Jeg deler irritasjonen til trådstarter, og mange andre, om enn kanskje ikke like sterkt. Det trenger jeg ikke utdype.
Men jeg reflekterer ofte over hvorfor folk (vi) i det hele tatt bruker så mye tid på forum som dette, og HFS spesielt.
De fleste gjør det fordi de liker å prate om hobbyen sin, og det er ganske normalt. Ofte har man ikke muligheten til å uteske seg så mye om denslags i dagliglivet, og et forum er en velommen ventil.
Noen har intenst behov for å prate mye og gjør det uten mål og mening, gjerne med masse ubetenksomt sludder. (Eksempel gir seg selv)
Andre veier sine ord nøye, og skriver reflekterte og interessante innlegg til glede og opplysning for mange.
En gruppe er de som bruker HFS til å prate med vennene sine, og da kan det gjerne bli lange tråder med småsnakk og uvesentligheter som er dønn kjedelige for alle andre.
Noen skriver så godt og morsomt at det underholdning for oss andre uansett hva de skriver om. Typisk for disse siste er at innleggene er korte og preget av godt humør og sosiale antenner. (favorittgruppe, eksempel trenger ikke nevnes)
Akkurat sånn er det med folk i det virkelige liv også, der noen har intenst behov for å prate og plaprer så mye tull at andre til slutt ikke orker å være i nærheten. Andre igjen er så intelligente, velformulerte og morsomme at andre rett og slett føler seg utilpass og mindreverdige. Sosiale og geografiske skillelinjer kan ofte sees gjennom dette, det kan være interessant å registrere, men det bør ikke debatteres og kommenteres for mye.
I tilfeller der den dominerende tonen trekker mot noe man misliker syns jeg det beste er å ikke svar på innlegg. Er det riktig ille bør man kontakte moderator eller sende PM til vedkommende i stedet for å svare på innlegg. Innlegg som besvares av provoserte forumister tiltrekker stor oppmerksomhet, og er vel det motsatte av det man ønsker når det er noe man misliker.
Alstå: hold en god tone og godt humør, og overse resten.