VIRUS på HFS?

Status
Stengt for ytterligere svar.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hei
idet siste har vi sett eksempel på flere tråder, der trådstarter drar i gang temaer,kun med en tanke for øye; skape splid, provosere og kverulere...er vi tjent med dette?
hvordan kan disse trådene ha livets rett, når jeg med flere,fikk stengt flere saklige tråder ila noen få minutter
eg berre spyr
mvh
Leif

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som om jeg skulle sagt det selv, Leif. Et gjenstridig virus, spør du meg. For det kan jo ikke være et uttrykk for en ønsket utvikling fra Store Høvdings side, kan det vel?

F

fjellvåk

Gjest
Regner med at du sikter til psykolog og bortkastede DIY tråder. Tror det beste de som ikke synes særlig om slikt kan gjøre er å la være å skrive at vi skal la være å skrive i disse trådene, eller la være å skrive noe som helst der, da dauer de av seg selv og da kan vedkommende sitte der og ikke bli behandlet mens han ikke bygger noe selv. Men er enig; de er ikke akkurat med og bidrar til å høyne kvaliteten på forumet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Dersom det er Store Far's ønske å bli kvitt de seriøse, oppegående medlemene som virkelig føler for hobbyen, og som atpåtil bidrar, så er det bare å la kverulantene holde på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Og da mener jeg de EKTE kverulantene, ikke dere andre som liker å "pisse litt på maurtua" for å skape engasjement. DET er noe ganske annet!

C

Cyber

Gjest
Er trist at det har blitt slik. Mye besserwissere som selv ikke har erfaring med det de driver med og antar at folk som har drevet med hifi i 20 år ikke aner hva gjør. Det handler om å være saklige, høflige og respektere andre - som ellers i livet.

F

fjellvåk

Gjest
Synes forresten at denne tråden burde vært flyttet til Kommentar og hjelp til forumet, mener bestemt at dette ikke er OT.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
burde vært en bruker-definerbar "antivirus"-knapp her på HFS, der man kunne forhåndsdefinere og filtrere bort tråder startet av visse medlemmer
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
cybervision_ skrev:
Er trist at det har blitt slik. Mye besserwissere som selv ikke har erfaring med det de driver med og antar at folk som har drevet med hifi i 20 år ikke aner hva gjør. Det handler om å være saklige, høflige og respektere andre - som ellers i livet.
Trist, ja. Handler om grunnleggende kompetanse som menneske. De fleste er noenlunde godt skodd etter oppvekst og endt skolegang, men desverre er det noen som aldri tilegner seg dette. Ei heller sosiale antenner. Ulempen ved dagens åpne samfunn (Twitter, Blogs, fora av ulike slag) er at andre får det midt i fleisen på en hyppigere og mer åpenbar måte enn tidligere, med de implikasjoner det medfører. Kunsten er å ikke irritere seg (for mye, da..).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ja det var bedre før ;D
da ble de påført tvangstrøye, låst inne og nøkkelen kastet
i dag får de internett-tilgang og laptop
mvh
"en av gutta på balkongen"

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.331
Sted
Nøtterøy
Har skrevet det før. Hva med fullt navn istedet for alias slik vi har nå? Tror de største virusskaperne ville forsvunnet ganske raskt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
enig!
skjønner ikke hvorfor ikke dette er et opplagt case for Høvdingen?
hva oppnås med anonyme bidrag?
om ikke folk kan stå frem med sysnspunkter i full åpenhet, er vi bedre foruten
mvh
Leif

J

J.J

Gjest
Etter hva jeg forstår på den nye HFS 3 så vil vi få vår "egen side" . Der vi har mer mulighet til å fortelle om oss selv (koriger meg om jeg har feil).
Der bør det stå fullt navn.
Om en signerer et innlegg med nick er helt greit.
Det vil og være lettere den dagen det er kjøp og salg på gang.

Ellers så må eg si meg enig - dette viruset må behandles som en gjør ellers, setter opp et virusprogram.

Jeg har "verktøy" for det..... :mad: 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
8) 8) 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det eneste som provoserer meg med senere tids bambusinnlegg, er mengden tomme ord og bokstaver rablet ned med flakkende blikk. Dessverre synd at det tar så mye av energien fra andre deler av forumet.

selv anbefaler jeg *ignore*-briller på

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Enten er det jeg som har startet alle de omtalte innleggene, eller så har jeg trøbbel med å lese. For jeg skjønner i min enfoldighet ikke hva det siktes til, jeg! :)
Nu vel. Av-knappen vet jeg hvor sitter. Finner jeg en dårlig bok, så lukker jeg den. Dessuten; står det se&hør på utsiden av et blad, så åpner jeg det ikke, en gang! :)

Honkey

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Honkey-Chateau skrev:
Enten er det jeg som har startet alle de omtalte innleggene, eller så har jeg trøbbel med å lese. For jeg skjønner i min enfoldighet ikke hva det siktes til, jeg! :)
Honkey
Kanskje du er for låst til OT avdelingen?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
start en DIY tråd så får du noe vettig å drive med ;D
mvh
Leif

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.765
Torget vurderinger
35
Det er noe som heter "It takes two to tango", og som Honkey skriver, så er det jo bare å overse det man ikke liker.

Selv synes jeg ikke mye om DIY-angrepet hans, mens tråden om sammenhengen med perfeksjonisme og galskap var en kuriøs vinkling som jeg ikke ser det kan være noe galt med.

Roy

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
forskjellen mellom unormalt og normalt, er vel bare at når nok folk begynner med det unormale, så blir det normalen(normen)
verre enn det er det vel ikke?
mvh
Leif

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Plutselig forstår jeg hvorfor jeg må ha hjemmekontor med dårlig mage i dag. Jeg har nok pådratt meg et magevirus av å oppholde meg for mye på OT. :(

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Ikke for å krangle,
men jeg mener tittelen på denne tråden er feil.

Det er ikke VIRUS, men TROLL vi snakker om her.

-----------

From Wikipedia, the free encyclopedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet
In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking other users into a desired emotional response or of otherwise disrupting normal on-topic discussion

Svein

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Svein_B skrev:
Ikke for å krangle,
men jeg mener tittelen på denne tråden er feil.

Det er ikke VIRUS, men TROLL vi snakker om her.
Jeg kan love deg at det ikke er et troll som er i min mage, for isåfall må jeg være gravid. Tror ikke slik er mulig med utovertiss, ble jeg beroliget av et annen medlem av sentralen for en tid tilbake. Kanskje det både er virus og troll her inne? Skummelt... :-\

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Merkelig, i mitt vokabular er virus og troll tilnærmet det samme som løk.
Å være eller bli ansett som en løk er slettes ingen trøndersk hedersbetegnelse hvis noen i ren villfarelse skulle tro det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Merkelig, i mitt vokabular er virus og troll tilnærmet det samme som løk.
Å være eller bli ansett som en løk er slettes ingen trøndersk hedersbetegnelse hvis noen i ren villfarelse skulle tro det.
Men løk er jo rensende, og burde ha motsatt effekt på magen min? Det er forøvrig ikke noe særlig flatterende på vestlandet heller.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Skrivelyst må kanaliserast konstruktivt. Det bør ikkje vere noko stort problem. Dei som har vore på sentralen nokre år, har nok opparbeidd det nødvendige magemål til å tåle litt småtteri.
Jeg tror nok det er noe fra den fysiske verden som har hovedansvaret for magen min i dag. Men Imodium fikset biffen i en enkel 2+1 kur.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
virker som om vi skal bli kvitt dette VIRUSET, må hele HFS reformateres og installeres på nytt 8)
mvh
Leif

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.151
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har hatt virus på avforum også... som andre dume ting så kommer og går er dette også. Noen ganger (gjelder ikke kropp og pc) er det beste en kan gjøre er å overse viruset.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det vil nok alltid forekomme noen former for "virus", og jeg tror at HFS3 vil gjøre sidene mer interessante. Vi får mulighet til større filtrering, lettere oppdeling, egne profil-sider og vennemerke-sider, mye bedre bilde-sider, blogsider og kort og greit bedre verktøy for alle deler av sidene.

Det vil også være langt bedre moderator-verktøy, og vi kan på de nye sidene definere mulighetene til hvert enkelt medlem. Vi kan f.eks. nekte et spesifikt medlem adgang til en spesifikk kategori, eller ta bort muligheten til å skrive uten godkjennelse. Vi kan forlange at et spesifikt medlem må godta regler for alle eller en gitt del av forumet, og mange andre muligheter som gjør det enklere å kontrollere de som ikke vil oppføre seg etter vanlige normer. I dag har vi kun mulighet til å kjefte, ta bort innlegg eller utestenge, og det er veldig ofte det kunne være greit med flere alternativer.

Det er helt klart i moderatorenes interesse at HFS skal være et interessant sted, og jeg for min del er helt enig at det har vært en periode nå med mye vissvass, men jeg tror nye verktøy vil skape større interesse, samt bedre mulighet til å opprettholde fred og ro.

Mvh
Høvdingen

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Jeg har diskutert på diverse forum siden begynnelsen av 90 tallet, og tro meg, du vil aldri kunne klare å få bort folk som troller. Det er kjempelett å skifte IP og nick, så ban blir kun veldig kortvarig. Det eneste som hjelper er nok moderatorer og konsekvente moderatorer.

Det ble nevnt å signere med fullt navn etc, men det er ikke noen god ide. Det finnes mange ustabile personer i verden, og bli ringt opp kl 3 om natta pga en diskusjon om en kabel er ikke noe jeg gidder.

Når det gjelder trådstarter post så synes jeg han kaster sten i glasshus, for makan til å gå etter spiller og ikke etter ball skal man lete lenge etter. Hva med å unngå å lese OT forum om du ikke klarer å begrense raseriet ditt?

MVH

Hans Flågøy

U

Utgatt11378

Gjest
Kunne det være en tanke og opprette et "betalingsfora" der dere/jeg får være i fred for folk som har andre meninger enn det vi har. 8)

At tråder debateres av "ikkevitere", slik at vi som vet alt må "motdebattere" ser jeg på som en uting.

Husker selv for 30+år siden da jeg begynnte med "lyd", hvor lite viktig det var og bli irettesatt for mine meninger av "lydfolk" som hadde drevet med dette i laaange tider, både proffesjonelt og på hobbybasis. :eek:
+++
Med dette mener jeg at mye av min erfaring er basert på påstander jeg selv har kommet med i min uvitenhet, for så å bli filleristet av "erfaringsfolk" som forteller hvor skapet skal stå og hvorfor.

Skittkasting kan vi holde oss borte fra, men andre meninger, og ja også fra folk som tror de vet bedre enn "oss" synes jeg skaper debatter og tanker rundt temaer vi diskuterer, (og noen ganger kommer det en "snottas" på fjorten med besynderlig mye erfaring og gode tanker på tvers av eliten) som bidrar til økt tanke og kunnskapsvirksomhet! ;D

Vh
(viruset) S :eek:
S. Lilleaas

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.777
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg deler irritasjonen til trådstarter, og mange andre, om enn kanskje ikke like sterkt. Det trenger jeg ikke utdype.
Men jeg reflekterer ofte over hvorfor folk (vi) i det hele tatt bruker så mye tid på forum som dette, og HFS spesielt.

