Vinyllyd vs Spotify

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Poenget her er jo at går man til en "faghandel", for å kjøpe ett produkt, da skal man bli veiledet på en slik måte att man man er fornøyd når produktet blir tatt i bruk. Dette har tydeligvis i trådstarters tilfelle ikke inntruffet. Så kan man diskutere hvissomatte og dersomatte i hue og i rævva hva det var som skjedde. Poenget er at ett godt oppsatt vinylopplegg, det spiller bedre enn spotify, og da snakker jeg ikke om Phillips "Bambino" el lignende. Likt priset streaming/DAC, kontra ett godt oppsatt vinylopplegg, så låter det bedre på vinyl. Ferdig snakka

Mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Poenget her er jo at går man til en "faghandel", for å kjøpe ett produkt, da skal man bli veiledet på en slik måte att man man er fornøyd når produktet blir tatt i bruk. Dette har tydeligvis i trådstarters tilfelle ikke inntruffet. Så kan man diskutere hvissomatte og dersomatte i hue og i rævva hva det var som skjedde. Poenget er at ett godt oppsatt vinylopplegg, det spiller bedre enn spotify, og da snakker jeg ikke om Phillips "Bambino" el lignende. Likt priset streaming/DAC, kontra ett godt oppsatt vinylopplegg, så låter det bedre på vinyl. Ferdig snakka

Mvh
Ikke helt ferdig snakka, nei:cool:
På 70-tallet var vinyl ved siden av radio det folk lyttet til. Radio Luxembourg, NRK. Vinyl. Og båndspillere med opptak fra radio Luxemourg. Og fra kompisers vinylplater;)
Alle hadde no fuzz platespilere. (Noen kompisers foreldre hadde dessverre Radionette med Garrard. Lot aldri mine plater avspilles på de greiene:cool:) Og sent på syttitallet skaffet "nesten alle" seg en kassettspiller. Alle musikknerder skaffet seg en Walkman.

Det er jo ikke før et stykke ut på totusentallet at platespillere er blitt et problem.
Hvorfor???
Om Hifisentralen hadde eksistert på 70-tallet hadde den vært død før den oppstod. Ingen vinylfolk,- det vil si bortimot 100% av de som lyttet til musikk den gangen ville ha rapportert om noen ting som helst. Kasettfolket ville heller ike ha deltatt.
Kasetter var datidens Spotify!:cool:

Og min første LP var ELP Pictures at an Exhibition. Ligger på Hydraulic-en min akkurat nå:p:p:p
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Runder av med det faktumet at Clamps er en idiotisk "oppfinnelse" som ingen burde kjøpe.

Eller er det noen her på forumet som mener og tror at vi som bare hadde tilgang på rævva Radio Luxembourg AM-lyd, god BBC FM (i stereo på sørvestlandet om sommeren med høytrykk over Nordsjøen!) og NRK FM og superb vinyllyd var og er tonedøve?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.435
Antall liker
1.991
Torget vurderinger
8
Runder av med det faktumet at Clamps er en idiotisk "oppfinnelse" som ingen burde kjøpe.

Eller er det noen her på forumet som mener og tror at vi som bare hadde tilgang på rævva Radio Luxembourg AM-lyd, god BBC FM (i stereo på sørvestlandet om sommeren med høytrykk over Nordsjøen!) og NRK FM og superb vinyllyd var og er tonedøve?
Tipper på det siste
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.275
Antall liker
6.444
Sted
Under stjernene
Runder av med det faktumet at Clamps er en idiotisk "oppfinnelse" som ingen burde kjøpe.

Eller er det noen her på forumet som mener og tror at vi som bare hadde tilgang på rævva Radio Luxembourg AM-lyd, god BBC FM (i stereo på sørvestlandet om sommeren med høytrykk over Nordsjøen!) og NRK FM og superb vinyllyd var og er tonedøve?
Michell
Hva mener du med Clamps, platestrammer?
Anbefaler å teste ut MFSL sin utgave av Pictures at an exhibition/ELP
 

HiFIAsyl

Medlem
Ble medlem
19.07.2018
Innlegg
6
Antall liker
0
Sted
Drammen
Har alltid hatt oppfatningen at vinyl gir den desidert beste lytteopplevelsen hvor musikken på en måte står i fokus. Mens digital har den reneste lyden uten støy fra bevegelige deler.

Men på en annen side har man ett annet aspekt man har er at vinyl også blir en samlehobby og man finner gamle første press som koster noen tusen i dag.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Runder av med det faktumet at Clamps er en idiotisk "oppfinnelse" som ingen burde kjøpe.

Eller er det noen her på forumet som mener og tror at vi som bare hadde tilgang på rævva Radio Luxembourg AM-lyd, god BBC FM (i stereo på sørvestlandet om sommeren med høytrykk over Nordsjøen!) og NRK FM og superb vinyllyd var og er tonedøve?
Om "clamps" er det same som ein platestrammar, meiner eg du tek feil. Spelar du tynn 80-talsvinyl, merkar ein oftast at dei forbetrar seg betydeleg når dei ligg skikkeleg i kontakt med platetallerkenen. Om samlinga di er frå 60- og tidleg 70-tal, eller baserer seg på 200-grams pressingar, er skilnadane mindre

På Nordvestlandet fekk vi stereo FM rundt 1978. Stereo hadde vi berre tilgong på via andre medium, der vinyl var det beste, og kassettar det mest utbreidde, spesielt då bilstereoen til Pioneer og Clarion kom på marknaden. Spoleband fantest også i mi heimbygd, men ikkje i stereo-oppsett med ambisjonar. Eg vart kjend med mediet gjennom teipar med opptak av skulekringkastinga. Radio Luxemburg var den tids Spotify - mediet som oppdaterte oss om kva som skjedde utanskjærs, utan dei heilt store lydlege kvalitetane.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Runder av med det faktumet at Clamps er en idiotisk "oppfinnelse" som ingen burde kjøpe.

Eller er det noen her på forumet som mener og tror at vi som bare hadde tilgang på rævva Radio Luxembourg AM-lyd, god BBC FM (i stereo på sørvestlandet om sommeren med høytrykk over Nordsjøen!) og NRK FM og superb vinyllyd var og er tonedøve?
Michell
Hva mener du med Clamps, platestrammer?
Anbefaler å teste ut MFSL sin utgave av Pictures at an exhibition/ELP
Har denne. Mykje stillare, og meir dynamisk nyansert enn orginalen. Som på si side har litt "feitare" lyd. MFSL har mange perler, men det er veldig greitt å ha begge utgåver. Har du UHQR-plater?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.275
Antall liker
6.444
Sted
Under stjernene
Runder av med det faktumet at Clamps er en idiotisk "oppfinnelse" som ingen burde kjøpe.

Eller er det noen her på forumet som mener og tror at vi som bare hadde tilgang på rævva Radio Luxembourg AM-lyd, god BBC FM (i stereo på sørvestlandet om sommeren med høytrykk over Nordsjøen!) og NRK FM og superb vinyllyd var og er tonedøve?
Michell
Hva mener du med Clamps, platestrammer?
Anbefaler å teste ut MFSL sin utgave av Pictures at an exhibition/ELP
Har denne. Mykje stillare, og meir dynamisk nyansert enn orginalen. Som på si side har litt "feitare" lyd. MFSL har mange perler, men det er veldig greitt å ha begge utgåver. Har du UHQR-plater?
Jeg har bare DARK SIDE OF THE MOON 2736/5000.

Har en del MFSL plater i tillegg til ELP, noen YES album, Dark side of the moon, Katy Lied, Aja, I robot, Kind of blue. I tillegg til noen Analog Production, ORG, Impex, Groove Note og Gold Note/Dark side og Sgt. Peppers.
Felles for alle er at man glemmer lyder og blir oppslukt i musikken.

Dessverre gjelder det ikke The Yes Album/FridayMusic (dobbeltalbum i boks), 45 RPM som er Remixet, høres ut som en 50 kr. plate, selv om vinylen er støyfri.

Har også kjøpt noen HDtracks utgaver, som jeg er veldig fornøyd med. Dessverre er utvalget begrenset.

Det samme gjelder vinylplater, utvalget begynner å bli lite, så ta godt vare på platene.


Hilsen

Jens
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Tusen takk for så mange gode innspill! Jeg har nok bomma litt med å kjøpe en Ortofon PU i god tro om at den skulle forbedre lydkvaliteten betraktelig. Det førte til at den ble montert med for tungt stifttrykk. Jeg har i ettertid kjøpt meg en stifttrykkmåler som viste at trykket ble for tungt for platespilleren. Jeg klarte faktisk å sette loddet så langt ute at det nesten faller av men fikk trykket ned på 1.8g.

Nå setter jeg på Grace - Jeff Buckley på vinyl og gjør meg klar til å streame Spotify versjonen via bluetooth på forsterkeren. Jeg tester også med høyttalerne og B&O headset.

Forskjellene er minimale for mine ører. Vinylen mye knittring og annet støy som tar mye av oppmerksomheta mi og jeg klarer fortsatt ikke å høre stor forskjell i detaljene. Det er faktisk lettere å skille instrumentene på spotify versjonen fordi det er færre «forstyrrelser» fra knittringen og slikt. Stemmen til Elliott Smith blir litt kornete når han drar på under Either/Or. Jeg er redd mye av «forstyrrelsene» kan være resonans i platespilleren... dette er spesielt tydelig når jeg bruker hodetelefonene på høyt volum.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Har selv en platespiller rigg til ca 15000 kr totalt og en dac til omtrent samme pris.. Foretrekker LP over streaming. Må vere et el annet som ikke er riktig i trådstarters oppsett.

Bare en tanke. Når du bruker riaa i forsterker, du har passet på å "aktivere" riaa trinnet?
Er det riaa i platespiller? Har du testa den?
Jeg har også vinylrigg til omtrent denne prisen, Project The Classic, med Ortofon Black MM samt Rega RIAA og jeg foretrekker også analoglyd fremfor digital. Dacen jeg bruker er en Parasound zDac v2, som jo har fått gode omtaler. Hva består forskjellene i? Først og fremst synes jeg mellombassen er veldig mye mer energisk analogt enn digitalt. Digitalt låter ofte litt sterilt og kjedelig nedover. Spesielt er dette merkbart når jeg spiller rock, The Smiths eller Mastadon på LP er så mye gøyere enn digitalt som nesten er uhørbart (og dette gjelder uansett hvilke digitalt oppsett jeg har hørt på).

Godt innspilte (jazz-) plater eller Leonard Cohen låter meget bra digitalt, riktignok. Har noen godt innspilte jazzplater på vinyl og digitalt som jeg skal gjøre en lyttetest av.
 
Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.435
Antall liker
1.991
Torget vurderinger
8
Tusen takk for så mange gode innspill! Jeg har nok bomma litt med å kjøpe en Ortofon PU i god tro om at den skulle forbedre lydkvaliteten betraktelig. Det førte til at den ble montert med for tungt stifttrykk. Jeg har i ettertid kjøpt meg en stifttrykkmåler som viste at trykket ble for tungt for platespilleren. Jeg klarte faktisk å sette loddet så langt ute at det nesten faller av men fikk trykket ned på 1.8g.

Nå setter jeg på Grace - Jeff Buckley på vinyl og gjør meg klar til å streame Spotify versjonen via bluetooth på forsterkeren. Jeg tester også med høyttalerne og B&O headset.

Forskjellene er minimale for mine ører. Vinylen mye knittring og annet støy som tar mye av oppmerksomheta mi og jeg klarer fortsatt ikke å høre stor forskjell i detaljene. Det er faktisk lettere å skille instrumentene på spotify versjonen fordi det er færre «forstyrrelser» fra knittringen og slikt. Stemmen til Elliott Smith blir litt kornete når han drar på under Either/Or. Jeg er redd mye av «forstyrrelsene» kan være resonans i platespilleren... dette er spesielt tydelig når jeg bruker hodetelefonene på høyt volum.
Vil du ha lyden mest mulig lik innspillingen i studio så er det jo viktig og slippe mest mulig støy og forvrenging og da vil jo spotify være nærmere.
Kombinasjon vinyl og rør feks er jo så langt fra innspillingslyden som mulig. Noen liker denne fargingen av lyden men foretrekker selv mest mulig ren uforvrengt lyd og da er streaming eller cd veien og gå.
Vinyl er flott peiskos og minner
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Nå som jeg har hørt ubrukte album både eldre og nyere (Smiths og Arctic Monkeys) både digitalt og analogt med øretelefoner hører jeg færre forstyrrelser fra plata. Det kan hende at testplata mi, JanOve-Spindelvevriff, er blitt kjørt mange ganger og med for høyt stifttrykk (slitasje?). Den er også en av de få platene jeg har med hardt innersleeve av papp. Klart jeg hører at plata går rundt og støvknittring men lyden er ikke så forvrengt som tidligere.

Lyden på nyere plater låter ganske likt digitalt ifølge mine ører og hvertfall ikke verre, som tidligere. Kanskje blir jeg nødt til å gjøre noen oppgraderinger for å høre merkbar forbedring av lyden analog. Jeg tror nok ikke mitt anlegg vil imponere noen til å gå over til platespiller for å få bedre lyd.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.851
Antall liker
50.892
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Tusen takk for så mange gode innspill! Jeg har nok bomma litt med å kjøpe en Ortofon PU i god tro om at den skulle forbedre lydkvaliteten betraktelig. Det førte til at den ble montert med for tungt stifttrykk. Jeg har i ettertid kjøpt meg en stifttrykkmåler som viste at trykket ble for tungt for platespilleren. Jeg klarte faktisk å sette loddet så langt ute at det nesten faller av men fikk trykket ned på 1.8g.

Nå setter jeg på Grace - Jeff Buckley på vinyl og gjør meg klar til å streame Spotify versjonen via bluetooth på forsterkeren. Jeg tester også med høyttalerne og B&O headset.

Forskjellene er minimale for mine ører. Vinylen mye knittring og annet støy som tar mye av oppmerksomheta mi og jeg klarer fortsatt ikke å høre stor forskjell i detaljene. Det er faktisk lettere å skille instrumentene på spotify versjonen fordi det er færre «forstyrrelser» fra knittringen og slikt. Stemmen til Elliott Smith blir litt kornete når han drar på under Either/Or. Jeg er redd mye av «forstyrrelsene» kan være resonans i platespilleren... dette er spesielt tydelig når jeg bruker hodetelefonene på høyt volum.
Vil du ha lyden mest mulig lik innspillingen i studio så er det jo viktig og slippe mest mulig støy og forvrenging og da vil jo spotify være nærmere.
Kombinasjon vinyl og rør feks er jo så langt fra innspillingslyden som mulig. Noen liker denne fargingen av lyden men foretrekker selv mest mulig ren uforvrengt lyd og da er streaming eller cd veien og gå.
Vinyl er flott peiskos og minner
Da burde du høre en skikelig spiller først,lite med peiskos men mye med go’lyd som de fleste CD spillere sliter med og følge :)

O
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Nå som jeg har hørt ubrukte album både eldre og nyere (Smiths og Arctic Monkeys) både digitalt og analogt med øretelefoner hører jeg færre forstyrrelser fra plata. Det kan hende at testplata mi, JanOve-Spindelvevriff, er blitt kjørt mange ganger og med for høyt stifttrykk (slitasje?). Den er også en av de få platene jeg har med hardt innersleeve av papp. Klart jeg hører at plata går rundt og støvknittring men lyden er ikke så forvrengt som tidligere.

Lyden på nyere plater låter ganske likt digitalt ifølge mine ører og hvertfall ikke verre, som tidligere. Kanskje blir jeg nødt til å gjøre noen oppgraderinger for å høre merkbar forbedring av lyden analog. Jeg tror nok ikke mitt anlegg vil imponere noen til å gå over til platespiller for å få bedre lyd.
Tror ikke det er så mange som velger plater kun for å få bedre lyd, det blir en litt nostalgi greie, men når det er sagt kan man få meget god lyd med vinyl. Ulempen er att det koster mye mer enn å få god lyd en ved bruk av streaming. Den billigste måten å få god lyd er cd. Og når man sammenligner de beste på markedet vinyl vs cd så låter det ganske likt.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Nå som jeg har hørt ubrukte album både eldre og nyere (Smiths og Arctic Monkeys) både digitalt og analogt med øretelefoner hører jeg færre forstyrrelser fra plata. Det kan hende at testplata mi, JanOve-Spindelvevriff, er blitt kjørt mange ganger og med for høyt stifttrykk (slitasje?). Den er også en av de få platene jeg har med hardt innersleeve av papp. Klart jeg hører at plata går rundt og støvknittring men lyden er ikke så forvrengt som tidligere.

Lyden på nyere plater låter ganske likt digitalt ifølge mine ører og hvertfall ikke verre, som tidligere. Kanskje blir jeg nødt til å gjøre noen oppgraderinger for å høre merkbar forbedring av lyden analog. Jeg tror nok ikke mitt anlegg vil imponere noen til å gå over til platespiller for å få bedre lyd.
Tror ikke det er så mange som velger plater kun for å få bedre lyd, det blir en litt nostalgi greie, men når det er sagt kan man få meget god lyd med vinyl. Ulempen er att det koster mye mer enn å få god lyd en ved bruk av streaming. Den billigste måten å få god lyd er cd. Og når man sammenligner de beste på markedet vinyl vs cd så låter det ganske likt.
En ting som man må huske på er at Vinyl masteres forskjellig enn digitaleversjoner.
Det er ofte mindre komprimert på vinyl enn på digitalt bla annet pga at man slipper at det skal låte OK (grøss og gru) gjennom en telefon.
Så vinyl kan være nærmere utgangspunktet/opptaket enn Spotify i mange tilfeller.

Mvh J.O
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Vet man det med sikkerhet? At mastering av CD, LP osv. kan være ulike er ikke ukjent, men det slippes jo stadig nye utgivelser så jeg vil ikke være så skråsikker på hva som generelt er bedre. Spotify er forresten bedre enn sitt rykte.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.275
Antall liker
6.444
Sted
Under stjernene
Nå som jeg har hørt ubrukte album både eldre og nyere (Smiths og Arctic Monkeys) både digitalt og analogt med øretelefoner hører jeg færre forstyrrelser fra plata. Det kan hende at testplata mi, JanOve-Spindelvevriff, er blitt kjørt mange ganger og med for høyt stifttrykk (slitasje?). Den er også en av de få platene jeg har med hardt innersleeve av papp. Klart jeg hører at plata går rundt og støvknittring men lyden er ikke så forvrengt som tidligere.

Lyden på nyere plater låter ganske likt digitalt ifølge mine ører og hvertfall ikke verre, som tidligere. Kanskje blir jeg nødt til å gjøre noen oppgraderinger for å høre merkbar forbedring av lyden analog. Jeg tror nok ikke mitt anlegg vil imponere noen til å gå over til platespiller for å få bedre lyd.
Tror ikke det er så mange som velger plater kun for å få bedre lyd, det blir en litt nostalgi greie, men når det er sagt kan man få meget god lyd med vinyl. Ulempen er att det koster mye mer enn å få god lyd en ved bruk av streaming. Den billigste måten å få god lyd er cd. Og når man sammenligner de beste på markedet vinyl vs cd så låter det ganske likt.
Vinyl er vel ikke noe man velger, heller at man har vokst opp med.
Bruker en integrert pre. med RIAA og DAC.
Både vinyl og digital fikk et skikkelig løft.
Er imponert over lyden på f.eks Cream/Goodby fra 67. på HDtracks.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg kommer jo fra et hjem der musikk og lyd var prioritert, vi hadde bærbar 45-spiller, det fantes båndspiller i koffert, vi hadde et dansk anlegg fra Fona med receiver, LP-spiller og MC. Ingen av disse formatene er fremmede for meg, og det er ikke bare nostalgi da jeg gikk til anskaffelse av ny LP-spiller. Noen hekter seg veldig opp i hva slags lyd man får, eller kan tweake seg til. Men nå for tiden legges det på plater som får spilles igjennom igjen uten en masse hopping frem og tilbake mellom sporene, og det gir jo en annen ro til å spille musikk og å slappe av.
 
Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
CD er et langt overleget medium i forhold til vinyl. Tidal skal i prinsippet være CD. Mye av den musikken jeg spiller er ikke til å holde ut på grunn av den comprimeringen som foretas på digitalt medium. Ofte er DR på 5-8 resultatet. På vinyl derimot er de bedre luft i masteringen og man får gjerne DR mellom 8-12. Jeg kjøper derfor utelukkende vinyl da jeg opplever lytteopplevelsen som mye bedre.

Tidal brukes som et medium for å sjekke ut ny musikk.

Prøv Mastodon - Crack The Sky på vinyl og sammenlign med Tidal.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
CD er et langt overleget medium i forhold til vinyl. Tidal skal i prinsippet være CD. Mye av den musikken jeg spiller er ikke til å holde ut på grunn av den comprimeringen som foretas på digitalt medium. Ofte er DR på 5-8 resultatet. På vinyl derimot er de bedre luft i masteringen og man får gjerne DR mellom 8-12. Jeg kjøper derfor utelukkende vinyl da jeg opplever lytteopplevelsen som mye bedre.

Tidal brukes som et medium for å sjekke ut ny musikk.

Prøv Mastodon - Crack The Sky på vinyl og sammenlign med Tidal.
CD overlegent vinyl.....hmmm hvis du sier DVD audio så kan jeg være enig. 44,1khz og 16bit er marginalt og er ikke overlegent....
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.836
Antall liker
962
high-res er illusjonen av bedre lydkvalitet, i praksis er det ikke bedre enn 16bit i det hele tatt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
high-res er illusjonen av bedre lydkvalitet, i praksis er det ikke bedre enn 16bit i det hele tatt.
Jeg ville ikke hektet meg for mye opp i dette. Uten tvil er det forskjeller på pickup'er og Riaa-trinn osv. Men man kommer kanskje ikke helt fra dette med CD eller andre digitale medium heller, men det er forskjell på 24 og 16bit. I hvilken grad dette er utnyttet gjennom mastering, se det vil avhenge av utgiveren.

Jeg har noen DVD-Audio plater liggende, samt noen Hi-Rez 24bit nedlastinger. Gjort riktig låter det veldig bra. Potensialet i digitale medier er stort. Det er ikke umulig at 32bit osv. kan åpne for at informasjon om rommet også kan legges inn, slik at romkorreksjons-programvare som f.eks. Dirac oa. i fremtiden kan korrigere for dette.

Men det er ikke så viktig akkurat nå. Å drive bytte av pickup'er er litt som tube-rolling på rørforsterkere. Du kan jakte på en bestemt klangkarateristikk som du liker, og er fornøyd med, og du kan bytte til en annen klangsignatur og gjenoppdage musikken igjen.
 
Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.275
Antall liker
6.444
Sted
Under stjernene
CD er et langt overleget medium i forhold til vinyl. Tidal skal i prinsippet være CD. Mye av den musikken jeg spiller er ikke til å holde ut på grunn av den comprimeringen som foretas på digitalt medium. Ofte er DR på 5-8 resultatet. På vinyl derimot er de bedre luft i masteringen og man får gjerne DR mellom 8-12. Jeg kjøper derfor utelukkende vinyl da jeg opplever lytteopplevelsen som mye bedre.

Tidal brukes som et medium for å sjekke ut ny musikk.

Prøv Mastodon - Crack The Sky på vinyl og sammenlign med Tidal.
Hei Geir.

Du skriver : CD er et langt overleget medium i forhold til vinyl.

Samtidig skriver du litt lengere nede: Jeg kjøper derfor utelukkende vinyl da jeg opplever lytteopplevelsen som mye bedre.

Skjønner ikke hva du mener, kan det være tastefeil.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.836
Antall liker
962
det han sier er at formatet er bedre, men hva som gjøres i studio er noe annet.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
det han sier er at formatet er bedre, men hva som gjøres i studio er noe annet.
Det er nettopp det jeg sier. De kan ikke tillate seg samme komprimeringen på vinylmaster som de gjør på cdmaster. Gjør de det så blir vinylen ikke spillbar da stylus ikke vil klare å holde seg i sporet. Jeg kjøper vinyl og «ripper» de som jeg ønsker på første gjennomspilling slik at jeg har de på digitalt medium(bil, tlf)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.275
Antall liker
6.444
Sted
Under stjernene
det han sier er at formatet er bedre, men hva som gjøres i studio er noe annet.
Takk for svar.
Har ikke kunnskap om DR. Er nok mest opptatt av musikalske opplevelser

Etter at lokal platebutikk ble lagt ned for ca. 12-15 år siden er det kjøpt lite plater, i alle fall i forhold til tidligere.
CD platene er rippet til SSD som fysisk ligger på Roon Nucleus+, har ikke lenger CD spiller.
Synes både analog og digital lyder bra.
For eksempel:
Analog: Janis Ian/Breaking Silence og Vanessa Fernandez/When The Levee Breaks.
Digital HDtracks: Yes/Yessong og Cream/Goodbye.

Skal man sammenligne analog og digital "musikalsk", bør jo begge kildene være av samme kvalitet.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Vinyl kan ikke utsettes for hverken rille-komprimering eller Loudness War. Derfor tror jeg vinyl oppleves mindre stressende enn mye rart som kommer ut- og er laget for (kun) digital distribusjon, innspilt helt oppunder dynamikktaket, i tillegg proppet full med syntetisk bass på 25 Hz som ville medført grove riller og lite plass for et helt album.
Men innspillinger laget for vinyl er vel så godt på digital plattform.
Hør feks på Karen Souza "Essentials" og andre av hennes innspillinger på Spotify/Tidal... Jeg kan ikke helt se at vinyl kan låte så himla mye bedre enn dette.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Interessant dette med Loudness War og/versus vinyl. Jeg opplever at mange komprimerte utgivelser låter verre på vinyl enn CD. Hvis de har slurvet eller droppet egen vinyl master, så låter det rett og slett utrolig dårlig.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Interessant dette med Loudness War og/versus vinyl. Jeg opplever at mange komprimerte utgivelser låter verre på vinyl enn CD. Hvis de har slurvet eller droppet egen vinyl master, så låter det rett og slett utrolig dårlig.
Kan nesten lure på om studioteknikerne spør seg selv før innspilling "Vinyl or not vinyl?"
Med vinylens begrensede dynamikkomfang jf digitale medier sitt dynamikkomfang så kan de vel ikke 'skru-innspillingsvolumet-i-taket'? Hvordan ville feks Post Malone sin 'Better Now' gjort seg på vinyl, proppfull med konstant dypbass og en haug med slitsom synth som den har?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Ja, man kan begynne å lure. Nå har jeg aldri hørt Malone, men du har sikkert rett vedrørende det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: AOC

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Det er en plagsom radio-hit nå i sommer. ;-)
 

oeyvindh

Medlem
Ble medlem
11.06.2019
Innlegg
36
Antall liker
8
Ser på brukt ProJect the Classic med bronze ortofon pickup på finn nå. Vil et slikt kjøp være en stor oppgradering med mine klipch høyttalere og rotel 12 med innebygget phonostage? Tenker for å endelig merke forskjell fra Spotify..
 
Topp Bunn