Vis oss din BBC-dip!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Lese og lese, men ut fra målingene så synes jeg den peaken ved 2,5-3 kHz er stygg, og det burde heller vært en BBC-dip der. Diskanten ser også ut til å være litt for høy i nivå rent generelt.
    Jeg har ikke inntrykk at den peaken er sjenerende, men jeg skal teste ved å justere EQ på PC.

    Er det en peak man kunne justert ved å endre noen verdier i delefilteret?

    Delefilteret er enkelt å jobbe på i alle fall:

    1641219670247.png


    1641219683636.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Denne dippen toner vel ned der skrik og skrål, og det som skjærer i ørene og som har mest sannsynlighet for reflektere veggimellom, befinner seg. Tror det kan være fabelaktig i virkelige lytterom da det tar hensyn til området hvor øret er mest følsomt.....
    Høytalere må uansett høres i det rommet de skal spille i...
    Det er vel feil å korrigere en høyttaler for noe som skulle vært tatt hensyn til under opptak og mastering?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke inntrykk at den peaken er sjenerende, men jeg skal teste ved å justere EQ på PC.

    Er det en peak man kunne justert ved å endre noen verdier i delefilteret?

    Delefilteret er enkelt å jobbe på i alle fall:
    Den peaken er gjennomgående for både diskant og mellomtone element, så jeg vil tro den utfordringen ligger i elementplassering på kabinettet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tonekontroller er fine greier!
    De finnes det flere av på miksepulten.
    Jeg har ikke sett noe "BBC-dip" knapp på noen gamle forsterkere, muligens en loudness knapp for å boost gamle opptak med dårlig gjengiving. Det er vel et fåtall historiske bransjestandarder for frekvenskorrigering, men ingen for høyttaler eller forsterker. Den meste kjente standarden er RIAA kurven for platespillere. Dolby har hatt en serier med korreksjoner for bruk mot bånd og kassetter (historisk). Felles for alle disse er at justeringen/ korreksjonen ligger på opptaks- og avspillings-enheten. I den mer moderne verden er det en haug med standarder som brukes for å få til digital overføring og avspilling.

    Det er enkelt å få til en utilsiktet BBC-dip ved deling mellom mellomtone og diskant, men det er vel mer et dårlig håndverk. :)

    Edit: la til et par ord ", men ingen"
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da henviser jeg igjen til Siegfried Linkwitz.
    Fun fact: Ikke alle høyttalere er bokshøyttalere med «problemer» i det frekvensområdet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    La oss si vil sette en BBC dip med parametrisk EQ...
    Frekvens?
    Q-verdi?
    Nivå?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Midrange Compensation i Audyssey .. 2 kHz og ca -4 dB. Q rundt 2 tenker jeg.

    C7plcoX.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    På stueanlegget mitt, som låter temmelig laidback nå, har jeg -5 dB ved 2 kHz. Q =2 omtrent.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Låter sikkert fint på Gardiners SDG-kantater. Ikke sint.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det store spørsmålet er egentlig om det skal være 2 kHz, 3 kHz eller noe annet et sted rundt der?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette sammenfaller med det mest sensitive frekvens område i Fletcher Munson kurven som er rundt 3000Hz.
    Skal du skru opp litt høyere enn du vanligvis har tunet annlegg ditt til kan du senke hevingen på både bass og fallet på toppen, eller ta værste skarpheten med en mild dipp
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Likner ja. Tenkte først 1/3, men det er kanskje litt for mye krusninger for det.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg kom dit jeg også.
    Jeg skal ta et par nye målinger når jeg kommer hjem over helga. De kurvene jeg har nå ligner ikke grisen og rart nok så er det den HT med størst svinginger jeg liker best..
    BBC-dippen min er det mange av, veldig mange:rolleyes:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.576
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke nødvendigvis motstander av en forsiktig dip i dette området i høyttalerens iboende respons, men at den er så kraftig (eller EQes så kraftig) at det blir helt tydelig i en måling fra lytteposisjon som f.eks hos @Valentino synes jeg virker voldsomt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nåja.. jeg har -5 dB på koseanlegget i stua. Både jeg og pus liker det...

    20210618_095621_resized.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke helt hvorfor jeg vil ha det slik, men det låter riktig, dvs ikke for hot på kildematerialet jeg hører mye på: klassisk med kor. Spiller også i en ganske livlig stue.
    Prøv Brahms’ Liebesliederwaltzer (spor 1) med Gardiner på Philips/Decca. Den synes jeg fort blir litt i overkant.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke helt hvorfor jeg vil ha det slik, men det låter riktig, dvs ikke for hot på kildematerialet jeg hører mye på: klassisk med kor. Spiller også i en ganske livlig stue.
    Prøv Brahms’ Liebesliederwaltzer (spor 1) med Gardiner på Philips/Decca. Den synes jeg fort blir litt i overkant.
    Vet ikke om det er samme utgivelse siden jeg fant Brahms’ Liebesliederwaltze på Youtube, men den er en tanke hot ja. Syntes allikevel det går greit å lytte til den på moderat nivå. Hjelper med litt effektiv demping på gulvet med denne.

    Lyttet med responsen under som er gjennomsnitt av høyre og venstre. Ikke de beste høyttalerne jeg har, men duger godt disse også.
    1/12 okt. glatting.
    respons gjennomsnitt h og v sweetspot_ingen EQ.jpg


    Med bruk av dip i presensområdet, så mister man en del detaljer og blir litt kjedeligere å lytte til spesielt til en del musikk IMO. Men blir behagelig ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn