit til det, med digitale-, analoge- og hdmi-innganger.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.153
    Torget vurderinger
    2
    Har man en receiver eller prosessor som pre , så kan man justere avstand også til frontene . Og endres denne med et par cm , så kan forskyving av vokal justeres.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    27.287
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette problemet kan løses på følgende måte. Funket hos meg. Anbefales å gjøre når kjerringa i huset ikke er hjemme. Bilde kom feil vei, men det passer vel kanskje med tanke på at dette er å snu huset opp ned for å få god lyd.

B9AAA902-E1A3-4228-915B-ECE869A6FCD0.jpg

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    B9AAA902-E1A3-4228-915B-ECE869A6FCD0.jpg

Det er kanskje billigere å bruke sofaen som akustikk-tiltak, enn å kjøpe dyre ferdigprodukter, hehe :p

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hadde problemer med ubalanse en periode, men skjønte ikke hva det var. Trodde det var noe feil med preampen og tilslutt trodde jeg det var effekten. Så byttet jeg om ht-kablene og vips var det I orden.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, jeg har prøvd tilsvarende, men med akustikkplater fremfor sofa, uten effekt, så jeg tror det reflekteres fra et annet sted. Som nevnt havner det fint i senter om jeg flytter meg ca 70cm lenger frem, men da går det i retning av nærfelt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.938
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke lest innlegg. Legg et tykt teppe over TV og sjekk ut.
    Har hatt et sånt problem selv

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Det er korrekt at det kommer signifikante refleksjoner fra TV. Får fjernet dem med plater, men heller ikke det hjelper på ubalansen.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp vikinglotto så ordner det seg nok
    Ja, som antydet tidligere i tråden har jeg nok innfunnet meg med at en stor sum penger investert i en ny leilighet, med et større dedikert lytterom er den eneste løsningen.

...og like vel går jeg der og måler og måler, merkelig med det.

Classic46

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    327
    Du bør nok få tak i en test plate hvor man sender signaler i fase og ute av fase.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan bruker man disse signalene?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Signal i fase gir vanlig stereoperspektiv, signal ute av fase gir et inntrykk av at lyden kommer fra «overalt». Bare en første sjekk på at ting er koblet riktig etter større endringer. Det virker ikke som det er problemet hos deg, men du finner slike testspor (og mye annet) her: https://www.audiocheck.net
    Direkte link: https://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php
    Disse sporene er ganske nådeløse til å avsløre problemer i stereoperspektivet pga romrefleksjoner: https://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php

Sist redigert:

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Ah, sånn ja, neida, det er absolutt ikke så ille som om det hadde vært fasefeil på en av høyttalerne.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.725
    Torget vurderinger
    0
    Ah, sånn ja, neida, det er absolutt ikke så ille som om det hadde vært fasefeil på en av høyttalerne.
    Det kan være fasefeil på ett av elementene.....

Det kan være feil på ett av elementene slik at nivået er redusert med flere dB.....

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner, takk, skal teste.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo for ordens skyld konkludere denne tråden.

På mandag var jeg hos legen, som konstaterte 90% blokkering av venstre øregang. Etter en hard runde med Revaxør er ikke lenger vokal plassert til høyre i lydbildet.

Ta en enkel hørselstest på nett, eventuelt kan du tilpasse lyd etter enkel hørselstest på noen mobiltelefoner. Trenger selvsagt hodetelefoner og et stille rom for dette.
    Denne er enkel for å se om du har variasjoner mellom ørene; https://hearingtest.online/

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Merka du noe ubehag i venstre øret? Mulig mitt høyre øret er også blokkert/tett.

Sinsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ikke noe ubehag i det hele tatt, men det var tendenser til litt "dotter" i øret, særlig om morgenen. I tillegg har tinnitus på den siden økt noe (noe som ikke har bedret seg foreløpig).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn