Vis oss din BBC-dip!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Evt. forklar hvordan du klarer deg uten. ;)


    Målt i lytteposisjon. Søkket sentrert ved ca 2,5 kHz er min variant av BBC-dipen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvad er formålet? At korrigere for hvor øret er mest følsomt? Det ligger jo egentlig en anelse højere i så fald.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor gjorde BBC dette, og hvorfor liker vi (mange) det så godt?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    BBC dippen har vel sin opprinnelse fra at en ved deling mot diskant, har en kollaps i spredningskontrollen, og dermed legger inne en liten dip for å kompensere for dette.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg ikke så sikker på er den egentlige årsaken til at man ønsker å avvike fra den rette linje i dette frekvensområdet.
    Siegfried Linkwitz skrev med referanser om forskjellen på mikrofoner og menneskeører her.

    Det er så vidt jeg kan skjønne ingen direkte korrelasjon mellom bokshøyttalere og dipen.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tipper BBC-dippen også er en nærmikk-kompensasjon fra analoge tider.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    hvis folk bare hadde tatt en frekvenssveip og hørt for selv, 2 til 4kz er et skarpt område og jeg tipper mange vil legge merke til at det høres høyere ut rundt der.
    alt man trenger er en online tone generator(szynalski.com) og sitte i lytteposisjon.
    ganske sikker på jeg har -6db for å få alt til å høres jevnt ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi er på 8 innlegg og bare ett målebilde….
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvorfor gjorde BBC dette, og hvorfor liker vi (mange) det så godt?
    jeg har været tilstede flere gange hvor et anlæg bliver målt og hver gange er frekvensgang stort set som på foto :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    BBC-dip'en har vel sitt utgangspunkt i høyttalere som skulle brukes til monitor i dvs studioer, - dvs for det meste nærfeltslytting....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi er på 8 innlegg og bare ett målebilde….
    Ett til
    1640790219468.png

    Quad ESL2912 (stereophile)
    Ikke helt BBC, ikke helt flatt, men kan likes. Øvre avrulling nesten som miine ører.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    BBC-dippen var en artefakt fra den tiden man ennå ikke (slutten av 1950-og begynnelsen av 1960-tallet) hadde standarder i lydproduksjon og høyttalerne ikke var «korrekte».

    Hvis kildematerialet du hører på høres bedre ut med en BBC-dip, kan det skyldes at kildematerialet i sin tid ble produsert på såkalte BBC-høyttalere.

    Hvis også moderne lydmateriale høres bedre ut når du justerer høyttalerens respons til BBC-dippen, så er vel årsaken til det ens personlige preferanser :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Linkwitz, i lenken over. Les nøye:
    Our perception of loudness is slightly different for sounds arriving frontally versus sounds arriving from random directions at our ears. The difference between equal-loudness-level contours in frontal free-fields and diffuse sound fields is documented, for example, in ISO Recommendation 454 and in E. Zwicker, H. Fastl, Psycho-acoustics, p. 205.
    Diffuse field equalization of dummy-head recordings is discussed in J. Blauert, Spatial Hearing, pp. 363, and headphone diffuse field equalization by G. Theile in JAES, Vol. 34, No. 12.
    Reference to a slight dip in the 1 to 3 kHz region for loudspeaker equalization is made in H. D. Harwood (BBC Research Department), Some factors in loudspeaker quality, Wireless World, May 1976, p.48.

    Around 3 kHz our hearing is less sensitive to diffuse fields. Recording microphones, though, are usually flat in frequency response even under diffuse field conditions. When such recordings are played back over loudspeakers, there is more energy in the 3 kHz region than we would have perceived if present at the recording venue and a degree of unnaturalness is introduced.
    This applies primarily to recordings of large orchestral pieces in concert halls where the microphones are much closer to the instruments than any listener. At most listening positions in the hall the sound field has strong diffuse components.
    I use a dip of 4 dBto equalize for this. The circuit consists of R, C and L in series, forming a frequency dependent ladder attenuator in conjunction with the 5.11k ohm source resistor. You may choose to make the notch filter selectable with a switch for different types of recordings.

    I have found through my own head-related recordings of symphonic music that the dip adds greater realism, especially to large chorus and to soprano voice and allows for higher playback levels.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Mine BBC inspirerte høyttalere:

    Harbeth C7ES3:



    Harbeth SHL5:



    Mine Snell inspirerte Devore:

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Linkwitz, i lenken over. Les nøye:
    Hvis enkelte toner stikker seg ut på opptaket, har lydprodusenten mulighet til å kompensere for dette i masteringen. En lydprodusent har et arsenal av verktøy for å bedrive EQ før materialet når forbrukeren.

    At man etter selve masteringen er nødt til å kompensere for noe, skyldes enten smak eller at produksjonen har skjedd i et rom og med høyttalere som krever samme «signatur» i reproduksjonen.

    Hele problemstillingen er mer enn 10 år gammel og det er 60 år siden visjonære folk i Norden begynte å jobbe med standardisering av lydproduksjonen for å unngå artefakter som BBC-dippen i selve kildematerialet.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Eh, vet ikke, har ikke romkorreksjon. Tydeligt hvor subben går til i forhold til hvor måling er tatt.
    1000hz 73db
    125hz. 74db
    100hz. 71db
    60hz. 80db
    50hz. 81db
    40hz. 82db
    30hz. 77db
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke BBC dipen som teller, denne derimot
    1640798571826.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @TrompeteN, kan ikke du gjøre sangopptak på ditt vis?
    Garanterer at det låter vel frampå uten korreksjon.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Denne responsen spilles på for tiden og har vel egentlig en liten BBC bump.
    Ellers en ganske tydelig avrulling av diskanten. Den sprer jo meget god, men om det spiller noen rolle for lytteposisjonen tror jeg ikke, men at det er meget hyggeligere utenfor for øyeblikket, er helt klart

    BBC bump.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Mye rart å se. Har prøvd Eq med og uten BBC dip og jeg liker ikke lyden med en slik dip.gIr vel tam gitar og for tilbaketrukket lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2

    Se kap.H
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg bruker ikke så mye dipp, sparer penger bruker vanlig Taco Salsa saus til chipsen isteden. Har egentlig aldri tenkt på BBC dippen engang.😁😅
    Men hvis det er den beste dippen for lyd, så får eg være ansvarlig å prøve den...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mye rart å se. Har prøvd Eq med og uten BBC dip og jeg liker ikke lyden med en slik dip.gIr vel tam gitar og for tilbaketrukket lyd.
    Så er den da også laget for stemmer og fioliner i diffusfelt, ikke mikrofoner omtrent trykket inn i gitarforsterkeren.
    Horses for courses.



    Den er ganske fæl den Nautilusen, spesieltnår man tenker på hvor pop den har vært i klassiske miksestudioer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Så er den da også laget for stemmer og fioliner i diffusfelt, ikke mikrofoner omtrent trykket inn i gitarforsterkeren.
    Horses for courses.



    Den er ganske fæl den Nautilusen, spesieltnår man tenker på hvor pop den har vært i klassiske miksestudioer.
    Ja jeg så det fremkom i underlaget hus Linkwitz. Pussig vurdering av produsenter å om de bevisst legger inn en feil som pass EN type musikk da, Klassisk konsert musikk er det et mindretall som lytter på

    Den BBC dippen minner mest om en dårlig delefilterdesign eller feil i overlapp mellom diskant og mellomtone/bass.
    Men den kan ta vekk litt kunstig fokus på vokal og gi litt mere kropp på stemmer . merker jeg . Dvs vokal trekkes mindre fram og rundes av.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg spiller mye klassisk, og må vel si at en BBC dip øker nytelsen. Det låter på en måte mer ekte og lydbildet får mer dybde. Det samme kan i grunn sies om det å ha en jevn avrulling oppover, samt stigning i bassen. Musikknytelsen er det viktigste, så får heller målemafiaen og puristene snu seg i grava....
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg spiller mye klassisk, og må vel si at en BBC dip øker nytelsen. Det låter på en måte mer ekte og lydbildet får mer dybde. Det samme kan i grunn sies om det å ha en jevn avrulling oppover, samt stigning i bassen. Musikknytelsen er det viktigste, så får heller målemafiaen og puristene snu seg i grava....
    Musikknytelsen er det viktigste, så får heller målemafiaen og puristene snu seg i grava....

    Det burde være sådan at musikken er det vigtige ) Men alt for mange synes jeg bruger alt for meget tid på alt muligt andet.
    Der er ikke noget bedre end at tænde sit anlæg sætte et stykke musik på og bare nyde det. Ikke noget med at tænke på at ændre dit og dat eller ,,,,,, Hvordan mon det måler
    Jeg respektere alle andres måder at nyde deres anlæg da vi jo er så forskellige.
    Men synes tit der går alt for meget teknik i det :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN, kan ikke du gjøre sangopptak på ditt vis?
    Garanterer at det låter vel frampå uten korreksjon.
    Det kan komme i løpet av 2022. Det avhenger litt av mikrofontype og om det er nærfelt eller fjernfelt. Et brassinstrument vil for eksempel vil også kreve BBC-dip hvis mikrofonen er satt opp uten tanke på 1-4Khz :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dere målekyndige, hva kan dere lese ut fra kurvene for høyttalerne mine? Dette er for stativversjonen (16 liter), mens jeg har den gulvstående (24 liter), med bassport tunet til 40 Hz. Delefilteret er identitisk.

    1641216529957.png



    (Dette er målingene til Troels Gravesen.)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg så det fremkom i underlaget hus Linkwitz. Pussig vurdering av produsenter å om de bevisst legger inn en feil som pass EN type musikk da, Klassisk konsert musikk er det et mindretall som lytter på

    Den BBC dippen minner mest om en dårlig delefilterdesign eller feil i overlapp mellom diskant og mellomtone/bass.
    Men den kan ta vekk litt kunstig fokus på vokal og gi litt mere kropp på stemmer . merker jeg . Dvs vokal trekkes mindre fram og rundes av.

    Denne dippen toner vel ned der skrik og skrål, og det som skjærer i ørene og som har mest sannsynlighet for reflektere veggimellom, befinner seg. Tror det kan være fabelaktig i virkelige lytterom da det tar hensyn til området hvor øret er mest følsomt.....
    Høytalere må uansett høres i det rommet de skal spille i...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dere målekyndige, hva kan dere lese ut fra kurvene for høyttalerne mine? Dette er for stativversjonen (16 liter), mens jeg har den gulvstående (24 liter), med bassport tunet til 40 Hz. Delefilteret er identitisk.

    Vis vedlegget 777647


    (Dette er målingene til Troels Gravesen.)
    Lese og lese, men ut fra målingene så synes jeg den peaken ved 2,5-3 kHz er stygg, og det burde heller vært en BBC-dip der. Diskanten ser også ut til å være litt for høy i nivå rent generelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn