Jeg har lyst til å imøtegå noen av utsagnene om at "Bibelen er fylt med forferdelige beretninger og Gud er hevngjerrig og ondskapsfull."
Bibelen tjener flere formål.
Den legitimerer en mosaisk kongelinje, ved å beskrive dennes historie.
Og den illustrerer hva som skjer om man ikke følger "De ti bud."
Disse budene kommuniseres tidlig, og er en konsekvens av at mennesket fikk kløkt og vidd - det er dette som er essensen i at mennesket fikk "smake på fruktene fra Kunnskapens tre."
Det blir feil å bruke Bibelens skrekkeksempler mot Bibelen og den kristne tro. Det er barnslig kritikk av kristendommen, og hele poenget med at vi fikk smake av Kunnskapens tre var at vi skulle vite å bruke denne kunnskapen, på en klok måte, og helst i henhold til de moralske reglene som De ti bud overfører.
På begge punkt - å bruke vår fornuft og å følge De ti bud - har mennesket selvsagt feilet dramatisk, i ettertid.
Autoritetstro bibellesere henger seg opp i Syndefallet, og tror Adam og Eva ble sendt ut av Edens hage fordi de ikke fulgte Guds forbud, og heller lot seg friste av djevelen, i Slangens skikkelse.
Men det som egentlig står i Bibelen, i klartekst, dersom man er i stand til å lese teksten.
"Og Herren Gud lot alle slags trær vokse opp av jorden, herlige å se på og gode å spise av, og midt i hagen livets tre og treet som gir kunnskap om godt og ondt."
"Og Herren Gud gav mannen dette påbud: «Du kan spise av alle trærne i hagen. 17 Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»"
"Da sa slangen til kvinnen: «Dere kommer slett ikke til å dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»"
"Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og herlig å se på et prektig tre, siden det kunne gi forstand."
Mange får ikke med seg at det er to trær de ikke får spise av. Gud frykter at de etter å ha spist av Kunnskapens tre også vil spise av Livets tre, og derfor forviser han dem fra Edens hage.
"Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig."
===
De fleste henger seg opp i at Adam og Eva nå kan se at de er nakne, og forstår ikke den større sammenhengen: at de er blitt som Gud, ved at de kan skille godt fra ondt, og derigjennom sette seg ut over den opprinnelige naturens orden.
Det er derfor Gud senere finner det nødvendig å overbringe noen leveregler til menneskene, så de skal kunne navigere valgmulighetene de står overfor.
===
Jeg er ikke kristen, og nektet i sin tid å konfirmere meg, men jeg har respekt for Bibelen og har lest mye i den (og i andre religiøse tekster.) Bibelen er kjernen i vår sivilisasjon, og vi gjør klokt i å forsøke å forstå den - gjerne befridd for søndagsskolepjattet.