Vinyllyd vs Spotify

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Min subjektive oppfatning av dette, er at den sikreste "snarveien" er via en solid, direktedrevet, japansk platespiller fra det glade 70-tall.
Ja, mange direktedrevne spelarar frå 70/80-talet er bra, men dei er ofte dårleg isolerte mot vibrasjon frå underlaget. Så lenge ein sit i ro går det bra, men om ein har tregolv skal ein ikkje vera så tung på foten før det fører til problem. Så slike spelarar bør stå stødig. Eller ein kan nytta ei vibrasjonsdempande plattform. Thorens hadde fleire reimdrevne modellar med flytande oppheng, og dei er ikkje like følsame for fottrinn. Men det finst òg nokre direktedrevne spelarar med vibrasjonsdempande føter, som til døme Micro Seike DDX-1000 og DDX-1500. Men vibrasjonsdempande føter hadde ofte gummideler, som morknar opp. Men det er sjølvsagt muleg å erstatta dei kaputte delane.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Nå som jeg har hørt ubrukte album både eldre og nyere (Smiths og Arctic Monkeys) både digitalt og analogt med øretelefoner hører jeg færre forstyrrelser fra plata. Det kan hende at testplata mi, JanOve-Spindelvevriff, er blitt kjørt mange ganger og med for høyt stifttrykk (slitasje?). Den er også en av de få platene jeg har med hardt innersleeve av papp. Klart jeg hører at plata går rundt og støvknittring men lyden er ikke så forvrengt som tidligere.

Lyden på nyere plater låter ganske likt digitalt ifølge mine ører og hvertfall ikke verre, som tidligere. Kanskje blir jeg nødt til å gjøre noen oppgraderinger for å høre merkbar forbedring av lyden analog. Jeg tror nok ikke mitt anlegg vil imponere noen til å gå over til platespiller for å få bedre lyd.
Kanskje er pickuppen spillt inn nå? (I motsettning til mye annet tøv om innspilling - trenger akkurat denne delen det). Ellers kunne det høres ut som akustisk feed back - at platen tar opp noe av lyden når du spiller for høyt ( både i forhold til nabo og ørene dine) ;-)
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Spiller egentlig ikke noe høyt. Så tror ikke det er problemet. Jeg skal hente en brukt The Classic over jula. Er spent på om lyden blir bedre med en tyngre og mer stødig platespiller sammen med en bronse Ortofon pickup...
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Da har jeg hørt gjennom noen plater på den nye platespilleren. Kjenner ingen natt/dag forskjell mellom plastikk Projecten min og den tyngre og stødige The Classic. Mye mindre lyd fra spilleren er merkbart. Muligens litt mindre forvrengt lyd der det er mest trykk på Queens of the Stroneage platene og kanskje mer tydelig lyd fra symbalene. Trengs muligens et mer godt og trent øre for å høre tydelig forskjell fra Spotify utgivelser og vinyl (når man ikke snakker highend).
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Da har jeg hørt gjennom noen plater på den nye platespilleren. Kjenner ingen natt/dag forskjell mellom plastikk Projecten min og den tyngre og stødige The Classic. Mye mindre lyd fra spilleren er merkbart. Muligens litt mindre forvrengt lyd der det er mest trykk på Queens of the Stroneage platene og kanskje mer tydelig lyd fra symbalene. Trengs muligens et mer godt og trent øre for å høre tydelig forskjell fra Spotify utgivelser og vinyl (når man ikke snakker highend).

Pro-Ject pleier å være ganske fint følende i forhold til underlaget, på de jeg har testet har jeg gode erfaringer ved bruk av Ground It Deluxe på de.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Når det gjelder å merke store forskjeller så vil det være slik att desto dyrere og bedre utstyr man har jo mer avgjørende er det att hvert komponent holder meget god kvalitet slik att man lett vil høre endringer/forbedringer i anlegget med det rette utstyret. Og selv på dyrt og bra utstyr er det ikke ofte vi får store eller tydelige forbedringer mest endringer og små forbedringer. Og for deg på ett middels anlegg vil utvilsomt det å bytte høyttaler være der du kan få en stor endring/ forbedring, og da pleier det dessverre å balle på seg med bedre forsterker også etter hvert. Men det viktigste er vell kanskje ikke att du ikke hører forskjell mellom de men att du har ett anlegg som du er fornøyd med lyden på så du kan kose deg å spille musikk.
 

gnordqu

Medlem
Ble medlem
09.12.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei. Dette er på ingen som helst måte ment å være surmaget eller nedlatende. Men platespillere og pickuper i det rimelige prisleie sliter alltid med dette. Synes du skal kose deg med musikken på de format du liker, og så heller investere i bedre utstyr hvis entusiasmen for vinyl vedvarer. En pickup til 790 kr klarer rett og slett ikke å yte det du er ute etter. Du får veldig mye bedre lyd ved digital avspilling med en fornuftig kilde. Enten det nå er sølvskiver i alle format eller streaming i god kvalitet.

Jeg ga opp vinyl da jeg innså hvor mye det koster å komme opp på et akseptabelt nivå, og hvor mye teknisk innsikt man må ha, hvor mye tweaking og justeringer man må gjøre, hvor fryktelig tungvindt det er, og hvor uendelig deilig det er å slippe sus, støy og knitring.
Helt enig.Koser meg med cd og Spotify ):
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg gikk fra Pro-Ject til Thorens og jeg mener forskjellen er stor, også stor forskjell på pickup. Prøvde jo Shure M75 på Pro-Jecten (en pickup som også er populær på TD160 som jeg har nå), den originale Ortofon 2M Red falt ikke i smak i alle fall. Bruker i dag Grado på Thorens, men det er en del forskjeller mellom disse to spillerne også. Foretrekker Thorens fremfor Pro-Ject "any day", men Grado-pickup hadde nok vært en oppgradering på Pro-Ject også. Ellers var oppsettet mer eller mindre det samme før og etter bytte av platespiller, har i ettertid byttet ut DACen min med en DAC som låter litt varmere og har mer "kropp". Matching av komponenter i forhold til lydpreferanse er nok viktigere enn jeg trodde. Spotify vs vinyllyd hos meg i dag er i alle fall forskjellig og jeg foretrekker CD fremfor Spotify og Vinyl fremfor CD, så det er vel fremskritt sånn sett for min del. Nå vil jeg ikke si at det er noen kilde som låter spesielt dårlig hos meg, men jeg er litt mer komfortabel med å "gi på" mer med CD og vinyl. :)
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Hva med en ekstern forforsterker? Vil det kunne gjore at vinylhøringa blir bedre enn spotify via bluetooth? Vil en forforsterker få ut mer «lyd» ut av platene mine kontra spotifyen?
 
M

MarkusH

Gjest
Hva med en ekstern forforsterker? Vil det kunne gjore at vinylhøringa blir bedre enn spotify via bluetooth? Vil en forforsterker få ut mer «lyd» ut av platene mine kontra spotifyen?
Riaa-forforsterker du tenker på? Mitt korte svar er nei, har hatt to-tre av den billige sorten (en Pro-Ject, en Cambridge og en billig rør-sak), personlig ville jeg heller hatt Cambridge enn Pro-Ject, husker ikke benevnelsen på noen av de ... Jeg hadde tre og sammenlignet med riaa-trinnet som var innebygget i forforsterkeren min og jeg endte opp med å selge de eksterne jeg hadde, lite/ingen hørbar forskjell.
Personlig har jeg gått vekk fra Spotify via bluetooth også, holdt ikke mål for min del, nå er det kun usb kablet fra en dac til en pc.
Det tredje du spør etter er et vanskelig spørsmål å svare på, generelt er det store forskjeller på mastring/innspillinger på plater/spotify, så det er "hit-or-miss" ellers kan du sjekke på drloudnesswar, det sier vel bare noe om dynamisk område, men det er bedre enn ingenting. Min erfaring på område er at de store selskapene får til lyden i de fleste tilfeller, har kjøpt noen plater jeg like godt kunne kjørt rett i søpla etter at jeg har tatt av plasten (fordi mastring bare er søppel).

"Alle" her inne er uenig med meg, så ta mine erfaringer med en klype salt. ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ein veldig dyr riaa og ein ganske billeg pickup (Denon dl103 MC med relativt lågt output), medan platespelar/arm er svært påkosta. Her er det svært mykje som skiljer seg frå Sonos-lyden. Skilnaden på Sonos og CD er ikkje så stor, men CD/vinyl-skilnaden er i høgste grad merkbar. Så er det ein del skilnad mellom pressingar av same vinylplate. Så eg har funne det mest fornuftig å prioritere vinylriggen.

Aldri ei kjedeleg stund med vinyl. Då spelar eg nesten alltid minst ei plateside, og fordjupar meg i musikken. Med Spotify surfar eg, og gjer meg kjend med dei kvite felta på kartet...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Hva med en ekstern forforsterker? Vil det kunne gjore at vinylhøringa blir bedre enn spotify via bluetooth? Vil en forforsterker få ut mer «lyd» ut av platene mine kontra spotifyen?
Som Arve er inne på; vinylavspilling er en hobby i hobbyen, utfordringer og muligheter står i kø. En ting vil jeg for øvrig være kategorisk på: det er ikke optimalt å benytte bluetooth for overføring av musikk! (Spotify Connect er en mye bedre løsning)

Ellers enig med Arve, legg energien i spiller / arm / pickup før du bruker mer kroner på RIAA (ekstern forforsterker for platespilleren). Betviler uansett ikke at du kan få litt mer sting fra en god RIAA, men egentlig er det ikke verdt pengene, før kilden er på plass.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.779
Antall liker
21.671
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med Spotify surfar eg, og gjer meg kjend med dei kvite felta på kartet...
Riktig bruk av Spotify!
Ellers enig i at det er veldig kos å spille grammofonplater. Rippet vinyl* blir ikke det samme selv om det låter likt.

*Fra egen rigg. Veldig få grammofoner som ikke lar seg skille ved blindlytting. De er nesten like uliktlåtende som høyttalere.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.745
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva med en ekstern forforsterker? Vil det kunne gjore at vinylhøringa blir bedre enn spotify via bluetooth? Vil en forforsterker få ut mer «lyd» ut av platene mine kontra spotifyen?
Hva slags lyd er det du egentlig er ute etter?

Jeg har muligens skrevet det før i denne tråden, men det finnes HFSere med gode vinylrigger nesten overalt i Norge. Hvorfor ber du ikke om audiens hos noen i ditt nærområde, hvor du har mulighet til å lytte til et godt vinyloppsett?

Da kan du i hvert fall finne ut om vinyl er noe for deg. Jeg har inntrykk av at du famler litt i blinde.

Mvh
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Tror det hadde vært lurt å kunne fått hørt på et riktig bra vinyl rigg ja. Har aldri hørt noe annet enn mitt anlegg selv. Grunnen til at jeg hører vinyl har kun vært for å bygge opp samlinga mi av plater. Musikken har alltid vært i sentrum og utstyret mitt har vært alt fra MP3, streaming til CD og vinyl. Lyden har egentlig ikke vist å være noe mer spesiell enn om jeg har streamet den samma musikken. Det siste året har jeg blitt mer nysgjerrig på hva jeg kan få ut av rillene i platene mine da Spotify blir mest brukt for å oppdage ny musikk for min del. Om jeg blir overbevist over at musikk på vinyl faktisk kan være mer bedre enn enkle digitale løsninger vil jeg bli mer interessert i å kjøpe førstepressinger av plater etc.
 
Topp Bunn