De fleste gjør det fordi de liker å prate om hobbyen sin, og det er ganske normalt. Ofte har man ikke muligheten til å uteske seg så mye om denslags i dagliglivet, og et forum er en velommen ventil.
Noen har intenst behov for å prate mye og gjør det uten mål og mening, gjerne med masse ubetenksomt sludder. (Eksempel gir seg selv)
Andre veier sine ord nøye, og skriver reflekterte og interessante innlegg til glede og opplysning for mange.
En gruppe er de som bruker HFS til å prate med vennene sine, og da kan det gjerne bli lange tråder med småsnakk og uvesentligheter som er dønn kjedelige for alle andre.
Noen skriver så godt og morsomt at det underholdning for oss andre uansett hva de skriver om. Typisk for disse siste er at innleggene er korte og preget av godt humør og sosiale antenner. (favorittgruppe, eksempel trenger ikke nevnes)

Akkurat sånn er det med folk i det virkelige liv også, der noen har intenst behov for å prate og plaprer så mye tull at andre til slutt ikke orker å være i nærheten. Andre igjen er så intelligente, velformulerte og morsomme at andre rett og slett føler seg utilpass og mindreverdige. Sosiale og geografiske skillelinjer kan ofte sees gjennom dette, det kan være interessant å registrere, men det bør ikke debatteres og kommenteres for mye.

I tilfeller der den dominerende tonen trekker mot noe man misliker syns jeg det beste er å ikke svar på innlegg. Er det riktig ille bør man kontakte moderator eller sende PM til vedkommende i stedet for å svare på innlegg. Innlegg som besvares av provoserte forumister tiltrekker stor oppmerksomhet, og er vel det motsatte av det man ønsker når det er noe man misliker.

Alstå: hold en god tone og godt humør, og overse resten. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Tror også at det beste grepet mot disse «virusene» er å ignorere de.
Da vil nok problemet forhåpentligvis død mere ut, men å bli helt kvitt Trollene tror jeg ikke lar seg gjøre.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
I motsetning til flere, som på mange måter hetser enkeltmennesker, så har andre ikke for vane å hetse og henge ut samt forsøke å trekke ned enkeltmennesker.

Man kan da spørre seg hvem som er virus og hvem som ikke er det, hvis eneste motiv er at dem ikke liker innleggene og innholdet til dem de hetser og henger ut.

Tåler du ikke at andre har tanker om hifi, som i større eller mindre grad ALLE kan ha. Alt jeg gjør er å sette de tankene på spissen og se det hele fra et annet ståsted, gir det motiv for en regelrett mobbekampanje?

Hva er du redd? Jeg bare spør...

Jeg for min del gidder ikke å lese det som ikke interesserer meg, og leser jeg noe som ikke engasjerer meg så gidder jeg i alle fall ikke å kommentere det - langt mindre har jeg et behov for å bedrive en uthengingskampanje mot vedkommende.

Denne tråden sier mer om deg selv enn om andre, viser at du er en av dem som liker å henge ut andre.

I mine øyne er et forum bedre jo flere meninger og tanker det inneholder, både for og imot enhvert tema - men du vil kanskje ha et ukritisk koseforum der alle stort sett er enige og meningsyttringer som ikke passer innenfor visse rammer du selv har satt, dem er ille da dem kan provosere frem en debatt.

Beklager å si det, men er du en så sårbar sjel at mine innlegg nær tar knekken på din hifi-interesse og du er i ferd med å gi opp fordi slike som meg skriver her - ja da burde du kanskje rett og slett la være å lese mine innlegg og heller fokusere på de innleggene som styrker dine synspunkter i stedet.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Jan-Helge skrev:
I mine øyne er et forum bedre jo flere meninger og tanker det inneholder, både for og imot enhvert tema - men du vil kanskje ha et ukritisk koseforum der alle stort sett er enige og meningsyttringer som ikke passer innenfor visse rammer du selv har satt, dem er ille da dem kan provosere frem en debatt.
Det går helt fint an å skape debat, uten tråder der krangel er målet.

Mvh

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn