Vinyllyd vs Spotify

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har selv en platespiller rigg til ca 15000 kr totalt og en dac til omtrent samme pris.. Foretrekker LP over streaming. Må vere et el annet som ikke er riktig i trådstarters oppsett.

Bare en tanke. Når du bruker riaa i forsterker, du har passet på å "aktivere" riaa trinnet?
Er det riaa i platespiller? Har du testa den?
Litt OT her Retep, men har vært litt usikker på begrepet platespiller rigg. Mener man/du spiller +riaa eller bare spiller?

Mvh Vipa
Jeg mener hele rekka lyden er innom før forsterker. Spiller med arm og pu og riaa. Blir ikke mye lyd uten riaa'n.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.849
Antall liker
50.887
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har selv en platespiller rigg til ca 15000 kr totalt og en dac til omtrent samme pris.. Foretrekker LP over streaming. Må vere et el annet som ikke er riktig i trådstarters oppsett.

Bare en tanke. Når du bruker riaa i forsterker, du har passet på å "aktivere" riaa trinnet?
Er det riaa i platespiller? Har du testa den?
Litt OT her Retep, men har vært litt usikker på begrepet platespiller rigg. Mener man/du spiller +riaa eller bare spiller?

Mvh Vipa
Jeg mener hele rekka lyden er innom før forsterker. Spiller med arm og pu og riaa. Blir ikke mye lyd uten riaa'n.
Du kan mene hva du vil,Spiller Arm PU er rigg,noen har amp med innebygd riaa ;)

O
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har tre vinylrigg, men kun en riaa. En av riggene skal bort, men ikke riaaen.
Makes sense.;)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har selv en platespiller rigg til ca 15000 kr totalt og en dac til omtrent samme pris.. Foretrekker LP over streaming. Må vere et el annet som ikke er riktig i trådstarters oppsett.

Bare en tanke. Når du bruker riaa i forsterker, du har passet på å "aktivere" riaa trinnet?
Er det riaa i platespiller? Har du testa den?
Litt OT her Retep, men har vært litt usikker på begrepet platespiller rigg. Mener man/du spiller +riaa eller bare spiller?

Mvh Vipa
Jeg mener hele rekka lyden er innom før forsterker. Spiller med arm og pu og riaa. Blir ikke mye lyd uten riaa'n.
Du kan mene hva du vil,Spiller Arm PU er rigg,noen har amp med innebygd riaa ;)

O
Jepp, mener det jeg vil. Er riktig det. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Var det ikke Allan Shaw (harbeth) som lurte på hvorfor man skal tilføre støy med vinyl når man idag kan streame!
Hvorfor skal man i det hele tatt gidde å høre på musikk når man kan ta en pille isteden?
Hmm har du røyka noe rart ? Var det ikke spotify vs vinyl og ser da ut til at det er lov med delte meninger.
Selv mannen bak en av verdens mest populære høyttaler produsenter avspiller selv ikke vinyl og det må han da få lov til!
Skal jeg personlig lyve å si at jeg liker vinyl bedre selv om jeg ikke gjør det ?
Ok, en eller annen høyttalerkonstruktør vil heller streame enn å spille vinyl. Hva så?
Jeg er min egen høyttalerkonstruktør, og vil også streame fremfor å spille vinyl. Hva så?
...fordi jeg er lat. :p

(hadde en Thorens TD...ett eller annet, i gamle dager)
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
595
Antall liker
733
Torget vurderinger
4
Hei!

Mange gode råd her. Slutter meg til Gunnar Bs råd. Det ække så vrient å justere pu selv. Det er noen gode videosnutter på Yuotube verdt å se.

Du skriver at spilleren står på en lakkhylle. Er det en LACK-hylle fra Ikea? Er det det så er den som en gitarkasse. Du har en platespiller som jeg oppfatter som svært lite avdempet. Juster pu så godt du kan. Det neste du gjør er å flytte den vekk fra Ikeas resonanskasse. Den er bygget av finer og med papp og luft i mellom....

Lykke til!

Mvh Olav E
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Usikker hvor lett det er å justere azimuth og VTA på Pro-Ject essential.. noen som har erfaringer med at dette må gjøres for å unngå forvrengt lyd?
1) Det er langt ifra sikkert at nåletrykket stemmer. Jeg synes at det er et logisk sted å begynne. Hvis du ikke har tilgang til en pickupvekt, forsøk å øke nåletrykket med et par tiendedels gram på skalaen.

2) Hvis dette ikke hjelper, hør på de som skriver at vreng er et kjent problem på Ortofonen din. Ta den tilbake til butikken. La personalet koble opp PUen på en platespiller der, og hør om den vrenger der også.

3) Hvor i landet bor du? Nesten uansett hvor det er, vil du kunne få kontakt med en HFSer som kan hjelpe deg videre, enten ved å hjelpe deg med innstilling av PU, lån av pickupvekt og protraktor eller i all fall med å kople opp platespilleren din på et annet anlegg for å høre om problemet vedvarer.

Mvh
1) Det er langt fra sikkert at stifttrykket stemmer. Jeg har bestilt en digital avleser for å teste.

2) Ortofon pick upen er kjøpt på Platekompaniet og er brukt er par måneder allerede. Kan høre om problemet vedvarer på deres spiller.

3) Jeg bor i Trondheim og bruker som regel Soundgarden. De har hjulpet meg å sette opp spilleren men jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet. Han som jobba der var nok ikke så glad i pick upen jeg hadde skaffa til spilleren heller. Forståelig nok etter all den negative responsen på Ortofon pickuppene her inne hehe.
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Har selv en platespiller rigg til ca 15000 kr totalt og en dac til omtrent samme pris.. Foretrekker LP over streaming. Må vere et el annet som ikke er riktig i trådstarters oppsett.

Bare en tanke. Når du bruker riaa i forsterker, du har passet på å "aktivere" riaa trinnet?
Er det riaa i platespiller? Har du testa den?
Jeg har en Project til ca 4000. Høyttalere til 6000 og en forsterker til 8000. Pick upen kosta vel rundt 1000. Forforsterkeren jeg kjøpte tillegg var en billig project basic som ikke har tilført noe mer kvalitet i lyden. Forsterkeren er en Rotel RA12 som jeg fikk med høyttalerne. Er vel ikke noe spesielt man må aktivere i Rotelen for å få den til å funke. Ingen erfaringer med slik forsterker?
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Dere forstår nok at jeg har kjøpt mye stæsh for å få spilt platene mine men jeg har ikke hatt noe særlig peiling egentlig. Jeg tenker at jeg bør bytte ut komponenter men vil ta en ting av gangen og ta det som gjør størst forskjell først. Justeringen av platespilleren er nok første tiltak og tror jeg kommer til å vente litt med møbleringen av lydrommet ei stund.

En liste over hva jeg kan oppgradere hadde vært greit.

Project Essential —>
Klipsch 160m —>
Rotel RA12 —>
Pickup —>
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hmm har du røyka noe rart ? Var det ikke spotify vs vinyl og ser da ut til at det er lov med delte meninger.
Selv mannen bak en av verdens mest populære høyttaler produsenter avspiller selv ikke vinyl og det må han da få lov til!
Skal jeg personlig lyve å si at jeg liker vinyl bedre selv om jeg ikke gjør det ?
Ok, en eller annen høyttalerkonstruktør vil heller streame enn å spille vinyl. Hva så?
Jeg er min egen høyttalerkonstruktør, og vil også streame fremfor å spille vinyl. Hva så?
...fordi jeg er lat. :p

(hadde en Thorens TD...ett eller annet, i gamle dager)
Ja, ok. Fortsatt ikke så veldig relevant for andre enn deg selv at du heller streamer enn å spille vinyl. :)
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Det var ikke meninga å sette opp spotify mot vinyl for å vite hva som var det «beste» alternativet. Jeg ser nå at det kunne feiltolkes. Men det spørsmålet blir opp til hver enkelt. Jeg har bare mer interesse for å samle på plater og ville bare vite hvordan jeg får bedre kvalitet på lyden fra platespilleren min. Og jeg brukte Spotify som referanse for hva jeg mener er minstekravet for kvaliteten på lyd. Kommer alltid til å bruke Spotify for å finne ny musikk og for å høre på musikk på veien til jobb.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Usikker hvor lett det er å justere azimuth og VTA på Pro-Ject essential.. noen som har erfaringer med at dette må gjøres for å unngå forvrengt lyd?
1) Det er langt ifra sikkert at nåletrykket stemmer. Jeg synes at det er et logisk sted å begynne. Hvis du ikke har tilgang til en pickupvekt, forsøk å øke nåletrykket med et par tiendedels gram på skalaen.

2) Hvis dette ikke hjelper, hør på de som skriver at vreng er et kjent problem på Ortofonen din. Ta den tilbake til butikken. La personalet koble opp PUen på en platespiller der, og hør om den vrenger der også.

3) Hvor i landet bor du? Nesten uansett hvor det er, vil du kunne få kontakt med en HFSer som kan hjelpe deg videre, enten ved å hjelpe deg med innstilling av PU, lån av pickupvekt og protraktor eller i all fall med å kople opp platespilleren din på et annet anlegg for å høre om problemet vedvarer.

Mvh
1) Det er langt fra sikkert at stifttrykket stemmer. Jeg har bestilt en digital avleser for å teste.

2) Ortofon pick upen er kjøpt på Platekompaniet og er brukt er par måneder allerede. Kan høre om problemet vedvarer på deres spiller.

3) Jeg bor i Trondheim og bruker som regel Soundgarden. De har hjulpet meg å sette opp spilleren men jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet. Han som jobba der var nok ikke så glad i pick upen jeg hadde skaffa til spilleren heller. Forståelig nok etter all den negative responsen på Ortofon pickuppene her inne hehe.
Jeg har brukt 2M red i ca 3 år uten noen av problemene du beskriver. Jeg tror at denne pu skal funke som fjell hvis den er i orden og alt det andre rundt er i orden.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Det var ikke meninga å sette opp spotify mot vinyl for å vite hva som var det «beste» alternativet. Jeg ser nå at det kunne feiltolkes. Men det spørsmålet blir opp til hver enkelt. Jeg har bare mer interesse for å samle på plater og ville bare vite hvordan jeg får bedre kvalitet på lyden fra platespilleren min. Og jeg brukte Spotify som referanse for hva jeg mener er minstekravet for kvaliteten på lyd. Kommer alltid til å bruke Spotify for å finne ny musikk og for å høre på musikk på veien til jobb.
Liker den innstillingen, oeyvindh. :)

Det er mye du kan gjøre, vinyl er antakelig den mest spennende delen av vår hobby. Min subjektive oppfatning av dette, er at den sikreste "snarveien" er via en solid, direktedrevet, japansk platespiller fra det glade 70-tall. Det ligger rett som det er fantastiske platespilere på Finn for priser mellom 2000 - 5000 kr., og plusser du på en ny p.u. i området under 2000,-, har du et aldeles strålende utgangspunkt for god lyd fra vinylplater. Jeg har selv spilt slike side om side med komplette, moderne platespillere i 30 000,- kroners klassen, uten at de direktedrevne vintage-platespillerne har gjort seg bort i det hele tatt.

Så kommer du til dette med RIAA, da. Det er neste steg, og omlag like viktig som selve spilleren. Parks Audio leverer en meget spennende løsning, kalt Puffin. Ellers har du f.eks Muffsy eller Ifi, som heller ikke er veldig dyre, men fortsatt leverer svært god lyd.

Mvh
Håkon Rognlien
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.631
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hei!

Mange gode råd her. Slutter meg til Gunnar Bs råd. Det ække så vrient å justere pu selv. Det er noen gode videosnutter på Yuotube verdt å se.

Du skriver at spilleren står på en lakkhylle. Er det en LACK-hylle fra Ikea? Er det det så er den som en gitarkasse. Du har en platespiller som jeg oppfatter som svært lite avdempet. Juster pu så godt du kan. Det neste du gjør er å flytte den vekk fra Ikeas resonanskasse. Den er bygget av finer og med papp og luft i mellom....

Lykke til!

Mvh Olav E
Der tror jeg du tar feil Olav E.
Ikea LACK bordplate er etter min mening noe av det bedre du kan sette en platespiller på.
Forutsatt at den ikke er så tung at den perforerer bordplata.;)

Som du sier er det bare luft og papp i en slags Honey-comb konstruksjon.
Veier nesten ikke noe, og det er lite vibrasjoner og resonanser i materialet.
Hadde den vært laget for et audiofirma med formålet underlag for platespiller hadde den ikke kostet 99 kr.

Den ikke helt ukjente platespillerprodusenten LINN, brukte ofte Lack som underlag for sine LP12 spillere.


Jeg har tidligere brukt Lack under platespiller med god erfaring, men den TWA spilleren jeg har nå er for tung.
Tidligere eid Consonance 6.0
stereo consonance 6.0 (2) lack.JPG


Brodern bruker Lack, Pioneer PLC 590:

Stereoanlegg Brodern.jpg


(Beklager at innlegget beveger seg mot OT)
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hadde den vært laget for et audiofirma med formålet underlag for platespiller hadde den ikke kostet 99 kr.
Akkurat. Da hadde den fått et fint navn, pen innpakning og i beste fall vært priset til 2990,-, og "alle" hadde unisont vært enige om at dette er noe at det bedre på markedet:cool:
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Aha! Har et gammelt Lack-bord hjemme, kanskje jeg skal hive den under spilleren. Hadde den på vegghylle før. Men den tar lit plass...
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Stifttrykk

Ser ut som det er for mye stifttrykk på spilleren min, 3.59. Prøver å redusere stifttrykket men sliter da pickupen virker å være for tung for arma til at vekta kan stilles inn...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser ut som det er for mye stifttrykk på spilleren min, 3.59. Prøver å redusere stifttrykket men sliter da pickupen virker å være for tung for arma til at vekta kan stilles inn...
Da trenger du mer vekt bak vippeounktet. Enten lodd eller getto løsningen med bluetac.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.689
Antall liker
58.631
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
^^ det må være alt for mye. Nåletrykket på 2M red skal være mellom 1,6 og 2 gram.
Var ikke platespilleren satt opp hos Soundgarden?
Det er jo underlig at en forhandler som har montert pick upen har satt nåletrykket høyt.
En slik Pro-Ject spiller skal i utgangspunktet være lett å sette opp med en 2M red.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Ser ut som det er for mye stifttrykk på spilleren min, 3.59. Prøver å redusere stifttrykket men sliter da pickupen virker å være for tung for arma til at vekta kan stilles inn...
Underlig, det burde ikke være noe problem å stille inn riktig trykk. Hvordan stemmer geometrien ellers? Siden nåletrykket var såpass off er det vel grunn til å tro at det kan være andre unøyaktigheter også.
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Det var enkelt å montere selve PU men den er mye tyngre enn orginal PU, OM5E. Når den monteres må loddet så langt ut at viserne på arma er misvisende og digital vekt måtte til. Ikke lett å justere trykket på denne lengre. Er redd jeg bør oppgradere spiller hvis jeg skal få noe glede ut av lyden..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det var enkelt å montere selve PU men den er mye tyngre enn orginal PU, OM5E. Når den monteres må loddet så langt ut at viserne på arma er misvisende og digital vekt måtte til. Ikke lett å justere trykket på denne lengre. Er redd jeg bør oppgradere spiller hvis jeg skal få noe glede ut av lyden..
Blutac...
DSC_1626.jpg


Løser mitt problem som er motsatt av ditt.
Ser det bra ut, nei selfølgelig gjør det ikke det.
Men jeg spiller plater som bare det og jeg liker lyden fra vinyl bedre en Spotify.
Koster next to nothing å prøve.
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.728
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det var enkelt å montere selve PU men den er mye tyngre enn orginal PU, OM5E. Når den monteres må loddet så langt ut at viserne på arma er misvisende og digital vekt måtte til. Ikke lett å justere trykket på denne lengre. Er redd jeg bør oppgradere spiller hvis jeg skal få noe glede ut av lyden..
-Var det ikke Soundgarden som monterte pickupen for deg? Og dette fikk de ikke med seg da de monterte den??

mvh
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.786
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Det var enkelt å montere selve PU men den er mye tyngre enn orginal PU, OM5E. Når den monteres må loddet så langt ut at viserne på arma er misvisende og digital vekt måtte til. Ikke lett å justere trykket på denne lengre. Er redd jeg bør oppgradere spiller hvis jeg skal få noe glede ut av lyden..
Synes også at dette er mer enn bare litt merkelig. Jeg kjøpte i 2015 en argon tt2 som var klubbens eget merke produsert av pro-ject, oppgraderte til en 2m blue (fra om5e) og det var 100% uproblematisk å sette den opp. stifttrykket skal være 1.8 gram på red/blue. Jeg har kan ikke skjønne at vekten på pu skal kunne rote til dette?
 

Svenna70

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2014
Innlegg
84
Antall liker
80
Sted
Trøndelag
Torget vurderinger
4
Mulig jeg er helt på jordet her, men i følge Pro-Jects egne sider så skal motvekten på armen som sitter på Essential III spilleren være justerbar mellom 3 og 5.5 gram. Jeg regner med at pickupen som er brukt er en Ortofon 2M Red, som i følge Vinylengine har en egenvekt på 7.2 gram.
Hvis teorien min stemmer, så vil pickupen være klart tyngre enn det armen er beregnet for.
OM-10 som er den anbefalte pickupen til denne spilleren ligger på 5 gram i følge Vinylengine.

Ser at du bor i Trondheim. Jeg bor ikke så langt utenfor, så hvis du vil ha en hjelpende hånd, så kan jeg sikkert stikke en tur. Er på ingen måte noen ekspert, men har noen pickupmonteringer/ -tilpassinger under beltet.
 

bardust

Medlem
Ble medlem
12.12.2014
Innlegg
30
Antall liker
20
Sted
Trondheim
Mulig jeg er helt på jordet her, men i følge Pro-Jects egne sider så skal motvekten på armen som sitter på Essential III spilleren være justerbar mellom 3 og 5.5 gram. Jeg regner med at pickupen som er brukt er en Ortofon 2M Red, som i følge Vinylengine har en egenvekt på 7.2 gram.
Hvis teorien min stemmer, så vil pickupen være klart tyngre enn det armen er beregnet for.
OM-10 som er den anbefalte pickupen til denne spilleren ligger på 5 gram i følge Vinylengine.

Ser at du bor i Trondheim. Jeg bor ikke så langt utenfor, så hvis du vil ha en hjelpende hånd, så kan jeg sikkert stikke en tur. Er på ingen måte noen ekspert, men har noen pickupmonteringer/ -tilpassinger under beltet.
Jeg kan slenge meg på her og tilby å låne hjem noen av disse hjem om du vil prøve forskjellen (dersom du ikke lenger har OM5E etter oppgraderingen). Kan få til OM10 komboen som Svenna70 nevner. Jeg bor også i Trondheim så bør være mulig å få til noe her om det er interessant? Er litt mer jobb å bytte hele pickupen, men om tweakingen med 2M Red ikke bærer noe sted så har du/dere mer å prøve.

20190626_224448.jpg
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det var enkelt å montere selve PU men den er mye tyngre enn orginal PU, OM5E. Når den monteres må loddet så langt ut at viserne på arma er misvisende og digital vekt måtte til. Ikke lett å justere trykket på denne lengre. Er redd jeg bør oppgradere spiller hvis jeg skal få noe glede ut av lyden..
Det er egentlig ganske enkelt - og som beskrevet i brukermanualen for spilleren. Den motvekten som sitter på spilleren (Type no00) er for PU vekter opp til 5,5 gr. For PU´r som veier mer må du bytte til motvekt type no01:).
Den kan butikken sikkert hjelpe deg med å skaffe.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Hei. Dette er på ingen som helst måte ment å være surmaget eller nedlatende. Men platespillere og pickuper i det rimelige prisleie sliter alltid med dette. Synes du skal kose deg med musikken på de format du liker, og så heller investere i bedre utstyr hvis entusiasmen for vinyl vedvarer. En pickup til 790 kr klarer rett og slett ikke å yte det du er ute etter. Du får veldig mye bedre lyd ved digital avspilling med en fornuftig kilde. Enten det nå er sølvskiver i alle format eller streaming i god kvalitet.

Jeg ga opp vinyl da jeg innså hvor mye det koster å komme opp på et akseptabelt nivå, og hvor mye teknisk innsikt man må ha, hvor mye tweaking og justeringer man må gjøre, hvor fryktelig tungvindt det er, og hvor uendelig deilig det er å slippe sus, støy og knitring.
Tull!!

Man trenger absolutt ikke kjøpe noen dyr platespiller for å få noe som (i alle fall i mine ører) låter bedre enn Spotify (forøvrig så varierer kvaliteten også der), finnes mange eldre og gode spillere å få kjøpt veldig rimelig. Man trenger IKKE å vrenge lommeboken for å finne en pickup som montert på spilleren kan låte nær magisk godt, men det forutsetter jo selvfølgelig at man vet hva man driver med, for vet man ikke det så får man heller ikke noe ok resultat selv med dyrere saker (snarere tvert imot).

Selv har jeg gått motsatt vei, fra digitalt til analogt, slik jeg ser det er det veien å gå dersom den beste lyden er hva man ønsker. Det koster å drive med vinyl, i mine ører er det vell verdt hver krone... Andre må gjerne gå motsatt vei av meg, at noen velger det av økonomiske årsaker er et poeng jeg kjøper, klarer derimot ikke å ta til meg at noen skal gjøre det av lydmessige årsaker eller ditt argument om at utstyret nødvendigvis må vær fryktelig dyrt, så stritter veldig imot ditt innspill her selv om jeg jo vet at dyrere pickup gjerne gir bedre resultat (men ikke alltid prisen er avgjørende).

Jeg tenker at du nok ikke har opplevd hvor godt en pickup til rundt 1000 kroner (eller mindre) kan låte på en spiller som nær sagt er gitt bort, det har derimot jeg og i samspill med riktig øvrig utstyr så har det hørtes sjokkerende bra ut, sågar på grensen til magisk. For prisen definitivt verdt det, ergo tenker jeg at det dyre blir å overgå hva noe så rimelig kan prestere, altså blir man spørrende om en 5-10 ganger dyrere pickup er verdt de små forskjellene. Ja visst får den gjerne mer ut av rillene og er bedre, men til prisen så blir man på ingen måte like imponert.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Merkelig diskusjon. ALT låter bedre enn Spotify. Kanskje med unntak av en bærbar Phillips platespiller fra 60-tallet, Garrard og 70-tallets kasettspillere.

Pusene mine blir som meg helt fjetret når jeg setter på vinylen;) Her med MoI Montana:D
IMG_7683.jpg
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Fjottdiskusjon, visst Soundgarden står bak dette stuntet, som vil si at de ikke vet hva de holder på med, så amen, dette er
er bånn i bøtta av forhandler
 
M

MarkusH

Gjest
Merkelig diskusjon. ALT låter bedre enn Spotify. Kanskje med unntak av en bærbar Phillips platespiller fra 60-tallet, Garrard og 70-tallets kasettspillere.

Pusene mine blir som meg helt fjetret når jeg setter på vinylen;) Her med MoI Montana:D Vis vedlegget 545919
Ut i fra det jeg har opplevd/hørt så låter alle de andre formatene jeg har hørt bedre enn Spotify, men jeg klarer ikke å sette fingeren på HVOR forskjellen ligger eller hvor stor den er. Har gått litt tilbake til FLAC i det siste avspilt fra en bærbar pc og det låter like bra som CD og vinyl i mine ører.
Ved å begynne "lyttingen" med Spotify så går det helt greit, men jeg kan ikke begynne med CD/FLAC og gå over til Spotify etterpå, det blir en stor nedtur. Jeg opplever at Spotify er litt "sjelløst" og mangler dynamikken som ligger på CD/Vinyl, men jeg vil ikke si forskjellen er vanvittig stor. ;)
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
I denne saken er vel konklusjonen at vinylspiller kjøper man ikke hos Soungarden. Visst såfremt i fall trådstarter er korrekt i sin framstilling.
En fornuftig platespiller fornuftig satt opp, og innafor en visse kvalitetskriterier, spiller bedre enn spotify.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det er ikke veldig vanskelig å lage sin egen AB-test på dette. Spill Jeff Buckly på Spotify. Prøv å time så noenlunde inn og switche over til vinyl. Og publikum vil respondere: Hva faen gjorde du nå?
Fantastisk!!!:rolleyes::cool::eek:
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
I denne saken er vel konklusjonen at vinylspiller kjøper man ikke hos Soungarden. Visst såfremt i fall trådstarter er korrekt i sin framstilling.
En fornuftig platespiller fornuftig satt opp, og innafor en visse kvalitetskriterier, spiller bedre enn spotify.
I vinylens tid på 70-tallet måtte en være rimelig dum for å kjøpe rævva platespillere. De fantes, ja. Garrard hadde noen fæle greier. Om jeg ikke minnes helt feil valgte Radionette å selge noen kombigreier med Garrard! Og Phillips red to hester. Kipern og Top notch. Men maine stream var Dual. Med Shure. Et hakk opp var B&O. Og så for oss spesielt interesserte fantes Kenwood, J.A. Michell og en skotsk greie hvis navn ikke skal nevnes ;) Jeg er etter noen år på dette forumet, med rapporter om vinylhelvete forumets medlemmer opplever temmelig overbevist om at en klassisk Dual med Shure spiller fletta av Nottingham og whatever.

Ingen av disse vinylproblemene som stadig dukker opp på forumet i 2019 fantes på syttitallet!!! Den gangen hadde enhver husholdning en platespiller! Bestemor og bestefar hadde platespiller. Tanter og onkler hadde platespiller. Ingen brumproblemer. Ingen forvrengning. Bestemor og bestefar født ca år 1898 kjøpte en platespiller og en receiver i den lokale elektrobutikken og var i stand til å kople opp stasen selv! Og det spilte!
Salhuskvintetten på vinyl:D

Men i dag er ikke en gang ungdommer i stand til å få noe så elementært som en vinylspiller til å spille. Kanskje fordi noen fra min generasjon har gjort vinyl til en hype som må koste 100k+ for å låte :mad::

For å tjene penger?
Fuck you:cool:
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
I denne saken er vel konklusjonen at vinylspiller kjøper man ikke hos Soungarden. Visst såfremt i fall trådstarter er korrekt i sin framstilling.
En fornuftig platespiller fornuftig satt opp, og innafor en visse kvalitetskriterier, spiller bedre enn spotify.
I vinylens tid på 70-tallet måtte en være rimelig dum for å kjøpe rævva platespillere. De fantes, ja. Garrard hadde noen fæle greier. Om jeg ikke minnes helt feil valgte Radionette å selge noen kombigreier med Garrard! Og Phillips red to hester. Kipern og Top notch. Men maine stream var Dual. Med Shure. Et hakk opp var B&O. Og så for oss spesielt interesserte fantes Kenwood, J.A. Michell og en skotsk greie hvis navn ikke skal nevnes ;) Jeg er etter noen år på dette forumet, med rapporter om vinylhelvete forumets medlemmer opplever temmelig overbevist om at en klassisk Dual med Shure spiller fletta av Nottingham og whatever.

Ingen av disse vinylproblemene som stadig dukker opp på forumet i 2019 fantes på syttitallet!!! Den gangen hadde enhver husholdning en platespiller! Bestemor og bestefar hadde platespiller. Tanter og onkler hadde platespiller. Ingen brumproblemer. Ingen forvrengning. Bestemor og bestefar født ca år 1898 kjøpte en platespiller og en receiver i den lokale elektrobutikken og var i stand til å kople opp stasen selv! Og det spilte!
Salhuskvintetten på vinyl:D

Men i dag er ikke en gang ungdommer i stand til å få noe så elementært som en vinylspiller til å spille. Kanskje fordi noen fra min generasjon har gjort vinyl til en hype som må koste 100k+ for å låte :mad::

For å tjene penger?
Fuck you:cool:
You bet:cool:
 
Topp Bunn